ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 липня 2022 року Чернігів Справа № 620/1700/22
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді БаргаміноїН.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Приватного акціонерного товариства «Ніжинська меблева фабрика» про застосування заходів реагування,
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області звернулось до суду з позовом до Приватного акціонерного товариства ''Ніжинська меблева фабрика'' про застосування заходів реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівель «Н», «Н1», «К», «К1», «Л» та будівлі складу для зберігання насіння з сушкою Приватного акціонерного товариства «Ніжинська меблева фабрика» за адресою: вул. Липіврізька, 53, м. Ніжин, Чернігівська область.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що за результатами проведеної перевірки дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки були виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а тому є підстави для застосування до відповідача заходів реагування згідностатті 70 Кодексу цивільного захисту України.
Відповідачем було подано відповідь на позовну заяву, яку суд розцінює як відзив, в якій просив відмовити в задоволенні позову, вказав на відсутність обґрунтування необхідності застосування обраного способу реагування та доказів, що виявлені порушення створюють реальну загрозу життю та здоров`ю. Зазначає, що звернення до суду з позовом щодо застосування заходів реагування можливе у разі не усунення виявлених порушень у встановлений органом державного реагування строк. Також вказує, на відсутність такого об`єкту як «будівля складу для зберігання насіння з сушкою» за адресою: вул.Липіврізька, 53, м. Ніжин, Чернігівська область.
Позивачем було надано відповідь на відзив, в якій вказав, що документом, який дає право на звернення з позовом про застосування заходів реагування, є акт перевірки.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області згідно абзацу дев`ятого частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі наказу від 13.01.2022 № 8 та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 13.01.2022 № 2-1 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Приватного акціонерного товариства «Ніжинська меблева фабрика» за адресою: вул. Липіврізька, 53, м. Ніжин, Чернігівська область (а.с. 43-44).
За результатами перевірки складено акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 18.01.2022 № 3, яким встановлено порушення вимог законодавства України, зокрема, які створюють загрозу життю та/або здоров`я людей:
- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівель «Н», «К», «К1» та «Л», що орендує ФОП ОСОБА_1 , не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
- будівлі «Н», «К», «К1» та «Л», що орендує ФОП ОСОБА_1 , не обладнані системою протипожежного захисту системою пожежної сигналізації;
- будівлі «Н», «К», «К1» та «Л», що орендує ФОП ОСОБА_1 не обладнані системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку руху;
- шляхи евакуації виробничих та складських будівлях (зазначених літерами «Н», «Н1», «К», «К1» та «Л» у свідоцтві про право власності) не забезпечені евакуаційним освітленням;
- виробничі та складські будівлі (зазначених літерами «Н», «Н1», «К» та «К1» у свідоцтві про право власності) не обладнані внутрішнім протипожежним водопроводом з встановленням пожежних кран-комплектів;
- у виробничих та складських будівлях (зазначених літерами «Н», «Н1», «К», «К1» у свідоцтві про право власності) електричні розетки та вимикачі встановлені на горючих основах (конструкціях);
- виробничі та складські будівлі (зазначених літерами «Н», «Н1», «К» та «К1» у свідоцтві про право власності) не в повній мірі забезпечені вогнегасниками відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників;
- у виробничих та складських будівлях (зазначених літерами «Н», «Н1», «К», «К1» та «Л» у свідоцтві про право власності) не проведено технічне обслуговування вогнегасників;
- висота порогу у хвіртці двостулкових воротах (зазначено літерою «К» у свідоцтві про право власності) вище 0,1 м;
- відкривання хвіртки в двостулкових воротах (зазначено літерою «К» у свідоцтві про право власності) улаштовано не в напрямку виходу з будівлі;
- будівлю парокотельні (зазначено літерою «Л» у свідоцтві про право власності) не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації);
- будівлю парокотельні (зазначено літерою «Л» у свідоцтві про право власності) не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною системою пожежогасіння);
- у виробничих та складських будівлях (зазначених літерами «Н», «Н1» у свідоцтві про право власності) не прибрано залишки деревного пилу та горючих матеріалів з обладнання та будівельних конструкцій;
- у будівлі (зазначеною літерою «К» у свідоцтві про право власності) пожежний щит не укомплектований відповідно норм належності;
- у виробничих та складських будівлях (зазначених літерами «Н», «Н1», «К», «К1» та «Л» у свідоцтві про право власності) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- у виробничих та складських будівлях (зазначених літерами «Н», «Н1», «К», «К1» у свідоцтві про право власності) електрообладнання виконано не з відповідним рівнем вибухозахисту (ступенем захисту оболонки) у відповідності класу зони;
- будівлю складу для зберігання насіння з сушкою не обладнано системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку руху);
- будівлю складу для зберігання насіння з сушкою не обладнано внутрішнім протипожежним водопроводом з встановленням пожежних кран-комплектів;
- будівлю складу для зберігання насіння з сушкою не забезпечено необхідною кількістю вогнегасників відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників;
- не обладнано будівлі ПрАТ «Ніжинська меблева фабрика» пристроєм захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;
- у усіх будівлях розташованих на території ПрАТ «Ніжинська меблева фабрика» не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;
- пожежна водойма, яка розташована на території ПрАТ «Ніжинська меблева фабрика» потребує ремонту;
- пожежний гідрант, який розташований на території ПрАТ «Ніжинська меблева фабрика» потребує ремонту;
- територію ПрАТ «Ніжинська меблева фабрика» не забезпечено пожежними щитами (а.с. 11-23).
Вважаючи дані порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.
Абзацом дев`ятим частини першої статті 6 Закону передбачено, що підставами для здійснення позапланових заходів є настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання.
Положеннями частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особицентрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем тазасобів протипожежного захистуу порядку, встановленому законом.
Згідно пункту 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для зверненняцентрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина другастатті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Визначення небезпечного чинника надано в пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що забезпечення пожежної безпеки покладається на власника (власників) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна або наймачів (орендарів) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна, якщо це обумовлено договором найму (оренди), а також на керівника (керівників) суб`єкта господарювання.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що застосування таких заходів реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливе тільки на підставі судового рішення адміністративного суду.
Звернення суб`єкта владних повноважень до адміністративного суду можливе у випадках, визначених законом. Наведені положення статті 70 Кодексу цивільного захисту Україниє одним з тих випадків, коли орган контролю може (якщо для цього є підстави) застосувати до підконтрольного суб`єкта заходи реагування тільки шляхом звернення до суду з відповідним позовом.
З огляду на завдання адміністративного судочинства такий механізм реалізації владних повноважень покладає на адміністративний суд обов`язок, окрім іншого, запобігти неправомірному обмеженню прав та інтересів конкретних суб`єктів господарювання суб`єктами владних повноважень; з іншого боку суд повинен зважати на підстави, які змушують контролюючий орган звертатися з позовом про застосування заходів реагування, у даному випадку, шляхом повного зупинення. З урахуванням наведених контролюючим органом обставин у зіставленні з наслідками застосування заходів реагування адміністративний суд і повинен ухвалити рішення по суті і в межах позовних вимог.
Підставою для звернення позивача до суду з цим позовом, як зазначалось та встановлено судом, слугувало виявлення на об`єкті перевірки Приватного акціонерного товариства «Ніжинська меблева фабрика» за адресою: вул. Липіврізька, 53, м. Ніжин, Чернігівська область численних порушень норм пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Слід зазначити, що Кодекс цивільного захисту України пов`язує застосування заходів реагування з виявленням порушень, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень об`єкту перевірки є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли, та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
З викладених правових норм вбачається, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у суб`єкта господарювання, зупинення експлуатації приміщень, якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні.
Відсутність або непрацездатний стан системи пожежної сигналізації та системи керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку руху призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам (не забезпечення евакуаційним освітленням) створює перешкоди під час евакуації людей.
Відсутність первинних засобів пожежогасіння та не відповідність їхнього технічного стану, неукомплектованість пожежного щита, непрацездатність пожежної водойми та пожежного гідранту, відсутність внутрішнього протипожежного водопроводу унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
При порушенні виконання монтажу електричних мереж та їх не відповідність вимогам, тобто зменшення ступеня захисту електричних мереж призводить до аварійної експлуатації силової електромережі та зниження їх технічних характеристик, що призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
При відсутності або невідповідності захисту будівлі від прямих ударів блискавки та захисту від вторинних дій блискавки, у випадку удару блискавки в будівельні конструкції виникає небезпечне іскріння, полум`я та електричний струм, що виник у результаті виносу високої напруги на струмопровідні частини конструкцій, апаратів, агрегатів, сприяє виникненню пожежі з її небезпечними факторами та розповсюдженням їх до шляхів евакуації та місць перебування людей, та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
З урахуванням викладеного, вбачається, що порушення, виявлені під час позапланової перевірки об`єкту та неусунені відповідачем, є суттєвими і створюють загрозу життю та здоров`ю людей (працюючого персоналу тощо).
Щодо посилання позивача на відсутність такого об`єкту як «будівля складу для зберігання насіння з сушкою» за адресою: вул.Липіврізька, 53, м. Ніжин, Чернігівська область відповідно до свідоцтва про право власності на комплекс нежитлових будівель від 11.07.2007, то суд зазначає, що свідоцтво про право власності на комплекс нежитлових будівель не є беззаперечним доказом відсутності на території підприємства інших будівель, зокрема тих, що могли бути побудовані після дати видачі свідоцтва та не були введені в експлуатацію відповідно до чинного законодавства.
При цьому, суд звертає увагу, що в акті щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 18.01.2022 № 3, серед іншого, були зафіксовані порушення на об`єкті «будівля складу для зберігання насіння з сушкою» та ненадання документів на підтвердження введення в експлуатацію вказаної будівлі, та який був підписаний директором товариства без зауважень.
Суд не приймає до уваги посилання відповідача на відсутність у т.в.о. начальника головного управління Безкостого Дмитра Анатолійовича повноважень на підписання позовної заяви, оскільки право вказаної особи діяти від імені позивача внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 45-48).
Також суд враховує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 28.02.2019 у справі №810/2400/18 (адміністративне провадження №К/9901/67046/18), відповідно до яких забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободправо кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
При цьому у вказаній справі Верховний Суд висловився, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.
Крім того застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
На час розгляду справи відповідачем не було надано суду жодних доказів на усунення виявлених порушень, в тому числі, в строк, встановлений в приписі від 18.01.2022 № 2 (а.с. 71-84), вчинення будь-яких дій, спрямованих на усунення виявлених порушень, зокрема тих, які не потребують відносно значних фінансових вкладень та/або проведення технічних (будівельних, монтажних) робіт (монтаж електричних розеток та вимикачів на не горючих основах, виконання з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, забезпечення вогнегасниками, їх технічне обслуговування, укомплектування пожежного щита, ремонт пожежного гідранта та водойми тощо) та безпосередньо впливають на підвищення ризику виникнення пожежі та можливість її швидкої локалізації та гасіння.
При таких обставинах справи та у зв`язку із наявністю порушення Приватним акціонерним товариством «Ніжинська меблева фабрика» вимог частини першої статті 53 Кодексу цивільного захисту України, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівель «Н», «Н1», «К», «К1», «Л» та будівлі складу для зберігання насіння з сушкою Приватного акціонерного товариства «Ніжинська меблева фабрика» за адресою: вул. Липіврізька, 53, м. Ніжин, Чернігівська область.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області необхідно задовольнити повністю.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (просп. Миру, 190-а, м. Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ 38590042) до Приватного акціонерного товариства «Ніжинська меблева фабрика» (вул. Липіврізька, 53, м.Ніжин, Чернігівська область, 16600, код ЄДРПОУ 05516240) про застосування заходів реагування задовольнити повністю.
Застосувати до Приватного акціонерного товариства «Ніжинська меблева фабрика» заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівель «Н», «Н1», «К», «К1», «Л» та будівлі складу для зберігання насіння з сушкою Приватного акціонерного товариства «Ніжинська меблева фабрика» за адресою: вул.Липіврізька, 53, м. Ніжин, Чернігівська область.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 06.07.2022.
Суддя Н.М. Баргаміна
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2022 |
Оприлюднено | 08.07.2022 |
Номер документу | 105106603 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні