Рішення
від 20.07.2022 по справі 420/3993/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3993/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 липня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Потоцької Н.В.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (відповідно до ст. 262 КАС України) справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Транспортні Рішення» до Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області про визнання протиправними та скасування постанов,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Транспортні Рішення» до Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області в якому позивач просить:

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321448 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321449 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321450 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321451 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321452 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321453 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321454 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321455 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321456 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321457 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321458 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321459 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321460 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321461 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321462 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321463 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321464 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321465 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321466 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321467 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321468 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321469 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321470 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321471 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321472 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

- визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321473 від 13 грудня 2021 року в сумі 34 000 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

21.10.2021 р. о 09 год. 00 хв. в пункті перевірки, що знаходиться на ділянці дороги а/д М-05 «Київ - Одеса», 452 км. + 811 м., згідно направлення на перевірку від 19.10.2021 р. №026521 старшим державним інспектором ВДК Матвійчуком Є.О. було здійснено перевірку транспортного засобу марки DAF/Кronе номерний знак: НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , що належить ТОВ «Транспортні Рішення» (водій - ОСОБА_1 ).

За результатами вказаної перевірки складено акт №317166 від 21.10.2021, в якому зазначено, що «ч. 1 абз. 11 ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт» управління транспортним засобом при здійсненні міжнародних вантажних перевезень з вимкненим контрольним пристроєм (тахографом) в період за: 21.10.21 р., 20.10.21 р., 19.10.21 р., 18.10.21 р., 17.10.21 р., 16.10.21 р., 15.10.21 р., 14.10.21 р., 13.10.21 р, 12.10.21 р., 11.10.21 р., 10.10.21 р., 09.10.21 р., 08.10.21 р., 07.10.21 р., 06.10.21 р., 05.10.21 р., 04.10.21 р., 03.10.21 р., 02.10.21 р., 01.10.21 р., 30.09.21 р., 29.09.21 р., 28.09.21 р., 27.09.21 р.; ч. 1 абз. 6 ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт» виконання резидентами України міжнародних перевезень вантажів без документів, визначених ст. 53 цього Закону, а саме: картка міжнародного автомобільного страхування (Зелена картка) до т/з DAF номерний знак НОМЕР_1 ».

У зазначеному акті від 21.10.2021 наявні пояснення водія про причини порушень: «Осуществляю внутренние перевозки по индивидуальной книжке (Індивідуальна контрольна книжка водія) тах. нет».

Товариство з обмеженою відповідальністю «Транспортні Рішення» зазначає, що водії під час перевірки не надав перевіряючому чіп тахографу з огляду на те, що він їхав по території України та контролював робочий час за допомогою індивідуальної книжки праці та відпочинку, так як в автомобілі немає тахографу, а відтак, висновки викладені у акті перевірки та, відповідно, спірна постанова є неправомірними.

Процесуальні дії.

Ухвалою суду від 21.02.2022 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку ст. 262 КАС України).

Ухвалою суду від 21.02.2022 року разом з адміністративним позовом направлені на електронну пошту Південному міжрегіональному управлінню Укртрансбезпеки (odesa@dsbt.gov.ua) 10.03.2022 року, що підтверджується роздруківкою з електронної пошти.

Строк на подання відзиву сплинув 19.03.2022 року.

Станом на момент розгляду справи Відповідач відзив на адміністративний позов не надав.

Ухвалою суду від 19.07.2022 року залучено до участі у справі в якості другого відповідача Відділ державного нагляду (контролю) в Одеській області.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Транспортні Рішення» згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстроване 07.04.2010, в якості суб`єкта господарювання, основним напрямком діяльності якого є 49.41 «Вантажний автомобільний транспорт».

21.10.2021 р. о 09 год. 00 хв. в пункті перевірки, що знаходиться на ділянці дороги а/д М-05 «Київ - Одеса», 452 км. + 811 м., згідно направлення на перевірку від 19.10.2021 р. №026521 старшим державним інспектором ВДК Матвійчуком Є.О. було здійснено перевірку транспортного засобу марки DAF/Кronе номерний знак: НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , що належить ТОВ «Транспортні Рішення» (водій - ОСОБА_1 ).

За результатами вказаної перевірки складено акт №317166 від 21.10.2021, в якому зазначено, що «ч. 1 абз. 11 ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт» управління транспортним засобом при здійсненні міжнародних вантажних перевезень з вимкненим контрольним пристроєм (тахографом) в період за: 21.10.21 р., 20.10.21 р., 19.10.21 р., 18.10.21 р., 17.10.21 р., 16.10.21 р., 15.10.21 р., 14.10.21 р., 13.10.21 р, 12.10.21 р., 11.10.21 р., 10.10.21 р., 09.10.21 р., 08.10.21 р., 07.10.21 р., 06.10.21 р., 05.10.21 р., 04.10.21 р., 03.10.21 р., 02.10.21 р., 01.10.21 р., 30.09.21 р., 29.09.21 р., 28.09.21 р., 27.09.21 р.; ч. 1 абз. 6 ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт» виконання резидентами України міжнародних перевезень вантажів без документів, визначених ст. 53 цього Закону, а саме: картка міжнародного автомобільного страхування (Зелена картка) до т/з DAF номерний знак НОМЕР_1 ».

У зазначеному акті від 21.10.2021 наявні пояснення водія про причини порушень: «Осуществляю внутренние перевозки по индивидуальной книжке (Індивідуальна контрольна книжка водія) тах. нет».

На підставі акту перевірки № 317166 від 21.10.2021 року Південним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки винесено постанову №321473 від 13.12.2021 р. про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 34 000 грн, за порушення абз. 6 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а також постанови №321448, 321449, 321450, 321451. 321452. 321453, 321454, 321455, 321456, 321457, 321458, 321459, 321460, 321461, 321462, 321463, 321464. 321465, 321466, 321467, 321468. 321469, 321470, 321471, 321472 від 13.12.2021 р. про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 680 грн, кожною за порушення абз. 11 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

13 листопада 2021 р. ТОВ «Транспортні Рішення» направлено начальнику Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Шинкевичу Олексію претензію від 13.11.2021 р. на офіційну адресу Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в якому просило анулювати Акт проведення перевірки № 317166 від 21.10.2021 р., так як водій не порушував закон праці і відпочинку, а також покарати інспектора за протизаконні дії.

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ.

Стаття 19 Конституції України в першому реченні закріплює автономію особистості в її різноманітній життєдіяльності, а у другому реченні містить її королларій, передбачаючи, що держава не може виходити за межі повноважень, що передбачені Конституцією та законами України.

У «Науковому висновку щодо меж дискреційного повноваження суб`єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією», опублікованому на офіційному сайті Верховного Суду, зазначено, що «критеріями судового контролю за реалізацією дискреційних повноважень є: критерії перевірки діяльності публічної адміністрації, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України, зокрема, мета, з якою дискреційне повноваження надано, об`єктивність дослідження доказів у справі, принцип рівності перед законом, безсторонність; публічний інтерес, задля якого дискреційне повноваження реалізується; зміст конституційних прав та свобод особи; якість викладення у дискреційному рішенні доводів, мотивів його прийняття».

Конституція України (в редакції станом на 30.09.2016 року) містить статтю 124 «…Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.», яка визначає можливість судового захисту за наявності юридичного спору.

Юридичний спір в даній справі виник у зв`язку із прийняттям відповідачем постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу про стягнення з ТОВ "Траффік" адміністративно-господарських штрафів.

Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень визначено Законом України «Про автомобільний транспорт».

Положеннями статті 5 Закону України "Про автомобільний транспорт" (далі Закон) передбачено, що основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.

Державне регулювання та контроль у сфері автомобільного транспорту спрямовані на:

забезпечення балансу інтересів держави, органів місцевого самоврядування, користувачів транспортних послуг та підприємств, установ, організацій, інших юридичних та фізичних осіб - суб`єктів господарювання на автомобільному транспорті незалежно від форм власності;

забезпечення якісного та безпечного функціонування автомобільного транспорту;

розвиток та удосконалення нормативно-правової бази діяльності автомобільного транспорту;

визначення загальних засад стратегічного розвитку, системи управління, реформування та регулювання автомобільного транспорту;

визначення пріоритетних напрямів розвитку та шляхів оптимізації діяльності автомобільного транспорту;

захист прав споживачів під час їх транспортного обслуговування;

захист національного ринку транспортних послуг та суб`єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сфері автомобільного транспорту;

створення рівних умов для роботи всіх суб`єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сфері автомобільного транспорту, обмеження монополізму та розвиток конкуренції;

забезпечення зайнятості населення, підготовки спеціалістів і робочих кадрів, охорони праці;

раціональне використання енергетичних та матеріальних ресурсів;

охорону довкілля від шкідливого впливу автомобільного транспорту, проведення науково-технічної роботи, досліджень та розвиток системи статистики.

Державне регулювання та контроль у сфері автомобільного транспорту реалізується шляхом проведення центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування економічної, тарифної, науково-технічної та соціальної політики, ліцензування та сертифікації на автомобільному транспорті, задоволення потреб автомобільного транспорту в паливно-енергетичних і матеріально-технічних ресурсах і транспортних засобах.

Відповідно до ст.6 Закону державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажив на території України, у тому числі - габаритно-ваговий контроль транспортних засобів.

Із змісту ч.14, 17 ст.6 Закону України «Про автомобільний транспорт» вбачається, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст.33 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовується на законних підставах.

Згідно ст. 34 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезень пасажирів та\чи вантажів.

Процедура здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначена Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабміну України від 08.11.2006р. № 1567 (далі - Порядок № 1567).

Положеннями статті 60 Закону передбачена відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт.

З матеріалів справи вбачається, що підставою прийняття оскаржуваних постанов є матеріали здійснених посадовими особами УТБ заходів державного контролю на автомобільному транспорті шляхом проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, за результатом якої складено відповідні акти.

В акті перевірок зафіксовані порушення, передбачені ст.60 Закону, а саме: ч.1 абз. 6 - виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів без документів, визначених статтею 53 цього Закону, - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; ч.1 абз. 11 - управління транспортними засобами при здійсненні міжнародних автомобільних перевезень без контрольних пристроїв (тахографів) реєстрації режимів праці чи відпочинку водіїв транспортних засобів чи вимкненими такими контрольними пристроями (тахографами) або без щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку - штраф у розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

На підтвердження вказаних обставин в матеріалах справи наявний акт про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №317166 від 21.10.2021 року.

Щодо зазначених в акті порушення передбаченого абз. 6 ч. 1 ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт».

Статтею 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначені поняття: «внутрішні перевезення» - перевезення пасажирів і вантажів між населеними пунктами, розташованими на території однієї держави;

«внутрішні перевезення» - перевезення пасажирів та/чи вантажів територією України без перетину державного кордону України:

«міжнародні перевезення пасажирів і вантажів» - перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом з перетином державного кордону;

«товарно-транспортна накладна» - єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов`язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.

Відповідно до ст. 47 ЗУ «Про автомобільний транспорт» до внутрішніх перевезень вантажів відносяться перевезення вантажів між пунктами відправлення та призначення, розташованими в Україні, та комплекс допоміжних операцій, пов`язаних з цими перевезеннями, а також технологічні перевезення вантажів, що здійснюються в межах одного виробничого об`єкта без виїзду на автомобільні дороги загального користування.

Так, статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначено документи, на підставі яких виконуються вантажні перевезення.

Автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

- для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

- для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Відповідно до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України 14.10.1997 р. № 363 товарно-транспортні накладні та дорожні листи вантажного автомобіля є основними документами на перевезення вантажів.

Пунктом 11.1. Правил № 363 встановлено, що основним документом на перевезення вантажів с товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.

Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Та незалежно від застосування того чи іншого товарно-транспортного документу вантажовідправником, визначальним для віднесення автоперевезення до внутрішнього або міжнародного є лише встановлення території по якій такий транспортній засіб його здійснює, що і відображається у такій товарно-транспортній накладній у якості «пункт завантаження» - «пункт розвантаження».

З огляду на вказане, суд зазначає, що 21.10.2021 р. (у день здійснення перевірки), відповідно до СМR №303, транспортний засіб марки DAF/Krone номерний знак: НОМЕР_1 / НОМЕР_2 під керуванням водія ОСОБА_1 здійснював перевезення вантажів з м. Южний до м. Київ (пункти завантаження та розвантаження), що згідно географічній карті, знаходяться на території однієї держави - Україна, а тобто, здійснював внутрішнє, а не міжнародне перевезення.

Разом з тим, відповідно до абз. 6 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів без документів, визначених статтею 53 цього Закону, - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Так, відповідно до ст. 53 ЗУ «Про автомобільний транспорт», при виконанні міжнародних перевезень вантажів резиденти України повинні мати:

- дозволи іноземних країн, по території яких буде здійснюватися перевезення;

- дозвіл щодо узгодження умов та режимів перевезення в разі перевищення вагових або габаритних обмежень чи документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових (габаритних) обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків;

- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу;

- сертифікат відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територією яких буде здійснюватися перевезення, якщо інше не передбачено між народними договорами України;

- документи на вантаж.

Тобто, навіть якщо б ТОВ «Транспортні Рішення» здійснювало міжнародне перевезення вантажів, то відсутність картки міжнародного автомобільного страхування (Зелена картка) до т/з DAF номерний знак НОМЕР_1 , зазначеної посадовою особою Відповідача в акті №317166 від 21 жовтня 2021 р., не є порушенням вимог ст. 53 ЗУ «Про автомобільний транспорт», так як перелік документів, визначених в ст. 53 відповідного закону, не містить такого обов`язкового документу як «картка міжнародного автомобільного страхування (Зелена картка)».

Наведені обставини у сукупності свідчать про недоведеність відповідачем факту виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів без документів, визначених статтею 53 цього Закону, відповідальність за яке передбачена ч.1 абз. 6 ст.60 Закону, що свідчить про відсутність правових підстав для притягнення до відповідальності шляхом винесення спірної постанови.

Щодо зазначених в акті порушень передбачених абз. 11 ч. 1 ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт».

Так, відповідно до абз. 11 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за управління транспортними засобами при здійсненні міжнародних автомобільних перевезень без контрольних пристроїв (тахографів) реєстрації режимів праці чи відпочинку водіїв транспортних засобів чи вимкненими такими контрольними пристроями (тахографами) або без щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку - штраф у розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

В акті №317166 від 21.10.2021. зазначено, що «ч. 1 абз. 11 ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт» управління транспортним засобом при здійсненні міжнародних вантажних перевезень з вимкненим контрольним пристроєм (тахографом) в період за: 21.10.21 р., 20.10.21 р., 19.10.21 р., 18.10.21 р., 17.10.21 р., 16.10.21 р., 15.10.21 р., 14.10.21 р., 13.10.21 р, 12.10.21 р., 11.10.21 р., 10.10.21 р., 09.10.21 р., 08.10.21 р., 07.10.21 р., 06.10.21 р., 05.10.21 р., 04.10.21 р., 03.10.21 р., 02.10.21 р., 01.10.21 р., 30.09.21 р., 29.09.21 р., 28.09.21 р., 27.09.21 р.;…».

Відповідно до ст. 20 ЗУ «Про автомобільний транспорт», на території України повинні виконуватися вимоги встановлення та використання на транспортних засобах, які призначаються для міжнародних перевезень, контрольних приладів (тахографів) реєстрації режимів праці та відпочинку водіїв, передбачені законодавством країн, на території яких виконуються перевезення.

Згідно частини другої статті 49 Закону України «Про автомобільний транспорт» водій транспортного засобу зобов`язаний, зокрема, мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень.

Відповідно до ч. 7 та ч. 8 ст. 53 ЗУ «Про автомобільний транспорт», у транспортних засобах, що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів та/або вантажів, установлюються і використовуються контрольні пристрої - тахографи. Водії транспортних засобів, що належать резидентам або нерезидентам України, зобов`язані допускати до перевірки тахографів посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, надавати їм реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв - тахокарти, а також, у разі якщо у транспортному засобі використовуються цифрові тахографи, роздруковувати на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв.

Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів визначає Інструкція з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затверджена Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385, яка поширюється на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі) (п. 1.3. Інструкції № 385).

Пунктом 1.4. Інструкції № 385 визначено поняття термінів, зокрема:

- контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв;

- картка - картка контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначена для використання в цифровому тахографі;

- тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення.

Пунктом 2.4. Інструкції № 385 встановлено, що транспортні засоби, призначені для перевезення небезпечних вантажів, обладнують тахографами з урахуванням положень пунктів 2.1-2.3 цього розділу та відповідно до законодавства щодо встановлення вимог до конструкцій таких транспортних засобів.

Пунктом 3.3 Інструкції № 385 зазначено, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання:

- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використати» цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР (994_016), або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;

- у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);

- у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Відповідно до Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року №153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті, статті 18 Закону України «Про автомобільний транспорт» та з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв колісних транспортних засобів Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 07.06.2010 № 340, зареєстрованим в Мін`юсті України 14 вересня 2010 року за №811/18106, затверджено Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів.

Пунктами 6.1., 6.2. та 6.3. Положення № 340 передбачено, що автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами. Облік робочого часу водіїв здійснюється на основі табеля обліку використання робочого часу. Перевізник, який використовує водіїв за наймом, щомісяця складає графік змінності водіїв, веде відомість обліку робочого часу та відпочинку водія (додаток 2), у якій щодо кожної робочої зміни зазначаються планові та фактичні дані щодо маршруту, початок та кінець робочої зміни. Водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3).

Відтак, водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, повинен мати при собі заповнені тахокарти, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом, а у разі керування транспортним засобом, який не обладнаний тахографом, водій веде індивідуальну контрольну книжку водія.

Як вже зазначалося судом вище, 21.10.2021 р. (у день здійснення перевірки), відповідно до СМR №303, транспортний засіб марки DAF/Krone номерний знак: НОМЕР_1 / НОМЕР_2 під керуванням водія ОСОБА_1 здійснював перевезення вантажів з м. Южний до м. Київ (пункти завантаження та розвантаження), що згідно географічній карті, знаходяться на території однієї держави - Україна, а тобто, здійснював внутрішнє, а не міжнародне перевезення.

Отже, з огляду на те, що транспортний засіб не здійснює міжнародні перевезення та не обладнано тахографом, водій здійснював ведення індивідуальної контрольної книжки водія, як це передбачено чинними Інструкцією № 385 та Положенням № 340, про що ним також особисто зазначено у зауваженнях до акта перевірки.

Разом з тим, судом встановлено, що в наданій до суду копії індивідуальної контрольної книжки водія ОСОБА_1 (посвідчення водія: серія НОМЕР_3 ) наявні всі передбачені записи за період з 27.09.2021 року по 21.10.2021 року, які зазначені в акті №317166.

Наведені обставини у сукупності свідчать про недоведеність відповідачем факту управління транспортними засобами при здійсненні міжнародних автомобільних перевезень без контрольних пристроїв (тахографів) реєстрації режимів праці чи відпочинку водіїв транспортних засобів чи вимкненими такими контрольними пристроями (тахографами) або без щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку, відповідальність за яке передбачена ч.1 абз. 11 ст.60 Закону, що свідчить про відсутністьправових підстав для притягнення до відповідальності шляхом винесення спірних постанов.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на викладене суд дійшов висновку про задоволення позову.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При розподілі судових витрат суд враховує, що позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2481,00 грн.

Таким чином, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, з Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Транспортні Рішення» слід стягнути судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2481,00 грн.

Керуючись ст. ст. 242, 246, 250, 251, 255, 295, 297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Транспортні Рішення» до Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області про визнання протиправними та скасування постанов - задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321448 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321449 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321450 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321451 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321452 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321453 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321454 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321455 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321456 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321457 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321458 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321459 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321460 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321461 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321462 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321463 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321464 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321465 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321466 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321467 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321468 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321469 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321470 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321471 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321472 від 13 грудня 2021 року в сумі 680 грн.;

Визнати протиправною та скасувати Постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 321473 від 13 грудня 2021 року в сумі 34 000 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Південне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Транспортні Рішення» судові витрати за сплату судового збору у розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривна) грн. 00 копійок сплачені відповідно до платіжного доручення №532 від 11.01.2022 року;

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Транспортні Рішення» (адреса: 65101, м. Одеса, вул. Ак. Корольова, 3-А, код юридичної особи 37060484, тел.: (048) 772 40 10)

Південне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки - адреса: 65014, м. Одеса, вул. Успенська, 4, код ЄДРПОУ 39816845, телефон: (048) 737-75-61, електронна пошта: odesa@dsbt.gov.ua

Відділ державного нагляду (контролю) в Одеській області (адреса: 65014, м. Одеса, вул. Успенська, 4, код ЄДРПОУ 39816845, телефон: (067) 784-16-02, електронна пошта: odesa@dsbt.gov.ua).

Головуючий суддя Потоцька Н.В.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.07.2022
Оприлюднено22.07.2022
Номер документу105327659
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/3993/22

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Ухвала від 23.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Постанова від 11.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 07.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 07.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 06.01.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 20.07.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 18.07.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні