РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
08 серпня 2022 року м. Рівне№460/18324/21
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Борискіна С.А., розглянувши за правилами письмового провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Державної екологічної інспекції Поліського округу доФермерського господарства "Слава Плюс" про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В:
Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулася до суду з позовом до Фермерського господарства "Слава Плюс", в якому просила :
-застосувати заходи реагування до Фермерського господарства "Слава Плюс", шляхом часткової зупинки діяльності, а саме: заборонити (зупинити) експлуатацію корівника який знаходяться в с. Велике, Дубенський район, Рівненська область до моменту отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від неорганізованих джерел викидів.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Інспекцією проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Фермерським господарством "Слава Плюс". Перевіркою, зокрема встановлено, що відповідач здійснює свою діяльність з порушенням норм законодавства, а саме: відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів (корівник), що є порушенням ст.10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря". У зв`язку із наведеним, позивач просив застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до позивача.
Ухвалою суду від 06.01.2022 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче засідання на 07.02.2022 на 10:15 год. Встановлено строк для подачі відзиву відповідачем.
Згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення ухвалу суду відповідачем отримано 27.01.2022, однак у встановлений судом строк відзиву на позовну заяву ним подано не було.
Відповідно до ч.6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
07.02.2022 підготовче судове засідання відкладено до 21.02.2022 до 15:30 год.
Ухвалою суду від 21.02.2022 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 28.03.2022 на 10:30 год.
Ухвалою суду від 28.03.2022 розгляд справи відкладено до 16.05.2022 до 09:30 год.
Ухвалою суду від 16.05.2022 вирішено перейти до розгляду справи №460/18324/21 у порядку письмового провадження.
Згідно з положеннями ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив таке.
03.06.2021 Державною екологічною інспекцією Поліського округу видано наказ № 157-ОД "Про здійснення заходів державного нагляду (контролю)".
На підставі зазначеного наказу Державною екологічною інспекцією Поліського округу 03.06.2021 видано направлення №363 на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Фермерським господарством "Слава Плюс".
За результатами проведеної перевірки, відповідачем складено Акт від 03.06.2021 №363, в якому зафіксовано, що в Фермерського господарства "Слава Плюс" (ЄДРПОУ 33318963) вiдсутнiй дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів (корівник), які знаходяться в с. Велике Дубенського району Рівненської області, що є порушенням ст. 10,11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".
З метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, 18.06.2021 Державною екологічною інспекцією Поліського округу видано припис №343.
Пунктом 5 припису від 18.06.2021 №343 встановлено, що Фермерському господарству "Слава Плюс" необхідно отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від неорганізованих джерел викидів від корівника, які знаходяться в с. Велике Дубенського району Рівненської області, в термін до 11.11.2021.
16.06.2021 відповідно до протоколу № 009933 про адміністративне правопорушення та постанови про накладення адміністративного стягнення від 16.06.2021 №1138-3/5 відповідальну особу Фермерського господарства "Слава Плюс" притягнуто до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.78 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі 136,00 грн.
Згідно з квитанцією №T595-P090-03MH-5HIH вiд 29.07.2021 штраф сплачено відповідачем у повному розмірі.
12.11.2021 Державною екологічною інспекцією Поліського округу видано наказ №333-ОД "Про здійснення заходiв державного нагляду (контролю)".
На підставі такого наказу Державною екологічною інспекцією Поліського округу 12.11.2021 видано направлення №855 на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Фермерським господарством "Слава Плюс".
За результатами проведеної перевірки, відповідачем складено Акт від 30.11.2021 №799, в якому зафіксовано, що в Фермерського господарства "Слава Плюс" відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів (корівник), які знаходяться в с. Велике, Дубенського району Рівненської області, що є порушенням ст. 10,11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".
При цьому, 29.11. 2021 відповідно до протоколу №013347 про адміністративне правопорушення та постанови про накладення адміністративного стягнення від 29.11.2021 № 2390-3/5 відповідальну особу відповідача притягнуто до адміністративної відповідальності за статтею 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення вигляді штрафу в розмiрi 272,00 грн.
Доказів сплати такого штрафу матеріали справи не містять.
Акти перевірки відповідачем не оскаржувалися, заперечень до актів перевірки на адресу Державної екологічної інспекції Поліського округу не надходило.
Будь-яких повідомлень від Фермерського господарства "Слава Плюс" про усунення порушень на адресу позивача не надходило, що зумовило звернення останнього до суду із даним позовом.
Даючи оцінку спірним правовідносинам суд керувався таким.
Відповідно до вимог ст.19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Згідно з ч.1 ст.20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 № 1264-XII до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.
Центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів є Державна екологічна інспекція України, правовий статус якої визначено у Положенні, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275 (далі Положення №275).
Згідно з положеннями п.4 Положення № 275 Держекоінспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема, законодавства про охорону атмосферного повітря; звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначається Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V).
Статтею 1 Закону №877-V встановлено, що державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Положеннями ч.6 ст.7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7 ст.7 Закону №877-V).
Згідно із приписами ч.1 ст.8 Закону № 877-V, орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.
Частиною 5 статті 4 Закону № 877-V регламентовано, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Аналіз вищевикладеного, дає підстави для висновку про те, що господарська діяльність, яка здійснюється з порушенням природоохоронного законодавства, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена, в тому числі і шляхом вжиття судом заходів реагування.
Статтею 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 №2707-XII (далі - Закон України "Про охорону атмосферного повітря") визначено обов`язки підприємств, установ, організацій та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності щодо охорони атмосферного повітря.
Відповідно до приписів ст.11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання.
Як встановлено судом, за результатами проведення перевірки Фермерського господарства "Слава Плюс" позивачем встановлено відсутність дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів (корівник).
Отже, при проведенні заходу контролю Держекоінспекцією щодо відповідача зафіксовано здійснення останнім господарської діяльності з порушенням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Доказів усунення вказаних порушень в процесі здійснення господарської діяльності, або доказів які спростовують встановлені під час перевірки порушення, а також доказів визнання протиправним та скасування приписів станом на дату розгляду справи судом, відповідач не надав.
Суд наголошує, що відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень (абз.2 ч.5 ст.4 Закону №877-V).
Частинами 1, 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За наведених обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та застосування заходів реагування.
Відповідно до ст.139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Державної екологічної інспекції Поліського округу до Фермерського господарства "Слава Плюс" про застосування заходів реагування - задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування до Фермерського господарства "Слава Плюс" (місцезнаходження юридичної особи: с. Велике, Дубенський район, Рівненська область, 35132, код ЄДРПОУ 33318963), шляхом часткової зупинки його діяльності, а саме: заборонити (зупинити) експлуатацію корівника, який знаходяться в с. Велике, Дубенський район, Рівненська область, до моменту отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 08 серпня 2022 року
Учасники справи:
Позивач - Державна екологічна інспекція Поліського округу (вул. Леха Качинського, буд.12-А,м. Житомир,10014, ЄДРПОУ/РНОКПП 42163803)
Відповідач - Фермерське господарство "Слава Плюс" (с. Велике, Дубенський район, Рівненська область,35132, ЄДРПОУ/РНОКПП 33318963)
Суддя С.А. Борискін
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2022 |
Оприлюднено | 10.08.2022 |
Номер документу | 105620289 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
С.А. Борискін
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні