ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 липня 2022 року м. Житомир справа № 240/43864/21
категорія 110000000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шимоновича Р.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Райт Солюшн" до Державної екологічної інспекції Поліського округу про визнання протиправним та скасування припису,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Райт Солюшн" (далі - ТзОВ "Райт Солюшн") із позовом, у якому просить:визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції Поліського округу №798-2.1 від 06.12.2021 року.
Обгрунтовано позовні вимоги тим, що відповідачем у період з 22.11.2021 року по 30.11.2021 року було проведено позапланову перевірку ТзОВ "Райт Солюшн" за результатами якої було складено акт №798 від 30.11.2021 року, в якому відповідачем встановлено наявність порушення вимог законодавства, а саме: п. 4 Додатку до Закону України "Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" ч. 1 ст. 3 п. 3) ч. 3 ст.3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього середовища", що полягає у тому, що ТОВ "Райт Солюшн" здійснює планову діяльність, пов`язану з дослідно-промисловою розробкою Правобережної ділянки (с.Шебедиха, Коростенського району, Житомирської області) на площі 11,83 га, що визначена представленим Робочим проектом "Дослідно-промислової розробки Правобережної ділянки бурштину в Олевському районі Житомирської області, що погоджений в установленому законодавством порядку, за відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля. 06.12.2021 року відповідачем винесено припис, яким: " Планову діяльність ТОВ "Райт Солюшн" пов`язану з дослідно-промисловою розробкою Правобережної ділянки (с.Шебедиха, Коростенського району, Житомирської області) на площі 11,83 га, що визначена представленим Робочим проектом "Дослідно-промислової розробки Правобережної ділянки бурштину в Олевському районі Житомирської області, що погоджений в установленому законодавством порядку, здійснювати лише за наявності висновку впливу на довкілля."
Не погоджуючись із приписом Державної екологічної інспекції Поліського округу №798-2.1 від 06.12.2021 року, що складений на підставі акту №798 від 30.11.2021 року, вважаючи його таким, що не відповідає нормам чинного законодавства, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 11.01.2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі на 09.02.2022 року 10:00.
07.02.2022 року представник відповідача, скориставшись своїм правом, подав до суду відзив на позовну заяву, у якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Мотивував таку позицію, зокрема, тим, що з особливих умов спеціального дозволу на користування надрами №4786 від 26.08.2016 ТзОВ «Райт Солюшн» зобов`язаний щорічно звітувати перед Державною службою геології та надр України згідно з формулою 5-гр.
Зокрема, наслідком здійснення планової діяльності ТзОВ «Райт Солюшн» без оцінки впливу на довкілля, є приховування інформації поточного стану довкілля та його зміни у період провадження планованої діяльності, як така діяльність вплинула на природно-заповідний фонд, фактори довкілля які зазнали впливу з боку планованої діяльності. Тобто, здійснення такої планової діяльності без оцінки впливу на довкілля несе несприятливий вплив на стан інших природних ресурсів (землі, лісів, вод тощо).
Адже, в першу чергу оцінка впливу на довкілля спрямована на запобігання шкоди довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів із визначенням екологічних наслідків з точністю, що дозволяє оцінити територіальний масштаб та інтенсивність впливу, а також рівень ризику (для екологічної безпеки, здоров`я населення, цілісності та екологічних функцій природних територій та об`єктів під особливою охороною).
Зокрема, надасть відомості про технології (альтернативні технології) та способи проведення розкривних та інших гірничих робіт, обсяги використання природних ресурсів (землі, вода), наземні і підземні споруди, які необхідні для планованої діяльності.
Враховуючи вищевикладене, на переконання відповідача, планова діяльність ТзОВ «Райт Солюшн» має здійснюватися виключно за наявності висновку з оцінки на довкілля, а тому вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
09.02.2022 року у зв`язку із поданим клопотанням представника відповідача, підготовче засідання відкладено на 09.03.2022 року 12:30.
21.04.2022 року представник позивача подав до суду відповідь на відзив, у якій просив задовольнити позовні вимоги, з підстав, викладених у позовній заяві. Зауважив, що планова діяльність ТзОВ «Райт Солюшн», а саме: геологічне вивчення, в т.ч. дослідно-промислова розробка Правобережної ділянки не належить до видів планової діяльності проведення якої передбачає оцінку впливу на довкілля.
У зв`язку з Указом Президента України №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" справу знято з розгляду. Наступне судове засідання у справі призначено на 07 липня 2022 року 11:30.
07.07.2022 року протокольною ухвалою суду закрито підготовче засідання у справі.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, суд протокольною ухвалою перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов такого висновку.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що основним видом діяльності ТзОВ «Райт Солюшн» згідно класифікації видів економічної діяльності КВЕД 08.99 добування інших корисних копалин та розроблення кар`єрів н.в.і.у., КВЕД 09.90 надання допоміжних послуг у сфері добування інших корисних копалин та розроблені кар`єрів, КВЕД 71.12 надання послуг у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах.
ТзОВ «Райт Солюшн» є власником спеціального дозволу на користування надрами №4786 від 26.08.2016, наказом Держгеонадр від 04.12.2020 №545 строки дії дозволу продовжено з терміном на 5 років, з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно - промислової розробки бурштину, затвердження запасів ДКЗ Правобережної ділянки бурштину, загальною площею 3405,5 га, що розташована у межах с. Шебедиха, Коростенського району, Житомирської області.
Згідно Робочого проекту «Дослідно-промислової розробки Правобережної ділянки бурштину в Олевському районі Житомирської області», площа ділянки дослідно-промислової розробки згідно робочого проекту, становить 11,83 га основна техніко-економічний показник кар`єру.
У період з 22.11.2021 року по 30.11.2021 року було проведено позапланову перевірку ТзОВ "Райт Солюшн" за результатами якої складено акт №798 від 30.11.2021 року, в якому відповідачем встановлено наявність порушення вимог законодавства, а саме: п. 4 Додатку до Закону України "Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" ч. 1 ст. 3 п. 3) ч. 3 ст.3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього середовища", що полягає у тому, що ТОВ "Райт Солюшн" здійснює планову діяльність, пов`язану з дослідно-промисловою розробкою Правобережної ділянки (с.Шебедиха, Коростенського району, Житомирської області) на площі 11,83 га, що визначена представленим Робочим проектом "Дослідно-промислової розробки Правобережної ділянки бурштину в Олевському районі Житомирської області, що погоджений в установленому законодавством порядку, за відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля.
06.12.2021 року відповідачем винесено припис, яким: " планову діяльність ТОВ "Райт Солюшн" пов`язану з дослідно-промисловою розробкою Правобережної ділянки (с.Шебедиха, Коростенського району, Житомирської області) на площі 11,83 га, що визначена представленим Робочим проектом "Дослідно-промислової розробки Правобережної ділянки бурштину в Олевському районі Житомирської області, що погоджений в установленому законодавством порядку, здійснювати лише за наявності висновку впливу на довкілля."
Вважаючи протиправним припис Державної екологічної інспекції Поліського округу №798-2.1. від 06.12.2021 року, позивач звернувся до суду із цим позовом за захистом порушених прав.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові, організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V).
Закон №877 визначає загальні вимоги до здійснення державного нагляду (контролю), в тому числі такі:
- виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень (частина п`ята статті 4);
- невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування штрафних санкцій до суб`єкта господарювання згідно із законом (частина дев`ята статті 4);
- посадові особи органу державного нагляду (контролю) з метою з`ясування обставин, які мають значення для повноти проведення заходу, здійснюють у межах повноважень, передбачених законом, огляд територій або приміщень, які використовуються для провадження господарської діяльності, а також будь-яких документів чи предметів, якщо це передбачено законом (частина десята статті 4);
- плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником (частина одинадцята статті 4);
- перед початком здійснення державного нагляду (контролю) посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить запис до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу у суб`єкта господарювання) (частина дванадцята статті 4).
Однією з визначених статтею 6 Закону №877 підстав для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб`єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб територіального органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред`явили документи, передбачені цим абзацом;
Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Фізичні особи та посадові особи органів місцевого самоврядування, які подали безпідставне звернення про порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, несуть відповідальність, передбачену законом. Повторне проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю), забороняється.
Суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - двох робочих днів.
Статтею 7 Закон №877 регламентовано питання розпорядчих документів органів державного нагляду (контролю). Так, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: - найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; - найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; - місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; - номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; - перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; - дата початку та дата закінчення заходу; - тип заходу (плановий або позаплановий); - форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); - підстави для здійснення заходу; - предмет здійснення заходу; - інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення). Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.
Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: - дату складення акта; - тип заходу (плановий або позаплановий); - форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); - предмет державного нагляду (контролю); - найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; - найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (частина сьома статті 7).
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку(частина восьма статті 7).
Розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, повинен містити такі відомості: - дату складення; - тип заходу (плановий чи позаплановий); - форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); - термін усунення порушень; - посилання на акт, у якому були зазначені виявлені під час заходу державного нагляду (контролю) порушення; - найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; - найменування та місцезнаходження суб`єкта господарювання, а також прізвище, ім`я та по батькові його керівника чи уповноваженої ним особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід; - прізвище, ім`я та по батькові інших осіб, які взяли участь у здійсненні заходу.
Розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень складається у двох примірниках: один примірник не пізніше п`яти робочих днів з дня складення акта надається суб`єкту господарювання чи уповноваженій ним особі для виконання, а другий примірник з підписом суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи щодо погоджених термінів усунення порушень вимог законодавства залишається в органі державного нагляду (контролю).
Розпорядчі документи щодо усунення порушень вимог законодавства можуть бути оскаржені до відповідного центрального органу виконавчої влади або суду в установленому законом порядку.
Орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: - вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; - надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків (частина перша статті 8 Закону № 877).
Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими міркуваннями щодо застосування релевантних норм права до спірних правовідносин.
Судом встановлено, що у скарзі ОСОБА_1 , яка стала підставою для проведення позапланового перевірки дотримання ТзОВ "Райт Солюшн" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, відсутні посилання на те, яку саме шкоду її правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави спричиняє планова діяльність ТзОВ "Райт Солюшн", а отже таке звернення не відповідає вимогам закону та не могло бути підставою для проведення позапланової перевірки.
Крім того, суд враховує, що у направленні на проведення перевірки №847 від 12.11.2021 року не наведено конкретний перелік питань, що підлягають перевірці. Відповідач , формуючи предмет перевірки, включив до нього всі питання, які наведені у Додатку №10 до акту складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, регіонального використання, відтворення і охорони природних ресурсі, затвердженим Наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України 26.11.2019 року №450.
Отже, для правовідносин, що розглядаються, законодавством передбачено спеціальний порядок проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю), який не було дотримано відповідачем, що призвело до проведення перевірки з порушенням вимог чинного законодавства.
Вирішуючи питання щодо наявності порушень чинного законодавства при здійснення ТзОВ "Райт Солюшн" планової діяльності, суд зазначає таке.
ТзОВ "Райт Солюшн" є власником спеціального дозволу на користування надрами №4786 від 26.08.2016 року, а саме: геологічне вивчення, в т.ч. дослідно-промислову розробку родовища бурштину ділянка "Правобережна".
Згідно Програми робіт, що є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №4786 від 26.08.2016 року, ТзОВ "Райт Солюшн" станом на сьогодні та до кінця 1 кварталу 2024 року проводить дослідно-промислової розробку родовища бурштину ділянка "Правобережна".
Порядок проведення дослідно-промислової розробки регулюється Положенням про порядок організації та виконання дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення затв. Наказом Міністерстві, екології та природних ресурсів України від 03.03.2003 р. №34/м.
Згідно Інструкції із застосування Класифікації запасів і ресурсів Корисних копалин державного фонду надр до родовищ бурштину (ДКЗ, 2033 р.) стадійність вивчення родовищ бурштину обов`язково повинна включати проходження розвідувальних кар`єрів.
Відповідно до Робочого проекту "Дослідно-промислова розробка Правобережної ділянки бурштину в Олевському районі Житомирської області", що погоджений: Управлінням Держпраці у Житомирській області (лист-погодження від 02.03.2020р. №795), Державною службою України з питань праці (лист "Про погодження проекту дослідно-промислової розробки від 27.03.2020 р. №2284/2.2/9.3-20), Державною службою геології та надр України (лист "Про погодження проекту" від 29.01.2020 року №1413/01/10-20), площа земельної ділянки на якій проводиться дослідно-промислова розробка (включаючи територію для розміщення тимчасових буртів, розкривних порід п периметру проектного кар`єру та влаштування проїздів) становить 21,3 гр.
У статті 14 Кодексу про надра наведений перелік видів користування надрами, зокрема надра надаються для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин: будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; геологічного вивчення бурштиноносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням бурштину (промисловою розробкою) родовищ); задоволення інших потреб.
Наведене вище свідчить, що "геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка родовищ корисних копалин загальнодержавного значення", а саме: такий вид користування надрами здійснює ТзОВ "Райт Солюшн" на підставі спеціального дозволу №4786 від 26.08.2016р., та "видобування копалин є різними видами користування надрами, а отже і різними видами діяльності.
У п.п. 2 ст. 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" наведено вичерпний перелік видів планової діяльності, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля, до якого не включено такого виду як "геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка родовищ корисних копалин загальнодержавного значення", атому висновок про порушення ТзОВ "Райт Солюшн" вимог Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" в частині проведення планової діяльності без висновку з оцінки впливу на довкілля є необгрунтованим та безпідставним.
Разом з тим, відповідно до положень Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" уповноваженим територіальним органом з видачі висновку з оцінки впливу на довкілля планової діяльності, що проводиться в межах Житомирської області є Управління екології та природних ресурсів Житомирської обласної адміністрації.
ТзОВ "Райт Солюшн" звернулось до Управління із запитом щодо надання інформації, а саме: чи є діяльність Товариства (дослідно - промислова розробка родовища бурштину "Правобережна", що включає проходження розвідувального кар`єру площею 11,83 га) предметом оцінки впливу на довкілля.
За результатами розгляду вказаного запиту Управлінням надано відповідь №5154/3-3/3-4-2816 від 13.12.2021 року, в якому, зокрема, зазначено про те, що з усіх можливих видів користування надрами, які визначаються ст.14 Кодексу про надра, Законом України "Про оцінку впливу на довкілля" видобування корисних копалин визначається таким видом, що потребує приведення процедури оцінки впливу на довкілля. Діяльність, яку планує здійснювати товариство, чи вже здійснює (зважаючи на продовження терміну дії спеціального дозволу на користування надрами), є геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка ділянки родовища бурштину "Правобережна", площею 11,83 га. Переважна більшість бурштиноносних надр знаходиться на землях лісового фонду, землевласниками або землекористувачами яких є лісгоспи. Отже, враховуючи вищезазначене, дана планова діяльність, в розумінні Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" як така, що потребує проведення оцінки впливу на довкілля.
Враховуючи вищезазначене у сукупності, суд приходить до висновку, що припис Державної екологічної інспекції Поліського округу №798-2.1 від 06.12.2021 року є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Згідно з ч. 1 ст. 9, ст. 72, ч.ч. 1, 2, 5 ст. 77 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Виходячи із системного аналізу вище викладених норм та з`ясованих судом обставин вбачається, що позов ТзОВ "Райт Солюшн" є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає сплачена сума судового збору у розмірі 2270,00 грн.
На підставі вище викладеного, керуючись ст.ст. 72-77, 90, 139, 192, 241-246, 250, 255, 382 КАС України, суд
вирішив:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Райт Солюшн" (вул. Герцена, 19-а, м. Олевськ, Житомирська область, 11000, ЄДРПОУ: 39921587) до Державної екологічної інспекції Поліського округу (вул. Л. Качинського, 12а, м. Житомир, 10014, ЄДРПОУ: 42163803) про визнання протиправним та скасування припису - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції Поліського округу №798-2.1 від 06.12.2021 року.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Райт Солюшн" сплачений судовий збір у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції Поліського округу .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 26 липня 2022 року.
Суддя Р.М.Шимонович
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2022 |
Оприлюднено | 28.07.2022 |
Номер документу | 105416658 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні