Ухвала
від 25.07.2022 по справі 909/531/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 909/531/22

У Х В А Л А

про відкриття провадження у справі

25.07.2022 м. Івано-ФранківськГосподарський суд Івано-Франківської області у складі судді Михайлишина В. В., розглянувши матеріали справи

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Турінвест-Сервіс"

(вул. Ребета, 8б, м. Івано-Франківськ, 76018)

до відповідача: Карпатського національного природного парку

(вул. В. Стуса, 6, м. Яремче, 78500)

про визнання відсутнім права на земельні ділянки,

В С Т А Н О В И В:

до Господарського суду Івано-Франківської області звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Турінвест-Сервіс" із позовною заявою до Карпатського національного природного парку про визнання відсутнім у Карпатського національного природного парку права на земельну ділянку площею 0, 1512 га, кадастровий номер 26110912:13:014:0026, що розташована по вул. Незалежності в селі Татарів Яремчанської міської ради та земельну ділянку площею 0, 25 га, кадастровий номер 26110912:13:015:0101, що розташована по вул. Незалежності в селі Татарів Яремчанської міської ради.

Ухвалою суду від 13.07.2022 позовну заяву було залишено без руху, встановивши позивачу строк та спосіб усунення недоліків.

19.07.2022 за вх. № 8881/22 від Товариства з обмеженою відповідальністю "Турінвест-Сервіс" надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви, відповідно до якої позивач просить суд долучити надані на підтвердження вартості земельних ділянок докази до справи, а саме: копію протоколу № 1 від 28.04.2017, копію акту приймання-передачі майна від 19.09.2017, копію рішення № 7 від 15.07.2019, довідку № 15-07/14 від 15.07.2022.

Так, відповідно до долучених до заяви про усунення недоліків позовної заяви документів вартість земельної ділянки площею 0, 25 га, кадастровий номер 2611091201:13:015:0101, що розташована по вул. Незалежності в селі Татарів Яремчанської міської ради становить 96 000, 00 гривень, а вартість земельної ділянки площею 0, 1512 га, кадастровий номер 26110912:13:014:0026, що розташована по вул. Незалежності в селі Татарів Яремчанської міської ради становить 88 000, 00 гривень. Відтак, врахувавши зазначені відомості позивач визначив ціну позову в сумі 184 000, 00 гривень, та здійснив доплату судового збору в розмірі 279, 00 гривень, що підтверджується квитанцією банку № 0.0.2609064651.1 від 15.07.2022.

Розглянувши подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Турінвест-Сервіс" заяву про усунення недоліків позовної заяви, суд вважає за необхідне зазначити, наступне.

Правове регулювання оцінки земель здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", Закону України "Про оцінку земель", законів України, інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.

Згідно преамбули Закону України "Про оцінку земель" цей закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Відповідно до частин 4 - 7 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Експертна грошова оцінка земельних ділянок та прав на них проводиться з метою визначення вартості об`єкта оцінки. Експертна грошова оцінка земельних ділянок використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами.

Отже, статтею 5 Закону України "Про оцінку земель" чітко визначено, у яких випадках використовуються нормативно грошова оцінка земельних ділянок, серед яких відсутнє визначення розміру судового збору.

Водночас, відповідно до статті 5 цього ж закону, для визначення вартості об`єкта оцінки використовується експертна грошова оцінка.

При цьому стаття 19 Закону України "Про оцінку земель" визначає, що експертна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на основі таких методичних підходів, як, зокрема, зіставлення цін продажу подібних земельних ділянок.

Разом із тим, Верховний Суд в постанові від 16.12.2020 у справі № 372/1080/19 зробив висновок про те, що належними та допустимими доказами, які підтверджують ціну позову у майнових вимогах про витребування земельної ділянки можуть бути, зокрема: договори купівлі-продажу цього майна, відомості про його залишкову балансову вартість, звіт про оцінку майна, витяг з реєстру прав власності на нерухоме майно, що підтверджують дійсну вартість такого майна безпосередньо на час звернення до суду з відповідними позовними вимогами.

Відповідно до частини 2 статті 6 Закону України "Про судовий збір", у разі, якщо судовий збір сплачується за подання позовної заяви до суду в розмірі, визначеному з урахуванням ціни позову, а встановлена при цьому позивачем ціна позову не відповідає дійсній вартості спірного майна або якщо на день подання позову неможливо встановити точну його ціну, розмір судового збору попередньо визначає суд з подальшою сплатою недоплаченої суми або з поверненням суми переплати судового збору відповідно до ціни позову, встановленої судом у процесі розгляду справи.

Якщо визначена позивачем ціна позову вочевидь не відповідає дійсній вартості спірного майна або на момент пред`явлення позову встановити точну його ціну неможливо, розмір судового збору попередньо визначає суд з наступним стягненням недоплаченого або з поверненням переплаченого судового збору відповідно до ціни позову, встановленої судом при розгляді справи (частина 2 статті 163 Господарського процесуального кодексу України).

Відтак, зі змісту положень статті 163 Господарського процесуального кодексу України (ч. 2 зокрема) слідує, що на момент пред`явлення позову позивач має визначити саме "дійсну вартість майна".

Згідно правового висновку, що міститься в підпункті "а" пункту 12 постанови Пленуму Верховного Суду України № 20 від 22 грудня 1995 року "Про судову практику у справах за позовами про захист права приватної власності", вартість спірного майна визначається за погодженням сторін, а за його відсутністю - за дійсною вартістю майна на час розгляду спору. Під дійсною вартістю розуміється грошова сума, за яку майно може бути продано в даному населеному пункті чи місцевості. Для її визначення при необхідності призначається експертиза.

Абзацом 3 пункту 2.7. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" № 7 від 21.02.2013 роз`яснено, що остаточне визначення в процесі розгляду справи ціни позову (дійсної вартості спірного майна), а отже, й суми судового збору здійснюється господарським судом на підставі поданих учасниками судового процесу доказів, а за їх недостатності для цього, - шляхом призначення відповідної судової експертизи (експертної оцінки майна).

Проаналізувавши тлумачення змісту всіх видів вартості, передбачених пунктом 3 Національного стандарту № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440, слід дійти висновку про те, що поняття "дійсна вартість" є практично тотожним за своїм значенням до закріпленого у вітчизняних національних стандартах поняття "ринкова вартість", під яким розуміється "вартість майна, за яку можливе відчуження об`єкта оцінки на ринку подібного майна на дату оцінки за угодою, укладеною між покупцем та продавцем, після проведення відповідного маркетингу за умови, що кожна із сторін діяла із знанням справи, розсудливо і без примусу".

Окрім цього, суд зазначає, що незалежною оцінкою майна вважається оцінка майна, що проведена суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання (абзац третій частини другої статті 3 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні").

Згідно зі статтею 12 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", звіт про оцінку майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання відповідно до договору.

При цьому, суд бере до уваги правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 28.04.2022 у справі № 910/15316/21, в якому зазначено, що чинним процесуальним законодавством не зобов`язано позивача проводити актуалізацію ринкової вартості майна, що є предметом позову з урахуванням Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" на стадії подання позовної заяви.

Відтак, з огляду на положення частини 2 статті 6 Закону України "Про судовий збір" та частини 2 статті 163 Господарського процесуального кодексу України колегія суддів Верховного Суду у вищевказаній постанові зазначила, що суд першої інстанції у випадку, якщо він вважає, що ціна позову вочевидь не відповідає дійсній вартості спірного майна, має здійснити розгляд справи по суті та встановити ціну позову при розгляді справи і розподілити судові витрати за результатами такого розгляду відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, а не повертати позовну заяву заявнику. Аналогічна правова позиція також міститься у постанові Верховного Суду від 19.10.2021 у справі № 918/188/21.

Згідно з частиною 1 статті 176 Господарського процесуального кодексу України, за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження суд відкриває провадження у справі протягом п`яти днів з дня надходження позовної заяви або заяви про усунення недоліків, поданої в порядку, передбаченому статтею 174 цього Кодексу.

Водночас, судом враховано, що у разі встановлення під час розгляду справи іншої, від визначеної позивачем ціни позову щодо вимоги про визнання відсутнім права на земельні ділянки, що буде дійсною вартістю спірного майна, суд, у відповідності до положень частини 2 статті 163 Господарського процесуального кодексу України, не позбавлений буде можливості у рішенні за результатами розгляду даного спору достягнути відповідну суму судового збору, у разі відмови в задоволенні позову, - із позивача (особи, якою подано позов) на користь держави, у разі задоволення позову, - із відповідача на користь держави.

Позовна заява відповідає вимогам, встановленим статтями 162, 164, 172 Господарського процесуального кодексу України.

Частиною 1 статті 12 Господарського процесуального кодексу України визначено, що господарське судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку: наказного провадження та позовного провадження (загального або спрощеного).

Відповідно до частини 3 статті 12 Господарського процесуального кодексу України, загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.

Розглянувши матеріали позовної заяви, суд визнав їх достатніми для прийняття позовної заяви до розгляду, відкриття провадження у справі та, з огляду на приписи статей 12 та 247 Господарського процесуального кодексу України, розгляду справи в порядку загального позовного провадження.

Керуючись статтями 12, 176, 232 - 235, 247 Господарського процесуального кодексу України, суд

П О С Т А Н О В И В:

1. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.

2. Здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

3. Підготовче засідання призначити на 26.08.2022 об 12:00 год.

Засідання відбудеться у приміщенні Господарського суду Івано-Франківської області за адресою: вул. Грушевського 32, м. Івано-Франківськ, 76018, зал судових засідань № 8.

4. Позивачу подати до суду документи, що підтверджують ринкову (дійсну) вартість земельних ділянок безпосередньо на час звернення до суду з відповідними позовними вимогами:

- площею 0, 25 га, кадастровий номер 2611091201:13:015:0101, що розташована по вул. Незалежності в селі Татарів Яремчанської міської ради;

- площею 0, 1512 га, кадастровий номер 26110912:13:014:0026, що розташована по вул. Незалежності в селі Татарів Яремчанської міської ради.

5. Відповідачу подати суду:

- в порядку статей 165, 178 Господарського процесуального кодексу України, в строк п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали, відзив на позов і всі документи, що підтверджують заперечення проти позову, копію відзиву надіслати позивачу, докази чого подати суду.

6. Повідомити сторін, що у разі надходження відзиву відповідача на позовну заяву, позивач має право подати суду відповідь на відзив (разом з доказами її надсилання відповідачу), а відповідач - заперечення на відповідь позивача (разом з доказами їх надсилання позивачу) протягом п`яти днів з дня отримання.

7. Письмові докази подати відповідно до вимог статті 80 Господарського процесуального кодексу України.

8. Якщо документи подаються до суду або надсилаються іншим учасникам справи в електронній формі, такі документи повинні бути скріплені електронним цифровим підписом учасника справи (його представника).

9. Представникам сторін з`явитися в судове засідання, документальне підтвердження своїх повноважень оформити відповідно до вимог статті 60 Господарського процесуального кодексу України.

10. Довести до відома сторін, що учасники справи можуть отримувати інформацію по справі за веб-адресою http://if.arbitr.gov.ua/sud5010/.

11. Ухвала набирає законної сили 25.07.2022 та не підлягає оскарженню окремо від рішення суду.

Суддя В. В. Михайлишин

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення25.07.2022
Оприлюднено26.07.2022
Номер документу105388923
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —909/531/22

Ухвала від 26.10.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Рішення від 19.10.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 12.09.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 25.08.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 25.07.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

Ухвала від 12.07.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Михайлишин В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні