ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 липня 2022 року
м. Київ
cправа № 905/817/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Студенець В.І. - головуючий, судді: Баранець О.М., Кондратова І.Д.
за участю секретаря судового засідання: Натаріної О.О.
розглянувши матеріали касаційної скарги Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго"
на рішення Господарського суду Донецької області
(головуючий суддя - Фурсова С.М., судді: Бокова Ю.В., Демідова П.В.)
від 23.09.2021
та постанову Східного апеляційного господарського суду
(головуючий суддя - Крестьянінов О.О., судді: Пуль О.А., Фоміна В.О.)
від 24.12.2021
у справі № 905/817/17
за позовом Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго"
до Акціонерного товариства "ДТЕК Донецькі електромережі"
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Східенерго", Товариство з обмеженою відповідальністю "Вітряний парк Новоазовський", Виробничо-енергетичне об`єднання "Вітроенергопром", Товариство з обмеженою відповідальністю "Екодонресурс"
про стягнення 2 224 810 919, 16 грн,
за участю представників учасників справи:
позивача - Мамонов Д.В.;
відповідача - Кравчик С.М.;
третьої особи 1 - не з`явився;
третьої особи 2 - не з`явився;
третьої особи 3 - не з`явився;
третьої особи 4 - не з`явився;
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1.Публічне акціонерне товариство "Донбасенерго" звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Донецькобленерго" про стягнення 2 224 810 919,16 грн вартості отриманої та неоплаченої електроенергії.
1.2. В обґрунтування позовних вимог Публічне акціонерне товариство "Донбасенерго" посилається на те, що відповідач отримав у власні електричні мережі електроенергію, яка вироблена позивачем на тимчасово неконтрольованій території, що підтверджується фізичними балансами електроенергії, які складені ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго", здійснив її розподіл та постачання споживачам. Однак, Публічне акціонерне товариство "ДТЕК Донецькобленерго" відповідно до затвердженого Координаційним центром алгоритму розподілу коштів, розрахувалося за отриману в період травень 2015 - лютий 2017 електроенергію не в повному обсязі.
2. Зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2.1. Рішенням Господарського суду Донецької області від 23.09.2021, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 24.12.2021, у задоволенні позовних вимог Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" до Акціонерного товариства "ДТЕК Донецькі електромережі" про стягнення 2 224 810 919, 16 грн вартості отриманої та неоплаченої електроенергії відмовлено.
2.2. Суди попередніх інстанцій виходили з того, що ПАТ "Донбасенерго" не було доведено належними та допустимими доказами факту наявності нерозподілених відповідачем як постачальником електричної енергії виробнику коштів. Крім того, позивач мав можливість самостійно здійснювати контроль за дотриманням відповідачем умов Правил ринку, правильністю (в його розумінні) застосування алгоритму розподілу коштів. Проте, матеріали справи не містять доказів направлення до Координаційного центру будь-яких повідомлень про факт порушення іншим учасником ринку (у тому числі відповідачем) договірних зобов`язань із зазначенням в чому таке порушення полягає. За відсутності виявленого Координаційним центром порушення застосування алгоритму, відсутності коригувань з боку Розрахункового центра не можна вважати наявними будь-які підстави для стягнення коштів з відповідача.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнений виклад позиції інших учасників справи
3.1. Не погоджуючись з рішенням Господарського суду Донецької області від 23.09.2021 та постановою Східного апеляційного господарського суду від 24.12.2021, Публічне акціонерне товариство "Донбасенерго" подало касаційну скаргу, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
3.2. Підставою касаційного оскарження Публічне акціонерне товариство "Донбасенерго" визначило пункт 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, оскільки вважає, що судом апеляційної інстанції не враховано висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладені у постанові Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №330/1341/16-ц (щодо застосування ст. 692 Цивільного кодексу України), від 01.07.2021 у справі №917/549/20 (щодо застосування ст. 238 ГПК України). При цьому також посилається на постанови Верховного Суду від 10.03.2021 у справі №607/11746/17, від 11.09.2018 у справі №905/1926/16.
4. Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій
Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості від 08.05.2015 № 273 затверджено Перелік виробників електричної енергії, установки (устаткування та/або енергетичного обладнання) яких знаходяться на території, де органи державної влади не здійснюють, або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, до якого ввійшла Старобешівська ТЕС ПАТ "Донбасенерго".
11.06.2015 на підставі Постанови Кабінету Міністрів України "Про особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження" від 07.05.2015 № 263 укладено Багатосторонній договір між учасниками ринку еклектичної енергії (далі - Багатосторонній договір), до яких входили позивач і відповідач.
Договір набуває чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін і скріплення їх підписів печатками і згідно з частиною третьою статті 631 Цивільного кодексу України його умови застосовуються до відносин між сторонами, що виникли з 01.05.2015. Сторонами цього договору є: (А) суб`єкти електроенергетики, які здійснюють діяльність по виробництву, передачі, розподілу та постачанню електричної енергії на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження (неконтрольована територія), які підписали договір та/або приєдналися до нього; (Б) суб`єкт електроенергетики (його відокремлений підрозділ), який здійснює диспетчерське (оперативно-технологічне) управління на неконтрольованій території (преамбула Багатостороннього договору).
Згідно з п.2.1 Багатостороннього договору метою цього договору є врегулювання правових, економічних та організаційних відносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, розподілом, постачанням, придбанням, продажем і споживанням електричної енергії на неконтрольованій території. Договір визначає права, обов`язки і відповідальність сторін цього договору, загальних зборів та Координаційного центру на неконтрольованій території (п. 2.2. Багатостороннього договору).
Відповідно до п. 2.3 Багатостороннього договору, його предметом є:
- визначення принципів, порядку та механізму взаємодії між сторонами договору, які виникають у зв`язку з виробництвом, передачею, розподілом та постачанням, купівлею та продажем електричної енергії на неконтрольованій території;
- встановлення правил і порядку функціонування прозорої і справедливої системи комерційних відносин, визначення фінансових зобов`язань сторін договору в процесі виробництва, передачі, розподілу та постачання, купівлі та продажу електричної енергії на неконтрольованій території;
- встановлення порядку формування цін (тарифів) і розрахунків між сторонами цього договору;
- забезпечення умов для використання сторонами договору своїх повноважень виключно для сприяння ефективному виробництву, передачі, розподілу та постачання, купівлі та продажу електричної енергії на неконтрольованій території;
- забезпечення перегляду, впровадження й удосконалення правил, договорів, обумовлених договором таким чином, щоб враховувати та балансувати інтереси сторін договору, а також споживачів електричної енергії, що знаходяться на неконтрольованій території.
Відповідно до умов Багатостороннього договору сторони договору з моменту набрання його чинності зобов`язані:
- продавати всю електричну енергію на ринку електричної енергії відповідно до умов договору та прямих двосторонніх договорів, укладених відповідно до нього. Перелік споживачів, яким відповідний виробник електричної енергії продає електричну енергію за прямими двосторонніми договорами, затверджується Координаційним центром. Виключення може становити (а) різниця перетоків електричної енергії між підконтрольною та непідконтрольною територією; (б) електрична енергія, що споживається для власних цілей електростанції; (в) електроенергія, що використовується споживачами, що безпосередньо під`єднані до шин виробників; (г) електроенергія, вироблена на електростанціях з встановленою потужністю нижче 20 МВт або на електростанціях, в яких загальний відпуск електроенергії складає менше 100 млн.кВт за минулий рік (п. 2.5.1 Багатостороннього договору);
- укладати двосторонні договори, у тому числі, прямі в порядку та на умовах, передбачених договором (п. 2.5.2 Багатостороннього договору);
- здійснювати покупку та продаж різниці перетоків електроенергії в порядку та на умовах, передбаченою Постановою (п. 2.5.3 Багатостороннього договору).
За змістом пункту 2.6 Багатостороннього договору постачальники здійснюють купівлю електричної енергії у виробників електроенергії за тарифами, затвердженими Координаційним центром, на межі балансової належності електричних мереж (у точках поставки електричної енергії). Постачальники електричної енергії забезпечують збір платежів від споживачів та їх розподіл у відповідності до алгоритму, передбаченого Правилами ринку.
Відповідно до п. 3.1 Багатостороннього договору усі сторони договору надають свою згоду визнавати і виконувати всі умови цього договору, Правил ринку і інших додатків до Багатостороннього договору.
Згідно з п. 4.1 Багатостороннього договору до повноважень загальних зборів відноситься прийняття рішень з таких питань: (4.1.1) обрання Координаційного центру; (4.1.2) внесення змін до договору та додатків до нього за наслідком представлення проекту змін Координаційним центром; (4.1.3) виконання повноважень Координаційного центру з моменту його формування як після підписання договору, так і у випадку виключення одного чи усіх членів Координаційного центру.
У розділі 5 Багатостороннього договору сторони затвердили порядок формування, роботи, а також повноваження Координаційного центру.
Координаційний центр діє на підставі затвердженого ним положення, яке є невід`ємною частиною договору (пункт 5.1. Багатостороннього договору).
Пунктом 5.2 Багатостороннього договору передбачено, що розподіл коштів за електричну енергію здійснюється відповідно до алгоритму, затвердженого Координаційним центром.
До складу Координаційного центру входить по одному представнику від виробників (ЕТГ Донецької області - Зуївської ТЕС, ЕТГ Донецької області - Старобешівської ТЕС, електроенергії з відновлювальних джерел енергії Донецької і Луганської областей), постачальника електроенергії Донецької області, споживачів Донецької і Луганської областей, двоє представників постачальника електроенергії Луганської області, а також один представник Системного оператора без права голосу (п.5.1.1 Багатостороннього договору).
До компетенції Координаційного центру віднесено, зокрема:
- затвердження цін (тарифів) на електричну енергію, що поставляється в межах відповідної неконтрольованої території та між неконтрольованими територіями, на виробництво електричної енергії, на послуги по диспетчеризації, передачі, розподілу та постачанню електричної енергії (п. 5.11.4 Багатостороннього договору);
- здійснення контролю за виконанням сторонами зобов`язань, що передбачені договором (п. 5.11.5 Багатостороннього договору);
- здійснення функцій Розрахункового центра у відповідності з Правилами ринку (підпункт 5.11.9 Багатостороннього договору);
- вирішення інших питань, що стосуються виконання договору (п. 5.11.14 Багатостороннього договору).
Відповідно до п. 5.20 Багатостороннього договору Координаційний центр організовує роботу Розрахункового центру.
До функцій Розрахункового центра при Координаційному центрі відносяться:
- розрахунок цін (тарифів) відповідно до Правил ринку (п.5.20.1 Багатостороннього договору);
- розподіл коштів учасників ринку відповідно до алгоритму, передбаченого Правилами ринку (п. 5.20.2 Багатостороннього договору);
- інші дії, що покладені на Розрахунковий центр договором, Правилами ринку й іншими додатками до нього (п. 5.20.3 Багатостороннього договору).
Для виконання покладених на нього функцій Розрахунковий центр при Координаційному центрі має право, зокрема, отримувати від сторін цього договору документи та іншу інформацію, необхідну для виконання функцій, що передбачені договором (п. 5.21.1 Багатостороннього договору).
Відповідно до Глави ІІІ Багатостороннього договору відносини між сторонами договору, а також сторонами договору і споживачами регулюються договором, діючими двосторонніми договорами, а також договорами, укладеними на виконання Постанови та умов договору.
Сторони договору у взаєминах між собою та зі споживачами використовують типові та примірні договори, затверджені Координаційним центром і нормативно-правовими актами, в частині, що не суперечить положенням Постанови і договору.
При виконанні договорів, укладених між сторонами договору і споживачами використовуються ціни (тарифи), затверджені Координаційним центром, а також умови про розрахунки, передбачені договором і його додатками.
У випадку наявності або при виникненні будь-яких невідповідностей або протиріч положення договору мають переважну силу над Правилами ринку та іншими додатками (пункт 8.2 Багатостороннього договору).
Згідно з п. 9.1 Багатостороннього договору за невиконання або неналежне виконання зобов`язань, передбачених договором, сторони несуть відповідальність передбачену договором.
Учасник ринку визнається таким, що не виконує зобов`язання, якщо він порушив умови цього договору і не виправив їх протягом 10 робочих днів, якщо інший час не визначений Координаційним центром (п. 9.2 Багатостороннього договору).
Відповідно до п. 11.1 Багатостороннього договору договір укладається з моменту його підписання всіма сторонами на строк до 01.03.2016 і вважається пролонгованим на кожний наступний рік, якщо жодна зі сторін договору не заявить про його припинення і таку заяву не буде прийнято загальними зборами по представництву Координаційного центру.
Учасник ринку відповідно до п. 11.2 Багатостороннього договору перестає бути стороною тільки в ступені та при обставинах, визначених у розділах 3 та 9 договору.
На дату підписання договір встановлює повне суцільне розуміння сторонами викладених в ньому положень та має перевагу над усіма попередніми договорами в усній або письмовій формах щодо положень, викладених в цьому договорі (п. 17 Багатостороннього договору).
Багатосторонній договір підписаний всіма учасниками ринку без зауважень.
У додатку 1 до Багатостороннього договору затверджений перелік виробників та постачальників електричної енергії, установки яких (обладнання та/або енергетичне обладнання) знаходяться на неконтрольованій території.
Отже, як встановили суди попередніх інстанцій, за Багатостороннім договором позивач є одним з виробників електроенергії на тимчасово неконтрольованій території, в той час як відповідач здійснював діяльність з постачання електричної енергії на території Донецької області.
Додатком №2 до Багатостороннього договору між учасниками Ринку електричної енергії від 11.06.2015 визначені Правила ринку електричної енергії НКТ (далі - Правила)
За змістом наведених Правил:
- виробники - енергогенеруючі підприємства теплових електростанцій, гідрогенеруючих станцій, теплоелектроцентралі, вітрові електростанції, блок-станції та інші виробники, що здійснюють продаж електричної енергії відповідно до умов договору за тарифами, які затверджені Координаційним центром;
- системний оператор - підприємство, що здійснює функції диспетчерського (оперативно-технологічного) управління на НКТ, а також формує прогнозні та фактичні баланси споживання та виробництва електроенергії у межах кожної з областей НКТ, графіків навантаження енергогенеруючого устаткування на наступну добу на цих територіях, здійснює передачу магістральними та міждержавними електричними мережами;
- Розрахунковий центр при Координаційному центрі (Розрахунковий центр) - орган, що здійснює розрахунок прогнозної та фактичної середньовагової ціни ринку електричної енергії, тарифів та дотацій, обчислення необхідних платежів за використану та згенеровану електроенергію, а також збір та розподіл коштів за використану електричну енергію в межах кожної з областей НКТ (розділ 1.1 Правил);
Відповідно до п.1.2.2 Правил сторони договору погоджуються, що результати розрахунків програмного та апаратного забезпечення залежать від отримання системним оператором даних з усіх сторін договору, а також від їх повноти та точності. Системний оператор не несе відповідальності за достовірність даних, котрі він отримує від сторін договору та результати розрахунку програмного забезпечення, якщо він діє відповідно до цих Правил ринку електричної енергії на НКТ.
Відповідальність за своєчасність надання, повноту та достовірність даних, які визначені цими Правилами ринку електричної енергії НКТ, несе сторона договору, яка надає дані (п. 1.2.3 Правил).
Процедура взаємовідносин між системним оператором та відповідними сторонами договору при реалізації цих Правил регламентується Інструкцією про порядок передачі інформації та здійснення розрахунків у відповідності до розділу 9 цих Правил (п. 1.2.5 Правил)
Згідно з п. 2.1.5 Правил відомості, які повинні надавати постачальники: найменування постачальника; точки обліку електричної енергії; наявність АСКУЕ, типи лічильників, клас точності системи обліку електричної енергії; межа балансової належності.
Відповідно до п. 6.3.1 Правил у доповнення до почасових даних вимірювання з метою визначення платежу усі сторони договору повинні направляти Системному оператору за його запитом кінцеві періодичні показники лічильників електричної енергії, виготовленої кожним блоком (кожною електростанцією) та купленою кожним постачальником з використанням наявних лічильників електричної енергії та інших показників виміру.
З метою перевірки достовірності отриманих даних Системний оператор має право перевірки вимірюючого обладнання та системи обліку, які використовуються сторонами договору при зборі даних вимірювання з метою обліку електричної енергії (п. 6.3 Правил).
Згідно з п. 8.1 Правил алгоритм розподілу грошових коштів між постачальниками, виробниками та Системним оператором - це порядок визначення нормативів (часток), належних вказаним Учасникам ринку, в загальній сумі коштів, що надходять від споживачів в якості оплати за електричну енергію, послуги поставки та розподілу електроенергії (за виключенням плати за розподіл електроенергії від споживачів, які купують електроенергію безпосередньо у виробників за прямими договорами).
Норматив розподілу коштів постачальників на розрахунковий місяць розраховується Розрахунковим центром та затверджується Координаційним центром щомісяця. До 25 числа місяця, попереднього розрахунковому місяцю, постачальники надають Розрахунковому центру інформацію щодо прогнозованих обсягів корисного відпуску електроенергії споживачам (додаток 15 до Правил ринку) та фактичних обсягів корисного відпуску електроенергії споживачам (додаток 16 до Правил ринку) із зазначенням обсягів та цін (тарифів) закупівлі електричної енергії поза Ринком електричної енергії (пункти 8.5 та 8.6 Правил).
Відповідно до п. 8.8 Правил з коштів, які надходять від споживачів в якості оплати за електроенергію, послуги поставки та розподілу електричної енергії (за виключенням плати за розподіл електроенергії від споживачів, які купують електроенергію безпосередньо у виробників за прямими договорами), постачальник залишає в своєму розпорядженні кошти відповідно до затверджених нормативів постачальників. Решта коштів не пізніше 2-х робочих днів повинні бути перераховані виробником в якості оплати за куплену електроенергію та послуги з диспетчеризації (окремо із зазначенням призначенням платежу) відповідно до нормативів, які розраховуються Розрахунковим центром, затверджуються Координаційним центром та доводяться постачальнику щодня не пізніше 12 годин розрахункового дня (п. 8.9 Правил).
Відповідно до договору та його додатків Системний оператор виконує, зокрема, такі функції пов`язані з проведенням розрахунків: розрахунок заданого графіку та виробництва електроенергії; складання фізичних балансів електроенергії; підготовка звітної документації згідно з Правилами (п. 9.1.1 Правил).
Відповідно до договору та його додатків Розрахунковий центр виконує, зокрема, такі функції, пов`язані з проведенням розрахунків: збір даних необхідних для проведення розрахунків; розрахунок прогнозної та фактичної середньозваженої ціни ринку, цін купівлі-продажу електроенергії для виробників електроенергії та постачальників електричної енергії; складання балансів електроенергії, купленої та проданої на ринку електроенергії та перетікання електроенергії (п. 9.1.2 Правил).
Згідно з договором, кожний учасник ринку, системний оператор та Розрахунковий центр виконують функції пов`язані із здійсненням розрахунків: надання даних, необхідних для проведення розрахунків; перевірка та підтвердження отриманих від системного оператора та Розрахункового центру результатів розрахунків; участь у процедурах розрахунків у випадках, передбачених Правилами (п. 9.1.3 Правил).
Відповідно до п. 9.6.1 Правил фактичні дані визначаються за показами пристроїв обліку, встановлених в точках обліку. Фактичні дані для проведення розрахунків повинні бути розподілені за розрахунковими періодами, які визначені Правилами ринку, та скориговані з урахуванням розташування лічильника відносно межі ринку НКТ (п. 9.6.2 Правил).
У випадку виникнення спірних питань щодо фактичних даних, кінцеве рішення приймає Системний оператор. У випадку збереження розбіжностей, кінцеве рішення приймає Координаційний центр (п. 9.6.14 Правил).
Пунктом 9.9 Правил визначено процедуру проведення розрахунків платежів.
Розрахунки платежів поділяються на щоденні та звітні за місяць; щоденні розрахунки платежів виконуються Розрахунковим центром на другий день після дня диспетчеризації відповідно до Правил ринку; при виявленні протягом розрахункового місця в щоденних розрахунках помилок, Розрахунковий центр не пізніше ніж через 3 робочих дні здійснює перерахунок, який відображається в інформації у день здійснення перерахунку окремим рядком; зазначена інформація надається учасникам договору та Координаційному центру; у випадку виявлення помилки в розрахунках по закінченню розрахунків за звітними даними Розрахунковий центр повідомляє про це Координаційний центр та відповідні сторони договору; перерахунок здійснюється згідно з рішенням Координаційного центру; розрахунковий центр на підставі підтверджень, отриманих від учасників ринку, проводить остаточні розрахунки за обсягами та вартістю купленої-проданої на ринку до 16-00 10 числа місця, наступного за розрахунковим (п.п. 9.9.1, 9.9.2, 9.9.5, 9.9.6, 9.9.17).
Згідно з п. 9.11.2.2 Правил кошти, які надходять від споживачів постачальникам за електричну енергію, послуги з постачання та розподілу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, протягом наступного робочого дня повинні бути самостійно розподілені Постачальником відповідно до Порядку визначення нормативу розподілу коштів постачальників, який затверджується Координаційним центром на розрахунковий місяць.
Відповідно до рішення Координаційного центру, оформленого протоколом засідання Координаційного центру №1 від 25.06.2015, затверджено типову форму договору купівлі-продажу електроенергії між виробником та постачальником; затверджено тарифи, постановлено, що дія цих тарифів розповсюджується на майбутні періоди (липень та далі) до моменту встановлення обґрунтованих тарифів Координаційним центром; зобов`язано учасників ринку у термін до 30.06.2015 відкрити поточні рахунки з метою проведення розрахунків між споживачами та учасниками ринку; з метою підвищення контролю над цільовим використанням коштів, передбачити у відповідних договорах банківського рахунку розкриття банківської таємниці на користь усіх членів Координаційного центру.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання №13 від 23.09.2015, затверджені зміни до типової форми договору між виробником та постачальником; рішення з питання №2 щодо затвердження тарифів на вересень 2015 року не прийнято.
20.07.2015 між ПАТ "Донбасенерго" (виробник) та ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" (зміна назви на АТ "ДТЕК Донецькі електромережі", постачальник) укладено договір купівлі-продажу електричної енергії №200715-5Д1.2/61 (далі - договір), відповідно до умов якого, виробник зобов`язався продавати електричну енергію, вироблену на Старобешівській ТЕС постачальнику, який здійснює діяльність з постачання електричної енергії за регульованим тарифом на території Донецької області, в місячних обсягах електроенергії, заданих (визначених) Розрахунковим центом виходячи з місячного балансу електроенергії, а постачальник - купувати електричну енергію та здійснювати її оплату відповідно до умов даного договору (пункти 1.1 та 1.2 договору).
Згідно з п. 2.1 договору виробник продає електричну енергію постачальнику в точці (точках) продажу електричної енергії, а постачальник оплачує виробнику вартість придбаної електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами даного договору.
Розрахунковим періодом є календарний місяць (п. 2.3 договору).
Відповідно до п. 3.1.1 договору виробник має право вимагати від постачальника оплату за поставлену електричну енергію в межах коштів, перерахованих постачальнику споживачами відповідно до алгоритму розподілу грошових коштів, передбачених Багатостороннім договором між учасниками ринку електричної енергії; вимагати компенсацію збитків, спричинених виробнику внаслідок порушення постачальником умов даного договору і законодавства.
Згідно з п. 3.4.3 договору постачальник зобов`язався оплачувати згідно з алгоритмом розподілу грошових коштів виробнику вартість фактично придбаної у виробника електричної енергії в порядку, встановленому Багатостороннім договором, і за рахунок коштів, зібраних постачальником від споживачів.
Відповідно до п. 4.1 договору обсяг фактично проданої виробником і придбаної постачальником електричної енергії в розрахунковому місяці визначається Розрахунковим центром при Координаційному центрі в порядку, визначеному Багатостороннім договором між учасниками ринку електричної енергії.
Згідно з п. 5.1 договору тариф на відпущену електричну енергію затверджується відповідно до правил і в порядку, визначених Багатостороннім договором між учасниками ринку електричної енергії.
Розрахунки за придбану постачальником електроенергію здійснюються грошовими коштами в грошовій (готівковій або безготівковій) формах, або в інших формах, не заборонених законодавством, відповідно до умов Багатостороннього договору між учасниками ринку електричної енергії, за рахунок коштів, зібраних від споживачів та відповідно до алгоритму розподілу грошових коштів (пункт 5.2. Договору).
Відповідно до пункту 9.1 договору, останній вступає в силу з моменту його підписання сторонами та його умови застосовуються до відносин сторін, які виникли з 01.05.2015. Договір діє протягом строку дії Постанови КМУ № 263 від 07.05.2015. Припинення строку дії договору не звільняє постачальника від оплати фактично отриманої за договором електричної енергії.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 22.07.2015 №7, затверджені основні вимоги до затвердження прогнозного балансу електроенергії, який складається Системним оператором, за період липня - грудня 2015 року; затверджений алгоритм розподілу коштів учасникам ринку на липень місяць 2015 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 31.07.2015 №9, затверджений прогнозний баланс електроенергії, складений Системним оператором, за період липня - грудня 2015 року; постановлено робочій групі розглянути варіанти коректування алгоритмів розподілу грошових коштів між учасниками ринку в частині зібраних, але не розподілених коштів; встановлено на серпень 2015 року тарифи для споживачів та постачальників на постачання та розподіл електричної енергії, тарифи для виробників.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 28.10.2015 №14, затверджено тарифи на електричну енергію за вересень 2015 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 20.11.2015 №15, затверджено тарифи на електричну енергію за жовтень та листопад 2015 року; зобов`язано Координаційний центр прийняти тарифи та алгоритми на грудень 2015 року до кінця листопада 2015 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 07.12.2015 №16, затверджені тарифи на електричну енергію та алгоритми на грудень 2015 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 30.12.2015 №17, затверджено тарифи на електричну енергію та алгоритми за січень 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 16.02.2016 №18, затверджено тарифи на електричну енергію та алгоритми за лютий 2016 року; постановлено створити робочу групу з оптимізації розрахунку тарифів та алгоритмів; строк збору робочої групи - до 17.02.2016.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 25.04.2016 №19, затверджено тарифи на електричну енергію та алгоритми на березень та квітень 2016 року; відкореговано алгоритм відрахувань в травні - червні між виробниками з урахуванням фактичних платежів за електроенергію та розподілу грошових коштів.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 06.05.2016 №20, затверджено тарифи на електричну енергію та алгоритми на травень 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 14.06.2016 №21, затверджено тарифи на електричну енергію та алгоритми на червень 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 21.07.2016 №22, затверджено тарифи на електричну енергію та алгоритми на липень 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 19.08.2016 №23, затверджено тарифи на електричну енергію за непрямими договорами та алгоритми на серпень 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 27.09.2016 №24, затверджено тарифи на електричну енергію за непрямими договорами та алгоритми на вересень 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 31.10.2016 №25, затверджено тарифи на електричну енергію за непрямими договорами та алгоритми на жовтень 2016 року; встановлено до 10.11.2016 надати робочій групі розрахунок тарифу на генерацію електроенергії; 15.11.2016 - скликати засідання робочої групи з розгляду прогнозованих тарифів на листопад 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 09.02.2017 №26, затверджено тарифи на електричну енергію за непрямими договорами та алгоритми на листопад та грудень 2016 року, січень 2017 року.
15.06.2016 Відокремлений підрозділ "Донбаська електроенергетична система" ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" листом №01-54/1097 направило ПАТ "Донбасенерго" фізичний баланс Донецької області (НКТ) за травень 2015 року - квітень 2016 року.
14.07.2016 Відокремлений підрозділ "Донбаська електроенергетична система" ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" листом №01-54/1238 направило ПАТ "Донбасенерго" фізичний баланс Донецької області (НКТ) за травень, червень 2016 року.
10.10.2016 Відокремлений підрозділ "Донбаська електроенергетична система" ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" листом №01-71-30/1634 повідомила ПАТ "Донбасенерго" про те, що у період з травня 2015 року Донбаська ЕС не зафіксувала випадків порушення Старобешівською ТЕС виконання графіків виробництва електричної потужності, за виключенням аварійних відключень блоків і команд диспетчера на зміну навантаження блоків ТЕС.
04.11.2016 Відокремлений підрозділ "Донбаська електроенергетична система" ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" листом №01-54/1746 направило ПАТ "Донбасенерго" фізичний баланс Донецької області (НКТ) за липень - вересень 2016 року.
ПАТ "Донбасенерго" посилається на те, що за період травень 2015- лютий 2017 ним відпущено відповідачу електричну енергію в обсязі 2220228849 кВтг на загальну суму 2331660836,44 грн, а саме: у травні 2015 року - 118559920 кВтг на суму 99590332,80 грн; червень 2015 року - 111961232 кВтг на суму 94047434,88 грн; липень 2015 року - 64964684 кВтг на суму 66263977,68 грн; серпень 2015 року - 81351627 кВтг на суму 91569391,36 грн; вересень 2015 року - 61447578 кВтг на суму 67004896,96 грн; жовтень 2015 року - 112939377 кВтг на суму 97308567,23 грн; листопад 2015 року - 132837172 кВтг на суму 122470559,10 грн; грудень 2015 року - 149233320 кВтг на суму 144213111,12 грн; січень 2016 року - 165426065 кВтг на суму 165419447,95 грн; лютий 2016 року - 127106582 кВтг на суму 126445627,78 грн; березень 2016 року - 116237948 кВтг на суму 121770874,32 грн; квітень 2016 року - 90892999 кВтг на суму 96506550,62 грн; травень 2016 року - 110728169 кВтг на суму 111653856,49 грн; червень 2016 року - 85230251 кВтг на суму 88530366,32 грн; липень 2016 року - 84865295 кВтг на суму 82315941,24 грн; серпень 2016 року - 57934044 кВтг на суму 59614131,28 грн; вересень 2016 року - 47753529 кВтг на суму 50760091,19 грн; жовтень 2016 року - 106115056 кВтг на суму 123046774,33 грн; листопад 2016 року - 80473039 кВтг на суму 92704940,93 грн; грудень 2016 року - 97434570 кВтг на суму 135020929,73 грн; січень 2017 року - 101980157 кВтг на суму 138994874,78 грн; лютий 2017 року - 114756235 кВтг на суму 156408158,05 грн.
Відповідно до довідки ПАТ "Донбасенерго" від 06.04.2017 №01-1.25/00972 про розмір здійснених відповідачем платежів за договором від 20.07.2015 №200715-5Д1.2/61 станом на 01.04.2017 відповідач здійснив оплату за відпущену у період з 01.05.2015 по 28.02.2017 в загальній сумі 106849917,28 грн, а саме: травень 2015 року - 0,00 грн, червень 2015 року - 0,00 грн, липень 2015 року - 10717442,34 грн, серпень 2015 року - 18176514,37 грн, вересень 2015 року - 17140827,82 грн, жовтень 2015 року - 8709551,15 грн, листопад 2015 року - 13421571,76 грн, грудень 2015 року - 16098595,16 грн, січень 2016 року - 3255851,64 грн, лютий 2016 року - 4715626,26 грн, березень 2016 року - 0 грн, квітень 2016 року - 9058664,88 грн, травень 2016 року - 2401222,49 грн, червень 2016 року - 757904,40 грн, липень 2016 року - 1016935,60 грн, серпень 2016 року - 324879,64 грн, вересень 2016 року - 158661,88 грн, жовтень 2016 року - 220820,83 грн, листопад 2016 року - 185985,89 грн, грудень 2016 року - 122777,00 грн, січень 2017 року - 292527,16 грн, лютий 2017 року - 73557,01 грн.
15.11.2016 ПАТ "Донбасенерго" звернулось до відповідача з вимогою №01-1.1/03098 щодо підписання актів приймання - передачі електроенергії за період травень 2015 - квітень 2016.
17.03.2017 відповідач листом №52юр-89/17 звернувся до ПАТ "Донбасенерго", в якому повідомив, що за наслідком протиправних дій невідомих осіб, що здійснюють блокування діяльності товариства, у тому числі заборону продажу майна, продукції, відчуження грошових коштів, товариство позбавлене можливості здійснювати виробничу, фінансово-господарську діяльність, тому не може здійснювати виконання взятих на себе зобов`язань за договором від 20.07.2015 №200715-5Д1.2/61.
27.03.2017 ПАТ "Донбасенерго" звернулось до відповідача з вимогою №01-1.1/00855, в якій просило підписати акти приймання-передачі електроенергії, переданої позивачем у період травень 2016 по лютий 2017.
30.03.2017 ПАТ "Донбасенерго" звернулось до відповідача з вимогою №01-1.1/00886 про сплату заборгованості, в якій вимагало сплатити заборгованість у сумі 2 224 810 919, 16 грн.
07.04.2017 ПАТ "Донбасенерго" звернулось до відповідача з листом №01-1.3/00991, в якому на лист відповідача від 17.03.2017 №52юр-89/17 повідомило про неможливість виконання взятих на себе зобов`язань за договором від 20.07.2015 №200715-5Д1.2/61.
5. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій з посиланням на норми права, якими керувався Суд
5.1. Відповідно до частини 1 статті 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
5.2. Предметом спору в цій справі є матеріально-правова вимога ПАТ "Донбасенерго" до ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" про стягнення 2 224 810 919, 16 грн вартості отриманої та неоплаченої електроенергії за період травень 2015- лютий 2017.
5.3. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з такого.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 09.11.2017 призначено у цій справі судову експертизу. На вирішення експерту було поставлено такі питання:
1. Який розмір грошових коштів надійшов на усі банківські рахунки ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" як оплата за електроенергію, спожиту на тимчасово неконтрольованій території в період з 01.05.2015 по 28.04.2017 (у розрізі кожного споживача помісячно)?
Надходження за період до 10.04.2017 включно та після 10.04.2017 визначити окремо.
2. Чи відображено в бухгалтерському обліку ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" операції з оплати за спожиту електричну енергію на тимчасово неконтрольованій території з 01.05.2015 по 28.02.2017 в іншій, ніж грошова формі (з помісячною розбивкою)? Якщо так, який обсяг відповідних оплат?
Надходження за період до 10.04.2017 включно та після 28.02.2017 визначити окремо.
3. Визначити суму грошових коштів, яка мала бути перерахована ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" на користь ПАТ "Донбасенерго" за період з 01.05.2015 по 28.02.2017 згідно встановленого Координаційним центром алгоритмом розподілу грошових коштів (із врахуванням оплат у грошовій та іншій, ніж грошова формі)?
4. Визначити суму грошових коштів, яка мала б бути перерахована ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" на користь ПАТ "Донбасенерго" за період з 01.05.2015 по 28.02.2017 згідно встановленого Координаційним центром алгоритмом розподілу грошових коштів у разі 100% надходження коштів від споживачів ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго"?
5. Чи дотримано алгоритм розподілу грошових коштів, а саме чи відповідають обсяги розподілу коштів ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго", перераховані ПАТ "Донбасенерго", встановленим Координаційним центром щомісячним нормативам відрахувань (з урахуванням оплати електроенергії споживачами, яка була здійснена у грошовій та іншій формі), а якщо ні, то який розмір відхилень?
Зобов`язано експерта, у разі виявлення під час проведення експертизи фактів та обставин, які мають значення для справи, але стосовно яких не були поставлені питання, висвітлити їх у висновку експерта.
Відповідно до висновку експерта № 1526 від 25.10.2019:
- по першому питанню - в обсязі наданих документів загальна сума зарахування коштів від споживачів на банківські рахунки ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" як оплата за електроенергію, спожиту на тимчасово неконтрольованій території в період з 01.05.2015 по 28.04.2017 (за вирахуванням фактично здійснених повернень помилково перерахованих коштів) протягом липня 2015 року - березня 2017 року підтверджується документально в розмірі 356 432 768, 07 гривень (без частини виписок за липень 2015 року, які відсутні в матеріалах справи). З урахуванням даних Інформації про надходження коштів на рахунки АТ "ДТЕК Донецькі електромережі" від споживачів НКТ в липні 2015 року, загальна сума надходжень від споживачів склала 363 031 195, 21 гривень (356432768,07 гривень + 6598427,14 гривень). Надходження коштів від споживачів після 10.04.2017 відсутні.
- по другому питанню - у зв`язку з ненаданням до дослідження ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" актів заліку зустрічних вимог в рахунок погашення заборгованості за спожиту електричну енергію на тимчасово неконтрольованій території, витягів з відомостей аналітичного обліку, картки рахунків по рахунках 361 "Розрахунки з вітчизняними покупцями та платниками", 377 "Розрахунки з іншими дебіторами", 681 "Розрахунки за авансами одержаними" щодо операцій з постачання та оплати електроенергії, в тому числі за споживачами на тимчасово неконтрольованій території, із зазначенням кореспондуючих рахунків дебетового та кредитового оборотів (розгорнутих, у розрізі кожного споживача, з наведенням реквізитів первинних документів, дат та кількісних і вартісних показників) помісячно за період травень 2015 року - 28.04.2017, експертам не надається можливим дослідити чи відображено в бухгалтерському обліку ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" операції з оплати за спожиту електричну енергію на тимчасово неконтрольованій території з 01.05.2015 по 28.02.2017 в іншій, ніж грошова формі.
- по третьому питанню - в обсязі наданих на дослідження документів, підтверджується документально загальна сума перерахування ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" коштів на рахунок ПАТ "Донбасенерго" протягом липня 2015 року - лютого 2017 року в розмірі 98 692 575, 24 гривень. З урахуванням даних ПАТ "Донбасенерго", АТ "ДТЕК Донецькі електромережі" щодо надходження коштів в липні 2015 року, загальна сума сплати ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" на рахунок ПАТ "Донбасенерго" склала 106 849 917, 28 гривень.
Дослідження відповідності суми грошових коштів, що мала бути перерахована ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" на користь ПАТ "Донбасенерго" за період з 01.05.2015 по 28.02.2017 згідно встановленого Координаційним центром алгоритмом розподілу грошових коштів, фактично перерахованій сумі грошових коштів, та дотримання алгоритму розподілу грошових коштів, експертами проведено виходячи з двох варіантів:
- за першим варіантом дослідження дотримання алгоритму розподілу грошових коштів, що виконано виходячи з приписів статей 15, 23 Закону України "Про електроенергетику", ПКУ від 07.05.2015 №263 "Про особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження", умов Багатостороннього договору та Договору купівлі-продажу електричної енергії №200715-5Д1.2/61 від 20.07.2015, із застосуванням встановленого Координаційним центром нормативом відрахувань до надходжень розрахункового (поточного) місяця, експертам виявляється можливим документально обґрунтувати загальну суму грошових коштів, яка підлягає перерахуванню ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" на користь ПАТ "Донбасенерго" за період з 01.05.2015 по 28.02.2017 згідно встановленого Координаційним центром алгоритмом розподілу грошових коштів в сумі 113 616 490, 52 гривень (з урахуванням надходження та перерахування коштів в липні 2015 року згідно даних Сторін, виписки по яких відсутні в матеріалах справи, але підтверджені довідками). Розмір відхилень сум фактично перерахованих коштів ПАТ "Донбасенерго" від сум визначених за результатами дослідження із застосуванням Алгоритму розподілу грошових коштів, становить (-) 6766573,24 гривень (106849917,28 - 113616490,52);
- за другим варіантом дослідження, який передбачає дослідження розподілу ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" коштів, які надійшли на рахунки ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" від споживачів, які знаходяться на території, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, із застосуванням Алгоритмів розподілу відповідно до зазначеного у призначенні платежу місяця, що зазначений у банківських виписках, експертами встановлено, що часткова сума належної частини, яка підлягала перерахуванню ПАТ "Донбасенерго" із застосуванням алгоритму, що затверджений Координаційним центром на місяць, на підставі призначення платежу в банківських виписках, склала 85 704 025, 87 гривень за коштами, які надходили від споживачів протягом травня 2015 року - лютого 2017 року - 85703970,02 гривень) без урахування нерозподіленої при дослідженні суми надходжень коштів від споживачів без зазначення в призначенні платежу місяця за який здійснюється оплата, або зазначення тривалого періоду (більше місяця) в сумі 72815353,21 гривень (з яких протягом травня 2015 року - лютого 2017 року - 72815353,21 гривень).
Довідково: У разі застосування алгоритму розподілу коштів, що затверджений на відповідний місяць зарахування коштів до сум надходження коштів від споживачів на загальну суму 72 815 353, 21 гривень, у призначеннях платежу яких не зазначено місяць, за який здійснюється оплата, або зазначено тривалий період часу, загальна сума належної частки ПАТ "Донбасенерго" складає 109 522 353, 44 гривень (з яких 23818327,57 гривень. розподіл за алгоритмом поточного місяця нерозподілених сум зарахувань без зазначення платежу, або зазначення тривалого періоду). Розбіжності між фактичним перерахуванням належної частки ПАТ "Донбасенерго" та встановленим з урахуванням розподілу нерозподіленої суми зарахувань без зазначення конкретного місяця платежу від споживачів, складає до збільшення на суму 2672436, 16 гривень.
У зв`язку із наданням на дослідження ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" додаткових матеріалів не у повному обсязі експертам не виявляється можливим документально обґрунтувати суму оплати електроенергії споживачами, яка була здійснена у іншій формі ніж грошова та дослідити застосування алгоритму розподілу до цих коштів;
- по четвертому питанню - у зв`язку з ненаданням узгоджених між ПАТ "Донбасенерго" та ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" актів приймання-передачі електричної енергії та актів звірки взаємних розрахунків за кожен розрахунковий місяць протягом травня 2015 року - лютого 2017 року, відсутності інформації щодо кількості та вартості спожитої електричної енергії споживачами ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" на тимчасово неконтрольованій території, та відповідних розрахунків заборгованості окремо за кожним споживачем ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" на тимчасово неконтрольованій території (окремо за кожним місяцем), дослідити суму грошових коштів, яка мала б бути перерахована ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" на користь ПАТ "Донбасенерго" за період з 01.05.2015 по 28.02.2017, згідно встановленого Координаційним центром алгоритмом розподілу грошових коштів у разі 100% надходження коштів від споживачів ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго", не надається за можливе;
- по п`ятому питанню - в обсязі наданих на дослідження документів, алгоритм розподілу грошових коштів, а саме обсяги розподілу коштів ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго", що отримані на рахунок № НОМЕР_1 в ПАТ "Перший український міжнародний банк" (за вирахуванням здійснених повернень, помилково перерахованих коштів) та перераховані ПАТ "Донбасенерго", частково не відповідають встановленим Координаційним центром щомісячним нормативам відрахувань. Докладно у Висновку за питанням № 3 та в Дослідницькій частині.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2015 №263 "Про особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження" встановлено, що купівля та продаж з 01.05.2015 електричної енергії, переміщеної з території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження (далі неконтрольована територія), на іншу територію України (далі контрольована територія) та/або з контрольованої території на неконтрольовану територію (далі різниця перетоків електричної енергії), здійснюється на контрольованій території оптовим постачальником електричної енергії та на неконтрольованій території суб`єктами господарювання, що здійснюють виробництво електричної енергії на електроустановках, розташованих на неконтрольованій території та визначених Міністерством енергетики та вугільної промисловості (далі виробники електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території), та/або публічним акціонерним товариством ДТЕК Донецькобленерго у Донецькій області.
Відповідно до п.2 Постанови електрична енергія, яка виробляється на неконтрольованій території, крім електричної енергії виробника, що має гарантії, надані законодавством, продається на цій території суб`єктам електроенергетики, які провадять діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом (далі енергопостачальники, що провадять діяльність на неконтрольованій території), згідно з умовами багатостороннього договору, що укладається між суб`єктами електроенергетики, що провадять діяльність на неконтрольованій території (далі багатосторонній договір).
Положеннями п.4 Постанови встановлено, що порядок, механізм та принципи взаємодії суб`єктів електроенергетики, що виникають у зв`язку з виробництвом, передачею, постачанням, купівлею та продажем електричної енергії, порядок формування цін (тарифів), компенсації технологічних втрат електричної енергії під час передачі, а також розрахунків за електричну енергію, послуги з передачі та постачання електричної енергії, інші питання регулювання відносин у сфері електроенергетики на неконтрольованій території визначаються багатостороннім договором.
Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості "Про затвердження переліку виробників електричної енергії" №273 від 08.05.2015 затверджений Перелік виробників електричної енергії, установки (устаткування та/або енергетичного обладнання) яких знаходяться на території, де органи державної влади не здійснюють, або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, до якого ввійшла і ВП Старобешівська ТЕС ПАТ "Донбасенерго".
Суди попередніх інстанцій встановили, що Багатостороннім договором від 11.06.2015, укладеним, у тому числі, між сторонами спору, передбачено, що постачальники здійснюють купівлю електричної енергії у Виробників електроенергії за тарифами, затвердженими Координаційним центром, на межі балансової належності електричних мереж (у місцях поставки електричної енергії).
З урахуванням наведеного, господарські суди дійшли висновку, що позивач і відповідач у даній справі є учасниками ринку електричної енергії, сторонами Багатостороннього договору між учасниками ринку електричної енергії від 11.06.2015 та надали свою згоду визнавати і виконувати всі умови Багатостороннього договору, Правил ринку і інших додатків до Багатостороннього договору.
У розумінні положень згаданого Багатостороннього договору постачальники електричної енергії забезпечують збір платежів від споживачів та їх розподіл відповідно до алгоритму, передбаченого Правилами ринку.
Порядок розподілу отриманих від споживачів платежів регламентується Правилами ринку електричної енергії на НКТ, які є додатком № 2 до Багатостороннього договору від 11.06.2015, його невід`ємною частиною, та якими в цілому визначається механізм функціонування ринку електричної енергії в частині надання даних, розподілу навантажень між генеруючими джерелами, формування середньозваженої ціни ринку електричної енергії, цін і тарифів постачальників, алгоритм розподілу і перерахування коштів на ринку електричної енергії на НКТ.
Алгоритм розподілу грошових коштів між постачальниками, виробниками і системним оператором у розумінні положень п. 8.1. Правил ринку електричної енергії являє собою порядок визначення нормативів (часток), належних вказаним учасникам ринку, в загальній сумі коштів, які надходять від споживачів, в рахунок оплати за електричну енергію, послуги з постачання і розподілу електроенергії (за виключенням плати за розподіл електроенергії від споживачів, які купують електроенергію безпосередньо у виробників по прямим договорам).
При цьому, відповідно до п.8.10 Правил, норматив (частка) конкретного виробника за продану електроенергію на розрахунковий день розраховується за формулою, де одним із значень є товарна продукція конкретного виробника.
Тобто, для визначення нормативу (частки), належної кожному виробнику, Координаційний центр виходив з обсягу виробленої кожним з виробників електроенергії в кожному місяці.
Правилами ринку електричної енергії, які є невід`ємною частиною Багатостороннього договору, на відповідача, як на постачальника електричної енергії, покладений обов`язок розподілу коштів, що, з урахуванням умов договору від 20.07.2015 №200715-5Д1.2/61, обмежується обов`язком сплачувати вартість проданої електроенергії виключно з грошових коштів, які надходять на рахунок постачальника від споживачів як оплата за отриману електричну енергію, послуги постачання та розподілу електроенергії, у частині, визначеній Алгоритмом розподілу грошових коштів між постачальником, виробниками та системним оператором.
У розумінні положень п. 3.1.1. наведеного двостороннього договору виробник має право вимагати від постачальника оплату за поставлену електричну енергію в межах коштів, перерахованих постачальнику споживачами відповідно до алгоритму розподілу грошових коштів, передбачених Багатостороннім договором між учасниками ринку електричної енергії.
Зміст наведених положень свідчить, що право виробника вимагати від постачальника електричної енергії оплати за поставлений енергоресурс обмежене обсягом проведених споживачами постачальнику оплат, яке кореспондується з обов`язком такого постачальника здійснювати розподіл отриманих коштів відповідно до встановленого уповноваженим органом алгоритму.
Судами попередніх інстанцій також встановлено, що відповідач після проведення розподілу коштів залишав у своєму розпорядженні виключно суму коштів, яка за п. 5.2 договору є платою його послуг. При цьому решта коштів розподілялась між виробниками електричної енергії (зокрема і позивачем).
Крім того, суди попередніх інстанцій врахували, що з метою контролю дотримання постачальниками порядку розподілу коштів між учасниками ринку та ПАТ "Перший український міжнародний банк" був укладений договір про надання послуг "Моніторинг" за допомогою системи дистанційного обслуговування рахунків "Інтернет-Банкінг" від 20.08.2015 №261138584, за умовами якого банк зобов`язався надати клієнтам послуги з користування системою дистанційного обслуговування рахунків "Інтернет-Банкінг"), відкритих в Банку в національній валюті України - гривні та визначених в п. 3.4. цього договору, які включають послуги з інформування Клієнтів щодо операцій по рахунках Клієнтів та про стан цих рахунків через систему "Інтернет-Банкінг" відповідно до законодавства України та на умовах, визначених цим Договором.
Підписанням цього договору кожний Клієнт без винятку надає Банку дозвіл/згоду на розкриття іншим Клієнтам інформації з використанням системи "Інтернет-Банкінг" щодо операцій та залишків коштів на рахунках, відкритих ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" (пункт 3.4).
Наведене свідчить про те, що представникам всіх учасників ринку була надана технічна можливість відслідковувати весь обіг грошових коштів, які надходили на рахунки постачальників від споживачів, а в подальшому розподілялись між всіма учасниками ринку, та контролювати правильність застосування алгоритму постачальниками, тому позивач мав можливість самостійно здійснювати контроль за дотриманням відповідачем умов Правил ринку, а також застосування алгоритму розподілу коштів.
Водночас, матеріали справи не містять доказів звернень або направлень до Координаційного центру будь-яких повідомлень про факт порушення учасником ринку договірних зобов`язань із зазначенням в чому таке порушення полягає, як і доказів притягнення Координаційним центром такого учасника до відповідальності згідно з п.9.3. Багатостороннього договору та в межах наявної компетенції.
Відповідно до пункту 5.20 Багатостороннього договору Координаційний центр організовує роботу Розрахункового центру.
Зокрема, пунктом 1 Багатостороннього договору передбачено, що Розрахунковий центр - орган (суб`єкт), який здійснює розрахунок прогнозованої і фактично середньозваженої ціни ринку електричної енергії, тарифів, дотацій, розрахунок необхідних платежів за спожиту і згенеровану електроенергію в межах НКТ.
У пункті 9.1.2 Правил ринку закріплено, що Розрахунковий центр виконує наступні функції, пов`язані з проведенням розрахунків: збір даних, необхідних для проведення розрахунків; розрахунок прогнозованої і фактичної середньозважених цін ринку, цін купівлі-продажу електроенергії для Виробників і Постачальників електричної енергії; визначення вартості електричної енергії, придбаної і проданої на ринку; складення балансів електроенергії, придбаної і проданої на ринку електроенергії і перетоків електроенергії; підготовка звітної документації відповідно до Правил; збереження даних, які використовуються для проведення розрахунків; забезпечення конфіденційності інформації, отриманої від Сторін.
За умовами підпунктів 9.9.5, 9.9.6 Правил ринку при виявленні протягом розрахункового місця в щоденних розрахунках помилок, Розрахунковий центр не пізніше ніж через 3 робочих дні здійснює перерахунок, який відображається в інформації у день здійснення перерахунку окремим рядком. Зазначена інформація надається учасникам Договору та Координаційному центру. У випадку виявлення помилки в розрахунках по закінченню розрахунків за звітними даними Розрахунковий центр повідомляє про це Координаційний центр та відповідні сторони Договору. Перерахунок здійснюється згідно рішення Координаційного центру.
Як встановили господарські суди, матеріали справи не містять доказів виявлення Координаційним центром порушень відповідачем при застосуванні алгоритму, також відсутні докази коригування розрахунків з боку Розрахункового центра при Координаційному центрі, а тому не можна вважати неправомірними дії відповідача при проведенні оплати (розподілу коштів, що надходили від споживачів).
З огляду на викладене, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що відповідач, застосовуючи алгоритм певним чином, за відсутності зауважень або інших реагувань з боку контролюючих органів, вважав виконаними свої зобов`язання за договором належним чином та розцінював, як згоду інших учасників ринку з таким розподілом.
Також господарські суди врахували, що умовами Багатостороннього договору від 11.06.2015, укладеного, у тому числі, між сторонами спору, передбачено створення Координаційного центру, який формується з уповноважених представників учасників ринку, у тому числі й ПАТ "Донбасенерго".
Сферу компетенції Координаційного центру, серед іншого, становить: здійснення контролю за виконанням сторонами зобов`язань, що передбачені договором, вирішення інших питань, що стосуються виконання договору.
Не зважаючи на відсутність єдності у розумінні сторонами умов Багатостороннього договору, як встановили суди попередніх інстанцій, матеріали справи не містять доказів звернень сторін за врегулюванням спірних відносин до зазначеного уповноваженого органу (Координаційного центру).
5.4. Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, підставою касаційного оскарження Публічне акціонерне товариство "Донбасенерго" визначило пункт 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України оскільки вважає, що судом апеляційної інстанції не враховано висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладені у постанові Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №330/1341/16-ц (щодо застосування ст. 692 Цивільного кодексу України), від 01.07.2021 у справі №917/549/20 (щодо застосування ст. 238 ГПК України). При цьому також посилається на постанови Верховного Суду від 10.03.2021 у справі №607/11746/17, від 11.09.2018 у справі №905/1926/16.
Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 ч. 1 цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у випадках: якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що під судовими рішеннями в подібних правовідносинах слід розуміти такі рішення, де подібними (тотожними, аналогічними) є предмети спору, підстави позову, зміст позовних вимог і встановлені судом фактичні обставини, а також наявне однакове матеріально-правове регулювання спірних правовідносин (зокрема, постанова Великої Палати Верховного Суду від 19.05.2020 у справі № 910/719/19).
При цьому на предмет подібності слід оцінювати саме ті правовідносини, які є спірними у порівнюваних ситуаціях. Встановивши учасників спірних правовідносин, об`єкт спору (які можуть не відповідати складу сторін справи та предмету позову) і зміст цих відносин (права й обов`язки сторін спору), суд має визначити, чи є певні спільні риси між спірними правовідносинами насамперед за їхнім змістом. А якщо правове регулювання цих відносин залежить від складу їх учасників або об`єкта, з приводу якого вони вступають у правовідносини, то у такому разі подібність слід також визначати за суб`єктним і об`єктним критеріями відповідно. Для встановлення подібності спірних правовідносин у порівнюваних ситуаціях суб`єктний склад цих відносин, предмети, підстави позовів і відповідне правове регулювання не обов`язково мають бути тотожними, тобто однаковими (такий правовий висновок наведено у пункті 39 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.10.2021 у справі № 233/2021/19).
Зі змісту перелічених в касаційній скарзі ПАТ "Донбасенерго" судових рішень вбачається, що наведені в них висновки Верховного Суду стосуються застосування норм права у правовідносинах, які не є подібними до правовідносин у справі, що розглядається.
Так, у цій справі заявлено позов про стягнення заборгованості з постачальника на користь виробника за продану електричну енергію, що постачалась споживачам на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження.
Верховний Суд у постановах від 13.03.2019 у справі №330/1341/16-ц, від 10.03.2021 у справі №607/11746/17, від 01.07.2021 у справі № 917/549/20, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 взагалі не розглядав питання про стягнення боргу за продану електричну енергію.
Так у справі №607/11746/17, на яку посилається скаржник, спір виник між двома фізичними особами з приводу того, що позивач доручив відповідачу від його імені та за його рахунок здійснити оплату за придбання автомобілів, які знаходяться в Швейцарській Конфедерації, а також внести грошові кошти на його розрахунковий рахунок у банківській установі. Для виконання цього доручення ним було передано особисто під розписку відповідачу грошові кошти. Відповідач доручення не виконав, повідомив позивача про те, що грошові кошти, які належали останньому зникли, проте зобов`язався їх повернути частинами і поступово. Суди попередніх інстанцій, задовольняючи позовні вимоги про стягнення грошових коштів дійшли висновку, що між сторонами склалися правовідносини за договором транспортного експедирування. Верховний Суд, виправляючи помилку судів попередніх інстанцій щодо кваліфікації спірних правовідносин, зазначив, що з урахуванням принципів цивільного права, зокрема, добросовісності, справедливості та розумності, сумніви щодо дійсності, чинності та виконуваності договору (правочину) повинні тлумачитися судом на користь його дійсності, чинності та виконуваності.
Предметом спору у справі № 917/549/20 був позов фізичної особи про визнання удаваним договору дарування частки у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю, застосування до договору дарування норм, що регулюють укладення договору купівлі-продажу з переведенням на позивача прав та обов`язків покупця відповідної частки у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю, визнання недійсним акта приймання-передачі частини частки у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю, скасування реєстраційної дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
У постанові Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №330/1341/16-ц переглядався спір за позовом підприємця до фізичної особи про стягнення коштів за поставлені меблі.
У справі № 905/1926/16 предметом спору є зобов`язання вчинити дії, а саме: прийняти виконання зобов`язань за договором шляхом надання актів приймання-передачі електроенергії. При цьому Велика Палата Верховного Суду в постанові від 11.09.2018 виклала правову позицію, відповідно до якої вимога позивача у цій справі про зобов`язання надати акт приймання-передачі електроенергії не відповідає способам захисту прав, встановленим чинним законодавством, і, як наслідок, не приводить до поновлення порушеного права позивача.
Аналіз висновків, зроблених в оскаржуваних судових рішеннях у справі, яка переглядається, не свідчить про їх невідповідність висновкам, викладеним у постановах Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №330/1341/16-ц, від 10.03.2021 у справі №607/11746/17, від 01.07.2021 у справі № 917/549/20, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, оскільки фактичні обставини, які формують зміст правовідносин та матеріально-правове регулювання у цих справах є різними.
У цій справі та у справах №330/1341/16-ц, №607/11746/17, № 917/549/20, № 905/1926/16 суттєво відрізняється предмет спору, не співпадають суб`єктний склад, об`єкт та предмет правового регулювання, а також умови застосування правових норм, тому правовідносини у цих справах не є подібними.
5.5. З приводу посилання скаржника на неповне встановлення господарськими судами обсягів поставленої ПАТ "Донбасенерго" на користь ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" електричної енергії за період з 01.05.2015 по 28.02.2017 та необхідності врахування для цього фактичних даних балансів електроенергії ВП "Донбаська електроенергетична система" НЕК "Укренерго" необхідно зазначити, що така підстава касаційного оскарження передбачена пунктом 4 частини 2 статті 287 ГПК України, який, зокрема, відсилає до пункту 1 частини 3 статті 310 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 1 частини 3 статті 310 ГПК України підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є також порушення норм процесуального права, на які посилається скаржник у касаційній скарзі, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази, за умови висновку про обґрунтованість заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини 2 статті 287 цього Кодексу.
Таким чином, за змістом пункту 1 частини 3 статті 310 ГПК України достатньою підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є не саме по собі порушення норм процесуального права, недослідження судом зібраних у справі доказів, а зазначене процесуальне порушення у сукупності з належним обґрунтуванням скаржником заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини 2 статті 287 цього Кодексу.
Тобто процесуальний закон пов`язує право суду касаційної інстанції скасувати судове рішення з підстав недослідження зібраних у справі доказів за обов`язкової умови попереднього встановлення обґрунтованості підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини 2 статті 287 ГПК України.
Натомість скаржник не довів обґрунтованості заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України, що виключає можливість скасування судових рішень з цієї підстави.
Разом з тим матеріалами справи та змістом оскаржуваних у справі рішень підтверджується детальне дослідження господарськими судами наданих сторонами доказів щодо виконання Багатостороннього договору та двостороннього договору від 20.07.2015, зокрема в питаннях обсягу поставленої електроенергії та порядку розрахунків за неї, при розгляді спору було призначено судову експертизу. Господарські суди при вирішенні спору дійшли обґрунтованих висновків, що у спірних правовідносинах доказами фактичного обсягу споживання електричної енергії є саме відомості Розрахункового центру при Координаційному центрі, а не дані балансів електроенергії ВП "Донбаська електроенергетична система" НЕК "Укренерго", що узгоджується з функціями Розрахункового центру, передбаченими пп. 9.1.2 п. 9.1 Правил ринку НКТ та умовами п. 4.1 двостороннього договору купівлі-продажу від 20.07.2015 №07202У/2015. Крім того, у цій справі спірні відносини стосуються правильності розподілу відповідачем фактично перерахованих споживачами електричної енергії коштів, а не суперечностей щодо їх обсягів.
6. Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
6.1. Згідно з пунктом 5 частини 1 статті 296 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції закриває касаційне провадження, якщо після відкриття касаційного провадження на підставі пункту 1 частини другої статті 287 цього Кодексу судом встановлено, що висновок щодо застосування норми права, який викладений у постанові Верховного Суду та на який посилався скаржник у касаційній скарзі, стосується правовідносин, які не є подібними.
Наведена скаржником підстава касаційного оскарження, передбачена пунктом 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, не знайшла свого підтвердження після відкриття касаційного провадження, оскільки аналіз висновків, зроблених у постанові суду апеляційної інстанції, що оскаржується, не свідчить про їх невідповідність висновкам, викладеним у постановах Верховного Суду, на які посилається скаржник у касаційній скарзі, і ці висновки не є різними за своїм змістом, а зроблені судами з урахуванням різних фактичних обставин, встановлених судами попередніх інстанцій у кожній справі, які формують зміст правовідносин і зумовили прийняття відповідного рішення, що не дає підстави вважати правовідносини у цих справах подібними.
З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку про наявність правових підстав для закриття касаційного провадження за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго", відкритого на підставі пункту 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
6.2. Відповідно до статті 309 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи, виходячи із меж перегляду справи в касаційній інстанції, враховуючи вимоги та доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що оскаржувані судові рішення ухвалені з додержанням норм процесуального права, а тому підстав для їх зміни чи скасування не вбачається.
7. Судові витрати
7.1. З огляду на те, що Верховний Суд залишає касаційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді касаційної інстанції, покладаються на скаржника.
Керуючись статтями 236, 238, 240, 296, 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В:
Закрити касаційне провадження у справі № 905/817/17 за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго", відкрите на підставі пункту 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
В іншій частині касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Донецької області від 23.09.2021 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 24.12.2021 у справі № 905/817/17- без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та не підлягає оскарженню.
Головуючий В. Студенець
Судді О. Баранець
І. Кондратова
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2022 |
Оприлюднено | 29.07.2022 |
Номер документу | 105458948 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Студенець В.І.
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Шутенко Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні