ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.08.2022м. ДніпроСправа № 904/243/22
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мілєвої І.В. за участю секретаря судового засідання Батової Р.Р.
до Державної установи «Жовтоводська виправна колонія (№ 26)», Дніпропетровська область, м. Жовті Води
про стягнення 453 759,72 грн.
Представники:
від позивача: Підгородецька А.О.;
від відповідача: Повстянко І.В.;
СУТЬ СПОРУ:
Комунальне підприємство «Жовтоводський водоканал» Дніпропетровської обласної ради» звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Державної установи «Жовтоводська виправна колонія (№ 26)» про стягнення плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням у розмірі 453 759,72 грн.
Ухвалою суду від 24.01.2022 позовну заяву Комунального підприємства «Жовтоводський водоканал» Дніпропетровської обласної рад» залишено без руху. Запропоновано Комунальному підприємству «Жовтоводський водоканал» Дніпропетровської обласної ради» усунути недоліки позовної заяви шляхом подання до суду поштового чеку та опису вкладення у цінний лист (оригіналів або належним чином засвідчених копій), які підтверджують факт відправлення відповідачу (на адресу, зазначену у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань) копії позовної заяви та доданих до неї документів; шляхом подання до суду заяви про уточнення позовних вимог із зазначення правильної адреси відповідача у строк до 07.02.2022 включно.
04.02.2022 до господарського суду від позивача надійшла заява на виконання вимог ухвали Господарського суду Дніпропетровської області від 24.01.2022 про залишення позовної заяви без руху. Разом із вказаною заявою позивач подав до суду уточнену позовну заяву та докази направлення позовної заяви та доданих до неї документів відповідачу.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 07.02.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.
21.02.2022 відповідач подав до суду відзив, в якому зазначив, що для розрахунку величини плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями обсяг скинутих стічних вод за період необхідно встановити фактичний обсяг спожитої води, для чого необхідні контрольні покази приладу обліку станом на дату таких нарахувань. Втім, в розрахунку від 17.12.2019 при відборах проб 25.06.2019 та 09.12.2019 контрольних показників приладів обліку не було зафіксовано, повідомлення про намір зняти контрольні покази приладу обліку відсутні, з табелю показів лічильника відсутні відмітки про зняття показань 25.06.2019 та 09.12.2019, є тільки дати 19.06.2019 та 19.12.2019. Розрахунок виконаний 17.12.2019, і як були враховані показання, відзняті 19.12.2019, незрозуміло. Розрахунки плати від 17.12.2019 та 23.03.2019 виконані різними способами - в розрахунку 17.12.2019 метод визначення обсягу середньоденний, а в розрахунку від 23.03.2019 зазначений середньомісячний. Таким чином, розмір плати виконаний з порушенням вимог Правил № 419. У зв`язку із чим відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Ухвалою суду від 03.05.2022 перейдено від спрощеного позовного провадження до розгляду справи № 904/243/20 за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання на 25.05.2022.
10.05.2022 позивач подав до суду клопотання, в якому просить суд забезпечити проведення судового засідання в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів та програмного забезпечення EASYCON.
Ухвалою суду від 11.05.2022 у задоволенні клопотання Комунального підприємства «Жовтоводський водоканал» Дніпропетровської обласної ради» про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції - відмовлено.
20.05.2022 позивач подав до суду відповідь на відзив.
23.05.2022 відповідач подав до суду заперечення щодо відповіді на відзив.
25.05.2022 позивач подав до суду заяву про відкладення розгляду справи.
В підготовче засідання 25.05.2022 представники позивача та відповідача не з`явились.
Ухвалою суду від 25.05.2022 відкладено підготовче засідання на 13.06.2022.
В підготовче засідання 13.06.2022 представники позивача та відповідача не з`явились.
Ухвалою суду від 13.06.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу для судового розгляду по суті у судове засідання на 20.07.2022.
У судове засідання 20.07.2022 з`явились представники позивача та відповідача.
20.07.2022 в засіданні оголошено перерву до 08.08.2022.
29.07.2022 позивач подав до суду клопотання, в якому просить суд забезпечити проведення судового засідання в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів та програмного забезпечення EASYCON. Ухвалою суду від 01.08.2022 клопотання позивача задоволено.
У судове засідання 08.08.2022 з`явились представники позивача та відповідача.
В порядку ст. 240 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
18.02.2019 між Комунальним підприємством "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради (виробник) та Державною установою "Жовтоводська виправна колонія (№26)" (споживач) укладено договір на подачу питної води з системи комунального водопроводу № 10-1/2292(Б)/26/6-19-3 (к) (далі - договір).
Керуючись Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, Водним кодексом України, Законом України «Про питну воду та питне водопостачання», Законом України «Про житлово-комунальні послуги», «Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України», затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190, а також інших вимог нормативно-правових актів України, регулюючих відносини за даним договором, виробник взяв на себе зобов`язання забезпечити споживачу послугу з централізованого водопостачання (п. 1.1 договору).
Споживач бере на себе зобов`язання своєчасно оплатити надані йому послуги з водопостачання, належно експлуатувати водопровідні мережі, пристрої та прилади на них, які перебувають на його балансі, відповідно до цього договору та вимог діючих нормативних документів у сфері водопостачання (п. 1.2 договору).
Цей договір діє з 18.12.2019 по 31.12.2019. В частині оплати договір діє до повного виконання. На підставі ч. 3 ст. 631 ЦК України сторони встановили, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладання, з 01.01.2019 (п. 8.1 договору).
Позивач зазначає, що 19.03.2019 з метою контролю якості стічних вод, що надходять від Державної установи "Жовтоводська виправна колонія (№26)" до каналізаційної мережі м. Жовті Води представниками Комунального підприємства "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради в присутності представника відповідача було здійснено відбір проб стічних вод для вимірювання показників складу та їх властивостей та складено Акт № 62/19 (а.с. 17) відбору проб стічної води, що скидається до системи централізованого водовідведення м. Жовті Води. Вказаний акт складений за участю представника відповідача - інженера Агаркова Д.А.
За результатами лабораторного дослідження, проведеного на підставі проб стічних вод, лабораторією Комунального підприємства "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради було проведено хімічний аналіз проб, яким було зафіксовано невідповідність стічних вод, які Державна установа "Жовтоводська виправна колонія (№26)" скидає в систему каналізації міста Жовті Води, державним стандартам та екологічним нормативам в галузі охорони навколишнього природного середовища.
Зокрема, було встановлено перевищення гранично допустимих концентрацій забруднення по наступним інгредієнтам: азот амоній - 40,86 мг/ дмі при допустимій концентрації-23,786 мг/ дмі, про що зазначено в протоколі № 62/19 від 19.03.2019 (а.с. 18).
У зв`язку з перевищенням вмісту забруднюючих речовин у стічних водах, які скидаються в централізовану каналізаційну мережу міста, у порівнянні з допустимими концентраціями, установленими Правилами приймання стічних вод споживачів до системи централізованого водовідведення м. Жовті Води, затвердженими рішенням виконавчого комітету № 419 від 25.10.2018 (далі - Правила № 419), відповідачу було проведено нарахування плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями у березні 2019 року в розмірі 89 126,86 грн.
05.04.2019 позивач надав відповідачу лист № 1681 від 02.04.2019 (а.с. 19), яким повідомив про виявлене перевищення гранично допустимих концентрацій забруднення. До вказаного листа позивачем додано копію Акту відбору проб стічної води, рахунок № 7725 від 29.03.2019 на суму 89 126,00 грн. (а.с. 20) та розрахунок плати за скид стічних вод (а.с. 21).
Відповідно до п. 4.17 Правил № 419 плата за скид споживачем стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та підтверджено актом, стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного виробником, до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів.
Позивач зазначає, що попередній відбір контрольної проби здійснювався 18.12.2018, що підтверджується актом № 292/18 від 18.12.2018 (а.с. 22). Перевищення допустимих концентрації (ДК) забруднюючих речовин не виявлено. Період нарахування, визначений позивачем не перевищує 90 днів.
В подальшому, 09.12.2019 з метою контролю якості стічних вод. що надходять від Державної установи "Жовтоводська виправна колонія (№26)" до каналізаційної мережі м. Жовті Води представниками Комунального підприємства "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради в присутності представника відповідача було здійснено відбір проб стічних вод для вимірювання показників складу та їх властивостей та складено Акт відбору проб стічної води, що скидається до системи централізованого водовідведення м. Жовті Води № 387/19 (а.с. 23). Зазначений акт складений за участю представника відповідача - інженера Агаркова Д.А.
За результатами лабораторного дослідження, проведеного на підставі проб стічних вод, лабораторією Комунального підприємства "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради було проведено хімічний аналіз проб, яким було зафіксовано невідповідність стічних вод, які Державна установа "Жовтоводська виправна колонія (№26)" скидає в систему каналізації міста Жовті Води, державним стандартам та екологічним нормативам в галузі охорони навколишнього природного середовища.
Зокрема, було встановлено перевищення гранично допустимих концентрацій забруднення по наступним інгредієнтам: азот амоній - 59,73 мг/ дмі при допустимій концентрації-23,786 мг/ дмі, про що зазначено в протоколі № 387/19 від 09.12.2019 (а.с. 24).
У зв`язку з перевищенням вмісту забруднюючих речовин у стічних водах, які скидаються в централізовану каналізаційну мережу міста, у порівнянні з допустимими концентраціями, установленими Правилами приймання стічних вод споживачів до системи централізованого водовідведення м. Жовті Води, затвердженими рішенням виконавчого комітету Жовтоводської міської ради № 419 від 25.10.2018 (далі - Правила № 419 від 25.10.2018), відповідачу було проведено нарахування плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями у грудні 2019 року в розмірі 364 632,86 грн.
03.01.2020 позивач надав відповідачу лист № 14 від 03.01.2020 (а.с. 25), до якого додано рахунок № 7799 від 28.12.2019 на суму 364 632,86 грн., копію акту відбору проб стічної води, розрахунок плати за скид стічних вод (а.с. 27).
Позивач зазначає, що попередній відбір контрольної проби здійснювався 25.06.2019, що підтверджується актом № 172/19 від 25.06.2019 (а.с. 28). Перевищення допустимих концентрації (ДК) забруднюючих речовин не виявлено. Період нарахування, визначений позивачем, не перевищує 90 днів. З огляду на викладене, загальний розмір заборгованості відповідача становить 453 759,72 грн. (89 126,86 грн. + 364 632,86 грн.). Однак, як стверджує позивач, відповідач заборгованість не сплатив, що і стало причиною звернення до суду.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ст. 626 Цивільного кодексу України).
За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором (ч.1 ст. 901 Цивільного кодексу України).
Суб`єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України).
Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України).
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).
Якщо у зобов`язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України).
Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ч. 1 ст. 599 Цивільного кодексу України).
Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 Цивільного кодексу України).
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом (ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України).
Статтею 13-1 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" передбачено, що скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин. Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту. Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
Згідно зі ст.30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод, здійснення контролю за якістю питної води належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Рішенням Виконавчого комітету Жовтоводської міської ради № 419 від 25.10.2018 затверджено "Правила приймання стічних вод споживачів до системи централізованого водовідведення міста Жовті Води" (далі - Правила № 419).
Місцеві правила приймання, відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для Виробника та Споживача (п. 1.5. Правил № 419).
Приймання стічних вод Споживачів до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди здійснюється виключно за договором (п. 1.11. Правил № 419).
Кожен Споживач скидає стічні води в систему централізованого водовідведення м. Жовті Води через окремий випуск із обов`язковим влаштуванням контрольного колодязя, розташованого у місці погодженому з Виробником. Контрольний колодязь зазначається в Акт розмежування балансової належності та ескплуатаційної відповідальності зовнішніх мереж водовідведення Споживача з Виробником в кожному конкретному випадку окремо. Об`єднання випусків стічних вод від декількох Споживачів дозволяється тільки після контрольного колодязя на випуску кожного об`єкта Споживача. Скидання стічних вод субспоживачем із використанням каналізаційної мережі Споживача не є об`єднанням випусків стічних вод кількох Споживачів (п. 1.8. Правил № 419).
Виробник повинен забезпечувати приймання, відведення і очищення стічних вод у межах розрахункових проектних показників системи централізованого водовідведення та КОС із дотриманням вимог Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 1999 року № 465 (п. 2.1.1. Правил № 419).
Споживачі повинні дотримуватися вимог до скиду стічних вод та установлених кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках Споживачів, вимагати від субспоживачів виконання положень Місцевих правил приймання (п. 2.2.2. Правил № 419).
Споживачі повинні здійснювати систематичний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які скидаються ними до систем централізованого водовідведення, згідно з графіком відбору проб, погодженим із Виробником. Надавати Виробнику інформацію про обсяги та якісний склад стічних вод, які скидають до систем централізованого водовідведення (п. 2.2.3. Правил № 419).
Споживачі повинні щоквартально, не пізніше 15-го числа наступного місяця що слідує за кварталом, надавати Виробнику інформацію про обсяги та якісний склад стічних вод, що скидаються до системи централізованого водовідведення м. Жовті Води (п. 2.2.14. Правил № 419).
Споживач зобов`язаний забезпечувати дотримання встановлених ДК (п. 4.3. Правил № 419).
Виробник та Споживачі є відповідальними за дотримання вимог приймання та скиду стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідно до чинного законодавства України та цих Правил (п. 5.1. Правил № 419).
Виробник повинен контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод Споживачів (п. 2.1.3. Правил № 419).
Виробник повинен здійснювати раптовий (не погоджений зі Споживачем заздалегідь) відбір контрольних проб. Механізм контролю, порядок відбору проб встановлюється Додатком №6 цих Правил (п. 2.1.6. Правил № 419).
Місцевими правилами приймання встановлюються ДК для кожної із забруднюючих речовин, які можуть скидатися Споживачем в систему централізованого водовідведення і для яких Виробнику встановлені допустимі концентрації і ліміти на скид у водний об`єкт, а також відображаються місцеві (специфічні) особливості прийняття стічних вод Споживачів у міську каналізацію (п. 1.6. Правил № 419).
До системи централізованого водовідведення приймаються стічні води Споживачів, які не призводять до порушення роботи каналізаційних мереж та очисних споруд, безпеки їх експлуатації та можуть бути очищені на КОС Виробника відповідно до вимог Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 1999 року № 465 (п. 3.1. Правил № 419).
Відповідно до п. 3.2. Правил № 419 стічні води, що приймають до системи централізованого водовідведення, не повинні:
1) містити горючих домішок і розчинених газоподібних речовин, здатних утворювати вибухонебезпечні суміші;
2) містити речовин, які здатні захаращувати труби, колодязі, решітки або відкладатися на їх поверхнях (сміття, ґрунт, абразивні порошки та інші грубодисперсні зависі, гіпс, вапно, пісок, металева та пластмасова стружка, жири, смоли, мазут, пивна дробина, хлібні дріжджі тощо);
3) містити тільки неорганічних речовин або речовин, які не піддаються біологічній деструкції;
4) містити речовин, для яких не встановлено гранично допустимих концентрацій (далі - ГДК) для води водойм або токсичних речовин, що перешкоджають біологічному очищенню стічних вод.
5) містити небезпечних бактеріальних, вірусних, токсичних та радіоактивних забруднень;
6) містити біологічно жорстких синтетичних поверхнево-активних речовин (далі - СПАР), рівень первинного біологічного розкладу яких становить менше 80%;
7) мати температуру вище 40-0 С ;
8) мати pH нижче 6,5 або вище 9,0;
9) мати хімічне споживання кисню (далі - ХСК) вище біохімічного споживання кисню за 5 діб (далі - БСК5) більше ніж у 2,5 раза;
10) мати БСК, яке перевищує вказане в проекті КОС на вході на міські очисні споруди пункту;
11) створювати умови для заподіяння шкоди здоров`ю персоналу, що обслуговує системи централізованого водовідведення;
12) унеможливлювати утилізацію осадів стічних вод із застосуванням методів, безпечних для навколишнього природного середовища;
13) містити забруднюючих речовин з перевищенням допустимих концентрацій, установлених цими Правилами приймання стічних вод.
Згідно з п. "є" ч.2, ч. 4 ст. 68 Закону Україна "Про охорону навколишнього природного середовища" відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у допущенні наднормативних, аварійних і залпових викидів і скидів забруднюючих речовин та інших шкідливих впливів на навколишнє природне середовище; підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством Україна.
Для споживачів, що скидають стічні води до систем централізованого водовідведення м. Жовті Води, встановлені єдині допустимі концентрації (ДК) забруднюючих речовин у стічних водах (Таблиця 1) (п. 4.1. Правил № 419).
Відповідно до Таблиці 1 «Допустимі концентрації (ДК) забруднюючих речовин у стічних водах Споживачів м. Жовті Води» для азоту амонійного встановлена допустима концентрація 23,786 мг\дмі .
Відповідно до п.3 ч.1 ст.44 Водного кодексу України водокористувачів зобов`язано дотримуватись встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.
ДК розраховані та встановлені враховуючи положення Правил приймання стічних вод № 316 від 01.12.2017 (розд.4), технічні можливості каналізаційних мереж й очисних споруд Виробника, затверджені гранично допустимі скиди (ГДС) речовин, що надходять із очищеними стічними водами в р. Жовту (п. 4.1.1. Правил № 419).
З метою контролю якості стічних вод Споживачів Виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормових забруднень (п. 6.8. Правил № 419).
Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує уповноважений представник Виробника, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представник Виробника, так і представник споживача (п. 6.8.1. Правил № 419).
У разі відмови уповноваженої особи від Споживача поставити свій підпис у акті, представник Виробника зазначає про це в акті (п. 6.8.2. Правил № 419).
Для визначення вмісту забруднень у стічних водах Споживачів використовуються дані лабораторії Виробника, під час контролю за якістю стічних вод Виробником, у всіх інших випадках лабораторіями, що акредитовані у цій галузі відповідно до вимог Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» (п. 6.6. Правил № 419).
Під час проведення аналізу проб стічних вод, відібраних у споживачів, виробник використовує засоби вимірювальної техніки, повірені уповноваженими органами відповідно до вимог статті 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» (п. 6.7. Правил № 419).
Виробник повинен у разі виявлення порушень споживачем умов скидання стічних вод, вимог Місцевих правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Жовті Води та умов укладеного з Виробником, вимагати їх усунення в установлені Виробником строки та вживати заходів впливу, передбачених договором, та Місцевими правилами приймання (п. 2.1.9. Правил № 419).
У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами приймання, Виробник у строк не більше 5 робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах Споживача та результати хімічного аналізу (п. 6.10. Правил № 419).
У строк, що не перевищує 6 місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, Виробник направляє Споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та копії підтвердних документів (п. 6.10.1. Правил № 419).
Плата за скид Споживачем стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та підтверджено актом, стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного Виробником, до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів (п. 4.17. Правил № 419).
Плата за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму їх скидання вноситься Споживачем на рахунок Виробника в п`тиденнний термін з дати отримання рахунку (п. 4.18. Правил № 419).
Кількість стічних вод споживачів, які підлягають оплаті, визначають за фактичними обсягами відповідно до пункту 6.4 Розділу VI цих Правил (п. 4.5.1. Правил № 419).
Кількість стічних вод, прийнятих від кожного споживача в міську каналізацію, визначається за допомогою засобів обліку стічних вод, що встановлені споживачем на всіх існуючих випусках в систему централізованого водовідведення м. Жовті Води (п. 6.4. Правил № 419).
Відповідно до п. 6.4.1. Правил № 419 в разі відсутності засобів обліку стічних вод, об`єм стічних вод визначається:
- за кількістю спожитої води, що надходить з мереж централізованого питного та технічного водопостачання, розрахунку додаткового об`єму стічних вод (дощових і талих) та з урахуванням остаточних втрат у технологічних процесах на підставі нормативних розрахунків (питомих норм) водовідведення;
- за паспортною продуктивністю насосів на водозаборах (скважинах), у разі відсутності приладів обліку води;
- по розрахунку за пропускною спроможністю труби вводу при безобліковому водокористуванні, самовільному приєднанні, бездоговірному користуванні;
- по нормативним розрахункам (питомим нормам) водоспоживання на господарсько-питні, виробничі та технологічні потреби;
Порядок визначення кількості стічних вод споживача встановлюється виробником, з урахуванням вищезазначених вимог та у послідовності, яка наведена у цьому пункті Правил.
Сторонами не заперечується, що на підприємстві відповідача відсутні прилади обліку стічних вод, але наявні прилади обліку питної води.
Тобто, для розрахунку величини плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями обсяг скинутих стічних вод за період необхідно встановити фактичний обсяг спожитої води, для чого необхідні контрольні покази приладу обліку станом на дати таких нарахувань.
Для розрахунку величини плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями обсяг скинутих стічних вод за період з 25.06.2019 по 09.12.2019 необхідно встановити фактичний обсяг спожитої води, для чого необхідні контрольні покази приладу обліку станом на 25.06.2019 та 09.12.2019.
Господарський суд зазначає, що в розрахунку від 17.12.2019 при відборах проб 25.06.2019 та 09.12.2019 контрольних показників приладів обліку не зафіксовано, повідомлення про намір зняти контрольні покази приладу обліку відсутні, у табелі показів лічильника відсутні відмітки про зняття показань 25.06.2019 та 09.12.2019, наявні дати 19.06.2019 та 19.12.2019.
Обов`язковість контрольного зняття показів водолічильника покладена на контролюючі органи, а саме на позивача.
Та обставина, що 25.06.2019 та 09.12.2019 посадові особи позивача при відборі стічних проб контрольні покази приладу обліку не зафіксували свідчить про те, що останні діяли не у спосіб, що передбачений договором та чинним законодавством.
Згідно з п. 71 рішення Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 Справа "Рисовський проти України" на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
На підставі викладеного, господарський суд вважає за неможливе помилки позивача при відборі стічних проб та при контрольному знятті показів водолічильника виправляти за рахунок Комунального підприємства "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради.
Отже, факт перевищення відповідачем допустимих концентрацій забруднюючих речовин в стічних водах доведено з боку позивача актом № 387/19 від 09.12.2019 відбору проб стічної води, яка скидається підприємством в комунальну систему каналізації м. Жовті Води, складеного за участю представника відповідача - інженера Агаркова Д.А., та результатами лабораторного дослідження, які відповідачем не спростовані шляхом надання належних та допустимих доказів.
В той же час, розмір плати за скид понаднормативних забруднюючих речовин розраховано позивачем з порушенням місцевих Правил № 419.
Господарський суд дійшов висновку, що позивач мав фактичні та правові підстави для нарахування відповідачу плати за наднормативне перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин в стічних водах, однак обґрунтованість та правильність своїх розрахунків плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями у грудні 2019 року за Актом відбору проб стічної води № 387/19 та протоколом № 387/19 від 09.12.2019 в розмірі 364 632,86 грн. не довів під час розгляду справи.
Таким чином, позовні вимоги, в частині стягнення з відповідача плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями у грудні 2019 року за Актом відбору проб стічної води № 387/19 та протоколом № 387/19 від 09.12.2019 в розмірі 364 632,86 грн. є необґрунтованими, а отже такими, що не підлягають задоволенню.
Також, господарським судом здійснено перевірку розрахунку плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями у березні 2019 року за Актом відбору проб стічної води № 62/19 та протоколом № 62/19 від 19.03.2019 в розмірі 89 126,86 грн. та встановлено, що він виконаний правильно.
Доказів оплати 89 126,86 грн. за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням відповідач не надав.
Таким чином, позовні вимоги щодо стягнення 89 126,86 грн. за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням є правомірними та підлягають задоволенню.
Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог: на позивача 5 469,62 грн. (80,36 %), на відповідача 1 336,78 грн. (19,64 %).
Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Державної установи «Жовтоводська виправна колонія (№ 26)» (52201, Дніпропетровська область, Кам`янський р-н, м. Жовті Води, пров. Дальний, буд. 11, ідентифікаційний код 08562950) на користь Комунального підприємства «Жовтоводський водоканал» Дніпропетровської обласної ради» (52204, Дніпропетровська область, м. Жовті Води, вул. 8-го Березня, буд. 40А, ідентифікаційний код 32182594) 89 126,86 грн. плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням, а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 1 336,78 грн., про що видати наказ.
В решті позовних вимог відмовити.
Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 10.08.2022
Суддя І.В. Мілєва
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2022 |
Оприлюднено | 11.08.2022 |
Номер документу | 105658712 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мілєва Ірина Вікторівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мілєва Ірина Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні