ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №380/10485/22
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 вересня 2022 року
Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Хоми О.П., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження в м. Львові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІОЛАН ТРЕЙД» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю «ВІОЛАН ТРЕЙД» ( далі позивач, ТзОВ «ВІОЛАН ТРЕЙД») звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач-1, ГУ ДПС у Львівській області), Державної податкової служби України (далі відповідач-2, ДПС України), в якому просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення ГУ ДПС у Львівській області: від 02.06.2022 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №6898113/42825891, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 29.04.2022; від 21.06.2022 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №6942007/42825891, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 05.05.2022; від 21.06.2022 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №6942006/42825891, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 25.05.2022;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати подані позивачем податкові накладні №1 від 29.04.2022, №1 від 05.05.2022 та №2 від 25.05.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних датами їх фактичного подання до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги мотивовані тим, що ТзОВ «ВІОЛАН ТРЕЙД» подано на реєстрацію податкові накладні: №1 від 29.04.2022, №1 від 05.05.2022 та №2 від 25.05.2022. Податковим органом вказані податкові накладні прийнято, але реєстрація зупинена. Виявлені помилки: «Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». ТзОВ «ВІОЛАН ТРЕЙД» вказує, що ГУ ДПС у Львівській області у квитанціях про зупинення реєстрації кожної податкової накладної не зазначило конкретного переліку документів, необхідних для реєстрації податкових накладних. Після отримання квитанції платником податків надано контролюючому органу пояснення та усі належні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій. Однак оскарженими рішеннями відповідач відмовив у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних і типових форм та галузевої специфіки, накладних; договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. При цьому, ГУ ДПС у Львівській області не зазначено які саме документи не долучено позивачем. Додатково вказав, що у квитанціях, на підставі яких була зупинена реєстрація податкових накладних, відповідачем-1 не обґрунтовано визначення Критерію ризиковості здійснення операції. Вважає спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними, тому просить такі скасувати.
Відповідачами позову не визнано з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, зміст яких полягає у тому, що наданих платником податків копій документів по податкових накладних від 29.04.2022 №1, від 05.05.2022 №1 та від 25.05.2022 №2 було не достатньо для прийняття рішення про їх реєстрацію. Вказує, що реєстрацію спірних накладних було зупинено у зв`язку з тим, що позивач відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (включено до Переліку ризикових суб`єктів господарювання). Позивачем не оскаржувалося рішення про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріями ризиковості платника податку. Зазначає, що ТзОВ «ВІОЛАН ТРЕЙД» не долучено видаткової накладної, сертифіката якості виробника, акта прийому-передачі складських документів, відомостей про наявні основні засоби (форма 20-ОПП), документів на придбання товару, документів щодо транспортування, розрахункових документів. Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні зазначили, що такі позовні вимоги не можуть бути задоволеними у запропонований позивач спосіб, оскільки реєстрація податкових накладних є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією відповідного органу. Вважають оскаржувані рішення законними, просили у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою суду від 04.08.2022 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою від 10.08.2022 відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін.
Відповідачем-1, який також представляє інтереси відповідача-2, 24.08.2022 (вх. № 55013ел) подано відзив на позовну заяву.
До відзиву на позовну заяву долучено клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та клопотання про перехід в загальне позовне провадження
Ухвалою від 25.08.2022 відмовлено у задоволені клопотання про перехід в загальне позовне провадження.
Ухвалою від 25.08.2022 відмовлено у задоволені клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (виклик ликом) сторін.
Відповідно до довідок про доставку електронного листа, до електронного кабінету ДПС України в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі доставлено: 02.08.2022 позовну заяву з копіями доданих до позовної заяви документів (тобто у день надходження позову до суду) та 10.08.2022 - ухвалу від 10.08.2022 відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі без виклику сторін (тобто у день прийняття судом цієї ухвали).
Суд, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Позивач ТзОВ «ВІОЛАН ТРЕЙД», зареєстрований як суб`єкт підприємницької діяльності з присвоєнням коду ЄДРПОУ 42825891.
Між ТОВ «КОАЛ ГРУП» (постачальник) та ТзОВ «ВІОЛАН ТРЕЙД» (покупець) укладено договір доставки від 05.04.2021 №050421 (далі договір від 05.04.2021 №050421).
Відповідно до п.1.1 Договору на умовах, викладених у розділах цього Договору, Постачальник зобов`язується передати у власність, а Покупець прийняти та сплатити вугілля, вугільну продукцію, шляхом вуглевмісний та інше, іменовані надалі Товар, в асортименті, за цінами, у кількості і в терміни, вказані в Специфікаціях, оформлених у вигляді Додатків до цього Договору, які є невід`ємною частиною.
На підтвердження виконання договірних зобов`язань з поставки товару між ТОВ «КОАЛ ГРУП» та ТзОВ «ВІОЛАН ТРЕЙД» складено:
- накладну №2 від 12.05.2022;
- акт від 12.05.2022 прийому-передачі вугільної продукції до договору №050421 від 05.04.2021;
- лист ТОВ «КОАЛ ГРУП» №12/05-2 від 12.05.2022.
Оплату за придбаний у ТОВ «КОАЛ ГРУП» товар позивачем здійснено за платіжними дорученнями: від 10.05.2022 №40 ; від 13.05.2022 №41; від 25.05.2022 №47; від 31.05.2022 №48.
Придбані ТзОВ «ВІОЛАН ТРЕЙД» у ТОВ «КОАЛ ГРУП» товари в подальшому були реалізовані ТОВ «КАРАВАН Т.У.Р» на підставі укладеного між ними договору поставки №22/2 від 22.02.2022 (далі договір №22/2 від 22.02.2022), відповідно до якого позивач є постачальником, а ТОВ «КАРАВАН Т.У.Р» - покупцем.
Відповідно до п.1.1 Договору №22/2 від 22.02.2022 на умовах, викладених у розділах цього Договору, Постачальник зобов`язується передати у власність, а Покупець прийняти та сплатити вугільну продукцію, вугілля не поіменоване в алфавіті, вугільна фракція дрібнодисперсна, вуглевміщуючі відходи іменовану надалі товар в асортименті, за цінами, у кількості і в терміни, вказані в Специфікаціях, оформлених у вигляді Додатків до цього Договору, які є невід`ємною частиною.
На підтвердження виконання договірних зобов`язань з поставки товару між ТзОВ «ВІОЛАН ТРЕЙД» та ТОВ «КАРАВАН Т.У.Р» складено такі документи:
- рахунок на оплату №1 від 29.04.2022;
- видаткова накладна №1 від 12.05.2022;
- акт № 1 прийому-передачі товару згідно з договору поставки продукції №22/02 від 22.02.2022;
- залізнична накладна від 12.05.2022;
- посвідчення №48 від 12.05.2022 про якість вугілля антрацита.
ТОВ «КАРАВАН Т.У.Р» оплачено за Товар придбаний у ТзОВ «ВІОЛАН ТРЕЙД», що підтверджується платіжними дорученнями; від 05.05.2022 №509; від 29.04.2022 №505; від 25.05.2022 №531.
За результатами господарської діяльності між ТзОВ «ВІОЛАН ТРЕЙД» та ТОВ «КАРАВАН Т.У.Р», позивачем складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні від 29.04.2022 №1, від 05.05.2022 №1, від 25.05.2022 №2.
Вказані податкові накладні доставлено до ДПС України, документ прийнято, реєстрацію зупинено, що підтверджено наявними в матеріалах справи квитанціями про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставами для зупинення реєстрації кожної податкової накладної вказано наступне: «Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».
Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ТзОВ «ВІОЛАН ТРЕЙД» на виконання вимог квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних направлено на адресу ГУ ДПС у Львівській області, Червоноградська ДПІ (місто Червоноград) повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено щодо кожної податкової накладної, разом з яким направлено копії документів, якими позивач обґрунтовував пояснення щодо здійснення господарських операцій.
Вказана обставина відповідачами не заперечується.
За наслідками розгляду повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, відповідачем-1 прийнято такі рішення:
- щодо податкової накладної від 29.04.2022 №1 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.06.2022 №6898113/42825891;
- щодо податкової накладної від 05.05.2022 №1 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.06.2022 №6942007/42825891;
- щодо податкової накладної від 25.05.2022 №2 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.06.2022 №6942006/42825891.
Підставою відмови у реєстрації податкової накладної від 29.04.2022 №1 вказано ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки.
Підставою відмови у реєстрації податкових накладних від 05.05.2022 № та від 25.05.2022 №2 у рішеннях вказано ненадання платником податку договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових ранків.
Позивачем оскаржено спірні рішення в адміністративному порядку, за результатами розгляду скарг такі рішення залишено без змін, а скарги без задоволення.
Не погодившись з рішеннями податкового органу від 02.06.2022 №6898113/42825891, від 21.06.2022 №6942007/42825891, від 21.06.2022 №6942006/42825891, позивач звернувся до суду з цим позовом.
При вирішенні спору суд виходив із такого.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - Податковий кодекс).
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Згідно з пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні норми містяться у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів.12. від 11.12. 2019 № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності Критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій Критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пунктів 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному Критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) Критерій (Критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним Критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як встановлено судом, реєстрацію податкових накладних від 29.04.2022 №1, від 05.05.2022 № та від 25.05.2022 №2 зупинено з тих підстав, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Перелік критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість наведений в Додатку 1 до Порядку № 1165.
Пунктом 8 зазначеного Додатку 1 передбачено такий критерій ризиковості платника податку на додану вартість як: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Надіслані позивачу квитанції щодо зупинення реєстрації податкових накладних містять лише вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН та загальне посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
ГУ ДПС Львівській області за наслідками проведеного моніторингу зупинено реєстрацію вказаних податкових накладних та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про її реєстрацію.
Зокрема, з наявних в матеріалах справи квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних від 30.05.2022, від 14.06.2022, від 14.06.2022 судом встановлено, що такі містять вимоги про надання пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідного рішення.
Суд звертає увагу, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Суд звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Саме такий висновок зроблено Верховним Судом у подібних правовідносинах в постановах від 18.06.2019 у справі № 0740/804/18, від 05.08.2021 справі 816/2222/18.
Судом встановлено, що позивач надав контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати.
Згідно з оскаржуваними рішеннями позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податків податку договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових ранків. При цьому, ГУ ДПС у Львівській області в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не вказано необхідність доручення саме вказаних документів.
Таким чином, відповідач 1, як при зупиненні реєстрації податкових накладних від 29.04.2022 №1, від 05.05.2022 №1 та від 25.05.2022 №2 так і при винесенні оскаржуваних рішень, обмежився лише загальними фразами та не вказав конкретно, які ж саме документи не подані і що вони мали б підтвердити або спростувати.
За таких обставин суд зазначає, що рішення ГУ ДПС у Львівській області від 02.06.2022 №6898113/42825891, від 21.06.2022 №6942007/42825891, від 21.06.2022 №6942006/42825891 не є обґрунтованими та вмотивованими, та не містять переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття, оскільки не встановлюють, які саме первинні та розрахункові документи позивач не надав податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Суд проаналізував надані позивачем документи, якими оформлено здійснення господарської операції, та дійшов висновку, що такі відповідають вимогам діючого законодавства до первинних документів та розрахункових документів.
При цьому, оскільки зміст господарських правовідносин є предметом дослідження в ході проведення податкової перевірки, то в межах спірних правовідносин у контролюючого органу відсутні правові підстави для відмови у реєстрації податкових накладних від 29.04.2022 №1, від 05.05.2022 №1 та від 25.05.2022 №2 з підстав наявності чи відсутності певних документів.
При цьому, судом не надається оцінка доводам відповідачів, зазначених у відзиві на позовну заяву, зокрема щодо відсутності видаткової накладної, сертифіката якості виробника, акта прийому-передачі складських документів, відомостей про наявні основні засоби (форма 20-ОПП), документів на придбання товару, документів щодо транспортування, розрахункових документів, оскільки, як встановлено судом, відповідач-1 у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не вказував на необхідність подання ТзОВ «ВІОЛАН ТРЕЙД» саме таких документів.
Щодо доводів відповідача-1 про те, що реєстрацію спірних податкових накладних було зупинено у зв`язку з тим, що позивач відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, суд зазначає таке.
Як встановлено судом вище, у квитанціях не зазначено конкретної інформації щодо ризиковості платника податку, достатньої для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, на підставі яких здійснено зупинення реєстрації податкової накладної, а зазначено лише загальне посилання на відповідність платника податку критерію ризиковості платника податку.
Крім того, у квитанціях відсутній перелік документів, необхідних для подання позивачем для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Також у вказаних квитанціях запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Сформована у такий спосіб пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює норми підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165.
Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.
У постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Відповідно до вимог частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Верховний Суд у справі №640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 Критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
Відповідачем - 1 не подано належних доказів правомірності прийняття ГУ ДПС у Львівській області рішень від 02.06.2022 №6898113/42825891, від 21.06.2022 №6942007/42825891, від 21.06.2022 №6942006/42825891.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Перевіривши рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 02.06.2022 №6898113/42825891, від 21.06.2022 №6942007/42825891, від 21.06.2022 №6942006/42825891, суд дійшов переконання, що такі прийнято відповідачем-1 без урахування вимог Податкового кодексу України та з порушенням передбачених статтею 2 КАС України принципів, тому їх слід визнати протиправними та скасувати, задовольнивши позовні вимоги про їх оскарження.
Позовні вимоги про зобов`язання відповідача - 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 29.04.2022 №1, від 05.05.2022 №1 та від 25.05.2022 №2 є похідними від позовних вимог про оскарження рішень про відмову в їх реєстрації.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Вказане спростовує доводи відповідача-2, що в межах даних правовідносин повноваження ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією відповідного органу.
Оскільки рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних від 02.06.2022 №6898113/42825891, від 21.06.2022 №6942007/42825891, від 21.06.2022 №6942006/42825891 є протиправними та підлягають скасуванню з мотивів, наведених судом вище, то ураховуючи норми Порядку №1246, підлягають до задоволення і позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 29.04.2022 №1, від 05.05.2022 №1 та від 25.05.2022 №2 датою їх подання на реєстрацію.
Відповідно до статті 139 КАС України підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Львівській та ДПС України порівну понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору, сплаченого згідно до платіжних доручень №69 від 27.07.2022 у розмірі 4 962 грн та №74 від 08.08.2022 у розмірі 2 481 грн.
Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в :
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІОЛАН ТРЕЙД» (вул. С. Бандери, буд. 50, м. Червоноград, Львівська область, 80100, код ЄДРПОУ 42825891) до Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ ВП 43968090), Державної податкової служби України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79026, код ЄДРПОУ 43143039), яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.06.2022 №6898113/42825891 про відмову в реєстрації податкової накладної від 29.04.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 29.04.2022 №1, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ВІОЛАН ТРЕЙД» (вул. С. Бандери, буд. 50, м. Червоноград, Львівська область, 80100, код ЄДРПОУ 42825891), датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79026, код ЄДРПОУ 43143039), яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.06.2022 №6942007/42825891 про відмову в реєстрації податкової накладної від 05.05.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 05.05.2022 №1, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ВІОЛАН ТРЕЙД» (вул. С. Бандери, буд. 50, м. Червоноград, Львівська область, 80100, код ЄДРПОУ 42825891), датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79026, код ЄДРПОУ 43143039), яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.06.2022 №6942006/42825891 про відмову в реєстрації податкової накладної від 25.05.2022 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 25.05.2022 №2, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ВІОЛАН ТРЕЙД» (вул. С. Бандери, буд. 50, м. Червоноград, Львівська область, 80100, код ЄДРПОУ 42825891), датою її подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ 43143039) та Державної податкової служби України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) по 3 721 (три тисячі сімсот двадцять одна) грн 50 к. судових витрат в користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІОЛАН ТРЕЙД» (вул. С. Бандери, буд. 50, м. Червоноград, Львівська область, 80100, код ЄДРПОУ 42825891).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.П. Хома
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2022 |
Оприлюднено | 08.09.2022 |
Номер документу | 106084922 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Хома Олена Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні