Рішення
від 06.06.2022 по справі 460/17173/21
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

07 червня 2022 року м. Рівне№460/17173/21

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Поліщук О.В. за участю секретаря судового засідання Бляхи В.С.; представника позивача: Тарновецького Я.М.; представника відповідача - Головне управління ДПС у Рівненській області: Гоч Н.М.; представника відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області: Накопалова Є.О.; розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доГоловного управління ДПС у Рівненській області, Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі - відповідач 1), Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (далі - відповідач 2) у якому просить суд:

визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо здійснення оцінки земельних ділянок, дані яких оформленні листом № 8-17-0.10-4966/2-21 від 30.09.2021;

визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення № 463087/20-2405-1712 від 02.11.2021;

визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення № 463087/23-2405-1712 від 02.11.2021;

визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення № 463087/21-2405-1712 від 02.11.2021;

визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення № 463087/22-2405-1712 від 02.11.2021.

Стислий виклад позицій сторін.

Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, надаючи нормативно грошову оцінку земель, дані про які були оформлені листом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області № 8-17-0.10-4966/2-21 від 30.09.2021 порушило вимоги пункту 162 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, при цьому зобов`язане було перевірити правомірність та обґрунтованість вказаних в них даних, які впливають на вартість грошової оцінки земельної ділянки. Позивач вважає що Головним управлінням ДПС у Рівненській області не доведено правильності визначення розміру податкових зобов`язань за спірними податковими повідомленнями-рішеннями, оскільки розмір нормативно грошової оцінки земельних ділянок кадастровий номер 5610100000:01:054:0191 та 5610100000:01:054:0066 не підтверджено належними доказами. З підстав, наведених у позовній заяві, просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

17.01.2022 до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області зазначає, що інформацію про надання нормативної грошової оцінки для нарахування податкового зобов`язання за землю в податковий період 2018 - 2019 роки щодо земельних ділянок кадастровий номер 5610100000:01:054:0191 та 5610100000:01:054:0066 було надано на запит Головного управління ДПС у Рівненській області від 23.09.2021 на підставі ч. 1 п. 286.1 ст. 286 ПК України та п. 4 Порядку подання інформації про платників податків, об`єкти оподаткування та об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, для забезпечення ведення їх обліку, а також обчислення та справляння податків і зборів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2011 № 1386. Зазначають, що відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного, затвердженої рішенням Рівненської міської ради № 3122 від 04.07.2013 станом на 01.01.2018 та 01.01.2019 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5610100000:01:054:0066, площею 44319 кв.м. становить 22762208,26 грн., а нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5610100000:01:054:019, площею 14379 кв.м. становила 22155133,86 грн. Також вказують, що розрахунок грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5610100000:01:054:019 проведено з врахуванням коефіцієнта функціонального використання КФ=3. З наведених у відзиві підстав вважають що позовні вимоги про протиправність дій Головного управління, щодо здійснення оцінки земельних ділянок дані яких оформленні листом № 8-17-0.10-4966/2-21 від 30.09.2021 не підлягають до задоволення.

19.01.22 до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області зазначає, що нарахування сум земельного податку згідно спірних податкових повідомлень-рішень проведено відповідно до ст. 286 та п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, з урахуванням рішення Рівненської міської ради, яким затверджено ставки земельного податку для фізичних осіб у розмірі 1% від нормативно - грошової оцінки як для земель, оцінку яких проведено, так і для земель, нормативно - грошову оцінку яких не проведено, а також на підставі інформації отриманої від Держгеокадастру згідно листа № 8-17-0.10-4966/2-21 від 30.09.2021 про нормативно грошову оцінку земельних ділянок кадастровий номер 5610100000:01:054:0066 та кадастровий номер 5610100000:01:054:0191. З наведених у відзиві підстав, просить суд відмовити у задоволенні позову.

26.12.2022 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій більш детально конкретизовано доводи та обґрунтування, зазначені у позовній заяві, а також наведено аргументи на спростування тверджень відзиву відповідача.

03.02.2022 до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив від відповідача 2 - Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, у якому більш детально конкретизовано доводи та обґрунтування, зазначені у відзиві на позовну заяву, а також наведено аргументи на спростування тверджень відповіді на відзив.

Відповідач 2 - Головне управління ДПС у Рівненській області правом на подання заперечення на відповідь на відзив не скористався.

У судовому засіданні учасники справи підтримали доводи заяв по суті справи та надали пояснення аналогічні цим доводам.

Заяви, клопотання учасників справи.

19.01.2022 до суду надійшло клопотання від представника позивача про витребування доказів у Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області - копії технічної документації із землеустрою кадастровий номер 5610100000:01:054:0066 та кадастровий номер 5610100000:01:054:0191 на підставі яких були внесені відомості про них до Державного земельного кадастру.

Інших заяв та клопотань, які мають значення для вирішення спору до суду не надходило.

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою суду від 20.12.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, визначено справу до судового розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі на 20.01.2022.

Ухвалою суду від 20.01.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 17.02.2022. Витребувано у Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області рішення Рівненської міської ради від 04.07.2013 № 3122, яким затверджено технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земельних ділянки за кадастровим номером: 5610100000:01:054:0191, 5610100000:01:054:0066. Витребувано у Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області копії технічної документації із землеустрою на земельні ділянки за кадастровим номером: 5610100000:01:054:0191, 5610100000:01:054:0066.

Ухвалою суду від 17.02.2022, занесеною до протоколу судового засідання, у судовому засіданні оголошена перерва до 15.03.2022 з метою ознайомлення представником позивача з матеріалами справи.

Ухвалою суду від 15.03.2022 за клопотанням Головного управління ДПС у Рівненській області розгляд справи відкладено на 19.04.2022.

Ухвалою суду від 19.04.2022 за клопотанням Головного управління ДПС у Рівненській області розгляд справи відкладено на 19.05.2022.

Ухвалою суду від 19.05.2022, занесеною до протоколу судового засідання, у судовому засіданні оголошена перерва до 07.06.2022 з метою надання учасникам справи часу для підготовки до судових дебатів.

07.06.2022 у судовому засіданні було проголошено вступну і резолютивну частину судового рішення.

Фактичні обставини та зміст спірних правовідносин.

02.11.2021 Головним управлінням ДПС у Рівненській області було складено відносно позивача податкові повідомлення-рішення:

№ 463087/20-2405-1712, яким визначено податкове зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2018 рік на суму 227622,80 грн.;

№ 463087/23-2405-1712, яким визначено податкове зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2018 рік на суму 221551,33 грн.;

№ 463087/21-2405-1712, яким визначено податкове зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2019 рік на суму 151784,00 грн.;

№ 463087/22-2405-1712, яким визначено податкове зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2019 рік на суму 147700,88 грн.

При розрахунку земельного податку Головним управлінням ДПС у Рівненській області було застосовано нормативно грошову оцінку земель, дані про яку були оформлені листом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 30.09.21 за № 8-17-0.10-4966/2-21.

Не погоджуючись з податковими повідомленнями-рішеннями позивач звернувся до суду з даним позовом.

Докази відхилені судом та мотиви їх відхилення.

Суд не відхиляє докази подані учасниками справи. Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Так, приписами частини другої статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Земельні відносини в Україні регулюються Земельним кодексом України, а справляння плати за землю, зокрема, земельного податку здійснюється відповідно до положень Податкового кодексу України, яким визначено порядок оподаткування земельних ділянок і перелік пільг по земельному податку.

Статтею 206 Земельного кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України) плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з п.п. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу).

Підпунктом 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК України (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Згідно з п. 269.1 ст. 269 ПК України платниками земельного податку є: 269.1.1 власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); 269.1.2 землекористувачі.

Відповідно до п. 270.1 ст. 270 ПК України об`єктами оподаткування є: 270.1.1 земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; 270.1.2 земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Пунктом 271.1 статті 271 ПК України передбачено, що базою оподаткування є: 271.1.1 нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; 271.1.2 площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Згідно п. 271.2 ст. 271 ПК України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Відповідно до п. 274.1 ст. 274 ПК України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Статтею 277 ПК України визначені ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено. Ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Згідно з абз. 1 п. 286.1 ст. 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

У підпункті 14.1.42 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що дані державного земельного кадастру - це сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим земельних ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристики, розподіл серед власників землі та землекористувачів, підготовлених відповідно до закону.

Відповідно до п. 286.5 ст. 286 ПК України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Згідно з п. 287.1 ст. 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Облік фізичних осіб - платників податку і нарахування відповідних сум проводяться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки щороку до 1 травня (пункт 287.2 статті 287 ПК України).

Відповідно до п. 287.5 ст. 287 ПК України податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

Відповідно до пункту 287.10 статті 287 ПК України податкове зобов`язання з цього податку може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених пунктом 102.1 статті 102 цього Кодексу.

Пунктом 289.1 статті 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Згідно з п. 289.2 ст. 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до п. 289.3 ст. 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з пунктом 9 підрозділу 6 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України індекс споживчих цін за 2017 - 2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 відсотків.

Мотивована оцінка аргументів сторін і висновки суду.

Отже, як слідує з системного аналізу вищенаведених положень чинного законодавства, платниками податку є власники земельних ділянок, або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права. Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Судом встановлено, що протягом 2018 року та 8 місяців 2019 року у власності ОСОБА_1 перебували земельні ділянки:

кадастровий номер 5610100000:01:054:0066 площею 4,4319 га, місце розташування Рівненська обл., м Рівне;

кадастровий номер 5610100000:01:054:0191 площею 1,4379 га. місце розташування Рівненська обл., м Рівне /а.с. 18 31/.

При визначенні розміру податкового зобов`язання у спірних податкових повідомленнях-рішеннях відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області керувалося даними листа Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області № 8-17-0.10-4966/2-21 від 30.09.2021 про нормативну грошову оцінку земельних ділянок кадастровий номер 5610100000:01:054:0191 та 5610100000:01:054:0066.

Як вбачається зі змісту позовних вимог позивач вважає протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області в частині надання розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, зазначений не шляхом надання витягу з технічної документації, а листом № 8-17-0.10-4966/2-21 від 30.09.21.

Суд критично оцінює такі доводи позивача з огляду на наступне.

Судом враховано, що у відповідності до абз. 2 п. 286.1 ст. 286 ПК України центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва, щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2011 року № 1386 затверджено Порядок подання інформації про платників податків, об`єкти оподаткування та об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, для забезпечення ведення їх обліку, а також обчислення та справляння податків і зборів.

Пунктами 4, 9, 10 цього Порядку передбачено, що Держгеокадастр та Мін`юст подають щомісяця до 10 числа, а також на запит територіального органу ДФС за місцезнаходженням земельної ділянки або ДФС інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю та єдиного податку, в тому числі:

Держгеокадастр - про земельні ділянки, зокрема про кадастровий номер земельної ділянки, дату реєстрації у Державному земельному кадастрі, дату державної реєстрації земельної ділянки (відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою чи договору оренди), площу відповідно до правовстановлюючих документів, цільове призначення та місце розташування земельної ділянки, дату та значення нормативної грошової оцінки, частку кожного із співвласників земельної ділянки (у разі коли земельна ділянка перебуває у спільній частковій власності), а також про землевласників або землекористувачів, зокрема найменування та місцезнаходження або прізвище, ім`я, по батькові та місце проживання землевласника або землекористувача;

Мін`юст - про землевласників або землекористувачів, зокрема про найменування та місцезнаходження або прізвище, ім`я, по батькові та місце проживання землевласника або землекористувача (у разі наявності такої інформації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно), назву, номер та дату правовстановлюючого документа, кадастровий номер земельної ділянки, площу відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, дату державної реєстрації речового права, цільове призначення, місцезнаходження земельної ділянки (у разі наявності такої інформації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно), розмір частки у праві спільної власності на земельну ділянку (у разі коли майно належить на праві спільної часткової власності), а також про об`єкти незавершеного будівництва.

Згідно з підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За визначенням, наведеним у ст.1 Закону України "Про оцінку земель" № 1378-IV від 11.12.2003 (далі Закон № 1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема у разі визначення розміру земельного податку.

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 15 Закону № 1378-IV).

Частиною 2 статті 18 Закону № 1378-IV передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Згідно з ч. 1 ст. 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Відповідно до статті 194 Земельного кодексу України призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" № 1378-IV від 07.07.2011 (далі Закон № 1378-IV) до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування, у тому числі дані Державного адресного реєстру (за наявності); опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів, координат поворотних точок, геометричних параметрів, назв, адрес будівель, споруд та інженерних мереж, ідентифікаторів об`єктів будівництва та закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.

Так, суд приходить до висновку, що земельним законодавством і ПК України не обмежується можливість подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки для цілей визначення розміру земельного податку виключно витягом з Державного земельного кадастру.

Як встановлено судом, інформацію про надання нормативної грошової оцінки для нарахування податкового зобов`язання за землю в податковий період 2018 2019 щодо земельних ділянок кадастровий номер 5610100000:01:054:0191 та 5610100000:01:054:0066 було надано Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області на запит Головного управління ДПС у Рівненській області від 23.09.2021, що підтверджується листом № 8-17-0.10-4966/2-21 від 30.09.21 /а.с. 51/, що узгоджується з приписами абз. 2 п. 286.1 ст. 286 ПК України.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовної вимоги про визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо здійснення оцінки земельних ділянок, дані яких оформленні листом № 8-17-0.10-4966/2-21 від 30.09.2021, а тому в задоволенні позову в цій частині належить відмовити.

Вирішуючи питання щодо правомірності винесення спірних податкових повідомлень-рішень суд враховує наступне.

У листі № 8-17-0.10-4966/2-21 від 30.09.2021 Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області міститься інформація про те, що відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного, затвердженої рішенням Рівненської міської ради № 3122 від 04.07.2013 станом на 01.01.2018 та 01.01.2019 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5610100000:01:054:0066, площею 44319 кв.м. становить 22762208,26 грн., а нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5610100000:01:054:019, площею 14379 кв.м. становила 22155133,86 грн. Також зазначено, що розрахунок грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5610100000:01:054:019 проведено з врахуванням коефіцієнта функціонального використання КФ=3 відповідно до примітки додатку 1 порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489.

Процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів передбачено в Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року № 489, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за № 1647/29777 (далі Порядок № 489).

Згідно пояснень Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, викладених у відзиві на позов, розрахунок нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5610100000:01:054:0066 станом на 01.01.2018 та станом на 01.01.2019 рік здійснено за наступними показниками:

Місце розташування земельної ділянки: територія Рівненської міської ради.

Категорія земель: землі житлової та громадської забудови.

Цільове призначення земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови.

Площа земельної ділянки, м 2 - 44319.

Середня (базова) вартість земель населеного пункту, грн/м 2 - 197,89.

Номер економіко - планувальної зони - 13.

Коефіцієнт Км2: 1,14.

Сукупний коефіцієнт Км3: 1,2.

Коефіцієнт Кф: 1.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки Кі ( за 2014 р. -1,249; за 2015 р. - 1,433; за 2016 р. - 1,06; за 2017 р. - 1,00 за 2018 р. - 1,00) ) - 1,89720602.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн. - 22762208,26 грн.

Розрахунок нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5610100000:01:054:0191 станом на 01.01.2018 та станом на 01.01.2019 рік здійснено за наступними показниками:

Місце розташування земельної ділянки: територія Рівненської міської ради.

Категорія земель: землі житлової та громадської забудови.

Цільове призначення земельної ділянки: Відсутній код цільового призначення, який встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548.

Площа земельної ділянки, м 2 - 14379.

Середня (базова) вартість земель населеного пункту, грн/м2 - 197,89.

Номер економіко - планувальної зони - 13.

Коефіцієнт Км2: 1,14.

Сукупний коефіцієнт Км3: 1,2.

Коефіцієнт Кф: 3.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки Кі ( за 2014 р. - 1,249; за 2015 р. - 1,433; за 2016р. - 1,06; за 2017 р. -1,00 за 2018р. - 1,00) - 1,89720602.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн. - 22155133,86 грн.

Визначаючи розмір податкового зобов`язання відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області керувався даними листа Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області № 8-17-0.10-4966/2-21 від 30.09.2021 про нормативну грошову оцінку земельних ділянок кадастровий номер 5610100000:01:054:0191 та 5610100000:01:054:0066, а також рішенням Рівненської міської ради, яким затверджено ставки земельного податку для фізичних осіб у розмірі 1% від нормативно-грошової оцінки як для земель, оцінку яких проведено, так і для земель, нормативно грошову оцінку яких не проведено.

Згідно поданого розрахунку нарахованих сум по земельному податку по ОСОБА_1 (ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) нарахування податку здійснено за 2018 рік та 8 місяців 2019 року, у свою чергу за 2018 рік було нараховано земельний податок за формулою: нормативно грошова оцінка х 1% = сума податку.

За 2019 рік було нараховано земельний податок за формулою: нормативно грошова оцінка х 1% : 12 місяців х 8 місяців = сума податку /а.с. 14/.

Так, по земельній ділянці кадастровий номер 5610100000:01:054:0066 за 2018 рік було нараховано земельний податок виходячи з того, що нормативна грошова оцінка становить 22762208,26, ставка податку 1%, період нарахування - 12 місяців, сума податку - 227622, 80 грн., в результаті чого було винесено податкове повідомлення-рішення № 463087/20-2405-1712, яким визначено позивачу податкове зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2018 рік на суму 227622,80 грн.;

За 2019 рік було нараховано земельний податок виходячи з того, що нормативна грошова оцінка становить 22762208,26, ставка податку - 1%, період нарахування - 8 місяців, сума податку - 151784, 00 грн., в результаті чого було винесено податкове повідомлення-рішення № 463087/21-2405-1712, яким визначено позивачу податкове зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2019 рік на суму 151784,00 грн.;.

По земельній ділянці кадастровий номер 5610100000:01:054:0191 за 2018 рік було нараховано земельний податок виходячи з того, що нормативна грошова оцінка становить 22155133,86 ставка податку - 1%, період нарахування - 12 місяців, сума податку - 221551, 33 грн., в результаті чого було винесено податкове повідомлення - рішення № 463087/23-2405-1712, яким визначено позивачу податкове зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2018 рік на суму 221551,33 грн..

За 2019 рік було нараховано земельний податок виходячи з того, що нормативна грошова оцінка становить 22155133,86, ставка податку - 1%, період нарахування - 8 місяців, сума податку - 147700,88 грн., в результаті чого було винесено податкове повідомлення-рішення № 463087/22-2405-1712, яким визначено позивачу податкове зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2019 рік на суму 147700,88 грн..

Отже, зважаючи на фактичні обставини справи та приписи діючого законодавства, суд вважає податкові повідомлення-рішення № 463087/20-2405-1712 від 02.11.2021, № 463087/21-2405-1712 від 02.11.2021 та № 463087/22-2405-1712 від 02.11,2021 такими що ґрунтуються на вимогах податкового та іншого законодавства, винесені з урахуванням обставин, які мали значення для їх прийняття, відтак в цій частині в позову слід відмовити.

Що стосується правомірності нарахування земельного податку за 2018 рік в розмірі 221551,33 грн. згідно податкового повідомлення-рішення № 463087/23-2405-1712 по земельній ділянці кадастровий номер 5610100000:01:054:019 суд зазначає наступне:

Як вбачається з пояснень у відзиві на позовну заяву, поданого Головним управління Держгеокадастру у Рівненській області та викладених у листі № 8-17-0.10-4966/2-2 від 30.09.2021, розрахунок грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5610100000:01:054:019 станом на 01.01.2018 проведено з врахуванням коефіцієнта функціонального використання КФ=3 відповідно до примітки додатку 1 порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, Порядку№ 489.

Поряд з тим у відповідності до додатку 1 Порядку № 489 в редакції чинній станом на 01.01.2018, для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.

Отже, визначення нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5610100000:01:054:019 станом на 01.01.2018 в сумі 22155133,86 грн. є необґрунтованим.

При цьому, з аналізу вище наведених норм ПК України вбачається, що обов`язок з нарахування сум земельного податку фізичним особам покладено саме на органи державної податкової служби, яким для визначення розміру вказаного податку необхідно встановити базу оподаткування, наявність грошової оцінки землі, інші відомості для визначення суми податкового зобов`язання.

З наведеного суд констатує, що земельний податок за 2018 рік за земельну ділянку кадастровий номер 5610100000:01:054:0191 нарахований згідно даних про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, які не відповідають додатку 1 порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Мінстерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 в редакції чинній станом на 01.01.2018. Тому спірне податкове повідомлення-рішення № 463087/23-2405-1712 від 02.11.2021, яким визначено позивачу податкове зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2018 рік на суму 221551,33 грн. прийнято необґрунтовано, без з`ясування всіх обставин у справі, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до положень статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких грунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Аналіз вказаної правової норми свідчить про те, що відповідач повинен доводити правомірність свого рішення, дій чи бездіяльності. Водночас, позивач не позбавлений обов`язку довести ті обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги. Тобто, обов`язок доказування в адміністративному процесі не покладено виключно на суб`єкта владних повноважень, а розподілений в залежності від вимог та заперечень.

У даному випадку обов`язок доказування правомірності спірних рішень належить відповідачу, в той час як позивач зобов`язаний підтвердити належними та допустимими доказами спростування обставин, які стали підставою для прийняття контролюючим органом таких рішень, а також підтвердження обставин, якими він обґрунтовує свої позовні вимоги.

З огляду на встановлені обставини, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, позовні вимоги підлягають до задоволення в частині визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 463087/23-2405-1712 від 02.11.2021.

Судові витрати.

Частиною 3 ст. 139 КАС Українивстановлено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем за подання позовної заяви сплачено судовий збір у розмірі 7486 грн. 60 коп., що підтверджується квитанцією № 0.0.2381949197.1 від 16.12.2921, що наявна в матеріалах справи.

Відтак, на користь ОСОБА_1 пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області, документально підтверджені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору пропорційно до розміру задоволених позовних вимог у розмірі 2215 грн. 28 коп.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Рівненській області, Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 463087/23-2405-1712 від 02.11.2021 про визначення суми податкового зобовязання за земельним податком з фізичних осіб (код платежу: 18010700) у податковому періоді: 2018 рік в сумі 221551 грн. 33 коп., сформоване Головним управлінням ДПС у Рівненській області відносно ОСОБА_1 .

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області, документально підтверджені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору пропорційно до розміру задоволених позовних вимог у розмірі 2215 грн. 28 коп.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )

Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, 12,м. Рівне,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 38714300) Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області (вул. С.Петлюри, 37,м. Рівне,33013, ЄДРПОУ/РНОКПП 39768252)

Повний текст рішення складений 16 червня 2022 року

Суддя О.В. Поліщук

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.06.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104835238
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —460/17173/21

Ухвала від 25.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 13.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 12.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 11.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 11.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 16.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 16.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 25.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Рішення від 06.06.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

Рішення від 06.06.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні