Рішення
від 02.08.2022 по справі 902/156/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"03" серпня 2022 р.Cправа № 902/156/22

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛВН ЛІМІТЕД" (вул. Миколи Оводова, буд. 38, м. Вінниця)

до: Немирівської міської рада (вул. Соборна, буд. 26, м. Немирів, Вінницька обл., 22800)

до: Державної інспекції архітектури та містобудування України (бульвар Лесі Українки, буд. 26, м. Київ, 01133)

про визнання права власності

Суддя Яремчук Ю.О.

Секретар судового засідання Манзюк Х.О.

з участю представників:

позивача: Янчук В.В.

відповідачів: не з`явились

В С Т А Н О В И В :

18.02.2022 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛВН ЛІМІТЕД" звернулось до Господарського суду Вінницької області з позовом до Немирівської міської рада, до Державної інспекції архітектури та містобудування України про визнання права власності.

Згідно Витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями матеріали позовної заяви (з присвоєним єдиним унікальним номером судової справи № 902/156/22) передано на розгляд судді Яремчуку Ю.О.

Ухвалою суду від 21.02.2022 р. відкрито провадження у справі № 902/156/22. Визначено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 17.03.2022 р.

На визначену дату судом в судове засідання представник позивача та представник відповідача не з`явились, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлені ухвалою суду від 21.02.2022 р.

Ухвалою суду від 17.03.2022 р. підготовче засідання у справі відкладено на 20.04.2022 р.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача. Представники відповідачів не з`явились, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлені ухвалою суду від 17.03.2022 р.

Суд зауважує, що від Немирівської міської ради надійшла заява (вх. № канц. 01-34/2516/22 від 30.03.2022 р.) про розгляд справи без участі уповноваженого представника.

Ухвалою суду від 20.04.2022 р. продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів з власної ініціативи суду та відкладено розгляд справи на 12.05.2022 р.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача.

Представники відповідачів не з`явились, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлені ухвалою суду від 20.04.2022 р. Суд задовольнив усне клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи, про що винесено ухвалу яку занесено до протоколу судового засідання.

За результатами проведеного судового засідання суд дійшов висновку про відкладення підготовчого засідання на 07.06.2022 р.

Ухвалою суду від 12.05.2022 р. повідомлено учасників справи про підготовче засідання у справі, що відбудеться 07.06.2022 р.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача.

Представники відповідачів не з`явились, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлені ухвалою суду від 12.05.2022 р.

За результатами проведеного судового засідання суд дійшов висновку про закриття підготовчого провадження та призначення судового розгляду справи по суті, про що винесено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою суду від 07.06.2022 р. судове засідання призначено на 29.06.2022 р.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача.

Представники відповідачів не з`явились, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлені ухвалою суду від 07.06.2022 р.

За результатами проведеного судового засідання суд дійшов висновку про оголошення перерви в судовому засіданні, про що винесено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою суду від 29.06.2022 р. повідомлено учасників справи про розгляд справи по суті, що відбудеться 03.08.2022 р.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився представник позивача.

Представники відповідачів не з`явились, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлений ухвалою суду від 29.06.2022 р.

Представником позивача позов підтримано в повному обсязі.

Суд вважає за необхідне зазначити, що при неявці в судове засідання представників відповідача суд враховує, що відповідно до ч.4 ст.17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" обов`язок щодо внесення змін про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, з поміж іншого і стосовно місцезнаходження, покладається на останню.

Статтею 42 Господарського процесуального кодексу України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази тощо.

Крім того, частиною 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч.1 ст.4 Закону України "Про доступ до судових рішень").

Також суд зазначає, що відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 р. (Закон України від 17.07.1997 р. № 475/97 - ВР), кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Перебіг строків судового розгляду у цивільних справах починається з часу надходження позовної заяви до суду, а закінчується ухваленням остаточного рішення у справі, якщо воно не на користь особи (справа "Скопелліті проти Італії" від 23.11.1993 р.), або виконанням рішення, ухваленого на користь особи (справа "Папахелас проти Греції" від 25.03.1999 р.).

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду неефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 р. у справі "Смірнова проти України").

Суд нагадує, що роль національних суддів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (51 рішення Європейського суду з прав людини від 30.11.2006 р. у справі "Красношапка проти України").

Суд нагадує, що це роль національних судів організовувати судові провадження таким чином, щоб вони були без затримок та ефективними (див.рішення Суду у справі Шульга проти України, no. 16652/04, від 02.12.2010).

До того ж організація провадження таким чином, щоб воно було швидким та ефективним, є завданням саме національних судів (див. рішення Суду у справі Білий проти України, no. 14475/03, від 21.10.2010).

Відповідно до ч.9 ст.165 ГПК України, ч.2 ст.178 ГПК України визначено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Згідно із ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи положення ст.ст.13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами і документами без явки в судове засідання відповідачів.

Будь-яких письмових заяв і клопотань щодо відкладення розгляду справи, а також відзиву на позовну заяву, на день розгляду справи від відповідачів до суду не надійшло.

З огляду на вищезазначене суд приходить висновку, що відповідачі належним чином були повідомлені про дане судове засідання.

За таких обставин, справа підлягає вирішенню за наявними матеріалами з огляду на приписи ч.9 ст.165 та ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України.

Водночас судом взято до уваги, що Немирівської міської рада визнається позов.

08.06.2022р. від Державної інспекції архітектури та містобудування України до суду надійшов відзив на позовну заяву в якому проти позову заперечує повністю.

Суд, розглянувши матеріали справи, детально дослідивши докази надані сторонами встановив наступні обставини.

В якості заявлених позовних вимог позивачем зазначено наступне: Товариство з обмеженою відповідальністю ЛВН Лімітед (далі Товариство), ідентифікаційний код 39195903, на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки не сільськогосподарського призначення, укладеного з Немирівською міською радою 05 лютого 2020 р., посвідченого приватним нотаріусом Немирівського районного нотаріального округу Вінницької області Люлько Л.М. та зареєстрованого в реєстрі за №161 набуло право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0523010100:01:005:0666, площею 5,32 га, яка розташована за адресою: Вінницька обл., м. Немирів, вул. Українська, 14.

Позивачем стверджується, що після реєстрації права власності на земельну ділянку та подальшої інвентаризації майна Товариством на земельній ділянці було виявлено будівлю, що не зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, щодо якої відсутній документ, який дає право виконувати будівельні роботи.

На замовлення Товариства ПП «Універсал Інжиніринг» було здійснено звіт про проведення технічного обстеження несучих конструктивних елементів та на відповідність архітектурним і пожежним нормам допоміжної будівлі на території існуючого заводу ТОВ «ЛВН Лімітед» по вул. Українській, 14 в, в м. Немирів, Вінницької обл.

Згідно абзацу четвертого розділу 5 Звіту про проведення технічного обстеження несучих конструктивних елементів та на відповідність архітектурним і пожежним нормам допоміжної будівлі на території існуючого заводу ТОВ ЛВН Лімітед по вул. Українській, 14 в м. Немирів, Вінницької обл., що затверджений ПП Універсал Інжиніриг 11.05.2021 р. дана будівля може використовуватися як допоміжна.

Позивач вважає, що ч.5 ст.376 ЦК України підлягає застосуванню щодо допоміжної будівлі з наступних підстав:

- будівництво Об`єкта здійснене на земельній ділянці відповідного цільового призначення (11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості), яка на час здійснення будівництва (2006 рік) перебувала в постійному користуванні ДП Алко Інвест Україна (на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії 1-ВН №003192. зареєстрованого за №237 від 28.12.2001 р.).

- вказана земельна ділянка була передана Товариству ЛВН Лімітед, як правонаступнику ДП Алко Інвест Україна, в користування на умовах оренди, а в 2020 році Товариство стало власником земельної ділянки;

- будівництво допоміжної будівлі здійснене за кошти та силами ДП Алко Інвест Україна (правонаступником якого є ТОВ ЛВН Лімітед ), яке до 04.10.2016 р. здійснювало діяльність на земельній ділянці.

Позивачем зазначається, що при передачі земельної ділянки ДП Алко Інвест Україна передало ТОВ ЛВН Лімітед згідно передавального акту від 01.09.2016 р. все майно, права та обов`язки, стосовно всіх кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються.

За доводами позивача земельна ділянка надавалася Немирівською міською радою у користування (власність) саме для здійснення будівництва (розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд), - будівництво Об`єкта в межах земельної ділянки не може порушувати будь-яких прав Немирівської міської ради (суміжного землекористувача);

Будівництво допоміжної будівлі із дотриманням вимог ч. 3 ст.375 ЦК України підтверджується Звітом про проведення технічного обстеження, що скріплений особистою печаткою кваліфікованого виконавця (експерта Шпак А.А.: спроможність якого виконувати роботи з технічного обстеження будівель і споруд підтверджується кваліфікаційним сертифікатом Серії АЕ №003197 від 17.03.2014 року) та затвердженого ПП "Універсал Інжиніринг, ідентифікаційний код 33526462.

Товариство, з урахуванням вимог Порядку №158, зверталося до державної інспекції архітектури та містобудування (далі ДІАМ) щодо прийняття в експлуатацію Об`єкта шляхом подання відповідної декларації про готовність об`єкта до експлуатації. Відповідну декларацію ДІАМ було повернуто Товариству на доопрацювання.

Беручи до уваги лист ДІАМ від 31.01.2022 р., яким обґрунтовано причини повернення декларації про готовність об`єкта до експлуатації ТОВ ЛВН Лімітед на доопрацювання та повідомлено про можливі механізми прийняття в експлуатацію Об`єкта, - одним з таких механізмів (як випливає із змісту листа ДІАМ від 31.01.2022 року), враховуючи те, що допоміжна будівля є самочинним будівництвом, є подання декларації про готовність до експлуатації самочинно збудованого об`єкта, на яке визнано право власності за рішенням суду за формою, наведеною в Додатку 5 до Порядку №461.

Із наявних доказів в матеріалах справи судом встановлено наступне: згідно Державного акту на право постійного користування землею серії І-ВН №003192, виданого Немирівською міською Радою народних депутатів Немирівського району Вінницької області та зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право постійного користування землею за №237 від 28.12.2001 року, земельна ділянка з кадастровим номером 0523010100:01:005:0666, площею 5,32 га, яка розташована за адресою: Вінницька обл., м. Немирів, вул. Українська. 14 надавалася у постійне користування Дочірньому підприємству Алко Інвест Україна', ідентифікаційний код 31359573 для будівництва заводу по виробництву та розливу алкогольних напоїв.

Як слідує з матеріалів справи по ДП Алко Інвест Україна' 04.10.2016 р. в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено реєстраційний запис 11601120039000301 про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті реорганізації.

Як слідує зі змісту даних вказаного реєстру, правонаступником ДП Алко Інвест Україна' є ТОВ ЛВН Лімітед.

Судом встановлено, що в процесі реорганізації на підставі передавального акту від 01.09.2016 р., б/н, затвердженого протоколом власника (Компанії Немірофф Інтелекттьюал Проперті Істеблішмент") ДП Алко Інвест Україна' №30092016 від 30.09.2016 р. проведено державну реєстрацію права власності Товариством на нерухоме майно, яке розміщене на земельній ділянці та належало ДП ДП Алко Інвест Україна».

В подальшому Немирівською міською радою на 5 сесії 1 скликання було прийнято рішення рішенням № 105 від 30.03.2017 р. Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання її в оренду ТОВ ЛВН Лімтед» для розміщення та експлуатації основних підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості по вул. Українська,14 в м. Немирів, Вінницької області (а.с. 50).

Зі змісту даного рішення слідує, що про припинення права користування ДП Алко Інвест Україна земельною ділянкою площею 5,32 га (кадастровий номер - 0523010100:01:005:0666). Затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ ЛВН Лімітед для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в м. Немирів, вул. Українська, 14, Вінницької області. Надано в оренду громадянам ТОВ ЛВН ЛІМІТЕД земельну ділянку (кадастровий номер - 0523010100:01:005:0666) площею 5,32 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02.) в м. Немирів, вул. Українська, 14, Вінницької області терміном на 49 років.

Як слідує з матеріалів справи 04.04.2017 р. між Немирівською міською радою та ТОВ ЛВН Лімітед було укладено договір оренди землі з кадастровим номером (0523010100:01:005:0666), який зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 27.04.2017 р. за номером 20171753.

Судом встановлено, що в подальшому Немирівська міська рада розглянувши заяву (клопотання) директора філії ТОВ «ЛВН Лімітед» в місті Немирові Вінницької області Шушлебиної Н.М. від 13.11.2019 р. № 12- 30/1820, за дорученням директора ТОВ «ЛВН ЛІМІТЕД» Сорочинського Ю.В. від 18.02.2019 р. № 1802201903, звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки, враховуючи рішення 38 сесії Немирівської міської ради 1 скликання від 13.06.2019 р. № 961 «Про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, яка перебуває в користуванні ТОВ «ЛВН Лімітед» та висновок державної експертизи землевпорядної документації від 04.11.2019 р. № 0-2-0.10-1324/60-19, керуючись статтями 12, 127, 128, 134 Земельного кодексу України, статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Цивільним Кодексом України, Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку здійснення розрахунків з розстроченням платежу за придбання земельної ділянки державної та комунальної власності» від 22.04.2009 р. № 381, враховуючи рекомендації постійної комісії міської ради з питань будівництва, архітектури, земельних відносин, охорони навколишнього середовища та містобудування, міська рада вирішила рішенням 46 (позачергової) сесії Немирівської міської ради 1 скликання за №1198 від 14.11.2019 р. Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення в м. Немирів по вул. Українська, 14 вирішила зокрема:

- продати Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛВН ЛІМІТЕД» (код ЄДРПОУ 39195903) земельну ділянку площею 5,3200 га (відповідно до звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки) за 7 022 304,00 грн. (сім мільйонів двадцять дві тисячі триста чотири гривень), без ПДВ, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, по вул. Українська, 14 в місті Немирів, Вінницької області, з розстроченням платежу.

- доручено міському голові Качуру В.М. укласти договір купівлі - продажу земельної ділянки за адресою: вул. Українська, 14 в м. Немирів, Вінницької області, за ціною та на умовах визначених цим рішенням.

- припинено дію договору оренди землі від 04.04.2017р., зареєстрованого в державному реєстрі речового права від 27.04.2017 р. за № 20171753, після укладення договору купівлі - продажу земельної ділянки, реєстрації права власності на землю згідно чинного законодавства, та не раніше сплати частини платежу вказаного у п.8.1 цього рішення.

- визначено, що площа земельної ділянки: 5,3200 га., кадастровий номер земельної ділянки -0523010100:01:005:0666; Категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Цільове призначення (використання) - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості;

- використання земельної ділянки здійснювати з врахуванням наступних обмежень, обтяжень:дотримання цільового використання земельної ділянки; здійснення благоустрою прилеглої території, відповідно до Типових правил благоустрою території населеного пункту; утримання в належному санітарному стані частини території, що прилягає до земельної ділянки; заборони будівництва, реконструкції, встановлення МАФ, ТС без відповідних дозволів; Встановлення права третіх осіб на ремонт, прокладку і обслуговування інженерних мереж; дотримання вимог Закону України «Про відходи» та інших вимог природоохоронного законодавства; встановити відповідно до законодавства заборону на продаж або інше відчуження покупцем земельної ділянки до повного розрахунку за договором купівлі-продажу.

Як наслідок, 05.02.2020 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю ЛВН Лімітед, ідентифікаційний код 39195903 та між Немирівською міською радою було укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки не сільськогосподарського призначення. На підставі Договору купівлі-продажу земельної ділянки не сільськогосподарського призначення, укладеного з Немирівською міською радою 05 лютого 2020 р., посвідченого приватним нотаріусом Немирівського районного нотаріального округу Вінницької області Люлько Л.М. та зареєстрованого в реєстрі за №161 Товариством з обмеженою відповідальністю ЛВН Лімітед набуло право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0523010100:01:005:0666, площею 5,32 га, яка розташована за адресою: Вінницька обл., м. Немирів, вул. Українська, 14.

За доводами позивача після укладення вищевказаного договору купівлі продажу земельної ділянки було виявлено будівлю, що не зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Позивачем зазначається, що на замовлення Товариства ПП «Універсал Інжиніринг» було здійснено звіт про проведення технічного обстеження несучих конструктивних елементів та на відповідність архітектурним і пожежним нормам допоміжної будівлі на території існуючого заводу ТОВ «ЛВН Лімітед» по вул. Українській, 14 в, в м. Немирів, Вінницької обл.).

Згідно абзацу четвертого розділу 5 Звіту про проведення технічного обстеження несучих конструктивних елементів та на відповідність архітектурним і пожежним нормам допоміжної будівлі на території існуючого заводу ТОВ ЛВН Лімітед по вул. Українській, 14 в м. Немирів, Вінницької обл., що затверджений ПП Універсал Інжиніриг 11.05.2021 р. дана будівля може використовуватися як допоміжна.

Так, матеріалами справи стверджується, що з метою узаконення самочинного будівництва, Товариство звернулося до Немирівської міської ради із заявою №12-18/0740 від 19.05.2021 р. про розгляд питання щодо самочинного будівництва на території існуючого заводу ТОВ ЛВН Лімітед по виробництву та розливу алкогольних напоїв по вул. Українській, 14 в м. Немирів Вінницької області та отримання містобудівних умов та обмежень.

Немирівською міською радою було надано відповідь 08.06.2021 року №02-17-1247 зі змісту якого слідує наступне, що містобудівні умови та обмеження можливо буде отримати в відділі містобудування та архітектури міської ради після виконання ряду заходів, а саме: надати у відділ документи, які підтверджують притягнення забудовника до відповідальності за правопорушення законодавства у сфері містобудування, передбачених ст. 2 ЗУ «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та п. 2.2.2. Положення про порядок розгляду питань, пов`язаних із самочинним будівництвом, створення та затвердження складу постійно діючої комісії з питань самочинного будівництва, затвердженого рішенням 53(позачергової) сесії Немирівської міської ради від 07.05.2020р. №1404 (надалі Положення). В разі відсутності підтверджуючих документів виникає необхідність з проведенні заходів відповідно ст. З ЗУ «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», ст. 6, 7 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» та п. 4.1. Положення.Після виконання пункту 1 листа, подати заяву до Центру надання адміністративних послуг Немирівської міської ради щодо отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельною ділянки до якої додати: копію завірених в установленому порядку установчих документів юридичної особи; нотаріально завірена копія документу про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру; фотфіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з запланованими техніко-економічними показниками об`єкта. До отримання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки внести до цільового фонду Немирівської міської об`єднаної громади кошти, відповідно до п. 1.14. Положення.

В подальшому посадовими особами відділу містобудування та архітектури Немирівської міської ради, в присутності представника Товариства 25.06.2021 р. було проведено обстеження самочинно збудованої допоміжної будівлі, в ході якого було встановлено наступне: земельна ділянка, на якій розташований Об`єкт, належить ТОВ ЛВН Лімітед на праві власності; об`єкт не зареєстрований Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, побудований в 2006 році за кошти та силами ДП Алко Ін Вест Україна, правонаступником якого є Товариство; щодо Об`єкта відсутній документ, який дає право виконувати будівельні роботи, що, враховуючи положення ч.1 ст.376 Цивільного кодексу України, вважається самочинним будівництвом; на дату проведення обстеження Об`єкт не експлуатується.

Як слідує з матеріалів справи, відповідний акт обстеження допоміжної будівлі, б/н, від 25.06.2021 р. було складено у 3-х примірниках: один - для посадових осіб органу місцевого самоврядування, які склали акт; один для направлення до відповідного органу архітектурно-будівельного контролю; один - для ТОВ 'ЛВН Лімітед.

В подальшому Немирівська міська рада звернулась в Департамент державної архітектурно- будівельної інспекції у Вінницькій області із зверненням № 1002-485-1.14 від 26.07.2021 р. стосовно проведення перевірки будівницьтва допоміжної будівлі за адресою: вул. Українська, 14, у м. Немирів, Вінницької обл.

За результатами розгляду звернення №02-17-1547 від 05.07.2021 р. стосовно проведення перевірки будівництва допоміжної будівлі за адресою: вул. Українська, 14, у м. Немирів Вінницької області Департамент Державної архітектурно- будівельної інспекції у Вінницькій області листом №1002-485-1.14 від 26.07.2021 року повідомив Немирівську міську раду про те, що з 18.03.2020 р. Держархбудінспекція та її територіальні органи не здійснюють заходи державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 року №1340 "Деякі питання функціонування органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду прийнято рішення ... утворити Державну інспекцію архітектури та містобудування України, як центральний орган виконавчої влади ... який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, термін початку роботи якої ще не визначено. Таким чином, здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду можливо після початку функціонування Державної інспекції архітектури та містобудування України''. (а.с. 79).

Товариство 01.10.2021 р. звернулося до Відділу містобудування та архітектури Немирівської міської ради із заявою №12-04/1618 на видачу містобудівних умов та обмежень. (а.с. 86).

Листом від 19.11.2021 р. №2021-11-05 Відділ містобудування та архітектури Немирівської міської ради відмовив Товариству у наданні містобудівних умов та обмежень на підставі невідповідності намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні (п.3 ч.4 ст.29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності. (а.с. 87).

Зі змісту листа слідує, що відмова аргументована наступним: діючим Генеральним планом м. Немирів, затвердженим рішенням 9 сесії 22 скликання Немирівської міської ради «Про затвердження генерального плану міста» від 8 квітня 1997 року функціональну зону території, в якій розміщена земельна ділянка з кадастровим номером 0523010100:01.005:0666, визначено, як «садибну забудову», що передбачає будівництво індивідуальних житлових будинків, та не дає підстав для формування промислової зони (зони «промислових підприємств») і відповідно розміщення об`єктів промисловості. Видача містобудівних умов та обмежень забудови вище вказаної земельної ділянки буде можливою лише після внесення змін до генерального плану м. Немирів та/або розроблення і затвердження плану зонування чи детального плану території, яким буде змінено функціональну зону, в якій розміщена вказана земельна ділянка, на виробничу (промислову).

Матеріалами справи стверджується, що враховуючи відмову у наданні містобудівних умов та обмежень (від 19.11.2021 року №2021-11-05), що унеможливило вчинення подальших дій на забезпечення введення Об`єкта в експлуатацію згідно Положення про самочинне будівництво, беручи до уваги початок функціонування ДІАМ, а також те, що допоміжна будівля побудована в 2006 році, загальна її площа згідно технічного паспорту на допоміжну (господарську) будівлю від 29.11.2021 року (№ТІ01:5388-0752-6496-7884) 137 м2 (тобто до 300 м2), згідно розділів 2, 5 Звіту про технічне обстеження відповідна будівля за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (ССГ) та може використовуватися як допоміжна і безпечна для експлуатації, - Товариство спробувало ввести допоміжну будівлю в експлуатацію згідно вимог Порядку проведення технічного обстеження і прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних, будинків, господарських (присадибних) будівель та споруд, будівель і споруд сільськогосподарського призначення, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), збудовані на земельній ділянці відповідного цільового призначення без дозвільного документа на виконання будівельних робіт, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 03.07.2018 року №158.

30.11.2021 р. Товариство звернулося до ДІАМ із заявою про прийняття в експлуатацію об`єкта (вих. №20-18/2065 від 30. 11.2021 р.) до якої було додано один примірник заповненої декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 30.11.2021 року за формою Додатку З до Порядку №158, примірник Звіту про проведення технічного обстеження, а також завірені копії технічного паспорту на допоміжну (господарську) будівлю від 29.11.2021 р. (зареєстрований в Реєстрі будівельної діяльності за №ТІ01:5388-0752-6496-7884), витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на земельну ділянку від 05.02.2020 року №199121892. Декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 30.11.2021 р. було присвоєно наступний реєстраційний номер в Реєстрі будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва: ІУ161211130859.

Позивачем зазначається, що згідно відомостей Реєстру будівельної діяльності про стан розгляду вищезазначеної декларації, що розміщені на порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, доступ до яких отримується при введенні реєстраційного номеру ІУ161211130859 за посиланням https://e-construction.gov.ua/Dermits doc new/search, декларацію про готовність об`єкта до експлуатації ("декларація про готовність за амністією") було повернуто на доопрацювання у зв`язку із невідповідністю виду документа типу реєстраційної дії.

В січні 2022 р. ТОВ "ЛВН ЛІМІТЕД звернувся до ДІАМ із заявою від 04.01.2022 р. №20-30/0009 в якій, керуючись абзацом першим п.5 розділу Ill Порядку №158. просив обґрунтувати причини повернення на доопрацювання декларації та доданих до неї документів, а також повідомити про вид документу, який потрібно подати до органу державного архітектурно-будівельного контролю для введення допоміжної будівлі в експлуатацію

За результатами розгляду заяви Товариства від 04.01.2022 року ДІАМ листом від 31.01.2022 р. №157/04/18-22 (далі - лист ДІАМ від 31.01.2022 року) повідомила ТОВ "ЛВН ЛІМ1ТЕД про наступне: порядок №158 не поширюється на Об`єкт, а тому допоміжна будівля не може бути прийнята в експлуатацію в порядку, передбаченим пунктом 1 розділу III Порядку №158; згідно ст.36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт ... Отримання замовником інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт, крім направлення повідомлення про початок виконання будівельних робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до частини першої цієї статті, не вимагається.

Також зазначено, що механізм набуття права на виконання підготовчих та будівельних робіт визначено Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року №466 (далі - Порядок №466); відповідно до пункту першого ст.39 Закону України "Про регулювання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви... Форма декларації про готовність об`єкта до експлуатації, порядок її подання і реєстрації, механізм прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів визначаються Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року №461 (далі по тексту - Порядок №461).

Суд зазначає, що за доводами позивача допоміжна будівля не відноситься до переліку об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються (відповідний Перелік об актів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, який затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №289 від 06.11.2017 року), враховуючи відмову Відділу містобудування та архітектури Немирівської міської ради від 19.11.2021 року №2021-11-05 у наданні містобудівних умов та обмежень у зв`язку із невідповідністю намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, - заповнення Товариством повідомлення про початок виконання будівельних робіт за формою Додатку 2 до Порядку №466 в частині зазначення інформації щодо містобудівних умов та обмежень, проектної документації (яка розробляється, в т.ч. з урахуванням містобудівних умов та обмежень), назви об`єкта будівництва (яка зазначається відповідно до проектної документації), Генерального проектувальника, головного архітектора (інженера) проекту, відомостей про авторський нагляд (який передбачає контроль за відповідністю будівельно- монтажних робіт проектній документації), експертизу проектної документації, а також безпосереднє подання Товариством відповідного повідомлення про початок виконання будівельних робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю за відсутності містобудівних умов та обмежень не є можливим.

За наслідками розгляду справи суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Згідно ч.1 ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Статтею 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Товариство з обмеженою відповідальністю ЛВН ЛІМІТЕД, ідентифікаційний код 39195903, на підставі Договору купівлі-продажу земельної ділянки не сільськогосподарського призначення, укладеного з Немирівською міською радою 05 лютого 2020 р., посвідченого приватним нотаріусом Немирівського районного нотаріального округу Вінницької області Люлько Л.М. та зареєстрованого в реєстрі за №161 набуло право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0523010100:01:005:0666, площею 5,32 га, яка розташована за адресою: Вінницька обл., м. Немирів, вул. Українська, 14.

Статтею 125 Земельного кодексу України унормовано, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку державну реєстрацію права в державному реєстрі прав на земельну ділянку кадастровий номер 0523010100:01:005:0666 за Товариство з обмеженою відповідальністю ЛВН ЛІМІТЕД проведено 05.02.2020 року про що зроблено запис 35349873.

Позивач зазначає, що після набуття у власність земельної ділянки, Товариством з обмеженою відповідальністю ЛВН Лімітед було виявлено будівлю, що не зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, щодо якої відсутній документ який дає право виконувати будівельні роботи.

Звертаючись до суду з позовом, позивач просить суд визнати за Товариство з обмеженою відповідальністю ЛВН Лімітед право власності на самочинно збудовану допоміжну будівлю, що розташована на земельній ділянці кадастровий номер 0523010100:01:005:0666, яка розташована за адресою: Вінницька обл., м. Немирів, вул. Українська. 14.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання.

Поняття самочинного будівництва, правові підстави та умови визнання права власності на самочинно збудоване нерухоме майно визначені у ст. 376 Цивільного кодексу України, яка є спеціальною в регулюванні спірних правовідносин. Вказана стаття унормовує відносини, що виникають у тих випадках, коли вимоги закону та інших правових актів при створенні нової речі (самочинному будівництві) були порушені.

Так, згідно з ч. 1 ст. 376 Цивільного кодексу України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Відповідно до приписів ч. 2 ст. 376 Цивільного кодексу України особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.

Однак, в окремих випадках ст. 376 Цивільного кодексу України передбачає можливість визнання права власності на самочинно збудоване нерухоме майно в разі наявності обставин, передбачених частинами третьою, п`ятою цієї статті.

Так, частиною 3 ст. 376 Цивільного кодексу України передбачено, що право власності на самочинно збудоване нерухоме майно може бути за рішенням суду визнане за особою, яка здійснила самочинне будівництво на земельній ділянці, що не була їй відведена для цієї мети, за умови надання земельної ділянки у встановленому порядку особі під уже збудоване нерухоме майно. При цьому частиною 5 цієї статті визначено, що на вимогу власника (користувача) земельної ділянки суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на ній, якщо це не порушує права інших осіб.

За загальним правилом кожна особа має право на захист свого цивільного права лише у разі його порушення, невизнання або оспорювання (частина перша статті 15 Цивільного кодексу України. У зв`язку з цим звернення до суду з позовом про визнання права власності на самочинне будівництво має здійснюватися за наявності даних про те, що порушене питання було предметом розгляду компетентного державного органу, рішення якого чи його відсутність дають підстави вважати про наявність спору про право (мало місце звернення до компетентного державного органу про прийняття об`єкта до експлуатації).

Відповідно до статті 392 Цивільного кодексу України власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.

Позивач у спорах про визнання права власності на самочинно збудоване нерухоме майно повинен довести обставини, що складають фактичну підставу такого позову: наявність права позивача на земельну ділянку, на якій збудоване спірне майно; наявність самочинно збудованого майна; відповідність самочинно збудованого нерухомого майна будівельним нормам і правилам; наявність згоди власника земельної ділянки на будівництво нерухомого майна (у випадку, якщо земельна ділянка належить позивачу на праві користування).

Недотримання хоча б однієї із вимог, необхідних для визнання за особою права власності на здійснене ним самочинне будівництво, виключає можливість визнання права власності та є підставою для відмови в задоволенні відповідного позову, заявленого в порядку ст. 376 ЦК України.

Як на доказ відповідності самочинно збудованого нерухомого майна будівельним нормам і правилам позивач посилається на Звіт про проведення технічного обстеження нежитлової будівлі (допоміжної будівлі ) загальною площею 137 кв.м., яка розташована по Вінницька обл., м. Немирів, вул. Українська, 14, яким встановлено можливість її надійної і безпечної експлуатації.

Однак, в розділі 2 даного Звіту зазначено, що об`єкт був збудований у період в 2006 р., тобто до моменту виникнення у позивача права власності на земельну ділянку на якій він знаходиться, що в свою чергу виключає факт будівництва даного приміщення Товариство з обмеженою відповідальністю ЛВН ЛІМІТЕД. Крім того, клас наслідків (відповідальності об"єкта -СС1.

Жодних доказів про наявність у позивача дозвільних документів на право виконання будівельних робіт із будівництва спірного об`єкту та вводу його в експлуатацію у встановленому законодавством порядку позивачем суду не надано і матеріали даної справи таких документів не містять.

Закінчені будівництвом об`єкти підлягають прийняттю в експлуатацію в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Експлуатація не прийнятих у встановленому законодавством порядку об`єктів забороняється.

Статтею 24 Закону України «Про планування і забудову територій» встановлено порядок вирішення питань забудови земельної ділянки, який не дотримано позивачем.

Відповідно до статті 28 Закону України «Про планування і забудову територій» проектна документація на будівництво об`єктів містобудування розробляється відповідно до вихідних даних на проектування із дотриманням вимог державних стандартів, норм і правил, регіональних і місцевих правил забудови та затверджується замовником в установленому законом порядку.

Відповідно до ст. 28-1 Закону України «Про планування і забудову територій» для організації будівництва та підготовки будівельного майданчика до початку виконання будівельних робіт із будівництва об`єкта замовник може отримати дозвіл на виконання підготовчих робіт.

Відповідно до статті 30-1 Закону України «Про планування і забудову територій» прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів здійснюється на підставі сертифікату відповідності, який видається інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю із урахуванням частини четвертої цієї статті.

Для одержання сертифіката відповідності замовник або уповноважена ним особа подає до інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, яка надала дозвіл на виконання будівельних робіт, письмову заяву, до якої додаються: проектна документація на будівництво об`єкта, погоджена та затверджена в установленому законодавством порядку та акт готовності об`єкта до експлуатації, підписаний генпроектувальною та генпідрядною організаціями, субпідрядними організаціями, що здійснювали будівництво, генпроектувальною організацією, замовником, страховою компанією (якщо об`єкт застрахований).

Відповідно до статті 24 Закону України «Про основи містобудування» державний контроль у сфері містобудування здійснюється органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та іншими спеціально уповноваженими на це державними органами.

Матеріали даної справи не містять інформації про наявність у позивача дозвільних документів на право виконання будівельних робіт із будівництва об`єктів та вводу їх в експлуатацію.

Разом з тим, навіть і наявність такого дозволу на будівництво об`єкту містобудування не надає права на початок виконання будівельних робіт без отримання відповідного дозволу на виконання будівельних робіт місцевої інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, без розробленої та затвердженої належним чином проектно-кошторисної документації (ст.ст. 28, 29 вказаного Закону).

Визнання у судовому порядку права власності на об`єкт будівництва не позбавляє позивача обов`язку доведення факту введення його в експлуатацію, що позивачем не здійснено.

Також, суд враховує, що відповідно до ст. 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом. Відмова у державній реєстрації права на нерухомість або правочинів щодо нерухомості, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.

Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

За змістом ч. 2 ст. 3 цього Закону, речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ст. 4 вказаного Закону право власності підлягає обов`язковій державній реєстрації прав.

Згідно з ст. 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону.

Згідно з ч. 1 ст. 6 цього Закону, організаційну систему державної реєстрації прав становлять:

1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;

2) суб`єкти державної реєстрації прав:

- виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації;

- акредитовані суб`єкти;

3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).

Згідно п.п. 1, 3, 9, 10, 11, 12 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.11 № 461, цей Порядок визначає механізм прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів (далі - об`єкти). Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації (далі - декларація).

Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, а також комплексів (будов), до складу яких входять об`єкти з різними класами наслідків (відповідальності), здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі відповідними органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката.

На об`єкті повинні бути виконані всі передбачені проектною документацією згідно з будівельними нормами, стандартами і правилами роботи, а також змонтоване і випробуване обладнання з дотриманням таких особливостей: на об`єкті виробничого призначення, на якому встановлено технологічне обладнання, повинні бути проведені пусконалагоджувальні роботи згідно з технологічним регламентом, передбаченим проектом будівництва, створено безпечні умови для роботи виробничого персоналу та перебування людей відповідно до вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, пожежної та техногенної безпеки, екологічних і санітарних норм.

У випадку визнання права власності на самочинно збудований об`єкт за рішенням суду він приймається в експлуатацію згідно з цим Порядком за умови можливості його надійної та безпечної експлуатації за результатами проведення технічного обстеження такого об`єкта.

Технічне обстеження проводиться суб`єктом господарювання, який має у своєму складі відповідних виконавців, що згідно із Законом України «Про архітектурну діяльність» одержали кваліфікаційний сертифікат, або фізичною особою-підприємцем, яка згідно із зазначеним Законом має кваліфікаційний сертифікат (далі - виконавці).

Технічне обстеження включає такі етапи:

-попереднє (візуальне) обстеження об`єкта, у тому числі огляд і фотографування об`єкта та його конструктивних елементів, виконання обмірів, визначення класу наслідків (відповідальності) об`єкта, аналіз проектної та іншої технічної документації (за наявності);

-детальне (інструментальне) обстеження об`єкта, у тому числі визначення параметрів і характеристик матеріалів, виробів та конструкцій, із залученням фахівців відповідної спеціалізації та атестованих лабораторій (за необхідності).

Якщо етапи технічного обстеження об`єкта, що проводилося, не збігаються з названими етапами, зазначаються фактично пройдені етапи технічного обстеження.

Не дозволяється проведення технічного обстеження виключно за фотографіями, відеозаписами, кресленнями чи іншими документами без візуального огляду об`єкта.

На підставі інформації, отриманої під час технічного обстеження, з урахуванням виду, складності, технічних та інших особливостей об`єкта, проведених заходів, передбачених цим пунктом, а також даних технічного паспорта, проектної та іншої технічної документації на об`єкт (за наявності) виконавець проводить оцінку технічного стану об`єкта та складає звіт про проведення технічного обстеження за формою, наведеною в додатку 1 до цього Порядку.

Пронумерований, прошнурований звіт підписується та скріплюється особистою печаткою виконавця і затверджується суб`єктом господарювання, який проводив технічне обстеження (для юридичних осіб).

Датою прийняття в експлуатацію об`єкта є дата реєстрації декларації або видачі сертифіката.

Експлуатація об`єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачене законодавством) в експлуатацію, забороняється.

Також, суд бере до уваги, що статтею 21 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що рішення державного реєстратора, витяг з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав надаються в електронній та (за бажанням заявника) в паперовій формі.

Витяг з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав за бажанням заявника надається у паперовій формі. Такий витяг у паперовій формі надається з проставленням підпису та печатки державного реєстратора.

Форма та зміст витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав визначаються Кабінетом Міністрів України в Порядку ведення Державного реєстру прав.

Вирішуючи спір у даній справі та надаючи правову оцінку питанню дотримання позивачем законодавчо встановленої процедури оформлення права власності на нерухоме майно судом на підставі ретельної правової оцінки наявних у справі доказів установлено, що будівництво спірного об`єкту нерухомого майна проводилося без отримання належного на початок будівельних робіт дозволу, без розробленої та затвердженої належним чином проектної документації на будівництво, даний об`єкт не прийнятий в експлуатацію у встановленому порядку, він є самочинно збудованим. Жодних доказів про наявність у позивача дозвільних документів на право виконання будівельних робіт із будівництва спірного об`єкту та введення його в експлуатацію у встановленому законодавством порядку до суду не подано і таких доказів в матеріалах справи не міститься.

Крім того, суд повторно констатує, що в розділі 2 Звіту про проведення технічного обстеження нежитлової будівлі (допоміжна будівля) загальною площею 129,52 кв.м. зазначено, що об`єкт був збудований у період 2006 року, тобто до моменту виникнення у позивача права власності на земельну ділянку на якій він знаходиться, що в свою чергу виключає факт будівництва даного приміщення Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛВН Лімітед».

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 18.12.2019 по справі №200/22329/14-ц наголосила, що визнання права власності на об`єкт незавершеного будівництва, не прийнятого до експлуатації, в судовому порядку нормами ЦК України чи іншими нормативними актами не передбачено.

Таким чином, законодавством не передбачено можливості звернення до суду з вимогоюб про визнання права власності на обєкт незавершеного будівництва, який не прийнято у встановленому законом порядку до експлуатації. В такому випадку об`єкт незавершеного будівництва ще не набув статусу нерухомого майна як об`єкта цивільного права.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Частинами 1, 2, 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Згідно з пункту 5 частини 1 статті 237 Господарського процесуального кодексу України при ухваленні рішення суд вирішує питання розподілу між сторонами судових витрат.

У відповідності до частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

За приписами частини 4 статті 129 Господарського процесуального кодексу України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: у разі задоволення позову - на відповідача; у разі відмови в позові - на позивача, у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір залишити за позивачем.

Керуючись ст.ст. 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 91, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В :

1. В позові відмовити.

2. Згідно з приписами ч.1 ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

3. Відповідно до положень ч.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

4. Примірник повного судового рішення надіслати учасникам справи рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення,

Повне рішення складено 12 серпня 2022 р.

Суддя Яремчук Ю.О.

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - позивачу (вул. Миколи Оводова, буд. 38, м. Вінниця)

3,4 - відповідачам (вул. Соборна, буд. 26, м. Немирів, Вінницька обл., 22800) (бульвар Лесі Українки, буд. 26, м. Київ, 01133)

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення02.08.2022
Оприлюднено15.08.2022
Номер документу105696766
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі)

Судовий реєстр по справі —902/156/22

Постанова від 01.08.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Ухвала від 26.07.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Ухвала від 05.07.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Рішення від 25.05.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 18.04.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 30.03.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 03.03.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Постанова від 24.01.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 27.12.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 20.12.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні