КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/1251/21
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Казанчук Г.П., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ТД ЄВРО ТРЕЙД" до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -
В И К Л А Д О Б С Т А В И Н:
ТОВ "ТД ЄВРО ТРЕЙД" 02.10.2020 року звернулось до суду з позовною заявою, в подальшому 21.10.2020 року уточненою (адміністративна справа №340/4227/20), в якій просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві від 18.02.2020 року №1459390/43113659 про відмову у реєстрації податкової накладної від 10.12.2019 року № 1;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві від 18.02.2020 року №1459389/43113659 про відмову у реєстрації податкової накладної віл 11.12.2019 року № 3;
- витати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві від 15.10.2020 року №2037921/43113659 про відмову у реєстрації податкової накладної від 17.01.2020 року № 4;
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 11.02.2020 р. №37242;
- витати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 16.03.2020 р. № 51429;
- зобов`язати Головне управління ДПС у м. Києві вчинити дії щодо виключення товариства з обмеженою відповідальністю ТД ЄВРО ТРЕЙД з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну від 10.12.2019 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання - 26 грудня 2019 року;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну від 11.12.2019 року № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання - 26 грудня 2019 року;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну від 17.01.2020 року № 4 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання - 14 лютого 2020 року;
- визначити Державній податковій службі України строк виконання рішення суду.
Ухвалою судді від 26.10.2020 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) сторін по справі №340/4227/20, сторонам встановлено порядок та строки для виконання процесуальних дій.
В подальшому ухвалою суду від 22.03.2021 року роз`єднано позовні вимоги у справі №340/4227/20, виділивши у самостійне проваджень позовні вимоги ТОВ ТД ЄВРО ТРЕЙД до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Кіровоградській області про:
- визнання протиправними та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 15.10.2020 року №2037921/43113659 про відмову у реєстрації податкової накладної від 17.01.2020 року №4;
- зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 17.01.2020 року №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання - 14 лютого 2020 року.
Згідно протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 24.03.2021 року визначено головуючого суддю Казанчук Г.П., а роз`єднаним позовним вимогам, що виокремленні в самостійне провадження присвоєно порядковий номер - №340/1251/21.
Ухвалою від 29.03.2021 року суддя прийняла дану позовну заяву з роз`єднаними позовними вимогами до свого провадження.
Позов позивачем мотивовано тим, що 14.02.2020 року позивачем було подано на реєстрацію податкову накладну №4 від 17.01.2020 року та в подальшому отримано квитанцію, якою реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 "Критеріїв ризиковості платника податку", та запропоновано товариству надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про Реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач вказує, що пояснення та відповідні копії документів надав, однак рішенням податкового органу від 15.10.2020 року №2037921/43113659 було відмовлено в реєстрації податкової накладної №4 від 17.01.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач вважає дані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними, необґрунтованим та такими, що підлягають скасуванню.
Представник Державної податкової служби України подав відзив на позовну заяву (а.с.69-70), у якому позов не визнав. Стверджував про законність спірного рішення, посилаючись на те, що позивачем після зупинення реєстрації податкової накладної не надано копії платіжних документів щодо придбання товару. Також зазначено, що відповідно до баз даних ДПС інформація про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність відповідно до форми 20-ОПП: відсутня у зв`язку з неподанням звітності. Окрім того вказано, що відповідно до звіту про нарахування єдиного внеску за січень 2020 року середньооблікова кількість штатних працівників складає 7 осіб.
Представником ГУ ДПС у Кіровоградській області подано відзив на позов (а.с.73-74), який повністю відповідає змісту відзиву на позов, поданого Державної податкової служби України.
Позивач скористався своїм процесуальним правом та надав суду відповідь на відзив відповідача (а.с.81-84), в якому зазначив, що з доводами, викладеними представниками відповідачів у відзивах, не погоджується, відзиви вважає формальним і таким, що не спростовує жодного обґрунтування вимог позовної заяви. Позовні вимог підтримав у повному обсязі.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15.09.2021 року, з урахуванням ухвали суду від 24.06.2022 року, провадження у даній справі зупинено до набрання законної сили судовим рішенням у справі №340/1250/21 (а.с.101, 109).
Ухвалою від 30.06.2022 року Кіровоградський окружний адміністративний суд поновив провадження у цій справі.
Дослідивши докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД ЄВРО ТРЕЙД" (надалі за текстом позивач, товариство) є юридичною особою, що зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 15.07.2019 року, номер запису: 10651020000031049.
З 01.09.2019 року позивач є платником ПДВ (індивідуальний податковий номер 431136526513).
Як зазначено позивачем з моменту створення товариства і по 22.07.2020 року позивач перебував на обліку у ГУ ДПС у м. Києві за основним місцем обліку, а з 23.07.2020 року позивача була взято на облік в даного задача за неосновним місцем обліку до закінчення 2020 року та у ГУ ДПС у Кіровоградській області за основним місцем обліку з наступного 2021 року.
Основним видом економічної діяльності позивача, згідно з кодами КВЕД-2010, є 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктамн.
Тобто, фактично позивач здійснює дальність з оптової торгівлі вугільною продукцією (вугільна фракція дрібнодисперсна (шлам вуглевмістний) (код УКТ ЗЕД 2701).
28.11.2019 року між позивачем та ТОВ "АКОМ ГРУП" було укладено договір поставки № 7077 (надалі за текстом - Договір № 7077) (а.с.4547). Відповідно до умов Договору № 7077 позивач взяв на себе зобов`язання поставити ТОВ "АКОМ ГРУП", а ТОВ "АКОМ ГРУП" взяв на себе зобов`язання прийняти та оплатити вугілля, вугільну продукцію, шлам вуглевмісний, в асортименті, за ціною, в кількості та строки, зазначені у специфікації до Договору № 7077. Сторонами погоджено усі необхідні істотні умови договору.
Так, згідно із Специфікацією (Додаток №1 від 28.11.2019 року до Договору №7077) (а.с.48) позивач поставляє ТОВ "АКОМ ГРУП" вугільну фракцію дрібнодисперсну (шлам вуглевмісний) (надалі - Товар) у кількості 14000 тонн, строк поставки: грудень 2019 року, строк оплати за поставлений Товар протягом 15 банківських днів з моменту поставки кожної партії Товару.
17.01.2020 року ТОВ "АКОМ ГРУП" сплатив позивачу 500000,00 грн. в т.ч. ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням № 21 від 17.01.2020 року з відміткою банку про проведення операції; та 947000,00 грн. в т.ч. ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням № 22 від 17.01.2020 року з відміткою банку про проведення операції (а.с.49-50).
На здійснення операції з поставки ТОВ "АКОМ ГРУП" вугільної фракції дрібнодисперсної (шлам вуглевмісний) та у відповідності до вимог пункту 187.1 статі 187 ПК України позивачем складена податкова накладна №4 від 17.01.2020 року (а.с.51-52) за фактом зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок позивача.
В подальшому, вказана податкова накладна №4 від 17.01.2020 року в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
За результатами обробки податкової накладної №4 від 17.01.2020 року автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" 14.02.2020 року позивачем отримано квитанцію, у якій зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної зупинена, платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У зв`язку із цим запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання та прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.53).
09.10.2020 року позивачем направлено до податкового органу письмові пояснення та документи, яких на думку позивача, достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної №4 від 17.01.2020 року (а.с.54-57, 58) в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Незважаючи на подані документи, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області 15.10.2020 року прийнято рішення №2037921/43113659 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 17.01.2020 року (а.с.59-60).
На думку позивача, прийняте контролюючим органом рішення є протиправним та підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду із даним адміністративним позовом.
Отже у даній справі правомірність винесення рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 17.01.2020 року №4 є предметом спору, який передано на розгляд адміністративного суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли, суд керується та виходить з наступного.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Відповідно до пункту 71.1 статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно пунктів 74.1, 74.3 статті 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.7 статті 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Вказана постанова Кабінету Міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року набрала чинності з 01 лютого 2020 року.
Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №4 від 17.01.2020 року слугувало те, що платник податку відповідає вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, які є додатком 1 до Порядку №1165, передбачено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
За змістом пунктів 6, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до абзацу другого пункту 25, абзацу першого пункту 26 Порядку №1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 (далі - Порядок №520).
Пунктами 2-5, 11 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
5Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до абзацу одинадцятого статті 1, статті 9 Закону України від 16 липня 1999 року №996-ХIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Ведення зазначених документів передбачено Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року №88.
З огляду на приписи пункту 187.1 статті 187 та пункту 201.7 статті 201 ПК України обов`язок подання податкової накладної на реєстрацію у платника податків виникає після кожного отримання коштів як попередньої оплати (аванс) незалежно від наявності інших первинних документів, що позивачем виконано шляхом подання податкової накладної №4 від 17.01.2020 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних за правилом першої події.
З огляду на письмові пояснення та докази, надані позивачем податковому органу після зупинення реєстрації податкової накладної, останнім підтверджено реальність здійснення господарської операції.
Суд убачає, що у квитанції про реєстрацію податкової накладної №4 від 17.01.2020 року контролюючий орган не зазначив, яким саме критеріям оцінки ступеня ризиків відповідають останні, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Натомість платником податків надано до податкового органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій.
Зупинення реєстрації податкових накладних без переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Вживання податковим органом загального посилання на пункт 8 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлена Верховним Судом, зокрема, у справі № 380/8213/21.
Окрім того, Верховний Суд у справі №640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 Критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
Вказану правову позицію також підтримано Верховим Судом у постанові від 05.01.2021 р. у справі № 640/11321/20, в якій зазначив, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Між тим, ТОВ "ТД ЄВРО ТРЕЙД", одержавши квитанцію про зупинення реєстрації цієї податкової накладної, все ж направило до контролюючого органу пояснення на підтвердження реальності здійснення операцій щодо постачання товарів, зазначених у ній.
Комісія регіонального рівня - комісія ГУ ДПС у Кіровоградській області, розглянувши ці документи, прийняла спірне рішення №2037921/43113659 від 15.10.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Верховний Суд у постанові від 03.06.2021 р. у справі №2040/7098/18 (провадження №К/9901/21121/19) дійшов висновку про те, що рішення Комісії повинні містити чіткі підстави для відмови в реєстрації податкових накладних, у даному випадку, або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, або надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування. При цьому, загальне посилання на вичерпний перелік документів контролюючим органом не є достатнім, а перелік документів, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення контролюючим органом, повинен бути конкретизований та чіткий. Дотримання вимоги чіткості і недвозначності щодо інформації, яка зазначена в квитанції про зупинення реєстраціє податкової накладної, є особливо важливим з огляду на специфіку податкового законодавства та наслідки недотримання платником податків вимог щодо подання неповного переліку документів.
Проте, в оскаржуваному рішенні №2037921/43113659 від 15.10.2020 року відповідачем наведено загальне твердження: "ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/ послуг, зберігання та транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних".
Тобто, суд убачає, що контролюючим органом чітко не вказано, які саме документи не подані при реєстрації податкової накладної та яких документів не вистачає для прийняття рішення про її реєстрацію.
Отже, в оскаржуваному рішенні відповідача №2037921/43113659 від 15.10.2020 року не наведено обґрунтування причин відмови в реєстрації податкової накладної, складеної позивачем.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Окрім того, згідно з електронної системи "Діловодство спеціалізованого суду" (Кіровоградського окружного адміністративного суду) судом встановлено, що Головним управлінням ДПС у м. Києві винесено рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №37242 від 11.02.2020 року, на підставі якого ТОВ "ТД ЄВРО ТРЕЙД", як платника податку, включено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Водночас, у контексті даних правовідносин, суд вважає за доцільне зазначити, що подібне рішення податкового органу породжує юридичні наслідки, оскільки включення позивача до переліку ризикових платників податку на додану вартість тягне за собою правові наслідки у вигляді зупинення реєстрації усіх без виключень податкових накладних/розрахунків коригувань, поданих платником.
Як на переконання суду, саме включення ТОВ "ТД ЄВРО ТРЕЙД" до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, послугувало підставою для зупинення податкових накладних, поданих позивачем на реєстрацію з 12.02.2020 року.
Разом з тим, як встановлено судом з електронної системи "Діловодство спеціалізованого суду" рішення №37242 від 11.02.2020 року контролюючого органу було оскаржене ТОВ "ТД ЄВРО ТРЕЙД" в судовому порядку (адміністративна справа 340/1250/21).
У рішенні №37242 від 11.02.2020 року, що було предметом спору в адміністративній справі 340/1250/21 зазначено про відповідність платника податку ТОВ "ТД ЄВРО ТРЕЙД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.09.2021 року по справі №340/1250/21 адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "ТД ЄВРО ТРЕЙД" до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії задоволено. Зокрема, визнано протиправними та скасовано рішення Головного управління ДПС у м. Києві про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №37242 від 11.02.2020 року та №51429 від 16.03.2020 року; а також зобов`язано Головне управління ДПС у м. Києві виключити товариство з обмеженою відповідальністю "ТД ЄВРО ТРЕЙД" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 14.12.2021 року апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.09.2021 року у справі №340/1250/21 повернуто. В подальшому Головним управлінням ДПС у м. Києві вдруге подано апеляційну скаргу на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.09.2021 року у справі №340/1250/21 вже до Шостого апеляційного адміністративного суду, який ухвалою від 04.05.2022 року, після витребування адміністративної справи №340/1250/21 з Кіровоградського окружного адміністративного суду, передав на розгляд до Третього апеляційного адміністративного суду.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 28.06.2022 року відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у м. Києві на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.09.2021 року у справі № 340/1250/21.
Відтак, рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.09.2021 року у справі №340/1250/21, яким визнано протиправним і скасовано рішення контролюючого органу про відповідність ТОВ "ТД ЄВРО ТРЕЙД", як платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №37242 від 11.02.2020 року та №51429 від 16.03.2020 року (пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку), набрало законної сили 28.06.2022 року.
Відповідно до частини 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Таким чином, підсумовуючи викладене, проаналізувавши наведені норми законодавства та фактичні обставини справи, суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні будь-які докази на підтвердження підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Крім того рішення контролюючого органу №37242 від 11.02.2020 року та №51429 від 16.03.2020 року про відповідність ТОВ "ТД ЄВРО ТРЕЙД", як платника податку на додану вартість пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку скасовані у судовому порядку.
Додатково відповідачами суду не надано жодного доказу на підтвердження обставин відповідності ТОВ "ТД ЄВРО ТРЕЙД" критеріям ризиковості платника податку.
Відтак, на підставі викладеного, суд дійшов висновку, що відповідачем безпідставно відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 17.01.2020 року, тому рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2037921/43113659 від 15.10.2020 року підлягає визнанню протиправним та скасуванню, а позовні вимоги в цій частині задоволенню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати подані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, то варто звернути увагу на наступне.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
Проте, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних №1 від 10.12.2019 року, №3 від 11.12.2019 року та №4 від 17.01.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно до частини 3 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №4 від 17.01.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання.
Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, воно повинно бути ще й ефективним у захисті порушених прав, свобод та інтересів. А тому вважає, що покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкові накладні не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 244 КАС України, під час ухвалення рішення суд вирішує як розподілити між сторонами судові витрати.
Частинами 1 статті 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до частини 1 статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у повному обсязі на загальну суму 12612,00 грн. (платіжні доручення №58, №59, №60 та №61 від 30.09.2020 року та №64, №65 від 19.10.2020 року) (справа №340/4227/20) як за 6 вимог немайнового характеру. Натомість в даній адміністративній справі заявлено 2 позовні вимоги немайнового характеру, одна з яких є похідною від основної.
Відтак, здійснені позивачем витрати на оплату судового збору у сумі 2102 грн. слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області (тобто з відповідачів, які прийняли протиправні рішення).
Керуючись статтями 9, 139, 242-246, 250, 251, 255, 268, 269, 287 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "ТД ЄВРО ТРЕЙД" до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області №2037921/43113659 від 15.10.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 17.01.2020 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 17.01.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання - 14.02.2020 року.
Стягнути на користь товариство з обмеженою відповідальністю "ТД ЄВРО ТРЕЙД" (код в ЄДРПОУ 43113659) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2102 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код в ЄДРПОУ 43142606).
Копію рішення суду надіслати сторонам.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Реквізити сторін:
позивач товариство з обмеженою відповідальністю "ТД ЄВРО ТРЕЙД" - просп. Інженерів, буд.15, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25014; код в ЄДРПОУ 43113659;
відповідач-1 Державна податкова служба України - Львівська площа, 8, м. Київ, 04655; код в ЄДРПОУ 43005393;
відповідач-2 Головне управління ДПС у Кіровоградській області - вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006; код в ЄДРПОУ 43142606.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.П. Казанчук
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2022 |
Оприлюднено | 06.07.2022 |
Номер документу | 105059006 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.П. Казанчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні