Рішення
від 14.06.2022 по справі 354/561/17
ЯРЕМЧАНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ 

Справа № 354/561/17

Провадження по справі № 2-а/354/2/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 червня 2022 року м. Яремче

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області в складі:

головуючоїсудді Ваврійчук Т.Л.,

за участі секретаря судового засідання Старунчак Н.М.

позивача ОСОБА_1

представника позивача адвоката Стецюк С.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Яремче справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Яремчанської міської ради Івано-Франківської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 про визнання протиправними та скасування рішень,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 03 жовтня 2017 року звернулася до суду із адміністративним позовом до відповідача Яремчанської міської ради Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування рішення Яремчанської міської ради Івано-Франківської області №234-14/2017 від 04 липня 2017 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0792 га землі загального користування(землі будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи громадській пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі) по АДРЕСА_1 в особі Яремчанської міської ради.

В обгрунтування заявлених позовних вимого зазначила, що рішенням Яремчанської міської ради №157-9/2016 від 08 листопада 2016 року їй було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0792 га для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 . Вказане рішення було прийняте після розгляду питання на постійних комісіях з вивченням питання на місцевості та позитивного рішення постійної комісії з розгляду земельних питань екології, рекреації, будівництва, архітектури та містобудування. На виконання зазначеного рішення нею було підписано договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №ПЗ-086/16 від 15 грудня 2016 року та оплачено виконання відповідних робіт. В процесі виготовлення технічної документації до міської ради почали надходити звернення окремих мешканців міста Яремче з приводу проходження водопроводу через земельну ділянку щодо якої їй було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою. З метою уникнення конфліктних ситуацій нею було зроблено відступ від водопроводу та скореговано розміри та площу земельної ділянки до -0,0684 га, щодо вказаної ділянки було встановлено та узгоджено межі, заперечень від суміжного землекористувача Карпатського НПП не надходило. Проте, 04.07.2017 року Яремчанська міська рада рішенням №234-14/2017 року надала дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0792 га по АДРЕСА_1 відносно якої попередньо було надано дозвіл позивачу територіальній громаді міста. Зазначене рішення вважає таким, що порушує її конституційне право на безоплатне набуття у власність землі, оскільки наявність дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення однієї і тієї ж земельної ділянки, виданого кільком особам, унеможливлює в подальшому оформлення нею права власності на землю та спричиняє значні матеріальні затрати на безрезультатне виготовлення технічної документації, аналогічний висновок викладено у постанові Вищого адміністративного суду від 13 липня 2017 року у справі №821/445/16. Земельній ділянці по АДРЕСА_1 вже присвоєно кадастровий номер 2611000000:05:008: таким чином вона не може бути повторно зареєстрована за іншим заявником, а також цільове призначення даної ділянки визначено як землі сільськогосподарського призначення, а саме для ведення особистого селянського господарства, при цьому в оскаржуваному рішенні міської ради зазначено цільове призначення спірної ділянки- як землі загального користування, хоча зміна цільового призначення даної ділянки не проводилась. Також відповідачем в оскаржуваному рішенні незаконно розширено список земель загального користування, наведений у п.4 ст.83 ЗК України, включивши до них громадські пасовища та сіножаті, водні об`єкти загального користування, і зроблено це з метою узаконити внесення земельної ділянки по АДРЕСА_1 до земель загального користування, які не можуть передаватися у приватну власність, однак зазначена ділянка ніколи не була у загальному користуванні, а оброблялась сім`єю позивача та відповідно підлягала приватизації. Пари цьому спірне рішення прийнято з метою створення в подальшому на зазначеній ділянці резервуара води з метою забезпечення мешканців відповідно ї частини міста, що в свою чергу потребує встановлення зони санітарної охорони ширина якої становить не менше 30м в усі сторони та таким чином обов`язково сягне межі належної позивачу на праві власності земельної ділянки та спричинить обмеження щодо її використання, на які вона як власник ділянки ніколи не погодиться, а тому спорудження такого резервуара в майбутньому апріорі неможливе. Із урахуванням наведеного просить заявлені позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою Яремчанського міського суду Івано-Франківської області від 04 жовтня 2017 року відкрито провадження у вказаній адміністративній справі та призначено у ній попереднє судове засідання.

Ухвалою суду від 19 жовтня 2017 року дану справу призначено до судового розгляду по суті.

Ухвалою суду від 14 листопада 2017 року до участі у даній справі залучено в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11

12 грудня 2017 року від ОСОБА_1 надійшла заява про збільшення позовних вимог відповідально до якої позивач просить визнати протиправним та скасувати п.6.2 рішення Яремчанської міської ради №234-14/2017 від 04 липня 2017 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0792 га землі загального користування(землі будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи громадській пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі) по АДРЕСА_1 в особі Яремчанської міської ради; визнати протиправним та скасувати п.12 рішення Яремчанської міської ради №273-17/2017 від 26 жовтня 2017 року «Про внесення змін до рішень Яремчанської міської ради» про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,0792 га із цільовим призначенням: землі загального користування(землі будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи громадській пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі). В обґрунтування даної заяви зазначено, що після відкриття провадження у даній справі п.12 рішення Яремчанської міської ради №273-17/2017 від 26 жовтня 2017 року внесено зміни та доповнення в оскаржуване нею рішення №234-14/2017 від 04 липня 2017 року, п.6.2 якого викладено у новій редакції: «Надати дозвіл Яремчанській міській раді на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,0792 га із цільовим призначенням: землі загального користування(землі будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи громадській пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі).

Ухвалою суду від 12 грудня 2017 року провадження у даній адміністративній справі було зупинене до набрання законної сили судовим рішенням у справі №354/719/17 за позовом ОСОБА_9 до Яремчанської міської ради, третя особа на стороні позивача ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення Яремчанської міської ради в частині п.1.6 про розгляд земельних питань від 08 листопада 2016 року №157-9/2016 щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0792 га для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 ОСОБА_1 .

Ухвалою суду від 22 грудня 2017 року за заявою позивача у даній справі вжито заходи забезпечення позову у виді зупинення дії п.6.2 рішення Яремчанської міської ради №234-14/2017 від 04.07.2017 року та п.12 рішення Яремчанської міської ради №273-17/2017 від 26.10.2017 року і заборони Яремчанській міській раді Івано-Франківської області приймати рішення стосовно земельної ділянки площею 0,0792 га по АДРЕСА_1 , кадастровий номер 2611000000:05:008:0559 до набрання законної сили рішенням суду у даній справі.

Згідно розпорядження керівника апарату Яремчанського міського суду Івано-Франківської області №40 від 01 березня 2018 року та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01 березня 2018 року у зв`язку із продовженням терміну відрядження судді Іванова А.П. дану справу повторно передано до його провадження.

Ухвалою суду від 26 березня 2018 року дану адміністративну справу передано на розгляд Івано-Франківського окружного адміністративного суду за предметною підсудністю.

Відповідно до ухвали Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року дану справу передано на розгляд до Яремчанського міського суду Івано-Франківської області.

Ухвалою суду від 22 травня 2018 року зазначену справу прийнято до провадження суддею Яремчанського міського суду Івано-Франківської області Івановим А.П. та призначено у ній підготовче судове засідання.

Ухвалою суду від 19 липня 2018 року провадження у даній справі було зупинене до набрання законної сили судовим рішенням у справі №354/719/17 за позовом ОСОБА_9 до Яремчанської міської ради, третя особа на стороні позивача ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення Яремчанської міської ради в частині п.1.6 про розгляд земельних питань від 08 листопада 2016 року №157-9/2016 щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0792 га для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 .

Згідно розпорядження керівника апарату Яремчанського міського суду Івано-Франківської області №32 від 29 березня 2019 року та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01 квітня 2019 року у зв`язку із закінченням повноважень попереднього складу суду(закінчення терміну відрядження судді Іванова А.П.) вказану справу передано у провадження судді Польської М.В.

Ухвалою від 25 квітня 2019 року вказано справу прийнято до провадження суддею Польською М.В.

Відповідно до розпорядження керівника апарату Яремчанського міського суду Івано-Франківської області №13 від 30 липня 2020 року та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30 липня 2020 року у зв`язку із закінченням повноважень попереднього складу суду(закінчення терміну відрядження судді Польської М.В.) вказану справу передано у провадження судді Ваврійчук Т.Л.

Ухвалою від 31 липня 2020 року вказану справу прийнято до провадження суддею Ваврійчук Т.Л.

Ухвалою суду від 01 лютого 2022 року провадження у даній справі поновлено та призначено у ній підготовче судове засідання.

Ухвалою суду від 22 лютого 2022 року підготовче провадження у даній справі закрито та призначено її до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та її представник адвокат Стецюк С.С. позовні вимоги підтримали та просять їх задовольнити у повному обсязі. Вказали, що спірна земельна ділянка є прилеглою до земельної ділянки якою з 1980-х років користується родина чоловіка ОСОБА_1 і яка приватизована її свекром. Дана ділянка була захаращена, заросла багаторічними чагарниками, позивач її повністю розчистила, зробила придатною для використання, після отримання оскаржуваного рішення міської ради вона звернулась до компетентних осіб, якій займались виготовленням технічної документації щодо виготовлення проекту землеустрою, яка пройшла погодження у всіх необхідних інстанціях На даний час спірна земельна ділянка вже сформована, виготовлена проектно-технічна документація, межі ділянки винесено в натурі та погоджено із суміжними землекористувачами, вказаній ділянці присвоєно відповідний кадастровий номер, однак до затвердження проекту землеустрою справа не дійшла, оскільки ОСОБА_9 звернувся до суду із позовом про оскарження рішення міської ради про надання позивачу дозволу на розроблення проекту зелеустрою щодо відведення земельної ділянки, в подальшому Яремчанська міська рада рішенням №234-14/2017 від 04 липня 2017 року надала дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки громаді міста. Підставою для ухвалення зазначеного рішення міської ради є звернення мешканців з приводу того, що на території земельної ділянки, яку має намір отримати у приватну власність ОСОБА_1 знаходиться водозабір. Разом з тим, з висновку проведеної за клопотанянм позивача земельно-технічної експертизи вбачається, що водозабірник знаходиться на території Карпатського НПП, вказана ділянка не відноситься до земель парку, який є суміжним землекористувачем і представником якого підписано акт погодження меж, і водопровід через спірну ділянку не проходить, а знаходиться в стороні від неї. Дані обставини підтверджуються листом КНПП №845 від 23 грудня 2016 року у якому зазначено, що водозабірник знаходиться на території земель парку, громада міста Яремче не зверталась до адміністрації парку за погодженням дозволу на проведення водопроводу, який встановлено мешканцями міста самовільно. Надання міською радою дозвову на виготовлення проекту зелеустрою щодо однієї і тієї ж ділянки позивачу та територіальній громаді міста в особі міської ради порушує принцип правомірного очікування та законні права та нітереси позивача, яка вже виготовила проект землеустрою. Із урахуванням наведеного просять позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача Яремчанської міської ради Івано-Франківської області у судове засідання не з`явився, проте до суду надійшла заява про розгляд справи у відсутності представника відповідача.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 у судове засідання не з`явилися, не повідомивши причин неявки, хоча про день та час розгляду справи повідомлялися належним чином.

Заслухавши пояснення позивача та її представника, дослідивши та оцінивши докази по справі, суд прийшов до висновку, що позов не підлягає до задоволення з наступних підстав.

Встановлено, що 08 червня 2016 року ОСОБА_1 звернулася у Яремчанську міську раду Івано-Франківської області із заявою, в якій просила надати їй дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,0792 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

Із протоколу №5 засідання постійної комісії з розгляду земельних питань, екології, рекреації, будівництва, архітектури та містобудування Яремчанської міської ради від 12 жовтня 2016 року вбачається, що на засідання комісії було винесено розгляд проектів рішень з земельних питань, які будуть розглядатися на дев`ятій сесії міської ради. За результатами голосування з приводу питання ОСОБА_1 ухвалено рішення детально вивчити на місцевості.

Згідно протоколу №5 засідання постійної комісії з розгляду земельних питань, екології, рекреації, будівництва, архітектури та містобудування від 21 жовтня 2016 року, комісія вирішила рекомендувати надати дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою.

Пунктом 1.6 рішення Яремчанської міської ради Івано-Франківської області №157-9/2016 від 08 листопада 2016 року «Про розгляд земельних питань» ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0792 га для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 .

Відповідно до договору дарування земельної ділянки від 19 квітня 2017 року, посвідченого приватним нотаріусом Яремчанського міського нотаріального округу Питлюком В.І., за реєстром №480 позивач оотримала в дарунок земельну ділянку, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0700 га, кадастровий номер 2611000000:05:008:0530.

Відповідно до листа Карпатського національного природного парку за вих. №845 від 23 грудня 2016 року, за результатами розгляду клопотання Яремчанської міської ради Івано-Франківської області №К-1573 від 16 грудня 2016 року встановлено, що земельна ділянка, яка передається у приватну власність ОСОБА_1 по АДРЕСА_1 за даними каталогу координат, який надано останньою, не входить у територію земель парку наданих у постійне користування, а відноситься до земель м. Яремче. Дана земельна ділянка не займає територію, на якій розміщені водозабірники, про які йдеться у зверненні громадян. Водозабірники знаходяться на території парку, а не на землях міської ради. При проведенні робіт по влаштуванню водозабірників, громада міста не зверталась до адміністрації парку за погодженням на проведення даного типу робіт, а отже дані водозабірники споруджені з порушенням вимог Закону України «Про природно-заповідний фонд» та Водного кодексу України.

16 січня 2017 року на прийомі у міського голови м. Яремче зареєстроване усне звернення ОСОБА_12 та жителів вул. Галицької у м. Яремче щодо питання земельної ділянки по якій проходить водопровід.

Також 16 січня 2017 року у виконавчому комітеті Яремчанської міської ради зареєстрована письмова заява-звернення громади м. Яремче за підписами 17 осіб щодо надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 .

Окрім цього, 16 січня 2017 року до виконавчого комітету Яремчанської міської ради надійшла заява від жителів вулиць Галицька, 200 річчя Яремче, Вітовського, Перемоги, Б. Хмельницького, уч. Великий за підписами 43 осіб про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по якій проходить водопровід громаді міста.

23 січня 2017 року у виконавчому комітеті Яремчанської міської ради було зареєстроване письмове колективне звернення жителів вулиць Б. Хмельницького, Мазепи, 200 річчя Яремче, Перемоги, Галицька, про внесення на розгляд чергової сесії ради проекту рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0792 га для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 в особі Яремчанської міської ради із посиланням на те, що по даній земельній ділянці проходить водопровід для водопостачання житлових будинків, які знаходяться на зазначених вулицях, а дана ділянка використовується для потреб громади.

У листі за вих. № 83 від 01 лютого 2017 року у відповідь на звернення виконавчого комітету Яремчанської міської ради від 26 січня 2017 року за №С-30, С-31, Г-68 Карпатський національний природний парк вказав, що земельна ділянка, що знаходиться по АДРЕСА_1 по якій проходить водопровід, відноситься до земель Природно-заповідного фонду України, а саме Яремчанського природоохоронного науково-дослідного відділення Карпатського НПП, квартал №9, виділ №11, приватизація земель парку може проводитись тільки після вилучення їх у постійного землекористувача.

Із протоколу засідання комісії, створеної на сесії Яремчанської міської ради 23 лютого 2017 року по врегулюванню спірних земельних питань, яке відбулось 14 березня 2017 року, слідує, що за результатами обговорення колективного звернення жителів вулиць Галицька, 200-річчя Яремче, Вітовського, Перемоги, Б. Хмельницького щодо надання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 (оскільки по даній земельній ділянці проходить водопровід для водопостачання житлових будинків) та прохання надати дану ділянку територіальній громаді м. Яремче комісія вирішила розглянути дане питання додатково 27 березня 2017 року у присутності всіх зацікавлених осіб, із запрошенням ліцензованої геодезичної служби, представників КНПП, ВУВКГ.

Із протоколу №2 засідання комісії, яке відбулось 27 березня 2017 року, вбачається, що за результатами розгляду колективного звернення жителів вулиць Галицька, 200-річчя Яремче, Вітовського, Перемоги, Б. Хмельницького щодо надання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 із врахуванням поданих пропозицій про закріплення даної земельної ділянки за територіальною громадою міста для створення в перспективному плані водозбірника(резервуара) води з метою забезпечення водою мешканців відповідної частини міста, прийнято рішення відділу земельних ресурсів міськвиконкому внести в проект рішень на чергову сесію міської ради питання надання земельної ділянки територіальній громаді міста в особі Яремчанської міської ради.

10 травня 2017 року мешканці міста Яремче звернулись до міського голови із листом в якому вказали, що 27 квітня 2017 року розпочала свою роботу тринадцята сесія сьомого демократичного скликання Яремчанської міської ради на розгляд якої було винесено питання надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0792 га за рахунок земель загального користування по вул.. Б. Хмельницького у м. Яремче територіальній громаді міста в особі Яремчанської міської ради Івано-Франківської області, яке було виключено з пакетного голосування. Вказали, що вони як мешканці міста занепокоєні тим, що по вказаній земельній ділянці проходить водопровід від якого отримують водопостачання більше сімдесяти житлових будинків, що розташовані по вулицях Галицька, Б. Хмельницького, Мазепи, Перемоги, Вітовського, 200-річчя Яремче і водопостачання яких відповідно до рельєфу місцевості з міського водопроводу є неможливим. Вказана земельна ділянка також може використовуватись як резерв для будівництва водозбірника і додаткового водопостачання більшої частини жителів міста, оскільки існуюча система водопостачання міста була розроблена як аварійна та функціонує із значними енергозатратами, що впливає на якість водопостачання, а тому спірна земельна ділянка дасть змогу створити додаткову водозабірну споруду та вирішити питання водопостачання жителів міста та відпочинкових закладів, а основним фактором позитиву є здешевлення вартості водопостачання за рахунок самотічності води та створення належних санітарних умов. Виходячи з викладеного просили винести питання щодо надання дозволу на відведення вказаної земельної ділянки громаді міста Яремче на наступне засідання сесії міської ради. До вказаного листа долучено список із підписами мешканців міста Яремче у загальній кількості 115 осіб.

Згідно акту від 23 травня 2017 року, складеного тимчасовою депутатською комісією, яка діє на підставі рішення Яремчанської міської ради від 23 лютого 2017 року вбачається, що за результатами обговорення багаточисельних звернень жителів вулиць Б. Хмельницького, Мазепи, 200-річчя Яремче, Перемоги, Галицька, Вітовського до міського голови про повторне винесення питання відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0792 га(землі загального користування будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи, громадські пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі) по АДРЕСА_1 в особі Яремчанської міської ради та виготовлення проекту землеустрою комісією прийнято рішення рекомендувати земельній комісії Яремчанської міської ради винести вдруге дане питання на засідання постійних комісій та на чергове засідання сесії міської ради, начальнику ВУВКГ залучити джерело «Меланючка» у свою мережу. При прийнятті даного рішення враховано те, що в м. Яремче питної води не вистачає, водою джерела «Меланючка» користуються більше семидесяти житлових будинків та господарств і даний об`єкт є достатнім джерелом водопостачання, перспективу розвитку міста, а також економічно вигідне місце розташування даного джерела(вище рівня населеного пункту), чим буде створено потрібний тиск води.

Із протоколу засідання тимчасової депутатської комісії щодо врегулювання земельних спорів Яремчанської міської ради, яке відбулось 23 травня 2017 року, слідує, що за результатами обговорення звернення жителів вулиць Б. Хмельницького, Мазепи, 200-річчя Яремче, Перемоги, Галицька, Вітовського до міського голови про внесення на розгляд сесії ради питання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0792 га по АДРЕСА_1 в особі Яремчанської міської ради та виготовлення проекту землеустрою вирішили більшістю голосів рекомендувати земельній комісії винести вдруге дане питання на засідання постійних комісій та на засідання сесії міської ради проект рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки територіальній громаді міста.

У своїх зауваженнях до п.6.2 проекту рішення чотирнадцятої сесії Яремчанської міської ради щодо передачі земельної ділянки площею 0,0792 га Територіальній громаді м. Яремче начальник відділу земельних ресурсів та начальник юридичного відділу вказали, що на дану земельну ділянку рішенням міської ради №157-9/2016 від 08 листопада 2016 року надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 .

Пунктом 6.2 рішення Яремчанської міської ради №234-17/2017 від 04 липня 2017 року надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0792 га землі загального користування(землі будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи, громадські пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі) по АДРЕСА_1 , в особі Яремчанської міської ради, юридична адреса: АДРЕСА_2 .

Відповідно до п.12 рішення Яремчанської міської ради №273-17/2017 від 26 жовтня 2017 року пункт 6.2 рішення міської ради №234-17/2017 від 04 липня 2017 року викладено у наступній редакції: «Надати дозвіл Яремчанській міські раді на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 0,0792 га із цільовим призначенням: землі загального користування(землі будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи, громадські пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі).

На замовлення ОСОБА_1 ТзОВ «Науково-виробниче об`єднання «Геогруп» у листопаді 2017 року виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 у власність ОСОБА_1 .

Із акта №32 від 10 липня 2017 року вбачається, що межі земельної ділянки площею 0.0684 га, що знаходиться по АДРЕСА_1 та передається у власність ОСОБА_1 погоджено із представниками суміжного землекористувача Карпатського НПП.

Відповідно до акта встановлення та узгодження меж земельної ділянки від 12 травня 2017 року та акта приймання-передачі межових знаків на зберігання від 19 травня 2017 року межі зазначеної земельної ділянки перенесені в натурі на місцевості та виражені 13-ма поворотними точками, межові знаки передані на зберігання ОСОБА_1 .

Згідно довідки Міськрайонного управління у Надвірнянському районі та м. Яремчому ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області №415/02-09/20 від 23 березня 2017 року станом на 01 січня 2013 року у Державному земельному кадастрі відсутні відомості про надання у власність ОСОБА_13 земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд для ведення особистого селянського господарства та для ведення садівництва в межах норм безоплатної приватизації на території Яремчанської міської ради.

23 листопада 2017 року на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ «НВО «Геогруп» від 03 листопада 2017 року до Державного земельного кадастру внесено відомості про земельну ділянку із кадастровим номером 2611000000:05:008:0559, площею 0,0684 га, цільове призначення 01.03 для ведення особистого селянського господарства.

Згідно повідомлення Івано-Франківського обласного управління водних ресурсів №13-4/116 від 24 січня 2018 року земельна ділянка із кадастровим номером 2611000000:05:008:0559, площею 0,0792 га для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 чи будь-яка її частина у постійному користуванні водогосподарських організацій, в тому числі Івано-Франківського облводресурсів не перебуває.

Із долученого позивачем висновку судової земельно-технічної експертизи №737 від 11 вересня 2019 року вбачається, що зі складеного ситуаційного плану земельної ділянки ОСОБА_1 , на яку розробляється проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,0684 га з цільовим призначенням-для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 2611000000:05:008:0559 та розташування джерел питної води і водопроводу, яка розташована в АДРЕСА_1 , видно, що водозбірник і водопровід в трубі розташований за межами вказаної земельної ділянки на відстані відповідно 0,75м-3,25м-2,47м-1,67м і знаходиться на землях Карпатського національного природного парку.

Рішенням Яремчанського міського суду Івано-Франківської області від 08 жовтня 2021 року відмовлено у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_9 до Яремчанської міської ради Івано-Франківської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування п.1.6 рішення Яремчанської міської ради №157-9/2016 від 08 листопада 2016 року про надання дозволу ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0792 га для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 .

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Згідно із ч.2 ст.2КАС (тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

За визначенням п.7 ч.1 ст.3 КАС України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до ч.2 ст.4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Згідно з п.1 ч.2 ст.17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Наведені норми узгоджуються з положеннями статей 2,4 та 19КАС України (у редакції, чинній з 15 грудня 2017 року), якими визначено завдання та основні засади адміністративного судочинства, зміст публічно-правового спору та справи, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Статтею 13 Конституції Українивизначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією.

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно дост.2 Земельного кодексу України(надалі-ЗК України)до земельних відносин належать відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Згідно ст.12 ЗК Українидо повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цьогоКодексу.

У відповідності до ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частиною першою ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначеніКонституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до п.34 ч.1ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради відбувається вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч.ч.2, 3 ст.78 ЗК України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Згідно з п. «б» ч.1 ст.80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Відповідно до ч.1 ст.81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Відповідно до ч.1,2 статті 83 Земельного кодексу України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають:а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Згідно з п. «б» ч.1 ст.121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 га.

Порядок набуття права на землю визначається главою 19 Розділу IV ЗК України.

За приписами ч.1-3ст.116ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами врегульовано приписамист. 118 ЗК України.

Положеннями частин 6-9ст.118 ЗК Українивизначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу.У клопотаннізазначаються цільовепризначення земельноїділянки таїї орієнтовнірозміри.До клопотаннядодаються графічніматеріали,на якихзазначено бажанемісце розташуванняземельної ділянки,погодження землекористувача(уразі вилученняземельної ділянки,що перебуваєу користуванніінших осіб)та документи,що підтверджуютьдосвід роботиу сільськомугосподарстві абонаявність освіти,здобутої ваграрному навчальномузакладі (уразі наданняземельної ділянкидля веденняфермерського господарства). Органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу (ч. 8 ст. 118 ЗК України).

При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України, а тому відмова у вирішенні заяви на будь-яких інших підставах, які не передбачені даною нормою, суперечить вимогам закону.

Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 25.02.2020 у справі за № 723/1964/14-а, від 15.04.2020 у справі за № 638/15764/17, від 15.04.2020 у справі за № 638/15764/17, від 22.04.2020 у справі за № 818/1707/16, від 14.05.2020 у справі за №360/536/17-а, та інших.

Законом України «Про землеустрій» визначено, що землеустрій - це сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил.

Статтею 22 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою; б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.

Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.

Відповідно до вимог ст. 35 ЗУ «Про землеустрій», ст. 79-1 Земельного кодексу України Інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, виявлення та виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.

Вимоги та склад технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель встановлені ст. 57 Закону України «Про землеустрій», а саме:технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель включає: а) завдання на складання технічної документації із землеустрою; б) пояснювальну записку; в) рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про інвентаризацію земель (у разі якщо інвентаризація земель проводиться щодо земель державної чи комунальної власності); в1) рішення органу місцевого самоврядування, органу виконавчої влади про інвентаризацію земель (у разі проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення); г) копії документів, що містять вихідні дані, які використовувалися під час інвентаризації земель; ґ) матеріали топографо-геодезичних вишукувань; д) переліки земельних ділянок (земель) у розрізі за категоріями земель та угіддями, наданих у власність (користування) з кадастровими номерами, наданих у власність (користування) без кадастрових номерів, не наданих у власність чи користування, що використовуються без документів, які посвідчують право на них, що використовуються не за цільовим призначенням, невитребуваних земельних часток (паїв), відумерлої спадщини; е) пропозиції щодо узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, що посвідчують право на земельну ділянку, та Державному земельному кадастрі; є) робочий і зведений інвентаризаційні плани; ж) матеріали погодження технічної документації із землеустрою, встановлені статтею 186 Земельного кодексу України.

У разі формування земельної ділянки технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель також включає: а) відомості про обчислення площі земельної ділянки; б) кадастровий план земельної ділянки; в) перелік обмежень у використанні земельних ділянок; г) акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності; ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання; д) матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість).

Пунктом 13 статті 186 ЗК України передбачено, що технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель погоджується територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, і затверджується замовником технічної документації.

Підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації (пункт 17 статті 186 ЗК України).

В силу вимог ч. 3 ст. 35 Закону України «Про землеустрій» порядок проведення інвентаризації земель затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Порядку проведення інвентаризації земель, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 року №513 (який був чинним станом на момент прийняття відповідачем оскаржуваних рішень та втратив чинність з 20.06.2019, у зв`язку із затвердженням постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 №476 «Порядку проведення інвентаризації земель»), інвентаризація земель проводиться, з метою: забезпечення ведення Державного земельного кадастру, здійснення контролю за використанням і охороною земель; визначення якісного стану земельних ділянок, їх меж, розміру, складу угідь; узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, які посвідчують право на земельну ділянку, та у Державному земельному кадастрі; прийняття за результатами інвентаризації земель Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідних рішень; здійснення землеустрою.

Судом встановлено, що п. 1.6 рішення №157-9/2016 від 08 листопада 2016 року Яремчанська міська рада надала ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0792 га для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 . На виконання зазначеного рішення позивач замовила у ТзОВ «НВО «Геогруп» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

В подальшому, п.6.2 рішення Яремчанської міської ради №234-17/2017 від 04 липня 2017 року в редакції згідно п.12 рішення №273-17/2017 від 26 жовтня 2017 року відповідачу надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 0,0792 га із цільовим призначенням: землі загального користування(землі будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи, громадські пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі).

Обгрунтовуючи порушення її законних прав та інтересів позивач зазначила, що надання органом місцевого самоврядування дозволу на розробку проекту землеустрою двом окремим суб`єктам щодо однієї і тієї ж земельної ділянки, є таким, що суперечить вимогам законодавства, та позбавляє її можливості завершити розпочату відповідно до вимог чинного законодавства процедуру отримання у власність земельної ділянки, оскільки з отриманням відповідного дозволу у неї виникли правомірні, небезпідставні сподівання та очікування, що після розробки проекту землеустрою земельну ділянку їй може бути надано, якщо для цього не буде законних перешкод.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 17 жовтня 2018 року у справі №380/624/16-ц вказала, що рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Однак, отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не являється правовстановлюючим актом.

Такий дозвіл дає особі право замовити у розробника виконання відповідних робіт із землеустрою, результатом яких є формування нової земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності, яка в подальшому може стати об`єктом цивільних прав. Надання такого дозволу вказує про відсутність обтяжень щодо бажаної земельної ділянки державної чи комунальної власності, і ще не означає позитивного рішення про передачу безоплатно у приватну власність цієї земельної ділянки після розроблення проекту землеустрою.

У постанові Верховного Суду від 19 червня 2018 року у справі №750/8511/17 зазначено, що законодавством не визначено такого стану земельної ділянки як її перебування у стані «відведення» та не передбачено відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою у зв`язку із наданням такого дозволу іншій особі. Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 27 лютого 2018 року у справі № 545/808/17.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 28 листопада 2018 року у справі №826/5735/16 зазначено, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність, а тому не створює правових наслідків, крім тих, що пов`язані з неправомірністю його прийняття.

Відповідно до правового висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 05 березня 2019 року у справі №360/2334/17 отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає прийняття позитивного рішення про надання її у власність, оскільки процес передачі земельної ділянки громадянам у власність є стадійним, зокрема, першою стадією якого є надання уповноваженим органом дозволу на розробку вказаного проекту, що свідчить про відсутність у відповідача підстав для встановлення будь-яких обмежень у надані дозволу на розробку проекту землеустрою при дотриманні заявником вимогЗемельного кодексу України.

Таким чином, надання відповідного дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є одним з етапів погодження і оформлення документів, які відповідно до вимог чинного законодавства є необхідними для прийняття компетентним органом рішення про набуття громадянами земель у власність. Водночас, з урахуванням системного аналізу статей116,118 Земельного кодексу України, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки жодним чином не означає прийняття у подальшому позитивного рішення про надання її у власність, що фактично свідчить про відсутність обтяжень земельної ділянки у такому випадку.

У постанові від 18 травня 2022 року у справі №154/3345/16 Верховний Суд вказав, що підставою відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Чинним законодавством не передбачено право органів місцевого самоврядування відступати від положень ст.118 ЗК України, а тому дозвіл на розробку проекту землевідведення треба надавати всім, хто звернувся. Як наслідок, проект можуть розробляти одночасно кілька замовників, а хто з них отримає ділянку визначатиметься на стадії затвердження проекту та надання її у власність.

При цьому аналіз статей 116, 118 ЗК України також вказує на те, що місцева рада не має права визначати пріоритетність того чи іншого заявника на стадії надання дозволу на розробку проекту землеустрою на одну й ту ж саму земельну ділянку.

Таким чином, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність (користування), а тому у разі надання дозволу щодо розроблення проекту землеустрою щодо відведення однієї і тієї ж ділянки кільком суб`єктам, відсутнє порушення права (інтересів) особи, яка раніше отримала дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (користування).

Слід також відзначити, що проект технічної документації земельної ділянки не визначений законом як підстава набуття права на земельну ділянку і не є правовстановлюючим документом, а метою інвентаризації земель є встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, або використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

Під час проведення інвентаризації земель, установлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку, не здійснюються. Тобто, в результаті інвентаризації земель не відбувається набуття права власності на нерухоме майно.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, на момент прийняття Яремчанською міською радою оскаржуваних рішень спірна земельна ділянка не перебувала у власності або користуванні фізичних чи юридичних осіб. Рішення про затвердження проекту землеустрою та фактичне відведення земельної ділянки ОСОБА_1 відповідачем прийняте не було.

Відповідно до ст. 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно з ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Тобто, для того, щоб особа могла реалізувати своє право на судовий захист, необхідно встановити, що оскаржуваними рішенням чи діянням суб`єкта владних повноважень порушено права, свободи чи інтереси саме цієї особи або особи в інтересах якої вона звертається.

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

У відповідності до ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин(фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставин, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються письмовими, речовими і електронними доказами, висновками експертів, показаннями свідків.

Відповідно до приписів ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності та надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Статтею 242 КАС України передбачено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обгрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Аналізуючи досліджені в ході судового розгляду докази у їх сукупності, суд приходить до переконання, що позивачем не наведено належних та достатніх доказів на підтвердження порушення її законних прав та інтересів в результаті ухвалення Яремчанською міською радою Івано-Франківської області оскаржуваних рішень №234-17/2017 від 04 липня 2017 року в частині п.1.6 та №273-17/2017 від 26 жовтня 2017 року в частині п.12, зазначені рішення органу місцевого самоврядування не створюють несприятливих наслідків для прав, свобод та інтересів позивача, а тому підстави для їх скасування відсутні, у зв`язку із чим у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 слід відмовити.

У відповідності до вимог ст.139 КАС України у зв`язку із відмовою у позові понесені позивачем судові витрати відшкодуванню не підлягають.

У відповідності до ч.6 ст.157 КАС України у випадку залишення позову без розгляду, закриття провадження у справі або у випадку ухвалення рішення щодо повної відмови у задоволенні позову заходи забезпечення позову зберігають свою дію до набрання законної сили відповідним судовим рішенням.

Як вбачається із матеріалів справи, ухвалою суду від 22 грудня 2017 року у вказаній справі за клопотанням позивача було вжито заходи забезпечення позову у виді зупинення дії п.6.2 рішення Яремчанської міської ради №234-14/2017 від 04.07.2017 року та п.12 рішення Яремчанської міської ради №273-17/2017 від 26.10.2017 року і заборони Яремчанській міській раді Івано-Франківської області приймати рішення стосовно земельної ділянки площею 0,0792 га по АДРЕСА_1 , кадастровий номер 2611000000:05:008:0559 до набрання законної сили рішенням суду у даній справі, які підлягають скасуванню у зв`язку із відмовою у задоволенні позову.

На підставі викладеного, керуючись ст.13, 19, 41 Конституції України, ст.ст. 2, 5, 6, 9, 19, 72 77, 132, 134, 139, 241 246, 255, 295, 297 КАС України, ст.ст.78, 80, 81, 116, 118, 122 ЗК України, суд, -

У Х В А Л И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Яремчанської міської ради Івано-Франківської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 про визнання протиправними та скасування рішень -відмовити.

Заходи забезпечення позову, вжиті у адміністративній справі №354/561/17 згідно ухвали Яремчанського міського суду Івано-Франківської області від 22 грудня 2017 року у виді зупинення діїп.6.2рішення Яремчанськоїміської ради №234-14/2017від 04.07.2017року та п.12рішення Яремчанськоїміської ради№273-17/2017від 26.10.2017року ізаборони Яремчанській міськійраді Івано-Франківськоїобласті прийматирішення стосовно земельноїділянки площею0,0792га по АДРЕСА_1 ,кадастровий номер2611000000:05:008:0559-скасувати.

Копію рішення, після набрання ним законної сили, для негайного виконання в частині скасування заходів забезпечення позову, направити для виконання у Яремчанську міську раду Івано-Франківської області(78501, вул. Свободи, 266 м. Яремче Івано-Франківська область).

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживає: АДРЕСА_3 , РНОКПП: НОМЕР_1 .

Відповідач: Яремчанська міська рада Івано-Франківської області, місце знаходження: 78501, вул. Свободи, 266 м. Яремче Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ: 33309833.

Третя особа: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , проживає: АДРЕСА_4 .

Третя особа: ОСОБА_3 , проживає: АДРЕСА_5 .

Третя особа: ОСОБА_4 , , проживає: АДРЕСА_6 .

Третя особа: ОСОБА_5 , проживає: АДРЕСА_7 .

Третя особа: ОСОБА_6 , проживає: АДРЕСА_8 .

Третя особа: ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , проживає: АДРЕСА_9 .

Третя особа: ОСОБА_8 , проживає: АДРЕСА_10 .

Третя особа: ОСОБА_9 , проживає: АДРЕСА_11 .

Третя особа: ОСОБА_10 , проживає: АДРЕСА_12

Третя особа: ОСОБА_11 , проживає: АДРЕСА_13 .

Повне судове рішення складено 27 червня 2022 року.

Головуючий суддя: Т.Л. Ваврійчук

СудЯремчанський міський суд Івано-Франківської області 
Дата ухвалення рішення14.06.2022
Оприлюднено30.06.2022
Номер документу104970871
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —354/561/17

Рішення від 14.06.2022

Адміністративне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Ваврійчук Т. Л.

Рішення від 14.06.2022

Адміністративне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Ваврійчук Т. Л.

Ухвала від 22.02.2022

Адміністративне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Ваврійчук Т. Л.

Ухвала від 01.02.2022

Адміністративне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Ваврійчук Т. Л.

Ухвала від 31.07.2020

Адміністративне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Ваврійчук Т. Л.

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Польська М. В.

Ухвала від 19.07.2018

Адміністративне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Іванов А. П.

Ухвала від 19.07.2018

Адміністративне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Іванов А. П.

Ухвала від 22.05.2018

Адміністративне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Іванов А. П.

Ухвала від 24.04.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Матуляк Я.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні