Рішення
від 21.07.2022 по справі 908/3345/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 34/201/21

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21.07.2022 Справа № 908/3345/21

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О., при секретареві судового засідання Балицькій Ю.І., розглянувши матеріали справи № 908/3345/21

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю Волна-плюс, ідентифікаційний код юридичної особи 37611574 (69096, м. Запоріжжя, вул. Силова, буд. 32-А)

до відповідача 1: Запорізького обласного відділення комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, ідентифікаційний код юридичної особи 05379932 (69093, м. Запоріжжя, вул. Дзержинського, буд. 8)

до відповідача 2: Комітет з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України, ідентифікаційний код юридичної особи 03072626 (вул. Дмитрівська, буд. 46, м. Київ, 01054)

про визнання поновленим договору оренди державного нерухомого майна

за участі уповноважених представників сторін:

від позивача: Кириченко О.П., ордер АЕ 1143727, свідоцтво серії ДП № 3669 видане 02.04.2018

від відповідача 1: Лола Н.О., ордер № АР 1079244 від 18.01.2022

від відповідача 2: не з`явився

вільний слухач: Гуртовенко П.А., посвідчення адвоката № 907 від 01.10.2021

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю Волна-плюс з позовом до Запорізького обласного відділення комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України про визнання поновленим договору оренди державного нерухомого майна б/н від 01.06.2011, укладеного між Запорізьким обласним відділенням комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України та Товариством з обмеженою відповідальністю Волна-плюс з 01.06.2021 по 01.06.2031.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.11.2021 справу № 908/3345/21 передано на розгляд судді Науменку А.О.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 23.11.2021 у даній справі позовну заяву залишено без руху.

Позивачем, своєчасно, 03.12.2021 подано до суду заяву про усунення недоліків позовної заяви, уточнену позовну заяву. Недоліки позову усунуто.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 03.12.2021 № 908/3345/21 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче судове засідання призначено на 22.12.2021 о 11 год. 40 хв.

21.12.2021 від відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву та клопотання про відкладення підготовчого засідання.

В судовому засіданні 22.12.2021 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Суд відкрив підготовче засідання з розгляду справи № 908/3345/21. Перевірив явку представників сторін. Відводів складу суду не заявлено. Суд запитав про наявність клопотань у представника позивача. Представник позивача заявила про відсутність клопотань. Суд оголосив про надходження від відповідача вказаних документів, які прийнято судом до розгляду та приєднано до матеріалів справи.

За наслідками судового засідання 22.12.2021, у зв`язку з тим, що питання, визначені ч. 2 ст. 182 ГПК України, не можуть бути розглянуті в даному підготовчому засіданні, суд відклав підготовче засідання у справі № 908/3345/21 на 20.01.2022 о 11 год. 40 хв.

29.12.2021 від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача надійшли письмові пояснення по справі.

18.01.2022 від позивача на адресу суду надійшло клопотання про ознайомлення з матеріалами справи та про відкладення розгляду справи.

В судовому засіданні 20.01.2022 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Суд продовжив розгляд справи № 908/3345/21. Перевірив явку представників сторін. Відводів складу суду не заявлено. Суд оголосив про надходження вищевказаних документів, які прийнято судом до розгляду та приєднано до матеріалів справи. Суд запитав думку представника відповідача щодо клопотання позивача про відкладення розгляду справи. Представник відповідача залишив вирішення вказаного клопотання на розсуд суду.

Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 177 Господарського процесуального кодексу України підготовче провадження починається відкриттям провадження у справі і закінчується закриттям підготовчого засідання. Підготовче провадження має бути проведене протягом шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі. У виняткових випадках для належної підготовки справи для розгляду по суті цей строк може бути продовжений не більше ніж на тридцять днів за клопотанням однієї із сторін або з ініціативи суду.

Для належної підготовки справи для розгляду по суті, суд, з власної ініціативи продовжує строк підготовчого провадження на тридцять днів.

Згідно з ч. 2 ст. 183 ГПК України суд відкладає підготовче засідання в межах визначеного цим Кодексом строку підготовчого провадження у випадках, коли питання, визначені ч. 2 ст. 182 цього кодексу, не можуть бути розглянуті в даному підготовчому засіданні.

За наслідками судового засідання, у зв`язку з тим, що питання, визначені ч. 2 ст. 182 ГПК України, не можуть бути розглянуті в даному підготовчому засіданні, суд продовжив строк підготовчого провадження та відклав підготовче засідання у справі № 908/3345/21 на 10.02.2022 о 10 год. 40 хв.

03.02.2022 від позивача на адресу суду надійшло клопотання про залучення співвідповідачів.

В судовому засіданні 10.02.2022 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Суд продовжив розгляд справи № 908/3345/21. Перевірив явку представників сторін. Відводів складу суду не заявлено. Суд оголосив про надходження вказаних документів, які прийнято судом до розгляду та приєднано до матеріалів справи. Суд оголосив зміст клопотання позивача, відповідно до якого позивач просить суд залучити до участі у справі у якості відповідача 2 Запорізьке відділення (філія) Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України, у якості відповідача 3 Комітет з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України, виключивши Комітет зі складу третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача. Представник позивача підтримав вказане клопотання в повному обсязі та просив його задовольнити. Суд запитав думку представника відповідача щодо вказаного клопотання. Представник відповідача залишив вказане клопотання на розсуд суду.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 10.02.2022 № 908/3345/21 клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Волна Плюс задоволено частково. Залучено до участі у справі співвідповідача - Комітет з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України, ідентифікаційний код юридичної особи 03072626 (вул. Дмитрівська, буд. 46, м. Київ, 01054). Виключено Комітет з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України, ідентифікаційний код юридичної особи 03072626 (вул. Дмитрівська, буд. 46, м. Київ, 01054) зі складу учасників справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача. В іншій частині клопотання відмовлено.

Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 183 Господарського процесуального кодексу України що суд відкладає підготовче засідання в межах визначеного цим Кодексом строку підготовчого провадження у випадках залучення до участі або вступу у справу третьої особи, заміни неналежного відповідача, залучення співвідповідача, суд відклав підготовче судове засідання на 02.03.2022 об 11 год. 00 хв.

Розглянувши матеріали справи, суд зазначає про наступне.

24.02.2022 в Україні введено воєнний стан.

В Указі Президента України №64/2022 від 24.02.2022 Про введення воєнного стану в Україні зазначається: У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" постановляю:

1. Ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

2. Військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об`єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України "Про правовий режим воєнного стану" заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

3. У зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 34, 38, 39, 41 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 09.03.2022 № 908/3345/21 відкладено розгляд справи.

15.03.2022 Верховна Рада ухвалила Закон про затвердження Указу Президента України № 133/2022 від 14.03.2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні". Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

21.04.2022 Верховна Рада ухвалила Закон України Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, за яким воєнний стан в Україні продовжують з 05:30 25 квітня 2022 року строком на 30 діб, до 25 травня 2022 року.

Відповідно до ст. 26 Закону України Про правовий режим воєнного стану правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами. На цій території діють суди, створені відповідно до Конституції України. Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється. У разі неможливості здійснювати правосуддя судами, які діють на території, на якій введено воєнний стан, законами України може бути змінена територіальна підсудність судових справ, що розглядаються в цих судах, або в установленому законом порядку змінено місцезнаходження судів. Створення надзвичайних та особливих судів не допускається.

Господарський суд Запорізької області не припинив здійснювати судочинство.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 04.05.2022 № 908/3345/21 призначено підготовче судове засідання на 24.05.2022 о 10 год. 00 хв.

22.05.2022 Верховна Рада прийняла за основу і в цілому проект Закону про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", за яким воєнний стан в Україні продовжують з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

23.05.2022 від позивача на електронну адресу суду надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання.

З огляду на те, що представники сторін у судове засідання не з`явилися, судове засідання 24.05.2022 проводилось без фіксування технічними засобами, на підставі ч. 3 ст. 222 ГПК України.

Суд продовжив розгляд справи № 908/3345/21. Суд розглянув клопотання позивача, приєднав її до матеріалів справи та задовольнив.

За наслідками судового засідання 24.05.2022, у зв`язку з тим, що питання, визначені ч. 2 ст. 182 ГПК України, не можуть бути розглянуті в даному підготовчому засіданні, суд відклав підготовче засідання у справі № 908/3345/21 на 09.06.2022 о 11 год. 00 хв.

06.06.2022 від позивача на адресу суду надійшло клопотання про зняття з розгляду справи на період дії воєнного стану на території України.

08.06.2022 від відповідача 2 надійшов відзив на позовну заяву.

В судовому засіданні 09.06.2022 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Суд продовжив розгляд справи № 908/3345/21. Перевірив явку представників сторін. Відводів складу суду не заявлено. Суд оголосив про надходження вищевказаних документів. Представник відповідача 1 повідомила суд, що не отримувала вказаних документів. Вказані документи прийнято судом до розгляду та приєднано до матеріалів справи. Клопотання позивача буде вирішено в наступному судовому засіданні.

За наслідками судового засідання 09.06.2022, у зв`язку з тим, що питання, визначені ч. 2 ст. 182 ГПК України, не можуть бути розглянуті в даному підготовчому засіданні, суд відклав підготовче засідання у справі № 908/3345/21 на 30.06.2022 о 10 год. 00 хв.

15.06.2022 від позивача на адресу суду надійшли докази направлення клопотання іншим учасникам справи.

30.06.2022 від відповідача 1 на адресу суду надійшли заперечення на клопотання позивача про зняття з розгляду справи.

В судовому засіданні 30.06.2022 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Суд продовжив розгляд справи № 908/3345/21. Перевірив явку представників сторін. Відводів складу суду не заявлено. Суд оголосив про надходження вищевказаних документів, які прийнято судом до розгляду та приєднано до матеріалів справи. Представник відповідача 1 надав пояснення щодо заперечень на клопотання позивача про зняття з розгляду справи. За наслідками розгляду клопотання позивача про зняття з розгляду справи суд приходить до висновку про відсутність підстав для його задоволення, оскільки Господарський суд Запорізької області не припинив здійснювати правосуддя, воєнні дії на території м. Запоріжжя не ведуться, сторони мають можливість приймати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

Відповідно до ч. 1 ст. 185 Господарського процесуального кодексу України, у підготовчому засіданні суд постановляє ухвалу (ухвали) про процесуальні дії, що необхідно вчинити до закінчення підготовчого провадження та початку судового розгляду справи по суті.

Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 185 ГПК України, за результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.

За наслідками судового засідання 30.06.2022, на підставі ст. 185 ГПК України, суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 19.07.2022 о 09 год. 40 хв. Запропоновано сторонам подати заяви про участь у наступному судовому засіданні в режимі відеоконференції.

В судовому засіданні 19.07.2022 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Суд відкрив судове засідання з розгляду справи № 908/3345/21 по суті. Перевірив явку представників сторін. Відводів складу суду не заявлено. Суд запитав про наявність клопотань. Представник позивача заявив клопотання про відкладення судового засідання для надання можливості ознайомитись із матеріалами справи. Представник відповідача 1 заперечила проти вказаного клопотання.

Відповідно до ч. 2 ст. 216 ГПК України, якщо спір, розгляд якого по суті розпочато, не може бути вирішено в даному судовому засіданні, судом може бути оголошено перерву в межах встановлених цим Кодексом строків розгляду справи, тривалість якої визначається відповідно до обставин, що її викликали, з наступною вказівкою про це в рішенні.

За наслідками судового засідання 19.07.2022, у зв`язку з тим, що спір не може бути вирішено в даному судовому засіданні, суд оголосив перерву в судовому засіданні до 21.07.2022 об 12 год. 20 хв.

В судовому засіданні 21.07.2022 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Суд продовжив судове засідання з розгляду справи № 908/3345/21 по суті. Перевірив явку представників сторін. Відводів складу суду не заявлено.

Представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача 1 проти задоволення позовних вимог заперечила з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Наявні матеріали справи дозволяють розглянути справу по суті.

21.07.2022 судом прийнято рішення, оголошено його вступну та резолютивну частину.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників позивача та відповідача 1, суд

ВСТАНОВИВ:

01.06.2011 Запорізьким обласним управлінням з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України (далі відповідач 1, орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Волна - плюс (далі позивач, орендар) укладено договір оренди державного нерухомого майна (далі- договір), що знаходиться на балансі обласного управління з фізичного виховання та спорту, відповідно до умов якого (п. 1.1.) відповідач передає, а позивач приймає в строкове платне користування державне нерухоме майно, що розташовано за адресою: м. Запоріжжя, вул. Луначарського, буд. 17-А, а саме: баня, літ. Ч згідно технічного паспорту ОП ЗМБТІ; навіс літ. Ч1 згідно технічного паспорту ОП ЗМБТІ; навіс літ. Ш згідно технічного паспорту ОП ЗМБТІ (далі - майно).

Майно, що передається в оренду є державною власністю, що знаходиться на балансі Запорізького обласного управління з фізичного виховання та спорту МОН України (орендодавець).

Технічні характеристики орендованого майна відображені у звіті про вартість об`єкта оцінки від 30.04.2011, виконаному суб`єктом оціночної діяльності ТОВ Експертно-консультаційний центр.

Відповідно до п. 1.2. договору, мета оренди - розміщення фізкультурно - оздоровчого закладу.

Пунктом 1.3. договору оренди визначено, що станом на дату оцінки 30.04.2011 (звіт про вартість об`єкта оцінки від 30.04.2011, виконаний суб`єктом оціночної діяльності ТОВ Експертно-консультаційний центр), вартість орендованого майна становить 11 996,00 грн. без ПДВ.

Відповідно до умов п. 2.1. договору, вступ орендаря у користування майном наступає одночасно з підписанням сторонами цього договору та Акту прийому-передачі орендованого майна (Додаток № 2).

Розмір та порядок оплати орендної плати та порядок її індексації визначено у розділі 3 Орендна плата договору оренди.

Орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2006 із змінами і доповненнями і на момент укладення договору, відповідно до цільового призначення, визначеного в п. 1.2. цього договору та складає 2 039,32 грн. (п. 3.1. договору).

Розмір орендної плати за перший місяць оренди (червень 2011) становить 171,50 грн. збільшений на індекс інфляції (без урахування ПДВ, п. 3.2. договору).

Розмір орендної плати за кожний наступний місяць розраховується орендарем самостійно шляхом коригування розміру місячної орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за поточний місяць. Нарахування ПДВ на суму орендної плати у порядку, визначеному чинним законодавством України (п. 3.3. договору).

У разі припинення (розірвання) договору оренди орендар сплачує орендну плату включно до дня повернення майна за актом прийому-передачі (п. 3.10 договору).

Відновлення орендованого майна здійснюється орендарем відповідно до п.п. 5.5., 5.6., 6.3. цього договору (п. 4.3. договору).

Для отримання згоди орендодавця на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна орендар подає заяву і матеріали згідно з порядком надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженим наказом ФДМУ від 03.10.2006 № 1523 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18.10.2006 за № 1123/12997 (п. 4.4. договору).

Орендар має право за згодою орендодавця проводити заміну, реконструкцію, розширення, технічне переозброєння орендованого майна, що зумовлює підвищення його вартості (п. 6.3. договору).

Пунктом 10.1. договору оренди визначено, що термін дії договору встановлений з 01.06.2011 по 01.06.2021.

Договір оренди припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; банкрутство орендаря; загибелі (знищення) орендованого майна; ліквідації суб`єкта господарювання (орендаря); за згодою сторін або за рішенням господарського суду (п. 10.5. договору).

Відповідно до п. 10.6 договору, в разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення його терміну дії, він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені цим договором.

У разі розірвання або припинення дії цього договору, поліпшення орендованого майна, здійснені орендарем за рахунок власних коштів, якщо вони можуть бути відокремлені від орендованого майна без заподіяння йому шкоди, є власністю орендаря.

Вартість поліпшень орендованого майна, зроблених орендарем, які не можна відокремити без шкоди для орендованого майна, компенсуються орендодавцем після припинення (розірвання) договору оренди (п. 10.7. договору).

Сторонами підписано Додаток № 1 до договору Розрахунок розміру орендної плати за оренду нежитлового приміщення, розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вул. Луначарського, 17 А, переданого в оренду ТОВ «Волна Плюс».

01.06.2011 сторонами підписано Акт прийому-передачі орендованого майна (Додаток № 2), що свідчить про перехід до орендаря права користування орендованим майном.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 10.10.2011 у справі №24/5009/4968/11 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Волна Плюс» до Запорізького обласного управління з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України про визнання договору оренди дійсним, позов задоволено. Визнано дійсним договір оренди державного нерухомого майна, що знаходиться на балансі обласного управління з фізичного виховання та спорту від 01.06.2011, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю «Волна Плюс» та Запорізьким обласним управлінням з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України.

Вказане рішення набрало законної сили.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

01.06.2013 сторонами укладено додаткову угоду до договору, відповідно до якої п. 1.1. викладено в наступній редакції: « 1.1. Орендоване майно перебуває на балансі Запорізького обласного відділення Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України».

Наказом Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки /країни «Про реорганізацію Запорізького обласного відділення» від 01.07.2013 № 184 вирішено припинити юридичну особу - Запорізьке обласне відділення Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України шляхом реорганізації, приєднавши його, як відокремлений підрозділ (філію) до Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України. Встановлено, що Комітет з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України є правонаступником всіх прав та обов`язків реорганізованого Запорізького обласного відділення Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.

02.01.2014 комісія з реорганізації Комітету з фізичного виховання та спорту МОНМС України та комісія з реорганізації Запорізького обласного відділення КФВС МОНМС України склали Передавальний акт про те, що представники КФВС МОНМС України прийняли, а представники Запорізького обласного відділення КФВС МОНМС України передали майнові цінності, зобов`язання, справи та документи, в тому числі земельну ділянку за місцезнаходженням м. Запоріжжя, вул. Луначарського, 17-А, розмір 17600 кв.м. та спортивну споруду (баня), площа 27,67 кв.м., первісна вартість 11996 грн.

02.01.2014 сторонами укладено додаткову угоду до договору, відповідно до якої п. 1.1. викладено в наступній редакції: « 1.1. Орендоване майно перебуває на балансі Запорізького обласного відділення (філії) Комітету з фізичного виховання та спорту МОН України».

Також, 02.01.2014 сторонами укладено договір про зміни до договору, відповідно до якого по тексту договору оренди та Акта приймання-передавання замість слів «Запорізьке обласне відділення Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України» і далі за текстом слід читати «Комітет з фізичного виховання та спорту МОН України». Договір про зміни набирає чинності з дати підписання його сторонами, і є невід`ємною частиною договору.

Директор ТОВ «Волна Плюс» звернувся до відповідача 1 з заявою щодо надання дозволу на відновлення об`єкту нерухомості, який згідно з технічним паспортом ОП «ЗМБТІ», зазначений як навіс літ. «Ш».

Листом від 01.08.2014 позивач звертався до відповідача 1, в якому просив надати згоду на проведення невід`ємних поліпшень та розширення орендованого майна.

Листом від 07.09.2014 відповідач 1 повідомив позивачу, що не заперечує проти проведення реконструкції та технічного переозброєння нежитлового приміщення.

На підтвердження здійснення позивачем поліпшень орендованого майна, позивачем надано суду договір підряду № 02/7/2019 від 02.07.2019 та декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (СС1).

Позивач, маючи намір продовжити договір, заявою, надісланою на адресу Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України та Запорізького обласного відділення (філія) Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України (вх. №28 від 01.03.2021) в порядку п. 10.6 договору просив надати згоду на продовження договору оренди на умовах, передбачених договором.

Відповідно до ч. 2 ст. 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" від 10.04.1992 (зі змінами та доповненнями) чинного на момент укладення договору, у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Відповідач 1 протягом місяця після закінчення строку дії договору не надав заяви про припинення договору, тобто заперечення з боку відповідача 1 відсутні.

01.07.2020 набув чинності Закон України "Про оренду державного та комунального майна" від 03.10.2019.

Порядок продовження договору оренди передбачено ст. 18 Закону, зокрема встановлено наступне:

1.Продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті.

2.Без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які:

укладені та продовжуються вперше, за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить п`ять років або менше;

укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною першою статті 15 цього Закону;

укладені без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, передбаченими частиною другою статті 15 цього Закону відповідно до вимог статті 15 цього Закону, крім випадків, передбачених абзацами одинадцятим та дванадцятим частини другої статті 15 цього Закону;

укладені з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, додатковий перелік яких може бути визначений представницькими органами місцевого самоврядування згідно із законодавством.

3.Договори оренди можуть бути продовжені на той самий строк, на який вони були укладені, на підставі заяви орендаря про продовження договору, поданої орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.

4.Рішення про продовження договору оренди державного майна, передбаченого частиною другою цієї статті, і рішення про відмову у продовженні договору оренди державного майна приймаються орендодавцем.

5.Граничний строк прийняття рішень, передбачених частиною четвертою цієї статті, за умови їх прийняття орендодавцем, становить 30 календарних днів з дати отримання заяви і документів від орендаря.

8. Орендар, який звертається із заявою про продовження договору оренди відповідно до абзацу четвертого частини сьомої цієї статті, зобов`язаний разом із такою заявою надати орендодавцю звіт про оцінку майна та рецензію на цей звіт.

Разом із листом 01.03.2021 позивач надав звіт з оцінки майна, висновок про вартість майна та рецензію.

Також, п. 9 ст. 18 Закон України "Про оренду державного та комунального майна" від 03.10.2019 передбачено, що після отримання заяви орендаря про продовження договору, який підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, орендодавець (або представницький орган місцевого самоврядування чи визначені ним органи) згідно з Порядком передачі майна в оренду приймає одне з таких рішень: про оголошення аукціону, за результатами якого чинний договір оренди може бути продовжений з існуючим орендарем або укладений з новим орендарем: про відмову у продовженні договору з підстав, передбачених статтею 19 цього Закону.

10. Зміст оголошення, особливості проведення аукціону на продовження договору оренди, порядок компенсації вартості невід`ємних поліпшень та застосування переважного права чинного орендаря на продовження договору оренди в ході аукціону визначаються Порядком передачі майна в оренду.

Механізм передачі в оренду державного та комунального майна, включаючи особливості передачі його в оренду відповідно до положень Закону України "Про оренду державного та комунального майна" визначено Постановою Кабінету міністрів України від 03.06.2020 №483 «Деякі питання оренди державного та комунального майна» (далі - Порядок).

Пунктом 134 Порядку встановлено, що продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону або без проведення аукціону в передбачених Законом випадках.

Відповідно до п. 143 Порядку, орендар, що має намір продовжити договір оренди, що підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, звертається до орендодавця із заявою про продовження договору оренди не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди. Якщо орендар не подав заяву про продовження договору оренди у зазначений строк, то орендодавець не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку дії договору оренди повідомляє орендаря про те, що договір оренди підлягає припиненню на підставі закінчення строку, на який його було укладено, у зв`язку з тим, що орендар не подав відповідну заяву у визначений Законом строк, та повідомляє про необхідність звільнення орендованого приміщення і підписання акта приймання-передачі (повернення з оренди) орендованого майна.

Заява подається шляхом заповнення електронної форми через особистий кабінет в електронній торговій системі.

Орендар, який бажає отримати компенсацію вартості здійснених ним невід`ємних поліпшень, також подає документи, передбачені пунктом 165 цього Порядку.

Відповідно до положень ч.1 та ч. 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендодавці протягом 24 місяців з дня введення в дію цього Закону публікують в ЕТС договори оренди, чинні на дату введення в дію цього Закону, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Крім того, п. 6 постанови зобов`язано балансоутримувачам та уповноваженим органам управління державного і комунального майна у місячний строк з дати набрання чинності цією постановою оприлюднити на власних офіційних веб-сайтах договори, передбачені підпунктом 3 пункту 3 цієї постанови, а також інші цивільно-правові договори, на підставі яких треті особи мають право користування державним або комунальним майном, включаючи договори безоплатного користування, договори про спільну діяльність та договори позички.

Як зазначає позивач, на момент введення в дію Закону та на дату набрання чинності Постановою, договір оренди з позивачем був чинним, відтак останній підлягав внесенню у систему ETC та оприлюдненню балансоутримувачем та уповноваженим органом управління.

З урахуванням законодавства яке зазначалося вище, позивач мав подати заяву шляхом заповнення електронної форми, проте вказана процедури не могла бути проведена і не було подано відповідної заяви про продовження чинного договору оренди саме в електронній торговій системі у встановлений строк, у зв`язку з тим, що на момент подання заяви на паперовому носії у строк встановлений законом (за три місяці) об`єкт оренди не було внесено в систему ETC.

Як стверджує позивач, він був позбавлений такої можливості та був вимушений заявити про намір продовжити договір оренди шляхом подання письмової заяви.

На думку позивача, відповідач зобов`язаний був не пізніше ніж 01.05.2021 повідомити орендаря про те, що договір оренди підлягає припиненню на підставі закінчення строку, на який його було укладено.

Однак, відповідач 1 не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку дії договору оренди не повідомив орендаря про те, що договір оренди підлягає припиненню на підставі закінчення строку, на який його було укладено та не повідомив про необхідність звільнення орендованого приміщення і підписання акта приймання-передачі (повернення з оренди) орендованого майна. Позивач користується об`єктом оренди, сплачує орендну плату, здійснює невід`ємні поліпшення та виконує всі обов`язки орендаря, передбачені договором.

За твердженнями позивача, відповідачем не було вчинено жодних дій щодо повернення орендованого майна та компенсації вартості здійснених поліпшень.

Також, пунктом 144 Порядку встановлено, що після отримання заяви орендаря про продовження договору, який підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, орендодавець протягом 10 робочих днів з дати отримання такої заяви, приймає одне з рішень, передбачених частиною дев`ятою статті 18 Закону.

Рішення про відмову в продовженні договору оренди може бути прийнято у випадках, передбачених статтею 19 Закону, а також у разі невідповідності орендаря вимогам, установленим статтею 4 Закону. Таке рішення оприлюднюється орендодавцем в електронній торговій системі протягом трьох робочих днів з дати прийняття такого рішення.

Рішення про оголошення аукціону та оголошення про проведення аукціону на продовження договору оренди оприлюднюються орендодавцем в електронній торговій системі протягом десяти робочих днів з дати прийняття такого рішення.

У позовній заяві позивач зазначає, що відповідачем протягом десяти робочих днів з дати отримання заяви про продовження договору оренди рішення про продовження чи рішення про відмову у продовженні договору оренди не було прийнято та жодної відповіді на лист позивача про продовження договору оренди не надіслано.

Пунктом 145 Порядку передбачено, що оголошення про проведення аукціону на продовження договору оренди повинне містити:

1)інформацію про чинний договір оренди, строк якого закінчується, зокрема:

найменування орендаря, найменування і адреса орендодавця і балансоутримувача;

дату укладення договору, строк оренди і дата закінчення договору оренди;

інформацію про те, що чинний орендар має переважне право на продовження такого договору оренди, яке реалізується шляхом участі чинного орендаря в аукціоні на продовження договору оренди;

2)інформацію, що повинна бути зазначена в оголошенні про передачу майна в оренду відповідно до пункту 55 цього Порядку, крім інформації про тип Переліку, якщо об`єкт не було включено до жодного з Переліків;

3)у разі здійснення чинним орендарем невід`ємних поліпшень додатково оголошення про проведення такого аукціону повинно містити:

інформацію про вартість здійснених чинним орендарем невід`ємних поліпшень, що визначена відповідно до вимог цього Порядку, підтверджених висновком будівельної експертизи, із зазначенням дати їх завершення;

копію рішення орендодавця, яким надано згоду на здійснення таких невід`ємних поліпшень;

копію звіту про оцінку майна та рецензію на такий звіт.

Позивач стверджує, що 08.11.2021 йому стало відомо про те, що на сайті https://www.dto.com.ua/ (Державні торги. Онлайн) об`єкт оренди (будівля бані літ. Ч площею 25.7 кв.м) зареєстровано 18.10.2021 з наступною інформацією:

Ідентифікатор об`єкта - RGL001-UA-20211018-77359

Чинний орендар ТОВ «Волна-Плюс»

Ринкова вартість -151137UAN

Дата визначення ринкової вартості - 31.12.2020

Балансоутримувач - Комітет з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України

Орендодавець - Комітет з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і

науки України

Уповноважений орган управління - Міністерство освіти і науки України

Період подання заяв 03.11.2021- 21.11.2021, статус «Відмінено» 04.11.2021.

За вказаним ідентифікатором об`єкт оренди розміщено на декількох торгівельних площадках (аукціонах), роздруківки додаються.

За даними веб-сторінок, до вказаного оголошення 04.11.2021 опубліковано Інформацію Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України про скасування аукціону на продовження договору оренди на право оренди об`єктів нерухомого майна, що належить до державної власності.

Відповідно до оголошення ухвалено скасувати аукціон на продовження договору оренди від 01.06.2011 № б/н державного нерухомого майна за адресою: м. Запоріжжя, вул. Привокзальна, 17 (літ. А), що належить до державної власності, а саме: частина нежитлового приміщення бані, літера Ч, що розміщене за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Привокзальна,17А та обліковується на балансі Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України у зв`язку з невідповідністю інформації фактичним даним.

Крім того, 08.11.2021 позивачу стало відомо, що 18.10.2021 на сайті https://www.dto.com.ua/ (Державні торги. Онлайн) об`єкт оренди (будівля бані літ Ч площею 25,7 кв.м) ще раз зареєстровано вже за іншим ідентифікатором об`єкта - RGL001-UA-20211018-66017.

У відповідності до ч. 1 ст. 764 ПК України, якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.

За умовами договору та законодавства істотне значення для унеможливлення пролонгації договору і, як наслідок, його припинення має факт існування заперечень орендодавця у формі заяви, оскільки вона обов`язково повинна бути спрямована на припинення або зміну умов договору оренди, факт її надсилання та отримання іншою стороною у визначений строк.

Строк дії укладеного між сторонами договору оренди нерухомого майна з врахуванням договорів про внесення змін до нього закінчився, отже відповідач 1 мав право заявити заперечення стосовно продовження договору оренди протягом одного місяця після закінчення дії договору оренди.

Станом на дату закінчення строку дії договору оренди і протягом місяця після закінчення такого строку відповідачем 1 не заявлено заперечення щодо продовження договору.

За таких обставин, позивач має переважне право на продовження договору оренди, на майно яким останнє користувалося впродовж 10 років, з належним виконанням умов договору.

Відповідно до ст. 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" №157-ІХ, етапність передачі в оренду державного та комунального майна передбачає: прийняття рішення щодо наміру передачі майна в оренду; внесення інформації про потенційний об`єкт оренди до ЕТС; прийняття рішення про включення потенційного об`єкта оренди до одного із Переліків; опублікування інформації про потенційний об`єкт оренди, щодо якого прийнято рішення про включення до одного з Переліків, в ЕТС; розміщення в ЕТС оголошення про передачу майна в оренду; проведення аукціону на право оренди майна або передача об`єкта в оренду без проведення аукціону, укладення та публікація в ЕТС договору оренди.

Відповідно до ч. 9 ст. 18 закону України "Про оренду державного та комунального майна" після отримання заяви орендаря про продовження договору, який підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, орендодавець згідно з Порядком передачі майна в оренду приймає одне з таких рішень: про оголошення аукціону, за результатами якого чинний договір оренди може бути продовжений з існуючим орендарем або укладений з новим орендарем; про відмову у продовженні договору з підстав, передбачених статтею 19 цього Закону.

Таким чином, враховуючи зазначене, у зв`язку з невиконанням позивачем з незалежних від нього причин та відповідачем умов Закону України "Про оренду державного та комунального майна", однак враховуючи факт продовження користування орендарем орендованим майно та незаперечення відповідачем щодо такого користування, на думку позивача, необхідно застосовувати положення статті 764 ЦК України та поновлення договір оренди на строк на тих самих умовах.

Відповідно до ч. 1 ст. 285 ГК України орендар має переважне право перед іншими суб`єктами господарювання на продовження строку дії договору оренди.

Як зазначено, вище позивачем проведені невід`ємні поліпшення об`єкту оренди.

Позивач просить суд (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог) визнати поновленим договір оренди державного нерухомого майна № б/н від 01.06.2011, укладений між Запорізьким обласним відділенням (філія) Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України та ТОВ «Волна Плюс» з 01.06.2021 до 01.06.2031.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд зазначає наступне.

03.10.2019 було прийнято Закон України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-ІХ. У розділі "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону передбачено, що він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 лютого 2020 року (за виключенням окремих зазначених норм).

При цьому пунктом 5 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України № 157-IX визнано таким, що втратив чинність, Закон України "Про оренду державного та комунального майна" (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 30, ст. 416 із наступними змінами) з дня введення в дію цього Закону.

Ураховуючи опублікування тексту Закону України № 157-ІХ в офіційному друкованому виданні "Голос України" 26.12.2019, останній набрав чинності 27.12.2019 і введений в дію з 01.02.2020, отже, з цієї дати підлягають застосуванню його норми (за винятком норм, наведених у розділі "Прикінцеві та перехідні положення").

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України № 157-IX договори оренди державного або комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше: набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченим абзацом 5 частини 2 статті 18 цього Закону, або 1 липня 2020 року. Після настання однієї з дат, яка відповідно до цього пункту наступить раніше, але у будь-якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються в порядку, визначеному цим Законом. Договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.

Оскільки строк дії спірного договору оренди визначено його сторонами до 01.06.2021 включно, тобто вже після 01.07.2020, то до спірних орендних правовідносин підлягали застосуванню положення статей 18, 19 Закону України № 157-ІХ.

Відповідно до частини 1 статті 18 Закону України № 157-ІХ продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті.

Згідно ч. 2 статті 18 Закону України № 157-ІХ

Без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які:

укладені та продовжуються вперше, за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить п`ять років або менше;

укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною першою статті 15 цього Закону;

укладені без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, передбаченими частиною другою статті 15 цього Закону відповідно до вимог статті 15 цього Закону, крім випадків, передбачених абзацами одинадцятим та дванадцятим частини другої статті 15 цього Закону;

укладені з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, додатковий перелік яких може бути визначений представницькими органами місцевого самоврядування згідно із законодавством.

Договори оренди можуть бути продовжені на той самий строк, на який вони були укладені, на підставі заяви орендаря про продовження договору, поданої орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди (ч. 3 ст. 18 Закону України № 157-ІХ).

Отже, оскільки позивач (орендар) не належить ні до суб`єктів, перелік яких наведений у частинах першій, другій статті 15 Закону № 157-ІХ, ні до підприємств, що надають соціально важливі послуги населенню, указаний договір підлягає продовженню виключно за результатами проведення аукціону.

Проте, як вказано вище, заява орендаря про продовження договору, має бути подана орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483 "Деякі питання оренди державного та комунального майна", яка набрала чинності 17.06.2020, затверджено Порядок передачі в оренду державного та комунального майна (далі Порядок передачі майна в оренду, Порядок), який визначає механізм передачі в оренду державного та комунального майна, включаючи особливості передачі його в оренду відповідно до положень Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Зокрема, цим Порядком передбачено й процедуру продовження договорів оренди як за результатами проведення аукціону, так і без його проведення у передбачених Законом випадках (пункти 134 - 152).

Так, за приписами пункту 143 цього Порядку орендар, що має намір продовжити договір оренди, що підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, звертається до орендодавця із заявою про продовження договору оренди не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.

У відзиві на позовну заяву, відповідач 2 зазначив, що на адресу Комітету не надходила заява позивача про продовження договору оренди. Після припинення дії договору оренди Комітетом проводилась робота з підготовки проведення аукціону на продовження договору оренди № б/н від 01.06.2011. Крім того, позивач продовжує користуватися орендованим майном, що сторонами спору не заперечується.

Відповідно до ч. 9 ст. 18 Закону № 157-ІХ, після отримання заяви орендаря про продовження договору, який підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, орендодавець (або представницький орган місцевого самоврядування чи визначені ним органи) згідно з Порядком передачі майна в оренду приймає одне з таких рішень:

-про оголошення аукціону, за результатами якого чинний договір оренди може бути продовжений з існуючим орендарем або укладений з новим орендарем;

-про відмову у продовженні договору з підстав, передбачених статтею 19 цього Закону.

Отже, вищенаведеними приписами встановлено загальне правило про те, що продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, а також викладено підстави, за умов яких, продовження договору може бути здійснено без проведення аукціону.

Оскільки, у даному випадку, правові підстави для продовження строку дії договору без аукціону відсутні, тому до спірних правовідносин підлягають застосуванню норми ч. 1 та 9 ст.18 Закону, які встановлюють обов`язковість продовження строку дії договору оренди виключно за результатами аукціону.

Посилання позивача на ст. 764 Цивільного кодексу України є помилковими, оскільки правовідносини з продовження договорів оренди державного майна врегульовані нормами Закону України «Про оренду державного та комунального майна» № 157-ІХ, які є спеціальними нормами у сфері регулювання відносин стосовно оренди державного майна. А отже до спірних правовідносин не можуть бути застосовані загальні положення про найм (оренду), а саме ст. 764 ЦК України.

Крім того, Законом України «Про оренду державного та комунального майна» № 157- ІХ та Порядком передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, не передбачено автоматичної пролонгацїї договору оренди державного або комунального майна.

Що стосується п. 10.6 договору оренди, то умови даного пункту відповідали приписам ст. 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» у попередній редакції, яка втратила чинність.

01.11.2021 на Інтернет-майданчику Прозоро.Продажі розміщено оголошення про проведення аукціону на продовження строку дії договору оренди № б/н від 01.06.2011, об`єкт оренди: нежитлове приміщення - окремо розташована будівля бані літ. Ч, місцезнаходження об`єкту: м. Запоріжжя, вул. Привокзальна, 17-А. Строк оренди - 5 років. Дата проведення аукціону 22.11.2021 о 11-40.

04.11.2021 скасовано аукціон на продовження договору оренди № б/н від 01.06.2011, адреса об`єкту: м. Запоріжжя, вул. Привокзальна, 17-А, у зв`язку з невідповідністю інформації фактичним даним.

Відповідно до документів, які надані відповідачем, ним здійснено невід`ємні поліпшення об`єкту оренди.

Так, відповідно до Технічного паспорту, виготовленого 13.08.2019 Фізичною особою- підприємцем Сорокіним Андрієм Леонідовичем на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю «Волна-плюс», об`єкт оренди має такі технічні характеристики: Баня літ. Ч - площа 36,7 кв.м.; Ганок до літ. Ч - площа 1,9 кв.м.; Відкрита веранда літ. 41 - площа 15,9 кв.м.; Альтанка літ. Ш - площа 15,9 кв.м.; Ганок до літ. Ш - площа 2,4 кв.м. Експлікація приміщень літ. Ч, 41: коридор - 5,2 кв.м.; туалет - 1,5 кв.м.; котельня - 1,4 кв.м.; коридор 10,2 кв.м.; сауна - 7,4 кв.м.; відкрита веранда - 14,5 кв.м. Загальна площа приміщень 40,2 кв.м. (літ. Ч - 25,7 кв.м., літ. Ч1 - 14,5 кв.м.).

Відповідно до даних які містяться у Декларації про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI), затвердженої 20.09.2019 Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області, об`єкт оренди має такі показники: загальна площа 25,7 кв.м.; площа відкритої веранди (навісу) - 14,5 кв.м.

Оскільки ТОВ «Волна-плюс» збільшено прощу орендованого майна без погодження з орендодавцем - Комітетом з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України, у відповідності до Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, Запорізьке обласне відділення (філія) Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки України звернулось до ТОВ «Запорізьке міжміське бюро технічної інвентаризації» для обстеження об`єкту оренди з метою уточнення його площі.

16.12.2021 ТОВ «ЗМБТІ» виготовлено Технічний паспорт на нерухоме майно, яке знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Привокзальна, 17-А. Згідно даних технічного паспорта, об`єкт оренди має такі технічні характеристики: Баня - площа основи забудови 54,7 кв.м.; Ганок до літ.Ч - площа основи забудови 1,9 кв.м. Експлікація приміщень бані літ. Ч: коридор - 5,2 кв.м., кімната відпочинку - 14,4 кв.м.; душова - 10,2 кв.м.; туалет - 1,5 кв.м.; котельня - 1,4 кв.м.; баня - 7,3 кв.м. Загальна площа приміщення - 40 кв.м.

Як пояснив представник відповідача 1, наразі проводиться оцінка об`єкту оренди державного нерухомого майна, за наслідками якої буди складено Звіт з оцінки майна та рецензія на такий звіт.

Разом з тим, за договором оренди нерухомого майна № б/д від 01.06.2011 позивачу було передано у строкове платне користування нежитлове приміщення загальною площею 27,67 кв.м. (літ. Ч - 18,98 кв.м., літ. Ч1 - 8,69). Наразі розмір оренда плати становить менше 1000 грн. (червень 2021 - 910,40 грн., липень 2021 - 911,31 грн., вересень 909,49 грн., жовтень 920,40 грн.).

Оскільки позивачем змінено технічні характеристики об`єкта оренди, то договір оренди державного нерухомого майна б/н від 01.06.2011 не може бути поновлено на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Задекларована у статті 627 Цивільного кодексу України свобода договору має свої чітко окреслені законодавцем межі, загальне правило яких полягає в тому, що сторони в договорі не можуть відступати від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це або якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами. Законодавство України, чинне на момент спливу строку договору та звернення позивача до відповідача із заявою про продовження цього договору, не передбачало можливості автоматичного продовження договору оренди поза процедурою аукціону.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, продовження відповідачем, який є органом державної влади, укладеного із позивачем договору у спосіб, що не відповідає Закону № 157-ІХ та затвердженому на його виконання Порядку передачі майна в оренду, суперечило б нормам Конституції України, яка має найвищу юридичну силу.

Згідно зі статтею 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Статтею 16 Цивільного кодексу України, положення якої кореспондуються з положеннями статті 20 Господарського кодексу України, встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Названими нормами матеріального права визначено способи захисту прав та інтересів і цей перелік не є вичерпним.

Отже, суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, ніж тим, що встановлений договором або законом. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.

За змістом пункту 151 Порядку передачі майна в оренду, у разі коли переможцем аукціону став чинний орендар, між орендодавцем, балансоутримувачем та чинним орендарем укладається додаткова угода про продовження договору оренди майна. Додаткова угода укладається шляхом викладення договору оренди в новій редакції згідно з примірним договором оренди.

Тобто, укладений сторонами договір відповідно до вимог законодавства міг бути продовжений виключно за результатами проведення аукціону та визнання одного з його учасників переможцем.

З огляду на викладене позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору покласти на позивача.

Позивач не позбавлений права прийняти участь у аукціоні, який має бути оголошений в порядку, передбаченому Законом №157-ІХ та Порядком передачі майна в оренду, і залежно від результатів такого аукціону, захистити свої права у випадку їх порушення.

Керуючись ст.ст. 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.В задоволенні позову відмовити.

2.Судові витрати зі сплати судового збору покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано 01.08.2022.

Суддя А.О. Науменко

Дата ухвалення рішення21.07.2022
Оприлюднено02.08.2022
Номер документу105503071
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/3345/21

Ухвала від 21.09.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 10.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 06.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 13.10.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 06.10.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 30.08.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 22.08.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Рішення від 21.07.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 18.07.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 29.06.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні