Рішення
від 30.06.2022 по справі 569/10951/21
РІВНЕНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 569/10951/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 липня 2022 року м.Рівне

Рівненський міський суд Рівненської області у складі:

головуючого судді Гордійчук І.О.

секретар судового засідання Семенюк Ю.О.

за участі представника позивача ОСОБА_1

представника відповідача ОСОБА_2

представника третьої особи Кузнецової З.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_3 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Рівнетеплоенерго»</a>, треті особи Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , Приватне мале підприємство Виробничо-комерційна фірма «М.В.Меридіан», ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 про захист прав споживача шляхом зобов`язання здійснити перерахунок опалювальної площі,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_3 звернулася до Рівненського міського суду Рівненської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівнетеплоенерго" в якому просить зобов`язати ТОВ "Рівнетеплоенерго" здійснити перерахунок вартості наданих послуг з централізованого опалення у будинку АДРЕСА_1 з листопада 2017 року до квітня 2021 року включно відповідно до показників будинкового приладу обліку теплової енергії, включивши в реєстр опалювальних площ вказаного будинку наступні нежитлові приміщення: перукарні площею 166,3 кв. м, що належить ОСОБА_6 , магазину площею 293,3 кв.м, що належить Приватному малому підприємству Виробничо-комерційна фірма "М.В.Меридіан", підвалу та першого поверху магазину продтоварів площею 400,7 кв. м, що належать на праві спільної часткової власності ОСОБА_8 (1/2 частина) та ОСОБА_9 (1/2 частина), магазину госптоварів площею 151,7 кв. м, що належить ОСОБА_4 , магазину автозапчастин площею 76,6 кв. м, що належить ОСОБА_5 .

В обгрунтування позовних вимог посилається на те, що балансоутримувачем багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 . З 20.11.2017 року послуги відповідача з централізованого теплопостачання житлових і нежитлових приміщень у будинку АДРЕСА_1 оплачуються споживачами за показниками теплового лічильника. Відповідачем до реєстру опалювальних площ по багатоквартирному будинку АДРЕСА_1 не внесено та не враховано всі опалювальні площі, а саме: нежитлові приміщення цокольного поверху загальною площею 166,3 кв. м, власником яких є ОСОБА_6 , з яких враховано лише приміщення перукарні площею 90,2 кв.м; нежитлові приміщення цокольного поверху магазину загальною площею 293,3 кв. м, власником яких є ПМП ВКФ "М.В.Меридіан"; нежитлові приміщення підвалу та першого поверху магазину продтоварів загальною площею 400,7 кв.м, власником яких є ОСОБА_8 (1/2 частина) та ОСОБА_9 (1/2 частина); нежитлові приміщення першого поверху магазину госптоварів загальною площею 151,7 кв. м, власником яких є ОСОБА_4 ; нежитлові приміщення першого поверху магазину автозапчастин загальною площею 76,6 кв. м, власником яких є ОСОБА_5 . Відтак на думку Позивача, Відповідач відповідно до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 рокузобов`язаний здійснити перерахунок опалювальної площі в багатоквартирному будинку АДРЕСА_1 шляхом включення вищевказаних приміщень до реєстру опалювальних площ.

Ухвалою суду від 01.06.2022 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене провадження у справі.

Ухвалою суду від 04.10.2021 року залучено третіх осіб: Приватне мале підприємство Виробничо-комерційна фірма «М.В.Меридіан», ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 .

16.07.2021 року до канцелярії суду від третьої особи ОСББ №275 на вул.Соборній в м.Рівне «Прометей» надійшли пояснення щодо позову, вважають, що вбудовані та прибудовані нежитлові приміщення у будинку АДРЕСА_1 повинні бути включені в реєстр опалювальних площ вказаного будинку як споживачі послуг з централізованого опалення, що надаються відповідачем.

В судовому засіданні представник Позивача підтримав позовні вимоги повністю з підстав зазначених у позові, просив позов задовольнити.

Представник Відповідача в судовому засіданні заперечив проти задоволення позовних вимог, з урахуванням додаткових письмових пояснень. Пояснила, що між ТОВ "Рівнетеплоенерго" та з вищевказаними власниками нежитлових приміщень укладені діючі Договори на постачання теплової енергії, згідно розрахунку витрат теплової енергії транзитними трубопроводами, що проходять у вказаних вище приміщеннях. Вказує, що спірні нежитлові приміщення не користуються централізованим опаленням та теплопостачанням, такі площі не включалися до опалювальних площ, в реєстрі опалювальних площ зазначена лише перукарня, яка користується централізованою системою опалення. Розрахунок вартості опалення згідно формули, з якої вбачається, що площа нежитлових приміщень не впливає на вартість централізованого опаленняна споживачів багатоквартирного будинку. Просить в задоволенні позову відмовити з безпідставністю.

Представник третьоїособи ОСББ№275на вул.Соборнійв м.Рівне«Прометей» КузнєцоваЗ.В. підтримала письмові пояснення подані до суду, просила позов задовольнити.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи і наявні в них докази, суд дійшов наступних висновків.

Як встановлено,ТОВ «Рівнетеплоенерго»здійснює відпусктеплової енергіїдля опаленнята гарячоговодопостачання ужитлове приміщенняза адресою: АДРЕСА_2 , споживачем та власником якого є ОСОБА_3 ..

Згідно рішення Рівненської міської ради від 26.06.2012 №2113 житловий будинок АДРЕСА_1 передано на баланс ОСББ «Прометей».

Як вбачається з матеріалів справи, листом від 04.01.2018№04-05/53/53ТОВ Рівнетеплоенерго» на адресу голови ОСББ «Прометей» надіслано реєстр опалювальних площ житлових та нежитлових приміщень будинку АДРЕСА_1 , зазначено 244 квартир та перукарня на загальну площу 6118,50 м. кв.. Вказпно, що через магазини « ІНФОРМАЦІЯ_1 », « ІНФОРМАЦІЯ_2 », « ІНФОРМАЦІЯ_3 » та магазин ФОП ОСОБА_8 проходять транзитні стояки.

Листом №02-05/684/687 від 19.03.2018 ТОВ «Рівнетеплоенерго» повідомлено голову правління ОСББ «Прометей» про те, що з ФОП ОСОБА_6 укладена угода на споживання теплової енергії на приміщення у яких наявні нагрівальні прилади від систем централізованого опалення, а іншим власникам нежитлових приміщень, які розташовані в цокольному поверсі багатоквартирного будинку на АДРЕСА_1 та у яких відсутні нагрівальні прилади, були розроблені та надані технічні завдання на розробку техніко-економічного розрахунку витрат теплової енергії транзитними трубопроводами, що проходять у вказаних вище приміщеннях, а саме: магазин « ІНФОРМАЦІЯ_2 » - ПМП ВКФ «МВ Меридіан»; магазин « ІНФОРМАЦІЯ_4 » - ФОП ОСОБА_10 , - магазин « ІНФОРМАЦІЯ_3 » - Фоп ОСОБА_4 ; нежитлове приміщення - власник ОСОБА_8 . В даному листі відповідач зазначає, що з вищезазначеними власниками нежитлових приміщень укладені договори на споживання теплової енергії згідно розрахунку витрат теплової енергії транзитними трубопроводами, які проходять у вказаних вище приміщеннях.

Листом №323-12 від 04.04.2018 Управлінням Житлово-комунального господарства Виконавчого комітету Рівненської міської ради повідомлено адвоката позивача про те, що ОСОБА_6 звертався до Міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання (далі - комісія) щодо відключення нежитлового приміщення у вказаному будинку, на що отримав відповідь з роз`яснення про порядок відключення споживачів від мереж центрального опалення. ПМП ВКФ «М.В.Меридіан» зверталося до Комісії щодо відключення від мереж ЦО нежитлового приміщення та відповідно до постанови Рівненського міського суду від 22.09.2008 отримало дозвіл на відключення. Акт про відключення даного приміщення від мереж ЦО для комісії на затвердження не подавався. ОСОБА_8 та ОСОБА_9 не зверталися до комісії щодо відключення від мереж ЦО нежитлового приміщення у вищевказаному житловому будинку. ОСОБА_4 зверталася до комісії щодо відключення нежитлового приміщення, на що отримала відповідь з роз`яснення про порядок відключення споживачів від центрального опалення. ОСОБА_5 зверталася до комісії щодо відключення нежитлового приміщення, на що отримала відповідь з роз`яснення про порядок відключення споживачів від мереж центрального опалення.

ТОВ «Рівнетеплоенерго» почало здійснювати постачання теплової енергії до будинку АДРЕСА_1 з жовтня 2013 року.

Правові відносини між суб`єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг, і фізичною або юридичною особою, яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, регулюються, зокрема Законом України «Про житлово-комунальні послуги» (в редакції станом на дату листа ТОВ «Рівнетеплоенерго» №02-05/684/687 від 19.03.2018) (далі за текстом - Закону України «Про житлово-комунальні послуги»), Законом України «Про теплопостачання», Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 (далі за текстом - Правила №630, Правила надання послуг з централізованого опалення), Правилами надання послуг з централізованого опалення, Правилами користування тепловою енергією, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 №1198 (далі за текстом - Правила №1198) та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють відносини у цій сфері.

Частина четверта статті 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» встановлює, що виконавцем послуг з централізованого опалення та послуг з централізованого постачання гарячої води для об`єктів усіх форм власності є суб`єкт господарювання з постачання теплової енергії (теплопостачальна організація).

У відповідності до статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» житлово-комунальні послуги - це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

Згідно статті 13 цього ж Закону, за функціональним призначенням централізоване опалення віднесено до комунальних послуг.

У відповідності до статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що виконавець послуги - суб`єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору.

Згідно частини першої статті 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

У відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" споживач має право одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг.

Статтею 1 Закону України «Про теплопостачання» визначено, що теплова енергія - це товарна продукція, що виробляється на об`єктах сфери теплопостачання для опалення, підігріву питної води, інших господарських і технологічних потреб споживачів, призначена для купівлі-продажу. Тобто, зазначеною нормою визначено, що теплова енергія, як товар, не використовується для її безпосереднього споживання споживачами комунальних послуг (зокрема власниками приміщень ОСББ), а визначає перелік саме господарських і технологічних потреб де її застосування можливе, а саме: для опалення (послуг з централізованого опалення), підігріву питної води (послуг централізованого постачання гарячої води), інших господарських і технологічних потреб (використання, наприклад, у промисловому виробництві).

Також, статтею 1 Закону України «Про теплопостачання» визначено, що місцева (розподільча) теплова мережа - це сукупність енергетичних установок, обладнання і трубопроводів, яка забезпечує транспортування теплоносія від джерела теплової енергії, центрального теплового пункту або магістральної теплової мережі до теплового вводу споживача. Тобто, зазначеною нормою визначена ще одна обов`язкова ознака споживача теплової енергії, а саме: споживачем теплової енергії може бути особа (зокрема ОСББ), теплоспоживче обладнання якого (внутрішньобудинкові системи, мережі, устаткування, тощо) через тепловий ввод приєднане, або має технічні можливості для приєднання до місцевої (розподільчої) теплової мережі.

Враховуючи вищезазначене, до споживачів теплової енергії відносяться, зокрема, власники/балансоутримувачі/управителі будинків (споруд), в тому числі ОСББ, будинки яких приєднані до місцевої (розподільчої) теплової мережі.

Отже відповідно до статті 1 Закону України «Про теплопостачання», зокрема, саме споживачі та постачальники теплової енергії є суб`єктами відносин у сфері теплопостачання і, як наслідок, відносини у цій сфері встановлюються шляхом укладення договору про купівлю-продаж (постачання) теплової енергії між теплопостачальною організацією (зокрема ТОВ «Рівнетеплоенерго») та споживачем теплової енергії (ОСББ «Прометей).

Враховуючи відсутність затвердженого типового договору про купівлю-продаж (постачання) теплової енергії, такий договір укладається його сторонами з урахуванням норм, зокрема, Закону України «Про теплопостачання», Правил користування тепловою енергією, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.10. 2007 № 1198 з урахуванням дотриманням процедури укладення договорів, визначеної главою 53 Цивільного кодексу України.

У Законі України «Про житлово-комунальні послуги» застосовуються такі визначені терміни, зокрема: споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу;

внутрішньобудинкові системи - мережі, арматура на них, прилади та обладнання, засоби обліку та регулювання споживання житлово-комунальних послуг, які знаходяться в межах будинку, споруди.

У Правилах надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 застосовуються такі визначені терміни, зокрема:

централізоване постачання холодної та гарячої води - послуга, спрямована на задоволення потреб споживача у холодній та гарячій воді, яка надається виконавцем з використанням внутрішньобудинкових систем холодного та гарячого водопостачання;

централізоване опалення - послуга, спрямована на задоволення потреб споживача у забезпеченні нормативної температури повітря у приміщеннях квартири (будинку садибного типу), яка надається виконавцем з використанням внутрішньобудинкових систем теплопостачання.

Тобто, зазначеними нормами визначена обов`язкова ознака споживача послуг, а саме: споживачем послуг може буди фізична/юридична особа, відповідне обладнання приміщення якої приєднане, або має технічні можливості для приєднання до відповідних внутрішньобудинкових систем.

Враховуючи вищезазначене до споживачів послуг відносяться фізичні/юридичні особи - власники жилих/нежилих приміщень, відповідне обладнання яких приєднане до внутрішньобудинкових систем.

Отже, якщо відповідне устаткування житлових/нежитлових приміщень, що належать власникам таких приміщень (членам ОСББ) приєднані до внутрішньобудинкових систем, то власники таких приміщень є споживачами послуг та суб`єктами у сфері житлово-комунальних послуг.

Слід зазначити, що внутрішньобудинкові системи не відносяться до місцевої (розподільчої) теплової мережі, що ще раз підтверджує те, що постачальник теплової енергії (ТОВ «Рівнетеплоенерго») не здійснює постачання теплової енергії власникам жилих/нежилих приміщень, обладнання яких приєднані до відповідних внутрішньобудинкових систем.

Пунктом 1 частини третьої статті 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначений обов`язок споживача укласти договір на надання житлово-комунальних послуг, підготовлений виконавцем на основі типового договору.

Згідно пункту 3 частини другої статті 21 цього ж Закону виконавець зобов`язаний підготувати та укласти із споживачем договір на надання житлово-комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов його виконання згідно з типовим договором.

У відповідності до частини третьої статті 29 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» договір на надання послуг з централізованого опалення, послуг з централізованого постачання холодної води, послуг з централізованого постачання гарячої води, послуг з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) у багатоквартирному будинку укладається між власником квартири, орендарем чи квартиронаймачем та виконавцями цих послуг.

Згідно пункту 8 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 №630, послуги надаються споживачеві згідно з договором, що оформлюється на основі типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.

Частиною сьомою статті 26 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що договір на надання послуг з централізованого опалення, послуг з централізованого постачання холодної води, послуг з централізованого постачання гарячої води, послуг з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), що укладається виконавцем із споживачем - фізичною особою, яка не є суб`єктом господарювання, є договором приєднання.

З урахуванням норм даного Закону відносини у сфері житлово-комунальних послуг встановлюються шляхом укладення договору про надання відповідних житлово-комунальних послуг між власником/балансоутримувачем/управителем будинку (ОСББ, житлово-комунальні організації, виконавці послуг), та кінцевими споживачами (споживачами послуг) - власниками житлових/нежитлових приміщень (членами ОСББ). Такий договір укладається його сторонами з урахуванням, зокрема, норм Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630.

Багатоквартирний будинок за адресою: АДРЕСА_1 , перебуває на балансі ОСББ «Прометей», взаємовідносини, які виникають між теплопостачальною організацією та зазначеним ОСББ, як юридичною особою та мешканцями вказаного будинку мають здійснюватися з урахуванням вимог Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку».

Законом України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» (далі за текстом - Закону України «Про ОСББ») визначено, зокрема:

об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна; управитель - юридична особа, яка здійснює управління неподільним та загальним майном житлового комплексу за дорученням власника (власників) майна і забезпечує його належну експлуатацію (стаття 1 Закону України «Про ОСББ»); відносини власників приміщень і управителя регулюються договором між ними, який укладається на основі Типового договору, форму якого затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування; укладення договору між власником окремого приміщення у житловому комплексі та управителем є обов`язковим і не залежить від членства в об`єднанні, за винятком випадку, коли власник і управитель є однією особою (стаття 13 Закону України «Про ОСББ»).

Крім того, відповідно до частини шостої статті 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.

Отже, в залежності від обрання ОСББ форми управління об`єднанням та залежно від цивільно-правових угод, ОСББ може мати відповідні правові підстави, зокрема: на укладення з теплопостачальним підприємством договору на постачання теплової енергії - як споживач такої енергії; на укладення з кожним окремим власником приміщення ОСББ договорів, які передбачені Законами України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», «;Про житлово-комунальні послуги» та іншим законодавством України; на забезпечення укладення кожним окремим власником приміщення (членом ОСББ) договорів з теплопостачальним підприємством, - як з виконавцем відповідних комунальних послуг.

Поряд з цим, ОСББ «Прометей» не надав суду жодних підтверджуючих документів, які надають правові підстави для укладення вищевказаних договорів.

Щодо відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання житлових будинків розрахунку кількості теплоти, спожитої на опалення місць загального користування багатоквартирних будинків, колегія суддів зазначає наступне.

Питання відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання житлових будинків регулюється Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі за текстом - правила), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630, та Порядком відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання (далі за текстом - порядок), затвердженим наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 № 4.

Саме з метою захисту прав усіх мешканців багатоквартирних будинків, постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 № 1268 «Про внесення змін до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» до вказаних вище правил були внесені принципові зміни, а саме передбачено відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води в окремих квартирах багатоквартирних будинків не з ініціативи окремих споживачів, а відключення багатоквартирних будинків в цілому з ініціативи усіх споживачів.

На виконання зазначеної постанови, наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства від 06.11.2007 № 169 (наказ набрав чинності 09.12.2007) до порядку були внесені відповідні зміни.

Так, відповідно до пункту 2.1 порядку, рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку.

З урахуванням положень пунктів 25 та 26 правил самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється.

Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про теплопостачання» схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки, державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.

З огляду на вказане вище, слід зазначити, що відповідно до положень порядку дозволяється відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води лише окремого житлового будинку, виключаючи при цьому можливість відключення окремих житлових приміщень.

Водночас, відповідно до положень пункту 1.3 порядку його дія не поширюється на власників, наймачів (орендарів) окремих приміщень, які були відокремлені від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання та користуються автономним теплопостачанням до набрання чинності порядком.

Згідно з пунктом 1.2 порядку для реалізації права споживачів на відмову від отримання послуг централізованого опалення та гарячого водопостачання орган місцевого самоврядування або місцевий орган виконавчої влади створює своїм рішенням постійно діючу міжвідомчу комісію для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання (далі за текстом - міжвідомча комісія).

Також, нормами порядку визначено, що міжвідомча комісія розглядає на своєму засіданні заяви про відключення; приймає рішення щодо відключення, улаштування індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та збір вихідних даних і технічних умов для виготовлення проектної документації. Відключення приміщень від внутрішньобудинкових мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання виконується монтажною організацією в міжопалювальний період. По закінченні робіт складається акт про відключення будинку від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання і в десятиденний термін подається заявником до міжвідомчої комісії на затвердження. Після затвердження акта на черговому засіданні міжвідомчої комісії сторони переглядають умови договору про надання послуг з централізованого теплопостачання.

Отже, датою відключення споживачів від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання є дата протоколу міжвідомчої комісії про затвердження відповідного акту про відключення.

Таким чином, відключення окремого житлового приміщення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання можливе лише у випадку якщо протокол Міжвідомчої комісії про затвердження відповідного акту про відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання було складено до 09.12.2007. Затвердження відповідного акту про відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання в окремих квартирах багатоквартирних будинків з 09.12.2007 заборонено.

Матеріали справи не містять протоколи Міжвідомчої комісії про затвердження відповідних актів про відключення від мереж централізованого опалення нежитлових приміщень у будинку АДРЕСА_1 .

Отже, судом встановлено недоведеність відповідачем належними засобами доказування факту відключення вищевказаних приміщень від мережі централізованого опалення з додержанням вимог Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 та Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України № 4 від 22.11.2005.

Однак, у відповідності до п. 23 Правил користування тепловою енергією, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 №1198, розрахунки за спожиту теплову енергію здійснюються на межі продажу, яка є межею балансової належності (відповідальності), відповідно до договору на підставі показів вузла обліку згідно з діючими тарифами (цінами), затвердженими в установленому порядку.

У споживачів, що не мають приладів комерційного обліку, обсяг фактично спожитої теплової енергії розраховується відповідно до теплового навантаження, визначеного у договорі, з урахуванням середньомісячної фактичної температури теплоносія в теплових мережах теплопостачальної організації, середньомісячної температури зовнішнього повітря та кількості годин (діб) роботи тепловикористального обладнання в розрахунковому періоді.

Разом з тим, Законом України "Про відповідальність суб`єктів підприємницької діяльності за несвоєчасне внесення плати за спожиті комунальні послуги та утримання прибудинкових територій" встановлено, що суб`єкти підприємницької діяльності (далі за текстом - СПД), які використовують нежилі будинки і приміщення, належні їм на праві власності або орендовані ними на підставі договору, для провадження цієї діяльності повинні сплачувати комунальні послуги за тарифами, які у встановленому законодавством порядку відшкодовують повну вартість їх надання та пропорційну частку витрат на утримання прибудинкової території.

Склад витрат, що відшкодовуються СПД, визначаються відповідно до Методичних рекомендацій щодо участі суб`єктів підприємницької діяльності в утриманні будинків і прибудинкових територій, затверджених наказом Держбуду України від 05.09.01 № 176. Відповідно до цього наказу місцевим органам виконавчої влади рекомендовано на основі Методичних рекомендацій затвердити своїм рішенням Порядок участі СПД у розрахунках за утримання будинків та прибудинкової території для застосування у взаємовідносинах з орендарями (власниками) вбудованих чи прибудованих частин житлових будинків.

Враховуючи вищевикладене, СПД мають право на укладання окремих договорів з виконавцями житлово- комунальних послуг.

Матеріалами справи встановлено, що листом №02-05/684/687 від 19.03.2018 ТОВ «Рівнетеплоенерго» повідомлено голову правління ОСББ «Прометей» про те, що з ФОП ОСОБА_6 укладена угода на споживання теплової енергії на приміщення у яких наявні нагрівальні прилади від систем централізованого опалення, а іншим власникам нежитлових приміщень, які розташовані в цокольному поверсі багатоквартирного будинку на АДРЕСА_1 та у яких відсутні нагрівальні прилади, були розроблені та надані технічні завдання на розробку техніко-економічного розрахунку витрат теплової енергії транзитними трубопроводами, що проходять у вказаних вище приміщеннях, а саме: магазин « ІНФОРМАЦІЯ_2 » - ПМП ВКФ «МВ Меридіан»; магазин « ІНФОРМАЦІЯ_4 » - ФОП ОСОБА_5 , - магазин « ІНФОРМАЦІЯ_3 » - Фоп ОСОБА_4 ; нежитлове приміщення - власник ОСОБА_8 . В даному листі відповідач зазначає, що з вищезазначеними власниками нежитлових приміщень укладені договори на споживання теплової енергії згідно розрахунку витрат теплової енергії транзитними трубопроводами, які проходять у вказаних вище приміщеннях.

16.11.2017 представником ТОВ «Рівнетеплоенерго» в присутності представника споживача - магазину «Скриня» за адресою:м.Рівне вул.Соборна,275 ФОП ОСОБА_4 , здійснено обстеження системи централізованого опалення та гарячого водопостачання, про що складено відповідний акт в якому зазначено, що теплова енергія від транзитних трубопроводів системи опалення згідно технічного завдання на розробку від 29.09.2016 та техніко-економічного розрахунку - 0,0465 Гкал/місяць. Неопалювальна площа становить 151,7 м.кв. Опалювальні прилади відсутні, розподільчі трубопроводи ізольовані.

01.10.2016 між ТОВ «Рівнетеплоенерго» (надалі - товариство) та ФОП ОСОБА_4 (надалі - споживач) укладено договір №1219 на постачання теплової енергії (далі за текстом - договір №1219) з урахуванням змін внесених додатковою угодою №2 до договору №1219 від 01.10.2016 на постачання теплової енергії з додатком №1, 2, 3. Згідно п.1.1 договору №1219, товариство зобов`язується надавати споживачеві теплову енергію, а споживач в свою чергу, зобов`язується прийняти та оплатити теплову енергію за встановленими тарифами в терміни, передбачені цим договором. Облік споживання теплової енергії проводиться за показниками приладів обліку або розрахунковим методом згідно з «Нормами та вказівками по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд, а також на господарсько-побутові потреби в Україні» та даними вказаними у додатку №2 до цього договору, а також з урахуванням вимог діючих нормативно-правових актів України (норм, правил і таке інше) в сфері теплопостачання (п. 4.2 договору №1219).

Пунктом 4.6 договору №1219 сторони передбачили, що обсяг спожитої теплової енергії визначається за показаннями приладів обліку або, при їх відсутності, несправності, пропуску споживачем строків проведення державної метрологічної повірки або на період відсутності приладу обліку пов`язаної з проведенням державної метрологічної повірки - розрахунковим методом згідно з «Нормами та вказівками по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд, а також на господарсько-побутові потреби в Україні» та даними, вказаними у додатку №2 цього договору, а також з урахуванням вимог діючих нормативно-правових актів України (норм, правил і таке інше) в сфері теплопостачання.

Розмір щомісячної плати за теплову енергію для потреб опалення на момент укладення даного договору згідно встановлених Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг тарифів становить 1509,66 грн./Гкал з ПДВ. Факт споживання теплової енергії засвідчується актом виконаних робіт (надання послуг), що підписується обома сторонами кожного місяця.(п.п. 5.2, 5.3 договору №1219).

16.11.2017 представником ТОВ «Рівнетеплоенерго» в присутності представника споживача - магазина «Автозапчастини" за адресою:м.Рівне вул.Соборна,275 ФОП ОСОБА_5 , здійснено обстеження системи централізованого опалення та гарячого водопостачання, про що складено відповідний акт в якому зазначено, що теплова енергія від транзитних трубопроводів системи опалення згідно технічного завдання на розробку від 06.09.2016 та техніко-економічного розрахунку - 0,1309 Гкал/місяць. В розділі - Неопалювальна площа даних не зазначено. Опалювальні прилади відсутні, розподільчі (транзитні) трубопроводи ізольовані.

16.11.2017 між ТОВ «Рівнетеплоенерго» (надалі - товариство) та ФОП ОСОБА_5 (надалі - споживач) укладено договір №1769 на постачання теплової енергії (далі за текстом - договір №1769)(а.с. 37-40). Згідно п.1.1 договору №1769, товариство зобов`язується надавати споживачеві теплову енергію, а споживач в свою чергу, зобов`язується прийняти та оплатити теплову енергію за встановленими тарифами в терміни, передбачені цим договором.

Облік споживання теплової енергії проводиться за показниками приладів обліку або розрахунковим методом згідно з «Нормами та вказівками по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд, а також на господарсько-побутові потреби в Україні» та даними вказаними у додатку №2 до цього договору, а також з урахуванням вимог діючих нормативно-правових актів України (норм, правил і таке інше) в сфері теплопостачання(п. 4.2 договору №1769).

Пунктом 4.6 договору №1769 сторони передбачили, що обсяг спожитої теплової енергії визначається за показаннями приладів обліку або, при їх відсутності, несправності, пропуску споживачем строків проведення державної метрологічної повірки або на період відсутності приладу обліку пов`язаної з проведенням державної метрологічної повірки - розрахунковим методом згідно з «Нормами та вказівками по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд, а також на господарсько-побутові потреби в Україні» та даними, вказаними у додатку №2 цього договору, а також з урахуванням вимог діючих нормативно-правових актів України (норм, правил і таке інше) в сфері теплопостачання.

Розмір щомісячної плати за теплову енергію для потреб опалення на момент укладення даного договору згідно встановлених Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг тарифів становить 1940,88 грн./Гкал з ПДВ. Факт споживання теплової енергії засвідчується актом виконаних робіт (надання послуг), що підписується обома сторонами кожного місяця.(п.п. 5.2, 5.3 договору №1769).

16.11.2017 між ТОВ «Рівнетеплоенерго» (надалі - товариство) та Приватним малим підприємством Виробничо-комерційна фірма «М.В.-Меридіан» в особі директора Мединського О.В. (надалі - споживач) укладено договір №1770 на постачання теплової енергії (далі за текстом - договір №1770). Згідно п.1.1 договору №1770, товариство зобов`язується надавати споживачеві теплову енергію, а споживач в свою чергу, зобов`язується прийняти та оплатити теплову енергію за встановленими тарифами в терміни, передбачені цим договором.

Облік споживання теплової енергії проводиться за показниками приладів обліку або розрахунковим методом згідно з «Нормами та вказівками по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд, а також на господарсько-побутові потреби в Україні» та даними вказаними у додатку №2 до цього договору, а також з урахуванням вимог діючих нормативно-правових актів України (норм, правил і таке інше) в сфері теплопостачання(п. 4.2 договору №1770).

Пунктом 4.6 договору №1770 сторони передбачили, що обсяг спожитої теплової енергії визначається за показаннями приладів обліку або, при їх відсутності, несправності, пропуску споживачем строків проведення державної метрологічної повірки або на період відсутності приладу обліку пов`язаної з проведенням державної метрологічної повірки - розрахунковим методом згідно з «Нормами та вказівками по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд, а також на господарсько-побутові потреби в Україні» та даними, вказаними у додатку №2 цього договору, а також з урахуванням вимог діючих нормативно-правових актів України (норм, правил і таке інше) в сфері теплопостачання.

Розмір щомісячної плати за теплову енергію для потреб опалення на момент укладення даного договору згідно встановлених Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг тарифів становить 1940,88 грн./Гкал з ПДВ. Факт споживання теплової енергії засвідчується актом виконаних робіт (надання послуг), що підписується обома сторонами кожного місяця.(п.п. 5.2, 5.3 договору №1770).

20.02.2019 представником ТОВ «Рівнетеплоенерго» в присутності представника споживача - ФОП ОСОБА_6 за адресою: АДРЕСА_1 приміщення перукарні "Азалія" та магазину, здійснено обстеження системи централізованого опалення та гарячого водопостачання, про що складено відповідний акт в якому зазначено, що опалювальна площа становить 165,1 м.кв. Неопалювальна площа становить 1,2 м.кв. Опалювальні прилади та розподільчі труби відсутні.

01.10.2013 між ТОВ «Рівнетеплоенерго» (надалі - товариство) та ФОП ОСОБА_6 (надалі - споживач) укладено договір №1330 на постачання теплової енергії. Згідно п.1.1 договору №1330, товариство зобов`язується надавати споживачеві теплову енергію, а споживач в свою чергу, зобов`язується прийняти та оплатити теплову енергію за встановленими тарифами в терміни, передбачені цим договором.

Облік споживання теплової енергії проводиться за показниками приладів обліку або розрахунковим методом згідно з «Нормами та вказівками по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд, а також на господарсько-побутові потреби в Україні» та даними вказаними у додатку №2 до цього договору, а також з урахуванням вимог діючих нормативно-правових актів України (норм, правил і таке інше) в сфері теплопостачання(п. 4.2 договору №1330).

Пунктом 4.6 договору №1330 (Додаткова Угода №1330/1 від 02.01.2014р.) сторони передбачили, що обсяг спожитої теплової енергії визначається за показаннями приладів обліку або, при їх відсутності, несправності, пропуску споживачем строків проведення державної метрологічної повірки або на період відсутності приладу обліку пов`язаної з проведенням державної метрологічної повірки - розрахунковим методом згідно з «Нормами та вказівками по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд, а також на господарсько-побутові потреби в Україні» та даними, вказаними у додатку №2 цього договору, а також з урахуванням вимог діючих нормативно-правових актів України (норм, правил і таке інше) в сфері теплопостачання.

Дані договори дійсні та не оскаржувались в судовому порядку.

Згідно статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

У відповідності до статті 11 цього ж Кодексу цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: 1) договори та інші правочини; 2) створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності; 3) завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; 4) інші юридичні факти. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки можуть виникати з рішення суду. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства або договором, підставою виникнення цивільних прав та обов`язків може бути настання або ненастання певної події.

Отже, системний аналіз наведених правових норм, які регулюють відносини у сфері надання житлово-комунальних послуг, дає підстави для висновку, що захист прав та обов`язків споживача, які виникають під час надання житлово-комунальні послуги здійснюється виключно на договірних засадах.

У разі наявності договірних відносин між позивачем та відповідачем щодо постачання теплової енергії, законодавство України визначає, що порядок надання житлово-комунальних послуг, їх якісні та кількісні показники мають відповідати умовам договору та вимогам законодавства.

У разі порушення виконавцем умов договору споживач має право викликати його представника для складення та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначаються строки, види, показники порушень тощо.

Порядок оформлення претензій споживачів до виконавців встановлено статтею 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

Так, цією статтею Закону передбачено, що у разі виклику споживачем виконавця його представник повинен з`явитися на виклик не пізніше строку, визначеного договором.

Акт-претензія складається споживачем та представником виконавця і скріплюється їхніми підписами. У разі неприбуття представника виконавця в погоджений умовами договору строк або необґрунтованої відмови від підписання акта-претензії він вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі.

Акт-претензія споживача подається виконавцю, який протягом трьох робочих днів вирішує питання про перерахунок платежів або видає письмово споживачу обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій.

Форму акта-претензії про неналежне надання або ненадання комунальних послуг наведено у додатку 2 до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 № 630.

Законом України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що споживач має право на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством.

При цьому статтею 16 вказаного Закону визначено обов`язок виконавця/виробника проводити перерахунок розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі перерви в їх наданні, ненаданні або наданні не в повному обсязі у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідний Порядок затверджено постановами Кабінету Міністрів України, зокрема від 17 лютого 2010 р. № 151 «Про затвердження Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості».

Верховною Радою України 22.06.2017 прийнято Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», який набрав чинності 02.08.2017. Цей Закон визначає засади забезпечення комерційного, у тому числі розподільного, обліку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та забезпечення відповідною обліковою інформацією споживачів таких послуг.

Згідно п. 3 Прикінцевих та Перехідних положень даного Закону, до затвердження центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг співвласники багатоквартирного будинку або іншої будівлі, де налічуються два або більше споживачів, можуть визначити свій порядок розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг відповідно до положень статті 10 цього Закону, а також прийняти рішення про незастосування положень частини п`ятої статті 10 цього Закону при розрахунках за житлово-комунальні послуги у відповідному будинку, будівлі.

Однак, суду не надано доказів того, що ОСББ «Прометей» виконало вищевказані положення Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», які б вирішили питання розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг.

З огляду на встановлені у ході судового розгляду обставини та норми права, які їх регулюють, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є безпідставними та необґрунтованими, а тому у задоволенні позову слід відмовити в повному обсязі.

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 141 ЦПК України, у разі відмови в позові, судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст.10,12,81,141,263,264,265,268,273,354ЦПК України суд,

УХВАЛИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_3 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Рівнетеплоенерго»</a>, треті особи Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , Приватне мале підприємство Виробничо-комерційна фірма «М.В.Меридіан», ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 про захист прав споживача шляхом зобов`язання здійснити перерахунок опалювальної площі - відмовити.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо в Рівненський апеляційний суд або через Рівненський міський суд Рівненської області протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач ОСОБА_3 , місце проживання: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1

Відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю «Рівнетеплоенерго»</a>, місцезнаходження: 33027, вул.Д.Галицького,27 ЄДРПОУ 36598008

Третя особа - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , місцезнаходження: 33024 вул.Соборна,275 м.Рівне, ЄДРПОУ 37131083

Третя особа - Приватне мале підприємство Виробничо-комерційна фірма «М.В.Меридіан», місцезнаходження 33024 м.Рівне вул.Соборна 275

Третя особа - ОСОБА_4 , місце проживання: АДРЕСА_4

Третя особа - ОСОБА_5 , місце проживання: АДРЕСА_5

Третя особа - ОСОБА_6 , місце проживання: АДРЕСА_6

Третя особа - ОСОБА_7 , місце проживання: АДРЕСА_7

Третя особа - ОСОБА_8 , місце проживання: АДРЕСА_8

Третя особа - ОСОБА_9 місце проживання: АДРЕСА_9

Повне судове рішення складено 05 липня2022року.

Суддя І.О.Гордійчук

СудРівненський міський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення30.06.2022
Оприлюднено08.07.2022
Номер документу105112269
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Інші справи позовного провадження

Судовий реєстр по справі —569/10951/21

Ухвала від 08.05.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Стрільчук Віктор Андрійович

Постанова від 03.11.2022

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Рішення від 03.11.2022

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 06.10.2022

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 23.08.2022

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Рішення від 30.06.2022

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Гордійчук І. О.

Рішення від 30.06.2022

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Гордійчук І. О.

Ухвала від 04.10.2021

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Гордійчук І. О.

Ухвала від 01.06.2021

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Гордійчук І. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні