Справа № 420/21939/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 липня 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Завальнюка І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області, Головного управління ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
У листопаді 2021 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому просив визнати протиправними та скасувати рішення ГУ ДПС в Одеській області від 27.07.21 №№2907403/2885603292, 2907402/2885603292; визнати протиправними та скасувати рішення ДПС України від 06.08.21 №№ 35421/2885603292/2, 35395/2885603292/2; зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 15.07.21 № 2, від 18.07.21 № 2.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що позивачем були складені та направлені для реєстрації в ЄРПН податкові накладні від 15.07.21 № 2, від 18.07.21 № 2, однак рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН від 27.07.21 №№2907403/2885603292, 2907402/2885603292 позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних. На виконання вимог ст. 56 ПК України позивачем було направлено на адресу відповідача повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податковим накладним. Не зважаючи на подання платником податків усіх необхідних документів, спірні податкові накладні зареєстровані не були, що зумовило позивача звернутися за судовим захистом.
Ухвалою судді від 19.11.21 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
08.12.21 до суду від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідачі позовні вимоги не визнали у повному обсязі, в задоволенні позову просили відмовити, зазначивши, що за отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України Позивачу було повідомлено, що реєстрація вищевказаних податкових накладних зупинена, оскільки Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/PK для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на Позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність». Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної. На виконання п. 11 Порядку №1165 позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації ПН / РК в ЄРПН про відмову в реєстрації податкових накладних Товариства було прийнято у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів відповідно до пункту 5 Порядку 520 від 14.12.19. Таким чином, на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкових накладних.
Відповідь на відзив від позивача до суду не надійшла.
Ухвалою суду від 09.12.21 залучено в якості другого відповідача по справі Головне управління ДПС в Одеській області (ЄДРПОУ ВП 44069166).
Ухвалою суду від 09.12.21 заяву представника відповідачів із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження залишено без задоволення.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2022 року адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 залишений без розгляду на підставі ч. 3 ст. 123 КАС України.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22.06.2022 ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2022 року по справі № 420/21939/21 скасовано, а справу № 420/21939/21 за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії направлено до Одеського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Ухвалою суду від 11.07.22 справу № 420/21939/21 за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області, Головного управління ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії прийнято до провадження та продовжено її розгляд.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення.
Судом встановлено, що 15.07.21 між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» укладено договір № ОДЕ22-01356 щодо поставки пшениці 4 класу у загальній кількості 270,00 т.
Додатковими угодами до вищезазначеного договору погоджено остаточну ціну та кількість товару, а саме: за додатковою угодою № ЗП22-03664 від 15.07.2021 р. передбачено поставку 125,840 т пшениці на загальну вартість 737 235,78 грн (в т.ч. ПДВ 90 537,73 грн); за додатковою угодою № ЗП22-03669 від 18.07.2021 р. передбачено поставку 143,320 т пшениці на загальну вартість 829 904,92 грн (в т.ч. ПДВ 101 918,15 грн).
Умови поставки товару (п. 2.1 Договору) - DAP (місце поставки: ТОВ «Кайман-Юг», розташоване за адресою: Україна, Одеська область, Березівський район, с. Новоселівка, вулиця Престанційна, 20).
На виконання вищезазначеного договору ФОП ОСОБА_1 поставив товар ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» відповідно до видаткових накладних № ЗП22-03664 від 15.07.21, № ЗП22-03669 від 18.07.21, товарно-транспортних накладних №№ 430121, 430118, 430119 від 15.07.21, №№ 564829, 564826, 564830 від 18.07.21.
За результатами господарських операцій позивач на виконання приписів пп. 201.1. та 201.10 ПКУ склав та подав для реєстрації в ЄРПН податкові накладні від 15.07.21 № 2, від 18.07.21 № 2.
За отриманими в електронному кабінеті платника податків квитанціями податкові накладні прийняті, але їх реєстрація зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України.
Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/PK для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено показники "D" та "Р".
Після отримання квитанції про зупинення податкових накладних, позивач направив повідомлення про подання пояснень, а також підтверджуючі документи (договір поставки № ОДЕ22-01356 від 15.07.2021 та додаткові угоди до нього; видаткові накладні, довіреність, товарно-транспортні накладні, виписка з банку, технічні паспорти на вантажні автомобілі, витяг з реєстру речових прав).
Проте спірними рішеннями комісії Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачу відмовлено в реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погодившись із вищезазначеними рішеннями, позивач звернувся із відповідними скаргами, однак за результатами розгляду скарг щодо рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН комісією центрального рівня прийнято рішення від 06.08.21 №№ 35421/2885603292/2, 35395/2885603292/2 про залишення скарг без задоволення та рішень комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних в Реєстрі без змін.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає зазначені рішення регіональної та центральної комісій необґрунтованими, а позовні вимоги підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.
З огляду на матеріали справи, з метою здійснення обраного виду господарської діяльності позивач орендує земельні ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 234,1917 га на підставі укладених поговорів оренди землі № 16 від 18.12.2019 р. (кадастровий номер 5121284900:01:001:1809), № 18 під 18.12.2019 р. (кадастровий номер 5121284900:01:001:1847), № 17 від 18.12.2019 р. (кадастровий номер 5121284900:01:001:1848), №25 від 22.01.2020 р. (кадастровий номер 521284900:01:001:1851), № 26 від 22.01.2020 р. (кадастровий номер 5121284900:01:001:1596), № 1 від 31.05.2021 р. (кадастровий номер 5121284900:01:001:1993), № 1 від 31.05.2021 р. (кадастровий мер 5121284900:01:001:1992), № 1 від 31.05.2021 р. (кадастровий номер 5121284900:01:001:1994).
Орендовані земельні ділянки також відображені в інформаційній довідці № 263380070 з державного реєстру прав на нерухоме майно, сформованій 29.06.2021 р., повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за нормою № 20-ОПП від 17.12.2020 р. та податковій декларації з плати за землю (земельний податок "а або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2020 р. із відповідними розрахунками податкових зобов`язань.
Орендовані земельні ділянки також відображені в інформаційній довідці № 263380070 з державного реєстру прав на нерухоме майно, сформованій 29.06.2021 р., повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за нормою № 20-ОПП від 17.12.2020 р. та податковій декларації з плати за землю (земельний податок "а або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2020 р. із відповідними розрахунками податкових зобов`язань
Відповідно до наказу № 19 від 30.06.2021 р. штат найманих працівників ФОП ОСОБА_1 складає 7 (сім) штатних одиниць у складі: чотирьох водіїв, механіка, комбайнера та бухгалтера, що також відображено у податковому розрахунку сум доходу, нарахованого сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 3 кв. 2021 р.
ФОП ОСОБА_1 має достатню матеріально-технічну базу для здійснення обраного виду господарської діяльності, яку складають наступні об`єкти: нерухоме майно: комплекс будівель, загальною площею 5 981,7 кв.м., який складають: головний корпус (площею 5 138,8 кв.м.), складське приміщення (площею 466,9 кв.м.), контора-їдальня (площею 271,4 кв.м.), насосна станція (площею 58,1 кв.м.), гараж (площею 46,5 кв.м.), паливний склад, газова котельня, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , які були передані Позивачу на підставі Постанови б/н від 15.09.2017 р., виданої Березівським міжрайонним відділом державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Одеській області. Наразі цей комплекс будівель належить Позивачу на праві приватної власності, що підтверджується Витягами з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за № 271487181 та № 271487622 від 20.08.2021 р.
Позивач має власні транспортні засоби: трактор колісний БЕЛАРУС 892.2, реєстраційний номер: НОМЕР_1 ; агрегат попереднього очищення «АПО-ІО», у кількості 1 од.; агрегат попереднього очищення «АПО-50», у кількості 1 од.; самопересувний очисний комплекс «СОК-25», у кількості 1 од.; комбайн зернозбиральний клас ТУКАНО 58, у кількості 1 од.; плуг трьохкорпусний із змінною широтою захвату, у кількості 1 од.; а також орендовані транспортні засоби (за Договором суборенди сільськогосподарської техніки № 4/07-0 від 01.07.2020 р., Договором на оренду автомобіля № 1 від 01.07.2021, № 2 від 01.07.2021 р., № 3 від 01.07.2021 р.): комбайн зернозбиральний самохідний CLAAS TUCANO 417, у кількості 1 од.; трактор колісний ХТЗ-242К.20, реєстраційний номер: НОМЕР_2 ; спеціальний вантажний автокран КРАЗ, реєстраційний номер: НОМЕР_3 ; вантажний автомобіль, реєстраційний номер: НОМЕР_4 ; вантажний автомобіль RENAULT MAGNUM, реєстраційний номер: НОМЕР_5 ; вантажний спеціалізований самоскид КАМАЗ 45144, реєстраційний номер: НОМЕР_6 ; вантажний контейнеровоз-С КАМАЗ 53212, реєстраційний номер: НОМЕР_7 ; причіп-контейнеровоз ГКБ 8350, реєстраційний номер: НОМЕР_8 ; спеціалізований причіп НЕФАЗ 8560-032-02, реєстраційний номер: НОМЕР_9 ; спеціалізований причіп НЕФАЗ 8560-082-02, реєстраційний номер: НОМЕР_10 ; вантажний автомобіль, реєстраційний номер: НОМЕР_11 ; автомобільний причеп, реєстраційний номер НОМЕР_12 ; автомобіль марки VOLVO, реєстраційний номер НОМЕР_13 ; причіп бортовий VAN YOOL. реєстраційний номер НОМЕР_14 .
Вищезазначені транспортні засоби також відображені у повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП від 23.10.2020 р., 02.12.2020 р., 10.12.2020 р., 01.07.2021 р.
В адміністративному позові підприємець зазначає, що його господарська діяльність спрямована саме на вирощування сільськогосподарських культур із метою їх подальшої реалізації, а не на придбання готової продукції з метою перепродажу.
Здійснення такого виду господарської діяльності передбачає довгий та клопіткий процес, що складається із наступних етапів.
Так, частина від зібраного Позивачем врожаю пшениці 2020 року була використана в якості насіння для її висадки на орендованих земельних ділянках. Наказом № 18/09 від 18.09.2020 р. двох найманих працівників Позивача, із закріпленою за ними спеціалізованою технікою та наданим паливом було направлено для висіву насіння пшениці. З метою забезпечення себе пальним, Позивач постійно здійснює його закупівлю у TOB «СТІМ» (код ЄДРПОУ 36056697) на договірних засадах, так: у вересні 2020 р. було придбано 24 010,00 л. дизельного палива на загальну суму 416 621,52 грн, що підтверджується Додатковою угодою № 7 до Договору поставки № 1 від 02.12.2019 р., Рахунком-фактурою № СФ-0000042 від 15.09.2020 р. та Видатковою накладною № РН-0000042 від 16.09.2020 р.; у лютому 2021 р. було придбано 6 500,00 л. дизельного палива на загальну суму 148 356,00 грн, що підтверджується Договором поставки № 5 від 04.02.2021 р., Рахунком-фактурою № СФ-0000008 від 24.02.2021 р. та Видатковою накладною № РН- 0000010 від 26.02.2021 р.
Придбане дизельне паливо зберігається у паливному складі за адресою: Одеська обл., Березівський район, м. Березівка, вул. Промишленна, 3, використання якого відображено в Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за Формою 20-ОПП від 01.03.20.
ФОП ОСОБА_1 має ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) № 15100414202001447 від 03.06.2020 р. та дійсна до 03.06.2025 р. Придбане дизельне паливо було використане для заправлення спеціалізованої техніки з метою висіву посівного матеріалу, внесенні добрив, збору врожаю тощо.
Для оптимізації живлення висадженого насіння та захисту його від шкідників є необхідним використання добрив. Із цією метою, Позивачем було придбано відповідні добрива: 04 лютого 2021 р. у кількості 68 т на загальну суму 503 200,27 (в т.ч. ПДВ 83 866,71 грн) та підтверджується укладеним із ТОВ «Компанія АгроНова» (код ЄДРПОУ 42286157) Договором поставки № ОД-73/20 від 18.11.2020 р. та Видатковою накладною № 189 від 04.02.2021 р.; 17 березня 2021 р. у кількості 950 кг на загальну суму 11 457,00 грн (в т.ч. ПДВ 1 909,50 грн) та підтверджується укладеним із ТОВ «Фірма Ерідон» (код ЄДРПОУ 43106699) Договором поставки № 238/21/313 від 03.03.2021 р., Видатковою накладною № 13874 від 17.03.2021 р. та Податковою накладною № 10788 від 04.03.2021 р. Власне внесення добрив здійснювалось найманими працівниками Позивача на підставі Наказу № 11/02 від 11.02.2021 р.
В період з 05.07.2021 р. по 18.07.2021 р. найманими працівниками Позивача, відповідно до Наказу №25/06'від 25.06.2021 р., було здійснено збір вирощеного врожаю, який надалі направлено на зберігання до складського приміщення, розташованого за адресою: Одеська область, Березівський район, м. Березівка, вул. Промишленна, З, використання якого також відображено у повідомлені про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою 20- ОПП від 02.12.2020 р.
Будь-яка переробка зерна пов`язана з його очищенням від домішок. Наявність домішок негативно впливає на ефективність зберігання зерна та його технологічні особливості, що призводить до зниження виходу і якості продуктів переробки. Тому, операції з очищення займають центральне місце у післязбиральному обробленні зерна. Для цих потреб, Позивачем було придбано наступну спеціалізовану техніку: самопересувний очисний комплекс «СОК-25», що підтверджується Актом приймання-передачі товару від 10.08.2020 р., Видатковою накладною № 47 від 10.08.2020 р.; агрегат попереднього очищення «АПО-10», відповідно до Видаткової накладної № 94 від 23.09.2020 р.; агрегат попереднього очищення «АПО-50», відповідно до Видаткової накладної № 95 від 23.09.2020 р. Власне за допомогою цієї техніки Позивач здійснює подальшу післязбиральну обробку вирощеного зерна.
Для здійснення перевезення власного врожаю покупцю у Позивача наявні: A) наймані працівники, у кількості восьми штатних одиниць, п`ятеро з яких займають посаду водія; Б) спеціалізована техніка, що належить Позивачу на праві власності: вантажні самоскиди у кількості 3 од., вантажні контейнеровози у кількості 2 од., спеціалізовані причепи у кількості 3 од.; B) паливо, договірні відносини на поставку якого описані вище.
За своїми характеристиками вирощена Позивачем пшениця за ДСТУ 3678:2019 «Пшениця. Технічні умови» відповідає 4 класу - м`яка пшениця, а за класифікацією УКТЗЕД відповідає коду є-1912000: 10- Зернові культури 1001 - Пшениця і суміш пшениці та жита (меслин) 1001 91 Насіннєві 1001 91 20 00 - Пшениця м`яка та меслин.
Саме цей код і було зазначено в Таблиці даних платника податку на додану вартість за липень 2021 в графі виготовляємої на постійній основі продукції.
Відповідно до п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п.201.1 цієї статті та/або п.192.1 ст.192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п.201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (далі - Порядок ведення ЄРПН), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно із п.12 Порядку ведення ЄРПН, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- дотримання вимог, установлених п.192.1 ст.192 та п.201.10 ст.201 Кодексу;
- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п.201.1 ст.201 Кодексу;
- наявності суми податку на додану вартість відповідно до п.200-1.3 і п.200-1.9 ст. 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року);
- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
- факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
- дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.13 Порядку ведення ЄРПН, за результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Згідно із п.15 Порядку ведення ЄРПН, у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених п.12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Відповідно до п.10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно із п.11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відповідно до п.1 Додатку 3 до Порядку №1165 «Критерії ризиковості здійснення операцій», відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216; далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно із п.6 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до п.9 та п.11 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п.4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З аналізу наведених норм суд доходить висновку, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Як встановлено судом, позивачем було виконано вимоги контролюючого органу та надано відповідні пояснення. до яких долучено копії наявних документів, що підтверджують проведення господарських операцій. Доказів та обґрунтувань щодо того, що подані документи складені/оформлені з порушенням вимог чинного законодавства відповідачем не надано. Судом встановлено, що позивач під час здійснення операцій з постачання/надання товарів/послуг вчинив усі необхідні дії щодо реєстрації податкових накладних.
Оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних містять формальну підставу для їх прийняття: ненадання платником податків копій документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
У рішенні не конкретизовано та не підкреслено, які саме документи не надано, навіть, за наявності в самому рішенні законодавчо затвердженої форми відповідної відмітки: «документи, які не надано, підкреслити».
Всупереч визначеній у рішеннях підстави їх прийняття, податковим органом не наведено жодного порушення норми матеріального права, не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
З огляду на наведені обставини, суд дійшов висновку про те, що позивачем надано необхідні документи, які підтверджують інформацію, зазначену у податкових накладних, та які є достатніми для прийняття контролюючим органом рішень про реєстрацію таких податкових накладних.
Отже, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції позивачем, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Суд підкреслює, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, наприклад у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18.
Зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п.187.1 ст.187 ПКУ.
За викладених обставин суд вважає, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.
В той же час, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, про що не заперечував відповідач-1, суд приходить до висновку, що останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).
При юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.
Щодо позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень ДПС України від 06.08.21 №№ 35421/2885603292/2, 35395/2885603292/2, якими скарги позивача залишені без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін, суд зазначає наступне.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 затверджено Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п.п. 10, 11, 12, 17 Порядку № 1165, скарга повинна містити дані про: найменування або прізвище, ім`я та по батькові платника податку, який подає скаргу; індивідуальний податковий номер платника податку; податковий номер або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта); номер та дату оскаржуваного рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; інформацію про причини незгоди платника податку з рішенням комісії регіонального рівня; відомості про оскарження рішення комісії регіонального рівня в судовому порядку; вимоги платника податку, який подає скаргу.
Платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений
пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:
задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
Рішення комісії центрального рівня не підлягає адміністративному оскарженню та може бути оскаржено в судовому порядку у строки, визначені статтею 56 Кодексу.
Зі змісту оскаржуваних рішень комісії центрального рівня від 06.08.21 №№ 35421/2885603292/2, 35395/2885603292/2 вбачається, що скарги залишені без задоволення з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання / придбання послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у т.ч. рахунків-фактур / інвойсів.
Однак за встановлених судом обставин, позивачем як до пояснень, наданих до комісії регіонального рівня, так і до скарг, що були надані до комісії центрального рівня, надано копії первинних документів щодо господарської операції (договір поставки № ОДЕ22-01356 від 15.07.2021 та додаткові угоди до нього; видаткові накладні, довіреність, товарно-транспортні накладні, виписка з банку, технічні паспорти на вантажні автомобілі, витяг з реєстру речових прав). Додатково до скарг комісії ДПС України було надано звіт 20-ОПП від 06.11.20; звіт 20-ОПП від 10.12.20; звіт 20-ОПП від 23.10.21; відомості про об`єкти оподаткування з картки платника від 03.08.21.
Таким чином, зазначені в рішеннях комісії центрального рівня підстави для залишення скарг без задоволення (ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання / придбання послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у т.ч. рахунків-фактур / інвойсів) не відповідає дійсності, що свідчить про безпідставність та необґрунтованість оскаржуваних рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України від 06.08.21 №№ 35421/2885603292/2, 35395/2885603292/2.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірну ПН, суд виходить з наступного.
Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
В даному випадку, зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений із застосуванням належного способу захисту порушеного права, а тому суд вважає вказані позовні вимоги підлягаючими до задоволення.
Крім того, за судовим розсудом відповідно до ст. 139 КАС України з відповідачів на користь позивача підлягає стягненню сплачений судовий збір.
Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_15 ) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; ЄДРПОУ 44069166), ДПС України (04053, м. Київ, Львівська площа, 9; ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкової накладної від 27.07.21 №№2907403/2885603292, 2907402/2885603292.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України від 06.08.21 №№ 35421/2885603292/2, 35395/2885603292/2.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 від 15.07.21 № 2, від 18.07.21 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних датами їх подання на реєстрацію.
Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Одеській області на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 4540 грн (чотири тисячі п`ятсот сорок гривень).
Стягнути з бюджетних асигнувань ДПС України на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 4540 грн (чотири тисячі п`ятсот сорок гривень).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Суддя І.В. Завальнюк
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2022 |
Оприлюднено | 18.07.2022 |
Номер документу | 105242175 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Завальнюк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні