Рішення
від 01.08.2022 по справі 671/1985/21
ВОЛОЧИСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №: 671/1985/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 серпня 2022 року м. Волочиськ

Волочиський районний суд Хмельницької області в складі

головуючої судді Ніколової С.В.,

з участю секретаря судового засідання Хрупайло Т.В.,

з участю представника позивача ОСОБА_1 ОСОБА_2 , представника відповідачів ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Завалійківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Війтовецької селищної ради Хмельницької області, Війтовецької селищної ради Хмельницької області про визнання незаконним та скасування наказу про відсторонення від роботи, зобов`язання виплатити невиплачену заробітну плату за час відсторонення від роботи,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Завалійківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Війтовецької селищної ради Хмельницької області про визнання дій директора школи щодо недопущення до роботи протиправними, визнання незаконним та скасування наказу про відсторонення від роботи та поновлення на роботі, зобов`язання виплатити заробітну плату. В обґрунтування позовних вимог вказував, що він працює вчителем основ християнської етики Завалійківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Війтовецької селищної ради Хмельницької області (далі по тексту - Завалійківська ЗОШ) згідно розпорядження голови Війтовецької селищної ради від 16.02.2016 року № 55-нк, а також згідно наказу директора Завалійківської ЗОШ від 01.02.2021 року № 5-н/к за сумісництвом працює практичним психологом та соціальним педагогом Завалійківської ЗОШ, та вчителем захисту України Завалійківської ЗОШ згідно наказу директора Завалійківської ЗОШ від 01.09.2021 року № 59. Зазначає, що наказом директора Завалійківської ЗОШ від 08.11.2021 року № 42-н/к його було відсторонено від роботи на посадах вчителя основ християнської етики та практичного психолога без збереження заробітної плати з підстав відсутності щеплення проти COVID-19. Вказує, що в трудовому контракті та в його посадовій інструкції не передбачено зобов`язання щодо вакцинації від COVID-19 та відсутні повноваження відповідача на відсторонення працівника з роботи з підстав відсутності такого щеплення. Вважає, що директор школи не мав повноважень відсторонення його від роботи і таке відсторонення є порушенням його права на працю, оскільки щеплення проти COVID-19 не є обов`язковим, законом не встановлено порядку про відсторонення працівників від роботи з підстав відсутності у них щеплень проти COVID-19. Посилається на відсутність правових підстав для відсторонення, оскільки вакцинація є добровільною для всіх груп населення відповідно до наказу Міністерства охорони здоров`я України від 24.12.2020 року № 3018. Вказує, що він не вакцинувався, оскільки не встиг пройти загальний медогляд для відсутності протипоказань щодо щеплення.

Ухвалою Волочиського районного суду від 04 травня 2022 року за клопотанням позивача до участі у справі було залучено співвідповідача Війтовецьку селищну раду Хмельницької області, у зв`язку з чим позивач подав до суду заяву, в якій просив суд визнати незаконним та скасувати наказ про відсторонення його від роботи та зобовязати відповідача Війтовецьку селищну раду виплатити на його користь невиплачену заробітну плату за час відсторонення від роботи (з 08.11.2021 року по 02.12.2022 року) в розмірі 9311 грн. 76 коп. без урахування податків і зборів.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала.

Представник відповідачів в судовому засіданні проти позову заперечив, просить відмовити в позові за безпідставністю. У відзиві на позов вказує, що відсторонення позивача проведено на підставі вимог нормативних актів та у встановленому порядку. Вважає виправданою вимогу про обов`язкову вакцинацію населення проти особливо небезпечених хвороб з огляду на потребу охорони громадського здоров`я. Зазначає, що позивача 05.11.2021 року було письмово повідомлено про обов`язковість щеплення для працівників закладів освіти та запропоновано надати документ, який підтверджує наявність профілактичного щеплення від COVID-19 або довідку про абсолютні протипоказання щодо проведення профілактичних щеплень. Оскільки таких документів не було надано, позивача з 08.11.2021 року було відсторонено від роботи без збереження заробітньої плати до усунення причин, що зумовили таке відсторонення.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши докази у справі, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 з 16.02.2016 року працює вчителем основ християнської етики Завалійківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Війтовецької селищної ради Хмельницької області, а також із 01.02.2021 року працює у цій же школі за сумісництвом: 0,25 посадового окладу практичним психологом та соціальним педагогом, 0,25 посадового окладу вчителем захисту України.

Дані обставини підтверджуються копіями трудової книжки, розпорядження Війтовецького селищного голови від 16.02.2016 року № 55-нк, наказів директора Завалійківської ЗОШ від 01.02.2021 року № 5-н/к, від 01.09.2021 року № 59, табелем тижневого навантаження вчителів Завалійківської ЗОШ І-ІІІ ступенів за листопад 2021 року (а.с. 9,10, 26-28, 66).

05 листопада 2021 року директор Завалійківської ЗОШ письмово повідомив позивача, як працівника закладу освіти, про необхідність проходження обов`язкового профілактичного щеплення проти СОVID-19 на підставі наказу МОЗ України Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням від 04 жовтня 2021 року № 2153 та пункту 41-6 Постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобіганню поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (а.с. 51).

Цього ж дня повідомлення було вручено позивачу, однак від підпису про одержання повідомлення він відмовився, про що був складений відповідний акт (а.с. 52).

У даному повідомленні позивачу запропоновано надати документ, який підтверджує наявність профілактичного щеплення від COVID-19 або довідку про абсолютні протипоказання відповідно до Переліку медичних протипоказань та застережень до проведення профілактичних щеплень, затвердженого наказом МОЗ від 16 вересня 2011 року № 595 та роз`яснено, що у разі ненадання зазначених документів його буде відсторонено від роботи без збереження заробітної плати з 08.11.2021 року до усунення обставин, які призвели до відсторонення.

Позивач не надав роботодавцю довідки про профілактичне щеплення проти COVID-19, а також не пред`явив медичний висновок про абсолютні протипоказання до вакцинації проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, а тому наказом директора Завалійківської ЗОШ від 08.11.2021 року № 42-н/к позивача було відсторонено від роботи на посадах вчителя основ християнської етики, вчителя захисту України, практичного психолога та соціального педагога з 08.11.2021 року на час відсутності щеплення проти COVID-19 без збереження заробітної плати (а.с. 49).

08 листопада 2021 року наказ про відсторонення було вручено позивачу. Від підпису про одержання наказу він відмовився, про що свідчить акт від 08.11.2021 року (а.с. 50).

02 грудня 2021 року на підставі внутрішнього COVID-сертифікату позивача було допущено до роботи на посадах вчителя основ християнської етики, захисту України, практичного психолога та соціального педагога Завалійківської ЗОШ (а.с. 63)

Вирішуючи даний спір суд приймає до уваги те, що у пунктах а, б статті 10 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров`я встановлено обов`язки громадян у сфері охорони здоров`я, зокрема, піклуватися про своє здоров`я та здоров`я дітей, не шкодити здоров`ю інших громадян; у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення.

Відповідно до частини першої статті 46 КЗпП України відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається в разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством.

До інших передбачених законодавством випадків належить, зокрема, відмова або ухилення від профілактичних щеплень працівників професій, виробництв та організацій, для яких таке щеплення є обов`язковим.

Відсторонення працівника від роботи слід розуміти як один із передбачених законодавством випадків призупинення трудових правовідносин, яке полягає в тимчасовому увільненні працівника від обов`язку виконувати роботу за укладеним трудовим договором і тимчасовому увільненні роботодавця від обов`язку забезпечувати працівника роботою або створювати умови для її виконання.

Тимчасове увільнення працівника від виконання його трудових обов`язків в порядку відсторонення від роботи на умовах та з підстав, встановлених законодавством, по суті не є дисциплінарним стягненням, а є особливим запобіжним заходом, який застосовується у виняткових випадках і має на меті запобігання негативним наслідкам.

Статтею 12 Закону України Про захист населення від інфекційних хвороб передбачено, що профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень.

Працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень ці працівники у порядку, встановленому законом, відсторонюються від виконання зазначених видів робіт.

Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 04.10.2021 року №2153 затверджено Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням, (далі - Перелік № 2153). Відповідно до цього Переліку обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України цієї хвороби, підлягають працівники: 1) центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів; 2) місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів; 3) закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності; 4) підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади; 5) установ і закладів, що надають соціальні послуги, закладів соціального захисту для дітей, реабілітаційних закладів; 6) підприємств, установ та організацій, включених до Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 року, № 83.

Пунктом 41-6 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 року № 1236 Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, який набрав чинності з 08.11.2021 року, керівникам державних органів (державної служби), керівникам підприємств, установ та організацій визначено забезпечити: 1) контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена Переліком № 2153; 2) відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена Переліком № 2153 та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19, відповідно до статті 46 КЗпП України, частини другої статті 12 Закону України Про захист населення від інфекційних хвороб та частини третьої статті 5 Закону України Про державну службу, крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я; 3) взяти до відома, що на час такого відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням частини першої статті 94 КЗпП України, частини першої статті 1 Закону України Про оплату праці та частини третьої статті 5 Закону України Про державну службу; відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу (державної служби) або підприємства, установи, організації з обов`язковим доведенням його до відома осіб, які відсторонюються; строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.

Відсторонюючи працівника від роботи, роботодавець повинен діяти на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законом, а тому в наказі про відсторонення зазначаються підстави та строки такого відсторонення. Керівник зобов`язаний ознайомити працівника з наказом про відсторонення від роботи. У разі коли працівник відмовляється ознайомитися зі змістом наказу або проставити свій підпис на наказі, керівник має скласти акт про відмову працівника ознайомитися з документом. На період усунення від роботи за працівником зберігається його робоче місце.

Можливість відсторонення від роботи у зв`язку з непроходженням щеплення також підтверджується висновками ЄСПЛ у подібних справах, а саме у серпні 2021 року ЄСПЛ відхилив запит про вжиття тимчасових заходів, поданий 672 французькими пожежниками, щодо закону, який передбачає вимогу про обов`язкову вакцинацію для ряду професій, з подальшим відстороненням від роботи в разі її недотримання (Abgrall and 671 Others v. France, запит під заявою № 41950/21).

Також, у вересні 2021 року ЄСПЛ розглянув два запити про вжиття тимчасових заходів, які подані медичними працівниками, щодо їхнього обов`язку вакцинації проти Covid-19 для того, щоб мати змогу продовжувати працювати. Згідно з правилом № 39 Регламенту Суду медики просили застосувати тимчасові заходи та негайно зупинити впровадження закону. Проте, ЄСПЛ відхилив ці прохання, аргументуючи задоволення подібних запитів лише у тих випадках, якщо заявники можуть зіткнутися з реальним ризиком нанесення шкоди (Kakaletri and Others v. Greece, запит під заявою № 43375/21, Theofanopoulou and Others v. Greece, запит під заявою № 43910/21).

Суд приймає до уваги правові висновки Верховного Суду у постанові від 20.03.2018 року у справі № 337/3087/17, за якими завданням держави є забезпечення дотримання оптимального балансу між реалізацією права дитини на дошкільну освіту та інтересами інших дітей. У спорі, що розглядався, індивідуальне право (інтерес) батьків дитини відмовитися від щеплення при збереженні обсягу права дитини на здобуття освіти, в тому числі в дошкільних закладах, протиставляється загальному праву (інтересу) інших батьків та їх дітей, які провели щеплення перед направленням дитини для здобуття освіти в дошкільних закладах, з метою забезпечення загального блага у формі права на охорону здоров`я, що, крім іншого, гарантоване статтями 3, 27 та 49 Конституції України.

У постанові від 17.04.2019 року у справі № 682/1692/17 Верховний Суд дійшов висновку, що вимога про обов`язкову вакцинацію населення проти особливо небезпечних хвороб з огляду на потребу охорони громадського здоров`я, а також здоров`я заінтересованих осіб є виправданою. Тобто в цьому питанні принцип важливості суспільних інтересів превалює над особистими правами, однак лише тоді, коли таке втручання має об`єктивні підстави, тобто є виправданим.

Судом встановлено, що станом на 08 листопада 2021 року позивач не пройшов щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої короновірусом SARS-CoV-2, відповідних документів щодо протипоказань організму від такого щеплення роботодавцю не надав.

У спірних правовідносинах суд не вбачає порушення права позивача на працю, визначене ст.43 Конституції України, оскільки за ним зберігалося робоче місце, трудовий договір не припинений, обмеження відносно позивача відповідало пріоритету забезпечення безпеки життя, здоров`я і безпеки людей, зокрема, учасників освітнього процесу.

Наказ про відсторонення позивача від роботи був виданий з метою забезпечення з 08.11.2021 допуску до роботи працівників закладів освіти виключно тих, що пройшли щеплення або ж надали відповідні документи про абсолютні протипоказання до щеплення. Вказані обмеження прав, на думку суду, можуть допускатись задля забезпечення суспільних інтересів, в тому числі здоров`я нації та суспільства.

Враховуючи викладене, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, провівши оцінку аргументів та доводів сторін, суд дійшов висновку, що оскаржуваний наказ, який прийнятий на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 року №1236, є правомірним та виданий відповідно до закону, а тому скасуванню не підлягає.

За таких обставин, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення решти позовних вимог про зобов`язання виплатити невиплачену заробітну плату за час відсторонення від роботи, оскільки вони є похідними від вимоги про визнання незаконним та скасування наказу про відсторонення від роботи.

Керуючись ст.ст. 12,13, 49, 81, 141, 223, 247, 263-265, 280-282, 354 ЦПК України, суд

вирішив:

В позові ОСОБА_1 до Завалійківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Війтовецької селищної ради Хмельницької області, Війтовецької селищної ради Хмельницької області про визнання незаконним та скасування наказу про відсторонення від роботи, зобов`язання виплатити невиплачену заробітну плату за час відсторонення від роботи відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 ЦПК України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відомості про учасників справи: позивач ОСОБА_1 , паспорт НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 ; відповідачі: Завалійківська ЗОШ І-ІІІ ступенів Війтовецької селищної ради Хмельницької області, ЄДРПОУ 25889457, місцезнаходження: 31257, вул. Центральна, 30, с. Завалійки Хмельницький район Хмельницька область, Війтовецька селищна рада Хмельницької області, смт. Війтівці, вул. Героїв Майдану, 4, код ЄДРПОУ 04403433.

Повне рішення складено 05.08.2022 року.

Суддя:

СудВолочиський районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення01.08.2022
Оприлюднено08.08.2022
Номер документу105598519
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин

Судовий реєстр по справі —671/1985/21

Ухвала від 31.08.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Червинська Марина Євгенівна

Постанова від 31.08.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Червинська Марина Євгенівна

Ухвала від 29.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Червинська Марина Євгенівна

Ухвала від 15.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Червинська Марина Євгенівна

Ухвала від 31.05.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Олійник Алла Сергіївна

Постанова від 24.04.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Корніюк А. П.

Постанова від 24.04.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Корніюк А. П.

Ухвала від 27.02.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Корніюк А. П.

Ухвала від 24.10.2022

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Корніюк А. П.

Ухвала від 11.09.2022

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Корніюк А. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні