П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 липня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/14097/20Головуючий в 1 інстанції: Радчук А.А.
Дата і місце ухвалення 30.03.2021р., м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Бойка А.В.,
суддів: Федусика А.Г.,
Шевчук О.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 березня 2021 року по справі №420/14097/20 за адміністративним позовом Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Гермес" про зобов`язання передати картотеку поквартирного обліку,
В С Т А Н О В И В:
У грудні 2020 року Департамент надання адміністративних послуг Одеської міської ради звернувся до суду першої інстанції з позовом, в якому просив зобов`язати Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гермес» передати Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради картотеку поквартирного обліку за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 110.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 березня 2021 року у задоволенні позову Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради відмовлено.
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, Департамент надання адміністративних послуг Одеської міської ради подав апеляційну скаргу, обґрунтовану посиланням на не правильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначив, що суд першої інстанції приймаючи судове рішення у справі дійшов помилкового висновку про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки за нормами законодавства, що діяло до квітня 2016 року на відповідача, як організацію, що забезпечує обслуговування будинку покладено обов`язок із ведення картотек з питань реєстрації фізичних осіб, а також видачі довідок про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку, а отже посилання відповідача на відсутність у нього такого реєстру не відповідають фактичним обставинам справи.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2021 року позовну заяву Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради залишено без розгляду, через пропущення строків звернення до суду, встановлених ст. 122 КАС України.
Постановою Верховного Суду від 11 травня 2022 року скасовано вказане вище рішення суду апеляційної інстанції, та направлено на новий розгляд.
Скасовуючи постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2021 року, суд касаційної інстанції зазначив про помилковість висновків суду апеляційної інстанції щодо пропуску Департаментом надання адміністративних послуг Одеської міської ради строків звернення до суду, встановлених ст. 122 КАС України.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що ОСББ "Гермес" було створено у червні 2001 року та зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 15.12.2005 року номер запису №1 556 120 0000 015623.
Згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності відповідача за КВЕД є 81.10 «Комплексне обслуговування об`єктів».
10.07.2001 ОСББ «Гермес» підписало акт приймання-передачі тільки введеного в експлуатацію житлового будинку №110 по вул. Академіка Корольова, на підставі якого відповідач отримав від Товариства з обмеженою відповідальністю «Аверс» технічну документацію на зазначений будинок.
Вказаний будинок № 110 по вулиці Академіка Корольова в місті Одесі знаходяться в управлінні ОСББ «Гермес».
16.03.2016 Одеська міська рада прийняла рішення №421-VII «Про здійснення виконавчим органом Одеської міської ради на території міста Одеси повноважень органу реєстрації, передбачених Законом України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», яким Департамент надання адміністративних послуг Одеської міськради визнано органом реєстрації місця проживання на території м. Одеса.
Пунктом 2.5 рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 27.10.2016 №324 Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міськради доручено, зокрема, забезпечити приймання та сканування картотек з питань реєстрації фізичних осіб від житлово-експлуатаційних організацій, інших підприємств, установ та організацій, що забезпечували або забезпечують ведення відповідних картотек на території міста Одеси.
З метою отримання інформації, на підставі якої формується довідка про реєстрацію місця проживання фізичної особи на території м. Одеси, позивач неодноразово звертався до ОСББ «Гермес», що здійснює управління будинком за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Корольова, буд. 110, із запитами щодо передачі діючої та архівної картотек з питань реєстрації фізичних осіб до Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міськради (листи від 25.08.2020 №01-22/4558 та від 22.09.2020 року №01-22/5004).
Відповідачем на вказані запити не було передано позивачу відповідних картотек.
На думку позивача вказані вище обставини унеможливлюють опрацювання ним запитів (звернень) адвокатів, нотаріусів, органів державної виконавчої служби, прокуратури, органів національної поліції, військкоматів, судів при виконанні ними повноважень, що стало підставою його звернення до суду з відповідним позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки ОСББ "Гермес" не займалось веденням реєстру зареєстрованих осіб за місцем проживання, підстави для зобов`язання останнього передати Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради картотеку поквартирного обліку відсутні.
Колегія суддів не погоджуються з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України від 10.12.2015 року №888-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг", яким були внесені зміни, зокрема, до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", який було доповнено статтею 37-1 "Повноваження у сфері реєстрації місця проживання фізичних осіб", згідно з якою до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо формування та ведення реєстру територіальної громади відповідно до закону.
Законом №888-VIII також внесені зміни до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", а саме у статті 3 абзац сьомий викладено в такій редакції: "орган реєстрації - виконавчий орган сільської, селищної або міської ради, сільський голова (у разі якщо відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено), що здійснює реєстрацію, зняття з реєстрації місця проживання особи на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження відповідної сільської, селищної або міської ради".
Статтею 11 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", в редакції Закону №888-VIII від 10.12.2015 року, розмежовані повноваження органів реєстрації та державних органів у сфері реєстрації фізичних осіб.
Відповідно до вказаної статті, орган реєстрації здійснює: формування та ведення Реєстру територіальних громад; реєстрацію та зняття з реєстрації місця проживання/перебування осіб у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці; передачу інформації та/або внесення у встановленому законом порядку відомостей про реєстрацію та зняття з реєстрації місця проживання/перебування до Єдиного державного демографічного реєстру.
Таким чином, орган місцевого самоврядування, до яких належить позивач, наділений адміністративними повноваженнями щодо формування та ведення Реєстру територіальних громад; реєстрації та зняття з реєстрації місця проживання/перебування осіб у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці; передачі інформації та/або внесення у встановленому законом порядку відомостей про реєстрацію та зняття з реєстрації місця проживання/перебування до Єдиного державного демографічного реєстру.
В свою чергу, п. 3 розд. ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №888-VIII зобов`язано житлово-експлуатаційні організації, інші підприємства, установи та організації, що забезпечували або забезпечують ведення картотек з питань реєстрації фізичних осіб, передати такі картотеки до 4 квітня 2016 року відповідним виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.
Тобто, у зв`язку з набранням чинності Законом №888-VIII, у органів місцевого самоврядування виникли повноваження у сфері реєстрації місця проживання фізичних осіб, а в організацій, що забезпечували ведення картотек з питань реєстрації фізичних осіб, обов`язок передати ці картотеки відповідним виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.
З метою виконання вищевказаних нормативно-правових актів та ведення реєстру територіальної громади м. Одеси, пунктом 2.5. Рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 324 від 27.10.2016р. "Про комплексні заходи із забезпечення реалізації положень Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" в частині здійснення реєстрації фізичних осіб, які проживають або перебувають на території м. Одеси", Департаменту доручено зокрема забезпечити приймання та сканування картотек з питань реєстрації фізичних осіб від житлово-експлуатаційних організацій, інших підприємств, установ та організацій, що забезпечували або забезпечують ведення відповідних картотек на території міста Одеси.
Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території (стаття 144 Конституції України).
Законом, що відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, є Закон України від 21.05.1997 року №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до статті 73 цього Закону акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Тобто, всі юридичні особи, що здійснюють управління будинками у м. Одесі, з метою формування єдиного Реєстру територіальної громади міста зобов`язані передати такі картотеки до відповідного Департаменту міської ради
Як вбачається із матеріалів справи, позивач неодноразово звертався до відповідача із листами щодо надання за актом прийому-передачі діючу та архівну картотеку з питань реєстрації фізичних осіб; поквартирні картки (форми Б) та картки реєстрації осіб (форми А) або будинкові книги (у випадку заведення таких замість поквартирних карток та карток реєстрації осіб) за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Корольова, буд. 110.
Проте, ОСББ "Гермес" вимоги даного листа не виконало, посилаючись на відсутність такої картотеки.
Водночас, колегія суддів вважає такі доводи безпідставними, оскільки повноваження організації, що здійснює експлуатацію житлового будинку видавати довідку про склад сім`ї та реєстрацію було закріплено пунктом 18 постанови Ради Міністрів УРСР від 11.12.1984 року №470 (у редакції Постанови КМ №848 від 11.10.93).
Також, наказом Міністерства праці та соціальної політики України №204 22.07.2003 року у редакції з 2003 року до втрати чинності була затверджена форма довідки про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, що заповнюється відповідним підприємством (організацією) або виконавчим органом сільської (селищної) ради за місцем реєстрації сім`ї уповноваженому власнику (співвласнику, наймачу) житлового приміщення/будинку, членові житлово-будівельного кооперативу.
Крім того, суб`єкти господарювання, що надавали послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, житлово-будівельні кооперативи, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку та молодіжні житлові комплекси, сільські, селищні ради відповідно до спільного листа Міністерства внутрішніх справ України та Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 25.01.2013 №1224/Чн №7/20-1079 забезпечували видачу громадянам довідок про склад сім`ї або зареєстрованих у певному приміщенні/будинку осіб.
Зазначеним листом Державній міграційній службі доручено забезпечити негайне надання територіальними підрозділами інформації підприємствам з обслуговування житлового фонду про зміну місця проживання осіб відповідно до території обслуговування.
До того, обов`язок ведення картотеки з реєстрації фізичних осіб, передбачений "Правилами управління будинком спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд", які затверджені наказом Міністерства житлово-комунального господарства України №13 від 02.02.2009 року, які були чинними на час прийняття Закону №888-VIII від 10.12.2015 року.
Так, відповідно до пунктів 2.2 та 2.3 "Правил управління будинком спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд" при передачі об`єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах), в тому числі й обліку мешканців об`єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об`єкта, які у ньому не мешкають.
У разі відсутності документів, передбачених цим пунктом, відмітка про це робиться у акті приймання-передачі об`єкта.
Відсутні документи виготовляються чи відновлюються за рахунок попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, протягом одного місяця з моменту складення акта приймання-передачі об`єкта та передаються ним особі, що буде здійснювати управління будинком, з оформленням додатку до акту приймання-передачі.
Пунктом 3.10 "Правил управління будинком спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд", згідно якого особа, що здійснює управління будинком, веде облік власників, співвласників (у тому числі тих, які у будинку не проживають), наймачів та орендарів житлових і нежитлових приміщень об`єкта.
Отже, враховуючи вищевикладене, та те, що ОСББ "Гермес" здійснює управління житловий будинок АДРЕСА_1 з моменту введення його в експлуатаціє, тому повинен відповідно до вимог чинного законодавства мати картотеку з питань реєстрації фізичних осіб, яка є предметом спору у цій справі.
У зв`язку з викладеним, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для зобов`язання Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Гермес» передати Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради картотеку поквартирного обліку за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 110,.
Таким чином, приймаючи судове рішення у справі суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
В даному випадку рішення суду першої інстанції не відповідає вимогам ст. 242 КАС України, оскільки судом першої інстанції не надано належної правової оцінки обставинам справи, доводам сторін по справі, неправильно застосовано норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Відповідно до ст. 317 КАС України підставою для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є, зокрема, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Згідно ч. 2 ст. 317 КАС України, неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
З огляду на зазначене колегія суддів приходить до висновку, що постановлене Одеським окружним адміністративним судом рішення від 30 березня 2021 року підлягає скасуванню з ухваленням нового судового рішення про задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 317, 321, 325, 327, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради - задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 березня 2021 року по справі №420/14097/20 скасувати.
Прийняти нове судове рішення, яким позов Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Гермес" про зобов`язання передати картотеку поквартирного обліку задовольнити.
Зобов`язати Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Гермес" передати Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради картотеку поквартирного обліку за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 110.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.
Суддя-доповідач: А.В. Бойко
Судді: А.Г. Федусик
О.А. Шевчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2022 |
Оприлюднено | 14.07.2022 |
Номер документу | 105201514 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бойко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні