Рішення
від 12.07.2022 по справі 911/2189/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" липня 2022 р. м. Київ Справа № 911/2189/21

Господарський суд Київської області в складі:

головуючого судді Христенко О.О.

за участю секретаря Марценюк О.М.

розглянувши справу № 911/2189/21

за позовом Керівника Фастівської окружної прокуратури Київської області

в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації,

м. Київ

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Олграунд», м. Вишневе

Києво-Святошинського району

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача 1. Національне антикорупційне бюро України, м. Київ

2. Державне підприємство «Білоцерківське лісове господарство»,

м. Біла Церква

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «ВЕГ-ТОРГ», м. Одеса

про усунення перешкод у здійсненні права користування і розпорядження

земельною ділянкою

за участю представників:

прокурор: Лук`янчук А.В., посвідчення № 065766 від 03.11.2021;

від позивача: не з`явився;

від відповідача: не з`явився;

від третьої особи на стороні позивача: 1. Максим`як А.В., посвідчення № 1434 від

07.10.2020;

2. Калкіна Г.К., довіреність від 05.11.2020;

від третьої особи на стороні відповідача: не з`явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До господарського суду Київської області звернувся керівник Фастівської окружної прокуратури Київської області (надалі - прокурор) з позовом вих. № 1462вих21 від 16.07.2021 (вх. № суду 2006/21 від 26.07.2021) в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації (надалі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Олграунд» (надалі - відповідач), в якому просить суд усунути перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельними ділянками лісогосподарського призначення загальною площею 267,5485 га, шляхом скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: № 57515705 від 07.04.2021 з одночасним припиненням права приватної власності ТОВ «Олграунд» на земельну ділянку площею 100,00 га з кадастровим номером 3224982000:03:001:0001; № 57515469 від 07.04.2021 з одночасним припиненням права приватної власності ТОВ «Олграунд» на земельну ділянку площею 167,5485 га з кадастровим номером 3224982000:03:001:0002; усунути перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельними ділянками лісогосподарського призначення загальною площею 267,5485 га, шляхом їх повернення на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ТОВ «Олграунд» земельні ділянки: площею 100,00 га з кадастровим номером 3224982000:03:001:0001, площею 167,5485 га з кадастровим номером 3224982000:03:001:0002.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Фастівському державному лісовому господарству надано у постійне користування для ведення лісового господарства землі площею 1 992,0878 га в межах Волицької сільської ради Фастівського району, що підтверджується державним актом на право постійного користування землею серія ІІ-КВ № 003011, серед інших ділянок, які охоплюються вказаним актом, наявна ділянка з кадастровим номером 3224982000:03:001:0006 площею 267,5485 га; приватним нотаріусом Васильківського районного нотаріального округу Бобковим О.В. здійснено за ТОВ «Вег-Торг» (до 09.12.2020 мав назву ТОВ «Міжнародний центр розвитку підприємництва та менеджменту») право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 3224982000:03:001:0006 площею 267,5485 га для потреб ведення лісового господарства, підставою для реєстрації за ТОВ «Вег-Торг» права приватної власності на вказану земельну ділянку був державний акт на право приватної власності на землю серії КВ № 003528 від 05.05.2003 та наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 04.03.2014; в подальшому ТОВ «Вег-Торг» на підставі акту приймання-передачі нерухомого майна від 26.02.2021 відчужило вказану земельну ділянку на користь ТОВ «Олграунд»; вироком Васильківського міськрайонного суду від 07.07.2021 у справі № 381/1857/21 колишнього директора ТОВ «Вег-Торг» ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні кримінального проступку, передбаченого ч. 4 ст. 358 КК України, оскільки встановлено, що ОСОБА_1 подао на реєстрацію приватному нотаріусу Васильківського районного нотаріального округу Бобкову О.В. підроблені документи, а саме державний акт на право приватної власності на землю серії КВ № 003528 від 05.05.2003 та наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 04.03.2014; вказане свідчить, що уповноваженими органами не приймалися рішення про надання ТОВ «Вег-Торг» у приватну власність земельної ділянки кадастровий номер 3224982000:03:001:0006, а тому право власності на вказану земельну ділянку було зареєстровано за ТОВ «Вег-Торг» без належних правових підстав, чим порушуються права позивача як розпорядника вказаної земельної ділянки.

Ухвалою господарського суду Київської області від 18.08.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 29.09.2021; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «Вег-Торг».

20.09.2021 позивачем - Київською обласною державною адміністрацією було подано письмові пояснення вих. № 559 від 16.09.2021 з приводу заявленого позову, з яких вбачається, що позивач повністю підтримує вимоги прокурора та просить суд задовольнити позов прокурора у повному обсязі.

Ухвалою суду від 29.09.2021 відкладено підготовче засідання на 20.10.2021.

Ухвалою суду від 20.10.2021 закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті на 10.11.2021.

Через канцелярію суду (вх. № 25939/21 від 09.11.2021) надійшло клопотання Національного антикорупційного бюро України вих. № 102-230/34328 від 08.11.2021 про вступ у справу № 911/2189/21 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.

Ухвалою суду від 10.11.2021 повернуто справу № 911/2189/21 на стадію підготовчого провадження; підготовче засідання призначено на 06.12.2021; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Національне антикорупційне бюро України (надалі - третя особа 1) та Державне підприємство «Фастівське лісове господарство» (надалі - третя особа 2).

Через канцелярію суду (вх. № 27875/21 від 03.12.2021) від третьої особи 2 - ДП «Фастівське лісове господарство» надійшли письмові пояснення від 02.12.2021, в яких третя особа 2 вважає позовну заяву, подану прокурором такою, що подана до суду завчасно.

Через канцелярію суду від відповідача надійшло клопотання від 03.12.2021 про поновлення строків для подачі відзиву на позовну заяву (вх. № 27924/21 від 06.12.2021) та відзив від 03.12.2021 на позовну заяву (вх. № 27925/21 від 06.12.2021), в якому відповідач проти позову заперечував з підстав, викладених у відзиві, а саме, що протиправність отримання у власність відповідачем земельних ділянок не підтверджується належними та допустимими доказами по даній справі, перебування земельних ділянок на балансі Фастівського державного лісового господарства не є ознакою його речового права на майно, оскільки баланс є формою бухгалтерського обліку та не є підставою набуття майна у власність або користування; прокурором не доведено, що саме на земельній ділянці, яка надана Фастівському державному лісовому господарству у постійне користування для ведення лісового господарства площею 1 992,0878 га, розташовані земельні ділянки з кадастровими номерами 3224982000:03:001:0001 та 3224982000:03:001:0002, які зареєстровані за відповідачем; відповідач зазначає про допущені Головним управлінням Держгеокадастру в Київській області порушення процедури проведення заходу державного нагляду в частині дотримання прав позивача як суб`єкта господарювання, вказують, що акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 04.06.2021 № 585-ДК/565/АП/099/01-21, складений спеціалістами Управління з контролю за використанням та охороною земель Держгеокадастру у Київській області із порушенням, а тому на може бути належним доказом; прокурором необґрунтовано підстав для представництва інтересів Київської обласної державної адміністрації.

Ухвалою суду від 06.12.2021 поновлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву; відкладено підготовче засідання на 12.01.2022.

Через канцелярію суду (вх. № 29985/21 від 31.12.2021) від третьої особи 1 - Національного антикорупційного бюро України надійшли письмові пояснення вих. № 102-230/39761 від 24.12.2021 на позовну заяву, в яких третя особа 1 підтримує позовні вимоги прокурора та вважає, що вони є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Через канцелярію суду (вх. № 645/22 від 12.01.2022) від третьої особи 1 надійшло клопотання вих. № 102-230/602 від 12.01.2022 про долучення доказів.

Ухвалою суду від 12.01.2022 відкладено підготовче засідання на 26.01.2022.

Через канцелярію суду (вх. № 73/22 від 04.01.2022) від прокурора надійшла відповідь на відзив відповідача на позовну заяву, в якій прокурор просить заперечення відповідача наведені у відзиві відхилити, а позовну заяву задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою суду від 26.01.2022 закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті на 16.02.2022.

Через канцелярію суду (вх. № 2841/22 від 08.02.2022) від третьої особи 1 -Національного антикорупційного бюро України надійшло клопотання вих. № 102-230/602 від 12.01.2022 про долучення доказів.

В судовому засіданні 16.02.2022 оголошувалась перерва до 11.03.2022.

Водночас Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 24.02.2022 року, а також запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

У зв`язку із загрозою життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників суду, з огляду на положення ст. 3 Конституції України, ст. 24 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», рішення Ради суддів України № 9 від 24.02.2022 р., враховуючи положення Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022 р., розпоряджень Київської обласної військової адміністрації, прийнятих відповідно до ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», було зупинено розгляд справ у відкритих судових засіданнях за участю учасників судового процесу до усунення обставин, які зумовлюють загрозу життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду в умовах воєнної агресії проти України, судове засідання, призначене на 11.03.2022 не відбулося.

Ухвалою суду від 25.04.2022 було повідомлено сторін про те, що судове засідання, призначене на 11.03.2022 у справі № 911/2189/21 не відбулось; розгляд справи № 911/2189/21 по суті призначено на 25.05.2022.

Ухвалою суду від 25.05.2022 відкладено розгляд справи по суті на 15.06.2022.

Ухвалою суду від 15.06.2022 відкладено розгляд справи по суті на 29.06.2022.

На електронну адресу суду (вх. № 7623/22 від 29.06.2022) від ДП «Білоцерківське лісове господарство» надійшло клопотання вих. № 469 від 28.06.2022 про заміну третьої особи 2 - ДП «Фастівське лісове господарство» на його правонаступника ДП «Білоцерківське лісове господарство».

Ухвалою суду від 29.06.2022 замінено третю особу 2 - ДП «Фастівське лісове господарство» на його правонаступника ДП «Білоцерківське лісове господарство»; відкладено розгляд справи по суті на 13.07.2022.

В судових засіданнях прокурор підтримав позовні вимоги, вважаючи їх обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з підстав, викладених у позові та просив суд задовольнити їх повністю.

Представник позивач в судові засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, однак через канцелярію суду (вх. № 21956/21 від 20.09.2021) надав письмові пояснення вих. № 559 від 16.09.2021 по справі, в яких підтримав позовні вимоги прокурора та просив позов задовольнити в повному обсязі.

В підготовчі засідання 29.09.2021 та 20.10.2021 представник відповідача не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, про час та місце судового засідання повідомлений відповідно до чинного законодавства.

Ухвали суду надсилались на адресу відповідача зазначену в позовній заяві та в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (витяг з якого наявний в матеріалах справи).

Ухвали суду повернуті підприємством зв`язку із зазначенням підстави повернення: «адресат відсутній за вказаною адресою», «за закінченням терміну зберігання».

В судове зсідання 10.11.2021 представник відповідача не з`явився, однак через канцелярію суду (вх. № 25998/21 від 10.11.2021) від представника відповідача адвоката Балійчук Л.І. (адвокатське об`єднання «Дефендо капітал») надійшло клопотання від 10.11.2021 про відкладення розгляду справи, яке було судом задоволено.

Через канцелярію суду (вх. № 26289/21 від 12.11.2021) надійшло клопотання від 12.11.2021 адвоката адвокатського об`єднання «Дефендо капітал» Балійчук Л.І. про припинення зазначеним адвокатським об`єднанням представлення інтересів відповідача на підставі договору від 12.11.2021 про розірвання договору про надання правової (правничої) допомоги від 10.11.2021.

В підготовчому засіданні 06.12.2021 був присутній представник відповідача адвокат Лубинець А.В., який діяв на підставі договору № 26.11/1 від 26.11.2021 про надання правової допомоги, укладеного між ТОВ «Олграунд» та адвокатом Лубинець Анатолієм Володимировичем, та ордеру серія ДН № 091648. Представником відповідача адвокатом Лубинець А.В. надано відзив від 03.12.2021 на позовну, який прийнятий судом до розгляду.

Представник відповідача адвокат Лубинець А.В. був присутній в підготовчих засіданнях 12.01.2022 та 26.01.2022, що підтверджується протоколами судових засідань.

В судове засідання розгляду справи по суті 16.02.2022 представник відповідача не з`явився, ухвала від 26.01.2021 про призначення справи до розгляду по суті на 16.02.2022, яка була надіслана на адресу відповідача, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повернулась до суду із зазначенням підприємством зв`язку «адресат відсутній за вказаною адресою».

Після закінчення судового засідання 16.02.2022, яке відбувалося з 11:24 годин до 11:58 годин, що підтверджується протоколом судового засідання, через систему електронний суд від відповідача надійшло клопотання про відкладення дати проведення судового засідання у справі № 911/2189/21 у зв`язку із тим, що у адвоката відповідача Лубинець А.В. діагностовано гостру респіраторну хворобу COVID, через що він перебуває на лікарняному.

Ухвала суду від 25.04.2022, якою було повідомлено учасників справи про призначення розгляду справи по суті на 25.05.2022, направлена на адресу відповідача, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повернулась до суду із зазначенням підприємством зв`язку «адресат відсутній за вказаною адресою».

В судове засідання 25.05.2022 представник відповідача не з`явився, однак через канцелярію суду (вх. № 5625/22 від 24.05.2022) відповідач надав клопотання про відкладення засідання у справі № 911/2189/21 до дати припинення воєнного стану в Україні. Клопотання, яке підписано директором ТОВ «Олграунд» ОСОБА_2, обґрунтовано тим, що на початку вторгнення військ Російської Федерації у Київську область, вона разом з ТОВ «Олграунд» була вимушена евакуюватися з Київської області у найбільш безпечне місто (західні області України), де зараз й знаходиться і позбавлена можливості відвідувати судові засідання.

Ухвалою суду від 25.05.2022 розгляд справи по суті відкладено на 15.06.2022 та роз`яснено відповідачу про можливість прийняття участі в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів або в режимі відеоконференції через суд, який представник відповідача може територіально відвідати.

Через систему «Електронний суд» (вх. № суду 501/22 від 07.06.2022) та через канцелярію суду (вх. № 7232/22 від 22.06.2022) від адвоката Лубинець А.В. надійшли заяви від 30.05.2022 та 22.06.2022 відповідно, в яких зазначено про розірвання (припинення) з 01.04.2022 договору про надання правової допомоги № 26.11/1 від 26.11.2021, укладеного між ТОВ «Олграунд» та адвокатом Лубинець А.В. До вказаних заяв додано копію додаткової угоди від 01.04.2022 до договору про надання правової допомоги № 26.11/1 від 26.11.2021 про дострокове розірвання (припинення) останнього.

Додаткову угоду від 01.04.2022 підписано директором ТОВ «Олграунд» ОСОБА_2, місцем складання та підписання додаткової угоди зазначено м. Київ.

В судові засідання 15.06.2022, 29.06.2022 та 13.07.2022 відповідач не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, ухвали суду в тому числі направлялися на електронну адресу відповідача: ollground@ukr.net, яка зазначена відповідачем у його клопотанні про відкладення від 24.05.2022 (вх. № суду 5625/22 від 24.05.2022).

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Господарського процесуального кодексу України ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.

Згідно ч. 2 ст. 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

За змістом ч.ч. 1, 2 ст. 3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України "Про доступ до судових рішень").

Враховуючи наведене, господарський суд зазначає, що відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитися із вищевказаними ухвалами у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).

Крім того, Верховний Суд у постановах від 25.04.2018 у справі № 800/547/17, від 27.11.2019 у справі № 913/879/17, від 21.05.2020 у справі № 10/249-10/19, від 15.06.2020 у справі № 24/260-23/52-б, від 18.03.2021 у справі № 911/3142/19 зазначає, що направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, а, у даному випадку, суду.

Отже, судом вчинені всі необхідні дії для належного повідомлення відповідача про розгляд даної справи.

Заперечення відповідача проти позовних вимог викладені у його відзиві від 03.12.2021 (вх. № суду 27925/21 від 06.12.2021), який прийнятий судом до розгляду. Жодних доказів, клопотань про витребування доказів відповідачем до суду надано не було. Відповідно до ч. 3 ст. 80 ГПК України відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.

Заявляючи клопотання про відкладення судового засідання у справі № 911/2189/21 до закінчення дії воєнного стану в Україні, відповідач не обґрунтовує дане клопотання нічим окрім неможливості з`явитися до суду, хоча правова позиція відповідача щодо позовних вимог, які розглядаються у справі № 911/2189/21, викладена ним у його відзиві на позовну заяву.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 ГПК України основними засадами (принципами) господарського судочинства є, в тому числі, рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін, розумність строків розгляду справи судом, неприпустимість зловживання процесуальними правами.

Представник третьої особи 1 - Національного антикорупційного бюро України в судових засіданнях підтримав позовні вимоги прокурора та просив суд задовольнити позов з підстав, викладених у письмових поясненнях третьої особи 1.

Представник третьої особи 2 - ДП «Білоцерківське лісове господарство» в судових засіданнях підтримав позовні вимоги прокурора та просив суд задовольнити позов повністю.

Третя особа на стороні відповідача - ТОВ «Вег-Торрг» в судові засідання не з`явилася, письмових пояснень по справі не надала, про час та місце розгляду справи повідомлена у встановленому законодавством порядку.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд Київської області

ВСТАНОВИВ:

Згідно розпорядження Фастівської районної державної адміністрації від 09.03.2004 № 119 Фастівському державному лісовому господарству надано у постійне користування для ведення лісового господарства земельну ділянку площею 1 992,0878 га в межах Волицької сільської ради Фастівського району, на підставі чого видано Державний акт на право постійного користування землею серія ІІ-КВ № 003011 від 15.07.2004, зареєстрований в книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 03:04:024:00011.

Відповідно Державного акту серія ІІ-КВ № 003011 від 15.07.2004 серед інших ділянок Фастівському лісовому господарству було передано земельну ділянку площею 267,5485 га кадастровий номер відповідно до державного акту 3224982000:03:01:06.

Управлінням Держгеокадастру у Фастівському районі Київської області на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розробленого ТОВ «Київський інститут земельної реформи», 20.06.2016 до Державного земельного кадастру внесено відомості про земельну ділянку площею 267,5485 га з кадастровим номером 3224982001:03:001:0006, яка знаходиться в Київській області, Фастівський район, с. Волиця, цільове призначення якої для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг, категорія земель - землі лісогосподарського призначення, вид використання - для ведення лісового господарства, форма власності - державна власність, що підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-3219672692020 від 01.07.2020.

На підставі рішення приватного нотаріуса Васильківського районного нотаріального округу Бобкова О.В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 56768331 від 23.02.2021 за ТОВ «Вег-Торг» (код ЄДРПОУ 30116671, до 09.12.2020 мав назву ТОВ «Міжнародний центра розвитку підприємництва та менеджменту») зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку площею 267,5485 га з кадастровим номером 3224982001:03:001:0006 для потреб ведення лісового господарства.

Підставою реєстрації права приватної власності на земельну ділянку площею 267,5485 га кадастровий номер 3224982001:03:001:0006 за ТОВ «Вег-Торг» зазначено: державний акт на право приватної власності на землю серія КВ № 003528, виданий на підставі рішення Фастівської районної ради від 05.05.2003 № 264, та наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 04.03.2014 № КИ/3221400000:15:001/0001/16399, яким затверджено проект землеустрою щодо її відведення.

ТОВ «Вег-Торг» передало до статутного капіталу ТОВ «Олграунд» негрошовий вклад у вигляді земельної ділянки загальною площею 267,5485 га кадастровий номер 3224982001:03:001:0006, що підтверджується наявними в матеріалах справи копією рішення єдиного учасника № 2 від 26.02.2021 ТОВ «Олграунд» та акту приймання-передачі нерухомого майна, що вноситься до статутного капталу ТОВ «Олграунд» від 26.02.2021 (нотаріально посвідченого). Акт приймання-передачі нерухомого майна, що вноситься до статутного капіталу ТОВ «Олграунд» від ТОВ «Вег-Торг» підписаний директором Каданцевим С.В. (директор ТОВ «Вег-Торг» з 23.12.2020), а від ТОВ «Олграунд» підписаний директором ОСОБА_2

В подальшому на замовлення директора ТОВ «Олграунд» ОСОБА_2 фізичною особою-підприємцем Людвою О.Л. розроблено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок згідно якої передбачено поділити земельну ділянку кадастровий номер 3224982001:03:001:0006 площею 267,5485 га на дві земельні ділянки площами 100,00 га та 167,5485 га відповідно. У Державному земельному кадастрі було зареєстровано дві новостворені земельні ділянки з кадастровим номером 3224982001:03:001:0001 площею 100,00 га та з кадастровим номером 3224982001:03:001:0002 площею 167,5485 га.

Рішенням приватного нотаріуса Васильківського районного нотаріального округу Бобкова О.В. № 57515705 від 07.04.2021 здійснено державну реєстрацію права приватної власності ТОВ «Олграунд» на земельну ділянку кадастровий номер 3224982001:03:001:0001 площею 100,00 га.

Рішенням приватного нотаріуса Васильківського районного нотаріального округу Бобкова О.В. № 57515469 від 07.04.2021 здійснено державну реєстрацію права приватної власності ТОВ «Олграунд» на земельну ділянку кадастровий номер 3224982001:03:001:0002 площею 167,5485 га.

Вироком Васильківського міськрайонного суду Київської області від 07.07.2021 у справі № 381/1857/21 визнано ОСОБА_1 винним у вчиненні кримінального проступку, передбаченого ч. 4 ст. 358 КК України (використання завідомо підробленого документа), і призначено йому покарання у вигляді штрафу.

Так, вироком Васильківського міськрайонного суду Київської області від 07.07.2021 у справі № 381/1857/21 встановлено, що ОСОБА_1 отримав від невстановленої особи (обставини вказаного факту досліджуються в ході проведення досудового розслідування в окремому кримінальному проваджені), завідомо підроблені офіційні документи, а саме: державний акт на право власності на землю серія КВ-IV № 003524 від 20.10.2003, який нібито посвідчує право власності на земельну ділянку кадастровий номер 3224982001:03:001:0006 площею 267,5485 га, яка розташована на території Волицької сільської ради Фастівського району Київської області (на даний час на території Кожанської селищної ради Фастівського району Київської області) за ТОВ «Міжнародний центр розвитку підприємництва та менеджменту» та наказ ГУ Держземагенства у Київській області «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» № КИ/3221400000:15:001/00016399 від 04.03.2014.

Судом було з`ясовано, що відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Київській області вих. № 10-10-0.2-4648/2-21 від 30.04.2021, вищезазначений наказ Головного управління Держземагенства у Київській області № КИ/3221400000:15:001/0001/16399 від 04.03.2014 не приймався.

Відповідно до листа архівного фонду Фастівської районної державної адміністрації вих. № 57-454/21 від 21.04.2021 сесія Фастівської районної ради від 05.05.2003, на підставі якої прийнято рішення про передачу у приватну власності вказаної земельної ділянки ТОВ «Міжнародний центр розвитку підприємництва та менеджменту», не проводилась.

Також Васильківським міськрайонним судом Київської області встановлено, що надалі ОСОБА_1 , володіючи вищевказаними завідомо підробленими документами, 19.02.2021 особисто звернувся із заявами про державну реєстрацію прав та їх обтяжень - реєстрацію права власності на вищезазначену земельну ділянку до приватного нотаріуса Васильківського районного нотаріального округу Бобкова О.В., який є державним реєстратором відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» № 1952-IV від 01.07.2004 (зі змінами та доповненнями), надавши нотаріусу для вчинення реєстраційних дій вищевказані підроблені офіційні документи.

Приватний нотаріус Васильківського районного нотаріального округу Бобков О.В. вчинив реєстраційні дії - реєстрацію права власності на вищевказану земельну ділянку за ТОВ «Вег-Торг» (код ЄДРПОУ 30116671, реорганізованого ТОВ «Міжнародний центр розвитку підприємництва та менеджменту») на підставі наданих ОСОБА_1 підроблених офіційних документів (вищезазначеного державного акту на право приватної власності на землю та наказу ГУ Держземагенства у Київській області).

Вирок Васильківського міськрайонного суду Київської області від 07.07.2021 у справі № 381/1857/21 набрав законної сили.

Відповідно до ч. 6 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України обвинувальний вирок суду в кримінальному провадженні або постанова суду, якою особу притягнуто до адміністративної відповідальності у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для господарського суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

Прокурором надано відповідь вих. № 10-10-0.2-4648/2-21 від 30.04.2021 ГУ Держгеокадастру у Київській області на запит Фастівської окружної прокуратури в межах досудового розслідування у кримінальному провадженні від 06.04.2021 № 42021112310000012, в якій ГУ Держгеокадастру у Київській області зазначило, що земельна ділянка кадастровий номер 3224982001:03:001:0006 відноситься до земель лісогосподарського призначення та перебуває в архівному шарі Державного земельного кадастру. За інформацією наявною в ГУ наказ «Про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у власність» № КИ/3221400000:15:001/00016399 від 04.03.2014 Головним управлінням не приймався.

Третя особа 1 - Національне антикорупційне бюро України надало лист вих. № 10-10-0.222-5603/2-21 від 25.05.2021 Головного управління Держгеокадастру у Київській області на запит третьої особи 1 в межах досудового розслідування у кримінальному провадженні від 07.05.2021 № 52021000000000247, в якому ГУ Держгеокадастру у Київській області зазначає, що у місцевому фонді документації із землеустрою Відділу у Фастівському районі відсутня документація із землеустрою на земельну ділянку з кадастровим номером 3224982001:03:001:0006; в ГУ Держгеокадастру у Київській області відсутня інформація про накази ГУ Держземагентства у Київській області від 04.03.2014 № КИ/3221400000:15:001/00016399.

Прокурором надано відповідь вих. № 06-03/77 від 21.04.2022 архівного відділу Фастівської районної державної адміністрації Київської області на запит Фастівської окружної прокуратури в межах досудового розслідування у кримінальному провадженні від 06.04.2021 № 42021112310000012, в якій архівний відділ Фастівської районної державної адміністрації Київської області повідомляє, що протокол сесії від 05.05.2003 та відповідно рішення до нього № 264 на постійне зберігання до архіву не надходили, тому надати копію рішення є неможливим.

Враховуючи вищенаведене, органами уповноваженими розпоряджатися земельною ділянкою кадастровий номер 3224982001:03:001:0006 площею 267,5485 га не приймалися рішення з приводу надання її у власність ТОВ «Міжнародний центр розвитку підприємництва та менеджменту» (з 09.12.2020 змінено назву на ТОВ «Вег-Торг»), державний акт серії КВ-IV № 003524 від 20.10.2003 є підробленим, а тому не може підтверджувати перехід до ТОВ «Вег-Торг» права власності на вказану земельну ділянку.

Державне підприємство «Фастівське лісове господарство» (припинено шляхом реорганізації, а саме приєднання до ДП «Білоцерківське лісове господарство», яке є правонаступником) листом вих. № 104 від 19.04.2021 повідомило прокуратуру, що новостворені земельні ділянки кадастровий номер 3224982001:03:001:0001 площею 100,00 га та кадастровий номер 3224982001:03:001:0002 площею 167,5485 га накладаються на земельну ділянку кадастровий номер 3224982001:03:001:0006 площею 267,5485 га, матеріали лісовпорядкування Фастівського лісництва квартали.

Українське державне проектне лісовпорядне виробниче об`єднання «Укрдержліспроект» листом вих. № 350 від 28.04.2021 на запит прокурора надало фрагмент з публічної кадастрової карти України з нанесеними межами кварталів та таксаційних виділів по ДП «Фастівське лісове господарство», у відповідності до матеріалів лісовпорядкування 2014 року та межами земельних ділянок згідно з поданими кадастровими номерами з 76-85.

Як вказує прокурор, згідно із планово-картографічними матеріалами земельні ділянки з кадастровим номером 3224982001:03:001:0001 площею 100,00 га та з кадастровим номером 3224982001:03:001:0002 площею 167,5485 га (результат поділу земельної ділянки кадастровий номер 3224982001:03:001:0006 площею 267,5485 га) накладаються на землі лісогосподарського призначення 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85 квартали Фастівського лісництва ДП «Фастівський лісгосп».

Тобто, аналіз вищезазначених обставин, на думку прокурора свідчить про те, що єдиним законним землекористувачем (у зв`язку з правонаступництвом) та згідно планово-картографічних матеріалів є ДП «Білоцерківське лісове господарство», а розпорядником землями лісового фонду є позивач - Київська обласна державна адміністрація, які в свою чергу, не надавали дозволу на вилучення оспорюваної земельної ділянки лісового фонду, при цьому зміна цільового призначення земель також не проводилась, у зв`язку з чим ТОВ «Вег-Торг» не міг набути право власності на земельну ділянку кадастровий номер 3224982001:03:001:0006 площею 267,5485 га та в подальшому розпорядитися нею та передати її в статутний капітал ТОВ «Олграунд», який здійснив її поділ на дві земельні ділянки з кадастровим номером 3224982001:03:001:0001 площею 100,00 га та з кадастровим номером 3224982001:03:001:0002 площею 167,5485 га та зареєстрував за собою право власності на дві новостворені земельні ділянки.

Таким чином, прокурор просить усунути перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельними ділянками лісогосподарського призначення загальною площею 267,5485 га, шляхом скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: № 57515705 від 07.04.2021 з одночасним припиненням права приватної власності ТОВ «Олграунд» на земельну ділянку площею 100,00 га з кадастровим номером 3224982000:03:001:0001; № 57515469 від 07.04.2021 з одночасним припиненням права приватної власності ТОВ «Олграунд» на земельну ділянку площею 167,5485 га з кадастровим номером 3224982000:03:001:0002; усунути перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельними ділянками лісогосподарського призначення загальною площею 267,5485 га, шляхом їх повернення на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ТОВ «Олграунд» земельні ділянки: площею 100,00 га з кадастровим номером 3224982000:03:001:0001, площею 167,5485 га з кадастровим номером 3224982000:03:001:0002.

Відповідач проти позову заперечував з підстав, викладених у відзиві, а саме, що протиправність отримання у власність відповідачем земельних ділянок не підтверджується належними та допустимими доказами по даній справі, перебування земельних ділянок на балансі Фастівського державного лісового господарства не є ознакою його речового права на майно, оскільки баланс є формою бухгалтерського обліку та не є підставою набуття майна у власність або користування; прокурором не доведено, що саме на земельній ділянці, яка надана Фастівському державному лісовому господарству у постійне користування для ведення лісового господарства площею 1 992,0878 га, розташовані земельні ділянки з кадастровими номерами 3224982000:03:001:0001 та 3224982000:03:001:0002, які зареєстровані за відповідачем; прокурором необґрунтовано підстав для представництва інтересів Київської обласної державної адміністрації.

Стосовно заявленого прокурором позову в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації, суд зазначає наступне.

Так, п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у статті 23 Закону України «Про прокуратуру». Ця стаття визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина перша). Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній. (частина третя). Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзаци перший-третій частини четвертої).

Отже відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу. При цьому представництво прокурором в суді інтересів держави в особі державних компаній не допускається.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Як зазначає прокурор, звернення до суду з позовом саме в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації обумовлене тим, що відповідно до ст. 84 ЗК України право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Фастівська окружна прокуратура звернулась до Київської обласної державної адміністрації з листом вих. № 57-1255вих21 від 29.06.2021 щодо вжитих останньою заходів, спрямованих на захист інтересів держави у наведених правовідносинах або повідомлення про неможливість звернення до суду з вказаних питань із належним обґрунтуванням відповідних причин.

Листом вих. № 01.1-14/1502 від 15.07.2021 Київська обласна державна адміністрація повідомила прокуратуру про те, що ними не вживаються заходи цивільно-правового характеру у зв`язку з неможливістю самостійно встановити порушення законодавства в силу відсутності законодавчих підстав для проведення відповідних перевірок.

Прокурор зазначає, що вказаним уповноваженим органом, за наявності факту порушення інтересів держави, своєчасних заходів щодо повернення спірної земельної ділянки, яка передана у власність незаконно, по даний час не вжито, що стало підставою для звернення прокурора з позовом в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації, як органу управління державним майном, що перебуває у користуванні державного підприємства.

В письмових поясненнях вих. № 559 від 16.09.2021 на позовну заяву, поданих позивачем, зазначено, що позивач повністю підтримує вимоги прокурора та просить суд задовольнити позов прокурора у повному обсязі.

Як стверджує прокурор, земельні ділянки, які є предметом поділу земельної ділянки з кадастровим номером 3224982001:03:001:0006 площею 267,5485 га, які є предметом розгляду справи, були землею лісогосподарського призначення на момент набуття третьою особою - ТОВ «Вег-Торг» права власності на неї та знаходились в постійному користуванні ДП «Фастівське лісове господарство». До того ж, земельна ділянка не вилучена у попереднього землекористувача, не отримано його згоду на вилучення.

В обґрунтування факту перебування спірної земельної ділянки в користуванні ДП «Фастівське лісове господарство» (правонаступник ДП «Білоцерківське лісове господарство») прокурор та позивач посилаються на п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України, яким визначено, що до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

Згідно приписів ст.ст. 13, 14 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (ст. 19 Земельного кодексу України).

Земельні відносини, що виникають при використанні, зокрема, лісів регулюються Земельним кодексом України, а також нормативно-правовими актами про ліси, якщо вони не суперечать цьому кодексу (ч. 2 ст. 3 ЗК України).

За основним цільовим призначенням Земельного кодексу України передбачено виділення в окрему категорію земель лісогосподарського призначення (п. «е» ч. 1 ст. 19 ЗК України).

Згідно ч.ч. 2 та 3 ст. 1 Лісового кодексу України ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.

Відповідно до ч. 1 ст. 57 ЗК України, ч. 1 ст. 17 Лісового кодексу України земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.

До земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства (ст. 5 ЛК України).

При цьому, використанню лісогосподарських земель за їх цільовим призначенням законодавство надає пріоритет: складовою охорони земель є захист лісових земель та чагарників від необґрунтованого їх вилучення для інших потреб (п. «б» ч. 1 ст. 164 ЗК України).

Водночас, оскільки земельна ділянка та права на неї на землях лісогосподарського призначення є об`єктом земельних правовідносин, то суб`єктний склад і зміст таких правовідносин має визначатися згідно з нормами земельного законодавства та лісового законодавства у частині використання й охорони лісового фонду.

Також слід зазначити, що основною рисою земель лісогосподарського призначення є призначення цих земель саме для ведення лісового господарства, що, за змістом ст. 63 Лісового кодексу України, полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.

Статтею 7 Лісового кодексу України визначено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст. 8 ЛК України у державній власності перебувають усі ліси, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності. Право державної власності на ліси набувається й реалізується державою в особі Кабінету Міністрів, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій згідно із законом.

Статтею 55 ЗК України визначено, що до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.

Відповідно до ст. 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону.

Згідно ч. 4 ст. 84 ЗК України до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать в тому числі й землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Слід зазначити, що за приписами ст.ст. 45, 47, 48, 54 Лісового кодексу України облік лісів включає збір та узагальнення відомостей, які характеризують кожну лісову ділянку за площею, кількісними та якісними показниками. Основою ведення обліку лісів є матеріали лісовпорядкування. Лісовпорядкування включає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обґрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної і всебічної інформації про лісовий фонд України. Лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань лісового господарства. У матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування. Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства за погодженням відповідно з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища. Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.

Відповідно до ст. 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; в) координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; г) підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; д) підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; е) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов`язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; є1) внесення до Кабінету Міністрів України пропозицій щодо встановлення та зміни меж районів, міст у порядку, визначеному законом; ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до ч.ч. 2 та 3 ст. 56 ЗК України громадянам та юридичним особам за рішенням органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади можуть безоплатно або за плату передаватись у власність замкнені земельні ділянки лісогосподарського призначення загальною площею до 5 гектарів у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств.

Громадяни і юридичні особи в установленому порядку можуть набувати у власність земельні ділянки деградованих і малопродуктивних угідь для залісення.

Згідно ч. 5 ст. 122 ЗК України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Згідно п. 12 розділу Х «Перехідні положення» ЗК України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об`єкти незавершеного будівництва та законсервовані об`єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно ч. 4 ст. 9 Лісового кодексу України право постійного користування земельними ділянками лісового фонду посвідчується державним актом на право постійного користування землею.

Відповідно до п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

ВО «Укрдержліспроет» створене з метою проведення лісовпорядкування на всій території лісового фонду України, яке включає систему державних заходів, спрямованих на забезпечення охорони і захисту, раціонального використання, підвищення продуктивності лісів та їх відтворення, оцінку лісових ресурсів, а також підвищення культури ведення лісового госопдатсва.

ВО «Укрдержліспроет» здійснює комплекс лісовпорядних робіт для всіх лісокористувачів, незалежно від форм власності і відомчої підпорядкованості за єдиною системою в порядку, встановленому Державним агентством лісових ресурсів України за погодженням з Міністерством охорони навколишнього природного середовища, тобто володіє інформацією про лісовпорядкування.

Українське державне проектне лісовпорядне виробниче об`єднання «Укрдержліспроект» листом вих. № 350 від 28.04.2021 на запит прокурора надало фрагмент з публічної кадастрової карти України з нанесеними межами кварталів та таксаційних виділів по ДП «Фастівське лісове господарство», у відповідності до матеріалів лісовпорядкування 2014 року та межами земельних ділянок згідно з поданими кадастровими номерами.

Таким чином, земельні ділянки з кадастровим номером 3224982001:03:001:0001 площею 100,00 га та з кадастровим номером 3224982001:03:001:0002 площею 167,5485 га (результат поділу земельної ділянки кадастровий номер 3224982001:03:001:0006 площею 267,5485 га) накладаються на землі лісогосподарського призначення 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85 квартали Фастівського лісництва ДП «Фастівський лісгосп», які перебувають у останнього у постійному користуванні на підставі Державного акту на право постійного користування землею сері ІІ-КВ № 003011 від 15.07.2004, зареєстрованого в книзі записів державних акті на право постійного користування землею № 03:04:024:00011.

Згідно ч. 1 ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Відповідно до ст. 141 ЗК України підставами припинення права користування земельною ділянкою в тому числі є добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом.

Згідно ч.ч. 3 та 4 ст. 142 ЗК України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки.

Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

З аналізу листа ДП «Фастівське лісове господарство» вих. № 98 від 15.04.2021 вбачається, що підприємство не надавало згоди на припинення права постійного користування земельною ділянкою лісогосподарського призначення з кадастровим номером 3224982001:03:001:0006 площею 267,5485 га.

Як зазначалось вище, вироком Васильківського міськрайонного суду Київської області від 07.07.2021 у справі № 381/1857/21 визнано ОСОБА_1 винним у вчиненні кримінального проступку, передбаченого ч. 4 ст. 358 КК України (використання завідомо підробленого документа), і призначено йому покарання у вигляді штрафу.

Так, вироком Васильківського міськрайноого суду Київської області від 07.07.2021 у справі № 381/1857/21 встановлено, що ОСОБА_1 отримав від невстановленої особи (обставини вказаного факту досліджуються в ході проведення досудового розслідування в окремому кримінальному проваджені), завідомо підроблені офіційні документи, а саме: державний акт на право власності на землю серія КВ-IV № 003524 від 20.10.2003, який нібито посвідчує право власності на земельну ділянку кадастровий номер 3224982001:03:001:0006 площею 267,5485 га, яка розташована на території Волицької сільської ради Фастівського району Київської області (на даний час на території Кожанської селищної ради Фастівського району Київської області) за ТОВ «Міжнародний центр розвитку підприємництва та менеджменту» та наказ ГУ Держземагенства у Київській області «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» № КИ/3221400000:15:001/00016399 від 04.03.2014.

Таким чином, судом встановлено, що уповноваженими органами не приймалося рішення про відведення у приватну власність ТОВ «Вег-Торг» земельної ділянки кадастровий номер 3224982001:03:001:0006 площею 267,5485 га, державний акт на право приватної власності № КИ/3221400000:15:001/0001/16399 від 04.03.2014 Головним управління Держземагенства у Київській області на видавався.

Враховуючи вищевикладене, зважаючи на відсутність в ГУ Держгеокадастру у Київській області та архівному відділі Фастівської районної державної адміністрації будь-якої документації із землеустрою чи документів, що посвідчували б право приватної власності на земельну ділянку або передачу в приватну власність земельної ділянки з кадастровим номером3224982001:03:001:0006 площею 267,5485 га, право власності на останню та земельні ділянки з кадастровим номером 3224982001:03:001:0001 площею 100,00 га та з кадастровим номером 3224982001:03:001:0002 площею 167,5485 га, які стали результатом її поділу, зареєстровано без належних правових підстав, без затвердження документації із землеустрою про її відведення та з використанням підроблених документів.

Вищевказані порушення вимог земельного та лісового законодавства також підтверджуються Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом-земельної ділянки № 585-ДК/565/АП/09/01/-21 від 04.06.2021, складеним ГУ Держгеокадастру у Київській області, в якому зазначено, що підстави для набуття права власності на земельну ділянку лісогосподарського призначення з кадастровим номером 3224982001:03:001:0006 площею 267,5485 га відсутні та реєстрація права проведена в порушення ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Третьою особою - Національним антикорупційним бюро України надано до матеріалів справи акт від 16.06.2021 Міністерства юстиції України за результатами проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора-приватного нотаріуса Васильківського районного нотаріального округу Київської області Бобкова Олександра Вікторовича та наказ Міністерства юстиції України № 2216/5 від 17.06.2021 про затвердження результатів перевірки, якими тимчасово заблоковано державному реєстратору-приватному нотаріусу Васильківського районного нотаріального округу Київської області Бобкову О.В. доступ до Державного реєстру прав на нерухоме майно строком на три місяці, оскільки встановлено, що приватним нотаріусом Бобковим О.В. проведено державну реєстрацію права приватної власності за ТОВ «Вег-Торг» за наявності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, чим порушено п. 5 ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідач викладеного вище не спростував, жодного доказу (крім доказів направлення відзиву іншим учасникам) до відзиву не надав. Клопотання про витребування доказів до суду не надавав.

Заволодіння приватними особами ділянками лісогосподарського призначення всупереч вимогам чинного законодавства, без законного дозволу уповноваженого на те органу може зумовлювати конфлікт між гарантованим статтею 1 Першого протоколу правом цих осіб мирно володіти майном і конституційними правами всіх інших осіб на безпечне довкілля, не погіршення екологічної ситуації та використання власності не на шкоду суспільству.

Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству (частина 3 статті 13 Конституції України).

Використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі (частина сьома статті 41 Конституції України, частина третя статті 1 ЗК України).

Кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля (частина перша статті 50 Конституції України).

Суд звертає увагу на те, що у спорах стосовно прибережних захисних смуг, земель лісогосподарського призначення, інших земель, які перебувають під посиленою правовою охороною держави, вона, втручаючись у право мирного володіння відповідними земельними ділянками з боку приватних осіб, може захищати загальні інтереси у безпечному довкіллі, непогіршенні екологічної ситуації, у використанні власності не на шкоду людині та суспільству (частина третя статті 13, частина сьома статті 41, частина перша статті 50 Конституції України). Ці інтереси реалізуються, зокрема, через цільовий характер використання земельних ділянок (статті 18, 19, пункт "а" частини першої статті 91 ЗК України), які набуваються лише згідно із законом (стаття 14 Конституції України) (див. пункт 127 постанови Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018 у справі № 488/5027/14-ц, пункт 90 постанови Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018 у справі № 488/6211/14-ц, пункт 148 постанови Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 № 183/1617/16, пункт 53 постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі № 367/2022/15-ц, пункт 117 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц).

Частиною 2 ст. 152 ЗК України визначено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює витребування майна з чужого незаконного володіння (ст. 387 ЦК України, віндикаційний позов) та усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном (ст. 391 ЦК України, негаторний позов).

Згідно ч. 1 ст. 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Негаторний позов - це позов власника майна, який є фактичним володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном. Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути існуючи перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод.

При цьому, судом враховано, що зайняття спірної земельної ділянки з порушенням положень ЗК України та ЛК України треба розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади. У такому разі позовну вимогу про зобов`язання повернути земельну ділянку слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки (див. п. 71 постанови Великої Палати Верховного Суду від 28.11.2018 у справі № 504/2864/13-ц, п. 96 постанови Великої Палати Верховного Суду від 04.07.2018 у справі № 653/1096/16-ц, п. 81 постанови Великої Палати Верховного Суд від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц). Власник земельної ділянки лісогосподарського призначення може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини та вимагаючи повернути таку ділянку.

Цивільний оборот лісових земельних ділянок є і був обмежений законодавчо з огляду на приписи ст. 56, ч. 4 ст. 84 ЗК України. Зазначене стосується і земельних ділянок, які знаходяться у користуванні спеціалізованих державних лісогосподарських підприємств.

Оскільки майно, набуте відповідачем від особи, яка не мала права його відчужувати, при передачі до статутного капіталу з отриманням учасником, який відчужив таке майно, частки у такому статутному капіталі, однак, не мав повноважень на це, поза волею власника, відповідне майно може бути витребувано у набувача такого майна.

Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" п. 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" п. 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

За таких обставин, заявлені прокурором вимоги щодо усунення перешкод у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельними ділянками лісогосподарського призначення загальною площею 267,5485 га, шляхом скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: № 57515705 від 07.04.2021 з одночасним припиненням права приватної власності ТОВ «Олграунд» на земельну ділянку площею 100,00 га з кадастровим номером 3224982000:03:001:0001; № 57515469 від 07.04.2021 з одночасним припиненням права приватної власності ТОВ «Олграунд» на земельну ділянку площею 167,5485 га з кадастровим номером 3224982000:03:001:0002; усунення перешкод у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельними ділянками лісогосподарського призначення загальною площею 267,5485 га, шляхом повернення на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ТОВ «Олграунд» земельні ділянки: площею 100,00 га з кадастровим номером 3224982000:03:001:0001, площею 167,5485 га з кадастровим номером 3224982000:03:001:0002, є обґрунтованими, доведеними доказами та підлягають задоволенню повністю.

Згідно ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Як визначено ст. 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Витрати зі сплати судового збору, відповідно до ст. 129 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-80, 129, ст. 237, 238, 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов керівника Фастівської окружної прокуратури Київської області в інтересах державної в особі Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «Олграунд» про усунення перешкод у здійсненні права користування і розпорядження земельною ділянкою задовольнити повністю.

2. Усунути перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією (01196, м. Київ, площа Лесі Українки, 1 код ЄДРПОУ 00022533) права користування та розпорядження земельними ділянками лісогосподарського призначення загальною площею 267,5485 га, шляхом скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: № 57515705 від 07.04.2021 з одночасним припиненням права приватної власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Олграунд» (08133, Київська область, Києво-Святошинський район, м. Вишневе, вул. Першотравнева, 14, офіс 2, код ЄДРПОУ 43957879) на земельну ділянку з кадастровим номером 3224982001:03:001:0001 площею 100,00 га; № 57515469 від 07.04.2021 з одночасним припиненням права приватної власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Олграунд» (08133, Київська область, Києво-Святошинський район, м. Вишневе, вул. Першотравнева, 14, офіс 2, код ЄДРПОУ 43957879) на земельну ділянку з кадастровим номером 3224982001:03:001:0002 площею 167,5485 га.

3. Усунути перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією (01196, м. Київ, площа Лесі Українки, 1 код ЄДРПОУ 00022533) права користування та розпорядження земельними ділянками лісогосподарського призначення загальною площею 267,5485 га, шляхом повернення на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння Товариства з обмеженою відповідальністю «Олграунд» (08133, Київська область, Києво-Святошинський район, м. Вишневе, вул. Першотравнева, 14, офіс 2, код ЄДРПОУ 43957879) земельні ділянки: з кадастровим номером 3224982001:03:001:0001 площею 100,00 га; з кадастровим номером 3224982001:03:001:0002 площею 167,5485 га.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Олграунд» (08133, Київська область, Києво-Святошинський район, м. Вишневе, вул. Першотравнева, 14, офіс 2, код ЄДРПОУ 43957879) на користь Київської обласної прокуратури (м. Київ, бул. Лесі Українки, 27/2, код ЄДРПОУ 02909996) 12 566 (дванадцять тисяч п`ятсот шістдесят шість) грн. 46 коп. судового збору.

Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст.ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 25.07.2022.

Суддя О.О. Христенко

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення12.07.2022
Оприлюднено15.08.2022
Номер документу105413916
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —911/2189/21

Ухвала від 04.05.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 14.03.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Ухвала від 18.10.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Ухвала від 04.10.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 21.08.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Куксов В.В.

Рішення від 12.07.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 28.06.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 14.06.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 24.05.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 24.04.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні