МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 липня 2022 р. № 400/4191/21 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лебедєвої Г.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління ДПС у Миколаївській області до дочірнього підприємства "Торжок" про стягнення заборгованості в сумі 893 950, 54 грн.,-
ВСТАНОВИВ:
До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління ДПС у Миколаївській області (надалі - позивач, ГУ ДПС в Миколаївській області) до дочірнього підприємства "Торжок" (надалі - відповідач) про стягнення з дочірнього підприємства "Торжок" в дохід держави податковий борг в сумі 893 950, 54 грн. по орендній платі з юридичних осіб за період з березня по серпень 2020 року та пені з 30.12.2017 року по 30.07.2020 року з розрахункових рахунків у банках обслуговуючих ДП «Торжок», а саме з: НОМЕР_1 , АТ «Сбербанк», МФО 320627; НОМЕР_2 , АТ «Сбербанк», МФО 320627; НОМЕР_3 , АТ «Сбербанк», МФО 320627.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до розрахунку податкового боргу, довідки про податкову заборгованість та інтегрованої картки платника, податкова заборгованість дочірнього підприємства "Торжок" по орендній платі з юридичних осіб та пені перед бюджетом становить 893 950, 54 грн. Заборгованість по орендній платі з юридичних осіб виникла в результаті нарахування згідно: податкової декларації від 07.02.2020 року №12029558 та податкового повідомлення-рішення від 03.04.2018 року №0023331210. Крім того, нараховано пеню згідно ст. 129 ПК України. Вказана заборгованість відповідачем не погашена, що і стало підставою для звернення до суду.
Ухвалою суду від 14.06.2021 року позовну заяву Головного управління ДПС у Миколаївській області залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
25.06.2021 року на виконаня ухвали суду від 16.06.2021 року позивачем до канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду надано уточнення до позовної заяви (уточнену позовну заяву) із зазначенням в її прохальній частині періоду, за який підлягає стягненню сума податкового боргу у розмірі 893 950, 54 грн.; виду податку, за яким виник податковий борг; особи, на користь якої підлягає стягненню сума податкового боргу.
Ухвалою від 29.06.2021 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 400/4191/21 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у відповідності до ст. 262 КАС України.
27.07.2021 року до канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від дочірнього підприємства "Торжок" надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що земельна ділянка отримана ДП "Торжок" на підставі Договору оренди землі №11032 від 21.10.2015 року, укладеного між ДП «Торжок» та Миколаївською міською радою, відповідно до умов якого, Миколаївська міська рада передала, а ДП «Торжок» прийняло в оренду земельну ділянку площею 12960 кв.м для обслуговування нежитлової будівлі (ТЦ «КИТ») за адресою м. Миколаїв, вул. Мала Морська, 108. Однак, 26.01.2017 року на підставі іпотечного договору ТОВ «ІІервомайськ-Кондитер» звернуло стягнення на предмет іпотеки - нерухоме майно (БЦ та ТЦ «КИТ») за адресою м. Миколаїв, вул. Мала Морська, 108 та 108/5, та відповідно набуло права власності на таке Нерухоме майно. А 28.02.2017 року ТОВ «Первомайськ-Кондитер» передало право власності на зазначене нерухоме майно до ТОВ «Нікінвест-2017». Таким чином, з 26.01.2017 року у ДП «Торжок» припинилось право власності на Нерухоме майно та право користування Земельною ділянкою, та припинився Договір в частині оренди земельної ділянки підприємством ДП «Торжок», а ТОВ «Первомайськ-Кондитер» (а за ним ТОВ «Нікінвест2017») набуло всі права та обов`язки щодо користування земельною ділянкою в тому ж обсязі, що були визначені в Договорі. Отже з 26.01.2017 року всі вимоги щодо оплати податку на нерухоме майно та оплати за землю мають висуватись до нових власників Нерухомого майна та набувачів права користування Земельною ділянкою - до ТОВ «Первомайськ-Кондитер» та ТОВ «Нікінвест2017». Таким чином, з моменту реєстрації права власності на нежитлову будівлю ТОВ «Первомайськ-Кондитер», у ДП «Торжок» припинилось право користування земельною ділянкою, за адресою: м. Миколаїв вул. Мала Морська, 108, яка була раніше надана відповідачу в оренду для обслуговування нежитлової будівлі. Пунктом 287.3 статті 287 ПК України встановлено, що у разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році. При цьому, для нового користувача земельною ділянкою обов 'язок щодо сплати плати за землю виникає саме з дня виникнення права користування земельною ділянкою. Крім того, 31.05.2021 року П`ятий апеляційний адміністративний суд прийняв постанову по справі №400/4647/20, якою частково задовольнив позов ДП «Торжок» до ГУ ДПС у Миколаївській області та скасував податкове повідомлення-рішеиня від 03.04.2018 року №0023331210 в частині застосування до дочірнього підприємства "Торжок" штрафних санкцій на суму 111 301,14 грн. В період з 2017 року по 2020 року ДП «Торжок» було подано ряд уточнюючих декларацій з плати за землю (додаються), якими повністю видалена (зменшена) сума податку на землю та пені. Жодних зауважень чи рішень із запереченнями щодо прийняття зазначених уточнюючих декларацій позивач не надав. Отже уточнені нульові суми плати за землю вважаються узгодженими. В той же час ГУ ДПС у Миколаївській області надало лист №6543/10/14-29-04-11-17 від 06.11.2020 року, з якого вбачається, що камеральна перевірка уточнюючих декларацій від 29.07.2020 року та 30.07.2020 року, якими ДП «Торжок» повністю видалив (зменшив) податкові зобов`язання, починаючі з 26.01.2017 року - відбулась без встановлення порушень та складення акту. Вказав, що до нового власника об`єкта нерухомості переходить і встановлений податковим законом обов`язок зі сплати податку за земельну діїянку (орендної плати), на якій розташоване набуте ним майно. Таким чином, у зв`язку з продажем позивачем нерухомого майна, до покупця перейшов встановлений податковим законом обов`язок зі сплати податку за земельну ділянку (орендної плати), на якій розташоване набуте ним майно. Враховуючи, що в розрахунку позивача відсутні вимоги щодо стягнення заборгованості раніше 26.01.2017 року, то всі позовні вимоги є безпідставними.
25.08.2021 року до канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від Головного управління ДПС у Миколаївській області надійшли додаткові пояснення, відповідно до яких вказав, що на підставі рішення Миколаївської міської ради №47/46 від 25.06.2010 року ДП «ТОРЖОК» (код ЄДРПОУ 32143382) передана в оренду земельна ділянка площею 12960 кв.м по вул. Мала Морська, буд. 108 та укладено договір оренди землі від 21.10.2015 року №11032. Земельна ділянка надана в оренду для обслуговування нежитлової будівлі (торгового центру «Кіт»). Згідно наданої до ДПІ податкової звітності з плати за землю по договору оренди землі від 21.10.2015 року №11032 платником задекларовані такі суми орендної плати: за 2015 рік - задекларовано грошових зобов`язань у сумі 640858,98 грн.; за 2016 рік - задекларовано грошових зобов`язань у сумі 786866,40 грн.; за 2017 рік (за січень) - задекларовано грошових зобов`язань у сумі 127972,44 грн.; за 2018 рік - задекларовано грошових зобов`язань у сумі 1195236,00 грн.; за 2019 рік - задекларовано грошових зобов`язань у сумі 1195236,00 грн.; за 2020 рік - задекларовано грошових зобов`язань у сумі 1195236,00 грн. ДП «ТОРЖОК» до місцевого бюджету було сплачено орендної плати в 2015 році у розмірі - 569251,83 грн., в 2016 році у розмірі - 953544,80 грн., в 2017 році сплата орендних платежів не здійснювалась, в 2018 році у розмірі - 2760,97 грн., в 2019 році у розмірі - 621,29 грн., в 2020 - 2021 роках сплата орендних платежів не здійснювалась. В 2018 році по платнику ДП «ТОРЖОК» проведена камеральна перевірка з питання своєчасності сплати узгоджених податкових зобов`язань з орендної плати за землю згідно податкових повідомлень - рішень ДПІ у Центральному районі м. Миколаєва Головного управління ДФС у Миколаївській області від 02.12.2016 року №0013661204, від 02.12.2016 року №0013671204, від 02.12.2016 року №0013681204 та за податкові періоди серпень 2015 року, за липень - грудень 2016 року, за січень - липень 2017 року та прийнято податкове повідомлення - рішення форми «ПІ» Головного управління ДФС у Миколаївській області від 03.04.2018 року №0023331210 у сумі - 206533,73 грн. Також в 2018 році по платнику ДП «ТОРЖОК» проведена камеральна перевірка з питання своєчасності сплати узгоджених податкових зобов`язань з орендної плати за землю за податковий період липень 2017 році та прийнято податкове повідомлення - рішення форми «Ш» Головного управління ДФС у Миколаївській області від 30.08.2018 року №0080021210 у сумі - 337,95 грн., податкове повідомлення - рішення форми «Ш» миколаївського управління ГУ ДФС у Миколаївській області від 18.12.2018 року №0115445005 у сумі - 214,25 грн., податкове повідомлення - рішення форми «III» миколаївського управління ГУ ДФС у Миколаївській області від 11.05.2019 року №0032915005 у сумі - 124,26 грн. Головне управління ДФС у Миколаївській області листом від 02.05.2018 року №6475/10/14-29-12-10 повідомлено про необхідність надання уточнюючої податкової звітності з орендної плати за землю за 2016 - 2018 роки. Миколаївське управління Головного управління ДПС у Миколаївській області від 28.12.2019 року №1914/10/14-29-50-05-17 повідомило платника ДП «ТОРЖОК» про неоохідність надання податкових декларацій з плати за землю за податкові періоди 2017-2019 роки. Згідно наданої до ДПІ уточнюючої податкової звітності з плати за землю від 07.02.2020 року платником ДП «ТОРЖОК» уточнено грошові зобов`язання з орендної плати за податковий період 2017 року до збільшення на суму 1336463,28 грн. (за січень - грудень місяць), штрафної санкції у сумі - 44093,86 грн., пені у сумі - 386816,77 грн. Згідно наданої до ДПІ уточнюючої податкової звітності з плати за землю від 30.07.2020 року платником ДП «ТОРЖОК» уточнено грошові зобов`язання з орендної плати за податковий період 2017 року до зменшення на суму 1407696,84 грн. (за лютий - грудень місяць, податкова звітність від 30.07.2020 року) та зменшено за податковий період 2017 року на суму 127972,44 грн. (за січень місяць, податкова звітність від 09.12.2020 року), за 2018 рік уточнено грошових зобов`язань до зменшення на суму - 1195236,00 грн.(податкова звітність від 29.07.2020 року), за 2019 рік уточнено грошових зобов`язань до зменшення на суму - 1195236,00 грн. (податкова декларація з плати за землю від 29.07.2020 року), за 2020 рік уточнено грошових зобов`язань до зменшення на суму - 1195236,00 (податкова декларація від року). За період з 30.12.2017р. по 29.07.2020р. платнику нарахована пеня за несвоєчасну сплату податку (в т.ч. при погашення боргу уточнюючою декларацією).
21.09.2021 року до канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від дочірнього підприємства "Торжок" надійшли заперечення на додаткові пояснення ГУ ДПС в Миколаївській області, згідно яких вказало, що з 26.01.2017р. у ДП «Торжок» припинилось право власності на Нерухоме майно та право користування Земельною ділянкою, та припинився Договір в частині оренди земельної ділянки підприємством ДП «Торжок», а ТОВ «Первомайськ-Кондитер» (а за ним ТОВ «Нікінвест2017») набуло всі права та обов`язки щодо користування земельною ділянкою в тому ж обсязі, що були визначені в Договорі. Обставини встановлені в постанові П`ятого апеляційного адміністративного суду від 31.05.2021р. по справі №400/4647/20, що з 26.01.2017р. за ДП «Торжок» припинилось право користування земельною ділянкою, а відповідно припинився обов`язок зі сплати податків та штрафних санкцій, не повинні доказуватись при розгляді даної справи. В період з 2017 по 2020 р. відповідачем було подано ряд уточнюючих декларацій з плати за землю, якими повністю видалена (зменшена) сума податку на землю та пені. Жодних зауважень чи рішень із запереченнями щодо прийняття зазначених уточнюючих декларацій позивач не надав. Отже уточнені нульові суми плати за землю вважаються узгодженими.
Розглянувши матеріали справи, ознайомившись з заявами учасників справи по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
ДП «Торжок» зареєстровано в якості юридичної особи та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Миколаївській області.
У матеріалах справи наявна податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) від 07.02.2020 року №12029558, яка подана до ГУ ДПС в Миколаївській області.
Отже, відповідач самостійно визначив податкове зобов`язання з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) у 2020 році в сумі 99603,00 грн. у поданій ним декларації.
Заборгованість відповідача перед бюджетом з плати за землю згідно податкової декларації від 07.02.2020 року №12029558 становить 597618 грн.
Крім того, позивачем нараховано пеню згідно ст. 129 ПК України на борги минулих періодів, а саме, податкові зобов`язання, які виникли згідно:
- податкової декларації від 17.02.2017 року №9022168220 у сумі 188490,99 грн.;
- податкової декларації від 07.02.2020 року №9965904 у сумі 9128,31 грн.;
- податкового повідомлення-рішення від 18.12.2018 року №0115445005 у сумі 103,08 грн.;
- податкового повідомлення-рішення від 03.04.2018 року №0023331210 у сумі 103,08 грн.;
Враховуючи те, що податковий обов`язок щодо сплати узгоджених сум грошових зобов`язань у встановлені законодавством строки відповідачем не виконано, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України (надалі - ПК України).
Підпункт 14.1.39 п.14.1 ст.14 ПК України встановлює, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до п.п.14.1.156 п.14.1 ст.14 ПК України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
Відповідно до п.54.1 ст.54 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Згідно з п. 56.11 ст. 56 ПК України не підлягає оскарженню грошове зобов`язання, самостійно визначене платником податків.
Статтею 203 Кодексу, визначено порядок надання податкової декларації та строки розрахунків з бюджетом, згідно якої податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.
Підпунктом 16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України визначено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно з п.36.1 ст.36 ПК України передбачено, що податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Згідно з п.38.1 ст.38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Відповідно до п.31.1 ст.31 ПК України строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.
Судом встановлено, між ДП «Торжок» та Миколаївською міською радою укладено Договір оренди землі №11032 від 21.10.2015 року, відповідно до умов якого, Миколаївська міська рада передала, а ДП «Торжок» прийняло в оренду земельну ділянку площею 12960 кв.м для обслуговування нежитлової будівлі (ТЦ «КИТ») за адресою м. Миколаїв, вул. Мала Морська, 108.
17.02.2017 року позивачем була подана до контролюючого органу податкова декларація з плати за землю № 9022168220, якою підприємство визначило річну суму грошового зобов`язання - 1 195 236 грн., зокрема, по 99603,00 грн. щомісячно за земельну ділянку загальною площею 12960 м.кв.
26.01.2017 року на підставі іпотечного договору ТОВ «Первомайськ-Кондитер» звернуло стягнення на предмет іпотеки - нерухоме майно (БЦ та ТЦ «КИТ») за адресою м. Миколаїв, вул. Мала Морська, 108 та 108/5, та відповідно набуло права власності на таке Нерухоме майно.
Таким чином, з 26.01.2017 року у ДП «Торжок» припинилось право власності на Нерухоме майно та право користування Земельною ділянкою, та припинився Договір в частині оренди земельної ділянки підприємством ДП «Торжок», а ТОВ «Первомайськ-Кондитер» набуло всі права та обов`язки щодо користування земельною ділянкою в тому ж обсязі, що були визначені в Договорі.
18.05.2017 року, ДП «ТОРЖОК» було подано до контролюючого органу уточнюючий розрахунок до податкової декларації з плати за землю за 2017 рік, згідно якого підприємством зменшено податкові зобов`язання з плати за землю та до сплати визначено лише податкові зобов`язання за січень-лютий 2017 року у розмірі 99 603 грн. на місяць.
21.02.2018 року Головним управлінням ДФС у Миколаївській області проведено камеральну перевірку з питання своєчасності сплати узгоджених податкових зобов`язань з орендної плати 2016 - 2017 роки та згідно податкових повідомлень - рішень ДПІ у Центральному районі м.Миколаєва Головного управління ДФС у Миколаївській області від 02.12.2016 року №0013661204, від 02.12.2016 року №0013671204, від 02.12.2016 року № 0013681204 ДОЧІРНЬОГО ПІДПРИЄМСТВА "ТОРЖОК". Перевіркою ДП «ТОРЖОК» встановлено порушення п.57.3 ст.57, п.287.3 287, п.288.7 ст.288 Податкового кодексу України, про що складено акт від 21.02.2018 року №1189/14-29-12-16/32143382.
За результатами перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення № 0023331210 від 03.04.2020, яким зобов`язано сплатити штраф у розмірі 20% у сумі 206555,44 грн. за платежем орендна плата з юридичних осіб за порушення строків сплати суми грошового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб.
Податкове повідомлення-рішення від 03.04.2020 року №0023331210 грн. оскаржено ДП «ТОРЖОК» до Миколаївського окружного адміністративного суду.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 31.05.2021 року у справі №400/4647/20 скасовано податкове повідомлення-рішення від 03.04.2018 року № 0023331210 в частині застосування штрафних санкцій на суму 111301,14 грн.
В свою чергу, 30.07.2020 року ДП «ТОРЖОК» подало податковому органу уточнюючий розрахунок №30322298, яким взагалі виключено податкові зобов`язання з плати за землю за 2017 рік; уточнюючий розрахунок №30277540 від 29.07.2020 року, яким взагалі виключено податкові зобов`язання з плати за землю за 2018 рік; уточнюючий розрахунок №30277647 від 29.07.2020 року, яким взагалі виключено податкові зобов`язання з плати за землю за 2019 рік; уточнюючий розрахунок №30277695 від 29.07.2020 року, яким взагалі виключено податкові зобов`язання з плати за землю за 2020 рік.
Матеріали справи жодних рішень із запереченнями щодо прийняття зазначених уточнюючих декларацій не містять.
Таким чином, уточнені нульові суми плати за землю вважаються узгодженими.
Пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахованих на суми грошових зобов`язань, не сплачених у встановлені законодавством строки (підпункт 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 ПКУ).
Відповідно до підпункту 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 Податкового кодексу України нарахування пені розпочинається: при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).
Нарахування пені розпочинається: при нарахуванні суми податкового зобов`язання, визначеного платником податків або податковим агентом, у тому числі у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податків помилок відповідно до статті 50 цього Кодексу, - після спливу 90 календарних днів (270 календарних днів у разі здійснення платником податків самостійного коригування відповідно до підпункту 39.5.4 пункту 39.5 статті 39 цього Кодексу), наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання (підпункт 129.1.3 пункту 129.1 статті 129 ПКУ).
Згідно з п.п.14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.
Організацію діяльності з ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування регламентовано Порядком ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженим наказом Міністерств доходів і зборів України від 07.04.2016 року № 422, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.05.2016 за №751/28881 (надалі - Порядок № 422), яким передбачено, зокрема: інтегрована картка платника (далі - ІКП) - форма оперативного обліку податків, зборів, митних платежів до бюджетів та єдиного внеску, що ведеться за кожним видом платежу та включає перелік показників підсистем інформаційної системи органів ДФС, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та цільовими фондами (п. 2 Розділу І); з метою обліку нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску органами ДФС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками. ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника податків з бюджетами та цільовими фондами за відповідним видом платежу (п.1 Глави 1 Розділу ІІ).
Таким чином, податковим боргом є також пеня, нарахована на суму узгодженого грошового зобов`язання з урахуванням штрафних санкцій.
При цьому, відповідно до ПК України та вказаного Порядку № 422 нарахування пені розпочинається після закінчення строків погашення узгодженого грошового зобов`язання на суму податкового боргу. При нарахуванні суми грошового зобов`язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов`язання, визначеного у податковому повідомленні-рішенні згідно з Податковим кодексом України; у день настання строку погашення податкового зобов`язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).
На підставі наведеного, суд доходить висновку, що несплата узгоджених сум грошових зобов`язань у встановлений законом строк, є передумовою для нарахування пені, несплачені суми якої разом із сумами грошових зобов`язань та штрафних (фінансових) санкцій, є податковим боргом платника податків. При цьому, нарахування пені розпочинається після закінчення строків погашення узгодженого грошового зобов`язання на суму податкового боргу.
З метою обліку нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску органами ДФС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками. Облік нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску відображається в ІКП окремими обліковими операціями в хронологічному порядку. При цьому кожна операція фіксується в окремому рядку із зазначенням виду операції та дати її проведення. Зокрема, після рознесення сум до автоматично проводиться розрахунок пені та проведення відповідних операцій щодо нарахування пені в ІКП.
За таких обставин, суд вважає, що в ІКП міститься повна інформація щодо нарахованих та сплачених сум податків та зборів в хронологічному порядку.
Як встановлено судом, спірна сума пені нарахована автоматично в інтегрованій картці платника відповідно до п.п. 129.1.1 п. 129.1 ст.129 ПК України, який передбачає, що при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, нарахування пені розпочинається, починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).
Крім того, позивачем надано суду розрахунок пені по орендній платі з юридичних осіб у вигляді витягів з історії недоїмок інтегрованої картки платника податків по вказаному податку за період з 30.12.2017 р. по 30.07.2020 р.
При цьому, як вбачається з даних ІКП вказана сума пені, нарахована на борги минулих періодів, а саме, податкові зобов`язання, які виникли згідно: податкового розрахунку земельного податку № 9022168220 від 17.02.2017 р.; податкового розрахунку земельного податку № 9965904 від 07.02.2020 р.; податкового повідомлення - рішення № 0115445005 від 12.12.2018 р.; податкового повідомлення - рішення № 0023331210 від 03.04.2018 р.
Суд зауважує, при нарахуванні суми податкового зобов`язання, визначеного платником податків або податковим агентом, у тому числі у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податків помилок відповідно до статті 50 цього Кодексу, нарахування пені розпочинається після спливу 90 календарних днів (270 календарних днів у разі здійснення платником податків самостійного коригування відповідно до підпункту 39.5.4 пункту 39.5 статті 39 цього Кодексу), наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання (пп.129.1.3 п.129.1 ст.129 ПК України).
Проте, позивачем не надано суду доказів узгодженості податкових зобов`язань за податковими розрахунками земельного податку № 9022168220 від 17.02.2017 р., № 9965904 від 07.02.2020 р., податковим повідомленням - рішенням № 0115445005 від 12.12.2018 р., № 0023331210 від 03.04.2018 р. факт їх сплати чи несплати у строки, передбачені Податковим кодексом України, як передумова для нарахування пені, а також наявність підстав для стягнення суми пені за вказаними податковими розрахунками.
Вказана позиція суду узгоджується з висновком Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 25.02.2020 р. справа №560/1732/19, адміністративне провадження № К/9901/1492/20, який відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України підлягає застосуванню при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на наведене, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Судові витрати покласти на позивача.
Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 43144729) до дочірнього підприємства "Торжок" (вул. Мала Морська, 108, м. Миколаїв, 54020, ідентифікаційний код 32143382) про стягнення заборгованості в сумі 893 950, 54 грн. - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст рішення складено та підписано суддею 21.07.2022 року.
Суддя Г. В. Лебедєва
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2022 |
Оприлюднено | 25.07.2022 |
Номер документу | 105381670 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Лебедєва Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні