Рішення
від 19.06.2022 по справі 340/3723/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2022 року м. Кропивницький Справа №340/3723/20

провадження № 2-КАС/340/4/21

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу

за позовом: Громадської організації «Кропивницький антикорупційний центр»

до відповідача: Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

Громадська організація «Кропивницький антикорупційний центр» звернулася з позовом до Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області про:

- визнання протиправною відмови Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області в задоволені запитів на інформацію ГО «Кропивницький антикорупційний центр» від 29.07.2020 року за №287/02-29 - №304/02-29;

- зобов`язання Аджамської сільської ради надати ГО «Кропивницький антикорупційний центр» публічну інформацію згідно поданих запитів на інформацію від 29.07.2020 року №287/02-29 - №304/02-29.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 29.07.2020 р. ГО «Кропивницький антикорупційний центр» до Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області з запитами на інформацію, однак у порушення вимог чинного законодавства у встановлені строки відповідачем запитувана інформація надана не була. Листом Аджамської сільської ради від 04.08.2020 р. №282/02-30 повідомлено, що запитувані документи складаються з 5625 сторінок та запропоновано оплатити рахунок, після чого можна буде одержати запитувану інформацію. Позивач зауважує, що неправомірна вимога оплати коштів у сумі 23 793,75 грн за отримання інформації, за своєю суттю є неправомірною відмовою у наданні інформації, яка є предметом суспільного інтересу. Позивач зауважує на тому, що запити стосувалися надання копій протоколів засідань Аджамської сільської ради за період з жовтня 2015 року по липень 2020 року, програми соціально-економічного та культурного розвитку сільської ради, тобто відповідно до Закону України «Про інформацію» є предметом суспільного інтересу, оскільки стосуються розпорядження бюджетними коштами, кадрових призначень осіб місцевого самоврядування, екологічних, земельних питань. Позивач звертає увагу на те, що запити на доступ до інформації були подані саме громадською організацією, яка має на меті створення умов для протидії поширенню корупційних явищ у суспільстві та активізації інституцій громадянського суспільства для боротьби з проявами корупції, покликана об`єднання зусиль її членів, спрямованих на задоволення та захист законних громадських, соціальних, економічних, політичних, гуманітарних та інших інтересів широкого кола як фізичних, так і юридичних осіб, сприяння проведенню державної антикорупційної політики та поширення інформації про засоби та методи протидії корупційним явищам. По завершенню аналізу запитуваної інформації позивач має на меті надання широкого розголосу та оприлюднення отриманих результатів для подальшого створення суспільного діалогу та сприяння обізнаності населення про якість діяльності Аджамської сільської ради в цілому, використання отриманих знань під час майбутнього виборчого процесу, який відбудеться 25 жовтня 2020 року та якому передує подача запитів на інформацію, що свідчить про високу поточну актуальність запитуваної інформації. Позивач наголошує на тому, що запитувані документи створені протягом останніх років діяльності Аджамської сільської ради, а тому їх аналіз сприятиме наданню об`єктивної оцінки діяльності органу як в цілому, так і по окремим напрямкам роботи.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву у якому викладено заперечення проти позову (а.с.43-47). Відповідач вказує, що Аджамська сільська рада не відмовляла у наданні інформації та здійснила всі можливі й необхідні дії направлені на отримання позивачем інформації. Публічна інформація знаходиться у вільному доступі на інформаційному столі та дошках у приміщенні Аджамської сільської ради. На запити, які надійшли від позивача від 29.07.2020 р. №287/02-29 - №304/02-29 щодо надання інформації було надіслано проміжну відповідь про розгляд запиту на інформацію. Запитувана інформація складала 5625 сторінок. Так як дана інформація склала великий обсяг, тому позивачу було запропоновано у зручний для нього час можливість отримати та ознайомитися у приміщенні Аджамської сільської ради. Також було надіслано рахунок для здійснення оплати витрат на копіювання або друк запитуваного документа. При телефонній розмові представнику було проінформовано, що запитувана інформація знаходиться у вільному доступі на інформаційному столі та дошках у приміщенні Аджамської сільської ради, тому у зручний для позивача час можливо прийти та ознайомитися, керівник ГО «Кропивницький антикорупційний центр» повідомив, що з`явиться 05.08.2020 р. в Аджамську сільську раду для отримання запитуваної інформації. Звернуто увагу на те, що Аджамською сільською радою додатково надіслано лист від 17.08.2020 р. №293/02-30 у зв`язку з тим, що позивач не з`явився для отримання запитуваної інформації та надіслано 10 сторінок запитуваної інформації. У зв`язку із закінченням строків зберігання рішення Аджамської сільської ради за період з жовтня 2015 року по січень 2018 року знаходяться в Архівному відділі Кропивницької райдержадміністрації відповідно до акту приймання-передачі документів юридичної особи на постійне зберігання згідно Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи», було надіслано новий рахунок для здійснення оплати витрат на копіювання та було повідомлено, що документи запитувані позивачем становлять значний обсяг. Крім того, до Аджамської сільської ради було надіслано адвокатський запит Коробейніковим А.В. ордер КР №50759 згідно договору про надання правової (правничої) допомоги Громадській організації «Кропивницький антикорупційний центр» щодо надання копій рішень Аджамської сільської ради за період з жовтня 2015 року по серпень 2020 року. Аджамською сільською радою було надіслано відповідь від 17.08.2020 р. №292/02-20 надіслано 10 сторінок запитуваної інформації та рахунок для здійснення оплати витрат на копіювання або друк запитуваного документа. Також повторно наголошувалось про можливість у зручний для позивача час прийти та ознайомитися з необхідною інформацією, що знаходиться у вільному доступі на інформаційному столі та дошках у приміщенні Аджамської сільської ради.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16.09.2020 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.37-38).

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2020 року у задоволенні позову відмовлено повністю. (а.с.71-73).

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 02 лютого 2021 року рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2020 року залишено без змін (а.с.100-102).

Постановою Верховного Суду від 22 грудня 2021 року скасовано рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2020 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 02 лютого 2021 року у справі №340/3723/20, а справу направлено на новий розгляд до Кіровоградського окружного адміністративного суду (а.с.182-196)

В результаті автоматичного розподілу справи, у відповідності до вимог ст.31КАС України передано на розгляд судді Момонт Г.М. (а.с.198).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24.01.2022 р. позовну заяву прийнято до провадження та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження (а.с.199).

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15.02.2022 р. залишено без задоволення заяву представника позивача із запереченнями щодо розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження (а.с.225).

23.02.2022 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.227).

Інші процесуальні дії у справі не вчинялися.

Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,

ВСТАНОВИВ:

Громадська організація «Кропивницький антикорупційний центр» 29 липня 2020 року звернулася до Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області із 18 запитами на інформацію:

- №287-02-29 щодо надання: переліку постійних комісій у Аджамській сільській раді; персонального склад постійних комісій Аджамської сільської ради; персонального складу виконавчого комітету Аджамської сільської ради (а.с.15);

- №288-02-29 щодо надання: затвердженої програми соціально-економічного та культурного розвитку Аджамської сільської ради (а.с.16);

- №289-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за жовтень 2015 року, листопад 2015 року, грудень 2015 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за жовтень 2015 року, листопад 2015 року, грудень 2015 року (а.с.17);

- №290-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за січень 2016 року, лютий 2016 року, березень 2016 року квітень 2016 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за січень 2016 року, лютий 2016 року, березень 2016 року, квітень 2016 року (а.с.18);

- №291-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за травень 2016 року, червень 2016 року, липень 2016 року, серпень 2016 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за травень 2016 року, червень 2016 року, липень 2016 року, серпень 2016 року (а.с.19);

- №292-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за вересень 2016 року, жовтень 2016 року, листопад 2016 року, грудень 2016 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за вересень 2016 року, жовтень 2016 року, листопад 2016 року, грудень 2016 року (а.с.20);

- №293-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за січень 2017 року, лютий 2017 року, березень 2017 року, квітень 2017 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за січень 2017 року, лютий 2017 року, березень 2017 року, квітень 2017 року (а.с.21);

- №294-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за травень 2017 року, червень 2017 року, липень 2017 року, серпень 2017 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за травень 2017 року, червень 2017 року, липень 2017 року, серпень 2017 року (а.с.22);

- №295-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за вересень 2017 року, жовтень 2017 року, листопад 2017 року, грудень 2017 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за вересень 2017 року, жовтень 2017 року, листопад 2017 року, грудень 2017 року (а.с.23);

- №296-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за січень 2018 року, лютий 2018 року, березень 2018 року, квітень 2018 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за січень 2018 року, лютий 2018 року, березень 2018 року, квітень 2018 року (а.с.24);

- №297-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за травень 2018 року, червень 2018 року, липень 2018 року, серпень 2018 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за травень 2018 року, червень 2018 року, липень 2018 року, серпень 2018 року (а.с.25);

- №298-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за вересень 2018 року, жовтень 2018 року, листопад 2018 року, грудень 2018 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за вересень 2018 року, жовтень 2018 року, листопад 2018 року, грудень 2018 року (а.с.26);

- №299-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за січень 2019 року, лютий 2019 року, березень 2019 року, квітень 2019 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за січень 2019 року, лютий 2019 року, березень 2019 року, квітень 2019 року (а.с.27);

- №300-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за травень 2017 року, червень 2019 року, липень 2019 року, серпень 2019 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за травень 2019 року, червень 2019 року, липень 2019 року, серпень 2019 року (а.с.28);

- №301-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за вересень 2019 року, жовтень 2019 року, листопад 2019 року, грудень 2019 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за вересень 2019 року, жовтень 2019 року, листопад 2019 року, грудень 2019 року (а.с.29);

- №302-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за січень 2020 року, лютий 2020 року, березень 2020 року, квітень 2020 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за січень 2020 року, лютий 2020 року, березень 2020 року, квітень 2020 року (а.с.30);

- №303-02-29 щодо надання: завіреної копії протоколів засідання Аджамської сільської ради за травень 2020 року, червень 2020 року, липень 2020 року, серпень 2020 року; завіреної копії рішень Аджамської сільської ради та виконавчого комітету Аджамської сільської ради за травень 2020 року, червень 2020 року, липень 2020 року (а.с.31);

- №304-02-29 щодо надання: статуту територіальної громади (а.с.32).

У запитах зауважено на тому, що відповідно до ч.4 ст.21 Закону України «Про доступ до публічної інформації» при наданні особі інформації про себе та інформації, що становить суспільний інтерес, плата за копіювання та друк не сплачується.

Листом №282/02-30 від 04.08.2020 р. Аджамська сільська рада на запити Громадської організації «Кропивницький антикорупційний центр» №287-02-29 - №304/02-29 повідомила, що запитувані документи складаються з 5625 сторінок, у зв`язку з чим направлено рахунок на здійснення оплати витрат на копіювання або друк запитуваних документів. Роз`яснено, що одержати запитувану інформацію запитувач зможе після отримання підтверджуючого документа щодо повної оплати витрат на копіювання або друк запитуваних документів (а.с.12-13).

Відповідно до рахунку №1 від 04.08.2020 р. для здійснення оплати витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію сукупно витрати на копіювання 5 625 сторінок становлять 23 793,75 грн (а.с.14).

Частиною 2 статті 34 Конституції України встановлено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб на свій вибір.

Відповідно до ч.1 ст.5 Закону України «Про інформацію» від 02.10.1992 р. №2657-ХІІ кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 р. №2939-VI (далі за текстом Закон №2939) публічна інформація це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.

З огляду на п.2 ч.1 ст.5 Закону №2939, доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію.

Згідно з п.1 ч.1 ст.13 Закону №2939 розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються: суб`єкти владних повноважень органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.

Відповідно до п.п.1, 6 ч.1 ст.14 Закону №2939 розпорядники інформації зобов`язані: оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами; надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.

Згідно з ч.ч.1-3, 5 ст.19 Закону №2939 запит на інформацію це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.

Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.

Запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача.

Запит на інформацію має містити: 1) ім`я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв`язку, якщо такий є; 2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо; 3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.

Відповідно до ч.ч.1-4 ст.21 Закону №2939 інформація на запит надається безкоштовно.

У разі якщо задоволення запиту на інформацію передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як 10 сторінок, запитувач зобов`язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк.

Розмір фактичних витрат визначається відповідним розпорядником на копіювання та друк в межах граничних норм, встановлених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо розпорядник інформації не встановив розміру плати за копіювання або друк, інформація надається безкоштовно.

При наданні особі інформації про себе та інформації, що становить суспільний інтерес, плата за копіювання та друк не стягується.

Частиною 1 статті 22 Закону №2939 визначено, що розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.

Зі змісту ч.2 ст.21 Закону №2939 встановлено, що задоволення запиту на інформацію передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як 10 сторінок, запитувач зобов`язаний оплатити витрати, пов`язані з копіюванням документів понад встановлений обсяг. Натомість копії 10 сторінок документу надаються безкоштовно.

Як встановлено судом, позивач звернувся до відповідача із 18 запитами про надання публічної інформації за якими відповідачем розраховано сукупну кількість сторінок, виставлено єдиний рахунок та надано відповідь одним листом. Разом з цим, відповідачем не враховано, що за кожним запитом позивач має право на отримання безкоштовно 10 сторінок документів, що сукупно становить 180 сторінок (18 х 10).

Таким чином, виставлення Аджамською сільською радою запитувачу рахунку на оплату відшкодування витрат, пов`язаних з копіюванням та друком, всього обсягу запитуваної інформації (документів) є неправомірним та таким, що суперечить положенням ч.2 ст.21 Закону №2939.

Стосовно посилання відповідача на лист №293/02-30 від 17.08.2020 р. відповідно до якого голові ГО «Кіровоградський антикорупційний центр» надіслано 10 сторінок запитуваної інформації (рішень Аджамської сільської ради), повідомлено, що запитувані рішення Аджамської сільської ради за період з жовтня 2015 року по січень 2018 року знаходяться в Архівному відділі Кропивницької райдержадміністрації та виставлено рахунок №1 від 17.08.2020 р. на суму 11 958,21 грн (2827 сторінок) (а.с.50, 51), суд зазначає, що у відповідному листі не міститься посилання на який із запитів надається відповідь.

Відповідь Аджамської сільської ради на адвокатський запит представника ГО «Кіровоградський антикорупційний центр» (а.с.52, 53) не розцінюється судом як відповідь на запити про надання публічної інформації, оскільки звернення із адвокатськими запитами урегульовано Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».

Під час розгляду справи встановлено, шо рішенням тридцять третьої сесії сьомого скликання Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 28.05.2020 р. №1141 «Про внесення змін до рішення 4 сесії 7 скликання Аджамської сільської ради №90 від 17 березня 2016 року» внесено зміни до рішення 4 сесії 7 скликання Аджамської сільської ради від 17 березня 2016 року №90, а саме: пункт №2 та викладено його в редакції: «Затвердити Розмір фактичних витрат на копіювання або друк, що надаються за запитом на інформацію» (додаток 2 додається) (а.с.48).

Відповідно до додатку 2 до рішення №1141 від 28.05.2020 р. 33 сесії 7 скликання розмір витрат на копіювання або друк копій документів формату А4 та меншого розміру (в тому числі двосторонній друк) становить 0,2 відсотка розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб за виготовлення однієї сторінки.

Граничні розміри затверджені рішенням тридцять третьої сесії сьомого скликання Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 28.05.2020 р. №1141 відповідають граничним нормам витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 р. №740, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 15.01.2020 р. №4.

Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 14.11.2019 р. №294-ІХ установлено у 2020 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня 2020 року 2027 гривень, з 1 липня 2118 гривень, з 1 грудня 2189 гривень, а для основних соціальних і демографічних груп населення: працездатних осіб: з 1 січня 2020 року 2102 гривні, з 1 липня 2197 гривень, з 1 грудня 2270 гривень.

Судом встановлено, що відповідачем розраховано вартість виготовлення однієї сторінки, виходячи з розміру прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 липня 2118 гривень (2118 грн х 0,2% = 4,23 грн), натомість як відповідно до рішення тридцять третьої сесії сьомого скликання Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 28.05.2020 р. №1141 та постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 р. №740, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 15.01.2020 р. №4, базою для розрахунку є прожитковий мінімум для працездатних осіб, який з 1 липня становив 2197 гривень.

Окрім того, суд зауважує, що рахунок повинен виставлятися окремо за кожним запитом після виготовлення 10 безкоштовних сторінок.

Стосовно доводів позивача, що запитувана інформація становить суспільний інтерес, у зв`язку з чим при наданні такої інформації плата за копіювання та друк не стягується, суд зазначає наступне.

З огляду на ч.2 ст.29 Закону України «Про інформацію» від 02.10.1992 р. №2657-ХІІ предметом суспільного інтересу вважається інформація, яка свідчить про загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності України; забезпечує реалізацію конституційних прав, свобод і обов`язків; свідчить про можливість порушення прав людини, введення громадськості в оману, шкідливі екологічні та інші негативні наслідки діяльності (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб тощо.

У рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Центр демократії та верховенства права проти України» від 16.04.2020 р. зазначив, що інформація, дані або документи, до яких запитується доступ, як правило, повинні задовольняти критерії тесту на наявність суспільного інтересу, щоб підтвердити необхідність розкриття такої інформації відповідно до Конвенції. Така потреба може існувати в тих випадках, коли, зокрема, розкриття забезпечує прозорість у питанні ведення державних справ і питаннях, що становлять інтерес для суспільства в цілому, і тим самим загалом дозволяє громадськості брати участь у державному управлінні (п.84).

Суд підкреслив, що визначення того, що може бути предметом суспільного інтересу, буде залежати від обставин кожного конкретного випадку. Суспільний інтерес відноситься до питань, які впливають на громадськість настільки, що вона може законно проявляти зацікавленість у них, які привертають увагу або які стосуються її значною мірою, особливо в тій частині, в якій вони впливають на добробут громадян або життя громади. Це також стосується питань, які здатні породжувати значні суперечки, які стосуються важливої соціальної проблеми або які пов`язані з проблемою, до якої громадськість мала б інтерес, якщо б володіла такою інформацією.

Суд зазначає, що у запитах на інформацію не зазначено у чому саме полягає суспільний інтерес до запитуваної інформації, як і не вказано чи буде сприяти отримання такої інформації реалізації функції позивача зі сприяння публічній дискусії з питань, що хвилюють суспільство.

Натомість у позовній заяві позивачем зазначено, що запити стосувалися надання копій протоколів засідань Аджамської сільської ради за період з жовтня 2015 року по липень 2020 року, програми соціально-економічного та культурного розвитку сільської ради, тобто відповідно до Закону України «Про інформацію» є предметом суспільного інтересу, оскільки стосуються розпорядження бюджетними коштами, кадрових призначень осіб місцевого самоврядування, екологічних, земельних питань. Запити на доступ до інформації були подані саме громадською організацією, яка має на меті створення умов для протидії поширенню корупційних явищ у суспільстві та активізації інституцій громадянського суспільства для боротьби з проявами корупції, покликана об`єднання зусиль її членів, спрямованих на задоволення та захист законних громадських, соціальних, економічних, політичних, гуманітарних та інших інтересів широкого кола як фізичних, так і юридичних осіб, сприяння проведенню державної антикорупційної політики та поширення інформації про засоби та методи протидії корупційним явищам. По завершенню аналізу запитуваної інформації позивач мав на меті надання широкого розголосу та оприлюднення отриманих результатів для подальшого створення суспільного діалогу та сприяння обізнаності населення про якість діяльності Аджамської сільської ради в цілому, використання отриманих знань під час майбутнього виборчого процесу, який відбудеться 25 жовтня 2020 року та якому передує подача запитів на інформацію, що свідчить про високу поточну актуальність запитуваної інформації.

Суд враховує, що Громадська організація «Кропивницький антикорупційний центр» виступає в ролі суспільного «сторожового пса» з метою інформування громадськості. Запити надіслані до органу місцевого самоврядування після призначення постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 р. №795-ІХ «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів. Запитувана позивачем публічна інформація стосувалася діяльності Аджамської сільської ради за період з жовтня 2015 року по липень 2020 року, а тому її аналіз напередодні місцевих виборів міг сприяти розвитку суспільної дискусії з важливих питань діяльності відповідного органу місцевого самоврядування, а тому суспільний інтерес до такої інформації був значним.

На підставі викладеного, беручи до уваги, що запитувана інформація становила суспільний інтерес та враховуючи приписи ч.4 ст.21 Закону №2939, суд дійшов висновку, що Громадська організація «Кропивницький антикорупційний центр» мала право на отримання запитуваної інформації без стягнення плати за копіювання та друк.

Вимога відповідача оплатити витрати на копіювання та друк запитуваної інформації, судом розцінюється як бездіяльність у наданні такої інформації, з огляду на законодавче право позивача на безоплатне отримання інформації, що становить суспільний інтерес.

Зважаючи на викладене, відповідно до ч.2 ст.9 КАС України, з метою ефективного захисту прав позивача суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги шляхом визнання протиправною бездіяльності Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області щодо не надання Громадській організації «Кропивницький антикорупційний центр» публічної інформації на запити від 29 липня 2020 року за №287/02-29 - №304/02-29 та зобов`язання Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області надати Громадській організації «Кропивницький антикорупційний центр» публічну інформацію на запити від 29 липня 2020 року за №287/02-29 - №304/02-29.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем понесені судові витрати зі сплати судового збору у сумі 2 102,00 грн (а.с.10), а тому суд стягує на користь позивача документально підтверджені судові витрати (судовий збір) в розмірі 2 102,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.

Відповідно до абз.9 ч.1 ст.371 КАС України негайно також виконуються рішення суду, прийняті в адміністративних справах, визначених пунктами 1, 5 частини першої статті 263, пунктами 1 4 частини першої статті 283 цього Кодексу.

Оскільки дана справа відноситься до категорії справ, визначених у п.1 ч.1 ст.263 КАС України, то рішення у цій справі виконується негайно.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297, 371 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльності Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області щодо не надання Громадській організації «Кропивницький антикорупційний центр» публічної інформації на запити від 29 липня 2020 року за №287/02-29 - №304/02-29.

3. Зобов`язати Аджамську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області надати Громадській організації «Кропивницький антикорупційний центр» публічну інформацію на запити від 29 липня 2020 року за №287/02-29 - №304/02-29.

Стягнути на користь Громадської організації «Кропивницький антикорупційний центр» (с. Веселівка, Кропивницький район, Кіровоградська область, вул. Перемоги, 47, кв.1, ЄДРПОУ 40747094) понесені ним судові витрати (судовий збір) у розмірі 2 102,00 грн (дві тисячі сто дві грн 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (с. Аджамка, Кропивницький район, Кіровоградська область, вул. Центральна, 65, код ЄДРПОУ 04365135).

Рішення підлягає негайному виконанню.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Дата складання повного рішення суду 20 червня 2022 року.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.М. Момонт

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104833143
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —340/3723/20

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 18.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 26.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 18.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 18.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 19.06.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 15.02.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Постанова від 23.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні