ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
24 листопада 2022 року м. Дніпросправа № 340/2241/22
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Дніпро апеляційну Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15.07.2022 року (суддя Дегтярьова С.В., м. Кропивницький, повний текст рішення складено 15.07.2022 року) в справі №340/2241/22 за позовом Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування клопотання,-
в с т а н о в и в:
19.04.2022 року Онуфріївська селищна рада Олександрійського району Кіровоградської області (далі по тексту позивач або селищна рада) звернулась до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (далі по тексту відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства від 20.12.2021 року №630-ДК/0024/КВ/06/01/-21, винесене Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області на ім`я Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області в частині зобов`язання вжити заходів щодо скасування її рішень: від 15.06.2021 року №860 «Про державну реєстрацію права комунальної власності за територіальною громадою»; від 26.07.2021 року №1517, 1518, 1519, 1520, 1521, 1522, 1523, 1524, 1525, 1526, 1527, 1528, 1529, 1530, 1531, 1532, 1533, 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539, 1540, 1541, 1542, 1543, 1544, 15,45, 1546, 1547, 1548, 1549, 1550, 1551, 1552, 1553, 1554, 1555, 1556, 1557, 1558, 1559, 1560, 1561, 1562, 1563, 1564, 1565, 1566, 1567, 1568, 1569, 1570, 1571, 1572, 1573, 1574; від 15.06.2021 року №884 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки гр. ОСОБА_1 »; від 24.09.2021 року №2532 «Про надання гр. ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки».
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15.07.2022 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Онуфріївська селищна рада Олександрійського району Кіровоградської області подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати рішення та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити. Свої вимоги обґрунтувала тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом зазначалось, що суд першої інстанції помилково вважав, що Онуфріївським районним судом Кіровоградської області відкрито провадження у цивільній справі за позовною заявою заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області до Онуфріївської селищної ради та фізичних осіб, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача Державне підприємство «Конярство України» про визнання недійсними рішень, скасування державної реєстрації, витребування землі, це на думку суду першої інстанції свідчить про перехід правовідносин між сторонами в форму судового вирішення ситуації. Заявник апеляційної скарги не погоджується, що законодавством передбачено право спеціально уповноваженого органу направити клопотання для відповідного реагування органам прокуратури, а на даний час Кіровоградська обласна прокуратура здійснює певні заходи реагування шляхом звернення до суду із відповідним позовом, то оскаржуване клопотання не має правового значення для позивача, так як спір перенесено у іншу площину. Апелянт вказував, що клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства є по своїй суті вимогою про усунення виявлених порушень у сфері земельних відносин та має обов`язковий характер для органу, на чию адресу його внесено, з відповідними наслідками, які настають у разі його невиконання. Клопотання має ознаки акту індивідуальної дії, так як головною рисою таких актів є їхня конкретність, а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що вимикають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата - конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами. Порушення прав органу стосовно якого винесено клопотання, не залежить від вчинення або не вчинення відповідним органом прокуратури заходів реагування, так як наявність порушень вже визначається встановленим фактом. Апелянт вказував, що, вирішуючи питання про правомірність клопотання, суд має встановити, чи дійсно мали місце, зазначені у клопотанні правопорушення і, у випадку встановлення судом протилежного, клопотання має бути визнано неправомірним та скасовано, тобто виявлені в ньому правопорушення будуть спростовані. Зазначення у клопотанні неспростовних фактів вчинення відповідним органом порушень земельного законодавства можуть використовуватися, як беззаперечний доказ вчинення таких правопорушень при розгляді справи в суді або при вирішені питання про притягнення посадових осіб до адміністративної або кримінальної відповідальності. Відповідачем не надано жодного доказу, який би підтверджував право постійного користування ДП «Конярство України» зазначеними у клопотанні земельними ділянками. Апелянт вказував, що при вирішенні спору має бути встановлено наявність або відсутність фактів порушень земельного законодавства з боку позивача, без обмеження формальним посиланням на перехід даних правовідносин у іншу площину.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України. Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом здійснюються шляхом, зокрема, проведенням перевірок. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, зокрема, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель. Суд першої інстанції вказував, що клопотання органу управління Держгеокадастру є письмовим зверненням, в даному випадку, - до селищної ради, про необхідність вжиття заходів дотримання земельного законодавства, що за своєю правовою природою є підставою для врегулювання взаємовідносин між нею та управлінням Держгеокадастру в позасудовому порядку. У разі відмови органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування виконати вимоги, зазначені у клопотанні, чи неотримання від них протягом тридцяти днів з дати отримання клопотання письмового повідомлення про результати розгляду клопотання відповідний спеціально уповноважений орган, що вніс клопотання, направляє копію клопотання та матеріали, які засвідчують факт порушення земельного законодавства, до відповідного органу прокуратури для вжиття заходів згідно з вимогами законодавства. Наявний алгоритм дій у випадку відсутності позитивного вирішення поданого клопотання. Суд першої інстанції вказував, що існує можливість часткового виконання оскаржуваного клопотання та необхідність переведення правовідносин в іншу площину для вирішення спору в судовому порядку для встановлення відповідних фактів та обставин, що не перетворює автоматично таке клопотання в протиправне письмове звернення Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області до Онуфріївської селищної ради.
Відповідно до матеріалів справи, начальником юридичного відділу Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області виявлено, що державним реєстратором внесено відомості до Державного реєстру речових прав комунальну форму власності за Онуфріївською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області на земельні ділянки, які фактично є державної форми власності та фактично входять до земель, які надані у постійне користування ДП «Конярство України» в зв`язку з чим складено доповідну записку від 13.10.2021 року.
Встановлено, що листом від 09.06.2021 року № 22-28-0.133-6840/2-21 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру доручила Головним управлінням Держгеокадастру в областях та м. Києві провести аналіз сільськогосподарських земель, визначити перелік та кількість земель.
Наказом Головного управлінням Держгеокадастру в Кіровоградській області від 15.11.2021 року №630-ДК вирішено провести в термін з 01.12.2021 року по 14.08.2021 року державний нагляд за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки додержання Онуфріївською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю під час прийняття рішень про передачу у власність та користування земельних ділянок за рахунок земель переданих із державної у комунальну власність.
Перевірку дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів Онуфріївською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області призначено у зв`язку з тим, що наказом від 09.02.2018 року № 11-287/14-18-СГ Головним управлінням Держгеокадастру в Кіровоградській області надано дозвіл ДП «Конярство України» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, орієнтовний розмір земельних ділянок 1030,8000 га на території Онуфріївської селищної ради Онуфріївського району. Наказом № 11-1377/14-18-СГ від 06.04.2018 року винесено зміни до наказу від 09.02.2018 року № 11-287/14-18-СГ, вказано, що орієнтовний розмір земельних ділянок є 1533,4000 га.
З метою проведення перевірки, 26.11.2021 року Головне управління Держгеокадастру в Кіровоградській області звернулось до голови Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області з клопотання про надання належним чином завірених рішень ради з питань регулювання земельних відносин, прийнятих за період з 27.11.2020 року по 26.11.2021 року, в тому числі рішення про передачу у власність та користування земельних ділянок за рахунок земель переданих із державної власності у комунальну та копій документів, які стали підставою для прийняття рішень (заяв, план-схем розташування земельних ділянок, протоколи сесій, тощо). Листом від 01.12.2021 року селищним головою Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області у зв`язку з великим обсягом документів (2987 рішень) запропоновано інспектору використати матеріали, які розміщені на офіційному сайті Онуфріївської селищної ради та безпосередньо опрацювати наявні документи у відділі земельних відносин Онуфріївської селищної ради.
Головним управлінням Держгеокадастру в Кіровоградській області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства Онуфріївською селищною радою, за результатами якої складено акт від 14.12.2021 року №630-ДК/569/АП/09/01/-21, в якому вказано про виявлені порушення вимог земельного законодавства, зокрема, рішенням Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області від 15.06.2021 року №860 доручено начальнику відділу земельних відносин звернутись до органу державної реєстрації речових прав на нерухому майно для проведення державної реєстрації права комунальної власності за громадою Онуфріївської селищної ради на земельні ділянки с/г призначення, які перебували у державній власності за переліком, вказаним в акті. Також безпідставно, на думку відповідача, передано земельні ділянки с/г призначення у приватну власність по 2 га фізичним особам.
У акті за результатами перевірки Головне управління Держгеокадастру вказує про встановлені обставини, що рішенням селищної ради від 15 червня 2021 року № 860 «Про державну реєстрацію права комунальної власності за територіальною громадою» було вирішено зареєструвати право комунальної власності за територіальною громадою Онуфріївської селищної ради на земельні ділянки, які перебували у державній власності згідно з додатком, а саме на: земельну ділянку з кадастровим номером 3524655100:02:000:0717 площею 86,1759 га; 3524655100:02:000:0713 площею 51,3197 га; 3524655100:02:000:0715 площею 88,3456 га; 3524655100:02:000:0673 площею 0,39 га; 3524655100:02:000:9020 площею 64,8009 га, в результаті поділу якої утворилися земельні ділянки площею кожна по 2,0000 га. з різними кадастровими номерами, та які на підставі рішень від 26.07.2021 року земельні ділянки площею кожна по 2,0000 га. з кадастровими номерами були передані у приватну власність громадянам Онуфріїнської селищної ради. Також як за порушення, вказано, що рішення від 15 червня 2021 року №884 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки гр. ОСОБА_1 », згідно якого ОСОБА_1 було передано в оренду земельні ділянки загальною площею 28,8869 га для городництва. Факт передачі в оренду для городництва земельної ділянки, розмір якої перевищує, визначену в ч.1ст.6 ЗК України. Згідно ч. 1 ст.36 ЗК України площа земельної ділянки, що надається громадянину в оренду для городництва, не може перевищувати 0,6 га. Рішенням Омельницької сільської ради Онуфріївського району від 25.06.2020 року №376 було надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо надання в оренду земельної ділянки загальною площею 28,8869 га для городництва. Також рішення від 24.09.2021 року №2532, ОСОБА_2 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки 3524655100:02:000:9046 площею 20,00 га. з «для сінокосіння та випасання худоби» на «для ведення фермерського господарства». Зміна цільового призначення земельної ділянки є порушенням законодавчих норм. Суть виявлених порушень, зводиться до того, що Онуфріївська селищна рада Олександрійського району Кіровоградської області передала у постійне користування громадянам земельні ділянки, якими не мала права розпоряджатися, оскільки земельні ділянки на праві постійного користування відведені ДП «Конярство України». Земельні ділянки, які передані селищною радою у власність фізичних осіб належать, на праві постійного користування ДП «Конярство України», та не можуть передаватися у комунальну власність. Земельні ділянки ОСОБА_1 та ОСОБА_2 передані з порушенням вимог земельного законодавства.
20.12.2021 року голові Онуфріївської селищної ради Головним управлінням Держгеокадастру в Кіровоградській області направлено клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства з вимогою вжити заходів щодо скасування своїх рішень від 15.06.2021 року №860 «Про державну реєстрацію права комунальної власності за територіальною громадою»; від 26.07.2021 року №1517, 1518, 1519, 1520, 1521, 1522, 1523, 1524, 1525, 1526, 1527, 1528, 1529, 1530, 1531, 1532, 1533, 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539, 1540, 1541, 1542, 1543, 1544, 15,45, 1546, 1547, 1548, 1549, 1550, 1551, 1552, 1553, 1554, 1555, 1556, 1557, 1558, 1559, 1560, 1561, 1562, 1563, 1564, 1565, 1566, 1567, 1568, 1569, 1570, 1571, 1572, 1573, 1574; від 15.06.2021 року №884 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки гр. ОСОБА_1 »; від 24.09.2021 року №2532 «Про надання гр. ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки» та повідомити про результати розгляду клопотання. Листом від 13.01.2022 року №01-21/65/1 Онуфріївська селищна рада надала пояснення з приводу законності своїх рішень та повідомила про те, що рішення, які реалізовані у встановленому порядку скасовані нею бути не можуть, натомість інші рішення - будуть скасовані.
Встановлено, підставу передання громадянам у власність земельних ділянок Онуфріївською селищною радою за рахунок земель, які перебувають у постійному користуванні ДП «Конярство України», з`ясовувала Кіровоградська обласна прокуратура, шляхом направлення 14.01.2022 року запиту до Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області. Листом від 27.01.2022 року № 10-11-0.3-402/2-22 Головне управління Держгеокадастру в Кіровоградській області надало Кіровоградській обласній прокуратурі запитувану інформацію.
Встановлено, що Головне управління Держгеокадастру в Кіровоградській області зверталось до Міністерства юстиції України зі скаргою на дії державного реєстратора щодо реєстрації за Онуфріївською селищною радою комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 3524655100:02:000:0717 площею 86,1759 га; 3524655100:02:000:0713 площею 51,3197 га; 3524655100:02:000:0715 площею 88,3456 га; 3524655100:50:000:0049 площею 5,6453 га.
Головне управління Держгеокадастру в Кіровоградській області обґрунтовуючи необхідність направлення клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства від 20.12.2021 року №630-ДК/0024/КВ/06/01/-21, вказувало, що постановою Вищого господарського суду України від 02.11.2015 у справі №912/1677/14 встановлено, що у 1947 році на підставі наказу Маршала Радянського Союзу ОСОБА_3 було засноване Державне підприємство Онуфріївський кінний завод №175, розпорядженням представника Президента України в Онуфріївському районі Кіровоградської області від 13.07.1992 №81 затверджено технічну документацію по нормуванню території району, згідно якої за Державним підприємством Онуфріївський кінний завод №175 визнано право постійного користування на закріплені та передані в користування земельні угіддя, які знаходяться на території Онуфріївської та Павлиської селищних рад Онуфріївського району, загальною площею 3748, 2 га, в тому числі ріллі 2973, 5 га. Постійне користування земельними ділянками підтверджується довідками Держкомзему в Онуфріївському районі від 31.01.2011 року №212, 213. на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України №2305-р від 01.12.2010 року «Про деякі питання розвитку конярства» та Наказу Міністерства аграрної політики України №33 від 01.02.2011 року «Про реорганізацію державних підприємств, діяльність яких пов`язана з розвитком конярства» Державне підприємство Онуфріївський кінний завод №175 реорганізовано шляхом приєднання до Державного підприємства «Конярство України» зі створенням на базі державного підприємства Онуфріївський кінний завод №175 відокремленого підрозділу (філії) без прав юридичної особи. 11.08.2011 року Комісією з реорганізації Державного підприємства Онуфріївський кінний завод №175 було підписано передавальний акт, відповідно до якого Державне підприємство «Конярство України» стає правонаступником всіх майнових та немайнових прав, а також обов`язків Державного підприємства Онуфріївський кінний завод №175. До Державного підприємства «Конярство України» перейшли права щодо користування земельними ділянками та обов`язки по оплаті земельного податку.
Встановлено, що ДП «Конярство України» розробило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування за межами Онуфріївської селищної ради площею 317,8145 га.
Онуфріївська селищна рада Олександрійського району Кіровоградської області долучає до матеріали справи витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності та вказує, що право власності на земельні ділянки, що надані фізичним особам у власність рішеннями від 26.07.2021 року №1517, 1518, 1519, 1520, 1521, 1522, 1523, 1524, 1525, 1526, 1527, 1528, 1529, 1530, 1531, 1532, 1533, 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539, 1540, 1541, 1542, 1543, 1544, 15,45, 1546, 1547, 1548, 1549, 1550, 1551, 1552, 1553, 1554, 1555, 1556, 1557, 1558, 1559, 1560, 1561, 1562, 1563, 1564, 1565, 1566, 1567, 1568, 1569, 1570, 1571, 1572, 1573, 1574; від 15.06.2021 року №884 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки гр. ОСОБА_1 »; від 24.09.2021 року №2532 «Про надання гр. ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки», набуте такими фізичними особами.
Відповідно до ч. 1 ст. 1, ч. 2 ст. 5 Закону України «Про охорону земель» охорона земель - система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
Відповідно до ч. 1 ст. 15-2 ЗК України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення.
Відповідно до ст. 2, ч.ч. 1 - 2 ст. 5, ч. 1 ст. 7, ст. 9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів. Державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний контроль за використанням та охороною земель також здійснюють виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у межах повноважень, визначених законом, у разі прийняття відповідною радою рішення про здійснення такого контролю. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать: здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у частині: додержання органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами вимог законодавства України про охорону земель. Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб.
Згідно пунктів «а», «б» ч. 1 ст. 6 Закону до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання; розміщення, проектування, будівництва та введення в дію об`єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель; виконання комплексу необхідних заходів щодо захисту земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, псування, забруднення, засмічення відходами, заростання бур`янами, чагарниками та дрібноліссям; дотримання строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов`язкового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням; виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних з порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених робочим проектом землеустрою; дотримання правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереження захисних насаджень і межових знаків; додержання встановленого законодавством порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва; додержання строків розгляду заяв чи клопотань щодо набуття і реалізації прав на землю; внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо: приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель; обмеження або зупинення освоєння земельних ділянок у разі розробки корисних копалин, у тому числі торфу, проведення геологорозвідувальних, пошукових та інших робіт з порушенням вимог земельного законодавства України; припинення будівництва та експлуатації об`єктів у разі порушення вимог земельного законодавства України до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків; припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону.
Згідно ч. 1 ст. 10 вищевказаного Закону, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: зокрема, складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Згідно ст. 187, ст. 188 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України. Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно пп. 25-1 п. 4, п. 5-1, п. 7 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15, основними завданнями Держгеокадастру є, зокрема, організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі, зокрема, за використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення; дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах. Головні та провідні спеціалісти, які безпосередньо здійснюють державний нагляд (контроль), є одночасно державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель. Посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, в межах своїх повноважень мають право: зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності. Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
За вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 року № 482 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.
Після виявлення інформації щодо можливого порушення з боку Онуфріївської селищної ради щодо розпорядження та використання земель, Головним управлінням було призначено перевірку. Перевірку проведено за наявністю необхідних матеріалів та виявлено порушення з боку Онуфріївської селищної ради, а саме, отримання у комунальну власність земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні іншого суб`єкта та наступна передача цих земельних ділянок у власності фізичним особам.
Онуфріївська селищна рада не ставить під сумнів висновки акту перевірки від 14.12.2021 року №630-ДК/569/АП/09/01/-21. Вказує на незаконність клопотання.
Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області у межах своєї компетенції провело перевірку щодо дотримання вимог земельного законодавства при користуванні та отриманні у комунальну власності земельними ділянками та встановивши порушення реалізувало своє повноваження визначене п. «б» ч. 1 ст. 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель». Передбачено, що Головне управління у разі виявлення порушень або недоліків у користуванні земельними ділянками звертається до органів місцевого самоврядування з клопотаннями щодо приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель.
Контроль за використанням та охороною земель є прямим обов`язком органів Держгеокадастру, та законодавством визначено перелік конкретних дій та заходів на вчинення яких уповноважено органи Держгеокадастру, а саме у разі виявлення порушення сформувати та направити до органу місцевого самоврядування відповідне клопотання, щодо усунення порушень.
Відповідно до пп. 25-5 п. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15 (у редакції дійсній на час виникнення спірних правовідносин) Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань: вносить у встановленому порядку до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотання щодо: приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель.
Згідно пунктів 2, 3 розділу І, пунктів 1, 2 розділу ІІ, пунктів 1, 2 розділу V Порядку підготовки та внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань з питань дотримання вимог земельного законодавства, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 05.03.2018 року № 124, клопотання - письмове звернення до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про необхідність вжиття заходів щодо забезпечення дотримання вимог земельного законодавства. Від імені Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальних органів вносити клопотання до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування мають право Головний державний інспектор України у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель та його заступники, головні державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі та їх заступники. Клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства, форма якого наведена у додатку 1 Порядку, вноситься до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування у разі виявлення порушень вимог земельного законодавства. Клопотання вносяться з питань, визначених пунктом «б» частини першої статті 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель». Контроль за своєчасним розглядом та повнотою виконання вимог, зазначених у клопотаннях, забезпечується відповідними структурними підрозділами спеціально уповноважених органів, які виявили порушення та оформили клопотання. У разі відмови органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування виконати вимоги, зазначені у клопотанні, чи неотримання від них протягом тридцяти днів з дати отримання клопотання письмового повідомлення про результати розгляду клопотання відповідний спеціально уповноважений орган, що вніс клопотання, направляє копію клопотання та матеріали, які засвідчують факт порушення земельного законодавства, до відповідного органу прокуратури для вжиття заходів згідно з вимогами законодавства.
Таким чином, клопотання про необхідність вжиття заходів щодо забезпечення дотримання вимог земельного законодавства є неминучою формою реагування органу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру на виявлені порушення земельного законодавства. Клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства направлені на усунення порушень з боку органів місцевого самоврядування, у даному випадку селищної ради.
Відповідно до ст. 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 12 ЗК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (частина 1 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Суд апеляційної інстанції зазначає, що клопотанням Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області вимагало від позивача вжити заходів щодо скасування рішень. Не вказано, що скасування селищною радою своїх рішень може відбутись шляхом прийняття нового рішення, клопотання містить формулювання «вжити заходів». Звісно, клопотання для позивача містить зобов`язальний характер та спонукає його вчинити певні дії по приведенню своїх рішень до вимог чинного земельного законодавства. Проте селищна рада вільна у виборі шляхів його виконання. Листом селищна рада надала пояснення з приводу виявлених порушень та повідомила про часткове виконання клопотання.
Суд зазначає, що клопотання від 20.12.2021 року №630-ДК/0024/КВ/06/01/-21, винесене Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області, отримане Онуфріївською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області та є такими, що реалізоване. Листом від 13.01.2022 року №01-21/65/1 Онуфріївська селищна рада надала пояснення з приводу законності своїх рішень та повідомила про часткове виконання клопотання. Тобто у відповідності до Порядку підготовки та внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань з питань дотримання вимог земельного законодавства, затвердженого наказом Міністерством аграрної політики та продовольства України від 05.03.2018 року № 124, у разі відмови органу місцевого самоврядування виконати вимоги, зазначені у клопотанні, уповноважений орган, що вніс клопотання, направляє копію клопотання та матеріали, які засвідчують факт порушення земельного законодавства, до відповідного органу прокуратури для вжиття заходів згідно з вимогами законодавства. Після невиконання або неналежного виконання, неповного виконання клопотання, таке клопотання направляється разом з матеріалами, які засвідчують факт порушення земельного законодавства, до відповідного органу прокуратури. Питання законності або не законності дій органу місцевого самоврядування у частині дотримання вимог земельного законодавства переходять на вирішення до органу прокуратури.
При вирішені спору суд апеляційної інстанції керується правовими позиціями висловленими Верховним Судом у постановах від 22.10.2020 року у справах № 826/14317/18, від 31.03.2021 року у справі № 810/4361/18
Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Не передбачено повернення судових витрат, що здійснені суб`єктом владних повноважень й у тому числі при відмові у задоволенні вимог апеляційної скарги.
Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду слід залишити без змін, як таке, що прийняте з дотриманням вимог матеріального та процесуального права.
Керуючись статтями 242, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Онуфріївської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15.07.2022 року в справі №340/2241/22 залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів у порядку ст.ст. 328 329 КАС України.
Головуючий - суддяО.М. Лукманова
суддяЛ.А. Божко
суддяЮ. В. Дурасова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2022 |
Оприлюднено | 02.12.2022 |
Номер документу | 107596844 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні