КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 липня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/2241/22
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дегтярьової С.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) адміністративну справу
про визнання протиправним та скасування клопотання,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства від 20.12.2021 р. №630-ДК/0024/КВ/06/01/-21, винесене Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області на ім`я Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області в частині зобов`язання Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області вжити заходів щодо скасування її рішень: від 15.06.2021 р. №860 Про державну реєстрацію права комунальної власності за територіальною громадою; від 26.07.2021 року №1517, 1518, 1519, 1520, 1521, 1522, 1523, 1524, 1525, 1526, 1527, 1528, 1529, 1530, 1531, 1532, 1533, 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539, 1540, 1541, 1542, 1543, 1544, 15,45, 1546, 1547, 1548, 1549, 1550, 1551, 1552, 1553, 1554, 1555, 1556, 1557, 1558, 1559, 1560, 1561, 1562, 1563, 1564, 1565, 1566, 1567, 1568, 1569, 1570, 1571, 1572, 1573, 1574; від 15.06.2021 року №884 Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки гр. ОСОБА_1 ; від 24.09.2021 р. №2532 Про надання гр. ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.05.2022 відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.36-37 т.2).
Позов мотивований тим, що вказане клопотання на думку позивача, є протиправним, оскільки будь-яких порушень Онуфріївська селищна ради Олександрійського району Кіровоградської області не допускала, а правом скасовувати свої прийняті рішення в силу закону не наділена.
13.06.2022 року від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову. Так, у відзиві вказано про те, що клопотання є правомірним оскільки позивач припустився порушень при прийнятті рішень про передачу у власність та користування земельних ділянок, встановлених в ході перевірки, а тому наявні підстави для скасування Онуфріївською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області своїх рішень.
Дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи, проаналізувавши чинне законодавство, суд приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст.3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно ч.1 та 2 ст.2 Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
У відповідності до ч.1 ст.188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля визначає Закон України " Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19 червня 2003 року №963-IV (далі Закон № 963-IV).
Згідно ст.5 Закону № 963-IV державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
У відповідності до п. а та б ст.6 Закону № 963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, зокрема, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель.
Згідно ст.9 Закону № 963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок.
Відповідно до ст.10 Закону № 963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема:
-безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
-складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;
- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;
- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.
Судом встановлено, що начальником юридичного відділу Управління Держгеокадастру в Кіровоградській області виявлено, що державним реєстратором Смалиус В.В. внесено відомості до Державного реєстру речових прав комунальну форму власності за Онуфріївською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області на земельні ділянки, які фактично є державної форми власності та фактично входять до земель, які надані у постійне користування Державному Підприємству "Конярство України" в зв`язку з чим направлено на ім`я начальника Управління Держгеокадастру в Кіровоградській області відповідну доповідну записку від 13.10.2021 року. В даній записці вказано, що згідно відомостей зазначена державна реєстрація права власності була здійснена на підставі рішення Онуфріївською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області від 15.06.2021 року №860. Запропоновано здійснити перевірку законності даного рішення (а.с.52 т.2).
16 листопада 2021 року Управлінням Держгеокадастру в Кіровоградській області видано наказ №630-ДК, відповідно до змісту якого, вирішено провести в термін з 01.12.2021 року по 14.08.2021 року державний нагляд за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки додержання Онуфріївською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю під час прийняття рішень про передачу у власність та користування земельних ділянок за рахунок земель переданих із державної у комунальну власність. Вказаний захід доручено здійснити державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель Анні Константиновій (а.с.49 т.2).
26 листопада 2021 року Управлінням Держгеокадастру в Кіровоградській області направлено голові Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області клопотання про надання належним чином завірених рішень ради з питань регулювання земельних відносин, прийнятих за період з 27.11.2020 року по 26.11.2021 року, в тому числі рішення про передачу у власність та користування земельних ділянок за рахунок земель переданих із державної власності у комунальну та копій документів, які стали підставою для прийняття рішень (заяв, план-схем розташування земельних ділянок, протоколи сесій, тощо) (а.с.53-54 т.2).
Листом від 01.12.2021 року селищним головою Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області у зв`язку з великим обсягом документів (2987 рішень) запропоновано інспектору використати матеріали, які розміщені на офіційному сайті Онуфріївської селищної ради та безпосередньо опрацювати наявні документи у відділі земельних відносин Онуфріївської селищної ради (а.с.55 т.2).
За результатами проведеної перевірки за дотриманням земельного законодавства Онуфріївською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області Головним управлінням складено акт від 14.12.2021 року №630-ДК/569/АП/09/01/-21, в якому вказано про виявлені порушення вимог земельного законодавства, зокрема, зазначено про те, що рішенням Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області від 15.06.2021 року №860 доручено начальнику відділу земельних відносин звернутись до органу державної реєстрації речових прав на нерухому майно для проведення державної реєстрації права комунальної власності за громадою Онуфріївської селищної ради на земельні ділянки с/г призначення, які перебували у державній власності за переліком, вказаним в акті. Також безпідставно, на думку відповідача, передано земельні ділянки с/г призначення у приватну власність по 2 га фізичним особам.
Відповідач в акті вказав, що такими земельними ділянками Онуфріївська селищна рада права розпоряджатися не мала.
Також додатково в акті вказано, що Онуфріївська селищна рада надала громадянам дозволи на виготовлення проектів відведення земельних ділянок, а також затвердила проекти про відведення земельних ділянок в оренду для городництва в розмірі більшому ніж визначено законом, а також своїм рішенням змінила цільове призначення земельної ділянки всупереч ч.1 ст.134 та ч.2 ст.20 ЗК України.
20 грудня 2021 року голові Онуфріївської селищної ради Управлінням Держгеокадастру в Кіровоградській області направлено клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства на підставі підпункту "б" ст.6 Закону № 963-IV з вимогою вжити заходів щодо скасування своїх рішень від 15.06.2021 р. №860 Про державну реєстрацію права комунальної власності за територіальною громадою; від 26.07.2021 року №1517, 1518, 1519, 1520, 1521, 1522, 1523, 1524, 1525, 1526, 1527, 1528, 1529, 1530, 1531, 1532, 1533, 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539, 1540, 1541, 1542, 1543, 1544, 15,45, 1546, 1547, 1548, 1549, 1550, 1551, 1552, 1553, 1554, 1555, 1556, 1557, 1558, 1559, 1560, 1561, 1562, 1563, 1564, 1565, 1566, 1567, 1568, 1569, 1570, 1571, 1572, 1573, 1574; від 15.06.2021 року №884 Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки гр. ОСОБА_1 ; від 24.09.2021 р. №2532 Про надання гр. ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та повідомити про результати розгляду клопотань (а.с.16-22 т.1).
Листом від 13.01.2022 року №01-21/65/1 Онуфріївська селищна рада повідомила управління Держгеокадастру надала свої пояснення з приводу законності своїх рішень та повідомила про те, що рішення, які реалізовані у встановленому порядку скасовані нею бути не можуть, натомість інші рішення - будуть скасовані (а.с.23-25 т.1).
На підставі, зокрема, підпункту «б» частини першої статті 6, статті 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» Міністерством аграрної політики та продовольства України затверджено Порядок підготовки та внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань з питань дотримання вимог земельного законодавства від 05.03.2018 № 124 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 травня 2018 р. за № 605/32057 (далі - Порядок №124). Даний Порядок встановлює процедуру підготовки та внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань з питань дотримання вимог земельного законодавства.
У відповідності до п.2 Розділу І Порядку №124 клопотання - письмове звернення до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про необхідність вжиття заходів щодо забезпечення дотримання вимог земельного законодавства.
Згідно п.1 Розділу ІІ Порядку №124 клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства (далі - клопотання), форма якого наведена у додатку 1 до цього Порядку, вноситься до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування у разі виявлення порушень вимог земельного законодавства.
Судом встановлено, що клопотання в розумінні Порядку №124 це письмове звернення, в даному випадку, - до селищної ради, про необхідність вжиття заходів дотримання земельного законодавства, що за своєю правовою природою є підставою для врегулювання взаємовідносин між нею та управлінням Держгеокадастру в позасудовому порядку.
В ході судового розгляду встановлено, що описані обставини в акті від 14.12.2021 року №630-ДК/569/АП/09/01/-21, з якими пов`язує відповідач свою позицію щодо допущених позивачем порушень, є спірними, що підтверджується матеріалами справи та доказом подальшого звернення керівника Кіровоградської обласної прокуратури до Онуфріївської селищної ради про визнання недійсними рішень, скасування державної реєстрації та повернення землі.
У відповідності до п.2 Розділу ІІ Порядку №124 клопотання вносяться з питань, визначених пунктом «б» частини першої статті 6 Закону № 963-IV.
Згідно п.б частини першої статті 6 Закону № 963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать, зокрема, внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель.
При чому дана норма не визначає способу реалізації механізму приведення у відповідність із законодавством прийнятих рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель, однак, з огляду на системний аналіз вказаних норм, суд вважає, що такі повноваження повинні бути реалізовані через врахування інших норм, що регулюють дані правовідносини.
Так, п.9 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.
У відповідності до п.10 ст.59 Закону №280/97-ВР, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. Даній нормі дане офіційне тлумачення Конституційним судом України.
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (справа № 1-9/2009) суд вказав, що в аспекті конституційного подання положення частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (з наступними змінами) стосовно права органу місцевого самоврядування скасовувати свої раніше прийняті рішення та вносити до них зміни необхідно розуміти так, що орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Однак Конституційний Суд України зазначив, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.
Відповідно до п. 2. Розділу V Порядку №124 у разі відмови органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування виконати вимоги, зазначені у клопотанні, чи неотримання від них протягом тридцяти днів з дати отримання клопотання письмового повідомлення про результати розгляду клопотання відповідний спеціально уповноважений орган, що вніс клопотання, направляє копію клопотання та матеріали, які засвідчують факт порушення земельного законодавства, до відповідного органу прокуратури для вжиття заходів згідно з вимогами законодавства.
Таким чином, дана норма визначає алгоритм дій у випадку відсутності позитивного вирішення поданого клопотання.
Так, 05.05.2022 року Онуфріївським районним судом Кіровоградської області відкрито провадження у цивільній справі за позовною заявою заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області до Онуфріївської селищної ради та фізичних осіб, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача Державне підприємство "Конярство України" про визнання недійсними рішень, скасування державної реєстрації, витребування землі, що свідчить про перехід правовідносин між сторонами в форму судового вирішення ситуації.
З огляду на викладене, суд вважає, що оскаржуване клопотання подане до Онуфріївської селищної ради повноважною особою, на підставі норм, які таке право передбачають. Обставини ж аналізу рішень на предмет їх реалізації - свідчать про можливість часткового виконання оскаржуваного клопотання та необхідність переведення правовідносин в іншу площину для вирішення спору в судовому порядку для встановлення відповідних фактів та обставин, що не перетворює автоматично таке клопотання в протиправне письмове звернення Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області до Онуфріївської селищної ради, а тому скасоване воно бути не може.
З огляду на викладене, позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Копію рішення суду надіслати учасникам справи.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду С.В. Дегтярьова
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.07.2022 |
Оприлюднено | 20.07.2022 |
Номер документу | 105284693 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
С.В. Дегтярьова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні