Рішення
від 25.07.2022 по справі 420/4540/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/4540/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 липня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Свиди Л.І.

розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

До суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» з позовною заявою до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування постанови №008/22/53-вих від 08.02.2022 року про накладення штрафу у розмірі 89316 грн.

За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, а позивачу відповіді на відзив.

Позов, відповідь на відзив обґрунтовані позивачем тим, що оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» не здійснювало жодних робіт з реконструкції павільйону кафе з моменту укладення договору купівлі-продажу об`єкту нерухомості до моменту проведення перевірки відповідачем. Всі роботи щодо влаштування прибудови до кафе були здійснені попереднім власником, а позивач не має відношення до забудови та не здійснював експлуатацію такого об`єкту після його придбання. Крім того, на момент проведення перевірки об`єкт не експлуатувався за функціональним призначенням.

Судом поновлено відповідачу строк на подачу відзиву на позовну заяву та прийнято його до розгляду. Відзив обґрунтований відповідачем тим, що ТОВ «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» здійснювалася експлуатація раніше самочинно реконструйованого об`єкту (приміщення павільйон-кафе) з розширенням за рахунок прибудови, тому позивач в розумінні Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» є суб`єктом містобудування та може бути притягнутий до відповідальності за порушення у сфері містобудівної діяльності. Відповідач звернув увагу на те, що під час проведення позапланового заходу державного контролю встановлено факт збільшення загальної площі будівлі, яка відповідно до договору купівлі-продажу від 02.11.2021 року №553 складає 104,4 кв. м. за рахунок існуючої прибудови, яка не відображена у технічному паспорті від 30.04.2001 року, виготовленому Одеським міським БТІ. При цьому, відповідно до наданого позивачем технічного паспорту, виготовленого 05 вересня 2018 загальна площа земельної ділянки складає 196 кв. м., з яких під будинком 115,4 кв. м., під господарськими будівлями 71,7 кв. м., проте відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, позивач є власником нежитлового приміщення павільйон-кафе загальною площею 104,4 кв. м. Таким чином, позивачем не надано доказів того, що він є власником земельної ділянки орієнтовною площею 80 кв. м., а тому встановлено факт збільшення з боку позивача загальної площі будівлі за рахунок існуючої прибудови, яка експлуатується позивачем.

Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги позивача, заперечення відповідача, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 6, 7, 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється, зокрема, органами державного архітектурно-будівельного контролю, до яких відносяться виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю міських рад, шляхом, в тому числі, контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм, державних стандартів і правил положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, проектної документації, тощо.

Державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема, безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; здійснювати фіксування процесу проведення перевірки з використанням фото-, аудіо- та відеотехніки; тощо.

Згідно з положеннями ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», п. 5, 7 «Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю», затвердженого 23 травня 2011 року Постановою Кабінету Міністрів України № 553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю та така перевірка може проводитися, зокрема, за зверненнями фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Відповідно до п. 71 «Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю», затвердженого 23 травня 2011 року Постановою Кабінету Міністрів України № 553, з метою розгляду отриманих звернень фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності при органі державного архітектурно-будівельного контролю утворюється комісія щодо розгляду звернень у сфері містобудівної діяльності .

Комісія здійснює колегіальний розгляд звернень фізичних чи юридичних осіб. Розгляд звернень здійснюється за участю заявника та замовника або їх представників. За результатами розгляду звернення комісія шляхом голосування приймає рішення, що оформлюється відповідним висновком.

Відповідно до листа Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради №01-13/1322 від 13.12.2021 року на території скверу в межах вулиць Старопортофранківської, Мечникова та Торгової (біля будинку Одеського морського національного університету) розташована нежитлова будівля площею 104,4 кв. м., яка згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно знаходиться у власності Товариство з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ», за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 22. При проведенні геодезичних робіт встановлено, що під плямою забудови площа зазначеної нежитлової будівлі становить 196 кв. м., що не відповідає наявним правовстановлюючим документам.

Висновком комісії Управління щодо розгляду звернень фізичних та юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності №530 від 24.12.2021 року рекомендовано провести позапланову перевірку у зв`язку з його обґрунтованістю на підставі звернення (вх. № 01-8/616 вх від 15.12.2021 року) Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 22 з підстав відповідно до протоколу засідання Комісії №98 від 24.12.2021 року.

З матеріалів справи вбачається, що на підставі звернення Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради №01-8/616 вх від 15.12.2021 року, Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради 12.01.2021 року винесено наказ №01-13/15 ДАБК «Про проведення позапланової перевірки» на об`єкті будівництва «реконструкція нежитлового приміщення павільйон-кафе з улаштуванням прибудови за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Старопортофранківська, 22», суб`єкт містобудування Товариство з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ».

Так, головним спеціалістом інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Найко В.Г. на підставі зазначеного звернення №01-8/616 вх від 15.12.2021 року, наказу №01-13/13 ДАБК від 12.01.2021 року та направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 12.01.2022 року №000032 було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил Товариством з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» на об`єкті будівництва: реконструкція нежитлового приміщення павільйон-кафе з улаштуванням прибудови за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Старопортофранківська, 22, за результатами якої складено акт перевірки від 26.01.2022 року №000032 (аркуші справи 6-21). Замовник будівництва Товариство з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ».

Зазначеною перевіркою встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» експлуатується раніше самочинно реконструйований об`єкт (приміщення павільйон-кафе) з розширенням за рахунок прибудови, що розташована на земельній ділянці, яка належить територіальній громаді міста Одеси, за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, буд. 22, який не прийнятий в експлуатацію.

На підставі виявлених порушень, 26 січня 2022 року головним спеціалістом інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Найко В.Г. винесені припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил та протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

В протоколі про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 26 січня 2022 року зазначено, що розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відбудеться 08.02.2022 року о 11 год. 00 хв.

За результатами розгляду справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності заступником начальника-начальника інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Єфремовим В.Ю. 08 лютого 2022 року винесено постанову №008/22/53-вих за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою Товариство з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абз. 2 п. 4 ч.2 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та накладено штраф у розмірі 89316 грн.

Позивач не погодився із правомірністю постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності і звернувся до суду з цим позовом.

Так, відповідно до договору купівлі-продажу від 02.11.2021 року, укладеного між Колективним підприємством «Центр» (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» (покупець), посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Тімченко О.І. та зареєстрованого в реєстрі за №553, продавець продає та передає у власність покупцю нежитлове приміщення павільйон-кафе, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 22, загальною площею 104,4 кв. м.Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна ТОВ «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» є власником нежитлового приміщення павільйон - кафе загальною площею 104,4 кв. м, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 22.

З наданого позивачем до суду CD диску вбачається, що павільйон-кафе за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 22 вже в листопаді 2011 року мало стіни прибудови, на яких згодом були розташовані вікна та стеля.

При цьому, згідно з даними реєстру будівельної діяльності, відсутня інформація щодо готовності до експлуатації зазначеного об`єкту будівництва за адресою: АДРЕСА_1 , нежитлове приміщення павільйон-кафе.

Відповідно до таблиці - Клас наслідків (відповідальності) об`єктів ДСТУ 8855:2019 встановлено, що зазначений об`єкт будівництва віднесено до незначного класу наслідків CCI.

У відзиві на позовну заяву відповідач зазначає, що під час проведення позапланового заходу державного контролю встановлено факт збільшення загальної площі будівлі, яка відповідно до договору купівлі-продажу від 02.11.2021 року №553 складає 104,4 кв. м. за рахунок існуючої прибудови, яка не відображена у технічному паспорті від 30.04.2001 року , виготовленому Одеським міським БТІ.

Під час проведення перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» перевірено технічний паспорт від 30.04.2001 року, посилання на який і міститься у Єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.

Згідно наданого під час розгляду даної справи позивачем технічного паспорту на нежитловий будинок (приміщення) по АДРЕСА_1 , виготовленого КП «Центр» від 05 вересня 2018 вбачається, що загальна площа земельної ділянки складає 196, з яких під будинком 115,4 кв. м., під господарськими будівлями 71, 7 кв. м., проте відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, позивач є власником нежитлового приміщення павільйон-кафе загальною площею 104,4 кв. м., розташованого за адресою: АДРЕСА_1 на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер 553, виданого 02.11.2021 року, видавник: Приватний нотаріус Одеського міського нотаріального округу Тімченко О.І. відповідно до схеми відображеної у технічному паспорті №16080 м/с від 30.04.2001 року, виготовленого Одеським МБТІ.

Відповідно до ст. 1, п. 1 ч. 1 ст. 34, ч. 8 ст. 39 Закону «Про регулювання містобудівної діяльності» замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.

Замовник має право виконувати будівельні роботи після подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України.

Експлуатація закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію, забороняється.

Відповідно до ст. 1, абз. 2 п. 4 ч. 2 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» правопорушеннями у сфері містобудівної діяльності є протиправні діяння суб`єктів містобудування - юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, державними стандартами і правилами.

Вчинення суб`єктами містобудування правопорушень у сфері містобудівної діяльності тягне за собою відповідальність, передбачену цим та іншими законами України.

Суб`єкти містобудування, які є замовниками будівництва об`єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення, експлуатація або використання об`єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних у декларації про готовність об`єкта до експлуатації чи в акті готовності об`єкта до експлуатації, вчинені щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) - у розмірі тридцяти шести прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

При цьому, відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності несуть замовники будівництва або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно.

Експлуатація неприйнятого в експлуатацію об`єкта повинна тлумачитись як триваюче правопорушення. Змістом цього правопорушення є невиконання обов`язку із введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта містобудування до початку його експлуатації. Отже, обов`язок введення об`єктів будівництва в експлуатацію, відповідальність за експлуатацію об`єктів, не введених в експлуатацію, можуть стосуватися лише тих суб`єктів, які після закінчення будівництва та початку використання, маючи відповідний обов`язок, не ввели об`єкти містобудування в експлуатацію, за що встановлена відповідна відповідальність.

Така правова позиція висловлена в постанові Верховного Суду України від 04.03.2014 у справі № 21-433а13 та у постановах Верховного Суду від 13 лютого 2018 року у справі №826/19576/13-а, від 08 липня 2020 року у справі № 826/15890/14.

З матеріалів справи вбачається, що самочинно реконструйований об`єкт (приміщенні павільйон-кафе) з розширенням за рахунок прибудови, що розташована на земельній ділянці, яка належить територіальній громаді міста Одеси, за адресою: м. Одеса, вул. Старопортофранківська, буд. 22, який не прийнятий в експлуатацію, здійснений ще у 2011 році попереднім власником, що також не заперечується відповідачем.

Таким чином Товариство з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» не є і не може бути замовником будівництва вказаного об`єкту, не провадить містобудівної діяльності, однак, фактично понесло відповідальність у вигляді накладення штрафу за експлуатацію раніше самочинно реконструйованого об`єкту, що суперечить вимогам наведеного вище законодавства.

Враховуючи вищевикладені обставини суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваної постанови та наявність підстав для її скасування.

Крім того, згідно висновків Верховного Суду в постанові від 21.02.2018 року у справі 826/5/16 законодавець встановив граничні строки застосування уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарських санкцій до суб`єктів господарювання за порушення зазначеними суб`єктами встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності.

Відповідно до п. 11 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» штраф може бути накладено на суб`єктів містобудування протягом шести місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніш як через три роки з дня його вчинення.

Суд звертає увагу, що вищевказаний об`єкт було реконструйовано ще у 2011 році попереднім власником, а позивача притягнуто до відповідальності лише у 2022 році, тобто після закінчення строку, передбаченого ч. 11 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», що є самостійною підставою для визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови від №008/22/53-вих від 08.02.2022 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Керуючись ст. ст. 6, 14, 90, 139, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» (вул. Пушкінська, 44, Одеса, Одеська область, 65045, код ЄДРПОУ 40533224) до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (вул. Черняховського, 6, м. Одеса, 65009, код ЄДРПОУ 40199728) про визнання протиправною та скасування постанови №008/22/53-вих від 08.02.2022 року про накладення штрафу у розмірі 89316 грн. задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №008/22/53-вих від 08.02.2022 року про накладення штрафу у розмірі 89316 грн.

Стягнути з Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (вул. Черняховського, 6, м. Одеса, 65009, код ЄДРПОУ 40199728) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КІХ МЕНЕДЖМЕНТ» (вул. Пушкінська, 44, Одеса, Одеська область, 65045, код ЄДРПОУ 40533224) сплачений судовий збір у розмірі 2481 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

СуддяЛ.І. Свида

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.07.2022
Оприлюднено27.07.2022
Номер документу105397341
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/4540/22

Постанова від 20.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 20.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 26.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 25.10.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні