ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 червня 2022 рокуЛьвівСправа № П/857/1/22 пров. № П/857/1/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді Судової-Хомюк Н.М.,
суддів Онишкевича Т.В., Сеника Р.П.,
за участі секретаря судового засідання: Хабазні Ю.Є.
представник позивача: Росохи С.В.
представник відповідача: не з`явився
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Сучкової А.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в м.Львові адміністративну справу №П/857/1/22 за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ" , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Служба безпеки України про заборону політичної партії,
В С Т А Н О В И В:
18 травня 2022 року Міністерство юстиції України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Служби безпеки України, звернулося в суд з позовом до Політичної партії «ПАРТІЯ ШАРІЯ», в якому просить:
- заборонити діяльність політичної партії «ПАРТІЯ ШАРІЯ», (вул.Глибочицька,буд.17, корп. Д , м. Київ,01011, код ЄДРОПОУ -39644910);
- призначити комісію з припинення (ліквідаційну комісію) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи;
- передати майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Позовні вимоги мотивує тим, що діяльність вказаної політичної партії суперечить Конституції України й законам України, та може бути заборонена лише за рішенням суду за допущені порушення, передбачені статтею 21 Закону України «Про політичні партії в Україні» (надалі - Закон №2365-ІІІ).
Підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти її (партії) діяльності, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.
Виявлення порушень Конституції та законів України у діяльності політичних партій здійснюється відповідними правоохоронними органами.
Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій».
Вказане рішення прийняте в умовах прямої військової агресії з боку Російської Федерації, з урахуванням антиукраїнської політичної та організаційної діяльності, пропаганду війни, публічні заяви та заклики до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України окремими політичними партіями.
Також зазначеним рішенням доручено Міністерству юстиції України вжити в установленому порядку вичерпних заходів щодо заборони діяльності політичних партій, зокрема, Політичної партії «ПАРТІЯ ШАРІЯ», а відповідно до статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України вказане міністерство є належним позивачем у справі про заборону політичної партії.
На адресу Міністерства юстиції України надійшов лист Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 26.03.2022 № 5/1-229 «Щодо призупинення діяльності політичних партій» із повідомленням про виявлення фактів антиукраїнської діяльності, зокрема, Політичної партії «ПАРТІЯ ШАРІЯ».
З наведених у вказаному вище листі відомостей позивач дійшов висновку, що діяльність Політичної партії «ПАРТІЯ ШАРІЯ», спрямована, серед іншого, на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення з одночасним поширенням відомостей, що містять виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України. Наведені обставини стали приводом для звернення Міністерства юстиції України до суду з даним позовом.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18 травня 2022 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів: Судова-Хомюк Н.М. (головуючий суддя), Онишкевич Т.В., Сеник Р.П..
20 травня 2022 року на адресу Восьмого апеляційного адміністративного суду надійшло клопотання Міністерства юстиції України про забезпечення позову.
Суд ухвалою від 20 травня 2022 року заяву Міністерства юстиції України про забезпечення позову задовольнив.
Ухвалою від 23.05.2022 Восьмий апеляційний адміністративний суд відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження та запропонував відповідачу до 09 червня 2022 року надати (надіслати) суду відзив на позов, а третій особі - пояснення щодо позову.
Суд ухвалою від 23.05.2022 призначив судове засідання на 16 червня 2022 року о 14:00, яке буде проводитись у приміщенні Восьмого апеляційного адміністративного суду за адресою: м. Львів, вул. Саксаганського 13 у залі судових засідань №1, про що повідомив позивача та зобов`язав його опублікувати оголошення про призначення судового засідання в адміністративній справі в порядку, передбаченому ч.5 ст.289-3 КАС України.
27 травня 2022 року на адресу суду надійшло клопотання ОСОБА_1 про проведення трансляції судових засідань у справі в мережі Інтернет на «YouTube» каналі «Судова влада України», порталі «Судова влада України» або на офіційному «YouTube» каналі Восьмого апеляційного адміністративного суду.
10 червня 2022 року на адресу Суду надійшло клопотання представника Міністерства юстиції України про трансляцію судового засідання.
14 червня 2022 року на адресу Суду надійшло клопотання представника Служби безпеки України про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
Суд ухвалою від 14 червня 2022 року клопотання представника Служби безпеки України про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції задовольнив.
14 червня 2022 року на адресу Суду надійшли пояснення Служби безпеки України щодо позовної заяви.
Відповідач явку повноважного представника в судове засідання не забезпечив, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, що відповідно до абзацу 3 частини 5 статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не перешкоджає розгляду справи.
Суд ухвалою від 15 червня 2022 року клопотання представника відповідача адвоката Рибіна Валентина Володимировича про проведення судового засідання у справі № П/857/1/22 в режимі відеоконференції залишив без розгляду.
Суд протокольною ухвалою від 16 червня 2022 року вирішив розглянути справу за відсутності представника відповідача у відповідності до ч.5 ст.289-3 КАС України.
Суд протокольною ухвалою від 16 червня 2022 року відповідно до вимог ч.2 ст. 167 КАС України повернув без розгляду клопотання ОСОБА_1 про проведення трансляції судових засідань, у зв`язку із тим, що зазначена особа не є учасником справи.
Суд протокольною ухвалою від 16 червня 2022 року відмовив у задоволенні клопотання Міністерства юстиції України про проведення трансляції судових засідань.
Суд протокольною ухвалою від 16 червня 2022 року визнав загальновідомими обставини, викладені на веб-сайтах, наведених у позовній заяві Міністерством юстиції України.
Суд протокольною ухвалою від 16 червня 2022 року приєднав подані представником Міністерства юстиції України докази опублікування на офіційному сайті Міністерства юстиції України та Верховної Ради України повідомлення про розгляд даної справи.
В судовому засіданні представник позивача подав клопотання про відмову від позовних вимог у частині призначення комісії з припинення (ліквідаційної комісії) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи.
Суд ухвалою від 16 червня 2022 року прийняв відмову позивача від частини позовних вимог та закрив провадження у цій частині.
В судовому засіданні позивач в повній мірі підтримала доводи наведені у позовній заяві та просила її задовольнити.
Третя особа в особі представника Служби безпеки України в судовому засіданні в повній мірі підтримала доводи викладені у поясненні щодо позовних вимог та просила задовольнити позовну заяву.
Відповідач відзив на позовну заяву у встановлений судом строк не подав, що в силу приписів пункту 2 частини 5 статті 44 КАС України розцінюється судом як невиконання свого обов`язку щодо сприяння в своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи.
Згідно з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Суд, розглядаючи справу за наявними у ній доказами, в межах доводів та вимог позовної заяви, дослідивши докази, що стосуються фактів, на які посилаються учасники справи, приходить до переконання, що позовні вимоги слід задовольнити.
Згідно з відомостями Єдиного реєстру громадських та формувань Державною реєстраційною службою 03.02.2015 року зареєстрована політична партія «Об`єднана Україна», свідоцтво №267-п.п, ідентифікаційний код юридичної особи 39644910, місцезнаходження партії : вул. Глибочицька, буд 17, м. Київ, 040050, щодо якої 05.06.2019 року було прийнято рішення про державну реєстрацію змін до відомостей про політичну партію «Об`єднана Україна» шляхом переіменування на політичну партію «ПАРТІЯ ШАРІЯ» ( далі - відповідач, партія). Голова партії - Бондаренко Ольга Олексіївна, яка є дружиною лідера цієї ж партії - ОСОБА_2 .
Відповідно до листа Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 26.03.2022 № 5/1-229 «Щодо призупинення діяльності політичних партій» Міністерство юстиції України повідомлено про виявлення фактів антиукраїнської діяльності, зокрема, політичної партії «ПАРТІЯ ШАРІЯ», лідер якої пропагандист Анатолій Шарій, котрий з 2012 року проживає за кордоном, та здійснює розповсюдження російської пропаганди та пропаганди українофобії шляхом поширення відеосюжетів з метою дискредитації України.
За інформацією ДЗНД СБУ з 2012 року А.Шарій здійснює підривну діяльність проти основ національної безпеки України в інформаційному просторі інтересах РФ за допомогою соціальних мереж, месенджерів ( Telegram-канал), відеохостингу « Youtube» та російських пропагандистських телеканалів.
З мотивів наведеного Міністерство юстиції України звернулося з даним позовом до суду.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 64 Конституції України встановлено, що в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Відповідно до частини другої статті 102 Конституції України Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.
Частиною третьою статті 106 Конституції України Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов`язковими до виконання на території України.
Відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану» із змінами, внесеними Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/202 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», та Закону України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку із повномасштабним вторгненням Російської Федерації на території України запроваджено воєнний стан.
Згідно з пунктом 3 вказаного Указу Президента у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, зокрема, можуть вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон № 389-VIII).
Водночас, пунктом 9 частини першої статті 8 Закону № 389-VIII встановлено, що в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, порушувати у порядку, визначеному Конституцією та законами України, питання про заборону діяльності політичних партій, громадських об`єднань, якщо вона спрямована на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про політичні партії в Україні» (далі також - Закон №2365-ІІІ) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Згідно зі статтею 3 Закону №2365-ІІІ політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Обмеження щодо утворення і діяльності політичних партій визначені статтею 5 Закону №2365-ІІІ, згідно з якою утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на:
1) ліквідацію незалежності України;
2) зміну конституційного ладу насильницьким шляхом;
3) порушення суверенітету і територіальної цілісності України;
4) підрив безпеки держави;
5) незаконне захоплення державної влади;
6) пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі;
7) посягання на права і свободи людини;
8) посягання на здоров`я населення;
9) пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки;
10) виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації та/або Республіки Білорусь проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України;
11) глорифікацію, виправдання дій та/або бездіяльності осіб, які здійснювали або здійснюють збройну агресію проти України, представників збройних формувань Російської Федерації, незаконних збройних формувань, банд, найманців, створених та/або підпорядкованих, та/або керованих, та/або фінансованих Російською Федерацією, а також представників окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи та інші структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України, у тому числі шляхом їх визначення як «повстанці», «ополченці», «ввічливі люди» тощо.
Згідно зі статтею 21 Закону №2365-ІІІ у разі виявлення порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, невідкладно звертається до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії, у тому числі в разі виявлення фактів вчинення політичною партією дій, спрямованих на:
- ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
- порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
- поширення відомостей, що містять виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.
Крім того, відповідно до пунктів 3-5 Керівних принципів заборон і розпуску політичних партій, прийнятих Венеціанською комісією 10-11 грудня 1999, заборона або насильницький розпуск політичних партій може бути виправданий тільки в тому випадку, якщо ці партії проповідують насильство чи повалення демократичного конституційного ладу, тим самим підриваючи права і свободи, які гарантуються Конституцією.
Згідно з пунктом 10 Пояснювального меморандуму до Керівних принципів заборони політичних партій і аналогічних заходів заборона або розпуск політичних партій можуть здійснюватися тоді, коли є конкретні докази, що партія займається діяльністю, яка несе загрозу демократії та основоположним свободам.
Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій».
Вказане рішення прийняте в умовах прямої військової агресії з боку Російської Федерації, з урахуванням антиукраїнської політичної та організаційної діяльності, пропаганду війни, публічні заяви та заклики до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України окремими політичними партіями.
Так, пунктом 2 вказаного рішення Міністерству юстиції доручено вжити в установленому порядку вичерпних заходів щодо заборони діяльності політичних партій, зазначених у пункті 1 цього рішення, зокрема Політичної партії «Партія Шарія».
Відповідно до абзацу 2 частини першої статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) право звернутися з адміністративним позовом про заборону політичної партії має центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань.
Підпунктом 83-15 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення), встановлено, що Міністерство юстиції України, зокрема, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії.
Відповідно до частини четвертої статті 21 Закону №2365-ІІІ у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Подібне передбачено пунктом 8-1 частини другої статті 245 КАС України яким встановлено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачу майна, коштів та інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти її (партії) діяльності, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.
Виявлення порушень Конституції та законів України у діяльності політичних партій здійснюється відповідними правоохоронними органами.
На адресу Міністерства юстиції України надійшов лист Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 26.03.2022 № 5/1-229 "Щодо призупинення діяльності політичних партій" із повідомленням про виявлення фактів антиукраїнської діяльності, зокрема, Політичної партії ««ПАРТІЯ ШАРІЯ», (Том 2 а.с.1-12, 6).
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Вимогами статті 99 КАС України визначено, що електронними доказами є інформація в електронній (цифровій) формі, що містить дані про обставини, що мають значення для справи, зокрема, електронні документи (текстові документи, графічні зображення, плани, фотографії, відео- та звукозаписи тощо), веб-сайти (сторінки), текстові, мультимедійні та голосові повідомлення, метадані, бази даних та інші дані в електронній формі. Такі дані можуть зберігатися, зокрема на портативних пристроях (картах пам`яті, мобільних телефонах тощо), серверах, системах резервного копіювання, інших місцях збереження даних в електронній формі (в тому числі в мережі Інтернет).
Електронні докази подаються в оригіналі або в електронній копії, засвідченій електронним підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронні довірчі послуги». Законом може бути визначено інший порядок засвідчення електронної копії електронного доказу.
Учасники справи мають право подавати електронні докази в паперових копіях, посвідчених в порядку, визначеному законом. Паперова копія електронного доказу не вважається письмовим доказом.
Відповідно до долученого до матеріалів справи Акта огляду інтернет-ресурсу від 30.05.2022, складеного консультантом-експертом (з оперативних питань) ДЗНД СБ України, проведено огляд Telegram-каналів під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_2 та « ІНФОРМАЦІЯ_3 » за посиланням : ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Вказаними доказами підтверджується про здійснення ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_5 ряд перепостів ІНФОРМАЦІЯ_9, ІНФОРМАЦІЯ_10 що стосується висвітлення неправдивої інформації стосовно працівників Харківської обласної прокуратури. В подальшому, перепост допису ІНФОРМАЦІЯ_9 ОСОБА_3 на власному Telegram-каналі було здійснено із Telegram-каналу « ІНФОРМАЦІЯ_3 » ( ІНФОРМАЦІЯ_4 ). Скріншоти Telegram-каналів « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ( ІНФОРМАЦІЯ_2 « ІНФОРМАЦІЯ_3 » ( ІНФОРМАЦІЯ_4 ) досліджені та перевірені судом.
Відповідно до долученого до матеріалів справи Акта огляду інтернет-ресурсу від 30.05.2022, складеного консультантом-експертом (з оперативних питань) ДЗНД СБ України, проведено огляд Telegram-каналів під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Вказаними доказами підтверджується про здійснення ОСОБА_3 25.11.2020 року на власному Telegram-каналі публікації повідомлення, що стосується оцінки державних органів стосовно надання захисту одному з бійців добровольчого батальйону «Азов» та формуванню негативного відношення до дій держави в цілому.
Скріншоти Telegram-каналів « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ( ІНФОРМАЦІЯ_2 досліджені та перевірені судом.
Відповідно до долученого до матеріалів справи Акта огляду інтернет-ресурсу від 30.05.2022, складеного консультантом-експертом (з оперативних питань) ДЗНД СБ України, проведено огляд Telegram-каналів під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Вказаними доказами підтверджується про здійснення ОСОБА_3 25.11.2020 року на власному Telegram-каналі публікації повідомлення ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , що стосується формуванню негативної оцінки до судових органів та органів прокуратури зі сторони працівників правоохоронної системи, а також заклики до порушення правил карантину, який став наслідком запровадження на території України в умовах світової пандемії.
Скріншоти Telegram-каналів « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ( ІНФОРМАЦІЯ_2 досліджені та перевірені судом.
Відповідно до долученого до матеріалів справи Акта огляду інтернет-ресурсу від 30.05.2022, складеного консультантом-експертом (з оперативних питань) ДЗНД СБ України, представлена копія відеозапису, яка розміщена в мережі Інтернет за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_11.
Відеозапис (копія) був розміщений в мережі Інтернет 28.04.2014 року та виготовлений з оригіналу відеозапису, розміщеного лідером політичної партії ««ПАРТІЯ ШАРІЯ», н а власному Youtube-каналі під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_6 в подальшому вказаний запис було видалено. Відеозапис переглянутий колегією суддів. Колегія суддів вважає, що вказаний відеозапис має на меті формування негативного відношення до мешканців Західної України з приватною, необ`єктивною оцінкою фактів, історичних подій та людей, що проживають на вказаній території нашої держави.
Скріншоти веб- сторінки ІНФОРМАЦІЯ_11 досліджені та перевірені судом.
Відповідно до долученого до матеріалів справи Акта огляду інтернет-ресурсу від 31.05.2022, складеного консультантом-експертом (з оперативних питань) ДЗНД СБ України, представлений відеофайл, який був розміщений на відеохостингу «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_7.
Відеофайл розміщений на інтернет-ресурсі «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_7 та містить виступ ОСОБА_3 . Відеозапис переглянутий колегією суддів. Колегія суддів вважає, що вказаний відеозапис спрямований на дестабілізацію суспільно-політичного життя в державі, дискредитацію державного органу - Національного агентства з питань запобігання корупції в Україні.
Копія відеозапису розміщеного на інтернет-ресурсі «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_7 досліджена та перевірена судом.
Відповідно до долученого до матеріалів справи Акта огляду інтернет-ресурсу від 31.05.2022, складеного консультантом-експертом (з оперативних питань) ДЗНД СБ України, представлений відеофайл, який був розміщений на відеохостингу «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_8.
Відеофайл розміщений на інтернет-ресурсі «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_8 та містить виступ ОСОБА_3 . Відеозапис переглянутий колегією суддів. Колегія суддів вважає, що вказаний відеозапис містить елементи маніпулювання суспільною свідомістю, шляхом перекручування історичних фактів та подій.
Копія відеозапису розміщеного на інтернет-ресурсі «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_8 досліджена та перевірена судом.
Відповідно до долученого до матеріалів справи Акта огляду інтернет-ресурсу від 31.05.2022, складеного консультантом-експертом (з оперативних питань) ДЗНД СБ України, представлений відеофайл, який був розміщений на відеохостингу «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_12.
Відеофайл розміщений на інтернет-ресурсі «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_12 27.11.2020 року та містить виступ ОСОБА_3 . Відеозапис переглянутий колегією суддів. Колегія суддів вважає, що вказаний відеозапис спрямований на дестабілізацію суспільно-політичного життя в державі.
Копія відеозапису розміщеного на інтернет-ресурсі «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_12 досліджена та перевірена судом.
Відповідно до долученого до матеріалів справи Акта огляду інтернет-ресурсу від 31.05.2022, складеного консультантом-експертом (з оперативних питань) ДЗНД СБ України, представлений відеофайл, який був розміщений на відеохостингу «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_13.
Відеофайл розміщений на інтернет-ресурсі «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_14 27.10.2020 року та містить виступ ОСОБА_3 . Відеозапис переглянутий колегією суддів. Колегія суддів вважає, що вказаний відеозапис містить елементи маніпулювання суспільною свідомістю, дестабілізацію суспільно-політичного життя під час проведення чергових виборів на території України.
Копія відеозапису розміщеного на інтернет-ресурсі «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_14 досліджена та перевірена судом.
Відповідно до долученого до матеріалів справи Акта огляду інтернет-ресурсу від 31.05.2022, складеного консультантом-експертом (з оперативних питань) ДЗНД СБ України, представлений відеофайл, який був розміщений на відеохостингу «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_15
Відеофайл розміщений на інтернет-ресурсі «YouTube» за посиланням: : ІНФОРМАЦІЯ_15 12.11.2020 року та містить виступ ОСОБА_3 . Відеозапис переглянутий колегією суддів. Колегія суддів вважає, що вказаний відеозапис містить елементи маніпулювання суспільною свідомістю, дестабілізацію суспільно-політичного життя в умовах світової пандемії.
Копія відеозапису розміщеного на інтернет-ресурсі «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_15 досліджена та перевірена судом.
Відповідно до долученого до матеріалів справи Акта огляду інтернет-ресурсу від 31.05.2022, складеного консультантом-експертом (з оперативних питань) ДЗНД СБ України, представлений відеофайл, який був розміщений на відеохостингу «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_16
Відеофайл розміщений на інтернет-ресурсі «YouTube» за посиланням: : ІНФОРМАЦІЯ_16 07.11.2020 року та містить виступ ОСОБА_3 . Відеозапис переглянутий колегією суддів. Колегія суддів вважає, що вказаний відеозапис cпрямований на посилення ненависті в Україні, внесення розбрату між народом та державними органами, дискредитацію мови, герба, прапора.
Копія відеозапису розміщеного на інтернет-ресурсі «YouTube» за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_16 досліджена та перевірена судом.
Всі перераховані вище докази суд ухвалив визнати загальновідомими та такими, що були досліджені і перевірені судом, є належними і допустимими.
Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Можливість заборони партій і їх діяльності була предметом розгляду Конституційним Судом України в рішенні від 16.07.2019 № 9-р/2019 (щодо конституційності т.зв. «закону про декомунізацію»), який наголосив, що політична партія, в установчих, програмних та інших офіційних документах якої міститься заперечення засад конституційного ладу України, права Українського народу на власну незалежну державу, заклики до ліквідації української незалежної держави, порушення її територіальної цілісності або ж до іншої мети, що не відповідає демократичній сутності змісту Конституції України, не може бути легітимною, а для її легалізації в Україні немає юридичного підґрунтя.
Опираючись на практику ЄСПЛ Конституційний Суд України в цьому рішенні наголосив на прийнятності концепції «демократії, здатної захистити себе» (§ 51, § 59 рішення ЄСПЛ у справі «Фоґт проти Німеччини» (Vogt v. Germany) від 26 вересня 1995 року) та зазначив, що плюралізм і демократія ґрунтуються на компромісі, що вимагає певних поступок з боку осіб, які мають у деяких випадках сприймати обмеження певних наявних у них свобод для того, щоб забезпечити більшу стабільність країни в цілому (§ 99 рішення у справі «Партія добробуту та інші проти Туреччини» (Refah Partisi (the Welfare Party) and Others v. Turkey) від 13 лютого 2003 року). Потрібна певна рівновага між вимогами захисту демократичного суспільства і вимогами охорони прав особи (§ 32 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Об`єднана комуністична партія Туреччини та інші проти Туреччини» (United Communist Party of Turkey and Others v. Turkey) від 30 січня 1998 року). Саме тому кожного разу, коли держава вважає за потрібне посилатися на принцип «демократії, здатної захистити себе», щоб виправдати втручання в права особи, вона має зважено оцінювати межі й наслідки передбачених заходів задля дотримання зазначеної рівноваги.
Отже, як зазначив Конституційний Суд України, з огляду на історію становлення української незалежної держави, історичний контекст та загрози, що постали перед нею у зв`язку з тимчасовою окупацією частини її території, Україна має право обстоювати конституційні принципи, у тому числі й шляхом заборони пропаганди тоталітарних режимів та використання їхньої символіки.
Суд зауважує, що частиною 2 статті 6 КАС України та статтею 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини» передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.
Європейський суд з прав людини, інтерпретуючи положення статті 11 Конвенції, в ряді своїх рішень зазначав, що права і свободи громадян на створення і діяльність політичних партій, як форму об`єднань з іншими особами, може зазнавати обмежень задля забезпечення захисту демократії і державного ладу країни.
В своїй послідовній практиці ЄСПЛ, зокрема, вказав, що політична партія, лідери якої підбурюють до насильства або висувають політику, яка не поважає демократію, або яка спрямована на знищення демократії та зневагу визнаних у демократії прав і свобод, не може претендувати на захист Конвенції від законодавчих обмежень, застосовуваних на цих підставах («Язар і інші проти Туреччини», § 49).
Суд також вказував, що програма політичної партії не є єдиним критерієм визначення її цілей та намірів; зміст програми повинен порівнюватися з діями лідерів партії та позиціями, які вони відстоюють. Разом ці дії та позиції можуть бути доречними в провадженні про заборону політичної партії, оскільки вони можуть розкрити її дійсні цілі та наміри («Партія добробуту і інші», § 101; «Еррі Батасуна та Батасуна проти Іспанії», § 80).
З огляду на викладене, ураховуючи пряму військову агресію з боку РФ, зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зневажливе ставлення та дискредитація української мови, герба, прапора, гімну, розпалювання національної та міжетнічної, соціальної ворожнечі, підрив морального духу населення та Збройних Сил України, використання психологічних засобів щодо маніпулювання суспільною свідомістю, зважаючи на програмні і статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, діяльність Політичної партії «ПАРТІЯ ШАРІЯ», підлягає примусовій забороні.
На думку Восьмого апеляційного адміністративного суду, в матеріалах справи є достатні докази, аналіз яких проведено вище, якими підтверджено існування реальної загрози зі сторони Політичної партії «ПАРТІЯ ШАРІЯ» конституційному ладу та основним правам і свободам громадян України.
Беручи до уваги наведене та приймаючи рішення про заборону діяльності Політичної партії «ПАРТІЯ ШАРІЯ», підлягає до задоволення також і похідна вимога про передачу майна, коштів та інших активів Партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави, що прямо передбачено частиною 4 статті 21 Закону №2365-ІІІ.
Відповідно до частини першої статті 132 КАС України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Пунктом 19 частини 2 статті 3 Закону України «Про судовий збір» передбачено, що судовий збір не справляється, зокрема, за подання позовної заяви у справах про заборону політичної партії.
Згідно із частиною 8 статті 289-3 КАС України за подання до адміністративного суду, зокрема, позовних заяв у справах, визначених цією статтею, судовий збір не сплачується.
Суду не надано доказів понесення стороною позивача витрат, пов`язаних з розглядом справи, а тому судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статями 139, 241, 246, 255, 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України, пунктом 4 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Міністерства юстиції України задовольнити.
Заборонити діяльність Політичної партії «Партія Шарія» (ЄДРПОУ: 39644910, адреса : вул. Глибочицька, буд. 17, корп. Д, м. Київ, 04050).
Передати майно, кошти та інші активи Політичної партії «Партія Шарія», її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду може бути подана до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня його оприлюднення на офіційних веб-сайтах Міністерства юстиції України і Верховної Ради України.
Головуючий суддя Н. М. Судова-Хомюк судді Т. В. Онишкевич Р. П. Сеник Повне судове рішення складено 24 червня 2022 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2022 |
Оприлюднено | 27.07.2022 |
Номер документу | 104932084 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні