Рішення
від 17.07.2022 по справі 400/6362/21
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 липня 2022 р. № 400/6362/21 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом:Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області, вул. Гагаріна, 29, с.Костянтинівка, Новоодеський район, Миколаївська область,56663,вул. Безіменна, 49, м.Миколаїв,54039

до відповідача:Костянтинівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, вул. Гагаріна, 29, с.Костянтинівка, Новоодеський район, Миколаївська область,56663,

про:визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Костянтинівська сільська територіальна виборча комісія Миколаївського району Миколаївської області (далі: Позивач) звернулась до суду з позовом та просила:

·визнати протиправною бездіяльність Костянтинівської сільської ради (далі: Відповідач) щодо не виділення фінансування для проведення проміжних виборів депутатів до Костянтинівської сільської ради, які відбулися 28.03.2021 р. у розмірі 150 557,12 грн. та зобов`язати винести рішення про до фінансування Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області згідно наданого кошторису у розмірі 150 557,12 грн.;

·визнати протиправною бездіяльність щодо невинесення на розгляд сесії Костянтинівської сільської ради кошторису Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області, щодо фінансування поза виборчим процесом місцевих виборів та зобов`язати винести на сесію Костянтинівської сільської ради кошторису Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області і розглянути відповідно до вимог постанови ЦВК №43 від 05.02.2021 р.;

·стягнути з Відповідачів на користь Позивача судовий збір та судові витрати у розмірі 8 540,00 грн. з якої 4 000,00 грн. - витрати на правову допомогу та 4 540,00 грн. - судовий збір.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що виборча комісія звернулася до Костянтинівської сільської ради щодо забезпечення підготовки та проведення проміжних місцевих виборів 28.03.2021 року, а також для формування кошторису для проведення проміжних виборів відповідно до додатку 7 до Постанови ЦВК від 04.09.2020р № 223. Відповідачем прийнято рішення № 2 «Про внесення змін до бюджету Костянтинівської сільсько-територіальної громади», яким вирішено виділити на проведення місцевих виборів (код 0110191) 70 000,00грн. Позивач вважає, що спірне рішення не відповідає Виборчому кодексу України оскільки питання фінансування проміжних виборів винесено на сесію та затверджено без складання відповідного кошторису та плану асигнувань проміжних виборів. Втім, комісія по бюджету це питання не розглядала. Тому як, розмір фінансування проміжних виборів 28 березня 2021 року у сумі 70 000,00 грн., визначено виключно сільським Головою ОСОБА_1 одноособово, що не відповідає Виборчому кодексу України. 22.03.2021 року Відповідачу (повторно) надано кошторис на 2021 рік (код 0110191 Проведення місцевих виборів), затверджений Постановою № 67 «Про фінансування (план асигнувань та кошторис) Костянтинівської СТВК на проміжні місцеві вибори 28.03.2021 року» та визначено видатків у розмірі 250 577, 12грн., щодо виділення коштів на підготовку і проведення 28.03.2021 року проміжних виборів, які містять цифрові показники щодо запропонованих витрат та складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та видатків дільничних виборчих комісій. Після неодноразових звернень до Відповідача, останнім погоджено наданий Позивачем кошторис на 2021 рік лише у сумі 100 000,00грн. (шляхом накладання запису «погоджено» на кошторису). В усному порядку повідомлено про неможливість фінансування проміжних виборів у зазначеному розмірі 250 577,12грн , оскільки у бюджеті Костянтинівської сільської ради на 2021 рік не передбачено витрати на підготовку та проведення проміжних виборів. Відповідачем недофінансовано проведення проміжних виборів 28.03.2021 року у розмірі 150 577,12 грн (250 577,12-100 000,00). За зверненнями Позивача щодо розгляду на позачерговій сесії Костянтиніської сільської ради питання до фінансування проміжних місцевих виборів , які відбудуться 28.03.2021 року у сумі 150 577,12 грн. Відповіді не надано, питання на позачерговій сесії не розглянуто. ЦВК також наголосила Відповідачеві на тому, що мають бути створені відповідні належні умови щодо фінансування Позивача, однак Позивач допускає протиправну бездіяльність.

Відповідач надав відзив на позов та підтримав свої доводи в судовому засіданні. Так його правова позиція полягає в тому, що територіальна виборча комісія: не склала пропозицію про виділення коштів на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та видатків дільничних комісій; лише має право подати пропозиції щодо виділення коштів на підготовку та проведення відповідних виборів (в даному випадку проміжних), після надання цих пропозицій та в межах виділеного місцевої радою обсягу видатків (коштів), територіальна виборча комісія складає та погоджує із головою сільської ради єдиний кошторис видатків за формою, згідно із додатком до постанови КМУ №745 від 19.08.2020р. Костянтинівською сільською радою 26 лютого 2021 року було прийнято рішення №2 «Про внесення змін до бюджету Костянтинівської сільської територіальної громади на 2021 рік, було вирішено збільшити асигнування по головних розпорядниках бюджетних коштів, а саме виконавчому комітету Костянтинівської сільської ради на 1668271грн., в тому числі на проведення місцевих виборів на суму 70000,00грн. (п.2.2.1 рішення), з урахуванням того, що раніше, під час прийняття в 2020 році бюджету на 2021рік, було виділено 30000,00грн. на проведення місцевих виборів. Таким чином, твердження позивача про те, що сільським головою самостійно, погоджено видатки на проведення проміжних виборів в сумі 100000,00грн. не відповідають дійсності та не підтверджуються належними доказами. Позивач склав кошторис на 2021 рік на суму 250557,12грн., поза межами суми виділених сільською радою коштів, тому кошторис не був погоджений сільським головою.

В судовому засіданні сторона Позивача підтримала викладені ними доводи, та просила задовольнити позов.

Відповідач наполягав на відмові в задоволенні позову з огляду на його безпідставність.

Суд заслухав сторони, дослідив наявні в справі докази, надав їм оцінку та встановив таке.

25.08.2020 року згідно Постанови №2 від 25.08.2020року «Про утворення та формування складу сільських та селищних територіальних виборчих комісій Миколаївського району Миколаївської області» утворено та 07.09.2020року зареєстровано у реєстрі юридичних та фізичних осіб підприємців та громадських обєднань Костянтинівську сільську територіальну виборчу комісію Миколаївського району Миколаївської області.

24.12.2020 року, Костянтинівською сільською територіальною виборчою комісією Миколаївського району Миколаївської області прийнято у зв`язку з тим, що подано заяву Відповідачем «Про дострокове припинення повноважень депутата сільської ради достроково припинено повноваження депутата ОСОБА_2 від виборчого округу №1» Постанову № 57 «Про призначення проміжних виборів депутата Костянтинівської сільської ради в багатомандатному виборчому округу №1», які призначено на 28.03.2021 р.

05.01.2021 року голова виборчої комісії звернувся до Відповідача, для отримання відомостей, щодо заробітної плати Голови Костянтиніської сільської ради за грудень 2020року, з метою формування кошторису та плану щомісячних асигнувань виборів, оплати праці членам виборчої комісії, зокрема й голові виборчої комісії, для включення до кошторису проміжних виборів 28.03.2021 року.

Відповідно до ст. 149 Виборчого кодексу виконання повноважень члена виборчої комісії на платній основі оплачується в розмірі та порядку, встановлених Кабінетом Міністрів України за поданням Центральної виборчої комісії, за рахунок коштів державного бюджету, виділених на підготовку і проведення виборів депутатів.

Листом від 22 січня 2021 року №168 виборча комісія звернулася до голови Костянтинівської сільської ради щодо забезпечення підготовки та проведення проміжних місцевих виборів 28.03.2021 року, а також для формування кошторису для проведення проміжних виборів відповідно до додатку 7 до Постанови ЦВК від 04.09.2020р № 223.

26.02.2021 року Відповідачем прийнято рішення № 2 «Про внесення змін до бюджету Костянтинівської сільської територіальної громади», яким вирішено виділити на проведення місцевих виборів (код 0110191) 70 000,00 грн.

Позивач зазначає про не відповідність Виборчому кодексу України оскільки питання фінансування проміжних виборів винесено на сесію та затверджено без складання відповідного кошторису та плану асигнувань проміжних виборів.

22.03.2021 року Позивач вдруге подав подав кошторис на 2021 рік (код 0110191 Проведення місцевих виборів), затверджений Постановою № 67 «Про фінансування (план асигнувань та кошторис) Костянтинівської СТВК на проміжні місцеві вибори 28.03.2021 року», згідно якого зазначив видатки у розмірі 250 577, 12 грн., щодо виділення коштів на підготовку і проведення 28.03.2021 року проміжних виборів, які містять цифрові показники щодо запропонованих витрат та складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та видатків дільничних виборчих комісій.

Відповідно до пункту 15 Порядку фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2020 року №745, територіальна виборча комісія складає, затверджує та погоджує з головою відповідної місцевої ради/сільським, селищним, міським головою єдиний кошторис видатків за формою згідно з додатком, яким передбачаються видатки на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів за повною економічною класифікацією видатків, кошторис, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій, лише після прийняття місцевою радою рішення про виділення коштів на проведення проміжних виборів.

Костянтинівською сільською радою 26 лютого 2021 року було прийнято рішення №2 «Про внесення змін до бюджету Костянтинівської сільської територіальної громади на 2021 рік». Так, було вирішено збільшити асигнування по головних розпорядниках бюджетних коштів, а саме виконавчому комітету Костянтинівської сільської ради на 1668271грн., в тому числі на проведення місцевих виборів на суму 70000,00грн. (п.2.2.1 рішення), з урахуванням того, що раніше, під час прийняття в 2020 році бюджету на 2021рік, було виділено 30000,00грн. на проведення місцевих виборів. З додатку №3 до вказаного рішення сільської ради вбачається, що розподіл видатків на 2021 рік включає 100000,00грн. на проведення місцевих виборів.

КазначействомУДКСУ Миколавської області перераховано на рахунок Позивача 100 000, 00 грн.

Таким чином, Позивач доводить, що відповідачем недофінансовано проведення проміжних виборів 28.03.2021 року у розмірі 150 577,12 грн (250 577,12-100 000,00).

22.03.2021 року листом № 7 Позивач звернувся з листом до Відповідача та просив на позачерговій сесії Костянтиніської сільської ради розглянути питання до фінансування проміжних місцевих виборів , які відбудуться 28.03.2021 року у сумі 150 577,12 грн. Відповіді не надано, питання на позачерговій сесії не розглянуто.

10.05.2021 року Позивач звернувся з листом до Голови Миколаївської ОДА ТА Голови ЦВК України, в якому зазначив, про невиконання Відповідачем Постанови ЦВК №43 Про забезпечення діяльності територіальних виборчих комісій поза виборчим процесом місцевих виборів від 05.02.2021 року , та просив забезпечити виконання законодавств.

Листом № 21-33/1-1882 Члена ЦВК повідомлено, що на адресу Відповідача направлено лист, яким наголошено на неохідності вжиття заходів , спрямованих на створеня належних умов для роботи Костянтинівської СТВК, зокрема щодо забезпечення її потрібним для здійсненя повноважень приміщеннями та матеріально- технічнимми засобам відповідно до вимог виборчого кодексу та нормативів, установлених ЦВК, про що неодноразово інформувалась сільська рада.

20.05.2021 року Костянтинівської сільської територіальна виборча комісія Миколаївського району Миколаївської області прийнято Постанову №71 «Про фінансування Костянтинівської СТВК поза виборчим процесом» та направлено кошторис, яким визначено видатки.

Листом №8 від 21.05.2021 року вказану Постанову №71 від 20.05.2021 року разом з кошторисом направлено на адресу Відповідача по пошті, з метою розгляду та затвердження бюджетною комісією фінансування на 2021 рік (план асигнувань та кошторис) Костянтинівської СТВК в сумі 183 650,00грн.

Листом №21.38/1-1834 від 26.05.2021 р ЦВК підтверджено, що територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальний органом та крім повноважень з безпосередньо організації підготовки та проведення місцевих виборів, вирішують низку питань поза виборчим процесом місцевих виборів. А тому і після завершення виборчого процесу територіальна виборча комісія повинна мати належне матеріальне технічне забезпечення..

04.06.2021 року надано листа Миколаївської обласної державної адміністрації подібного за змістом до листа від 26.05.2021 р з ЦВК.

Постановою ЦВК №43 від 05.02.2021 року «Про забезпечення діяльності територіальних виборчих комісій поза виборчим процесом місцевих виборів», визначено що територіальні виборчі комісії як юридичні особи повинні подавати передбачену законодавством відповідну звітність.

07.06.2021 року ГУ ДПС у Миколаївській області Позивачу винесено вимогу про сплату боргу (недоїмки ) №Ю31462/13.

01.07.2021 року на адресу Позивача надійшов лист № 21-33/1-2144_від 01.07.2021 р члена ЦВК про необхідність подання звітності, останній термін якої сплив 07.05.2021 року, тобто були створені умови за яких Позивач позбавлений можливості виплатити заробітну плату працівникам, які були залучені до виборчого процесу та сплатити податки. Крім того, у зв`язку із наявністю кредиторської заборгованості з оплати праці та не сплати податків до бюджету, є необхідність подавати звітність до контролюючого органу до повного погашення усіх видів заборгованості.

07.07.2021 листом з ЦВК повідомлено Відповідача про необхідність вжиття заходів , спрямованих на виконання належних умов для роботи Костянтиніської СТВК, зокрема стососно її забезпечення.

Спірні правовідносини регулюються наступними нормами діючого законодавства України.

Суд зазначає, що гарантії права громадян на участь у виборах, регулювання підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів відповідно до Конституції України визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 року № 396-IX (далі ВК України).

Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно частини 1 статті 194 ВК України одним із видів місцевих виборів визначено проміжні вибори, які згідно частини 2 статті 5 ВК проводяться двічі на рік - в останню неділю березня та останню неділю жовтня.

6.6. У відповідності до частини 5 статті 194 ВК України проміжні вибори депутата сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) призначаються у відповідному багатомандатному окрузі у зв`язку з достроковим припиненням повноважень депутата відповідної ради, обраного у цьому окрузі. При призначенні виборів територіальна виборча комісія визначає кількість депутатських мандатів, які будуть розподілятися на таких виборах в багатомандатному виборчому окрузі.

Проміжні вибори депутатів (депутата) сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) у багатомандатному окрузі призначаються з урахуванням положень статті 5 цього Кодексу на найближчу останню неділю березня або останню неділю жовтня (крім року проведення чергових місцевих виборів), а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня проміжних місцевих виборів. Рішення про призначення проміжних виборів депутатів (депутата) сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня надходження до територіальної виборчої комісії повідомлення відповідної місцевої ради про дострокове припинення повноважень депутата, обраного у відповідному виборчому окрузі, але не пізніш як за шістдесят днів до дня проведення найближчих проміжних виборів, визначеного відповідно до положень статті 5 цього Кодексу (частина 3 статті 195 ВК України).

Порядок призначення та проведення проміжних виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) в багатомандатному виборчому окрузі врегульовано статтею 285 ВК України

Так, згідно частини 1 статті 285 ВК України у разі якщо депутат сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), який обирався в багатомандатному окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені з підстав і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії у відповідному окрузі призначаються проміжні вибори. Проміжні вибори депутатів призначаються територіальною виборчою комісією у десятиденний строк з дня надходження до комісії повідомлення відповідної місцевої ради про дострокове припинення повноважень депутата ради, але не пізніш як за шістдесят днів до дня проведення найближчих проміжних виборів, визначеного відповідно до положень статті 5 цього Кодексу. В іншому разі проміжні вибори депутатів місцевих рад не призначаються та не проводяться.

Частиною 2 статті 285 ВК України визначено, що проміжні вибори депутатів у багатомандатних округах проводяться у порядку та строки, передбачені цим Кодексом. При призначенні виборів територіальна виборча комісія визначає кількість депутатських мандатів, які будуть розподілятися на таких виборах в багатомандатному виборчому окрузі. На проміжних виборах в багатомандатному виборчому окрузі може обиратися один депутат. Якщо після призначення проміжних виборів, але до початку відповідного виборчого процесу у багатомандатному окрузі достроково припинилися повноваження інших депутатів, обраних у цьому ж окрузі, територіальна виборча комісія своїм рішенням відповідно змінює кількість депутатських мандатів, які будуть розподілятися на проміжних виборах в такому окрузі. Таке рішення може бути прийнято не пізніше дня, що передує дню початку виборчого процесу відповідних місцевих виборів.

Проміжні вибори депутатів проводяться двічі на рік - в останню неділю березня та останню неділю жовтня. У рік проведення чергових місцевих виборів проміжні вибори не призначаються та не проводяться, крім випадків, якщо у зв`язку з достроковим припиненням повноважень депутата місцевої ради склад відповідної місцевої ради став неповноважним (частина 3 статті 285 ВК України).

Порядок фінансування місцевих виборів їх матеріально-технічне забезпечення врегульовано розділом ХХХV ВК України.

Так, згідно частини 1 статті 209 ВК України витрати на підготовку і проведення місцевих виборів здійснюються за рахунок коштів державного бюджету, передбачених на здійснення Центральною виборчою комісією керівництва та управління у сфері проведення виборів та референдумів, коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України, коштів відповідних місцевих бюджетів (далі - кошти бюджету, що виділені на підготовку і проведення місцевих виборів), а також коштів власних виборчих фондів організацій партій, які висунули виборчі списки кандидатів у депутати, кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови (частина 1 статті 209 ВК України). Витрати на підготовку і проведення чергових, позачергових, додаткових та перших виборів депутатів, сільських, селищних, міських голів здійснюються за рахунок коштів державного бюджету, передбачених на здійснення Центральною виборчою комісією керівництва та управління у сфері проведення виборів та референдумів, коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України.

Усі інші види місцевих виборів проводяться за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.

Фінансування виборчих комісій здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Кошти на підготовку і проведення місцевих виборів перераховуються Центральній виборчій комісії не пізніше дня початку виборчого процесу, а територіальним виборчим комісіям - невідкладно після затвердження єдиного кошторису доходів і видатків на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів ( частина 7 статті 210 ВК України).

На реалізацію положень частини 7 статті 210 ВК України Кабінетом Міністрів України Постановою від 19.08.2020 року №745 затверджено Порядок фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів (далі Порядок №745).

Згідно пункту 14 Порядку №745 витрати на підготовку і проведення повторних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тис. і більше), сільських, селищних, міських голів, проміжних виборів депутата сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тис.) у відповідному багатомандатному виборчому окрузі здійснюються територіальними виборчими комісіями за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.

Отже, фінансування проміжних виборів депутата сільської ради у відповідному багатомандатному виборчому окрузі здійснюються територіальними виборчими комісіями за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, а тому саме Відповідач зобов`язаний Законом виділити кошти для проведення проміжних виборів депутатів до Костянтинівської сільської ради в багатомандатному виборчому округу №1.

Пунктом 15 Порядку №745 визначено механізм виділення коштів на проведення проміжних виборів.

Зокрема, у разі призначення повторних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тис. і більше), сільських, селищних, міських голів, проміжних виборів депутата сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тис.) у відповідному багатомандатному виборчому окрузі територіальна виборча комісія подає відповідній місцевій раді пропозиції щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та видатків дільничних виборчих комісій. У межах виділеного місцевою радою обсягу видатків територіальна виборча комісія складає, затверджує та погоджує з головою відповідної місцевої ради/сільським, селищним, міським головою єдиний кошторис видатків за формою згідно з додатком, яким передбачаються видатки на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів за повною економічною класифікацією видатків, кошторис, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій.

Отже, аналізуючи наведене слід прийти до висновку, що для фінансування проміжних виборів:

1) Територіальна виборча комісія має подати відповідній місцевій раді пропозиції щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та видатків дільничних виборчих комісій;

2) Місцева рада приймає рішення про виділення коштів на проведення проміжних виборів;

3) Територіальна виборча комісія складає, затверджує єдиний кошторис видатків за формою згідно з додатком, яким передбачаються видатки на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів за повною економічною класифікацією видатків, кошторис, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій;

4) Територіальна виборча комісія погоджує з головою відповідної місцевої ради/сільським, селищним, міським головою єдиний кошторис видатків за формою згідно з додатком, яким передбачаються видатки на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів за повною економічною класифікацією видатків, кошторис, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій.

Саме такий алгоритм дій передбачений для виділення коштів для фінансування проміжних виборів і його не дотримання суперечить виборчому законодавству України.

Водночас суд звертає увагу, що постановою Центральної виборчої комісії від 05.02.2021 року №42 затверджено на 2021 рік середні норми видатків територіальних і дільничних виборчих комісій на підготовку та проведення місцевих виборів, які мали бути застосовані до цих правовідносин, дана постанова діяла на час виникнення спірних правовідносин.

На реалізацію наведених нормативних положень, позивачем 22.03.2021 року на адресу голови Костянтинівської сільської ради надіслані пропозиції щодо виділення коштів на підготовку і проведення 28.03.2021 року проміжних виборів, які складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та видатків дільничних виборчих комісій з огляду на те, що попередній запит був задоволений частково, і сільський голова особисто погодив лише 100000 гривень, доказів того, що дане узгодження обговорювалась на засіданні бюджетної комісії до суду надано не було, тому суд вважає, що Відповідач, як суб`єкт владних повноважень не довів даний факт.

Водночас суд звертає увагу, що в додатках до листа Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії містяться цифрові показники щодо запропонованих витрат, які уможливлюють вирішення питання про обсяг коштів, що необхідно виділити на проведення проміжних виборів.

Разом з цим, Костянтинівська сільська рада Миколаївського району Миколаївської області не розглянула питання порушені листом 22.03.2021 року, той факт, що дане питання не розглядалось фактично не заперечується Відповідачем, він лише обґрунтовує свої доводи, тим, що рішення про виділення 100000 гривень обумовлене неналежним складенням додатків до звернення, однак жодних доводів на підтвердження того, чому не розглянуто лист з додатками від 22.03.2021 року не наведено, як не наведено жодного аргументу на доводи позивача про допущення протиправної бездіяльності щодо нерозгляду питання, порушеного 20.05.2021 року Костянтинівською сільською територіальною виборчою комісією Миколаївського району Миколаївської області, згідно постанови постанови №71 «Про фінансування Костянтинівської СТВК поза виборчим процесом".

З даного приводу суд зазначає наступне.

Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року, №280/97-ВР Костянтинівська сільська рада Миколаївського району Миколаївської області є органом місцевого самоврядування, діяльність якого має здійснюватися в тому числі на принципі законності.

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналізуючи наведені положення, з урахуванням вимог розділу ХХХV ВК України, слід прийти до висновку, що Костянтинівська сільська рада Миколаївського району Миколаївської області зобов`язана була вирішити питання щодо фінансування проміжних виборів.

Дослідженням матеріалів справи встановлено, що позивачем неодноразово надсилалось звернення до Костянтинівська сільська рада Миколаївського району Миколаївської області щодо фінансування проміжних виборів, які мають відбутись 28.03.2021 року. При цьому у додатках до звернень Позивача наведені орієнтовні суми видатків на проведення виборів, і позивач зазначає про дотримання ним вимог, що пропозиції складено з урахуванням середніх норм видатків.

Інформація, яка містилась в цих листах, за своїм змістовим навантаженням, надавала можливість відповідачу прийняти обґрунтоване рішення про виділення коштів на проведення проміжних виборів, та про фінансування Костянтинівської СТВК поза виборчим процесом натомість такого рішення прийнято не було, що поставило під питання належне проведення 28.03.2021 року проміжних виборів до Костянтинівської сільської ради та її подальше існування.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

У цій справі позивач довів протиправність бездіяльності Костянтинівської сільської ради, щодо не розгляду питання про виділення фінансування для проведення проміжних виборів депутатів до Костянтинівської сільської ради, які відбулися 28.03.2021 р. у розмірі 150 557,12 грн. щодо не розгляду Костянтинівською сільською радою Миколаївського району Миколаївської області кошторису Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області, щодо фінансування поза виборчим процесом місцевих виборів.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Відповідача винести рішення про до фінансування Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області згідно наданого кошторису у розмірі 150 557,12 грн., суд зазначає, що прийняття такого рішення є дискреційним повноваженням сільської ради, і оскільки дане питання вдруге взагалі не розглядалось приходить до висновку про необхідність часткового задоволення даної позовної вимоги шляхом зобов`язання Костянтинівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області розглянути звернення голови Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області від 22.03.21 року №7 про фінансування проведення місцевих виборів, які відбудуться 28.03.21 року у сумі 150577,12 грн. та з метою захисту порушеного права та забезпечення виборчого процесу, суд вважає правильним зобов`язати Костянтинівської сільську раду прийняти рішення про виділення фінансування Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області на проведення проміжних виборів депутата до Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області, що має відбутись 28.03.2021 року, в сумі зазначеній в пропозиціях щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії.

Також суд звертає увагу сторін, що 22 жовтня 2021 року № 430 ЦВК прийняла постанову Про питання фінансування окремими місцевими радами проміжних та повторних місцевих виборів, в якій звернула увагу на складнощі щодо дотримання діючого законодавства України, що безпосередньо стосується предмету спору в даній справі.

Нормами ч.2 статті 134 КАС визначено, що за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Статтею 139 КАС України вирішено питання розподілу судових витрат, зокрема частиною 2 статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, з огляду на те, що і Костянтинівська сільська територіальна виборча комісія Миколаївського району Миколаївської області, і Костянтинівська сільська рада Миколаївського району Миколаївської області, у розумінні КАС України, є суб`єктами владних повноважень, суд вважає, що судові витрати не підлягають стягненню з Відповідача, оскільки витрат на залучення свідків та проведення експертиз сторонам не понесено.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області (вул. Гагаріна, 29, с.Костянтинівка, Новоодеський район, Миколаївська область,56663 ЄДРПОУ 43802000) до Костянтинівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області (вул. Гагаріна, 29, с.Костянтинівка, Новоодеський район, Миколаївська область,56663 ЄДРПОУ 20902743) задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльність Костянтинівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області щодо не розгляду звернення голови Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області від 22.03.21 року №7 про виділення фінансування для проведення проміжних виборів депутатів до Костянтинівської сільської ради, які відбулися 28.03.2021 р. у розмірі 150 557,12 грн.

3. Зобов`язати Костянтинівську сільську раду Миколаївського району Миколаївської області розглянути звернення голови Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області від 22.03.21 року №7 про фінансування проведення місцевих виборів, які відбудуться 28.03.21 року у сумі 150577,12 грн. та прийняти рішення про виділення фінансування Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області на проведення проміжних виборів депутата до Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області, що має відбутись 28.03.2021 року, в сумі зазначеній в пропозиціях щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складених на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії.

4. Визнати протиправною бездіяльність щодо не розгляду Костянтинівською сільською радою Миколаївського району Миколаївської області звернення №8 від 21.05.2021 щодо кошторису Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області, про фінансування поза виборчим процесом місцевих виборів.

5. Зобов`язати Костянтинівську сільську раду Миколаївського району Миколаївської області розглянути у встановленому діючим законодавством України порядку звернення №8 від 21.05.2021 щодо кошторису Костянтинівської сільської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області, про фінансування поза виборчим процесом місцевих виборів.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя О.М. Мельник

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.07.2022
Оприлюднено20.07.2022
Номер документу105285112
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо бюджетної системи та бюджетного процесу; державного боргу

Судовий реєстр по справі —400/6362/21

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 18.11.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Рішення від 17.07.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 16.08.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні