Постанова
від 22.06.2022 по справі 640/12719/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/12719/19 Суддя (судді) першої інстанції: Амельохін В.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 червня 2022 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача: Кузьмишиної О.М.,

суддів: Костюк Л.О., Пилипенко О.Є.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної авіаційної служби України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 вересня 2021 року у справі за первісним позовом Державної авіаційної служби України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Л-Груп», Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Комунальне підприємство Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни), Державне підприємство обслуговування повітряного руху України про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити дії та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Л-Груп» до Державної авіаційної служби України, треті особи - Комунальне підприємство Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни), Державне підприємство обслуговування повітряного руху України, Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправним та скасування рішення №210 від 05.04.2019,

В С Т А Н О В И В :

Державна авіаційна служба України (далі - Державіаслужба) звернулася з первісним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Л-ГРУП» (далі - ТОВ «Л-Груп»), Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент ДАБК м. Києва), Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), та з урахуванням уточнених позовних вимог просить: зобов`язати ТОВ «Л-ГРУП» виконати рішення від 05.04.2019 №210 та знести самочинне будівництво за адресою: м. Київ, вул. Михайла Максимовича, 32; визнати протиправною бездіяльність Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в частині не погодження об`єкта будівництва за адресою: м. Київ, вул. Михайла Максимовича, 32 та зобов`язати вчинити дії щодо погодження вищезазначеного будівництва; визнати протиправними дії Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 17.04.2012 №4914/0/18-1/009-12 по об`єкту будівництва за адресою: м. Київ, вул. Михайла Максимовича, 32 та скасувати їх; визнати протиправними дії Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо видачі дозволу на початок виконання будівельних робіт №КВ 11412092896 по об`єкту будівництва за адресою: м. Київ, вул. Михайла Максимовича, 32 та скасувати його.

Позовні вимоги обґрунтовано, тим, що 12.02.2019 на адресу Державіаслужби надійшов лист КП Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни) від 11.02.2019 щодо будівництва на приаеродромній території, до якого додано акт перевірки стану приаеродромної території аеродрому ((Київ» (Жуляни) від 08.02.2019 №7.4-12/1-18, затверджений генеральним директором КП Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни) (далі - КП МА «Київ» (Жуляни)) 08.02.2019.

На момент перевірки приаеродромної території аеродрому КП МА «Київ» (Жуляни) комісією виявлено об`єкт, будівництво якого ведеться без узгодження з експлуатантом аеродрому, провайдером аеронавігаційного обслуговування та без погодження Державіаслужби за адресою: м. Київ, вул. Михайла Максимовича, 32. Наведене слугувало підставою для прийняття рішення Державної авіаційної служби України №210 від 05.04.2019 про припинення будівництва (діяльності, передбаченої частиною другою статті 69 Повітряного кодексу України) на приаеродромній території, за адресою: м. Київ, вул. Михайла Максимовича, 32, що здійснюється ТОВ «Л-ГРУП». Державна авіаційна служба України стверджує, що будівництво об`єкту самочинне, посилається на порушення статті 69 Повітряного кодексу України, статей 72, 114 Земельного кодексу України, пунктів 56,57,60 Положення про використання повітряного простору України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2017.

У свою чергу ТОВ «Л-ГРУП» 24 лютого 2020 року звернулося до суду із зустрічним позовом до Державної авіаційної служби України та з урахуванням змінених зустрічних позовних вимог просить визнати протиправним та скасувати рішення Державної авіаційної служби України №210 від 05.04.2019 про припинення будівництва (діяльності, передбаченої частиною другою статті 69 Повітряного кодексу України) на приаеродромній території, за адресою: м. Київ, вул. Михайла Максимовича, 32, що здійснюється: ТОВ «Л-ГРУП» (03191, м. Київ, вул. Ломоносова, 52А. офіс 147, код ЄДРПОУ 31811499).

В обґрунтування зустрічного позову ТОВ «Л-ГРУП» посилається на наявність відповідних погоджень, рішення комісії з вирішення питань щодо погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації від 07.07.2020 оформлене протоколом №7, рішення адміністративних судів у справі №640/25098/19, зазначає про протиправність рішення Державної авіаційної служби України №210 від 05.04.2019 про припинення будівництва (діяльності, передбаченої частиною другою статті 69 Повітряного кодексу України) на приаеродромній території, вказує, що на час складання акту перевірки будівництво не здійснювалось.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 вересня 2021 року у задоволенні первісного позову Державної авіаційної служби України відмовлено. Зустрічний позов ТОВ «Л-ГРУП» задоволено повністю; визнано протиправним та скасовано рішення Державної авіаційної служби України від 05.04.2019 №210 про припинення будівництва (діяльності, передбаченої частиною другою статті 69 Повітряного кодексу України) на при аеродромній території.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, Державна авіаційна служба України подала апеляційну скаргу до Шостого апеляційного адміністративного суду, в якій апелянт просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позов Державіаслужби повністю.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції допущено порушення норм матеріального права, не враховано, що законодавством чітко передбачений обов`язок юридичних осіб незалежно від форм власності, які здійснюють будівництво на приаеродромній території погоджувати таке будівництво з Державіаслужбою та виконувати рішення Державіаслужби про припинення будівництва до вирішення питання щодо можливості та умов подальшого будівництва. Разом з тим, ТОВ «Л-Груп» не отримало погодження Державіаслужби, чим порушило законодавство України в сфері цивільної авіації, тому об`єкт будівництва за адресою: м. Київ, вул. М. Максимовича, 32 створює загрозу безпеці цивільної авіації, національній безпеці, інтересам держави та потребам суспільства.

Також Державіаслужба зазначає, що ТОВ «Л-Груп» подавало заявки щодо погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації, проте у зв`язку з дією карантину або обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), рішення по заявках позивача від 05.12.2019 №05/12-19 та від 23.01.2021 №23/01-2020 буде прийнято Державіаслужбою з урахуванням строків, передбачених Порядком №721, перебіг яких продовжиться від дня припинення карантину.

Апелянт зазначає, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 17.04.2012 №4914/0/18-1/009-12 видані з порушенням законодавства, зокрема, частини третьої статті 69 Повітряного кодексу України, тому підлягають скасуванню, а дії щодо їх видачі є протиправними.

Також Державіаслужба звертає увагу, що відповідно до висновку КП Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни) від 20.11.2018 №7.4-29-210 об`єкт будівництва за адресою: м. Київ, вул. М. Максимовича, 32 є перешкодою на приаеродромній території аеродрому «Київ», що свідчить про загрозу непогодженого об`єкта будівництва безпеці авіації.

Апелянт наполягає, що об`єкт будівництва є самочинним, таким, що створює загрозу безпеці цивільної авіації та підлягає знесенню у разі, якщо не погоджений з Державіаслужбою у встановленому порядку, тому на його думку, Державіаслужба діє не у своїх інтересах, а в інтересах суспільства.

Посилаючись на такі та інші обставини, апелянт просить задовольнити апеляційну скаргу та первинний позов у повному обсязі.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2022 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державної авіаційної служби України, надано строк для подачі відзивів на апеляційну скаргу іншим учасникам процесу, призначено справу до розгляду у письмовому провадженні.

Від відповідачів та третіх осіб у справі відзиви на апеляційну скаргу не надходили, що не перешкоджає розгляду справи за наявними у ній матеріалами в порядку письмового провадження.

Отже, відповідно до статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду першої інстанції слід скасувати, з наступних підстав.

Як вбачається з фактичних обставин, 12 лютого 2019 року на адресу Державіаслужби надійшов лист КП Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни) від 11.02.2019 щодо здійснення будівництва на приаеродромній території, до якого додано Акт перевірки стану приаеродромної території аеродрому ((Київ» (Жуляни) від 08.02.2019 №7.4-12/1-18, затверджений 08.02.2019 генеральним директором КП Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни) (далі по тексту- КП МА «Київ» (Жуляни)).

Зокрема, відповідною комісією виявлено об`єкт за адресою: м. Київ, вул. Михайла Максимовича, 32, будівництво якого ведеться без узгодження з експлуатантом аеродрому, провайдером аеронавігаційного обслуговування та без погодження Державіаслужбою.

Оскаржуваним рішенням Державної авіаційної служби України №210 від 05.04.2019 про припинення будівництва (діяльності, передбаченої частиною другою статті 69 Повітряного кодексу України) на приаеродромній території на виконання вимог частини десятої статті 69 Повітряного кодексу України, Положення про Державну авіаційну службу України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 № 520, на підставі акту перевірки стану приаеродромної території аеродрому «Київ» (Жуляни) від 08.02.2019 № 7.4-12/1-18, затвердженого генеральним директором КП МА «Київ» (Жуляни) О.М. Нестеренко, враховуючи здійснення будівництва на приаеродромній території аеродрому «Київ» (Жуляни) без попереднього погодження місця розташування і висоти такого об`єкта будівництва з відповідними державними органами, органами місцевого самоврядування, що є порушенням статті 69 Повітряного кодексу України, статей 72, 114 Земельного кодексу України, пунктів 56, 57, 60 Положення про використання повітряного простору України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 № 954, з метою усунення виявлених порушень вимагається:

1. Негайно припинити будівництво за адресою: м. Київ, вул. Михайла Максимовича, 32, що здійснюється ТОВ «Л-Груп», 03191, м. Київ, вул. Ломоносова, буд. 52А, офіс 147, ідентифікаційний код юридичної особи 31811499 до вирішення питання щодо можливості та умов подальшого будівництва відповідно до законодавства.

2. Керівнику або уповноваженій особі вищезазначеної юридичної особи невідкладно вжити заходів щодо погодження місця розташування та висоти об`єкта на приаеродромній території у відповідності до вимог пунктів 56, 57, 60 Положення про використання повітряного простору України та у спосіб передбачений Порядком погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації, Затвердженим наказом Мінінфрастуктури України від 30.11.2012 № 721, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.12.2012 за № 2147/22459.

Зазначено, що це рішення є обов`язковим до виконання і у разі невжиття відповідних заходів, Державіаслужба у встановленому законом порядку вживатиме заходів для припинення будівництва та знесення самочинно збудованого об`єкта з компенсацією витрат, пов`язаних з таким знесенням, приведення ділянки у первісний стан.

Також судовою колегієї апеляційного суду встановлено, що розпорядженням Київського міського голови від 19.02.2016 №125/1 «Про перейменування бульвару, вулиць, площі та провулків у місті Києві» вулицю Онуфрія Трутенка перейменовано у вулицю Максима Максимовича.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.02.2020 у справі №640/25098/19 за позовом Громадської організації «Народ проти корупції» до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа без самостійних вимог на предмет спору - ТОВ «Л-ГРУП» відмовлено у задоволенні таких позовних вимог: про визнання протиправними дій Державної архітектурно-будівельної інспекції України щодо внесення зміни даних №ІУ123192410590 у Дозвіл на виконання будівельних робіт №КВ11412092896 від 07.06.2012 із будівництва багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом на вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва на підставі повідомлення замовника - ТОВ «Л-ГРУП»; про визнання протиправними дій Державної архітектурно-будівельної інспекції України щодо внесення до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів інформації про внесення зміни даних №ІУ 123192410590 у Дозвіл на виконання будівельних робіт №КВ11412092896 від 07.06.2012 із будівництва багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом на вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва на підставі повідомлення замовника - ТОВ «Л-ГРУП»; про зобов`язання Державної архітектурно-будівельної інспекції України скасувати (анулювати) зміни даних №ІУ 123192410590 у Дозвіл на виконання будівельних робіт №КВ11412092896 від 07.06.2012 із будівництва багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом на вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва на підставі повідомлення замовника - ТОВ «Л-ГРУП»; про зобов`язання Державної архітектурно-будівельної інспекції України виключити із Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів інформацію про внесення змін даних №ІУ123192410590 у Дозвіл на виконання будівельних робіт №КВ11412092896 від 07.06.2012р. із будівництва багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом на вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва на підставі повідомлення замовника -ТОВ «Л-ГРУП».

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.05.2020 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.02.2020 у справі №640/25098/19 залишено без змін. Постановою Верховного Суду від 30.07.2020 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.02.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.05.2020 у справі №640/25098/19 залишено без змін.

Головним управлінням містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) 17 квітня 2012 року видано замовнику будівництва ТОВ «Л-ГРУП» Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №4914/0/18-1/009-12 з будівництва торговельно-розважального комплексу за адресою вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському районі м. Києва.

Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві 07.06.2012 року видано Дозвіл на виконання будівельних робіт №КВ 11412092896 ТОВ «Л-ГРУП» із будівництва багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом на вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва.

До Дозволу на виконання будівельних робіт зміни вносились неодноразово.

Так у 2017 році у Дозвіл на виконання будівельних робіт № КВ11412092896 від 07 червня 2012 року із будівництва багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом на вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва на підставі повідомлення замовника - Товариства з обмеженою відповідальністю "Л-ГРУП" вже вносились зміни даних KB 124171180145 в частині зміни генерального підрядника.

ТОВ «Л-ГРУП» звернулося до Державної архітектурно-будівельної інспекції України із заявою вх.№40-30/2808-45 від 28.08.2019 за формою згідно з додатком 10 вищезгаданого Порядку про внесення змін у Дозвіл на виконання будівельних робіт №КВ 11412092896 від 07.06.2012 із будівництва багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом на вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва, місце розташування об`єкта будівництва вул. Онуфрія Трутенка, 32 в Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва, кадастрові номери земельних ділянок - 8000000000:72:287:0006, 8000000000:79:364:0142, вид будівництва - нове будівництво, код об`єкта 1122.1, клас наслідків ССЗ, перелік об`єктів, що входять до складу комплексу (будови): 1 черга: житловий будинок № 3,РП -ССЗ; 2 черга - супермаркет - ССЗ; 3 черга - Житловий будинок №2 -СС2; 4 черга - Житловий будинок №1, ТП - ССЗ; 5 черга -Прибудова до житлового будинку №1 - ССЗ; 6 черга - Житловий будинок №4 - ССЗ; 7 черга - Житловий будинок №5 - ССЗ; 8 черга - Дитячий садок - ССЗ; 9 черга - Паркінг - ССЗ.

За змістом заяви внесення змін обґрунтовано, зокрема, коригуванням проектної документації - згідно з виданим ТОВ «Українська будівельно-технічна експертиза» (ТОВ «УБТЕ») Експертним звітом №7-057- 18- ЕП/КО від 28.08.2019 та наказом ТОВ «Л-Груп» про затвердження проектної документації № 28-08-19/1 від 28.08.2019.

Судами у справі №640/25098/19 встановлено, що зазначені зміни внесено відповідно до вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльністю» та Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466 «Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт».

Також, судами, з посиланням на лист №453/0/12/27-13 від 15.01.2013 Головного управління містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) встановлено, що ТОВ «Л-Груп» може використовувати раніше надані вихідні дані на забудову земельної ділянки на вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському районі м. Києва для завершення будівництва та коригування проектної документації (багатофункціонального комплексу) торговельно-розважального комплексу з включенням до складу комплексу житлової функції.

Крім того, судами у справі №640/25098/19 встановлено, що Міністерство розвитку громад та територій України листом №7/14.5/17919-19 від 12.11.2019 за результатами розгляду звернення ТОВ «Л-ГРУП» щодо необхідності зміни цільового призначення земельної ділянки, передбаченої для будівництва багатофункціонального торговельно-розважального комплексу, у разі включення до складу комплексу житлової функції та повідомило, що включення житлової функції до складу багатофункціонального торговельно-розважального комплексу не впливає на функціональні параметри використання земельної ділянки.

Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №4914/0/18-1/009-12 від 17.04.2012 не містять обмеження щодо граничної висоти будівель, разом з тим, п. 1 «Гранично допустима висота будівель» розділу «Містобудівні умови та обмеження» відносить визначення цього параметру проектною документацією, будь-яких інших обмежень у цьому аспекті містобудівні умови та обмеження не містять.

Відповідно до скоригованого Містобудівного розрахунку, виконаного ПП «Архітектурна майстерня Шкрогаль» у 2012 році, поверховість об`єкту становить 1-23 поверхи.

ТОВ «Л-ГРУП» звернулося до Дозвільного центру (вх.№01103-000066363-006 від 24.12.2012) із зверненням, до якого додано скоригований Містобудівний розрахунок 2012 року, виконаний ПП «Архітектурна майстерня Шкрогаль» у 2012 році із техніко-економічними показниками, листом №453/0/12/27-13 від 15.01.2013 Головне управління містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) повідомило, що ТОВ «Л-Груп» може використовувати раніше надані вихідні дані на забудову земельної ділянки на вул. Трутенка, 32 у Солом`янському районі м. Києва для завершення будівництва та коригування проектної документації (багатофункціонального комплексу) торговельно-розважального комплексу з включенням до складу комплексу житлової функції, що свідчить про погодження нових техніко-економічних показників, в тому чисті щодо поверховості об`єкту будівництва.

У 2019 році на замовлення ТОВ «Л-ГРУП" Генеральним проектувальником Приватним підприємством «Архітектурна майстерня Шкрогаль» розроблена проектна документація «Будівництво багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом на вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському та Голосіївському районах міста Києва» відповідно до техніко-економічних показників коригованого Містобудівного розрахунку 2012 року за яким максимальна поверховість об`єкту будівництва становить 23 поверхи, що погоджені листом №453/0/12/27-13 від 15.01.2013 Головного управління містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація).

За змістом Експертного звіту ТОВ "Українська будівельно-технічна експертиза" №7-057-18-ЕП/КО від 28 серпня 2019 року щодо розгляду проектної документації за коригуванням проекту "Будівництво багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом на вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва" за результатами розгляду проектної документації і зняття зауважень встановлено, що зазначена документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог до міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, екології, пожежної та техногенної безпеки; енергозбереження і може бути затверджена в установленому порядку із зазначеними у звіті техніко-економічним показниками.

Також, судами у справі №640/25098/19 встановлено, що Державна архітектурно-будівельна інспекція України діяла на підставі та відповідно до наданих повноважень, внесення зміни даних №ІУ123192410590 у Дозвіл на виконання будівельних робіт №КВ11412092896 від 07.06.2012 року здійснено на підставах, що передбачені законодавством України.

Висновком провайдера аеронавігаційного обслуговування № 1-243/6615/19 від 05 листопада 2019 року Державного підприємства обслуговування повітряного руху України (Украерорух) підтверджується, що об`єкт будівництва не впливатиме на польоти суден за встановленими правилами (стандартами маршрутами вильоту, прибуття та знаходження на посадку за правилами) на аеродроми (вертодроми), обслуговування повітряного руху на яких здійснюється Украерорухом.

Окрім того, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 04.11.2020 роз`яснено рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.02.2020 у справі №640/25098/19 щодо правомірності внесення зміни даних №ІУ 123192410590 у Дозвіл на виконання будівельних робіт №КВ11412092896 від 07.06.2012 та будівництва об`єкта -багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом на вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва, в тому числі, в частині параметрів поверховості та висотності об`єкту, а саме - з абсолютною відміткою найвищої точки об`єкту Н=258,04 м, абсолютною відміткою монтажного крану Н=261,40 м у Балтійській системі висот, максимальною поверховістю 23 поверхи та дотримання вимог обмеження поверховості та граничної висоти об`єкту будівництва, що зумовлені його розташуванням у безпосередній близькості до Міжнародного аеропорту "Київ" (Жуляни) наступним чином: зміни даних №ІУ 123192410590 у Дозвіл на виконання будівельних робіт №КВ11412092896 від 07.06.2012 та будівництво об`єкта - багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом на вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва, в тому числі, в частині параметрів поверховості та висотності об`єкту, а саме - з абсолютною відміткою найвищої точки об`єкту Н=258,04 м, абсолютною відміткою монтажного крану Н=261,40 м у Балтійській системі висот, максимальною поверховістю 23 поверхи є правомірними, здійсненими з дотриманням вимог обмеження поверховості та граничної висоти об`єкту будівництва, що зумовлені його розташуванням у безпосередній близькості до Міжнародного аеропорту "Київ" (Жуляни)» та за наявності усіх необхідних погоджень.

Розглянувши справу, суд першої інстанції у рішенні від 15 вересня 2021 року дійшов тих висновків, що рішеннями судів в рамках справи №640/25098/19 встановлено, що зміни до Дозволу на виконання будівельних робіт внесено відповідно до вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльністю» та Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року № 466 «Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт». При цьому, наміри забудови відповідають цільовому, функціональному призначенню земельної ділянки, містобудівній документації та вихідним даним. Судом встановлено також можливість використання, як раніше наданих вихідних даних на забудову земельної ділянки на вул. Онуфрія Трутенка, 32 у Солом`янському районі м. Києва для завершення будівництва та коригування проектної документації (багатофункціонального комплексу).

Відтак, Містобудівні умови та обмеження земельної ділянки №4914/0/18-1/009-12 та Дозвіл на виконання будівельних робіт №КВ 11412092896 із подальшими змінами до нього видано правомірно, відповідно до норм Закону та за відсутності підстав для відмови у їх видачі, що також підтверджується рішеннями судів у справі №640/25098/19.

Зазначене свідчить на користь наявності законних підстав для здійснення будівництва в тому числі на підставі наявного дозволу та спростовує твердження Державної авіаційної служби України про самочинність будівництва.

Колегія суддів частково погоджується із наведеними висновками суду першої інстанції, водночас зазначає, що останнім упродовж розгляду справи не враховано такого.

Пунтом 15 Акту перевірки стану приаеродромної території аеродрому «Київ» (Жуляни) від 08.02.2019 № 7.4-12/1-18, затвердженого генеральним директором КП МА «Київ» (Жуляни) О.М. Нестеренко, зазначено, що за будівельною адресою: м. Київ, Солом`янський район, вул. Михайла Максимовича, 32 заморожене будівництво торгівельно розважального центру Ліко-Град 4.

Окрім того, у висновку експлуатанта аеродрому «Київ» (Жуляни) КП Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни) від 20.11.2018 №7.4-29-209, зазначено, що на даний час будівництво за будівельною адресою: м. Київ, Солом`янський район, вул. Михайла Максимовича, 32, призупинено.

Отже, станом на 20.11.2018, та на момент прийняття оскаржуваного за зустрічним позовом рішення позивача №210 від 05.04.2019 будівництво за будівельною адресою: м. Київ, Солом`янський район, вул. Михайла Максимовича, 32 призупинено.

Колегія суддів звертає увагу, що пунктом 56 Положення про використання повітряного простору України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України, від 06.12.2017р. № 954 «Про затвердження Положення про використання повітряного простору України» (далі по тексту - Порядок №954) встановлено що місце розташування і висота об`єктів на приаеродромній території та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації, погоджуються з керівником експлуатанта аеродрому, Державіаслужбою або Міноборони (відповідно до компетенції).

Державіаслужба та Міноборони здійснюють погодження будівництва (реконструкції) об`єктів, зазначених в абзаці першому цього пункту, з метою забезпечення вільного від перешкод повітряного простору для безпечного маневрування повітряних суден.

Пункт 57 Порядку №954 зазначає, що погодженню з Державіаслужбою та Міноборони підлягають місце розташування і висота таких об`єктів будівництва та реконструкції: аеродромів, вертодромів, постійних злітно-посадкових майданчиків; об`єктів, що перетинають поверхні обмеження перешкод аеродромів, вертодромів, постійних злітно-посадкових майданчиків; об`єктів заввишки 45 і більше метрів відносно контрольної точки аеродрому в радіусі до 50 кілометрів; повітряних ліній електрозв`язку та електропостачання, вибухонебезпечних, радіотехнічних, світлотехнічних та інших об`єктів (залізничних колій, автомобільних шляхів, об`єктів з викидом відкритого полум`я, газів та диму, діяльність яких може призвести до погіршення видимості в районах аеродромів, тощо), які можуть створити загрозу безпеці повітряного руху або перешкоджати роботі аеродрому чи засобів зв`язку, навігації та .спостереження (радіотехнічного забезпечення), незалежно від їх розміщення; об`єктів незалежно від їх розміщення заввишки 100 і більше метрів над земною поверхнею.

Пункт 60 Порядку №954 передбачає, що підприємства, установи та організації, заінтересовані в розміщенні об`єктів на приаеродромній території, повинні погоджувати таке розміщення з експлуатантом аеродрому, відповідними державними органами, органами місцевого самоврядування та дотримуватися умов погодження будівництва.

В матеріалах справи містяться: лист ТОВ «Амадеус Ко», який є власником та експлуатантом вертодрому «Дніпро-1» №221118-1 від 22.11.2018р. «Про надання висновку щодо погодження умов місця розташування та висоти об`єктів», висновок провайдера аеронавігаційного обслуговування № 1-243/6615/19 від 05 листопада 2019 року Державного підприємства обслуговування повітряного руху України (Украерорух), висновок експлуатанта та провайдера з аеронавігаційного обслуговування аеродрому Київ/Бориспіль №20-22011 від 26.10.2018р., висновок експлуатанта та провайдера аеронавігаційного обслуговування аеродромів Київ/Антонов-1 та Київ/Антонов-2 від 21.11.2018 №271/13315-18, висновок КП Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни) №7.4-29-210 від 20.11.2018 у якому зазначено про необхідність погодження будівництва з Державною авіаційною службою України.

За результатами засідання Комісії з вирішення питань щодо погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації 07.07.2020 та оформлене протоколом № 7, затвердженим заступником голови Комісії -заступником директора департаменту - начальником управління- державним інспектором з авіаційного нагляду за безпекою авіації управління аеродромів та аеропортів департаменту авіаційних перевезень, аеропортів та міжнародного співробітництва Г. Голодняком, з урахуванням Протоколу про виправлення описок від 15.07.2020р. відповідно до п.3.5 Порядку погодження розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 30.11.2012р. №721, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 24.12.2012 за №214722459, а також п.5 розділу III Положення про Комісію з вирішення питань щодо погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації, затвердженого наказом Державіаслужби від 18.06.2019 №768, прийнято позитивне рішення та вирішено підготувати проект висновку Державіаслужби щодо погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації за адресою вул. Онуфрія Трутенка (М. Максимовича), 32 в Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва з абсолютною відміткою верху об`єкта Ноб=258,04 м та крану Нкр=261,40 м.

Разом з тим, станом на момент прийняття рішення у справі, учасники справи не надали суду пояснень та доказів щодо прийняття Державіаслужбою висновку щодо погодження/не погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації.

Відповідно до Положення про Державну авіаційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 №520 (далі - Положення №520), Державіаслужба є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільної авіації та використання повітряного простору України та є уповноваженим органом з питань цивільної авіації. До основних завдань Державіаслужби належить, зокрема погодження місця розташування, висоти об`єктів на приаеродромних територіях з урахуванням умов впливу авіаційного шуму і емісій авіаційних двигунів та об`єктів, які можуть вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних засобів цивільної авіації.

Основними завданнями Державіаслужби є, зокрема, реалізація державної політики у сфері цивільної авіації та використання повітряного простору України (абз.1 п.3 Положення №520).

Тобто, об`єктом компетенції позивача є відносини у сфері цивільної авіації та використання повітряного простору України, які покриваються заходами державного контролю та нагляду за безпекою цивільної авіації, нагляду за забезпеченням аеронавігаційного обслуговування, а також засобами реагування на виявлені порушення.

Суб`єктами контролю є юридичні та фізичні особи, які здійснюють авіаційну діяльність та експлуатанти аеродромів.

Порядок розгляду та надання Державіаслужбою погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації відповідно до ПК України визначає Порядок № 721, пунктом 1.2 якого передбачено, що дія цього Порядку поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форм власності, які займаються будівництвом об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації, провайдерів аеронавігаційного обслуговування та експлуатантів аеродромів (вертодромів).

Згідно із пунктом 3.5 Порядку № 721 за результатом розгляду матеріалів Державіаслужба приймає рішення про погодження місця розташування, висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, які можуть вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних засобів цивільної авіації, або обґрунтовану відмову у наданні такого погодження.

На підставі частини десятої статті 69 ПК України органи виконавчої влади, юридичні та фізичні особи незалежно від форми власності, які допустили порушення порядку діяльності, зазначеної в частині другій цієї статті, містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, зобов`язані згідно з рішенням уповноваженого органу з питань цивільної авіації припинити будівництво чи діяльність, зазначену в частині другій цієї статті, до вирішення питання щодо можливості та умов подальшого будівництва відповідно до законодавства.

Виходячи з наведених норм законодавства, Державна авіаційна служба України є уповноваженим органом з питань цивільної авіації, до повноважень якого належить погодження місця розташування, висоти об`єктів на приаеродромних територіях з урахуванням умов впливу авіаційного шуму і емісій авіаційних двигунів та об`єктів, які можуть вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних засобів цивільної авіації. За рішенням Державної авіаційної служби України органи виконавчої влади, юридичні та фізичні особи незалежно від форми власності, які допустили порушення особливого порядку будівництва на приаеродромній території, містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, зобов`язані припинити будівництво до вирішення питання щодо можливості та умов подальшого будівництва відповідно до законодавства.

Як зазначено Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 06.02.2019 у справі №810/3046/17, аналіз положень статті 69 ПК України у взаємозв`язку з нормами Положення №520 та Порядку № 721 дає підстави для висновку про те, що в разі виявлення порушення особливого порядку будівництва на приаеродромній території, містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, Державіаслужба приймає рішення про припинення будівництва до вирішення питання щодо можливості та умов подальшого будівництва відповідно до законодавства, яке є обов`язковим для органів виконавчої влади, юридичних та фізичних осіб незалежно від форми власності, які допустили це порушення.

Відповідно до частин першої та другої статті 4 ПК України, Україна як держава, що приєдналася 09.09.1992 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію від 1944 року, несе відповідальність за виконання міжнародних зобов`язань, що випливають із цієї Конвенції, та за гарантії і створення умов безпеки для суспільства, захисту інтересів під час провадження діяльності в галузі цивільної авіації та використання повітряного простору України.

Державне регулювання діяльності в галузі авіації та використання повітряного простору України полягає у формуванні державної політики та стратегії розвитку, визначенні завдань, функцій, умов діяльності в галузі авіації та використання повітряного простору України, застосуванні заходів безпеки авіації, прийнятті загальнообов`язкових авіаційних правил України, у здійсненні державного контролю за їх виконанням та встановленні відповідальності за їх порушення.

Пунктом 1 частини першої статті 5 ПК України передбачено, що уповноважений орган з питань цивільної авіації реалізує державну політику і стратегію розвитку авіації України, здійснює державне регулювання діяльності в галузі цивільної авіації за одним з таких напрямів як здійснення комплексних заходів щодо забезпечення безпеки польотів, авіаційної, екологічної, економічної та інформаційної безпеки.

Безпека авіації складається з безпеки польотів, авіаційної безпеки, екологічної безпеки, економічної та інформаційної безпеки (частини 1, 8 статті 10 ПК України).

Суб`єкти авіаційної діяльності безпосередньо здійснюють заходи щодо забезпечення безпеки авіації та несуть за неї відповідальність.

Відповідно до частин 4-5 статті 33 ПК України, обслуговування повітряного руху на цивільних аеродромах, що належать державним органам, органам місцевого самоврядування, суб`єктам авіаційної діяльності, здійснюється в порядку, встановленому уповноваженим органом з питань цивільної авіації.

Обслуговування повітряного руху та управління повітряним рухом на аеродромах спільного використання організується експлуатантами цього аеродрому в порядку, встановленому уповноваженим органом з питань цивільної авіації та Міністерством оборони України.

За приписами статей 65-66 ПК України цивільні аеродроми України та аеродроми спільного використання підлягають сертифікації. Сертифікація аеродрому включає в себе оцінку всіх елементів та об`єктів аеродрому на відповідність вимогам, установленим авіаційними правилами України.

Утримувачі сертифікатів аеродрому, провайдера аеронавігаційного обслуговування та наземного обслуговування несуть відповідальність за дотримання вимог, установлених авіаційними правилами України, і безпосередньо забезпечують безпеку та регулярність польотів, безпечну експлуатацію аеродрому та аеропорту і захист інтересів споживачів аеропортових послуг.

Керівник експлуатанта аеродрому несе відповідальність за забезпечення безпеки польотів, контроль за станом приаеродромної території, будівництвом об`єктів, діяльністю суб`єктів на аеродромі та на приаеродромній території, контроль за дотриманням вимог щодо встановлення і розміщення маркірувальних знаків та радіотехнічних пристроїв, підтримання встановленого порядку виконання і забезпечення польотів на аеродромі та здійснює координацію діяльності на аеродромі підприємств і організацій.

За наведеного правового врегулювання, Державіаслужба наділена контролюючими функціями зокрема і щодо порядку будівництва на приаеродромній території, прийняті Державною авіаційною службою України рішення, в тому числі і щодо припинення будівництва на приаеродромній території, є обов`язковими для органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб незалежно від форми власності, які допустили відповідні порушення.

Порядком погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації передбачено, що на приаеродромних територіях встановлюються спеціальні вимоги до розташування об`єктів, а їх висотне положення контролюється, виходячи із умов безпеки маневрування, зльоту та посадки відповідно до чинного законодавства. Для аеродромів класів А, Б, В, Г приаеродромна територія визначається колом з радіусом 50 км від контрольної точки аеродрому.

Відповідно до статті 69 ПК України будівлі і природні об`єкти, розташовані на приаеродромній території, не повинні становити загрози для польотів повітряних суден.

На приаеродромній території запроваджується особливий порядок здійснення діяльності, яка може вплинути на безпеку авіації та створити перешкоди для роботи наземних засобів зв`язку, навігації та спостереження. До такої діяльності серед іншого належить - будівництво.

Визначення умов забудови, використання землі і споруд та здійснення діяльності, зазначеної в частині другій цієї статті, на приаеродромній території здійснюється органами місцевого самоврядування згідно із законом за погодженням з експлуатантом аеродрому та уповноваженим органом з питань цивільної авіації.

У смугах повітряних підходів до аеродромів може бути обмежено спорудження об`єктів, у яких може одночасно перебувати значна кількість людей, а також об`єктів підвищеної небезпеки, обмежено розташування високовольтних повітряних ліній.

До повноважень місцевих органів виконавчої влади належать здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування пасажирів в аеропортах підприємствами житлово-комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, зв`язку та дотримання вимог щодо використання приаеродромної території (п. 1-2 ч. 1 ст. 79 ПК України).

Статтею 72 ЗК України передбачено, що до земель авіаційного транспорту належать землі під службовими об`єктами, що забезпечують роботу авіаційного транспорту.

Згідно пунктів 56-57, 60, 64 постанови КМУ «Про затвердження Положення про використання повітряного простору України» від 06.12.2017 №954, місце розташування і висота об`єктів на приаеродромній території та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації, погоджуються з керівником експлуатанта аеродрому, Державіаслужбою або Міноборони (відповідно до компетенції).

Державіаслужба та Міноборони здійснюють погодження будівництва (реконструкції) об`єктів, зазначених в абзаці першому цього пункту, з метою забезпечення вільного від перешкод повітряного простору для безпечного маневрування повітряних суден.

Погодженню з Державіаслужбою та Міноборони підлягають місце розташування і висота таких об`єктів будівництва та реконструкції: аеродромів, вертодромів, постійних злітно-посадкових майданчиків; об`єктів, що перетинають поверхні обмеження перешкод аеродромів, вертодромів, постійних злітно-посадкових майданчиків; об`єктів заввишки 45 і більше метрів відносно контрольної точки аеродрому в радіусі до 50 кілометрів; об`єктів незалежно від їх розміщення заввишки 100 і більше метрів над земною поверхнею.

Підприємства, установи та організації, заінтересовані в розміщенні об`єктів на приаеродромній території, повинні погоджувати таке розміщення з експлуатантом аеродрому, відповідними державними органами, органами місцевого самоврядування та дотримуватися умов погодження будівництва.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності спрямовані на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів встановлені Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VI (далі - Закон №3038).

Відповідно до статті 1 Закону №3038 містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Згідно частини першої статті 2 зазначеного Закону планування і забудова територій - діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає: прогнозування розвитку територій; забезпечення раціонального розселення і визначення напрямів сталого розвитку територій; обґрунтування розподілу земель за цільовим призначенням; взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій; визначення і раціональне взаємне розташування зон житлової та громадської забудови, виробничих, рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих, історико-культурних та інших зон і об`єктів.

Відповідно до частин першої-восьмої статті 29 Закону №3038, основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію; 2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; 4) витяг із Державного земельного кадастру.

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

Містобудівні умови та обмеження серед іншого містять: гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах; планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони); охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж. Перелік зазначених умов є вичерпним.

Як вже зазначалося вище, Містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки з будівництва торгівельно-розважального комплексу за адресою: м. Київ, вул. О. Трутенка, 32 у Солом`янському районі м. Києва, видані 17 квітня 2012 року Головним управлінням містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) за №4914/0/18-1/009-12 ТОВ «Л-Груп».

Судовою колегією встановлено та не заперечується учасниками справи, що Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не вчинені дії щодо погодження здійснення будівництва за адресою: м. Київ, вул. О. Трутенка,32 з Державіаслужбою.

Отже, при видачі 17 квітня 2012 року містобудівних умов та обмежень №4914/0/18-1/009-12 щодо забудови земельної ділянки за вказаною адресою Департаментом не було враховано, що земельна ділянка знаходиться у межах приаеродромної території аеродрому «Київ» (Жуляни), що підтверджується наявними у справі доказами та було відомо всім зацікавленим особам станом на час розробки та затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для об`єкта ТОВ «Л-Груп».

Згідно наявних в матеріалах справи документів вказана територія входить до зони радіусом 10 км від контрольної точки аеродрому, і на неї поширюються загальні обмеження ведення господарської діяльності, запровадженні для приаеродромних територій.

Відповідно до частини третьої статті 69 Повітряного кодексу України щодо визначення умов забудови використання землі і споруд та здійснення діяльності, зазначеної в частині другій цієї статті, на приаеродромній території здійснюється органами місцевого самоврядування згідно із законом за погодженням з експлуатантом аеродрому та уповноваженим органом з питань цивільної авіації.

Відтак, відповідач 3 не міг не знати про знаходження об`єкта будівництва на приаеродромній території та мав перевірити відсутність пов`язаних з цією обставиною обмежень під час вивчення містобудівних умов та обмежень. Тобто, ухилився від дій, які мав здійснити в силу закону та покладених обов`язків, у зв`язку з чим обгрнутованими є позовні вимоги Державіаслужби щодо визнання протиправною бездіяльності Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яка полягає у не погодженні об`єкта будівництва за адресою: м. Київ, вул. М. Максимовича, 32 та зобов`язання вчинити дії щодо погодження вищевказаного будівництва з Державіаслужбою.

В іншій частині вимог за первісним позовом колегія суддів зазначає, що Державіаслужба як на підставу для визнання протиправними дій Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 17.04.2012 №4914/0/18-1/009-12, а також дозволу на виконання будівельних робіт №КВ 11412092896 по об`єкту будівництва за адресою: м. Київ, вул. М.Максимовича,32 та їх скасування, посилається виключно на те, що Департамент не погодив забудову з Державною авіаційною службою України.

Водночас, як вже зазначалося вище, обставини незаконної видачі містобудівних умов та обмежень, а також зведення самочинного будівництва не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, про що свідчать й судові рішення у справі №640/25098/19, які набрали законної сили.

Судова колегія під час розгляду цієї справи враховує правову позицію та висновки, викладені Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 18 березня 2021 року у справі №826/4893/18.

З огляду на це, позовні вимоги за зустрічним позовом, зокрема щодо визнання протиправним та скасування рішення Державної авіаційної служби України №210 від 05.04.2019 про припинення будівництва (діяльності, передбаченої частиною другою статті 69 Повітряного кодексу України) на приаеродромній території, за адресою: м. Київ, вул. Михайла Максимовича, 32, що здійснюється: ТОВ «Л-Груп» є необгрнутованими, оскільки оскаржуване рішення винесено Державіаслужбою у межах повноважень, та за наявності правових підстав.

Виходячи з наведеного у сукупності, колегія суддів вважає помилковими висновки суду першої інстанції про те, що рішення Державіаслужби від 05.04.2019 №210 про припинення будівництва (діяльності, передбаченої частиною другою статті 69 Повітряного кодексу України) на при аеродромній території, прийнято Державною авіаційною службою України не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначений Конституцією та законами України.

Відтак, первісний позов Державної авіаційної служби України є частково обґрунтованим та таким, що підлягає частковому задоволенню, а зустрічний позов ТОВ «Л-Груп» є необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до вимог частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з частинами першою та другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Вимогами статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до частин першої-третьої статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач за первісним позовом є суб» єктом владних повноважень, тому понесені ним судові витрати відшкодуванню не підлягають. Позивач за зустрічним позовом не є суб`єктом владних повноважень, проте за результатами розгляду судова колегія відвомляє у задоволенні його позовних вимог, тому за зустрічним позовом підстав для розподілу судових витрат також не вбачається.

Керуючись статтями 243, 244, 250, 310, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної авіаційної служби України задовольнити частково.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 вересня 2021 року у справі №640/12719/19 скасувати, ухвалити нову постанову, якою:

1. Первісний позов Державної авіаційної служби України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Л-Груп», Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Комунальне підприємство Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни), Державне підприємство обслуговування повітряного руху України про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

2. Визнати протиправною бездіяльність Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 32, код ЄДРПОУ 26345558), яка полягає у не погодженні об`єкта будівництва за адресою: м. Київ, вул. М. Максимовича, 32 з Державною авіаційною службою України.

3. Зобов`язати Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 32, код ЄДРПОУ 26345558) вчинити дії щодо погодження об`єкта будівництва за адресою: м. Київ, вул. М. Максимовича, 32 з Державною авіаційною службою України.

В решті позовних вимог відмовити.

4. У задоволенні зустрічної позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Л-Груп» до Державної авіаційної служби України, треті особи - Комунальне підприємство Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни), Державне підприємство обслуговування повітряного руху України, Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправним та скасування рішення №210 від 05.04.2019 - відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя-доповідач: О.М. Кузьмишина

Судді: Л.О. Костюк

О.Є. Пилипенко

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.06.2022
Оприлюднено27.06.2022
Номер документу104903278
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —640/12719/19

Постанова від 31.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 11.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 08.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 22.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 10.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 10.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Рішення від 15.09.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

Ухвала від 06.03.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні