ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 серпня 2022 року
м. Київ
справа № 380/2336/20
провадження № К/9901/9029/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Галицької районної адміністрації Львівської міської ради до ОСОБА_1 , третя особа - Львівське міське комунальне підприємство «Айсберг», про зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду у складі судді Братичак У.В. від 26 серпня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Коваля Р.Й., Гуляка В.В., Ільчишин Н.В. від 27 січня 2021 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Відповідачкою, на переконання позивача, без дозвільних документів встановлено кабелі в трубі по дворовому фасаду будинку та три кондиціонери на горищі зазначеного будинку. Відповідачем прийнято розпорядження про демонтаж трьох кондиціонерів, самовільно влаштованих на горищі будинку та труби з кабелем всередині, які проходять по дворовому фасаді з горища до нежитлового приміщення. Оскільки відповідачкою розпорядження позивача не виконано, позивач звернувся до суду з позовом.
Вважаючи на фактичні обставини справи та підстави позову, Суду слід установити: чи вимагається одержання відповідачкою відповідного дозволу на встановлення кондиціонерів?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Галицька районна адміністрація Львівської міської ради звернулась до суду з позовом до ОСОБА_1 , третя особа - Львівське міське комунальне підприємство «Айсберг», про зобов`язання вчинити дії, у якому просила:
- зобов`язати ОСОБА_1 , власника приміщення магазину ( АДРЕСА_1 , за власні кошти демонтувати три кондиціонери, самовільно влаштовані на горищі та трубу з кабелем всередині, які виходять по дворовому фасаді з горища до нежитлового приміщення в будинку АДРЕСА_1 .
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2020 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2021 року, позовні вимоги Галицької районної адміністрації Львівської міської ради було задоволено.
Зобов`язати ОСОБА_1 , власника приміщення магазину ( АДРЕСА_1 , за власні кошти демонтувати три кондиціонери, самовільно влаштовані на горищі будинку та трубу з кабелем всередині, які проходять по дворовому фасаді з горища до нежитлового приміщення в будинку АДРЕСА_1 .
3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що матеріалами справи підтверджується факт невиконання та недотримання відповідачем вимог щодо розміщення технічних елементів (пристроїв) на фасадах будинків. Відповідачем без дозвільних документів встановлено кабель в трубі по дворовому фасаду будинку АДРЕСА_1 та три кондиціонери на горищі зазначеного будинку.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_2 звернулась із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2021 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити Галицькій районній адміністрації Львівської міської ради у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами попередніх інстанцій установлено, що згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 06 лютого 2019 року № 155324517 власником приміщення магазину № НОМЕР_1 а у будинку АДРЕСА_1 є ОСОБА_1 . Балансоутримувачем вказаного будинку є Львівське міське комунальне підприємство «Айсберг».
6. Згідно із рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 09 грудня 2005 року № 1311 «Про затвердження меж історичного ареалу та зони регулювання забудови м. Львова» вул. Наливайка знаходиться у межах історичного ареалу м. Львова.
7. 30 травня 2019 року Львівське міське комунальне підприємство «Айсберг» надіслано ОСОБА_1 попередження від 29 травня 2019 року № 442 щодо надання дозвільних документів на встановлення примусової витяжки на зовнішній частині несучої стіни дворової частини будинку АДРЕСА_1 , а також на встановлення проводів в трубі по дворовому фасаду на горище, які були встановлені з метою подальшого підключення їх до кондиціонерів на дворовому фасаді вищенаведеного будинку.
8. 15 серпня 2019 року адміністративною комісією Франківської районної адміністрації Львівської міської ради прийнято постанову № 634, відповідно до якої ОСОБА_1 будучи власником нежитлового приміщення в будинку АДРЕСА_1 без дозвільних документів встановила примусові витяжки на зовнішній частині несучої стіни дворової частини вказаного будинку, а також встановила кабелі в трубі по дворовому фасаду на горищі з метою подальшого підключення їх до кондиціонерів, у зв`язку з чим на ОСОБА_1 накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу.
9. 20 листопада 2019 року Львівське міське комунальне підприємство «Айсберг» надіслано ОСОБА_1 попередження від 19 листопада 2019 року № 1118 щодо надання дозвільних документів на встановлення трьох кондиціонерів на горищі будинку АДРЕСА_1 .
10. 26 грудня 2019 року адміністративною комісією Франківської районної адміністрації Львівської міської ради прийнято постанову № 888, відповідно до якої ОСОБА_1 самовільно встановила три кондиціонери на горищі будинку АДРЕСА_1 , чим порушила статтю 150 Кодексу України про адміністративні правопорушення, у зв`язку з чим на ОСОБА_1 накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу.
11. 20 січня 2020 року комісією Львівським міським комунальним підприємством «Айсберг» проведено обстеження технічного стану нежитлового приміщення по АДРЕСА_1 та складено відповідний акт, відповідно до якого за вказаною адресою без дозвільних документів встановлено кабелі в трубі по дворовому фасаду будинку АДРЕСА_1 та встановлено три кондиціонери на горищі зазначеного будинку.
12. 20 січня 2020 року Львівське міське комунальне підприємство «Айсберг» надіслано ОСОБА_1 попередження № 48 щодо зобов`язання демонтувати кондиціонери у добровільному порядку з горища будинку по АДРЕСА_1 , а також кабелі в трубі по дворовому фасаду на горищі.
13. 27 січня 2020 року Львівське міське комунальне підприємство «Айсберг» надіслано ОСОБА_1 попередження № 80 щодо зобов`язання демонтувати кондиціонери у добровільному порядку з горища будинку по АДРЕСА_1 , а також кабелі в трубі по дворовому фасаду на горищі.
14. 04 лютого 2020 року головою Галицької районної адміністрації Львівської міської ради прийнято розпорядження № 35 «Про демонтаж трьох кондиціонерів, самовільно влаштованих на горищі будинку АДРЕСА_1 та труби з кабелем всередині, які проходять по дворовому фасаді з горища до нежитлового приміщення в будинку АДРЕСА_1 », яким п. 1 затверджено висновок міжвідомчої комісії Галицького району (протокол від 28 січня 2020 року № 3§1); п. 2 ОСОБА_1 - власнику приміщення магазину (№ 2а) по АДРЕСА_1 за власні кошти демонтувати три кондиціонери, самовільно влаштовані на горищі будинку та трубу з кабелем всередині, які проходять по дворовому фасаді з горища до нежитлового приміщення в будинку АДРЕСА_1 .
15. 03 березня 2020 року комісією Львівського міського комунального підприємства «Айсберг» складено акт про те, що вимоги зазначеного розпорядження № 35 «Про демонтаж трьох кондиціонерів, самовільно влаштованих на горищі будинку АДРЕСА_1 та труби з кабелем всередині, які проходять по дворовому фасаді з горища до нежитлового приміщення в будинку АДРЕСА_1 » не виконано.
16. Уважаючи бездіяльність ОСОБА_1 щодо демонтування трьох кондиціонерів, самовільно влаштованих на горищі будинку та труби з кабелем всередині, які проходять по дворовому фасаді з горища до нежитлового приміщення в будинку АДРЕСА_1 протиправною, Галицька районна адміністрація Львівської міської ради звернулась до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
17. Касаційна скарга обґрунтована тим, що скаржник позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскаржуваним судовим рішенням при розгляді іншої справи № 465/1354/20 за позовом ОСОБА_1 до Франківської районної адміністрації Львівської міської ради про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення. Скаржник зазначає, що оскаржуваними судовими рішеннями встановлено обставини, які мають преюдиційне значення для вирішення справи № 465/1354/20.
18. Також скаржник вказує на те, що судами першої та апеляційної інстанції прийнято рішення без урахування висновків Верховного Суду, викладених в постановах від 27 квітня 2020 року у справі № 461/1439/15-а, від 18 вересня 2018 року у справі № 461/5403/15-а, від 15 березня 2018 року у справі № 461/3249/16, від 11 грудня 2018 року у справі № 914/489/18, від 11 лютого 2020 року у справі № 826/2935/14, від 02 жовтня 2018 року у справі № 2а-15994/12/2670, якими визначено, що встановлення труби на стіні будинку, яка виходить у внутрішній двір та кондиціонерів у горищі, не є переобладнанням приміщення, а тому отримання дозволу на його встановлення не потребує.
19. Галицькою районною адміністрацією Львівської міської ради подано відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2021 року, у якому вона просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права
20. Порядок розгляду питань щодо розміщення технічних елементів (пристроїв) на фасадах та зовнішніх частинах будинків і споруд у м. Львові уповноваженими на це виконавчими органами Львівської міської ради, врегульовано Положенням про порядок розміщення технічних елементів (пристроїв) на фасадах та зовнішніх частинах будинків і споруд на території м. Львова, затверджене рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 01 лютого 2002 року № 28 (далі - Положення № 28).
21. Відповідно до підпункту 2.1.4 пункту 2.1 Положення № 28 технічними елементами (пристроями), що розміщуються ззовні на будівельних конструкціях житлової, громадської і виробничої забудови є пристрої і устаткування систем опалення, вентиляції та кондиціонування повітря.
22. Згідно із пунктом 3.1 Положення № 28 забороняється розміщення та встановлення технічних елементів (пристроїв), перелічених у підпунктах 2.1.1, 2.1.3, 2.1.4, 2.1.5, 2.1.6 пункту 2.1, на видимих зі сторони вулиць та площ фасадах та зовнішніх частинах будинків і споруд, які знаходяться на території історичного ареалу, а також на усіх фасадах та зовнішніх частинах будинків і споруд - пам`ятках архітектури.
23. Підпунктом 3.3.2 пункту 3.3 Положення № 28 передбачено, що заборонено встановлення без відповідного дозволу технічних елементів (пристроїв), перелічених у підпунктах 2.1.1, 2.1.3, 2.1.4, 2.1.5, на невидимих зі сторони вулиць (площ) фасадах, стінах будинків і споруд, які знаходяться на території історичного ареалу м. Львова.
24. Згідно із розділом 4 Положення № 28 дозволи на розміщення технічних елементів (пристроїв) на фасадах, торцевих стінах, зовнішніх будівельних конструкціях будинків і споруд надає районна адміністрація на підставі звернення юридичних і фізичних осіб, з вказанням місця розміщення елемента (пристрою). Розміщення технічних елементів (пристроїв) на будинках і спорудах, розташованих на території історичного ареалу міста, додатково погоджується з управлінням охорони історичного середовища.
25. Питання відповідальності за порушення порядку розміщення технічних елементів (пристроїв), врегульовано пунктом 5 Положення № 28.
26. Вказаним пунктом Положенням № 28 передбачено, що у випадках виявлення розміщення технічних елементів (пристроїв), що не відповідають вимогам цього Положення, відповідальні львівські комунальні підприємства, що обслуговують житловий фонд, і відомчі житлово-експлуатаційні підприємства видають особі, що встановила технічний елемент (пристрій), припис про усунення порушень у місячний термін. У випадках виявлення технічних елементів (пристроїв), встановлених з порушенням вимог підпунктів 3.1.1 і 3.1.2, вказаними органами та установами видається припис про негайне усунення порушень.
У випадках зволікання з усуненням порушень та у випадках самовільного встановлення технічних елементів (пристроїв), перелічених у підпунктах 2.1.1, 2.1.2, 2.1.3, 2.1.4, 2.1.5 підрозділи, до компетенції яких відносяться питання контролю за використанням та експлуатацією житлового фонду, контролю за веденням будівництва, вживають заходи, передбачені встановленим порядком: складають протокол про вчинення адмінправопорушення та подають його разом з іншими документами на розгляд адміністративної комісії при районній адміністрації для притягнення фізичної чи юридичної особи до адміністративної відповідальності за самовільну зміну зовнішнього вигляду фасаду будівлі чи споруди та недотримання правил користування і експлуатації житлового фонду.
Львівські комунальні підприємства, що обслуговують житловий фонд, і відомчі житлово-експлуатаційні підприємства передають у районну адміністрацію акт обстеження технічного елемента (пристрою) та матеріали про притягнення до адміністративної відповідальності фізичної чи юридичної особи для подальшого розгляду цього питання на міжвідомчій комісії районної адміністрації.
Міжвідомча комісія у двотижневий термін готує висновок про відповідність чи невідповідність розміщення технічного елемента (пристрою) для підготовки відповідного розпорядження голови районної адміністрації.
Голова районної адміністрації у двотижневий термін на підставі підготовлених матеріалів приймає розпорядження про демонтаж технічного елемента (пристрою). Копія розпорядження голови районної адміністрації про демонтаж технічного елемента (пристрою) надсилається юридичній чи фізичній особі, яка вчинила правопорушення.
У разі невиконання припису про негайне усунення порушень при виявленні технічних елементів (пристроїв), встановлених з порушенням вимог підпунктів 3.1.1 і 3.1.2, головою районної адміністрації у дводенний термін видається розпорядження про демонтаж технічного елемента (пристрою). Демонтаж технічних елементів (пристроїв), перелічених у підпунктах 2.1.2, 2.1.3, 2.1.4, 2.1.5, здійснюють власники цих елементів (пристроїв).
27. Відповідно до пунктів 4.34, 4.66 Положення про районні адміністрації Львівської міської ради, затверджене рішенням Львівської міської ради від 01 листопада 2016 року № 977, до повноважень районної адміністрації належить, зокрема здійснення контролю за утриманням будинків (квартир), які належать громадянам, а також прилеглих територій, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян; звернення до судових органів з позовними заявами зі інших справ, які виникають у процесі здійснення наданих районній адміністрації повноважень.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
28. Отже, до повноважень районних у м. Львові адміністрацій належить, окрім іншого, здійснення контролю за утриманням будинків (квартир) та затвердження висновків міжвідомчої комісії при відповідній районній адміністрації про впорядкування розміщення технічних елементів на фасадах будинків, в тому числі з питань, які стосуються демонтажу таких елементів.
29. Поряд із цим, варто зауважити, що право на реалізацію таких повноважень виникає у відповідача лише у разі виявлення самовільно встановлених елементів на фасадах будинків.
31. В силу приписів Положення про районні адміністрації Львівської міської ради, Галицька районна адміністрація Львівської міської ради наділена повноваженнями звернення до суду з позовними заявами у справах, які виникають у процесі здійснення наданих їй повноважень.
32. За визначенням пункту 2.2 Положення № 28 самовільним встановленням технічних елементів (пристроїв) визнається встановлення технічних елементів (пристроїв) ззовні будинків і споруд без оформлення у встановленому порядку дозволу на їх розміщення та без дотримання вимог цього Положення.
33. Обов`язковість одержання відповідного дозволу стосується розміщення технічних елементів (пристроїв), зокрема систем опалення, вентиляції та кондиціонування повітря на невидимих зі сторони вулиць (площ) фасадах, стінах будинків і споруд, які знаходяться на території історичного ареалу м. Львова.
34. Згідно із рішенням виконкому Львівської міської ради від 09 грудня 2005 року № 1311 «Про затвердження меж історичного ареалу та зони регулювання забудови міста Львова» вул. Наливайка знаходиться у межах історичного ареалу м. Львова.
35. Як установлено судами попередніх інстанцій, вул. І Наливайка у м. Львові знаходиться у межах історичного ареалу м. Львова. Дозвіл на встановлення технічних елементів (пристроїв) на фасаді цього будинку відповідачу не видавався.
36. При цьому, дозволи на розміщення технічних елементів (пристроїв) на фасадах, торцевих стінах, зовнішніх будівельних конструкціях будинків і споруд надає районна адміністрація на підставі звернення юридичних і фізичних осіб з вказанням місця розміщення елементу (пристрою). Розміщення технічних елементів на території історичного ареалу міста, додатково погоджується з управлінням охорони історичного середовища, чого відповідачами зроблено не було.
37. Таким чином, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про невиконання та недотримання відповідачами вимог законодавства у сфері впорядкування та розміщення технічних елементів (пристроїв), а також відсутності виконання виявленого порушення, що є підставою задоволення заявленого позову.
38. Посилання позивача у касаційній скарзі на те, що судами першої та апеляційної інстанції прийнято рішення без урахування висновків Верховного Суду, викладених в постановах від 27 квітня 2020 року у справі № 461/1439/15-а, від 18 вересня 2018 року у справі № 461/5403/15-а, від 15 березня 2018 року у справі № 461/3249/16, від 11 грудня 2018 року у справі № 914/489/18, від 11 лютого 2020 року у справі № 826/2935/14, від 02 жовтня 2018 року у справі № 2а-15994/12/2670, згідно яких встановлення труби на стіні будинку, яка виходить у внутрішній двір та кондиціонерів у горищі не є переобладнанням приміщення, а тому отримання дозволу на його встановлення не потребує є безпідставним, виходячи з наступного.
39. У справах 461/1439/15-а, № 461/5403/15, № 461/3249/16 Верховний Суд роблячи висновок про те, що обов`язковість одержання відповідного дозволу стосується лише розміщення технічних елементів (пристроїв) на видимих зі сторони вулиць (площ) фасадах, стінах будинків і споруд, розташованих у межах історико-культурної заповідної території м. Львова керувались Положення № 28 у первинній редакції (від 01 лютого 2002 року). Пунктом 3.3.2 Положення № 28 у первинній редакції (від 01 лютого 2002 року) було встановлено, що забороняється встановлення без відповідного дозволу технічних елементів (пристроїв) перелічених у підпунктах 2.8.3, 2.8.4, 2.8.5 на видимих зі сторони вулиць (площ), фасадах, стінах будинків і споруд - у межах історико-культурної заповідної території м. Львова.
40. Рішенням Львівської міської ради від 09 вересня 2011року № 833 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 01 лютого 2002 року № 28» внесено зміни до рішення виконавчого комітету від 01 лютого 2002 року № 28 «Про впорядкування розміщення технічних елементів (пристроїв) на фасадах будинків на території м. Львова», якими викладено додаток у новій редакції.
41. Згідно редакції пункту 3.3.2 Положення № 28 заборонено встановлення без відповідного дозволу технічних елементів (пристроїв), перелічених у підпунктах 2.1.1, 2.1.3, 2.1.4, 2.1.5, на невидимих зі сторони вулиць (площ) фасадах, стінах будинків і споруд, які знаходяться на території історичного ареалу м. Львова.
42. У справах № 914/489/18, № 826/2935/14, № 2а-15994/12/2670 Верховний Суд не формував правової позиції щодо застосування норм права, оскільки у зазначених справах Судом скасовано рішення судів попередніх інстанції та направлено справу на новий розгляд (№ 914/489/18, № 826/2935/14) чи для продовження розгляду (№ 2а-15994/12/2670).
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
43. За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності до норм матеріального права, що підлягають застосуванню до цих правовідносин, при дотриманні норм процесуального права; у них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2021 року - без змін.
Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Н.В. Коваленко
Судді Я.О. Берназюк
В.М. Шарапа
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2022 |
Оприлюднено | 22.08.2022 |
Номер документу | 105808525 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні