Рішення
від 07.08.2022 по справі 620/3627/22
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 серпня 2022 року Чернігів Справа № 620/3627/22

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Ткаченко О.Є., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (без повідомлення сторін) адміністративну справу за позовом керівника Прилуцької окружної прокуратури до Управління освіти Прилуцької міської ради в Чернігівській області, Прилуцької міської ради, треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Керівник Прилуцької окружної прокуратури звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління освіти Прилуцької міської ради в Чернігівській області, Прилуцької міської ради, треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради, в якому просить:

визнати протиправною бездіяльність Управління освіти Прилуцької міської ради та Прилуцької міської ради щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під будівлями та спорудами ДНЗ №2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, площею 0,75300 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Садова, 149 А, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, площею 2,14500 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Низова, 60, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, площею 0,16330 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Вокзальна,35-А, Прилуцького району, Чернігівської області; ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, площею 0,71200 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, 2 в`їзд Миколаївський, 14-А, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради, площею 0,76800 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Фабрична, 140, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, площею 0,12270 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Юрія Коптєва, 9, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, площею 0,83510 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Ярмаркова, 45-В, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ № 28 центр Є.Ф. Русової Прилуцької міської ради, площею 0,66760 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Ю.Коптєва, 39, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради, площею 0,86300 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Богунська, 2-Б, Прилуцького району Чернігівської області;

зобов`язати Управління освіти Прилуцької міської ради та Прилуцьку міську раду вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під вказаними закладами освіти.

В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що відповідачами допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у не вчиненні належних дій з приводу оформлення правовстановчих документів на земельні ділянки, на яких розташовані ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради та не виділенням Прилуцькою міською радою відповідних бюджетних коштів на ці цілі.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 25.05.2022 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

Управління освіти Прилуцької міської ради надало до суду відзив, якому проти позову заперечило та зазначило, що на даний час не розпочато процедуру по оформленню, в зв`язку з тим, що відповідно до листа ПП «Есперт» від 20.04.2022 №20/04 забороняється оформлення земельних ділянок та виготовлення технічної документації в зв`язку з введення воєнного стану в Україні. Тобто враховуючи, те що на балансі Управління освіти перебувають всі заклади освіти міста, те що виготовлення правовстановчих документів на земельну ділянки відбуваються поетапно, відповідно до виділених коштів з міського бюджету та те, що з жовтня 2020 року по лютий 2022 не відбувались пленарні засідання міської ради і на даний час країна знаходиться в положенні воєнного стану, вважає, що Управлінням освіти не допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у не вчиненні належних дій з приводу оформлення праваовстановчих документів на земельні ділянки, на яких розташовані ДНЗ.

Виконавчий комітет Прилуцької міської ради надіслав до суду відзив, в якому позовні вимоги не визнав та просив відмовити в їх задоволенні, оскільки в 2016 році управління освіти Прилуцької міської ради замовило в Прилуцькому МБТІ технічну інвентаризацію об`єктів, з визначенням земельних ділянок, в тому числі і за адресами вказаними у позові. В подальшому, виходячи з наявних коштів, що виділені бюджетом, управління освіти Прилуцької міської ради здійснювало оформлення земельних ділянок, на яких знаходяться навчальні заклади. Використання земельних ділянок, в тому числі і на яких знаходяться навчальні заклади, перебувають під контролем виконавчих органів Прилуцької міської ради. За весь час існування дошкільних навчальних закладів в м. Прилуки, не було випадків надання земельних ділянок іншим особам за рахунок земель навчальних закладів. Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, не призводило до порушення діяльності закладів освіти та безпечного здійснення навчально-виховного процесу, що могло б призвести до порушення прав дітей та інтересів держави. Враховуючи фінансову спроможність міського бюджету, Прилуцька міська рада не ухиляється від виділення коштів на вказані цілі. Таким чином, не підтверджується факт бездіяльності відповідачів, так як Прилуцька міська рада враховуючи можливості міського бюджету, щорічно виділяє в можливих межах, кошти управлінню освіти Прилуцької міської ради, яке в свою чергу, виходячи з суми виділених коштів, здійснює оформлення земельних ділянок під закладами освіти.

Від третьої особи пояснення по суті спору не надходили.

Позивач надіслав до суду відповідь на відзив, в якому підтримав доводи позовної заяви.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Відповідно до інформації Прилуцької міської ради від 04.02.2022 № 02-16/681, будівлі та споруди ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла- садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого тину № 25 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради є комунальною власністю територіальної громади м. Прилуки та перебувають на балансі Управління освіти Прилуцької міської ради, яке здійснює фінансування та утримання зазначених закладів освіти (а.с.47 т. 1).

Згідно рішення Прилуцької міської ради народних депутатів від 27.02.1992 «Про надання прав міськвиконкому у зв`язку з розмежуванням комунальної власності» та Постанови Кабінету Міністрів від 26.06.1993 №453 «Про передачу до власності міст об`єктів соціально-економічної інфраструктури, що перебувають у загальнодержавній власності», до комунальної власності прийнято всі дитячі дошкільні заклади м. Прилуки (а.с.49-51 т.1).

Відповідно до інформації управління освіти Прилуцької міської ради від 01.02.2022 №01-18/151 будівлі та споруди, що є в користуванні ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради перебувають на балансі Управління освіти, що також підтверджується відповідними інвентарними картками на приміщення вказаних закладів (а.с.29-39 т.1).

Згідно відповіді Управління освіти Прилуцької міської ради від 08.02.2022 №01-18/181 заходи щодо оформлення права користування земельними ділянками під закладами освіти не вживалися, проектно-технічна документація на земельні ділянки, на яких розміщені вказані заклади освіти, не виготовлялася та на затвердження Прилуцької міської ради не подавалася. Грошові кошти для оформлення земельних ділянок, що перебувають у підпорядкуванні Управління освіти Прилуцької міської ради передбачені у проекті бюджету Прилуцької міської територіальної громади на 2022 рік (а.с.42-43 т.1).

Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, організаційна-правова форма Прилуцької міської ради та Управління освіти Прилуцької міської ради - орган місцевого самоврядування.

Згідно п.п. 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.7, 2, 3.4, 3.5, 8.5 Положення про Управління освіти Прилуцької міської ради (далі - Управління освіти), затвердженого рішенням сімдесят другої сесії сьомого скликання Прилуцької міської ради від 15.09.2020 № 15 (надалі - Положення) Управління освіти є самостійним структурним підрозділом Прилуцької міської ради, утворюється, реорганізується та ліквідується Прилуцькою міською радою, є підзвітним та підконтрольним міській раді, що його утворила.

Управління освіти у своїй діяльності керується: Конституцією України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про позашкільну освіту», «Про службу в органах місцевого самоврядування», актами Президента України і Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства освіти і науки України, розпорядженнями голови обласної державної адміністрації, наказами управління освіти і науки обласної державної адміністрації, рішеннями міської ради та виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, а також цим Положенням.

На Управління освіти покладено виконання таких завдань, як реалізація державної політики у сфері освіти і виховання з урахуванням особливостей соціально-культурного середовища міста, створення умов для здобуття членами територіальної громади дошкільної, повної загальної середньої та позашкільної освіти, розробка пропозицій, програм щодо зміцнення освітньо-матеріальної бази закладів освіти, програмне, матеріальне, забезпечення закладів освіти міста, які належать до комунальної форми власності територіальної громади міста, організація їх фінансового забезпечення та зміцнення їх матеріальної бази; координація діяльності зазначених закладів, а також закладів освіти інших форм власності (п. 2 Положення).

Управління освіти фінансується за рахунок коштів місцевого бюджету, є неприбутковою організацією, юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку, відповідні штампи та бланки (п.п. 1.4, 1.7, 8.5 Положення).

У відповідності до п. п. 3.4.1, п. 6.7 Положення про Управління освіти Прилуцької міської ради Управління освіти, здійснює фінансове забезпечення закладів загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти: бере бюджетні зобов`язання, витрачає бюджетні кошти на цілі та в межах, установлених затвердженими кошторисами, планами асигнувань загального фонду бюджету і помісячними планами використання бюджетних коштів.

Відповідно до затвердженої Мережі закладів дошкільної освіти та контингенту дітей м. Прилуки на 2021 - 2022 навчальний рік до закладів освіти м. Прилуки у тому числі належать ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла- садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради (а.с.31).

Управління освіти бере бюджетні зобов`язання, витрачає бюджетні кошти на цілі та в межах, установлених затвердженими кошторисами, планами асигнувань загального фонду бюджету, планами надання кредитів із загального фонду бюджету, планами спеціального фонду і помісячними планами використання бюджетних коштів для забезпечення закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, інклюзивно-ресурсного центру; виконує функцію головного розпорядника коштів, згідно з вимогами Бюджетного кодексу України, відносно закладів, що перейшли на самостійну фінансово-господарську діяльність, сприяє фінансовому забезпеченню наявної мережі закладів освіти, вносить пропозиції щодо обсягів бюджетного фінансування закладів та установ освіти, які перебувають у комунальній власності територіальної громади міста, аналізує їх використання, є розпорядником освітніх субвенцій, відповідно до рішення міської ради про бюджет міста (п. п. 3.4.1. - 3.4.3. Положення).

Пунктом 3.5 вказаного Положення передбачено, що однією із функцій управління освіти, відповідно до покладених на нього завдань і делегованих повноважень, є організація матеріально-технічного забезпечення закладів загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти.

Управління освіти вносить міській раді пропозиції щодо фінансування закладів освіти та установ освіти, бере безпосередню участь у формуванні бюджету освітньої галузі міста (п.4.4. Положення).

Управління освіти очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади міським головою, є головним розпорядником коштів, які виділяються на утримання галузі освіти (п. п. 5.1, 5.2.9 Положення).

Відповідно до розділу І Статуту ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, затвердженого рішенням 45 сесії 6 скликання № 8 від 24.04.2013, дошкільний навчальний заклад № 10 створено на підставі рішення виконкому Прилуцької міської ради депутатів трудящих від 27.07.1993 № 345 «Про передачу дошкільної установи № 10 заводу пластмас на баланс міськво». Дошкільний заклад є комунальним закладом, засновником якого є територіальна громада в особі Прилуцької міської ради. Засновник або уповноважений ним орган здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Відповідно до п. 1 Статуту ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, затвердженого рішенням Прилуцької міської ради 57 сесії 5 скликання № 12 від 26.03.2009, засновником закладу є Прилуцька міська рада. Засновник або уповноважений ним орган здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей. Управління дошкільним закладом здійснюється його засновником (власником) Прилуцькою міською радою та Управлінням освіти Прилуцької міської ради (п. 8.1 вказаного Статуту).

Майно дошкільного закладу знаходиться на балансі Управління освіти Прилуцької міської ради (п. 9.1 Статуту).

Одним із джерел фінансування дошкільного закладу є кошти міського бюджету у розмірі, передбаченому нормативами фінансування. Порядок ведення діловодства і бухгалтерського обліку в дошкільному закладі визначається чинним законодавством та здійснюється через централізовану бухгалтерію управління освіти Прилуцької міської ради. (п.п. 10.1, 10.4 Статуту).

Відповідно до п. 1.3 статуту ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу №11 Прилуцької міської ради, затвердженого рішенням Прилуцької міської ради 23 сесії 7 скликання № 12 від 24.02.2017, дошкільний заклад переданий на баланс управління освіти міської ради з 01.01.1995 рішенням виконавчого комітету міської ради народних депутатів від 28.12.1994 № 628 «Про передачу дошкільних установ № 11, 27 підприємства «Чернігівнафтогаз» AT «Укрнафта», № 26 AT «Білкозин» на баланс міського відділу освіти». Представником територіальної громади, якій належить вказаний заклад на праві комунальної власності, є Прилуцька міська рада, що здійснює від її імені та в її інтересах функції та повноваження (п.п. 1.3.1, 1.4 Статуту).

Матеріально-технічна база Закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання та інше та перебуває на балансі управління освіти міської ради. Утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладу- фінансується за рахунок коштів бюджету міста, бухгалтерський облік здійснюється централізованою бухгалтерією управління освіти міської ради (п.п. 9.1, 9.3, 9.5 Статуту).

Аналогічні норми щодо статусу дошкільних закладів освіти, перебування їх майна на балансі Управління освіти Прилуцької міської ради, джерел фінансування, управління закладами та ведення бухгалтерського обліку визначено у Статутах вказаних закладів дошкільної освіти.

Зокрема, п.п. 1.1, 1.3, 1.7, 9.1.10.2, 11.2 Статуту ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15, затвердженого рішенням Прилуцької міської ради 58 сесії 7 скликання № 5 від 30.08.2019; п.п. 1.1, 1.3, 8.1? 9.1.,10.1, 10.4 Статуту ДНЗ № 19, затвердженого рішенням Прилуцької міської ради 45 сесії 6 скликання № 8 від 24.04.2013; п. 1.1, 1.3, 1.4, 9.1, 9.3, 9.5 Статуту ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25, затвердженого рішенням Прилуцької міської ради 23 сесії 7 скликання № 12 від 24.02.2017; п.п. 1.3, 1.4, 9.1, 9.3, 9.5 Статуту ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26, затвердженого рішенням Прилуцької міської ради 23 сесії 7 скликання № 12 від 24.02.2017; п.п. 1.1, 1.3, 1.4, 8.1, 9.1, 10.1, 10.4 Статуту ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової, затвердженого рішенням Прилуцької міської ради 45 сесії 6 скликання № 8 від 24.04.2013; п.п. 1.3, 1.4, 9.1, 9.3, 9.5 Статуту ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29, затвердженого рішенням Прилуцької міської ради 23 сесії 7 скликання № 12 від 24.02.2017.

Таким чином, до складу Управління освіти входить централізована бухгалтерія, яка відповідно до Статутів зазначених закладів освіти здійснює їх бухгалтерський облік.

Отже, ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 19 Прилуцької ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради, не мають власної бухгалтерії, не отримують кошти та не мають права ними розпоряджатися, не ділені повноваженнями на укладення договору на розроблення технічної документації на земельну ділянку, який потребує взяття відповідних бюджетних зобов`язань для здійснення розрахунку по ньому, а тому повноважений орган, якому вказані заклади дошкільної освіти підпорядковані Управління освіти Прилуцької міської ради.

Отже, відповідачами у даній справі, з огляду на викладене вище, ступають саме Прилуцька міська рада, як засновник вказаних закладів віти, та Управління освіти Прилуцької міської ради, як балансоутримувач майна та орган, що здійснює управління закладами освіти м. Прилуки.

При цьому, оскільки Прилуцька міська рада та Управління освіти Прилуцької міської ради, як самостійний структурний підрозділ відповідно до ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» покликані захищати права територіальної громади, натомість інтереси останньої порушуються внаслідок бездіяльності вказаних органів місцевого самоврядування.

Протиправна бездіяльність відповідачів полягає в тому, що Прилуцькою міською радою та Управлінням освіти Прилуцької міської ради грошові кошти на виготовлення відповідних документів на земельні ділянки під вказаними закладами починаючи з 2011 року не виділялися, заходи, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, у тому числі звернення до відповідних підприємств, установ, організацій, що виготовляють проектно-технічну документацію, укладення договорів на їх розробку не здійснювалися. Право постійного користування земельними ділянками не оформлено, відомості про право постійного листування земельними ділянками до Державного реєстру речових прав на рухоме майно та їх обтяжень не внесено.

Бездіяльність Прилуцької міської ради та Управління освіти Прилуцької міської ради порушує інтереси держави у сфері охорони дитинства, освіти та земельних відносин в тому, що суперечить та не відповідає законам України.

Вважаючи бездіяльність відповідачів щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказані земельні ділянки протиправною, позивач звернувся до суду з позовом.

Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Так в пункті 2 частини 1 статті 2 Закону України Про прокуратуру визначено, що на прокуратуру покладаються такі функції як представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом та главою 12 розділу III Цивільного процесуального кодексу України.

Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру, представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає у необхідності відновлення та захисту порушених інтересів держави щодо неухильного дотримання вимого земельного законодавства та положень Закону України Про освіту.

При цьому, суд зазначає, що згідно із статтею 5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель (в редакції, що діяла на момент звернення позивача до суду) державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний контроль за використанням та охороною земель також здійснюють виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у межах повноважень, визначених законом, у разі прийняття відповідною радою рішення про здійснення такого контролю.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 повноваження щодо державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Відповідно до п. 1, п.п. 25-1 п. 4, п. 7 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Держгеокадастр є центральним органом виконавчої влади, який відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування.

Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до п. 1, 4 територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру є Головне управління Держгеокадастру в області, яке відповідно до покладених на нього завдань: 30) здійснює державний нагляд (контроль) в агропромисловому комплексі: у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за: веденням державного обліку і реєстрації земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування.

З огляду на викладене, відповідно до законодавства територіальні органи Держгеокадастру не мають повноважень щодо проведення перевірок дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель, які відносіться до комунальної власності органу місцевого самоврядування розташованими на території населених пунктів) у зв`язку із цим не можуть бути позивачем у судових спорах, предметом яких є земельні ділянки для будівництва та обслуговування закладів освіти.

Згідно із статтею 4 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, яка ратифікована Україною 27.02.1991, держави-учасниці Конвенції вживають всіх необхідних законодавчих, адміністративних та інших заходів для здійснення прав, визнаних у цій Конвенції. Щодо економічних, соціальних і культурних прав Держави-учасниці вживають таких заходів у максимальних рамках наявних у них ресурсів і при необхідності в рамках міжнародного співробітництва.

Статтею 28 Конвенції про права дитини визначено, що держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, поміж іншим вводять безоплатну й обов`язкову початкову освіту; сприяють розвиткові різних форм освіти, забезпечують її доступність для всіх дітей.

У свою чергу, статтею 53 Конституції України гарантовані доступність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання.

Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти, врегульовані Законом України «Про освіту».

У відповідності до ч. 2 ст. 4 Закону України «Про дошкільну освіту», дошкільна освіта - цілісний процес, спрямований на забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею життєвого соціального досвіду.

Частиною першою статті 80 Закону України від 05.09.2017 №2145-VIII «Про освіту» визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

У відповідності до ч. 2 ст. 24 Закону України «Про освіту» управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють органи, передбачені спеціальними законами або установчими документами закладу освіти.

Згідно ч. 5 ст. 11, ч. 6 ст. 25 Закону України «Про освіту» засновник або уповноважена ним особа закладу освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов. Органи місцевого самоврядування створюють умови для здобуття загальної середньої освіти шляхом формування і розвитку мережі закладів освіти.

Таким чином, відповідно до вищенаведених положень законодавства, Управління освіти Прилуцької міської ради наділене правом управління об`єктами освіти з метою виконання делегованих державою функцій щодо забезпечення розвитку всіх видів освіти, мережі освітніх закладів задля реалізації права громадян відповідної територіальної громади, а Прилуцька міська рада, як орган місцевого самоврядування, здійснює їх фінансування за рахунок коштів місцевого бюджету.

Відповідно до ст.ст. 32, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів місцевого самоврядування належать повноваження щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей; сприяння діяльності дошкільних закладів. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади освіти.

Також статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.

Згідно зі статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Отже, питання регулювання земельних відносин та право на розпорядження земельними ділянками на території м. Прилуки (надання у користування) в межах населеного пункту належить до повноважень органу місцевого самоврядування (ст.ст. 122, 123 ЗК України).

Статтею 80 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України (частина 2 статті 80 Закону №2145- VIII).

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Конституція України (ст.14) визначає, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Статтею 12 Земельного кодексу України установлено, що до повноважень селищних рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ належить: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до статті 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Згідно із частинами 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.

Відповідно до частин 1 та 4 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з положеннями ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 123 Земельного кодексу України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України від 01.07.2004 №1952-VI «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон №1952-VI), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

За визначенням статті 2 Закону №1952-VI державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону №1952-VI загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав, публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (частина 2 статті 3 Закону №1952-VI).

Частиною 1 статті 5 Закону №1952-VI встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких не можливо без їх знецінення та зміни призначення, зокрема будівлі, споруди, а також їх окремі частини, житлові та нежитлові приміщення.

Відповідно до ст. 4 Закону №1952-V1 право постійного користування земельною ділянкою підлягає обов`язковій державній реєстрації. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Відповідно до частин 1 та 5 статті 12 Закону №1952-VI державний реєстр прав містить записи про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав, відомості та електронні копії документів, поданих у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у процесі проведення таких реєстраційних дій. Відомості Державного реєстру прав вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою, доки їх не скасовано у порядку, передбаченому цим Законом.

Частиною першою статті 123 ЗК України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст. 63 Закону України «Про освіту» від 23.05.1991 та ст. 80 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017.

Вищевказані норми вказують на те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей.

У зв`язку із цим, діяльність дошкільних навчальних закладів підлягає приведенню у відповідність до законодавства.

Крім того, наявність акта на право постійного користування земельними ділянками дозволить покращити роботу навчального закладу, привести її до вимог діючого законодавства.

З наведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.

Проте, як встановлено судом, Прилуцькою міською радою, що здійснює фінансування закладів освіти м. Прилуки та Управлінням освіти Прилуцької міської ради, що є головним розпорядником бюджетних коштів з фінансування витрат на утримання закладів та установ освіти м. Прилуки, тривалий час не вживалося заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розташовані підпорядковані йому ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради, тому допущено бездіяльність з цих питань і має вчинити такі дії.

Також встановлено, що по вул. Садова, 149А, м. Прилуки, Чернігівської області на земельній ділянці орієнтовною площею 0,75300 га розташований ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради; по вул. Низова, 60, м. Прилуки, Чернігівської області на земельній ділянці орієнтовною площею 2,14500 га розташований ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради; по вул. Вокзальна, 35-А, м. Прилуки, Чернігівської області на земельній ділянці орієнтовною площею 0,16330 га розташований ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради; за адресою 2 в`їзд Миколаївський, 14-А, м. Прилуки, Чернігівської області на земельній ділянці орієнтовною площею 0,71200 га розташований ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради; по вул. Фабрична, 140, м. Прилуки, Чернігівської області на земельній ділянці орієнтовною площею 0,76800 га розташований ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради; по вул. Юрія Коптєва, 9, м. Прилуки, Чернігівської області на земельній ділянці орієнтовною площею 0,12270 га розташований ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради; по вул. Ярмаркова, 45-В, м. Прилуки, Чернігівської області на земельній ділянці орієнтовною площею 0,83510 га розташований ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради; по вул. Ю.Коптєва, 39, м. Прилуки, Чернігівської області на земельній ділянці орієнтовною площею 0,66760 га розташований ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради; по вул. Богунська, 2-А, м. Прилуки, Чернігівської області на земельній ділянці орієнтовною площею 0,86300 га розташований ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради (а.с.29-30 т. 1).

Згідно інформації Управління освіти Прилуцької міської ради від 01.02.2022 № 01-18/151 фінансування господарської діяльності ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу №15 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради, їх матеріальне та фінансове забезпечення здійснюється управлінням освіти.

Оскільки вищевказані заклади дошкільної освіти не є розпорядником бюджетних коштів, повноваження на взяття бюджетних зобов`язань, а саме при укладенні договорів, розрахунки за якими здійснюються за рахунок бюджетних коштів, у них відсутні.

Крім того, відповідно до інформацій директорів вказаних закладів освіти від 01.02.2022 № 01-16/08, № 01-18/16, № 01-12/08, №01-44/12, 01-19/12, № 01- 8/12, № 01-18/14, № 01-44/08, № 011, правовстановлюючі документи щодо виділення земельної ділянки на постійне користування для обслуговування будівель і споруд ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, днз № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради не оформлені, останні зверталися із службовими записками до Управління освіти Прилуцької міської ради для вирішення вказаного питання, а саме для укладення договорів та їх оплати щодо виготовлення проектної документації на земельні ділянки, якими користуються заклади.

Відповідно до інформації Управління освіти Прилуцької міської ради від 01.02.2022 № 01-18/151, на протязі 2010-2012 років, управління освіти зверталося до Прилуцької міської ради на отримання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою та проекту відведення земельних ділянок, що перебувають у його підпорядкуванні.

Рішенням Прилуцької міської ради від 11.07.2011 № 20 Управлінню освіти Прилуцької міської ради дозволено розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок ДНЗ №2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, ДНЗ 19 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради.

Однак, незважаючи на це, у подальшому Прилуцькою міською радою та Управлінням освіти Прилуцької міської ради допущено протиправну бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що використовуються вказаними закладами.

Так, відповідно до інформацій Прилуцької міської ради від 04.02.2022 № 02-16/681 та Управління освіти Прилуцької міської ради від 01.02.2022 № 01-18/151 та від 08.02.2022 № 01-18/181, управління освіти Прилуцької міської ради протягом 2015 - 2021 років зверталося до Прилуцької міської ради для виділення коштів на виготовлення правовстановлюючих документів на землі. За вказаний період було виділено з місцевого бюджету грошові кошти в сумі 89087,30 грн., які витрачено на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які використовуються іншими закладами освіти, а саме: Прилуцькою ЗОШ І-ІІІ ступенів № 3 імені Сергія Гордійовича Шовкуна, Прилуцькою ЗОШ І-ІІІ ступенів № 9, Прилуцькою ЗОШ І-ІІІ ступенів № 14, Прилуцькою ЗОШ І-ІІІ ступенів № 13 імені Святителя Іосафа Бєлгородського, ДНЗ № 4, ДНЗ № 9, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 27 та Центру творчості дітей та юнацтва Прилуцької міської ради.

Однак, оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що використовуються дошкільними закладами освіти м. Прилуки, а саме - ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради залишено поза увагою, жодних заходів, крім отримання дозволу на розробку технічної документації у 2011 році, протягом 2015-2021 років не вжито.

Дані порушення відображено у Довідці збору інформації в Управлінні освіти Прилуцької міської ради № 03-41/10 від 26.11.2021 (а.с.90-93 т.1), складеної за результатами проведеного Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області збору інформації в Управлінні освіти Прилуцької міської ради за період з 01.01.2018 по 30.06.2021 з метою дослідження фактів, що впливають на виконання дохідної та видаткової частини бюджету Прилуцької міської територіальної громади (бюджету міста Прилуки) та стану використання ресурсів територіальної громади під час проведення заходів державного фінансового контролю Державної аудиторської служби на III квартал 2021 року, а саме - ревізії у Прилуцькій міській раді.

Так, Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області встановлено, що станом на 01.07.2021 15 закладами освіти, підпорядкованих Управлінню освіти Прилуцької міської ради, земельні ділянки площею 11,7208 га використовуються без будь-яких документів, що посвідчують право користуванням ними.

Суд звертає увагу, що не вирішення питання щодо оформлення правовстановлюючих документів створює ризики їх незаконного відчуження. Відсутність належним чином оформлених правовстановлюючих документів створює передумови і ризики щодо можливого невідповідного та незаконного поводження із земельними ділянками, маніпуляцій, у тому числі їх вилучення іншими землекористувачами або органами місцевого самоврядування, самозахоплення та ін.

Причиною не виготовлення правовстановлюючих документів на землю є виключно бездіяльність відповідачів, яка виразилась у невжитті належних заходів щодо фінансування та оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладів освіти, що у свою чергу створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельними ділянками, на яких розташовані вказані заклади освіти, та може призвести до негативних наслідків.

Управління освіти Прилуцької міської ради, яке будучи суб`єктом та здійснює управління адміністративними приміщеннями дошкільних навчальних закладів, відповідає за його матеріальне-технічне забезпечення, є балансоутримувачем будівель та споруд закладів освіти, відповідає за його матеріально-технічне забезпечення, виконує повноваження у сфері освіти, не вжито заходів, спрямованих на забезпечення виконання вимог законодавства в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під будівлями та спорудами, на яких розташовані вказані заклади освіти.

Крім цього, не може бути правомірним обґрунтування використання земельної ділянки без належного оформлення права користування, невиконання відповідачами своїх зобов`язань щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розташовані вказані заклади освіти, відсутність коштів на здійснення вказаних дій.

Таким чином, відсутність бюджетних асигнувань та відсутність коштів, як причина невиконання своїх зобов`язань, не можуть бути підставою для невиконання вимог закону.

У порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України «Про освіту», внаслідок бездіяльності Прилуцької міської ради та Управління освіти Прилуцької міської ради правовстановлюючі документи на земельні ділянки під будівлями та спорудами вказаних вище закладів освіти не оформлені, державну реєстрацію права постійного користування не проведено, що є порушенням вимог законодавства, а також інтересів держави у сфері охорони дитинства, освіти та земельних відносин.

Вказане беззаперечно свідчить про бездіяльність відповідачів щодо вирішення питання про оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під вказаними навчальними закладами.

У контексті оцінки доводів сторін, суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Проніна проти України» (пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності передзаконом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною першою статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Врахувавши зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини 2 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 139, 241-243, 245, 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги керівника Прилуцької окружної прокуратури до Управління освіти Прилуцької міської ради в Чернігівській області, Прилуцької міської ради, треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради, ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Управління освіти Прилуцької міської ради та Прилуцької міської ради щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під будівлями та спорудами ДНЗ №2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради, площею 0,75300 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Садова, 149 А, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради, площею 2,14500 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Низова, 60, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради, площею 0,16330 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Вокзальна,35-А, Прилуцького району, Чернігівської області; ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради, площею 0,71200 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, 2 в`їзд Миколаївський, 14-А, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради, площею 0,76800 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Фабрична, 140, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради, площею 0,12270 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Юрія Коптєва, 9, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради, площею 0,83510 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Ярмаркова, 45-В, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ № 28 центр Є.Ф. Русової Прилуцької міської ради, площею 0,66760 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Ю.Коптєва, 39, Прилуцького району Чернігівської області; ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради, площею 0,86300 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Прилуки, вул. Богунська, 2-Б, Прилуцького району Чернігівської області;

Зобов`язати Управління освіти Прилуцької міської ради та Прилуцьку міську раду вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під вказаними закладами освіти.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повне судове рішення складено 08 серпня 2022 року.

Позивач: Керівник Прилуцької окружної прокуратури (вул. 1 травня, 50а, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ 02910114).

Відповідач: Управління освіти Прилуцької міської ради в Чернігівській області (вул. Вокзальна, 24,м. Прилуки,Прилуцький район, Чернігівська область,17500, код ЄДРПОУ 02147612).

Відповідач: Прилуцька міська рада (вул. Незалежності, 82, м. Прилуки, 17500, код ЄДРПОУ 34209057).

Третя особа: ДНЗ № 2 санаторного типу туберкульозного профілю Прилуцької міської ради (вул. Садова, буд. 149- А, м. Прилуки, Чернігівська області, 17501, код ЄДРПОУ 33775861).

Третя особа: ДНЗ № 10 Прилуцької міської ради (вул. Низова, буд. 60, м. Прилуки, Чернігівська області, 17500, код ЄДРПОУ 33775793).

Третя особа: ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 11 Прилуцької міської ради (вул. Вокзальна, буд. 35-А, м. Прилуки, Чернігівська області, 17500, код ЄДРПОУ 33710102).

Третя особа: ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 15 Прилуцької міської ради (2 в`їзд Миколаївський, буд. 14-А, м. Прилуки, Чернігівська області, 17500, код ЄДРПОУ 33862016).

Третя особа: ДНЗ № 19 Прилуцької міської ради (вул. Фабрична, буд. 140, м. Прилуки, Чернігівська області, 17500, код ЄДРПОУ 33861997).

Третя особа: ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 25 Прилуцької міської ради (вул. Юрія Коптєва, буд. 9, м. Прилуки, Чернігівська області, 17500, код ЄДРПОУ 33710144).

Третя особа: ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 26 Прилуцької міської ради (вул. Ярмаркова, буд. 45-В, м. Прилуки, Чернігівська області, 17500, код ЄДРПОУ 33775856).

Третя особа: ДНЗ № 28 центр С.Ф. Русової Прилуцької міської ради (вул. Юрія Коптєва, буд. 39, м. Прилуки, Чернігівська області, 17500, код ЄДРПОУ 33710123).

Третя особа: ДНЗ (ясла-садок) комбінованого типу № 29 Прилуцької міської ради (вул. Богунського, буд. 2-Б, м. Прилуки, Чернігівська області, 17500, код ЄДРПОУ 33775835).

Суддя О.Є. Ткаченко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.08.2022
Оприлюднено11.08.2022
Номер документу105646514
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —620/3627/22

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Рішення від 07.08.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 24.05.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні