Постанова
від 12.07.2022 по справі 826/10436/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 липня 2022 року

м. Київ

справа № 826/10436/18

адміністративне провадження № К/9901/17707/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу №826/10436/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕЛЕНА -ПЛЮС» до Державної архітектурно - будівельної інспекції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - відділ містобудування та архітектури Броварської районної державної адміністрації Київської області, про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕЛЕНА - ПЛЮС» на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 грудня 2018 року (суд у складі головуючого судді - Шрамко Ю.Т.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2019 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Бужак Н. П., суддів: Костюк Л.О., Пилипенко О.Є.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У липні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Селена-Плюс" (далі - ТОВ «Селена-Плюс») звернулось до суду з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа без самостійних вимог на предмет спору: Відділ містобудування та архітектури Броварської районної державної адміністрації Київської області, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту ДАБІ у Київській області №1 від 08.02.2018 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №2 від 27.01.2015 року.

2. Позовна заява мотивована тим, що висновки перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, проведеної відповідачем, є помилковими, оскільки ТОВ «Селена-Плюс» разом із заявою на видачу містобудівних умов і обмежень було подано усі документи, які вимагалися чинним на той момент законодавством. При цьому, наявність містобудівної документації на регіональному та місцевому рівні, на момент подання вищевказаної заяви, не вимагалася.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 грудня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено повністю.

4. Рішення судів мотивовані тим, що в ході судового розгляду справи підтверджено неправомірність виданих позивачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №2 від 27.01.2015 року. Відтак, оскаржуване рішення відповідача про їх скасування є правомірним та таким, що прийняте на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений законодавством.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, ТОВ «Селена-Плюс» звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення. Позовні вимоги задовольнити повністю.

6. Касаційна скарга мотивована тим, що станом на момент отримання спірних містобудівних умов та обмежень позивачем були подані всі необхідні матеріали, визначені чинним на той час законодавством.

7. Верховний Суд ухвалою від 03 липня 2019 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.

8. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не надавав.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Відділом містобудування та архітектури Броварської районної державної адміністрації Київської області 27.01.2015 року надано містобудівні умови та обмеження №2 на забудову земельної ділянки за адресою: Київська область, Броварський район, Калинівська селищна рада на об`єкт: будівництво виробничо-складського комплексу з лабораторними приміщеннями та котельнею, замовник - ТОВ «Селена-Плюс».

10. Відповідно до наказу Держархбудінспекції України від 16.01.2018 року №45 на підставі направлення від 22.01.2018 року №3 головним інспектором будівельного нагляду Інспекційного відділу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час видачі містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки від 27.01.2015 року №2, за наслідком чого складено акт від 08.02.2018 року.

11. Під час проведення перевірки контролюючим органом встановлено, що у складі містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки від 27.01.2015 року №2 відсутні викопіювання з топографічно-геодезичного плану М 1:2000, фотофіксація земельної ділянки (з оточенням) та викопіювання з містобудівної документації відповідно до вимог п.3.1, п.3.7 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх складу та змісту, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року N 109 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 липня 2011 року за N 912/19650.

Під час провадження містобудівної діяльності об`єктом нагляду не здійснено містобудівний моніторинг на територію, яка за місцем розташування знаходиться поза межами, встановленими Генеральним планом с.Калинівка, за відсутності Схеми планування Броварського району Київської області та затвердженого детального плану території, до складу якої входить земельна ділянка з кадастровим номером 3221283200:05:003:0011, Відділом в порушення вимог містобудівного законодавства прийнято рішення про надання ТОВ «Селена-Плюс» МБУО від 27.01.2015 року №2 на відповідний об`єкт, чим порушено вимоги розділу 3 Положення про відділ містобудування та архітектури Броварської районної державної адміністрації, діючого на час прийняття рішення про видачу МБУО № 2 від 27.01.2015 року, вимоги п. 7 ст. 2, ч. 1 ст. 14 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», вимоги ст. 13 Закону України «Про основи містобудування», вимоги ч. 2 ст. 5, ч. 1, ч.2 ст. 6, ст. 7, ст. 19, ст. 23, ст. 29, п. 6 розділу V «Прикінцеві положення» Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», п. 2.2, п. 3.1, п. 3.6 «Порядку проведення містобудівного моніторингу», затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України» від 01.09.2011 року № 170.

12. За наслідком проведення вищезазначеної перевірки Департаментом ДАБІ у Київській області прийнято рішення від 08.02.2018 року №1 про скасування дії містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки №2 від 27.01.2015 року, прийнятого Відділом містобудування та архітектури Броварської районної державної адміністрації Київської області.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

13. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

14. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

15. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ».

16. За правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

17. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

18. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

Згідно ст. 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI) передбачають, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.

Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.

Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.

Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

19. Як вбачається зі встановлених по справі обставин, підставами для скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки №2 від 27.01.2015 року стали:

- відсутність у складі містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки від 27.01.2015 року №2 викопіювання з топографічно-геодезичного плану М 1:2000, фотофіксація земельної ділянки (з оточенням) та викопіювання з містобудівної документації відповідно до вимог п.3.1, п.3.7 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх складу та змісту, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року №109;

- відсутність містобудівного моніторингу земельної ділянки з кадастровим номером 3221283200:05:003:0011, яка за місцем розташування знаходиться поза межами, встановленими Генеральним планом с.Калинівка, за відсутності Схеми планування Броварського району Київської області та затвердженого детального плану території.

20. З цього приводу колегія суддів Верховного Суду зазначає наступне.

21. Відповідно до статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI (далі - Закон №3038-VI) містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів (ч. 2 ст. 26 Закону №3038-VI).

фЧастиною 2 ст. 29 Закону №3038-VI визначено, що Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст визначає Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 №109 у редакції, чинній на момент видачі спірних містобудівних умов та обмежень (далі - Порядок №109).

Згідно п.2.2 Порядку №109, для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Селена-Плюс" 23.01.2015 року до Броварської районної державної адміністрації було подано заяву на видачу містобудівних умов та обмежень, у якій міститься перелік документів, які були додані до неї, а саме:

- засвідчена в установленому порядку копія державного акту про право власності на земельну ділянку;

- засвідчена в установленому порядку копія договору купівлі-продажу земельної ділянки;

- ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки; викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;

- черговий кадастровий план;

- фотофіксація земельної ділянки;

- містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва.

Відповідно до п.3.1 Порядку, Містобудівні умови та обмеження складаються з текстової та графічної частин.

Графічна частина містобудівних умов та обмежень, за вимогами п.3.7 Порядку, містить:

а) кадастрову довідку з містобудівного кадастру (у разі наявності);

б) черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру);

в) ситуаційний план місця розташування об`єкта будівництва;

г) викопіювання з оновленої топографо-геодезичної підоснови у масштабі 1:2000, надане замовником;

ґ) викопіювання з містобудівної документації.

Як правильно встановлено судами попередніх інстанцій, позивачем для отримання містобудівних умов та обмежень було подано до уповноваженого органу викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000 та фотофіксація земельної ділянки разом із відповідною заявою, що підтверджується штампом вхідної кореспонденції Броварської РДА Київської області (вх. №55/10-21 та дата 23.01.2015 року).

Відтак, висновки відповідача в цій частині спростовуються встановленими по справі обставини.

22. Стосовно надання позивачем містобудівного моніторингу земельної ділянки з кадастровим номером 3221283200:05:003:0011, яка за місцем розташування знаходиться поза межами, встановленими Генеральним планом с.Калинівка, за відсутності Схеми планування Броварського району Київської області та затвердженого детального плану території, колегія суддів зазначає наступне.

Пунктами 3, 12 ч.1 ст.1 Закону №3038-VI визначено:

Детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.

Схеми планування території на регіональному рівні - планувальна документація, яка розробляється у розвиток Генеральної схеми планування території України та визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови, використання територій адміністративно-територіальних одиниць та їх окремих частин.

Частиною 1 ст.16 Закону №3038-VI передбачено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Детальний план у межах населеного пункту, згідно з ч.1 ст. 19 Закону №3038-VI, уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.

Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.

Частиною 2 цьєї статті передбачено, що детальний план території за межами населених пунктів розробляється відповідно до схеми планування території (частини території) району та/або області з урахуванням державних і регіональних інтересів.

Згідно п.4 ч.4 статті 19 Закону детальний план території визначає містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території.

Відповідно до вимог ст.23 вказаного Закону, містобудівний моніторинг - система спостережень, аналіз реалізації містобудівної документації, оцінки та прогнозу стану і змін об`єктів містобудування, які проводяться відповідно до вимог містобудівної документації та спрямовані на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних і громадських інтересів.

Результати містобудівного моніторингу постійно вносяться до містобудівного кадастру та оформляються у вигляді аналітичного звіту, який враховується під час розроблення програм соціально-економічного розвитку та внесення змін до містобудівної документації.

Пунктом 3.6 Порядку проведення містобудівного моніторингу, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 01.09.2011 року №170 (далі - Порядок №170) встановлено, що моніторинг проводиться на території для актуалізації даних містобудівного кадастру, що необхідні для розроблення або корегування відповідної містобудівної документації.

Згідно п.1.3. Містобудівний кадастр ведеться уповноваженими органами містобудування та архітектури, які можуть утворювати для цього служби містобудівного кадастру.

Таким чином, при розробленні відповідної містобудівної документації мають враховуватися дані, які містяться у схемі планування території на регіональному рівні, детальному плані території та містобудівному моніторингу, проведеному на відповідній території.

Вказане вище спростовує доводи касатора про те, що на час подання документів для отримання містобудівних умов та обмежень від 27.01.2015 №2 наявність містобудівної документації на регіональному та місцевому рівні не вимагалася.

Суди встановили, що земельна ділянка з кадастровим номером 3221283200:05:003:0011, на яку позивачеві видані містобудівні умови та обмеження, знаходиться поза межами, встановленими Генеральним планом с.Калинівка.

Містобудівна документація на регіональному та місцевому рівнях, а саме - Схеми планування Броварського району Київської області та детальний план території, до якої входить зазначена земельна ділянка, - відсутні.

Відділом містобудування та архітектури Броварської районної державної адміністрації Київської області при вирішенні питання про видачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 27.01.2015 року №2 не було здійснено містобудівного моніторингу, що є порушенням зазначених вище норм Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Оскільки зазначені вище містобудівні умови та обмеження були прийняті за відсутності містобудівної документації на регіональному та місцевому рівнях, а також без проведення містобудівного моніторингу, оскаржуване рішення відповідача №1 від 08.02.2018 року про їх скасування є правомірним та не суперечить вимогам чинного законодавства.

23. Таким чином, суди дійшли обґрунтованого висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

24. Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

25. З огляду на викладене, висновки судів попередніх інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

26. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

27. Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕЛЕНА - ПЛЮС» - залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 грудня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2019 року по справі №826/10436/18 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т.Г.Стрелець

Судді С.Г. Стеценко

Л.В. Тацій

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення12.07.2022
Оприлюднено15.07.2022
Номер документу105247849
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —826/10436/18

Постанова від 12.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 03.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 23.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 10.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 10.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Рішення від 21.12.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шрамко Ю.Т.

Ухвала від 10.07.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шрамко Ю.Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні