ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 червня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/816/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І.,
за участю:
секретаря судового засідання Пальоки В.П.,
представників позивача Головка Л.С., Соловйової Н.М.,
представника відповідача Пономаренко Л.Д.,
розглянувши у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Ромоданівська селищна рада про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області /далі позивач, ГУ ДСНС України у Полтавській області/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області /далі відповідач/, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Ромоданівська селищна рада /далі третя особа/ про застосування до Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вул. Миру, буд. 7, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №347 від 24 грудня 2021 року /а.с.1-18/.
Позов обґрунтований тим, що за результатами позапланового заходу державного контролю щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області встановлено та в акті перевірки №347 від 24 грудня 2021 року зафіксовано порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які мали місце при експлуатації будівлі за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вул. Миру, буд. 7. Оскільки подальша експлуатація вказаної будівлі створює загрозу життю та здоров`ю людей, то слід застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації вказаної будівлі до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №347 від 24 грудня 2021 року.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19 січня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, а також вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Ромоданівську селищну раду, витребувано докази, а ухвалою від 21 березня 2022 року постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, продовжено строк підготовчого провадження, призначено підготовче засідання, витребувано докази.
Відповідач позов не визнав та у поясненнях на позовну заяву /а.с. 96-103, 169-177/ зазначив, що відповідач не має власних коштів для забезпечення функціонування та обмежений фінансуванням засновника. З метою усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки відповідачем надсилались листи щодо виділення коштів до Департаменту освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації, Ромоданівської селищної ради та Відділу освіти Миргородської районної державної адміністрації, однак додаткові кошти не надійшли. Крім того, ризик виникнення пожежі має вірогідний характер, а тому позивач має самостійно вжити заходи реагування шляхом видачі приписів, постанов і розпоряджень щодо усунення порушень. Виявлені порушення відповідачем усуваються.
В запереченнях на пояснення /а.с. 156-164, 307-315/ позивач зазначив, що відповідачем усунуто порушення вимог пожежної безпеки, що зафіксоване в пункті №4 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту №347 від 24 грудня 2021 року. Відповідачем не усунуто порушення вимог пожежної безпеки, що зафіксовані в пунктах №1, 2, 3 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №347 від 24 грудня 2021 року, а тому наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вул. Миру, буд. 7.
Третя особа правом на подання письмових пояснень на позовну заяву не скористалась.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29 червня 2022 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.
В судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги, посилаючись на обставини та норми, викладені у позовній заяві, а представники відповідача та третьої особи проти задоволення позову заперечували з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.
Заслухавши вступне слово сторін та дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Ромоданівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області (ідентифікаційний код 37858422) пройшов процедуру державної реєстрації юридичної особи, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 147-149/.
За змістом пунктів 1.4 та 1.5 Статуту Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області, затвердженого рішенням 4 сесії 8 скликання Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області від 11 січня 2021 року /а.с.140-146/, засновником Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області є Ромоданівська селищна рада відповідно до рішення 4 сесії 8 скликання Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області від 11 січня 2021 року. Засновник або уповноважений ним орган здійснює фінансування дошкільного складу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.
Згідно із положеннями пункту 8.1 вказаного Статуту управління закладом дошкільної освіти здійснюється його засновником Ромоданівською селищною радою Миргородського району Полтавської області та Відділом освіти, культури, молоді, спорту та туризму Ромоданіської селищної ради Миргородського району Полтавської області.
Положеннями пункту 8.2 зазначеного Статуту визначено, зокрема, що керівник (директор) закладу дошкільної освіти забезпечує дотримання санітарно-гігієнічних, протипожежних норм і правил, техніки безпеки, вимог безпечної життєдіяльності дітей, працівників.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №293708006 від 05 січня 2022 року /а.с. 30-31/ громадські будівлі та споруди за адресою: Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вулиця Миру, будинок 7, дитячий садок «Волошка», перебуває в комунальній власності Ромоданівської селищної ради.
Частиною другою статті 64 Кодексу цивільного захисту України визначено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Відповідно до приписів статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1052 від 16 грудня 2015 року /далі Положення №1052/, встановлено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Згідно з пунктом 3 Положення № 1052 основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; 3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; 4) реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.
Пунктом 7 Положення № 1052 передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до частин першої та другої статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05 квітня 2007 року /далі - Закон №877-V/ для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
24 грудня 2021 року на підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області від 17 грудня 2021 року № 436 "Про проведення позапланових перевірок протягом грудня 2021 року" /а. с. 39-40/, повідомлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №354 від 20 грудня 2021 року /а. с. 41/ посадовими особами ДСНС України проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання, Ромоданівським закладом дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області, зареєстрованим за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вулиця Миру, будинок 7, вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якого складено акт від 24 грудня 2021 року №347 /а. с. 42-49/.
В акті від 24 грудня 2021 року №347 зафіксовано порушення вимог законодавства, зокрема:
1) приміщення ДНЗ не обладнано системами протипожежного захисту з системою передавання тривожних сповіщень типу 2 та системою оповіщення про пожежу і управління евакуюванням людей типу СО 1 (порушено пункт 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від №1417 від 30 грудня 2014 року та зареєстрованих у Мінюсті України 05 березня 2015 року за № 252/26697 /далі ППБУ/; пункту 7.2 додатку А.1, пункту 4 додатку Б.1 ДБН В.2.5-56-2014);
2) не проведено вогнезахисний обробіток засобами вогнезахисту дерев`яних елементів горищних покриттів ДНЗ (крокви, лати), які забезпечують І групу вогнезахисної ефективність із складанням акту встановленого зразка (порушено абзац перший пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ);
3) двері, які встановлено в приміщеннях електрощитових, не мають сертифікату відповідності з допустимим класом вогнестійкості Е1 30 (порушено пункт 9 розділу ІІ ППБУ; пункту 6.2 розділу 6, таблиці 3 ДБН В.1.1-7-2016);
4) відповідальні особи за експлуатацію котельні, робота яких пов`язана з підвищеною пожежною небезпекою не пройшли спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум) (порушено пункт 15 розділу ІІ ППБУ).
Встановлення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих в пунктах №№ 1, 2, 3, 4 акту №347 від 24 грудня 2021 року, стало підставою для звернення позивача до суду з позовом про застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вул. Миру, буд. 7, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №347 від 24 грудня 2021 року.
Відповідно до пунктів 1 та 2 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року №1417, ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт). Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Згідно із пунктом 9 розділу ІІ ППБУ застосування у будівництві й на виробництві матеріалів та речовин, на які відсутні показники щодо пожежної небезпеки, забороняється.
Пунктом 15 розділу ІІ ППБУ передбачено, що усі працівники при прийнятті на роботу на робочому місці повинні проходити інструктажі з питань пожежної безпеки (далі - протипожежні інструктажі). Особи, яких приймають на роботу, пов`язану з підвищеною пожежною небезпекою, повинні попередньо (до початку самостійного виконання роботи) пройти спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум). Види протипожежних інструктажів, а також порядок організації та проведення протипожежних інструктажів, навчання і перевірки знань з пожежно-технічного мінімуму встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях".
Пунктом 2.5 глави 2 Розділу ІІІ ППБУ встановлено, що у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.
Відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу V ППБУ будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".
Згідно із пунктом 7.2 додатку А.1 ДБН В.2.5-56-2014 "Системи протипожежного захисту" дитячі дошкільні заклади обладнуються усі приміщення із застосуванням димових або комбінованих сповіщувачів (крім приміщень для приготування їжі) за типом 2 та типом 1 з цілодобовим перебуванням людей.
Пунктом 4 додатку Б.1 ДБН В.2.5-56-2014 "Системи протипожежного захисту" дитячі дошкільні заклади мають бути обладнанні системами оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей залежності від кількості осіб типів 1-3.
24 грудня 2021 року ГУ ДСНС України у Полтавській області винесено Ромоданівському закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 287 /а.с. 50-51/, яким вимагалось вжити заходи щодо усунення вищезазначених порушень.
Вказаний припис відповідачем не оскаржувався та відповідачем вживалися заходи на усунення порушень законодавства, зафіксованих в акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №347 від 24 грудня 2021 року.
На підтвердження усунення порушення вимог пожежної безпеки, зафіксованого у пункті №4 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №347 від 24 грудня 2021 року відповідач надав до суду та позивачу посвідчення про проходження навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки №15018862 /а.с. 178/, №15018867 /а.с. 179/.
Судом враховано, що в запереченнях від 23 червня 2022 року /а.с. 307-315/ позивач погоджується з усуненням відповідачем порушення вимог пожежної безпеки, зафіксованого у пункті №4 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №347 від 24 грудня 2021 року, а тому наявні підстави вважати, що таке порушення усунуто відповідачем, та позовна вимога у цій частині задоволенню не підлягає.
Документи, що надані відповідачем на підтвердження вжиття заходів щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих в пунктах №№ 1, 2, 3 Акта перевірки №347 від 24 грудня 2021 року, не є підставою для звільнення відповідача від відповідальності у вигляді застосування заходів реагування, оскільки не підтверджують повне і фактичне усунення відповідачем таких порушень та позивачем не визнається усунення таких порушень відповідачем.
Таким чином, матеріалами справи підтверджується наявність порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих в пунктах №№ 1, 2, 3 опису виявлених порушень вимог законодавства акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №347 від 24 грудня 2021 року.
Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Відповідно до частини другої статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами має право звернутися до адміністративного суду з позовом щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.
Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Зважаючи на наведену норму та враховуючи, що у будівлі Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вул. Миру, буд. 7, знаходиться значна кількість людей, суд вважає, що: відсутність у приміщенні дошкільного навчального закладу системи протипожежного захисту, а саме: автоматичної пожежної сигналізації з системою передавання тривожних сповіщень типу 2 та системою оповіщення про пожежу і управління евакуюванням людей типу СО І (для 1-го типу оповіщення вимагається спосіб оповіщення - звуковий (дзвінок, тонований сигнал тощо), відповідно до вимог ДБН В.2.5-56: 2014 «Системи протипожежного захисту» - може призвести до несвоєчасного виявлення пожежі та інформування про її виникнення найближчого пожежно-рятувального підрозділу, внаслідок чого пожежа буде швидко поширюватися та створить загрозу життю та здоров`ю людей дією небезпечних факторів пожежі (відкритого вогню і іскор, підвищеної температури повітря, токсичних продуктів горіння (диму), зниженої концентрації кисню тощо), а також до несвоєчасного інформування персоналу та дітей, що знаходитимуться в приміщеннях будівлі дошкільного закладу, про пожежу саме на початковій стадії її розвитку, що тим самим призведе до зменшення необхідного часу для забезпечення скоординованої та швидкої евакуації з приміщень до найближчого евакуаційного виходу; невиконання заходів щодо оброблення дерев`яних конструкцій горищних покриттів (крокв, лат) будівлі закладу може призвести до зниження показників пожежної безпеки матеріалу, що в свою чергу зумовить збільшення ймовірності виникнення пожежі при потраплянні джерела запалювання на необроблені поверхні, швидкий розвиток та поширення пожежі, передчасне обвалення будівельних конструкцій даху, що унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію людей; встановлення в приміщеннях електрощитових закладу дверей, які не мають сертифіката відповідності 3 допустимим класом вогнестійкості ЕІ 30, при виникненні в них пожежі, яка може з високою вірогідністю статися внаслідок аварійних режимів роботи електричної мережі та обладнання, може призвести до її розповсюдження до інших приміщень, у яких перебувають люди, що спричинить загрозу їхньому життю та/або здоров`ю.
Вищевказані порушення у своїй сукупності становлять загрозу виникнення надзвичайної події (пожежі), невжиття своєчасних заходів щодо її ліквідації, неможливості проведення своєчасної і безпечної евакуації людей. Відповідно люди будуть піддаватися дії небезпечних чинників, таких як: токсичні продукти горіння, знижена концентрація кисню, відкрите полум`я, висока температура, дим, руйнування будівельних конструкцій, паніка, що створюють безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.
З огляду на викладені обставини та положення чинного законодавства України, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей суд доходить висновку про необхідність застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вул. Миру, буд. 7, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що стосуються вказаної будівлі, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, №347 від 24 грудня 2021 року.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
В позовній заяві позивачем заявлено клопотання про встановлення відповідачу порядку та способу виконання судового рішення шляхом заборони використання будівлі Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вул. Миру, буд. 7, та не допускання у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та відключення будівлі від електропостачання.
Згідно з частиною першою статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб`єктів владних повноважень можуть бути покладені обов`язки щодо забезпечення виконання рішення.
З огляду на вищевикладене, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей суд вважає за доцільне встановити порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом відключення будівлі Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вул. Миру, буд. 7, від електропостачання та заборони відповідачу використовувати будівлю Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вул. Миру, буд. 7, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, №347 від 24 грудня 2021 року.
Клопотання позивача в частині заборони допуску у будівлю людей задоволенню не підлягає, оскільки встановлення такого способу і порядку виконання рішення суду призведе до заборони на вхід (допуск) у будівлю необмеженого кола осіб, у тому числі, і тих осіб, які мають відповідні повноваження та права, встановлені законодавством України, що є неприпустимим.
При цьому суд зауважує, що встановлення порядку і способу виконання судового рішення шляхом відключення будівлі від електропостачання та заборони відповідачу використовувати будівлю Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вул. Миру, буд. 7, до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, №347 від 24 грудня 2021 року, у повній мірі забезпечить недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей.
Таким чином, клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення підлягає задоволенню частково.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (вул. М. Бірюзова, буд. 26/1, м. Полтава, Полтавська область, 36007, ідентифікаційний код 38610079) до Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області (вул. Миру, буд. 7, смт. Ромодан, Полтавська область, 37650, ідентифікаційний код 37858422), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Ромоданівська селищна рада (вул. Шевченка, буд. 14, смт. Ромодан, Полтавська область, 37650, ідентифікаційний код 26163604) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити частково.
Застосувати до Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вул. Миру, буд. 7, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №347 від 24 грудня 2021 року.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення задовольнити частково.
Встановити порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом відключення будівлі Ромоданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вул. Миру, буд. 7, від електропостачання та заборони Ромоданівському закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Волошка" Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області використовувати будівлю за адресою: 37650, Полтавська область, Миргородський район, смт. Ромодан, вул. Миру, буд. 7, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, №347 від 24 грудня 2021 року.
В іншій частині клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 30 червня 2022 року.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.06.2022 |
Оприлюднено | 04.07.2022 |
Номер документу | 105021533 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні