Постанова
від 12.07.2022 по справі 818/1822/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 липня 2022 року

м. Київ

справа №818/1822/18

адміністративне провадження № К/9901/1264/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу №818/1822/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз" до Державної служби геології та надр України про визнання дій протиправними, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 26 червня 2018 року (суд у складі головуючого судді - Шаповала М.М.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Макаренко Я.М., суддів: Мінаєвої О.М., Бартош Н.С.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У травні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз" (надалі по тексту позивач) звернувся до Державної служби геології та надр України ( надалі по тексту відповідач), в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України № 523 від 28.11.2017 "Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік" в частині заходу державного нагляду (контролю) планової перевірки з 23.04.2018, зі строком заходу 10 робочих днів, виду господарської діяльності: користування надрами, спеціальний дозвіл № 3734 від 21-01-2010, геологічне вивчення надр з ДПР, вуглеводні, Товариства з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз" (далі - ТОВ "НВК "Український енергетичний союз";

- визнати протиправним та скасувати наказ відповідача №89 від 12.03.2018 "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у квітні 2018 року", в частині заходу державного нагляду (контролю) планової перевірки у квітні 2018 з державного геологічного контролю по предмету перевірки: дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення (горючі газоподібні та рідкі корисні копалини);

- визнати протиправним направлення № 30/18 від 27.03.2018 на проведення планової перевірки ТОВ "НВК "Український енергетичний союз", виданого Східним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України (м. Бахмут, Донецька область);

- встановити відсутність повноважень у Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України видавати направлення на проведення перевірки № 30/18 від 27.03.2018 про проведення перевірки вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ "НВК Український енергетичний союз";

- визнати протиправним та скасувати припис № 14/3734 від 27.04.2018 Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України виданий ТОВ "НВК "Український енергетичний союз";

- встановити відсутність повноважень у Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України на складання припису №14/3734 від 27.04.2018 ТОВ "НВК "Український енергетичний союз".

2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 24.04.2018 на виконання наказів відповідача № 523 від 28.11.2017 "Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік" та № 89 від 12.03.2018 "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у квітні 2018 року" відповідно до направлення №30/18 від 27.03.2018 посадовими особами Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було здійснено спробу проведення планової перевірки ТОВ "НВК "Український енергетичний союз" щодо дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування. Відповідно до повідомлення проведення вказаної перевірки було заплановано з 23.04.2018 по 08.05.2018. Позивачем, з посиланням на постанову Кабінету Міністрів України № 1104 від 18.12.2017 "Про затвердження переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - постанова КМУ № 1104), не допущено посадових осіб відповідача до проведення перевірки, про що ними було складено акт про недопущення до перевірки № 14/3734 від 24.04.2018.

Позивач вважає, що Східний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України є міжрегіональним територіальним органом Державної служби геології та надр України, тобто структурним підрозділом апарату служби. Оскаржуваним наказом перевірку доручено проводити Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України, але фактично її намагався здійснити територіальний орган Державної служби геології та надр України, що є порушенням норм Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Також позивач зазначив, що в порушення ч. 5 ст. 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності" у направленні на проведення планової перевірки ТОВ "НВК "Український енергетичний союз" зазначено, що перевірка буде проходити з 23.04.2018 по 07.05.2018, тоді як товариство є мікропідприємством та строк його перевірки не повинен перевищувати п`яти робочих днів. Повідомлення та направлення про проведення планової перевірки містять різні види господарської діяльності, які не є предметом даного державного нагляду (контролю). Дотримання ж вимог законодавства у сфері надрокористування не є видом діяльності та предметом перевірки. Переліку питань залежно від ступеня ризику направлення не містить, що є порушення вимог абз. 9 ч. 2 ст. 5 Закону Країни "Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності". У повідомленні безпідставно зазначено особу, яка не є посадовою особою та не має права приймати участь в перевірці.

Листом від 23.04.2018 товариство повідомило відповідача про неправомірність рішення щодо проведення останнім планового заходу. Проте відповідачем на адресу ТОВ "НВК "Український енергетичний союз" було направлено акт про недопущення до перевірки №14/3734 від 24.04.2018, а також припис № 14/3734 від 27.04.2018 про зобовязання позивача надати копії документів та матеріалів, що підтверджуються дотримання товариством вимог законодавства про надрокористування за наведеним переліком.

Позивач вважає, що припис № 14/3734 від 27.04.2018, складений відповідачем, є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки діючим законодавством не передбачено видання приписів з вимогами щодо надання документів. Згідно ст. 62 Кодексу України "Про надра" відповідач має право видавати припис тільки відносно порушення вимог законодавства - порушень під час геологічного вивчення надр. Планова перевірка товариства проведена не була, порушень під час геологічного вивчення надр відповідачем не встановлено. Відповідно, процесуальна підстава для винесення припису відсутня.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 26 червня 2018 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз" до Державної служби геології та надр України про визнання дій протиправними задоволено.

Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України № 523 від 28.11.2017 "Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік" в частині заходу державного нагляду (контролю) планової перевірки з 23.04.2018, зі строком заходу 10 робочих днів, виду господарської діяльності: користування надрами, спеціальний дозвіл № 3734 від 21-01-2010, геологічне вивчення надр з ДПР, вуглеводні, товариства з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз".

Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України № 89 від 12.03.2018 "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у квітні 2018 року", в частині заходу державного нагляду (контролю) планової перевірки у квітні 2018 з державного геологічного контролю по предмету перевірки: дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення (горючі газоподібні та рідкі корисні копалини).

Визнано протиправним направлення № 30/18 від 27.03.2018 на проведення планової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз", виданого Східним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України (м. Бахмут, Донецька область).

Встановлено відсутність повноважень у Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України видавати направлення на проведення перевірки № 30/18 від 27.03.2018 про проведення перевірки вимог законодавства у сфері надрокористування Товариства з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз".

Визнано протиправним та скасовано припис № 14/3734 від 27.04.2018 Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України виданий Товариству з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз".

Встановлено відсутність повноважень у Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України на складання припису №14/3734 від 27.04.2018 Товариству з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз".

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз" в рахунок повернення судового збору 10572 (десять тисяч п`ятсот сімдесят дві) грн, а також витрати на правничу допомогу адвоката у розмірі 3000 (три тисячі) грн.:

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що у Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України не було передбачених законом повноважень на проведення перевірки позивача, відтак, оскаржувані наказ, направлення на перевірку та припис є протиправними та підлягають скасуванню.

5. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року скасовано рішення Сумського окружного адміністративного суду від 26 червня 2018 року в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України № 523 від 28.11.2017 "Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік" та стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз" в рахунок повернення судового збору 10572 (десять тисяч п`ятсот сімдесят дві) грн, а також витрат на правничу допомогу у розмірі 3000 (три тисячі) грн.

Прийнято в цій частині нову постанову У задоволенні позову в цій частині відмовлено.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз" судові витрати в сумі 16972 грн.06 коп.

В іншій частині - рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Державна служби геології та надр України звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення. У задоволенні позову відмовити повністю.

7. Касаційна скарга мотивована тим, що Східний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України не є окремою юридичною особою, а входитьт до складу апарату Державної служби геології та надр України. Особи, які являються головними спеціалістами Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України, є посадовими особами Державної служби геології та надр України та мають необхідні повноваження для проведення перевірки.

Касатор вважає, що дія мораторію на перевірки не розповсюджується на територіальні підрозділи Державної служби геології та надр України.

8. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Гімона М.М., суддів: Анцупової Т.О., Мороз Л.Л. ухвалою від 18 січня 2019 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.

9. У зв`язку зі зміною спеціалізації судді-доповідача - Гімона М.М., призначений повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційних скарг сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

10. Позивач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. ТОВ "НВК "Український енергетичний союз" зареєстровано як юридична особа 21.03.2008, має ліцензію (спеціальний дозвіл) на користування надрами № 3734 від 21.01.2010.

12. До спеціального дозволу на користування надрами, наданого з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно - промислового розроблення нафти, газу, конденсату, затвердження запасів ДКЗ України між Державною службою геології та надр України та ТОВ "НВК "Український енергетичний союз" 21.01.2010 укладено угоду про умови користування надрами, предметом якої є - право користування ділянкою надр з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно - промислової розробки родовищ корисних копалин.

13. Держгеонадрами України наказом від 28.11.2017 № 523 затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік.

14. На виконання наказу Держгеонадр України, Державною службою геології та надр України затверджено наказ від 12.03.2018 № 89 "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у квітні 2018 року".

15. У зв`язку із чим, позивача було повідомлено листом від 14.03.2018 № 4315/03/14-18 про проведення посадовими особами Державної служби геології та надр України планової перевірки дотримання вимог законодавства сфері надрокористування у строк з 23 квітня по 08 травня 2018 року.

16. Головним спеціалістом Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України та начальником ДО "Донецька ТІДГК" згідно направлення № 30/18 від 27.03.2018 та маючи при собі посвідчення ( а.с. 26) було здійснено виїзд до позивача, який є власником спеціального дозволу на користування надрами № 3734 від 21.01.2010, для проведення планової перевірки вимог законодавства у сфері надрокористування.

17. ТОВ "НВК "Український енергетичний союз" вважаючи, що законні підстави для проведення планового заходу державного нагляду (контролю) відсутні, листом № 01/04 від 23.04.2018 повідомив Державну службу геології та надр України про недопуск до здійснення перевірки. Будучи незгодним із діями відповідача позивач не допустив посадових осіб Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України та начальника ДО "Донецька ТІДГК" до проведення перевірки про що складено відповідний акт 14/3734 № 24.04.2018 про недопущення до перевірки.

18. Відповідачем на підставі акта про недопущення до перевірки складено припис від 27.04.2018 № 14/3734 підписаний головним спеціалістом Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України.

19. Згідно вказаного припису, позивача зобов`язано у строк до 14.05.2018 усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування, а саме: статті 10, 11 Закону України "Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", статті 5 Угоди № 3734 від 01.12.2015 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно - промислова розробка шляхом надання до Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України документів та матеріалів, що підтверджують дотримання ТОВ "НВК "Український енергетичний союз" вимог законодавства про надрокористування за наведеним нижче переліком, а також подати в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

21. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

22. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ».

23. За правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

24. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

25. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.

Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

Згідно з положеннями частини першої статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Державний контроль за використанням і охороною надр у межах своєї компетенції здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє на підставі Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення № 1174).

Згідно з пунктами 1, 2, підпунктами 6, 9, 11, 12 та 14 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:

- здійснює державну реєстрацію та веде облік робіт і досліджень, пов`язаних з геологічним вивченням надр;

- видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами);

- здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами);

- здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням, зокрема за: обґрунтованістю застосування методик і технологій, якістю, комплексністю, ефективністю робіт з геологічного вивчення надр; дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) та угод про умови користування надрами (у тому числі угод про умови користування нафтогазоносними надрами); своєчасністю та відповідністю встановленим вимогам введення в експлуатацію розвіданих родовищ корисних копалин; своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення і використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов; відповідністю геологорозвідувальних робіт і наукових досліджень державним контрактам і замовленням, а також проектам проведення таких робіт;

- проводить планові та позапланові перевірки надрокористувачів, за результатами яких (у разі виявлення порушень вимог законодавства) складає акти, видає обов`язкові для виконання вказівки (приписи) про усунення виявлених недоліків і порушень вимог законодавства.

Отже, органом, який має повноваження здійснювати у відповідності до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон №877-V) державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності є центральний орган виконавчої влади - Державна служба геології та надр України.

Згідно із пунктом 7 Положення №1174 Держгеонадра здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно з Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 року №1145-р "Про утворення міжрегіональних територіальних органів Державної служби геології та надр", утворено міжрегіональні територіальні органи як структурні підрозділи апарату Служби за переліком: Північний міжрегіональний відділ, Південний міжрегіональний відділ, Західний міжрегіональний відділ, Східний міжрегіональний відділ, Центральний міжрегіональний відділ, Азово-Чорноморський міжрегіональний відділ.

Таким чином, Східний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної службі геології та надр України є міжрегіональним територіальним органом Державної служби геології та надр, як структурний підрозділ апарату Служби.

З урахуванням наведеного, Держгеонадра та його територіальні органи наділені повноваженнями проводити планові та позапланові перевірки надрокористувачів, за результатами яких (у разі виявлення порушень вимог законодавства) складає акти, видає обов`язкові для виконання вказівки (приписи) про усунення виявлених недоліків і порушень вимог законодавства.

За змістом статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.

Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.

Підпунктом 1 пункту 6 Положення №1174 передбачено, що Держгеонадра для виконання покладених на Службу завдань має право залучати в установленому порядку до виконання окремих робіт, участі у вивченні окремих питань вчених і фахівців, працівників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками).

Судами встановлено, що головними спеціалістами Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України та начальника ДО "Донецька ТІДГК" згідно направлення № 30/18 від 27.03.2018 ( а.с. 25) та маючи при собі посвідчення було здійснено виїзд до позивача, який є власником спеціального дозволу на користування надрами № 3734 від 21.01.2010, для проведення планової перевірки вимог законодавства у сфері надрокористування.

За таких обставин, Верховний Суд приходить до висновку про наявність повноважень у територіального органу Державної служби геології та надр на проведення перевірки.

Аналогічна правова позиція стосовно наявності у Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної службі геології та надр України повноважень на проведення перевірок викладена у постанові Верховного Суду від 18 травня 2021 року по справі № 440/223/19.

26. Стосовно висновків судів про те, що перевірка була проведена під час дії мораторію, колегія суддів Верховного Суду зазначає наступне.

Згідно ст. 2 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено до 31 грудня 2018 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Стаття 6 Закону, передбачає, що дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) органами, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2017 №1104 затверджено перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", до якого включено Держгеонадра.

Оскільки, як зазначено вище, Державна служба геології та надр здійснює свої повноваження безпосередньо або через утворені в установленому порядку територіальні органи, до яких відноситься Східний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю, дія мораторію щодо проведення перевірок, встановленого Законом України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на спірні правовідносини не поширюється.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку про відсутність порушень порядку проведення спірної перевірки позивача.

27. Стосовно оскаржуваного припису № 14/3734 від 27.04.2018, колегія суддів Верховного Суду зазначає наступне.

Згідно із пунктами 6-8 статті 7 Закону № 877-V, за результатами здійснення планового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

У разі створення суб`єктом господарювання перешкод органу державного нагляду (контролю) чи його посадовим особам при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) в акті обов`язково зазначається опис дій чи бездіяльності, що призвели до створення таких перешкод, з посиланням на відповідні норми закону.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Як встановлено вище, позивач безпідставно не допустив головного спеціаліста Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України та начальника ДО "Донецька ТІДГК" до проведення перевірки.

Таким чином, акт про недопущення до перевірки 14/3734 № 24.04.2018 складений у відповідності до частини 6 статті 7 Закону № 877-V.

На підставі акту про недопущення до перевірки складено припис від 27.04.2018 № 14/3734, підписаний головним спеціалістом Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України.

Оскільки частиною 8 статті 7 Закону № 877-V передбачено, що припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку, колегія суддів зазначає, що спірний припис від 27.04.2018 № 14/3734 виданий на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений чинним законодавством.

28. З огляду на вищезазначене, Верховний Суд у складі колегія суддів Касаційного адміністративного суду дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

29. Частиною першою статті 351 КАС України передбачено, що підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

30. Оскільки суди першої та апеляційної інстанцій при вирішенні спірних правовідносин неправильно застосували норми матеріального права, колегія суддів вважає за необхідне скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове. У задоволенні позову відмовити повністю.

31. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

32. Керуючись статтями 341, 344, 349, 351, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України - задовольнити.

Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 26 червня 2018 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року по справі №818/1822/18 - скасувати. Ухвалити по справі нове рішення.

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз" до Державної служби геології та надр України - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т.Г.Стрелець

Судді С.Г. Стеценко

Л.В. Тацій

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення12.07.2022
Оприлюднено15.07.2022
Номер документу105247855
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —818/1822/18

Постанова від 12.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 18.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 15.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 15.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 01.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 01.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 04.09.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 04.09.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 26.06.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні