Постанова
від 27.07.2022 по справі 936/982/20
ЗАКАРПАТСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 936/982/20

П О С Т А Н О В А

Іменем України

28 липня 2022 року м. Ужгород

Закарпатський апеляційний суд у складі:

головуючого судді Куштана Б.П. (доповідача),

суддів: Бисаги Т.Ю. і Джуги С.Д.,

з участю секретаря Кекерчень М.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу акціонерного товариства «Укргазвидобування» на рішення Воловецького районного суду від 19 березня 2021 року (у складі судді Павлюк С.Ю.) за позовом ОСОБА_1 до акціонерного товариства «Укргазвидобування», філії «Газопромислове управління «Львівгазвидобування» акціонерного товариства «Укргазвидобування» і Жденіївської селищної ради Воловецького району про визнання недійсною угоди, рішення органу місцевого самоврядування і зобов`язати вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом у листопаді 2020 р. (т.1 а.с.2-13).

Після зміни предмету позову в грудні 2020 р. (т.1 а.с.53-55) просив:

-визнати недійсним договір (угоду) про проведення геологічного розвідування від 09 вересня 2020 р. за № ЛГВ-454/15-20 щодо користування землями за межами населених пунктів на території Буковецької сільської ради Воловецького району Закарпатської області, укладеним Буковецькою сільською радою із акціонерним товариством «Укргазвидобування», та визнати протиправним і скасувати рішення Буковецької сільської ради Воловецького району Закарпатської області від 19 серпня 2020 р. «Про погодження проведення геолого-розвідувальних робіт, буріння свердловини № 1 Жденіївської площі»;

-усунути йому перешкоди в користуванні землями громадського пасовища в урочищі «Стригальня» за межами населених пунктів на території Буковецької сільської ради Воловецького району Закарпатської області шляхом припинення підготовчих і будівельних робіт на цій території і відновлення стану земельної ділянки, яке існувало до порушення.

На обґрунтування позовних вимог указав, що в жовтні 2020 р. позивачу було перекрито доступ до громадського пасовища на землях комунальної власності Буковецької територіальної громади в урочищі Плахівки (Стригальня) через здійснення масштабних земельних робіт на цій території та будівництво дороги на шляху до пасовища філією «Газопромислове управління «Львівгазвидобування» АТ «Укргазвидобування», чим позбавлено його права користування землями громадського пасовища місцевої громади. Позивач є мешканцем с. Буковець Воловецького району та має своє господарство, в якому тримає велику рогату худобу, коней, інших свійських тварин, користувався громадськими пасовищами для сезонного випасу худоби.

Відповідачем прокладено дорогу в урочищах «Буківчик», Підпередзяковийна території Буковецької сільської ради, а саме здійснено вертикальне вирівнювання смуги під проїжджу частину та вимощено смугу бетонними плитами через земельні ділянки, отримані у власність з розпайованих земель колгоспу з кадастровими номерами: 2121581500:01:001:011 (площею 0,7 га для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування та 2121581500:01:001:0034 (площею 0,0594 га для індивідуального садівництва).

Однак, право користування відповідачів цими земельними ділянкам не зареєстровано ні в Державному земельному кадастрі, ні в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Крім цього, на земельну ділянку з кадастровим номером: 2121581500:01:001:0011 речові права, зокрема право власності, взагалі не зареєстровані за жодною із осіб. Також договір на користування відповідачами землями громадського пасовища в урочищі Плахівки (Стригальня), що перебувають в комунальній власності громади с. Буковець, не зареєстрований в Державному земельному кадастрі, а земельна ділянка площею 3,2 га, яку відповідачі розрили під майбутній об`єкт - бурову установку для буріння свердловин, не сформована як геопросторовий об`єкт, відсутня її державна реєстрація в Державному земельному кадастрі, і як об`єкт цивільних прав не зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Попри це, саме на території пасовища в урочищі Плахівки (Стригальня), на якій ще взагалі не сформовані земельні ділянки, ведуться роботи по влаштуванню будівельного майданчика для здійснення запланованої діяльності, як зазначено у повідомленні в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля. Згідно з даними публічної кадастрової карти в урочищі Стригальня зареєстровані лише дві земельні ділянки з кадастровими номерами 2121581500:01:001:0018 площею 0,71 га та 2121581500:01:001:0031 площею 0,85 га, обидві земельні ділянки - для ведення особистого селянського господарства.

Сторона позивача вважає проведення відповідачами робіт незаконними, рішення Буковецької сільської ради та договори, укладені Буковецькою сільською радою на підставі цих рішень щодо користування землями громадського пасовища площею 3,2 га Закарпатська область, Воловецький район, за межами населених пунктів та території Буковецької сільської ради урочище Плахівки (Стригальня), недійсними, оскільки Державний реєстр речових прав на нерухоме майно не містить інформації щодо речових прав користування AT «Укргазвидобування» земельними ділянками за межами населеного пункту на території Буковецької сільської ради Воловецького району Закарпатської області, що суперечить вимогам ст. 126 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Крім цього, відповідно до повідомлення Головного Управління Держгеокадастру у Закарпатській області документація із землеустрою щодо відведення земельних ділянок відповідачам для будівництва під`їзних шляхів та спорудження (буріння) свердловини Жденіївської площі у Воловецькому районі відсутня. Без складення документації із землеустрою надаються у користування земельні ділянки без зміни їх меж та цільового призначення, зареєстровані в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр» та право власності на які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Отже, роботи, які здійснюються відповідачами на території урочищ Буківчик, Гитичів та Плахівки (Стригальня) за межами населених пунктів Жденїівської площі, є незаконними, а використання відповідачами землі є протиправним, оскільки земельні ділянки, які використовуються відповідачами, не сформовані як геопросторові об`єкти та не зареєстровані як об`єкти цивільних прав; договори (угоди) щодо їх використання відповідачами не зареєстровані в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, отже, права користування цієї землею у відповідачів не виникли, і вони використовують землі комунальної власності безпідставно, а отже, протиправно; використання відповідачами земель сільськогосподарського призначення не відповідає їх функціональному (цільовому) призначенню; відповідачами не додержуються вимоги законодавства про охорону довкілля, оскільки здійснюється планована діяльність з вивчення геологічної будови та оцінки промислової нафтогазоносності олігоценових відкладів ІІ-го ярусу Кросненської зони в межах Буковецької структури-пастки спорудженням (бурінням) пошукової свердловини № 7 Жденїївської площі без висновку з оцінки впливу на довкілля всупереч ч.1 ст. 3 та 15 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля»; відповідачами порушено вимоги закону щодо охорони земель та рекультивації порушених земель, оскільки зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок здійснюється без робочого проекту землеустрою, про що Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області складено припис від 30.10.2020 р.

Рішенням Воловецького районного суду від 19 березня 221 р. (т.2 а.с.201-213) позов задоволено частково: рішення Буковецької сільської ради Воловецького району Закарпатської області № 207 від 19.08.2020 р. скасовано. Угоду на проведення геологорозвідувальних робіт № ЛГБ 454/15-20 від 09.09.2020 р., укладену між Буковецькою сільською радою Воловецького району Закарпатською областю та Акціонерним товариством «Укргазвидобування», визнано недійсною. Стягнуто з Акціонерного товариства «Укргазвидобування» на корись ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 840,80 грн. та 5000 грн. витрат на професійну правничу допомогу. Стягнуто з Жденієвської селищної ради Мукачівського району Закарпатської області на корись ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 840,80 грн. і 5000 грн. витрат на професійну правничу допомогу.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

АТ «Укргазвидобування» (надалі Товариство) просить скасувати це рішення і ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі (т.2 а.с.219-234). Доводить про порушення норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права. Узагальнені доводи апеляційної скарги зводяться до такого:

-оспорюванні рішення і угода жодним чином не порушують прав та законних інтересів територіальної громади та позивача;

-право користування земельними ділянками для проведення геологознімальних, пошукових, геодезичних та інших розвідувальних робіт на стадії геологічного вивчення нафтогазоносних надр у повній мірі врегульовано ст. 97 Земельного кодексу України та не регулюється положеннями ст. 93 Земельного кодексу України та Законом України «Про оренду землі»;

-земельні ділянки, які є предметом оспорюваної угоди, були колективною власністю КСП «Карпати», яке 10.12.2007 р. припинено у зв`язку з банкрутством;

-судом першої інстанції прийнято рішення щодо неналежного відповідача Жденіївської селищної ради.

У письмовому відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_1 просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін. Узагальнені доводи заперечення зводяться до законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, та безпідставності доводів апеляційної скарги.

Переглянувши справу за наявними в ній доказами та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції у межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду без змін, із таких мотивів.

Суд виходив із того, що оскаржуване рішення органу місцевого самоврядування і угода були прийняті з порушенням вимог закону.

При цьому встановив, що частиною першою статті 15 ЦК України, визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно з ч.1 ст. 16 ЦК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до вимог ст. 55 Конституції України кожному гарантується судовий захист його прав і свобод.

Статтею 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено одним із принципів здійснення місцевого самоврядування в Україні - принцип законності. Також згідно з ст.24 вказаного Закону органи місцевого самоврядування діють лише на підставі та в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією України і законами України та керуються у своїй діяльності Конституцією та законами України актами Президента України, КМ України. Як вбачається із змісту ст. ст.2, 4, 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеві ради, як представницькі органи територіальних громад, діють від імені та в інтересах відповідних територіальних громад.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України, п. 34 ст.26 та ст.46 Закону України «Про місцеве самоврядування», вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин відноситься до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад та здійснюється на сесіях цих рад шляхом прийняття рішень. Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Із матеріалів справи видно, що рішенням 37 сесії 7 скликання Буковецької сільської ради Воловецького району Закарпатської області від 19.08.2020 р. № 207 «Про погодження проведення геолого-розвідувальних робіт, буріння свердловини № 1 Жденіївської площі» Буковецькою сільською радою Воловецького району філії «Газопромислове управління «Львівгазвидобування» акціонерного товариства «Укргазвидобування» погоджено проведення геолого-розвідувальних робіт, буріння свердловини №1 Жденіївської площі та надано в тимчасове користування земельну ділянку площею 3,2 га на час проведення робіт, за рахунок невитребуваних земельних часток (паїв) за межами населеного пункту с. Буковець Воловецького району AT «Укргазвидобування». Також цим рішенням визначено, що філії - «Львівгазвидобування, заключити угоду із Буковецькою сільською радою відповідно до статті 97 Земельного кодексу України та відшкодувати збитки (неодержаний дохід), нанесені при проведенні робіт. Після завершення геолого-розвідувальних робіт провести рекультивацію порушених земель і привести земельну ділянку в стан придатний для використання за цільовим призначенням та надано дозвіл на розроблення робочого проекту землеустрою щодо рекультивації земель.

На підставі рішення 37 сесії 7 скликання Буковецької сільської ради Воловецького району Закарпатської області від 19 серпня 2020 р. № 207 між Буковецькою сільською радою Воловецького району (Сторона 1) та AT «Укргазвидобування» (Сторона 2) укладено Угоду №ЛГВ-454/15-20 на проведення геологорозвідувальних робіт від 09.09.2020 р., згідно з якої, відповідно до статті 97 Земельного кодексу України Буковецька сільська рада надала згоду на проведення геологорозвідувальних робіт (дослідно-промислової розробки родовища) шляхом буріння з подальшим облаштуванням свердловини № 1-Жденієвська відповідно до спеціального дозволу на користування надрами від 12.12.2016 № 4806.

При цьому судом встановлено, що при укладенні угоди за № ЛГВ-454/15-20 у порушення вимог 79-1 Земельного кодексу України у тимчасове користування надано земельну ділянку, яка не сформована. Крім цього, робочий проект землеустрою щодо рекультивації порушених земель на земельну ділянку площею 3,2 га на час укладення угоди відповідно до вимог чинного законодавства не був розроблений.

Додатковою угодою від 06.01.2021 р. №1 до угоди №ЛГВ-454/15-20 від 09.09.2020 р. Жденіївська селищна рада відповідно до вимог ст. 97 Земельного кодексу України надала згоду на проведення геологорозвідувальних робіт (дослідно-промислової розробки родовища) шляхом буріння з подальшим облаштуванням свердловини №1-Жденіївська відповідно до спеціального дозволу на користування надрами від 12.12.2016 р. № 4806 AT «Укргазвидобування» на земельній ділянці сільськогосподарського призначення загальною площею 3,2 га., яка розташована на території Жденіївської селищної ради (за межами населеного пункту с. Буковець).

Відповідно до статті 152 ЗК України, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Суд визнає незаконним і скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси (частина 1 статті 21 ЦК України).

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Відповідно до ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування. У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Державна реєстрація прав суборенди, сервітуту, які поширюються на частину земельної ділянки, здійснюється після внесення відомостей про таку частину до Державного земельного кадастру.

Частинами 1, 2 статті 50 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про державний земельний кадастр», державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі (частини 1, 2 статті 16 Закону України «Про державний земельний кадастр»).

Згідно з частинами 1, 3 статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою, зокрема особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.

Частинами 1, 3 статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно зі статтею 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з часу державної реєстрації цих прав.

Відповідно до абзацу третього частини першої статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки - внесення до ного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про надання земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

За приписами ст. 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Згідно з ч.1 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється, зокрема, органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Як убачається із повідомлення Головного Управління Держгеокадастру у Закарпатській області №29-7-073--8340/2-20 від 19.10.2020 р., документація із землеустрою щодо відведення земельних ділянок ГПУ «Львівгазвидобування» АТ «Укргазвидобування» для будівництва під`їзних шляхів та спорудження (буріння) свердловин Жденіївської площі у Воловецькому районі відсутня.

Відсутність державної реєстрації земельної ділянки площею 3,2 га, яку використовує Акціонерне товариство «Укргазвидобування» в особі свої філії на території Буковецької сільської ради, в Державному земельному кадастрі, а також укладення договору (угоди) на користування земельною ділянкою із порушенням процедури відведення встановленої земельним законодавством підтверджується також відповіддю Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області за № ПІ-178/0-437/0/63-20 від 10.12.2020 р., із якої видно, що 27.11.2020 р. складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки, та на виявлені порушення винесено припис, яким приписано привести у відповідність до вимог чинного законодавства та розробити робочий проект землеустрою щодо рекультивації порушених земель на земельну ділянку площею 3,2 га, яка розташована за межами населеного пункту на території Буковецької сільської ради Воловецького району.

Згідно з відповіддю Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 19.11.2020 р. № ПІ-178/0-414/0/63-20 при здійсненні робіт із влаштування під`їзної дороги через земельні ділянки з кадастровими номерами 2121581500:01:001:011, 2121581500:01:001:0034, що знаходяться за межами населеного пункту на території Буковецької сільської ради Воловецького району, AT «Укргазвидобування» не дотримано вимог п.3 ст. 168 ЗК України, а за результатами виявлених порушень AT «Укргазвидобування» видано приписи про їх усунення.

Крім цього, структурним підрозділом Держгеокадастру встановлено, що земельна ділянка площею 3,2 га, яка використовується філією «Газопромислове управління «Львівгазвидобування» акціонерного товариства «Укргазвидобування» для геологорозвідувальних робіт та спорудження (буріння) свердловини № 1 Жденіївської площі на території Буковецької сільської ради, є нерозпайованою частиною земель колективного сільськогосподарського підприємства «Карпати», форма власності є колективною.

Надання земельних ділянок у користування для потреб нафтогазової галузі здійснюється у порядку, встановленому земельним законодавством України.

Згідно з вимогами ст. 18 Закону України «Про нафту і газ» від 12 липня 2001 р. № 2665-III земельні ділянки усіх форм власності та категорій надаються власникам спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами для будівництва, розміщення і експлуатації об`єктів нафтогазовидобування та облаштування родовища шляхом встановлення земельних сервітутів без зміни цільового призначення цих земельних ділянок, крім земель природно-заповідного фонду, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико-культурного призначення та водного фонду.

Так, відповідачем Жденіївською селищною радою, в порушення вимог ч.2 ст. 18 ЗУ «Про нафту і газ» не було ухвалено відповідне рішення щодо надання дозволів на укладення договорів про встановлення сервітутів на земельні ділянки, що використовуються відповідачем АТ «Укргазвидобування», а саме: № 2121581500:01:002:0005 та № 2121581500:01:002:0006.

Буковецька сільська рада Воловецького району при ухваленні рішення від 19.08.2020 р. «Про погодження проведення геолого-розвідувальних робіт, буріння свердловини № 1 Жденіївської площі» вийшла за межі своїх повноважень та розпорядилась землями, які не були на її балансі, зокрема числяться за КСП «Карпати» як пайові землі, однак не сформовані як геопросторові об`єкти та не зареєстровані як об`єкти цивільних прав, без визначення їх меж, зазначивши лише площу.

Оренда землі господарська операція, що передбачає надання орендодавцем землі у користування іншій юридичній або фізичній особі на визначений строк, за цільовим призначенням та за орендну плату. Порядок здійснення оренди землі встановлюється відповідним законодавством (ст.1 ЗУ «Про оренду землі»).

Статтею 15 ЗУ «Про оренду землі» передбачені істотні умови договору оренди землі, серед яких є об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки).

Як убачається із спірної угоди № ЛГБ 454/15-20 від 09.09.2020 р., указана вимога закону дотримана не була, зазначено лише загальну площу земельної ділянки, а земельні ділянки були передані відповідачу АТ «Укргазвидобування» в користування та були розпочаті геологорозвідувальні роботи (влаштування під`їзної дороги, буріння тощо).

Відповідно до вимог ч.5 ст. 6 ЗУ «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Як убачається із додаткової угоди № 1 від 06.01.2021 р. до Угоди № ЛГБ 454/15-20 від 09.09.2020 р., яка була укладена вже під час розгляду позову, уточнено земельні ділянки № 2121581500:01:002:0005 та № 2121581500:01:002:0006, однак державної реєстрації проведено так і не було.

Відповідно до вимог ст. 17 Закону «Про оренду землі», зокрема об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.

Однак, у порушення указаних норм закону державної реєстрації оренди земельних ділянок не було проведено. Попри це, такі фактично були передані в користування, що стверджується актом прийому-передачі земельної ділянки від 15.09.2020 р.

Виявлені порушення при укладенні спірної угоди від 09.09.2020 р., були також зафіксовані актами ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області щодо перевірки вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки від 30.10.2020 р., 27.11.2020 р. та, відповідно, видані приписи від 30.10.2020 р. і 27.11.2020 р., зокрема: виявлено порушення ст. 168 ЗК України при здійсненні робіт з влаштування під`їзної дороги через земельну ділянку з кадастровим номером 2121581500:01:001:0011 за відсутності проекту рекультивації порушено ґрунтовий покрив земельної ділянки.

При цьому, робочого проекту землеустрою щодо рекультивації порушених земель на земельну ділянку представлено не було, при цьому надано лише технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Окрім того, актом ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області щодо перевірки вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки від 12.01.2021 р. зафіксовано зміну земельних ділянок, які мають вже кадастрові номера, а щодо проекту рекультивації земельних ділянок, то вказано, що такий на стадії погодження.

Доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу та спростовуються наступним.

Так, довід апеляційної скарги про те, що оспорюванні рішення і угода жодним чином не порушують прав та законних інтересів територіальної громади та позивача не береться до уваги, оскільки позивачем у ході розгляду справи належними та допустимим доказами доведено порушення відповідачем його права та законного інтересу щодо користування спільним ресурсом - землею, що належить територіальній громаді та використовувалась позивачем як пасовище і сіножаті (урочища Стригальня і Плахівки).

Законодавець пов`язав питання надання земельних ділянок у користування для потреб нафтогазової галузі з порядком, встановленим земельним законодавством, вказавши єдиний можливий титул такого права - шляхом встановлення земельного сервітуту без зміни цільового призначення цих земельних ділянок. Це передбачено статтею 18 Закону України «Про нафту і газ», яка є спеціальною правовою нормою відносно спірних правовідносин.

Таким чином, право користування земельними ділянками усіх форм власності та категорій для будівництва, розміщення і експлуатації об`єктів нафтогазовидобування та облаштування родовища є правом речовим, яке відповідно до пункту 2 частини першої статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» підлягає реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Стаття 97 ЗК України конкретизує вимогу щодо оформлення права землекористування, а не встановлює порядок набуття такого права, тобто покладає на підприємства, установи та організації, що проводять розвідувальні роботи, обов`язок - укласти угоду з власником землі або погодити використання із землекористувачем.

Право користування земельними ділянками для проведення геологорозвідувальних робіт є не тільки зобов`язальним, але й речовим, що підлягає державній реєстрації.

Відтак, не заслуговує на увагу апеляційний довід про те, що право користування земельними ділянками для проведення геологознімальних, пошукових, геодезичних та інших розвідувальних робіт на стадії геологічного вивчення нафтогазоносних надр у повній мірі врегульовано ст. 97 Земельного кодексу України та не регулюється положеннями ст. 93 Земельного кодексу України та Законом України «Про оренду землі».

Також не заслуговує на увагу довід апеляційної скарги про те, що судом першої інстанції прийнято рішення щодо неналежного відповідача Жденіївської селищної ради, оскільки нормативно правовим актом встановлено перехід прав та обов`язків розформованої громади до сформованої територіальної громади, якою в цій справі є Жденіївська територіальна громада Мукачівського району Закарпатської області, що її представляє Жденіївська селища рада, відтак судом першої інстанції правомірно було залучено як правонаступника Буковецької сільської ради Жденіївську селищну раду. Окрім того, ухвала Воловецького районного суду від 22.12.2020 р. про залучення до участі в справі правонаступника відповідача Буковецької сільської ради на Жденіївську селищну раду не оскаржувалася (т.1 а.с.210).

Предметом спірної угоди від 09 вересня 2020 р. було право користування земельною ділянкою, яку не було сформовано відповідно до вимог законодавства: не були визначені її межі, площу вказано приблизно, правовий титул щодо неї не визначений, бо прав на неї не зареєстровано.

Отже, за наслідками розгляду апеляційної скарги та згідно з положеннями ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, оскільки вважає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильного застосування норм матеріального права, не встановлено.

Керуючись п.1 ч.1 ст. 374, ст.ст. 375, 381 - 384 ЦПК України, -

ПОСТАНОВИВ:

1.Апеляційну скаргу акціонерного товариства «Укргазвидобування» залишити без задоволення. 2.Рішення Воловецького районного суду від 19 березня 2021 року залишити без змін. 3.Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів із дня складення повного судового рішення шляхом подачі скарги безпосередньо до Верховного Суду. 4.Повне судове рішення складено 05 серпня 2022 р.

Судді:

Дата ухвалення рішення27.07.2022
Оприлюднено11.08.2022

Судовий реєстр по справі —936/982/20

Ухвала від 06.09.2023

Цивільне

Воловецький районний суд Закарпатської області

Павлюк С. С.

Постанова від 05.04.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулейков Ігор Юрійович

Ухвала від 28.03.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулейков Ігор Юрійович

Ухвала від 19.09.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулейков Ігор Юрійович

Постанова від 27.07.2022

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Куштан Б. П.

Ухвала від 11.06.2021

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Куштан Б. П.

Ухвала від 07.06.2021

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Куштан Б. П.

Ухвала від 29.04.2021

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Куштан Б. П.

Рішення від 19.03.2021

Цивільне

Воловецький районний суд Закарпатської області

Павлюк С. С.

Рішення від 19.03.2021

Цивільне

Воловецький районний суд Закарпатської області

Павлюк С. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні