ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 380/6169/20
У Х В А Л А
з питань заміни сторони виконавчого провадження
25 липня 2022 року
м.Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Сакалоша В.М. розглянувши заяву представника позивачів про заміну сторони виконавчого провадження у справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії,-
УСТАНОВИВ:
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 04.02.21 у справі № 380/6169/20 за позовною заявою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до ГОЛОВНОГО УПРАВЛІННЯ ДЕРЖГЕОКАДАСТРУ У ЛЬВІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Львівській області у встановленому законодавством порядку розглянути клопотання позивачів про надання дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого сільського господарства орієнтовною площею 2,0 га та вирішити питання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення з урахуванням перевірки співставлення зайнятих і вільних земельних ділянок.
На виконання зазначеного судовго рішення, 25 листопада 2021 року Львівським окружнимого адміністративним судом видано виконавчі листи про зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Львівській області:
у встановленому законодавством порядку розглянути клопотання ОСОБА_1 від 19.05.2020 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого сільського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель запасу Солонківської сільської ради, яка розташована: Львівська область, Пустомитівський район, Солонківська ОТГ, 1000 метрів до села Солонка та вирішити питання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення з урахуванням перевірки співставлення зайнятих і вільних земельних ділянок;
у встановленому законодавством порядку розглянути клопотання ОСОБА_2 від 19.05.2020 року про нандання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого сільського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель запасу Солонківської сільської ради, яка розташована: Львівська область, Пустомитівський район, Солонківська ОТГ, 1000 метрів до села Солонка та вирішити питання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення з урахуванням перевірки співставлення зайнятих і вільних земельних ділянок;
у встановленому законодавством порядку розглянути клопотання ОСОБА_3 20.05.2020 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого сільського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель запасу Солонківської сільської ради, яка розташована: Львівська область, Пустомитівський район, Солонківська ОТГ, 1000 метрів до села Солонка та вирішити питання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення з урахуванням перевірки співставлення зайнятих і вільних земельних ділянок.
Вирішуючи подане клопотання, суд зазначає наступне.
У статті 1 Закону України «Про виконавче провадження» від 02 червня 2016 року №1404-VIII (далі - Закон №1404-VIII) визначено, що виконавчим провадженням як завершальною стадією судового провадження і примусового виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) вважається сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Згідно з частинами 1, 2 статті 15 Закону №1404-VIII сторонами у виконавчому провадженні є стягувач і боржник. Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ.
Відповідно до ч.1 ст.379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Зі змісту наведеної норми слідує, що заміна сторони виконавчого провадження є можливою лише у випадку вибуття однієї із сторін виконавчого провадження, при цьому під час розгляду вказаного питання підлягають дослідженню докази, які підтверджують факт вибуття сторони виконавчого провадження, а також підстави для правонаступництва відповідної особи.
Під правонаступництвом у виконавчому провадженні необхідно розуміти заміну однієї зі сторін (стягувача або боржника) з переходом прав та обов`язків від правопопередника до іншої особи (правонаступника), що раніше не брали участі у виконавчому провадженні. Правонаступництво можливе на всіх стадіях виконавчого провадження - з моменту відкриття виконавчого провадження до його закінчення.
Також, згідно з ч.5 ст.15 Закону №1404-VIII у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
За приписами ст.52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Системний аналіз вказаних норм вказує на те, що інститут заміни сторони виконавчого провадження за своїм змістом є аналогічний інституту процесуального правонаступництва (ст.52 КАС України). Разом з тим, норми ст.379 КАС України спрямовані на продовження виконавчого провадження у разі вибуття його сторони із заміною її іншою особою.
Виконавче провадження є однією зі стадій судового провадження, яка його завершує. Ця стадія розпочинається з набранням судовим рішенням законної сили або за інших умов, установлених законом. Сторони судового провадження на стадії виконавчого провадження набувають відповідної процесуальної якості, користуються правами та несуть певні обов`язки, зумовлені статусом сторони. За законом на стадії виконавчого провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження. Така заміна є прийнятною, зокрема, у правовідносинах, що допускають правонаступництво. При цьому законодавством установлено головну умову, за якої обов`язки боржника може бути перекладено на іншу особу, - це вибуття сторони виконавчого провадження.
З огляду на зміст ст.52 КАС України процесуальне правонаступництво передбачено не лише у зв`язку зі смертю (оголошенням померлою) фізичної особи та реорганізацією суб`єкта господарювання, а й в інших передбачених законом випадках, у тому числі в разі заміни кредитора або боржника в зобов`язанні. Процесуальне правонаступництво в розумінні ст.52 КАС України допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.
Отже, ухвала про здійснення процесуального правонаступництва на стадії виконання судового рішення є документом, що забезпечує виконання рішення та фактично є його невід`ємною частиною, а тому заміна сторони в зобов`язанні (правонаступництво) на стадії виконавчого провадження є зміною судового рішення, передбаченою чинним законодавством, що оформлюється ухвалою. Оскарження такої ухвали варто розуміти як оскарження судового рішення.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Отже, правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
У такому разі також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Аналогічну правову позицію висловила Велика Палата Верховного Суду в постанові від 26.06.2019 у справі № 905/1956/15, також вона відображена у постановах Верховного Суду від 12.06.2018 у справі № 2а-23895/09/1270, від 13.03.2019 у справі № 524/4478/17, від 20.02.2019 у справі № 826/16659/15.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій (крім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторона чи третя особа.
При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.
У разі ж відсутності правонаступників суд повинен залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач суд залучає іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.
Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень.
Також, згідно з правовим висновком Верховного Суду, викладеного у постанові від 09.11.2020 у справі № 826/14670/16, під публічним правонаступництвом слід розуміти повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції; це вступ у чинні адміністративно-правові відносини нового суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) на місце суб`єкта, що або припинив своє існування або повністю чи частково позбувся адміністративної компетенції.
У випадку, що розглядається, ГУ Держгеокадастру (боржник) як сторона виконавчого провадження просить замінити боржника у виконавчому провадженні, посилаючись на те, що внаслідок передачі спірних земельних ділянок з державної у комунальну власність, ГУ Держгеокадастру у Львівській області, як боржник, втратило повноваження щодо розпорядження цією земельною ділянкою, а тому позбавлено можливості виконати судове рішення. Однак, правом розпорядження спірною земельною ділянкою на даний час наділена Солонківська сільська рада.
З огляду на зазначене, суд вказує, що відповідно до ст. 117 Земельного кодексу України (далі ЗК України) передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Згідно з ч. 2 ст. 174 ЗК України, рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району, приймаються районною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад.
За приписами статті 173 ЗК України, межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.
Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць.
Землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
У свою чергу, згідно з ч. 1 ст. 46 Закону України «Про землеустрій», відомості про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць вносяться до Державного земельного кадастру. Відомості про встановлені (змінені) межі адміністративно-територіальних одиниць зазначаються у витязі з Державного земельного кадастру, який безоплатно видається відповідній сільській, селищній, міській, районній, обласній раді.
Разом з тим, суд зазначає, що відповідно до ч.1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Виходячи з положень статті 122 ЗК України, прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності та надання її у власність належить до виключної компетенції органу місцевого самоврядування, у цьому випадку Львівської міської ради.
За наведених обставин та вказаного правового регулювання, в даній справі є наявними ознаки публічного правонаступництва, оскільки одночасно із передачею земельної ділянки у комунальну власність відбулося часткове передання (набуття) адміністративної компетенції (щодо передачі земельних ділянок у власність чи користування) одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) внаслідок часткового припинення адміністративної компетенції ГУ Держгеокадастру у Львівській області та прийняття такої компетенції іншим органом Солонківською сільською радою. У цьому випадку факт реорганізації (ліквідації) ГУ Держгеокадастру у Львівській області значення немає, оскільки йдеться про перехід функцій (повноважень) від одного органу до іншого, які визначені ЗК України.
Перехід майна у власність в силу закону зумовлює перехід зобов`язання по відновленню порушених прав особи органом, компетентним відновити такі права.
З урахуванням викладеного, з моменту передачі спірних земельних ділянок з державної у комунальну власність, ГУ Держгеокадастру у Львівській області не має право здійснювати розпорядження спірними земельними ділянками, зокрема, затверджувати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.
При цьому, компетенційним правонаступником ГУ Держгеокадастру у Львівській області є Львівська територіальна громада в особі Солонківської сільської ради.
Таким чином, підсумовуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що наявні підстави для задоволення заяви ГУ Держгеокадастру у Львівській області про заміну сторони виконавчого провадження.
Керуючись статтями 248, 256, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Клопотання задовольнити.
Замінити Боржника - Головне управління Держгеокадастру у Львіській області області у виконавчому листі від 25 листопада 2021 року в справі № 380/6169/20 про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у встановленому законодавством порядку розглянути клопотання ОСОБА_1 від 19.05.2020 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого сільського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель запасу Солонківської сільської ради, яка розташована: Львівська область, Пустомитівський район, Солонківська ОТГ, 1000 метрів до села Солонка та вирішити питання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення з урахуванням перевірки співставлення зайнятих і вільних земельних ділянок, - його правонаступником Солонківською сільскою радою Львівського району Львівської області;
Замінити Боржника - Головне управління Держгеокадастру у Львіській області області у виконавчому листі від 25 листопада 2021 року в справі № 380/6169/20 про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у встановленому законодавством порядку розглянути клопотання ОСОБА_2 від 19.05.2020 року про нандання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого сільського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель запасу Солонківської сільської ради, яка розташована: Львівська область, Пустомитівський район, Солонківська ОТГ, 1000 метрів до села Солонка та вирішити питання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення з урахуванням перевірки співставлення зайнятих і вільних земельних ділянок, - його правонаступником Солонківською сільскою радою Львівського району Львівської області;
Замінити Боржника - Головне управління Держгеокадастру у Львіській області області у виконавчому листі від 25 листопада 2021 року в справі № 380/6169/20 про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у встановленому законодавством порядку розглянути клопотання ОСОБА_3 20.05.2020 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого сільського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель запасу Солонківської сільської ради, яка розташована: Львівська область, Пустомитівський район, Солонківська ОТГ, 1000 метрів до села Солонка та вирішити питання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення з урахуванням перевірки співставлення зайнятих і вільних земельних ділянок, - його правонаступником - Солонківською сільскою радою Львівського району Львівськоїобласті.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Апеляційна скарга на ухвалу суду може бути подана протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяСакалош В.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2022 |
Оприлюднено | 28.07.2022 |
Номер документу | 105417712 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні