ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 липня 2022 року ЛуцькСправа № 140/3754/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю ПЕРША про стягнення адміністративно-господарських санкцій,
ВСТАНОВИВ:
Волинське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулось з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю ПЕРША про стягнення на користь Держави в особі Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю в дохід Державного бюджету України на рахунки відкриті в управліннях Державної казначейської служби України (ГУК у Волинській області/м.Луцьк/50070000, код ЄДРПОУ 38009371, р/р UA528999980313151230000003550, Казначейство України) адміністративно-господарські санкції в розмірі 63600,00 грн., та пені в розмірі 7441,20 грн. (всього на суму 71041 грн. 20 коп.)
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що всупереч вимогам частини 1 статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні відповідачем у 2020 році не забезпечено норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів в кількості 1 особи. Сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів становить 63600,00 грн., яка відповідачем в добровільному порядку не була сплачена. За несвоєчасну сплату адміністративно-господарських санкцій відповідачу нарахована пеня в сумі 7441,20 грн., яку позивач просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ПЕРША із сумою адміністративно-господарських санкцій в примусовому порядку.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 13.05.2022 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін.
У відзиві на позов від 27.05.2022 №73 представник відповідача просив залишити позов без розгляду.
Представник позивача у відповіді на відзив зазначає, що Управління Держпраці у Волинській області лише 19.04.2022 року надало ВОВФСЗІ акт перевірки від 11.02.2022 №ВЛ106/01 Об/АВ щодо додержання суб`єктом господарювання ТОВ «ПЕРША» вимог законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю в 2020 році.
Оскільки відповідач, в порушення вимог закону, подав до Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звіт форми 10-ПІ ВОВФСЗІ за 2020 рік з завідомо недостовірною інформацією, а саме вказав про виконання ним нормативу з працевлаштування однієї особи з інвалідністю, а тому у Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю підстав стверджувати про існування у відповідача боргу зі слати АГС та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб не було аж до моменту отримання результату проведеної перевірки, Управлінням Держпраці у Волинській області.
Таким чином, у Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю виникла підстава для звернення з позовом до суду, починаючи з 20.04.2022, з наступного дня після отримання Акту перевірки Управління Держпраці у Волинській області від 11.02,2022 №ВЛ106/0106/АВ, оскільки до подання вказаних документів відділенню Фонду не було відомо про те, що у відповідача протягом 2020 року працювало 19 осіб, а середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність фактично становила 0 осіб.
А відтак, просить позовні вимоги задовольнити повністю.
В запереченнях на відповідь на відзив представник відповідача заяву про залишення позовної заяви без розгляду підтримала з підстав викладених у самій заяві від 31.05.2022 про залишення позовної заяви без розгляду.
Ухвалою суду від 19.07.2022 в задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю ПЕРША про залишення позову без розгляду, відмовлено.
Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є підставними та підлягають до задоволення з огляду на таке.
Судом встановлено, що 24.02.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю ПЕРША подало до Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2020 рік (форма №10-ПІ), у якому відображено, що середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу у 2020 році становила 19 осіб (рядок 01 звіту), з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, становила 1 особа (рядок 02 звіту). Фонд оплати праці штатних працівників відповідача у 2020 році становив 1208,4 тис. грн. Середньорічна заробітна плата штатного працівника становить 63600,0 грн.
ВОВФСЗОІ виявило недостовірність (розбіжності) поданого відповідачем звіту з інформацією, отриманою від Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області за 2020 рік про середньооблікову кількість осіб з інвалідністю, працевлаштованих роботодавцями Волинської області, в тому числі відповідачем.
У зв`язку із чим, 14.07.2021 позивач звернувся до Управління Держпраці у Волинській області для проведення перевірки виявленої розбіжності у звіті Товариства з обмеженою відповідальністю ПЕРША.
Управління Держпраці у Волинській області провело перевірку ТОВ ПЕРША щодо додержання суб`єктом господарювання ТОВ ПЕРША вимог законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю в 2020 році, про що складено акт перевірки від 11.02.2022 №ВЛ106/0106/АВ.
Актом перевірки Управління Держпраці у Волинській області від 11.02.2022 №ВЛ106/0106/АВ встановлено, що середньооблікова кількість працюючих у ТОВ ПЕРША у 2020 році складала 19 осіб, а середньооблікова кількість працюючих осіб з інвалідністю становила 0 осіб.
Таким чином, актом перевірки від 11.02.2022 №ВЛ106/0106/АВ встановлено порушення ТОВ ПЕРША частини 1 статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні, відповідачем у 2020 році не забезпечено норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів в кількості 1 особи.
За відповідачем рахується борг зі сплати адміністративно-господарських санкцій в розмірі 63600,00 грн. та пені в розмірі 7441,20 грн.
Відповідачем адміністративно-господарські санкції в добровільному порядку сплачені не були.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону (частини третя статті 19 Закону № 875-ХІІ).
Відповідно до частини 1 статті 18 Закону №875-XII забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Згідно з частиною 3 статті 18 Закону №875-XII підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
У свою чергу, відповідно до частини 7 статті 19 Закону №875-ХІІ порядок реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, його відділеннях, строки подання йому звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо їх реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, його відділеннях, подачі щорічного звіту, а також надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю (частина 9 статті 19 Закону №875-ХІІ).
Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативів робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, неподання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку (частина десята статті 19 Закону № 875-ХІІ).
За приписами частин першої четвертої статті 20 Закону №875-ХІІ підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів. Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк. Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів). Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
Відповідно до пункту 4 частини 3 статті 50 Закону України Про зайнятість населення від 05 липня 2012 року №5067-VІ роботодавці зобов`язані, зокрема, своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).
Отже, своєчасно та в повному обсязі надавши інформацію про попит на вакансії, підприємство фактично вживає залежних від нього передбачених законом заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.
Вказані висновки щодо застосування норм права викладені у постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду від 26 червня 2018 року (справа №806/1368/17) та в силу приписів частини п`ятої статті 242 КАС України враховуються при вирішенні цієї справи.
Разом з тим, відповідач не надав суду належних та допустимих доказів на підтвердження того, що він вжив залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення, яке полягає у не забезпеченні середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю відповідно до установленого нормативу у 2020 році.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відтак, оскільки відповідач не вжив усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення, яке полягає у не забезпеченні середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю відповідно до установленого нормативу у 2020 році, тому позовні вимоги про стягнення з нього адміністративно-господарських санкцій та пені належить задовольнити.
Крім того, відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи наведене, витрати позивача - суб`єкта владних повноважень зі сплати судового збору за звернення до суду із даним позовом із відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 243, 245, 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ПЕРША на користь держави в особі Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю в дохід Державного бюджету України на рахунки відкриті в управліннях Державної казначейської служби України (ГУК у Волинській області/м.Луцьк/50070000, код ЄДРПОУ 38009371, р/р UA528999980313151230000003550, Казначейство України) адміністративно-господарські санкції в розмірі 63600 (шістдесят три тисячі шістсот гривень) 00 копійок та пені в розмірі 7441 (сім тисяч чотириста сорок одна) гривня 20 копійок. (всього на суму 71041 грн. 20 коп.)
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Волинське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, код ЄДРПОУ 13369882, адреса: 43008, Волинська область, м.Луцьк, вул. Писаревського, 3А.
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю ПЕРША, код ЄДРПОУ 40713699, адреса: 43018, м. Луцьк, вул. Львівська,61.
Суддя Ю.Ю. Сорока
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2022 |
Оприлюднено | 21.07.2022 |
Номер документу | 105326054 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Обрізко Ігор Михайлович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Сорока Юрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні