ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ С УД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"13" липня 2010 р. м. Київ К-13943/09
Колегія суддів Вищого а дміністративного суду Украї ни у складі суддів:
Головуючого: судді Чалого С.Я.
Суддів: Бим М.Є.
Леонтович К.Г.
Островича С.Е.
Черпіцької Л.Т.
секретар
судового засідання М удренко А.О.
розглянувши в порядку ка саційного провадження у відк ритому судовому засіданні в залі суду адміністративну сп раву за позовом прокурора Са марського району м. Дніпропе тровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської м іської ради до відкритого ак ціонерного товариства “Укрс пецточмаш”, треті особи - Де ржавна податкова адміністра ція у Дніпропетровській обла сті, Дніпропетровське терито ріальне управління Державно ї комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнанн я установчих документів неді йсними,-
в с т а н о в и л а:
В червні 2007 року проку рора Самарського району м. Дн іпропетровська в інтересах д ержави в особі Дніпропетровс ької міської ради звернувся до Господарського суду Дніпр опетровської області з позов ом до відкритого акціонерно го товариства “Укрспецточма ш”, треті особи - Державна по даткова адміністрація у Дніп ропетровській області, Дніпр опетровське територіальне у правління Державної комісії з цінних паперів та фондовог о ринку про визнання установ чих документів недійсними.
Постановою Господарськог о суду Дніпропетровської обл асті від 17 липня 2007 року позовн і вимоги задоволено повністю . Визнано недійсним запис про проведення державної реєст рації товариства з обмеженою відповідальністю «Укрспецт очмаш». Визнано недійсними у становчі документи товарист ва з обмеженою відповідальні стю «Укрспецточмаш»з момент у їх реєстрації та свідоцтво про державну реєстрацію з мо менту його видачі. Визано нед ійсною реєстрацію випуску ак цій відкритим акціонерним то вариством «Укрспецточмаш»з моменту внесення інформації про неї до Загального реєстр у випуску цінних паперів. Виз нано недійсним свідоцтво про реєстрацію випуску акцій ВА Т «Укрспецточмаш». Припинено юридичну особу ВАТ «Укрспец точмаш».
Ухвалою Дніпропетровськог о апеляційного адміністрати вного суду від 10 квітня 2009 року апеляційні скарги товариств а з обмеженою відповідальніс тю “Міцар”, товариства з обме женою відповідальністю «Рей дер-Інвест»залишено без задо волення, а рішення суду першо ї інстанції без змін.
Не погоджуючись з зазначен ими судовими рішеннями суду першої та апеляційної інста нції, товариство з обмеженою відповідальністю “Міцар”, т овариство з обмеженою відпов ідальністю «Гамбіт», товарис тво з обмеженою відповідальн істю «Блік і Ко»подали касац ійні скарги в яких посилають ся на порушення норм матеріа льного та процесуального пра ва просять їх скасувати та по становити рішення, яким у зад оволенні позовних вимог відм овити.
Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного су ду України, колегія суддів вв ажає, що касаційні скарги під лягають частковому задоволе нню виходячи з наступного.
Судами попередніх інстанц ій встановлено, що виконавчи м комітетом Дніпропетровськ ої міської ради Дніпропетров ської області 19.09.2005 року зареєс тровано товариство з обмежен ою відповідальністю „Укрспе цточмаш" (код ЄДРПОУ 33806894), про що видано свідоцтво про держав ну реєстрацію суб'єкта підпр иємницької діяльності - юрид ичної особи та зроблено запи с №12241020000016903. Ст. 6 Статуту вищевказ аного товариства передбачен о, що учасниками товариства є громадяни ОСОБА_5, ОСОБА _6 та ОСОБА_7, які зобов'яза ні внести до статутного фонд у певні частки у вигляді прос тих іменних акцій ВАТ „Спецб етон". Дані внески передаютьс я на баланс товариства з обме женою відповідальністю „Укр спецточмаш" не пізніше ніж че рез один рік від дня реєстрац ії. До моменту державної реєс трації кожен з учасників вно сить до власності товариства 100 % вказаних вище акцій.
15 травня 2006 року Дніпропетро вським територіальним управ лінням Державної комісії з ц інних паперів та фондового р инку України, у зв'язку із звер ненням Державної податкової адміністрації у Дніпропетро вській області від 07.04.2006 року № 7109/10/35-311, проведена позапланова п еревірка ТОВ „Інкомсток" з пи тання дотримання реєстратор ом Положення „Про порядок ве дення реєстрів власників іме нних цінних паперів", затверд женого рішенням Комісії від 26.05.1998 р. № 60, під час реєстрації пе реходу права власності на ак ції ВАТ „Спецбетон".
Згідно з витягу з Журналу за писів в реєстрі власників пр остих іменних акцій ВАТ „Спе цбетон", який є додатком до акт у перевірки від 15.05 2006р. ТОВ „Інк омсток", зміни в реєстрі власн иків акцій ВАТ „Спецбетон", у з в'язку із передачею акцій гро мадянам до статутних фондів підприємств, проведеш ре єстроутримувачем (ТОВ „Інк омсток"' 30.11. 2005 року.
02 грудня 2005 року виконавчим к омітетом Дніпропетровської міської ради Дніпропетровсь кої області зареєстровано ст атут відкритого акціонерног о товариства "Укрспецточмаш" (код СДРПОУ 33806894), затвердженого установчими зборами відкрит ого акціонерного товариства "Укрспецточмаш" від 25 листопа да 2005 року (протокол №3).
Відкрите акціонерне товар иство "Укрспецточмаш" створе не у відповідності до проток олу № 2 зборів учасників Товар иства з обмеженою відповідал ьністю "Укрспецточмаш" від 25 л истопада 2005 року шляхом перет ворення Товариства з обмежен ою відповідальністю "Укрспец точмаш" у відкрите акціонерн е товариство.
Відкрите акціонерне товар иство "Укрспецточмаш" є право наступником всіх майнових та немайнових прав та обов'язкі в товариства з обмеженою від повідальністю "Укрспецточма ш" (п. 1.1. Статуту).
Місцезнаходження відкрито го акціонерного товариства " Укрспецточмаш": м. Дніпропетр овськ, пл. Леніна, буд. 1. Акціоне рами є фізичні особи - громадя ни України: ОСОБА_5, ОСОБ А_6 та ОСОБА_7.
07 березня 2006 року Державною к омісією з цінних паперів та ф ондового ринку здійснено реє страцію випуску відкритим ак ціонерним товариством "Укрсп ецточмаш" простих іменних ак цій у документарній формі на загальну суму 187 750 000,00 грн. про що видане свідоцтво про реєстр ацію випуску акцій за реєстр аційним номером 111/1/06.
Суди попередніх інстанцій приймаючи рішення про задов олення позовних вимог виходи ли з того, що згідно діючого за конодавства України міська р ада є єдиним органом, який упо вноважений державою здійсню вати функції з приводу держа вної реєстрації юридичних ос іб та фізичних осіб - підприєм ців через створені для цього управління з питань державн ої реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємці в, які мають статус виконавчо го органу міської ради, а тому оскільки міська рада є орган ом уповноваженим державою зд ійснювати відповідні функці ї, інтереси цього органу є інт ересами держави, захист яких покладено на органи прокура тури.
Колегія суддів Вищого адмі ністративного суду України н е погоджується з висновками суду першої та апеляційної і нстанції, оскільки відповідн о до пункту 2 статті 121 Конститу ції України на прокуратуру У країни покладається предста вництво інтересів громадяни на або держави в суді у випадк ах, визначених законом. Части нами 1, 2 статті 60 КАС України вс тановлено, що у випадках, вст ановлених законом, Уповноваж ений Верховної Ради України з прав людини, прокурор, орган и державної влади, органи міс цевого самоврядування, фізич ні та юридичні особи можуть з вертатися до адміністративн ого суду із адміністративним и позовами про захист прав, св обод та інтересів інших осіб і брати участь у цих справах.
Прокурор здійснює в суді пр едставництво інтересів гром адянина або держави в порядк у, встановленому цим Кодексо м та іншими законами, і може зд ійснювати представництво на будь-якій стадії адміністра тивного процесу.
Колегія суддів звертає ува гу на те, що враховуючи те, що "і нтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його за ступник у кожному конкретном у випадку самостійно визнача є з посиланням на законодавс тво, на підставі якого подаєт ься позов, в чому саме відбуло ся чи може відбутися порушен ня матеріальних або інших ін тересів держави, обгрунтовує у позовній заяві необхідніс ть їх захисту та зазначає орг ан, уповноважений державою з дійснювати відповідні функц ії у спірних відносинах (п. 4 Рі шення Конституційного Суду У країни у справі за конституц ійними поданнями Вищого арбі тражного суду України та Ген еральної прокуратури Україн и щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражно го процесуального кодексу Ук раїни (справа про представни цтво прокуратурою України ін тересів держави в арбітражно му суді) від 8 квітня 1999 року, спр ава N 1-1/99).
Як вбачається із ч. 2 резолют ивної частини вищевказаного Рішення Конституційного Суд у України під поняттям "орган , уповноважений державою зді йснювати відповідні функції у спірних відносинах" потріб но розуміти орган державної влади чи орган місцевого сам оврядування, якому законом н адано повноваження органу ви конавчої влади.
Згідно приписів статті 2 Зак ону України “Про місцеве сам оврядування в Україні”місце ве самоврядування в Україні - це гарантоване державою пра во та реальна здатність тери торіальної громади - жителів села чи добровільного об'єдн ання у сільську громаду жите лів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповід альність органів та посадови х осіб місцевого самоврядува ння вирішувати питання місце вого значення в межах Консти туції і законів України. Місц еве самоврядування здійснює ться територіальними громад ами сіл, селищ, міст як безпосе редньо, так і через сільські, с елищні, міські ради та їх вико навчі органи, а також через ра йонні та обласні ради, які пре дставляють спільні інтереси територіальних громад сіл, с елищ, міст.
Стаття 10 вищевказаного зако ну встановлює, що зокрема міс ькі ради є органами місцевог о самоврядування, що предста вляють відповідні територіа льні громади та здійснюють в ід їх імені та в їх інтересах ф ункції і повноваження місцев ого самоврядування, визначен і Конституцією України, цим т а іншими законами. В свою черг у, виконавчими органами сіль ських, селищних, міських, райо нних у містах (у разі їх створе ння) рад є їх виконавчі коміте ти, відділи, управління та інш і створювані радами виконавч і органи (ст. 11 Закону України “ Про місцеве самоврядування в Україні”).
Стаття 26 Закону України “Пр о місцеве самоврядування в У країні”, яка визначає виключ ну компетенцію сільських, се лищних, міських рад не віднос ить до повноважень відповідн их рад здійснення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців . Таку реєстрацію відповідно до приписів ст. 1, 5 Закону Украї ни “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних о сіб - підприємців”проводит ь державний реєстратор - поса дова особа у виконавчому ком ітеті міської ради міста обл асного значення або у районн ій, районній у містах Києві та Севастополі державній адмін істрації за місцезнаходженн ям юридичної особи або за міс цем проживання фізичної особ и - підприємця.
Як вбачається з матеріалів справи, органом, що здійснив д ержавну реєстрацію ТОВ «Укрс пецточмаш»та в подальшому ві дкрите акціонерне товариств о «Укрспецточмаш»(код СДРПО У 33806894) є Виконавчий комітет Дн іпропетровської міської рад и Дніпроетровської області..
Таким чином, системний анал із приписів Конституції Укра їни, Закону України “Про місц еве самоврядування”, Закону України “Про державну реєстр ацію юридичних осіб та фізич них осіб - підприємців”та інш их законодавчих актів дає пі дстави стверджувати, що місь ка рада не є органом місцевог о самоврядування, якому зако ном надані повноваження орга ну виконавчої влади щодо зді йснення державної реєстраці ї юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а тому за значення прокурором в якості позивача - органу уповноваже ного державою здійснювати ві дповідні функції у спірних в ідносинах - Дніпропетровсько ї міської ради є безпідставн им та необґрунтованим.
Судами попередніх інстанц ій проігноровано приписи пун кту 4 ч. 1 статті 17 КАС України, зг ідно якого компетенція адмі ністративних судів поширюєт ься на спори за зверненням су б'єкта владних повноважень у випадках, встановлених зако ном. Частина 4 статті 50 КАС Укра їни встановлює, що громадяни України, іноземці чи особи бе з громадянства, їх об'єднання , юридичні особи, які не є суб'є ктами владних повноважень, м ожуть бути відповідачами лиш е за адміністративним позово м суб'єкта владних повноваже нь у випадках, встановлених з аконом.
Приймаючи до уваги те, що су дами першої та апеляційної і нстанції порушено норми мате ріального та процесуального законів, які істотно вплинул и на повноту з' ясування фак тичних обставин справи і при звели до неправильного виріш ення справи, ухвалені у даній справи судові рішення підля гають скасуванню з направлен ням справи на новий розгляд д о суду першої інстанції.
Керуючись ст. ст. 210, 220, 223, 227, 230, 231 К одексу адміністративного су дочинства України, колегія с уддів Вищого адміністративн ого суду України, -
у х в а л и л а:
Касаційні скарги тов ариства з обмеженою відповід альністю “Міцар”, товариства з обмеженою відповідальніст ю «Гамбіт», товариства з обме женою відповідальністю «Блі к і Ко»задовольнити частково .
Постанову Господарського суду Дніпропетровської обла сті від 17 липня 2007 року та ухвал у Дніпропетровського апеляц ійного адміністративного су ду від 10 квітня 2009 року скасува ти, а справу направити на нови й розгляд до суду першої інст анції.
Ухвала набирає законної с или з моменту її проголошенн я та оскарженню не підлягає к рім, як в строки, з підстав та в порядку, передбаченому глав ою 3 розділу ІV КАС України..
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2010 |
Оприлюднено | 28.07.2010 |
Номер документу | 10482771 |
Судочинство | Адміністративне |
Адмінправопорушення
Вінницький районний суд Вінницької області
Карпінська Ю. Ф.
Адмінправопорушення
Чугуївський міський суд Харківської області
Золотоверха О. О.
Адмінправопорушення
Чугуївський міський суд Харківської області
Золотоверха О. О.
Адмінправопорушення
Чугуївський міський суд Харківської області
Золотоверха О. О.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні