Рішення
від 12.07.2022 по справі 640/9489/19
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 липня 2022 рокуЛьвівСправа № 640/9489/19 пров. № П/857/13/22Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді: Матковської З.М.,

суддів: Кузьмича С.М., Улицького В.З.,

при секретарі судового засідання: Юник А.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові адміністративну справу №640/9489/19 за позовом Міністерства юстиції України до Робітничої партії України (марксистсько-ленінська) про заборону діяльності політичної партії,-

В С Т А Н О В И В :

Міністерство юстиції України звернулось до суді із позовом до Робітничої партії України (марксистсько-ленінська) про припинення діяльності політичної партії.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що 14.04.2015 було прийнято Закон України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Закон №317), яким засуджено комуністичний та націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарні режими в Україні, визначено правові основи заборони пропаганди їх символіки та встановлено порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму.

Як встановлює частина четверта статті 3 Закону №317, рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам цього Закону приймає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.

Відповідно до пункту 3 статті 7 Закону №317 юридичні особи, політичні партії, інші об`єднання громадян, зареєстровані на день набрання чинності цим Законом, у разі порушення його вимог зобов`язані протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із вимогами цього Закону.

Згідно з пунктом 4 статті 7 Закону №317 у разі недотримання вимог цього Закону юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, зазначеними у пункті 3 цієї статті Закону, їхня діяльність підлягає припиненню в установленому законом порядку, крім випадків, коли юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян вжито заходів щодо дотримання вимог цього Закону, а неможливість державної реєстрації змін до установчих документів, пов`язаних з приведенням їх у відповідність із цим Законом, зумовлена об`єктивними причинами.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.05.2015 № 354 затверджено Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону (далі - Порядок).

Відповідно до пункту 7 Порядку, для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону утворюється Комісія з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», склад та положення якої затверджуються наказом Мін`юсту.

Наказом Мін`юсту від 09.06.2015 №167/7 було створено відповідну Комісію з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Комісія).

Комісією було проведено правову експертизу на відповідність найменування Відповідача вимогам Закону №317, за наслідками якої складено Правовий висновок від 14.05.2019 № 1 «Про невідповідність діяльності та найменування Робітничої партії України (марксистсько-ленінської) Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Правовий висновок № 18).

Наказом Мін`юсту від 17.05.2019 №1513/5 «Про затвердження правового висновку Комісії з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки»: затверджено Правовий висновок Комісії з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 14.05.2019 № 1 «Про невідповідність діяльності та найменування Робітничої партії України (марксистсько-ленінської) Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»; визнано, що діяльність та найменування Робітничої партії України (марксистсько-ленінської) не відповідає частині другій статті 3 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

Відповідачем поданий відзив на позовну заяву, у якому зазначає, що Партія після прийняття відповідних змін до законодавства України вжила всіх необхідних заходів для приведення своєї діяльності у відповідність до Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки». Зокрема, з цією метою було проведено Позачерговий з`їзд партії 24 жовтня 2015 року та Позачерговий з`їзд партії 9 квітня 2016 року, де були внесені необхідні зміни до Програми, Статуту та назви політичної партії. Про що у визначені законодавством строки були надіслані всі необхідні документи до Міністерства юстиції України (листи від 27.10.2015р. та 14.04.2016р. відповідно).

Однак Міністерство юстиції України блокує лівий партійний рух, перетворивши процедуру перереєстрації робітничих та комуністичних партій на нездоланний бар`єр. Таким чином, партію РПУ(м-л), як і інші партії трудового народу, наприклад ПСПУ і КПУ, намагаються виштовхнути з політичного життя України.

Позивачем подана відповідь на відзив, у якій зазначає, що зазначені відповідачем у Відзиві обставини не відповідають дійсним обставинам справи. Оскільки Відповідачем не було належно виконано вимоги Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та Закону України «Про політичні партії в Україні», тому Міністерством юстиції було прийнято рішення про відмову у державній реєстрації змін найменування, до статуту та програми Партії. При цьому, дії Міністерства щодо відмови у державній реєстрації змін найменування, до статуту та програми Партії, в судовому порядку оскаржені не були.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.06.2019р. відкрито провадження у справі.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 19.05.2022р. адміністративну справу №640/9489/19 за позовом Міністерства юстиції України до Робітничої партії (марксистсько ленінської) про припинення діяльності політичної партії передано на розгляд Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.05.2022р. прийнято справу №640/9489/19 за позовом Міністерства юстиції України до Робітничої партії (марксистсько ленінської) про припинення діяльності політичної партії до провадження Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Призначено судове засідання на 14.06.2022 р. на 10.30 год.

Оголошення про прийняття справи до провадження та призначення до судового розгляду https://minjust.gov.ua/news/ministry/povidomlennya-pro-rozglyad-spravi-za-pozovom-ministerstva-yustitsii-do-robitnichoi-partii-ukraini-marksistsko-leninskoi-pro-pripinennya-diyalnosti-partii опубліковане позивачем, що підтверджується відомостями з офіційного сайту Міністерства юстиції України.

14.06.2022р. розгляд справи відкладено на 05.07.2022р. у зв`язку із поданням позивачем заяви про зміну предмету позову.

Заява обґрунтована тим, що обмеження щодо утворення і діяльності політичних партій визначені статтею 5 Закону «Про політичні партії в Україні» (далі - Закон), згідно з якою утворення і діяльність політичних партій забороняється, зокрема, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.

Діяльність політичної партії може бути заборонена лише за рішенням суду.

Згідно зі статтею 21 Закону у разі виявлення порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, невідкладно звертається до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії, у тому числі в разі виявлення фактів вчинення політичною партією дій, зокрема, спрямованих на пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки.

Відповідно до частини першої статті 47 КАС України крім прав та обов`язків, визначених у статті 44 цього Кодексу, позивач має право на будь-якій стадії судового процесу відмовитися від позову. Позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.

Позовна заява Міністерства юстиції до Робітничої партії України (марксистсько- ленінська) була подана у зв`язку із порушенням Партією Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки». Відповідні докази наявні у матеріалах справи.

Згідно з абзацом третім пункту 4 розділу VII «Перехідні положення» КАС України адміністративні справи про заборону (примусовий розпуск, ліквідацію) політичної партії, позови в яких були подані до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій» і розгляд яких у суді першої інстанції не завершений шляхом ухвалення рішення чи постанови суду, протягом трьох днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій» передаються за підсудністю для продовження і завершення розгляду до апеляційного адміністративного в апеляційному окрузі, що включає місто Львів. Таким чином, предметом справи за позовом Міністерства юстиції до Робітничої партії України (марксистсько-ленінської) про припинення діяльності політичної партії шляхом ліквідації по суті є заборона діяльності цієї партії.

Пунктом 8 і частини другої статті 245 КАС України встановлено, що у задоволення позову суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачі майна, коштів на інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організації, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Згідно із частиною четвертою статті 21 Закону у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду.

Враховуючи викладене, позивач вважає за необхідне змінити та доповнити позовні вимоги в частині заборони діяльності політичної партії та передачі майна, коштів та інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень, які мають статус юридичної особи, у власність держави, виклавши їх у наступному формулюванні:

1. Заборонити діяльність Робітничої партії України (марксистсько-ленінська) (код ЄДРПОУ: 38192867, вул. Срібнокільська, 24, кв. 144, м. Київ, 02095).

2. Передати у власність держави майно, кошти та інші активи Робітничої партії України (марксистсько-ленінська) (код ЄДРПОУ: 38192867), її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків.

До заяви про зміну предмету позову, позивачем долучено докази надіслання такої Відповідачу.

05.07.2022р. протокольною ухвалою суду прийнято заяву про зміну предмету позову та розгляд справи відкладено на 12.07.2022 р. у зв`язку із неопублікуванням позивачем оголошення про призначення справи до розгляду на 05.07.2022 р.

Оголошення про призначення справи до розгляду на 12.07.2022р. https://minjust.gov.ua/news/ministry/povidomlennya-pro-rozglyad-spravi-sudom-za-pozovom-minyustu-do-robitnichoi-partii-ukraini опубліковане позивачем, що підтверджується відомостями з офіційного сайту Міністерства юстиції України.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала з підстав, викладених у позовній заяві.

Відповідач в судове засідання не з`явився.

Відповідно до ч. 5 ст. 289-3 КАС України, оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі та призначення судового засідання оприлюднені на офіційних веб-сайтах Міністерства юстиції України і Верховної Ради України, докази чого надано позивачем.

Через три дні з дня оприлюднення такого оголошення вважається, що учасники справи і всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про судовий розгляд такої справи, призначення, дату, час і місце судового засідання, ухвалення і зміст оприлюдненого судового рішення у ній.

Неприбуття у судове засідання в суді першої чи апеляційної інстанції осіб, повідомлених про дату, час і місце розгляду справи в порядку, передбаченому цією частиною, не перешкоджає розгляду справи.

Фактичні обставини справи.

Судом встановлено та з матеріалів справи слідує, що Наказом Міністерства юстиції України від 14.03.2012 № 396 відповідно до статті 11 Закону України «Про політичні партії в Україні» зареєстровано Робітничу партію України (марксистсько-ленінську) (далі - Відповідач), Свідоцтво № 209-п.п від 14.03.2012.

Відповідач має статус юридичної особи (дата державної реєстрації - 21.07.2004, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - 1 065 102 0000 015858, ідентифікаційний код юридичної особи - 38192867, місцезнаходження: 02095, м.Київ, вулиця Срібнокільська, будинок 24, квартира 144, керівник Бондарчук Олександр Васильович ).

Діяльність Відповідача здійснюється на підставі Статуту Робітничої партії України (марксистсько-ленінської), затвердженому Установчим з`їздом Робітничої партії України (марксистсько-ленінської), із змінами та доповненнями, внесеними рішеннями Третього етапу Установчого з`їзду Робітничої партії України (марксистсько-ленінської) Протокол № 3 від 01.02.2012.

Відповідно до статті 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Закон України «Про політичні партії в Україні» від 05.04.2001 № 2365 (далі - Закон № 2365) визначає правові та організаційні засади реалізації права на об`єднання в політичні партії, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення політичних партій.

За визначенням статті 2 Закону № 2365 політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Відповідно до статті 3 Закону № 2365 політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Як встановлює частина третя статті 4 зазначеного Закону, втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх місцевих осередків забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

Згідно положень статті 18 вказаного Закону, державний контроль за діяльністю політичних партій за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань.

Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2017 № 228, таким органом є Міністерство юстиції України.

Відповідно до підпункту 83-14 цього Положення, Міністерство юстиції України відповідно до покладених на нього завдань приймає рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки».

Верховна Рада України від імені Українського народу - громадян України всіх національностей, керуючись положеннями Загальної декларації прав людини, беручи до уваги резолюції Парламентської Асамблеї Ради Європи № 1096 (1996) від 27 червня 1996 року щодо ліквідації спадщини колишніх комуністичних тоталітарних режимів, № 1481 (2006) від 26 січня 2006 року щодо необхідності міжнародного засудження злочинів тоталітарних комуністичних режимів, № 1495 (2006) від 12 квітня 2006 року щодо боротьби з відродженням нацистської ідеології, № 1652 (2009) від 29 січня 2009 року щодо відношення до пам`ятників, що мають суперечливу історичну інтерпретацію у державах - членах Ради Європи, резолюцію Парламентської Асамблеї ОБСЄ SC (09) 3 R від 29 червня - 3 липня 2009 року щодо неприпустимості звеличення тоталітарних режимів, відкриття історичних та політичних архівів, вивчення тоталітарної спадщини та підвищення поінформованості громадськості, декларацію Європейського Парламенту від 23 вересня 2008 року щодо проголошення 23 серпня днем пам`яті жертв сталінізму і нацизму, резолюцію Європейського Парламенту від 23 жовтня 2008 року в пам`ять про Голодомор - штучний голод в Україні 1932-1933 років, резолюцію Європейського Парламенту від 2 квітня 2009 року щодо європейської свідомості та тоталітаризму, Спільну заяву з нагоди 70-х роковин Голодомору - Великого голоду 1932-1933 років в Україні, прийняту на 58-й сесії Генеральної Асамблеї ООН, враховуючи засудження Законом України «Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років» політичних репресій, що здійснювалися протягом 1917-1991 років комуністичним тоталітарним режимом на території України, відмежування від методу державного терору в управлінні державою, притаманного комуністичному тоталітарному режиму, і проголошення намірів неухильно сприяти відновленню справедливості та усуненню наслідків свавілля і порушення громадянських прав, враховуючи визнання Законом України «Про Голодомор 1932-1933 років в Україні» Голодомору 1932-1933 років геноцидом Українського народу, засудження злочинних дій тоталітарного режиму СРСР, спрямованих на організацію Голодомору, наслідком якого стало знищення мільйонів людей, руйнування соціальних основ Українського народу та його вікових традицій, духовної культури та етнічної самобутності, а також встановлення постановою Апеляційного суду міста Києва 13 січня 2010 року факту причетності вищого керівництва СРСР, УРСР та комуністичної партії до організації Голодомору 1932-1933 років в Україні, дбаючи про забезпечення захисту прав і свобод людини і громадянина, прагнучи розвивати і зміцнювати незалежну, демократичну, правову державу, керуючись статтею 11 Конституції України, яка зобов`язує державу сприяти консолідації та розвитку української нації, її історичної свідомості, з метою недопущення повторення злочинів комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, будь-якої дискримінації за національною, соціальною, класовою, етнічною, расовою або іншими ознаками у майбутньому, відновлення історичної та соціальної справедливості, усунення загрози незалежності, суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України прийняла Закон «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», яким засуджує комуністичний та націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарні режими в Україні, визначає правові основи заборони пропаганди їх символіки та встановлює порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму.

Пункт 2 статті 1 зазначеного Закону (далі Закон №317) визначає, що пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів - це публічне заперечення, зокрема через засоби масової інформації, злочинного характеру комуністичного тоталітарного режиму 1917 - 1991 років в Україні, націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму, поширення інформації, спрямованої на виправдання злочинного характеру комуністичного, націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, діяльності радянських органів державної безпеки, встановлення радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідування учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, виготовлення та/або поширення, а також публічне використання продукції, що містить символіку комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.

За визначенням пункту 4 статті 1 Закону №317 символіка комуністичного тоталітарного режиму - це символіка, що, зокрема включає: символіку комуністичної партії або її елементи; назви областей, районів, населених пунктів, районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об`єктів топоніміки населених пунктів, підприємств, установ, організацій, у яких використані імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, працювали в радянських органах державної безпеки, а також назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік та похідні від них, назви, пов`язані з діяльністю комуністичної партії (включаючи партійні з`їзди), річницями Жовтневого перевороту 25 жовтня (7 листопада) 1917 року, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті (крім назв, пов`язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури); найменування комуністичної партії.

Згідно з нормами частини першої статті 3 Закону № 317 пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки визнається наругою над пам`яттю мільйонів жертв комуністичного тоталітарного режиму, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму та заборонена законом.

Частина друга статті 3 Закону № 317 передбачає, що пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки юридичною особою, політичною партією, іншим об`єднанням громадян, друкованим засобом масової інформації та/або використання у назві символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів є підставою для відмови в реєстрації та/або припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян, підставою для відмови в реєстрації та/або припинення випуску друкованого засобу масової інформації.

За змістом частини третьої статті 3 Закону № 317 у разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, друкованими засобами масової інформації вимог цього Закону їх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.

Як встановлює частина четверта статті 3 Закону № 317, рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам цього Закону приймає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.

Відповідно до пункту 3 статті 7 Закону № 317 юридичні особи, політичні партії, інші об`єднання громадян, зареєстровані на день набрання чинності цим Законом, у разі порушення його вимог зобов`язані протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із вимогами цього Закону.

Згідно з пунктом 4 статті 7 Закону № 317 у разі недотримання вимог цього Закону юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, зазначеними у пункті 3 цієї статті Закону, їхня діяльність підлягає припиненню в установленому законом порядку, крім випадків, коли юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян вжито заходів щодо дотримання вимог цього Закону, а неможливість державної реєстрації змін до установчих документів, пов`язаних з приведенням їх у відповідність із цим Законом, зумовлена об`єктивними причинами.

Пунктом 9 частини 1 статті 5 Закону України «Про політичні партії в Україні» передбачено, що утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на пропаганду комуністичного та/або націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.

Згідно з частиною 3 статті 9 Закону № 2365 у символіці політичної партії не може використовуватися символіка комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.

Таким чином, законом чітко встановлена заборона використовувати у назві, програмі та цілях політичних партій назву чи символіку комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.05.2015 №354 затверджено Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону (далі - Порядок).

Відповідно до пункту 7 Порядку, для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону утворюється Комісія з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», склад та положення якої затверджуються наказом Мін`юсту.

Наказом Мін`юсту від 09.06.2015 № 167/7 було створено відповідну Комісію з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Комісія).

Наказом Міністерства юстиції України №2068/5 від 22.10.2015 було прийнято рішення про проведення перевірки Робітничої партії України (марксистсько-ленінської) вимог статуту та Закону України «Про політичні партії в Україні».

28.10.2015 до Мін`юсту надійшло повідомлення про вжиття Партією заходів для приведення діяльності у відповідно до вимог Закону № 317.

Листом №29918-0-33-15-19.4 від 09.11.2015 Міністерство юстиції України повідомило про долучення до матеріалів реєстраційної справи надісланого Партією повідомлення та зазначено про необхідність подання Партією до Мін`юсту документів для підтвердження дотримання законодавства та статуту Партії при внесенні змін до програми та статуту.

Зазначені обставини були також висвітлені в акті перевірки додержання Робітничою партією України (марксистсько-ленінською) вимог статуту та Закону України «Про політичні партії в Україні», у висновку якого зазначено про необхідність вжиття дієвих заходів, спрямованих на дотримання вимог Закону № 317.

В подальшому, 15.04.2016 до Міністерства юстиції України надійшла заява за підписом Першого секретаря Центрального Комітету Робітничої партії України (марксистсько-ленінської) Бондарчука О.В., та інші документи, подані для проведення державної реєстрації змін найменування, до статуту та програми Партії на підставі рішень позачергово з`їзду Партії від 09.04.2016.

08.06.2016 було прийнято рішення №141/19.4 про відмову у державній реєстрації змін найменування, до статуту та програми Партії на підставі рішень позачергового з`їзду Партії від 09.04.2016.

Зазначене рішення було мотивоване тим, що за результатами правової експертизи документів Партії, поданих до Мін`юсту, було встановлено їх суперечність вимогам Конституції та законів України, що відповідно до статті 28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» є підставою для відмови у державній реєстрації.

За ініціативою Мін`юсту листом від 17.08.2018 №9288/19.4.3/33-18, Комісія звернулась до Відповідача з проханням надати пояснення щодо причин не приведення свого найменування відповідно до вимог Закону № 317 протягом місяця з дня набрання ним чинності.

У відповідь на лист Міністерства юстиції України, листом від 20.09.2018 №94719-61-18 Робітнича партія України (марксистсько-ленінська) надала свої пояснення щодо не приведення свого найменування у відповідність із Законом, пояснивши це тим, що Відповідач неодноразово подавав документи на адресу Міністерства юстиції України інформацію про внесення змін до назви партії та статуту, однак надані зміни не були прийняті очолюваним відомством.

В подальшому, Комісією було проведено правову експертизу на відповідність найменування Відповідача вимогам Закону № 317, за наслідками якої складено Правовий висновок від 14.05.2019 № 1 «Про невідповідність діяльності та найменування Робітничої партії України (марксистсько-ленінської) Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Правовий висновок № 18).

Зокрема, у Правовому висновку № 1 встановлено, що найменування об`єкта правової експертизи не відповідає частині другій статті 3 Закону; статут Робітничої партії України (марксистсько-ленінської), на підставі якого діє об`єкт правової експертизи, спрямований на пропаганду комуністичного тоталітарного режиму та не відповідає частині першій статті 3 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

Наказом Мін`юсту від 17.05.2019 № 1513/5 «Про затвердження правового висновку Комісії з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» затверджено Правовий висновок Комісії з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 14.05.2019 №1 «Про невідповідність діяльності та найменування Робітничої партії України (марксистсько-ленінської) Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та визнано, що діяльність та найменування Робітничої партії України (марксистсько-ленінської) не відповідає частині другій статті 3 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

Як уже зазначалось вище, обмеження щодо утворення і діяльності політичних партій визначені статтею 5 Закону «Про політичні партії в Україні», згідно з якою утворення і діяльність політичних партій забороняється, зокрема, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.

Відповідно до ч. 3 ст. 5 цього ж Закону, діяльність політичної партії може бути заборонена лише за рішенням суду.

Позовна заява Міністерства юстиції до Робітничої партії України (марксистсько-ленінська) була подана у зв`язку із порушенням Партією Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

Згідно з абзацом третім пункту 4 розділу VII «Перехідні положення» КАС України адміністративні справи про заборону (примусовий розпуск, ліквідацію) політичної партії, позови в яких були подані до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій» і розгляд яких у суді першої інстанції не завершений шляхом ухвалення рішення чи постанови суду, протягом трьох днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій» передаються за підсудністю для продовження і завершення розгляду до апеляційного адміністративного в апеляційному окрузі, що включає місто Львів.

Таким чином, предметом справи за позовом Міністерства юстиції до Робітничої партії України (марксистсько-ленінської) про припинення діяльності політичної партії шляхом ліквідації по суті є заборона діяльності цієї партії.

Відповідно до ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування ( ч. 2 ст. 74 КАС України).

Суд звертає увагу, що Відповідачем - Робітничою партію України (марксистсько-ленінською) не надано належних доказів на спростування мотивів Правового висновку щодо невідповідності її найменування, символіки, статуту та програми вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

Крім цього, вказаний Висновок відповідачем оскаржений не був.

Відповідач також не довів суду та не надав доказів, які б підтвердили об`єктивну неможливість державної реєстрації змін до установчих документів.

Що стоється доводів відповідача про те, що «Міністерство юстиції України блокує лівий партійний рух та таким чином, намагається партію РПУ(м-л), як і інші партії трудового народу, наприклад ПСПУ і КПУ, виштовхнути з політичного життя України», то суд вважає такі необґрунтованими, оскільки виходячи з преамбули Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», встановлені ним обмеження переслідують законні цілі щодо усунення загрози незалежності, суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України.

Крім цього, Закон України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» не забороняє діяльність жодної політичної партії, а вимагає лише коригування поведінки суб`єктів, які підпадають під дію встановлених обмежень, шляхом приведення діяльності відповідно до встановлених вимог.

Доведення законної мети та необхідності у демократичному суспільстві обмежень, встановлених Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», спростовує наведені вище доводи відповідача щодо усунення політичної партії з життя України.

Таким чином, з урахуванням наведених вище обставин справи та норм чинного законодавства, ураховуючи наявність Правового висновку щодо невідповідності найменування, символіки, статуту та програми Робітничої партії України (марксистсько ленінської) вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», діяльність Відповідача має бути заборонена.

Наявні у матеріалах справи докази, зокрема Правовий висновок №1 Комісії з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», аналіз яких здійснено Судом, є достатніми та дають підстави вважати, що найменування Відповідача не відповідає частині другій статті 3 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»; статут Робітничої партії України (марксистсько-ленінської), спрямований на пропаганду комуністичного тоталітарного режиму та не відповідає частині першій статті 3 цього ж Закону, що є неприпустимим та свідчить про діяльність, яка заборонена згідно зі статтею 5 Закону України «Про політичні партії в Україні».

Щодо позовної вимоги про передачу майна Партії у власність держави.

Пунктом 8-1 частини другої статті 245 КАС України встановлено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачу майна, коштів та інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Згідно із частиною четвертою статті 21 Закону №2365-ІІІ, у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

З урахуванням наведеного та приймаючи рішення про заборону діяльності Робітничої партії України (марксистсько-ленінської), підлягає до задоволення також як похідна вимога про передачу майна, коштів та інших активів Партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Керуючись статями 139, 241- 246, 255, 289-3, 295 пунктом 4 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, Восьмий апеляційний адміністративний суд,-

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Міністерства юстиції України задовольнити.

Заборонити діяльність Робітничої партії України (марксистсько-ленінська) (ідентифікаційний код юридичної особи: 38192867), адреса вул. Срібнокільська, 24/144, м. Київ, 02095.

Передати майно, кошти та інші активи Робітничої партії України (марксистсько-ленінська), її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду може бути подана до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня його оприлюднення на офіційних веб-сайтах Міністерства юстиції України та Верховної Ради України.

Головуючий суддя З. М. Матковська судді С. М. Кузьмич В. З. Улицький Повний текст судового рішення складено 21.07.2022

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.07.2022
Оприлюднено25.07.2022
Номер документу105358692
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації

Судовий реєстр по справі —640/9489/19

Ухвала від 18.05.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Рішення від 12.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 04.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 29.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 06.05.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Бурлаков Сергій Юрійович

Ухвала від 03.04.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Бурлаков Сергій Юрійович

Ухвала від 24.12.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Бурлаков Сергій Юрійович

Постанова від 28.11.2019

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Тичкова О. Ю.

Ухвала від 01.11.2019

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Тичкова О. Ю.

Ухвала від 22.10.2019

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Тичкова О. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні