ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2022 року м. Чернівці Справа № 600/7440/21-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левицького В.К., розглянув у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ТОВ Сектор Газу Комплект до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецький області про визнання протиправними дій та скасування вимоги.
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ Сектор Газу Комплект (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецький області (далі - відповідач), в якому, з урахуванням позовної заяви у новій редакції, просить:
визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецький області про покладення відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку ОСОБА_1 пільгової пенсії на товариство з обмеженою відповідальністю Сектор Газу Комплект;
скасувати вимогу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецький області про сплату боргу від 03.12.2021 року № Ю-225.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що відповідач помилково відніс період роботи ОСОБА_1 в ТОВ Сектор Газу Комплект до стажу роботи за Списком №2, оскільки товариство не займається виробництвом вуглекислоти, а придбавало її.
Посилаючись на положення п. 6.1 Інструкції 21-1 та абз. 4 п.п. 1 п. 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-ІV, позивач вважає, що ОСОБА_1 не був зайнятий на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, або інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, тому у нього відсутній обов`язок відшкодовування фактичних витрат на виплату та доставку пенсії, призначеної на пільгових умовах вказаній вище особі.
За вказаною позовною заявою відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні).
Заперечуючи проти позовних вимог, Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області подало до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначало, що на виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду у справі № 600/2943/21-а від 03.09.2021, Головним управлінням призначено ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з 26.01.2021.
До стажу роботи, яке дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, управлінням зараховано 15 років 2 місяці 6 днів, а саме періоди:
-з 14.09.1990 по 07.12.2000 ДП Лужанський експериментальний (код ЄДРПОУ 00333380), що складає 10 років 2 мiсяцi 6 днів;
-з 17.10.2001 29.05.2003, з 01.03.2004 по 07.08.2006 в ТОВ Сектор Газу ЛХЗ (ЄДРПОУ 31620803), що складає 4 роки 20 днів;
-з 08.08.2006 по 17.04.2007, з 11.07.2007 по 21.09.2007 в Сектор Газу (код ЄДРПОУ 34519139), що складає 10 місяців 21 день.
Відповідач також вказував, що на адресу позивача направлялись вiдповiднi розрахунки, на загальну суму фактичних витрат на виплату та доставку виплачених пенсій, що підтверджують поштові повідомлення про вручення, однак зазначені в розрахунках суми підприємством не сплачувались, у зв`язку із чим за вказаний період утворилась заборгованість в сумі 7 574,25 грн.
Враховуючи наявну станом на 01.12.2021 заборгованість ТОВ Сектор Газу Комплект перед Пенсійним фондом України в сумі 7 574,25 грн, Головне управління, керуючись главою 8 Інструкції, та в порядку стягнення заборгованості зі страхувальників сформувало вимогу про сплату боргу № 1-225 вiд 03.12.2021, яку було надіслано позивачу для узгодження.
Враховуючи наведене, відповідач вважає, що в спірних правовідносинах він діяв в межах повноважень та визначений законом спосіб.
Ухвалами суду від 31.05.2022 та 01.07.2022 витребувано від відповідача письмові докази по справі.
Ухвалою суду від 01.07.2022 справу призначити до розгляду в судовому засіданні з повідомленням сторін.
Представник позивача в судове засідання, призначене на 13.07.2022, не прибув, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце судового засідання, що підтверджується матеріалами справи.
У судовому засіданні, яке відбулося 13.07.2022, представники відповідача заперечували проти позову. Просили суд відмовити в задоволенні позову у повному обсязі, а розгляд справи провести у порядку письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами, за їх відсутності.
Враховуючи приписи ст. ст. 194, 205 КАС України, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами в порядку письмового провадження.
З`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.
Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області від 04.02.2021 №2400-1708-8/3671 відмовлено ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 відповідно до п. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку з відсутністю права, а саме відповідного стажу роботи із шкідливими та важкими умовами праці, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Із змісту вказаного листа видно, що ОСОБА_1 не враховано до стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 період роботи з 14.09.1990 по 07.12.2000 на ДП «Лужанський експериментальний завод».
Вважаючи відмову протиправною, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області, в якому просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області щодо відмови у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області призначити з дати звернення 26.01.2021 ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах, як такому, що працював в цехах виробництва вуглекислоти всіма методами із загальним стажем роботи (станом на 31.12.2020) 30 років 11 місяців 15 днів та стажем роботи із шкідливими і важкими умовами праці (Список №2), що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах 15 років 8 місяців 19 днів, відповідно до частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтовував тим, що відповідачем протиправно відмовив йому у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України відповідно до частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Так, загальний стаж його роботи становить 30 років 11 місяців 15 днів, а стаж роботи зі шкідливими і важкими умовами праці за Списком №2 15 років 8 місяців 19 днів, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду у справі № 600/2943/21-а від 03.09.2021, яке набрало законної сили, адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду в Чернівецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю. Визнано протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 . Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з 26.01.2021.
Згідно мотивувальної частини цього рішення встановлені наступні обставини:
Судом встановлено, що позивач у період з 14.09.1990 по 07.12.2000 працював наповнювачем балонів вуглекислотної дільниці (21.04.1999 переведений апаратником вуглекислотної станції) у Лужанському експериментальному заводі. У період з 17.10.2001 по 21.09.2007 (за винятком періодів з 29.05.2003 по 01.03.2004, з 17.04.2007 по 10.07.2007) ОСОБА_1 працював у ТОВ Сектор газу на посадах апаратника, приймальника балонів, начальника ділянки наповнення балонів двоокисом вуглецю наповнювача балонів.
Вказані обставини підтверджуються записами трудової книжки ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 .
Відповідно до змісту архівної довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 66 від 27.09.2019 ОСОБА_1 працював повний робочий день на Лужанському експериментальному заводі у період з 14.09.1990 по 20.04.1999 (наповнювач балонів вуглекислотної дільниці) та з 21.04.1999 по 07.12.2000 (апаратник вуглекислотної станції 4 розряду) та виконував роботу наповнювача балонів вуглекислотою у вуглекислотному цеху по безперервному виробництву вуглекислоти з газів горіння та газів бродіння, обслуговував посудини під тиском, робота пов`язана з підвищеною температурою та вологістю повітря в цеху, виділенням шкідливих газів, з дією шуму високої інтенсивності, за професією посад працівників, безпосередньо зайнятих в цехах виробництва вуглекислоти всіма методами, що передбачена Списком №2, затвердженого постановою РМ СРСР 22.08.1956 № 1173 розділ ХІ Хімічне виробництво. Стаж роботи за Списком №2 за період з 14.09.1990 по 07.12.2000 становить 10 років 2 місяці 23 дні.
З указаної вище довідки також вбачається, що після 21.08.1992 атестація робочого місця не проводилась.
Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області від 04 лютого 2021 року №2400-1708-8/3671 позивачу відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 відповідно до пункту 2 статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у зв`язку з відсутністю права, а саме відповідного стажу роботи із шкідливими та важкими умовами праці, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Так, згідно архівної довідки ДП Лужанський експериментальний завод №66 від 27.09.2019 про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у них позивач виконував роботу наповнювача балонів вуглекислотою у вуглекислотному цеху по безперервному виробництву вуглекислоти з газів горіння та газів бродіння. Проте згідно записів трудової книжки НОМЕР_1 (запис №1) 14.09.1990 позивач був прийнятий на роботу наповнювачем балонів вуглекислотної дільниці. До заяви про призначення пенсії не додані жодні документи, що підтверджують роботу в саме в цеху по безперервному виробництву вуглекислоти. Також в архівній довідці №66 від 27.09.2019 зазначено, що після 21.08.1992 атестація робочого місця не проводилася. Враховуючи вище викладене, період роботи з 14.09.1990 по 07.12.2000 не враховано до стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці за Списком №2 за відсутності підстав. Згідно поданих позивачем документів загальний страховий стаж позивача складає 30 років 11 місяців 15 днів.
Суд звертає увагу, що відповідно до ч. 5 ст. 78 КАС України обставини, встановлені стосовно певної особи рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, можуть бути у загальному порядку спростовані особою, яка не брала участі у справі, в якій такі обставини були встановлені.
Інших відомостей наведене рішення суду щодо роботи ОСОБА_1 в ТОВ Сектор Газу не містить, так як і не містить тверджень, що посада наповнювач балонів, яку займав ОСОБА_1 в ТОВ Сектор Газу Комплект віднесена до Списку №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 № 36.
З матеріалів справи також видно, що 25.11.2021 відповідач направив на адресу позивача лист за № 2400-0502-8/42300, яким повідомив, що на виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду у справі від 03.09.2021 № 600/2943/21-а, Головним управлінням призначено пенсію за віком ОСОБА_1 на пільгових умовах відповідно до ч. ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з 26.01.2021.
До стажу за Списком № 2, що дав право на призначення пенсії, зараховано 15 років 2 місяці 6 днів, а саме періоди:
-з 14.09.1990 по 07.12.2000 ДП Лужанський експериментальний (код ЄДРПОУ 00333380), що складає 10 років 2 мiсяцi 6 днів;
-з 17.10.2001 по 29.05.2003, з 01.03.2004 по 07.08.2006 в ТОВ Сектор Газу ЛХЗ (ЄДРПОУ 31620803), що складає 4 роки 20 днів;
-з 08.08.2006 по 17.04.2007, з 11.07.2007 по 21.09.2007 в Сектор Газу (код ЄДРПОУ 34519139), що складає 10 місяців 21 день.
З матеріалів справи також видно, що Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області на адресу позивача надіслало розрахунок № 2400-0502-8/39627 від 09.11.2021 фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів б - з ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 2-8 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове пенсійне страхування" з листопада 2021 року, відповідно до якого на позивача покладено обов`язок відшкодовувати пільгову пенсію виплачену ОСОБА_1 (частка плати складає 32,45%).
Згідно вказаного розрахунку, місячний розмір фактичних витрат на виплату та доставку пенсій гр. ОСОБА_1 становить 743,04 грн, а сума фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за період з дати призначення (перерахунку) пенсії до дати формування розрахунку 6831,21 грн.
Як зазначав у відзиві відповідач, враховуючи наявну станом на 01.12.2021 заборгованість ТОВ Сектор Газу Комплект перед Пенсійним фондом України в сумі 7574,25 грн, Головне управління, керуючись главою 8 Інструкції, та в порядку стягнення заборгованості зі страхувальників сформувало вимогу про сплату боргу № Ю-225 вiд 03.12.2021, яку було надіслано позивачу для узгодження.
Вважаючи дії щодо покладення відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгової пенсії та вимогу про сплату боргу протиправними, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Розглядом справи по суті також встановлено, 27.06.2022 відповідач направив на адресу позивача лист за № 2400-0502-8/21500, яким повідомив про відкликання оскаржуваної вимоги № Ю-225 вiд 03.12.2021.
Згідно листа Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області від 08.07.2022 № 2400-0802-8/23333, відомості щодо атестації робочих місць за умовами праці ТОВ Сектор Газу Комплект відсутні.
Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
Спеціальними законами, які визначають принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, є Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 р. № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV) та Закон України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 р. № 1788-XII (далі - Закон № 1788-XII) в редакції Законів, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин.
Статтею 13 Закону №1788-XII визначені категорії працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах.
Зокрема, відповідно до пункту "а" цієї статті Закону на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Згідно пунктів б - з ч.1 ст. 13 Закону №1788-XII на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи:
б) працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах;
в) трактористи-машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - чоловіки після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі;
г) жінки, які працюють трактористами-машиністами, машиністами будівельних, шляхових і вантажно-розвантажувальних машин, змонтованих на базі тракторів і екскаваторів, - після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 15 років на зазначеній роботі;
д) жінки, які працюють доярками (операторами машинного доїння), свинарками-операторами в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 55 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років за умови виконання встановлених норм обслуговування;
е) жінки, зайняті протягом повного сезону на вирощуванні, збиранні та післязбиральній обробці тютюну, - після досягнення 55 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років;
є) робітниці текстильного виробництва, зайняті на верстатах і машинах, - за списком виробництв і професій, затверджуваним у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України, - після досягнення 55 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років;
ж) жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п`ятеро і більше дітей, - незалежно від віку і трудового стажу, в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України;
з) водії міського пасажирського транспорту (автобусів, тролейбусів, трамваїв) і великовагових автомобілів, зайнятих у технологічному процесі важких і шкідливих виробництв, після досягнення 55 років і при стажі роботи: для чоловіків - не менше 30 років, у тому числі на зазначеній роботі не менше 12 років 6 місяців; для жінок - не менше 25 років, у тому числі на зазначеній роботі не менше 10 років.
Згідно з абз. 1-3 п. 2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону № 1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до ст. ст. 13 і 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та призначених відповідно до ч. 2 і 3 ст.114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного ст. 26 цього Закону, здійснюється у такому порядку:
підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 2 ст. 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком;
за рахунок коштів Державного бюджету України пенсії, призначені особам відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (стосовно осіб, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та відповідно до статті 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та після цієї дати відповідно до пунктів 2 - 8 частини другої статті 114 цього Закону (стосовно осіб, які працювали у сільськогосподарських товаровиробників, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та частини третьої статті 114 цього Закону.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" від 26.06.1997 № 400/97-ВР (далі - Закон № 400/97-ВР, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є: суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.
Згідно з абз. 4 п. 1 ст. 2 Закону № 400/97-ВР для платників збору, визначених пунктами 1 і 2 частини першої статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та призначених після дня набрання чинності зазначеним Законом відповідно до пунктів 2 - 8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у період до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Абзацом 3 п. 1 ст. 4 Закону № 400/97-ВР встановлено ставку на обов`язкове державне пенсійне страхування у розмірі 100 відсотків від об`єкта оподаткування, визначеного абз. 4 п. 1 ст. 2 цього Закону.
Отже, аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що витрати на виплату та доставку пенсій, призначених особам відповідно до пунктів "б" - "з" ст. 13 Закону №1788-XII за списком № 2, покриваються підприємствами та організаціями, крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України. При цьому обов`язок підприємств та організацій з відшкодування цих витрат, понесених Пенсійним фондом України після 01.01.2014, не пов`язаний з датою призначення такої пенсії чи часом набуття, необхідного для цього пільгового стажу.
Указаний висновок кореспондується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною, зокрема в постанові від 25.09.2012 у справі № 21-251а12 та Верховного Суду у постановах від 21.06.2018 у справі № 819/2573/15, від 28.02.2019 у справі № 808/329/17.
Суд звертає увагу, що порядок відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах визначений 6 розділом Інструкції №21-1.
Відповідно до пункту 6.2 Інструкції №21-1 витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи.
При цьому стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.
Наприклад, громадянину для призначення пенсії на пільгових умовах за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць необхідно мати стаж роботи 12,5 роки при загальному стажі 30 років. Фактично він має стаж роботи, що дає йому право на пільгову пенсію, 22 роки, з них на підприємствах: № 1 - 8 років (останнє місце роботи); № 2 - 2 роки (попереднє місце роботи); № 3 - 12 років.
Для визначення частки плати враховується стаж на підприємствах: № 1 - 8 років; № 2 - 2 роки; № 3 - 2,5 року.
При визначенні частки сплати окремого підприємства стаж ураховується в місяцях (шляхом переведення років у місяці).
Частка відшкодування підприємством витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, яким відповідно до законодавства стаж, що дає право на призначення цих пенсій, зараховується у кратному розмірі, розраховується з урахуванням кратності стажу.
Якщо пенсія на пільгових умовах призначена із взаємним зарахуванням періодів роботи, передбачених статтями 13, 14 та 55 Закону України Про пенсійне забезпечення, або із взаємним зарахуванням періодів роботи, передбачених частинами другою і третьою статті 114 Закону, які дали право на цю пільгову пенсію, то відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку цих пенсій здійснюється тими підприємствами, на яких цей стаж було вироблено.
Аналізуючи наведені положення пункту 6.2 розділу 6 Інструкції №21-1, суд прийшов до висновку, що обов`язок покрити витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій, покладається на підприємства, за рахунок яких такий стаж сформований.
Тобто, таке підприємство має відповідати сукупності наступних обставин:
- здійснювати роботи із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України;
- атестувати робочі місця, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Відповідно до пункту 20 Порядку підтвердження трудового стажу у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Отже, у разі відсутності у трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсії на пільгових умовах, підприємство зобов`язано видати особі уточнюючу довідку про періоди роботи, що зараховуються до пільгового стажу.
Судом встановлено, що ТОВ Сектор Газу Комплект не здійснював роботи із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України; не атестував робочі місця, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, оскільки такі були відсутні; уточнюючу довідку про періоди роботи, що зараховуються до пільгового стажу ОСОБА_1 не видавав.
Наведена обставина не заперечувалася представниками відповідача в судовому засіданні.
Крім того, дослідженням змісту Списку №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 № 36, встановлено, що професії апаратника, наповнювач балонів, начальник ділянки наповнення балонів двоокисом вуглецю, на яких працював ОСОБА_1 , ним не передбачені.
Під час розгляду справи по суті, відповідач не надав до суду належних, допустимих, достовірних, достатніх доказів на підтвердження здійснення позивачем діяльність, яка охоплюється Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці.
Наведене у своїй сукупності дає суду підстави стверджувати, що позивач не здійснював діяльність пов`язану з роботами із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, тому, відповідно до положень пункту 6.2 розділу 6 Інструкції №21-1, за його рахунок пільговий стаж не може бути сформований, а отже в нього відсутній обов`язок покрити витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій.
Суд також звертає увагу, що перелік виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами, які наведені у Списку №2 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 № 36, яка була чинна в період формування відповідачем ОСОБА_1 пільгового стажу за рахунок позивача, а також в редакціях чинних до прийняття цієї постанови та на день слухання справи у суді, не містило такої посади, як наповнювач балонів, що не заперечується відповідачем.
Суд констатує, що у рішенні Чернівецького окружного адміністративного суду по справі №600/2943/21-а від 03.09.2021, яке стало підставою для призначення ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з 26.01.2021, також не йшлося мови про те, що посада наповнювача балонів віднесена до Списку № 2. Суд при прийнятті цього рішення виключно виходив з того, що згідно «… архівної довідки ДП «Лужанський експериментальний завод» №66 від 27.09.2019 про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у них позивач виконував роботу наповнювача балонів вуглекислотою у вуглекислотному цеху по безперервному виробництву вуглекислоти з газів горіння та газів бродіння…».
Тобто, ключовим у даному разі було те, що ОСОБА_1 «…виконував роботи ... у вуглекислотному цеху по безперервному виробництву вуглекислоти з газів горіння та газів бродіння…», що відносить таку діяльність до Списку №2, незалежно від їх редакцій.
З матеріалів справи видно, що позивач безперервного виробництва вуглекислоти з газів горіння та газів бродіння не здійснював, тому роботу ОСОБА_1 товаристві не можна ототожнювати з його роботою на ДП «Лужанський експериментальний завод», оскільки умови праці були абсолютно іншими.
Відповідно до положень наведених вище нормативно-правових актів, особі може бути зарахований до пільгового стажу стаж, виключно у разі зайнятості повний робочий день на роботі, яка охоплюється Списком №2.
Судом встановлено, що в період з 17.10.2001 по 29.05.2003, з 01.03.2004 по 07.08.2006 ОСОБА_1 працював в ТОВ Сектор Газу ЛХЗ, правонаступником якого є позивач, на посадах апаратника СГУ2М, наповнювача балонів, начальника ділянки наповнення балонів двоокисом вуглецю.
Таким чином, враховуючи наведене вище, необхідно прийти до висновку, що дії відповідача про покладенню відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку ОСОБА_1 пільгової пенсії на позивача є протиправними.
Крім того, суд звертає увагу, що призначення пільгової пенсії особі, породжує наслідок у вигляді обов`язку покривати витрати на її виплату та доставку підприємствам за рахунок яких сформовано пільговий стаж.
При цьому такий пільговий стаж формується за рахунок підприємств, які реально використовували роботи, що охоплюються Списком №2, а не шляхом призначення такого підприємства відповідачем.
Покривати витрати на виплату та доставку пільгової пенсії має виключно те підприємство, яке використовує роботи, що охоплюються Списком №2, а не те, за рахунок кого помилково сформовано пільговий стаж.
Згідно ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Під час розгляду справи по суті, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірність дії щодо покладення на позивача обов`язку з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку ОСОБА_1 пільгової пенсії.
Щодо позовної вимоги позивача про скасування вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецький області про сплату боргу від 03.12.2021 № Ю-225, суд зазначає наступне.
Оскаржувана вимога складена відповідно до розділу 8 Інструкції 21-1, яким врегульовано порядок стягнення заборгованості зі страхувальників.
Згідно пункту 8.2 Інструкції №22-1 органи Пенсійного фонду надсилають страхувальникам вимогу про сплату недоїмки в таких випадках:
а) якщо дані документальних перевірок результатів діяльності страхувальника свідчать про донарахування сум страхових внесків;
б) якщо страхувальник має на кінець звітного базового періоду недоїмку зі сплати страхових внесків;
в) якщо страхувальник має на кінець звітного періоду борги зі сплати фінансових санкцій (штрафів) та пені.
У випадку "а" вимога надсилається одночасно з актом документальної перевірки.
У випадках, визначених підпунктами "б" та/або "в" цього пункту, вимога надсилається протягом п`яти робочих днів, наступних за календарним місяцем, у якому виникла або зросла недоїмка зі сплати страхових внесків (заборгованість зі сплати фінансових санкцій (штрафів) та пені). Вимога формується на підставі даних особових рахунків платників.
Вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом.
Сума боргу у вимозі проставляється у гривнях з двома десятковими знаками. Вимога формується на суму боргу, який не менше 10 грн.
Вимога формується на підставі актів документальних перевірок та облікових даних з карток особових рахунків страхувальників за формою згідно з додатком 9 цієї Інструкції (для страхувальника - юридичної особи) або за формою згідно з додатком 10 цієї Інструкції (для страхувальника - фізичної особи) (п. 8.3 розділу 8 Інструкції № 21-1).
Формами вимог про сплату боргу, згідно з додатками 9 та 10 Інструкції№ 21-1, передбачено, що вимога про сплату боргу формується станом на дату наявності заборгованість зі сплати страхових внесків, штрафів (фінансових санкцій) та пені, із зазначенням суми.
Формами вимог про сплату боргу, згідно з додатками 9 та 10 Інструкції№ 21-1, також передбачено, що відповідно до ст. 106 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та на підставі картки особового рахунку платника та/або рішень територіальних органів Пенсійного фонду України, відповідний орган Пенсійного фонду України вимагає сплати недоїмки зі страхових внесків, фінансових санкцій (штрафів) та пені на загальнообов`язкове обов`язкове державне пенсійне страхування, із зазначенням суми недоїмки.
Беручи до уваги вищенаведене, суд приходить до переконання, що вимога про сплату боргу формується станом на дату наявності заборгованість тільки зі сплати страхових внесків, штрафів (фінансових санкцій) та пені. Формування вимоги про сплату боргу з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій Інструкцією № 21-1 не передбачено, оскільки заборгованість зі сплати фактичних витрат на виплату та доставку пенсій стягується у судовому порядку за зверненням територіального органу Пенсійного фонду України.
Згідно пункту 8.6 розділу 8 Інструкції 21-1 вимога вважається відкликаною, якщо: а) сума боргу самостійно погашається страхувальником; б) орган Пенсійного фонду скасовує або змінює раніше зазначену суму боргу внаслідок її узгодження або оскарження; в) вимога органу Пенсійного фонду про сплату боргу скасовується чи змінюється судом (господарським судом); г) борг списується у випадках, передбачених статтею 106 Закону у редакції, що діяла до 1 січня 2011 року; ґ) є рішення суду на стягнення відповідних сум боргу, що зазначені у вимозі.
За своєю правовою природою відкликання вимоги про сплату боргу, свідчить про те, що такий документ не може породжувати з моменту відкликання правові наслідки, в силу свого анулювання. Тобто, він не є рішенням яке породжує правові наслідки.
Дослідженням матеріалів справи встановлено, що оскаржувану вимогу про сплату боргу від 03.12.2021 № Ю-225 відкликано відповідачем 27.06.2022.
Суд звертає увагу, що як складання оскаржуваної вимоги, так і її відкликання відбулось в спосіб не передбачений чинним законодавством, однак це не спростовує її нікчемність.
З врахуванням того, що оскаржувана вимога про сплату боргу від 03.12.2021 № Ю-225 на момент розгляду справи в суді є відкликаною, у суду немає правових підстав для її скасування, оскільки юридично вона не існує, тому в цій частині позов не підлягає задоволенню.
Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
З матеріалів справи видно, що за подання вказаного позову позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2270,00 грн.
Враховуючи часткове задоволення позову, суд стягує з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача сплачений судовий збір у розмірі 1135,00 грн пропорційно задоволеним вимогам.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 14, 77, 139, 243-246, 255, 293 та 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області про покладення відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку ОСОБА_1 пільгової пенсії на товариство з обмеженою відповідальністю Сектор Газу Комплект.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області на користь товариства з обмеженою відповідальністю Сектор Газу Комплект судові витрати (судовий збір) у сумі 1135,00 грн.
4. В іншій частині позову відмовити.
Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.
Повне найменування учасників процесу:
позивач - товариство з обмеженою відповідальністю Сектор Газу Комплект (вул. Коломийська, 9б, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 31629803);
відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області (площа Центральна, 3, м. Чернівці, 58002 код ЄДРПОУ 40329345).
Суддя В.К. Левицький
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2022 |
Оприлюднено | 25.07.2022 |
Номер документу | 105356910 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо нагляду та контролю у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні