ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 липня 2010 року Справа № 2а-1836/10/0370
Волинський окружний адм іністративний суд у складі:
головуючого - судді Ксензю ка А.Я.,
при секретарі судового зас ідання - Шергіній Ю.О.,
за участю представника поз ивача Лавренчука О.В.,
представників відповідача Сахарука А.А., Мельничук а М.В.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в місті Лу цьку адміністративну справу за позовом Товарної біржи «Ф ормула-Плюс» до Луцької об' єднаної державної податково ї інспекції про визнання неч инним податкового повідомле ння-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товарна біржа «Формул а-Плюс» звернулася в суд із по зовом про визнання нечинним податкового повідомлення-рі шення Луцької об' єднаної де ржавної податкової інспекці ї від 29 грудня 2009 року за №0004031701/0, я ким визначено податкове зобо в' язання з податку з доході в найманих працівників на за гальну суму 1 045 577,10 грн., в тому чи слі 348 525,70 грн. за основним пл атежем та 697 051,40 за штрафними (фі нансовими) санкціями.
Позовні вимоги вмотивован і тим, що відповідач сформува в оскаржуване податкове пові домлення-рішення на підставі акту №6392/17-235/351123919 від 17 грудня 2009 рок у «Про результати виїзної до кументальної перевірки Това рної біржі «Формула-Плюс», ко д ЄДРПОУ 35041792 з питань правильн ості нарахування та своєчасн ості сплати податку з доході в фізичних осіб з продажу рух омого майна, правильності по дання податкового розрахунк у за формою № 1-ДФ за період з 13 к вітня 2007 року по 30 вересня 2009 рок у». Перевіркою встановлено п орушення вимог пункту 1.2, пунк ту 1.15 статті 1, підпункту 4.2.6 пунк ту 4.2 статті 4, підпункту 8.1.2 пунк ту 8.1 статті 8, пункту 12.2, пункту 12. 3 статті 12 Закону України «Про податок з доходів фізичних о сіб», в результаті чого за пер іод з 6 червня 2007 року по 30 червня 2009 року не утримано та не сплач ено податок з доходів фізичн их осіб від продажу рухомого майна в розмірі 348 525,70 грн.; пункт у 19.2 Закону України «Про подат ок з доходів фізичних осіб» № 889-IV від 22 травня 2003 року, частина 2 статті 9 Закону України від 22 г рудня 1994 року №320/94-ВР «Про держа вний реєстр фізичних осіб-пл атників податків та інших об ов' язкових платежів», та пі дпункту 2.1 пункту 2 «Порядку за повнення та подання податков ими агентами податкового роз рахунку сум доходу, нарахова ного(сплаченого) на користь п латників податку, і сум отрим аного з них податку» затверд женого наказом ДПА від 29 верес ня 2003 року №451. Висновки податко вого органу позивач вважає н еправомірними, а податкове п овідомлення-рішення Луцької ОДПІ прийняте з порушенням н орм податкового законодавст ва, оскільки товарна біржа не містить ознак податкового а гента в розумінні Закону Укр аїни «Про податок з доходів ф ізичних осіб» та посередниць ку діяльність у договорах, що укладаються на біржі, не здій снює.
Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав повністю та про сив задовольнити.
Відповідач у запереченні в ід 23 липня 2010 року та представн ики відповідача в судовому з асіданні пред' явлені позов ні вимоги заперечили та вваж ають податкове повідомлення -рішення правомірним, мотиву ючи тим, що за період з 13 квітня 2007 року по 30 вересня 2009 року Това рною біржею «Формула-Плюс» у кладались угоди купівлі-прод ажу рухомого майна, яке належ ить продавцю-фізичній особі на загальну суму 23 504,64 грн. Дані випадки підтверджуються бір жовими угодами купівлі-прода жу рухомого майна, що укладал ись між членами біржі продав цями-фізичними особами та чл енами біржі покупцями і заре єстровані на Товарній біржі «Формула-Плюс». Перед реєстр ацією біржових угод продавця ми транспортних засобів - ф ізичними особами податок з д оходів фізичних осіб не утри мувався та до бюджету не пере раховувався. Так, порядок опо даткування операцій з продаж у або обміну об' єкта рухомо го майна визначений ст. 12 Зако ну України «Про податок з дох одів фізичних осіб» На підст аві п. 12.3 ст. 12 зазначеного Закон у при укладені на товарній бі ржі угод купівлі-продажу рух омого майна, яке належить про давцю - фізичній особі, пода тковим агентом такого платни ка фізичної особи стосовно о податкування доходів, одержа них ним від такого продажу, є т оварна біржа. Актом перевірк и встановлено порушення Зако ну України «Про податок з дох одів фізичних осіб» в резуль таті чого позивачу донарахов ано суму податкового зобов' язання в сумі 1 045 577,10 грн., із них п одаток з доходів фізичних ос іб в сумі 348 525,70 грн. і штрафні фін ансові санкції в сумі 697 051,40 грн . Просили відмовити в задовол ені позовних вимог.
Заслухавши пояснення, дово ди та заперечення представни ків сторін, дослідивши подан і суду письмові докази, суд пр иходить до висновку про необ хідність задовольнити позов з таких підстав.
Товарна біржа «Формула-Плю с» зареєстрована виконавчим комітетом Луцької міської р ади 13 квітня 2007 року за №11981020000003582 та взята на облік Луцькою ОДПІ 13 квітня 2007 року за №3075.
З 8 грудня 2009 року по 14 грудня 200 9 року на підставі ст. 111 Закону України «Про державну податк ову службу в Україні» від 04.12.1990 р. Луцькою ОДПІ була проведен а позапланова виїзна перевір ка Товарної біржі «Формула п люс» (код 35041792) з питання правиль ності нарахування та своєчас ності сплати податку з доход ів фізичних осіб з продажу ру хомого майна, правильності п одання податкового розрахун ку за формою №1-ДФ за період з 13 квітня 2007 року по 30 вересня 2009 ро ку.
За результатами перевірки було складено акт про резуль тати виїзної позапланової пе ревірки № 6392/17-235/351123919 від 17 грудня 200 9 року, яким встановлено поруш ення позивачем пункту 1.2, пунк ту 1.15 статті 1, підпункту 4.2.6 пунк ту 4.2 статті 4, підпункту 8.1.2 пунк ту 8.1 статті 8, пункту 12.2, пункту 12. 3 статті 12 Закону України «Про податок з доходів фізичних о сіб» від 22.05.2003 р. № 889-ІV із змінами та доповненнями, в результат і чого позивачу донараховано податок з доходів фізичних о сіб у сумі 1 045 577,10 грн.
На підставі вищевказаного акту перевірки Луцькою ОДПІ прийнято податкове повідомл ення-рішення № 0004031701/0 від 29 грудн я 2009 року, яким за вказані вище порушення згідно ст. 20 Закону України «Про податок з доход ів фізичних осіб» та п.п.17.1.9 п.17.1 с т.17 Закону України «Про порядо к погашення зобов' язань пла тників податків перед бюджет ами та державними цільовими фондами» визначено податков е зобов' язання з податку з д оходів найманих працівників на загальну суму 1 045 577,10 грн., у то му числі 348 525,70 грн. основного платежу та 697 051,4 грн. штрафних (ф інансових) санкцій.
Відповідно до пункту 1.15 стат ті 15 Закону України «Про подат ок з доходів фізичних осіб» п одатковий агент - це юридич на особа (її філія, відділення , інший відокремлений підроз діл) або фізична особа чи нере зидент або його представницт во, які незалежно від їх орган ізаційно-правового статусу т а способу оподаткування інши ми податками зобов' язані на раховувати, утримувати та сп лачувати цей податок до бюдж ету від імені та за рахунок пл атника податку, вести податк овий облік та подавати подат кову звітність податковим ор ганам відповідно до закону, а також нести відповідальніст ь за порушення норм цього Зак ону.
Підпунктом 8.1.1 п.8.1 ст.8 вказано го Закону України встановлен о, що податковий агент, який на раховує (виплачує) оподатков уваний дохід на користь плат ника податку, утримує подато к від суми такого доходу за йо го рахунок, використовуючи с тавку податку, визначену у ві дповідних пунктах статті 7 ць ого Закону.
Відповідно до вимог пункту 12.3 ст. 12 Закону України «Про под аток з доходів фізичних осіб », якщо об' єкт рухомого майн а продається за посередництв ом юридичної особи (її філії, в ідділення, іншого відокремле ного підрозділу) або предста вництва нерезидента, то така особа вважається податковим агентом платника податку ст осовно оподаткування доході в, отриманих таким платником податку від такого продажу, п ри цьому пунктом 12.5 статті 12 За кону України «Про податок з д оходів фізичних осіб» передб ачено, що податковим агентом при нарахуванні доходів (при бутків), визначених цією стат тею, є нотаріус. Відтак, спеціа льним законом з питань опода ткування податком з доходів фізичних осіб прямо визначен о, що податковим агентом по оп ераціях з об' єктами рухомог о майна є особи, які здійснюют ь посередницькі функції по у годах з рухомим майном або но таріус, який посвідчує відпо відний договір або дійсність підписів сторін угоди.
За змістом Закону України « Про товарну біржу» товарна б іржа є організацією, що об' є днує юридичних і фізичних ос іб, які здійснюють виробничу і комерційну діяльність, і ма є на меті надання послуг в укл аденні біржових угод, виявле ння товарних цін, попиту і про позицій на товари, вивчення, у порядкування і полегшення то варообігу і пов' язаних з ни м торговельних операцій. Тов арна біржа на займається ком ерційним посередництвом і не має на меті одержання прибут ку, а забезпечує, зокрема, ство рення умов для проведення бі ржової торгівлі, надання чле нам і відвідувачам біржі орг анізаційних та інших послуг, при цьому, право здійснювати біржові операції на біржі по кладено тільки на її членів а бо брокерів, які зобов' язан і провадити розрахунки за св оїми угодами відповідно до п равил біржової торгівлі, уго ди, зареєстровані на біржі, не підлягають нотаріальному по свідченню і вважаються уклад еними з моменту їх реєстраці ї на біржі. Біржа як організац ія, що об' єднує юридичних і ф ізичних осіб, які здійснюють виробничу і комерційну діял ьність, і має за мету надання п ослуг в укладенні і юридично му оформленні біржових угод, і саме за надання послуг отри мує плату, однак, грошові кошт и за реалізоване майно на вла сний рахунок не отримує і з та кого рахунку не виплачує.
При цьому, посередник - це повірений за договором доруч ення, зобов' язаний вчинити від імені та за рахунок друго ї сторони (довірителя) певні ю ридичні дії, або ж комісіонер за договором комісії, зобов' язаний за дорученням другої сторони (комітента) за плату в чинити один або кілька право чинів від свого імені, але за р ахунок комітента, що передба чено статтями 1000, 1011 Цивільного кодексу України, однак товар на біржа у біржових контракт ах не виступала ані повірени м, ані комісіонером, доходи фі зичним особам не виплачувала , оскільки ці доходи були випл ачені представниками (повіре ними) покупця, тобто позивач н е мав можливості і не повинен був утримувати податок з дох одів фізичних осіб.
Отже, товарна біржа як юриди чна особа не містить ознак по даткового агента в розумінні Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб», оск ільки посередницьку діяльні сть у договорах, що укладають ся на біржі, не здійснює.
Таким чином, відповідачем н еправомірно визначено позив ачу суму податкового зобов' язання по податку з доходів н айманих працівників у розмір і на суму 1 045 577,10 грн. з урахуванн ям штрафних (фінансових) санк цій.
Частиною 2 статті 19 Конститу ції України передбачено, що о ргани державної влади та орг ани місцевого самоврядуванн я, їх посадові особи зобов' я зані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституці єю та законами України.
Відповідно до частин 1, 2 стат ті 71 Кодексу адміністративно го судочинства України кожна сторона повинна довести ті о бставини, на яких ґрунтуютьс я її вимоги та заперечення, кр ім випадків, встановлених ст аттею 72 цього Кодексу. В адмін істративних справах про прот иправність рішень, дій чи без діяльності суб' єкта владни х повноважень обов' язок щод о доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіял ьності покладається на відпо відача, якщо він заперечує пр оти адміністративного позов у.
Судом також приймається до уваги, що відповідно до част ини 3 статті 2 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб' єктів владних повноваж ень адміністративні суди пер евіряють, чи прийняті (вчинен і) вони: на підставі, у межах по вноважень та у спосіб, що пере дбачені Конституцією та зако нами України; з використання м повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґр унтовано, тобто з урахування м усіх обставин, що мають знач ення для прийняття рішення (в чинення дії); безсторонньо (не упереджено); добросовісно; ро зсудливо; з дотриманням прин ципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необх ідного балансу між будь-яким и несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (д ія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення; своєчасно, тобто пр отягом розумного строку.
Всупереч наведеним вимога м відповідач як суб' єкт вла дних повноважень не надав су ду достатніх беззаперечних д оказів в обґрунтування обста вин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів право мірності прийнятих ним подат кових повідомлень-рішень.
Враховуючи викладене, суд п риходить до висновку, що позо вні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Керуючись частиною 3 статті 160, статтею 163 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни, на підставі Закону Україн и «Про товарну біржу», Закону України «Про податок з доход ів фізичних осіб», суд
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити.
Визнати нечинним податков е повідомлення-рішення Луцьк ої об' єднаної державної под аткової інспекції від 29 грудн я 2009 року за №0004031701/0.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо таку зая ву не було подано. Якщо заяву п ро апеляційне оскарження бул о подано, але апеляційна скар га не буде подана у встановле ний строк, постанова набирає законної сили після закінче ння цього строку. У разі подан ня апеляційної скарги постан ова, якщо її не скасовано, наби рає законної сили після закі нчення апеляційного розгляд у справи.
Постанова може бути оскарж ена до Львівського апеляційн ого адміністративного суду ч ерез Волинський окружний адм іністративний суд. Заява про апеляційне оскарження подає ться протягом десяти днів з д ня складення постанови в пов ному обсязі - 27 липня 2010 рок у. Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом двадцяти д нів після подання заяви про а пеляційне оскарження. Апеляц ійна скарга може бути подана без попереднього подання за яви про апеляційне оскарженн я, якщо скарга подається у стр ок, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарж ення. Копія апеляційної скар ги одночасно надсилається ос обою, яка її подає, до суду апе ляційної інстанції.
Суддя А. Я. Ксензюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2010 |
Оприлюднено | 29.07.2010 |
Номер документу | 10523934 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні