ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 серпня 2022 року м. Київ № 640/17870/20
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Літвінової А.В. розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Роял Транс»
до Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки
про протиправними та скасування постанов про застосування адміністративно-штрафу,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «Роял Транс» (далі - позивач) з позовом до Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (далі - відповідач), в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати розрахунок №024249 від 12.06.2020 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування згідно товарно-транспортної накладної від 12.06.2020 №341 на суму 113,60 євро, складений Київським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки;
- визнати протиправним та скасувати розрахунок №235539 від 12.06.2020 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування до акту від 11.06.2020 №330 на суму 460,08 євро, складений Київським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки;
- визнати протиправним та скасувати розрахунок №235538 від 12.06.2020 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування згідно товарно-транспортної накладної від 12.06.2020 №235538 на суму 715,68 євро, складений Київським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки;
- визнати протиправною та скасувати постанову Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки №205383 від 14.07.2020 про застосування адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17000 гривень;
- визнати протиправною та скасувати постанову Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки №205382 від 14.07.2020 про застосування адміністративно-господарського штрафу в розмірі 34000 гривень;
- визнати протиправною та скасувати постанову Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки №205384 від 14.07.2020 про застосування адміністративно-господарського штрафу в розмірі 8500 гривень;
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.08.2020 відкрито спрощене провадження у справі №640/17870/20 без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
В обґрунтування заявлених вимог позивачем зазначено, що під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.
Також позивач зауважив, що автомобілі перевозили польовошпатову сировину, що відповідно до ДСТУ є сипучим вантажем. На думку позивача, слід враховувати і властивості вантажу, який перевозив автомобіль, а саме польовошпатову сировину, яка є подільним вантажем, що може переміщуватися по всім осям транспортного засобу під час руху. А тому проведення зважування у русі, шляхом поосьвого заїзду тягача на платформу ваг, без дотримання часу, необхідного для врівноваження сипучого (подільного) вантажу не може дати достовірних результатів навантаження на одну вісь транспортного засобу, адже це не дозволяє врахувати перерозподіл тиску на осі та зсув центру ваги під час нахилу тягача при заїзді на платформу ваг, тоді як вантаж, в силу своїх властивостей, легко деформується під дією мінімальних сил. Вказано, що станом на дату проведення перевірок згаданий автомобіль марки Volvo FH 13.480, державний номер НОМЕР_1 , 2007 року випуску перебував у користуванні ОСОБА_1 .
Тобто, під час проведення перевірок посадовими особами відповідача не було з`ясовано та не встановлено належними доказами особу автомобільного перевізника.
Відповідач подав відзив на позовну заяву якому вказав на необґрунтованість та відсутність підстав для задоволення позовних вимог. Відповідачем вказано, що зважування транспортного засобу здійснювалося на повіреному належним чином засобі вимірювальної техніки про що свідчить Свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки (Додатки) відповідно до пункту 11 Порядку 879. Документи на ваги завжди знаходяться у пункті здійснення габаритно- вагового контролю та надаються всім водіям для ознайомлення. З огляду на аргументи позивача, з приводу того факту, що на час проведення рейдової перевірки методика зважування транспортних засобів, що здійснюють перевезення рідких вантажів (сипучих), - відсутня, зазначено, що відсутність методики проведення габаритно-вагового контролю, не є підставою, яка звільняє перевізників від відповідальності за перевищення вагових та габаритних параметрів транспортного засобу та від обов`язку по внесенню плати за таке перевищення.
Позивачем подано відповідь на відзив, в якій додатково наголошено на обгрунтованості позовних вимог.
Ухвалою окружного адміністративного суду міста Києві від 22.08.2022 провадження в адміністративній справі №640/17870/20 за позовом за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «РОЯЛ ТРАНС» до Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в частині позовних вимог про визнання протиправними та скасування розрахунків №024249 від 12.06.2020 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування згідно товарно-транспортної накладної від 12.06.2020 №341 на суму 113,60 євро, складений Київським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки; №235539 від 12.06.2020 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування до акту від 11.06.2020 №330 на суму 460,08 євро, складений Київським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки; №235538 від 12.06.2020 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування згідно товарно-транспортної накладної від 12.06.2020 №235538 на суму 715,68 євро, складений Київським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки у відношенні Товариства з обмеженою відповідальністю "РОЯЛ ТРАНС" закрито.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд,
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, 12.06.2020 контролюючими особами Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки відповідно до направлення на рейдову перевірку №000193 від 11.06.2020 проводилася рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні вантажні перевезення вантажів та пасажирів.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 №422 (далі - Порядок №422), співробітниками Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки проведена перевірка: транспортного засобу марки VOLVO, номерний знак НОМЕР_2 , з причіпом (напівпричіпом) марки WELTON, моделі NW335T, реєстраційний номер НОМЕР_3 .
Результати зважування оформлені довідкою від 12.06.2020 №235539 у якій, зокрема, зафіксовано, що загальна маса транспортного засобу складає 39,92 т, маса першої осі - 5,5 т, другої осі - 8,74 т., третьої осі - 8,42 т., четвертої осі - 8,56 т, п`ятої осі - 8,7 т.
З урахуванням наведеного посадовою особою, яка здійснює габаритно-ваговий контроль, складено та акт від 12.06.2020 №235539 про перевищення транспортним засобом нормативно вагових параметрів у якому, зокрема, зафіксовано, що навантаження на що навантаження на строєну вісь склало 25,68 т при нормативно допустимому - 22 т. Водій вказаного транспортного засобу відмовився від підпису акту.
До акту від 12.06.2020 №235539 складено розрахунок плати за проїзд, великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів згідно якого у зв`язку із перевищення нормативного навантаження на строєну вісь на 16,73 %, визначено плату за проїзд у розмірі 460,08 Євро.
Також посадовою особою, яка здійснює габаритно-ваговий контроль, складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства автомобільним транспортом під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 12.06.2020 №235539 автомобільним транспортного засобу марки VOLVO, номерний знак НОМЕР_2 , з причіпом (напівпричіпом) марки WELTON, моделі NW335T, реєстраційний номер НОМЕР_3 , виявлено порушення вимог статті 48 Закону №2344-III, а саме перевезення вантажу з перевищенням нормативно-вагових параметрів від 10% до 20%, при перевезенні вантажу без дозволу. Відповідальність за таке порушення передбачена абзацом 15 частини першої статті 60 Закону №2344-III.
В акті від 12.06.2020 №235498 вказано, що водій відмовився від надання пояснень та підпису акту.
Заступником начальника Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки розглянуто справу про порушення вимог законодавства, норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом по акту №235539, та складено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 14.07.2020 №205383 у якій констатовано факт перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20%, за що передбачено відповідальність абзацом 15 частини першої статті 60 Закону №2344-III, та на підставі вказаної норми застосовано до ТОВ "РОЯЛ ТРАНС" адміністративно-господарський штрафу сумі 17000 грн.
Співробітниками Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки проведена перевірка: транспортного засобу марки VOLVO, номерний знак НОМЕР_2 , з причіпом (напівпричіпом) марки WІELTON, моделі NW335T, реєстраційний номер НОМЕР_3 .
Результати зважування оформлені довідкою від 12.06.2020 №043228 у якій, зокрема, зафіксовано, що загальна маса транспортного засобу складає 39,22 т, маса першої осі - 5,76 т, другої осі - 10,16 т., третьої осі - 7,82 т., четвертої осі - 7,68 т, п`ятої осі - 7,80 т.
З урахуванням наведеного посадовою особою, яка здійснює габаритно-ваговий контроль, складено та акт від 12.06.2020 №024249 про перевищення транспортним засобом нормативно вагових параметрів.
До акту від 12.06.2020 №024249 складено розрахунок плати за проїзд, великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів згідно якого у зв`язку із перевищення нормативного навантаження на строєну вісь на 5,9 %, визначено плату за проїзд у розмірі 113,6 Євро.
Також посадовою особою, яка здійснює габаритно-ваговий контроль, складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства автомобільним транспортом під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 12.06.2020 №235498 автомобільним транспортного засобу марки VOLVO, номерний знак НОМЕР_2 , виявлено порушення вимог статті 48 Закону №2344-III, а саме перевезення вантажу з перевищенням нормативно-вагових параметрів від 5% до 10% включно, при перевезенні вантажу без дозволу. Відповідальність за таке порушення передбачена абзацом 14 частини першої статті 60 Закону №2344-III.
В акті від 12.06.2020 №235498 вказано, що водій відмовився від надання пояснень та підпису акту.
Заступником начальника Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки розглянуто справу про порушення вимог законодавства, норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом по акту №235498, та складено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 14.07.2020 №205384 у якій констатовано факт перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно, за що передбачено відповідальність абзацом 14 частини першої статті 60 Закону №2344-III, та на підставі вказаної норми застосовано до ТОВ "РОЯЛ ТРАНС" адміністративно-господарський штрафу сумі 8500 грн.
Співробітниками Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки проведена перевірка: транспортного засобу марки SCANIA, номерний знак НОМЕР_4 , з причіпом (напівпричіпом) марки JANMIL, моделі NW-15, реєстраційний номер НОМЕР_5 .
Результати зважування оформлені довідкою від 12.06.2020 №235538 у якій, зокрема, зафіксовано, що загальна маса транспортного засобу складає 40,48 т, маса першої осі - 5,2 т, другої осі - 7,06 т., третьої осі - 9,34 т., четвертої осі - 9,84 т, п`ятої осі - 9,04 т.
З урахуванням наведеного посадовою особою, яка здійснює габаритно-ваговий контроль, складено та акт від 12.06.2020 №235538 про перевищення транспортним засобом нормативно вагових параметрів у якому, зокрема, зафіксовано, що навантаження на що навантаження на строєну вісь склало 28,22 т при нормативно допустимому - 22 т. Водій вказаного транспортного засобу відмовився від підпису акту.
До акту від 12.06.2020 №235538 складено розрахунок плати за проїзд, великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів згідно якого у зв`язку із перевищення нормативного навантаження на строєну вісь на 28,27 %, визначено плату за проїзд у розмірі 715,68 Євро.
Також посадовою особою, яка здійснює габаритно-ваговий контроль, складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства автомобільним транспортом під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 12.06.2020 №235538 автомобільним транспортного засобу SCANIA, номерний знак НОМЕР_4 , з причіпом (напівпричіпом) марки JANMIL, моделі NW-15, реєстраційний номер НОМЕР_5 , виявлено порушення вимог статті 48 Закону №2344-III, а саме перевезення вантажу з перевищенням нормативно-вагових параметрів понад 20%, при перевезенні вантажу без дозволу. Відповідальність за таке порушення передбачена абзацом 14 частини першої статті 60 Закону №2344-III.
В акті від 12.06.2020 №235538 вказано, що водій відмовився від надання пояснень та підпису акту.
Заступником начальника Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки розглянуто справу про порушення вимог законодавства, норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом по акту №235538, та складено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 14.07.2020 №205382 у якій констатовано факт перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, за що передбачено відповідальність абзацом 16 частини першої статті 60 Закону №2344-III, та на підставі вказаної норми застосовано до ТОВ "РОЯЛ ТРАНС" адміністративно-господарський штрафу сумі 34 000 грн.
Не погодився із вказаними постановами та вважаючи їх протиправними, позивач звернувся до суд з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Статтею 1 Закону №2344-III визначено, що автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 затверджено Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) (Порядок №1567), який визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.
За змістом пунктів 2-4 Порядку №1567, державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.
Державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Відповідно до статті 6 Закону №2344-III, у разі проведення рейдових перевірок автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.
Згідно пунктів 12-15 Порядку №1567, рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка.
Графік проведення рейдових перевірок складається та затверджується керівником Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.
Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.
Згідно пункту 16 Порядку №1567, рейдова перевірка проводиться групою посадових осіб Укртрансбезпеки у кількості не менш як дві особи.
Під час проведення рейдової перевірки можливе, серед іншого, здійснення габаритно-вагового контролю.
Під час проведення рейдової перевірки перевіряється, серед іншого: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Згідно статті 48 Закону №2344-III, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
- для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
- для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Пунктом 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 №30 (Правила №30) передбачено, що транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306 (ПДР), за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Згідно пункту 4 Правил №30 рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" через центри надання адміністративних послуг.
Дозвіл оформлюється уповноваженим підрозділом Національної поліції на підставі погоджувальних документів з власниками вулично-дорожньої мережі, залізничних переїздів, мостового господарства, служб міського електротранспорту, електромереж, електрифікації, електрозв`язку, в яких визначаються умови і режим проїзду зазначених транспортних засобів.
Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Пунктами 5, 6, 7 Правил №30 передбачено, що рух транспортних засобів та їх составів загальною масою до 40 тонн включно, якщо вони не є великогабаритними і контейнеровозів загальною масою до 46 тонн включно та заввишки від поверхні дороги до 4,35 метра включно (на встановлених Укравтодором, Укртрансбезпекою і Національною поліцією маршрутах, які погоджено з організаціями, зазначеними в пунктах 9-13 цих Правил), здійснюється без дозволу.
Дозвіл видається: уповноваженим підрозділом Національної поліції - у разі виїзду за межі України або в`їзду на територію України виключно великогабаритними транспортними засобами; уповноваженими підрозділами Національної поліції в областях, м. Києві, а також Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, - якщо маршрут пролягає в межах Автономної Республіки Крим, області, між областями або між Автономною Республікою Крим, мм. Києвом і Севастополем та іншими адміністративно-територіальними одиницями.
Дозвіл видається на одноразовий проїзд великогабаритного та великовагового транспортного засобу. У разі здійснення постійних проїздів по одному маршруту тим самим транспортним засобом дозвіл може видаватися на кілька проїздів, але не більше ніж на три місяці.
Відповідно до пункту 25 Правил №30 забороняється проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів без дозволу, зазначеного у пункті 4 цих Правил, або документа, який підтверджує внесення плати за проїзд, що повинні знаходитися у водія і пред`являтися на вимогу уповноважених осіб.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 №879 затверджено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (Порядок №879), відповідно до пункту 2 якого, великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.
Габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів;
Дозвіл на рух - єдиний уніфікований документ, що видається уповноваженим органом відповідно до Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. №30 "Про проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами", після внесення в установлених порядку і розмірі плати за проїзд таких транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, в якому визначаються умови експлуатації транспортних засобів протягом певного часу за встановленим маршрутом і який дає право на проїзд за таких умов.
Відповідно до пунктів 15, 16, 18, 20 Порядку №879 контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють уповноважені підрозділи Національної поліції та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль.
Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.
За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
За результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.
Згідно пункту 6 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.
З аналізу вказаних положень Порядку №879 вбачається, що при здійсненні габаритно-вагового контролю здійснюється перевірка відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Результати габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті фіксуються у довідці про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення, яка видається водієві транспортного засобу.
Суд зазначає, що результати зважування належними позивачу транспортних засобів оформлені довідками від 12.06.2020 №235539, №043228, №235538.
Пунктами 12, 13 Порядку №879 визначено, що вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.
На момент виникнення спірних правовідносин, відсутня затверджена Мінекономрозвитком методика виконання вимірювань поосьових навантажень на маси вантажних транспортних засобів у русі, якою мали б керуватися органи Укртрансбезпеки під час проведення габаритно-вагового контролю.
Водночас, оскільки за змістом статей 4 і 29 Закону України № 3353-ХІІ, статті 33 Закону №2862-IV визначення порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування віднесено до компетенції Кабінету Міністрів України, і такий механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів визначено Порядком № 879, яким керувався відповідач, суд вважає, що відповідачем правомірно проведений габаритно-ваговий контроль транспортного засобу.
Наведене узгоджується з нормативним регулюванням, а саме скасування постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №671 пункту 19 Порядку №879, в якій було вказано про те, що під час проведення габаритно-вагового контролю Укртрансбезпека або її територіальні органи керуються методикою, затвердженою Мінекономрозвитку.
Отже, законодавець виключив норму про необхідність застосування будь-якої затвердженої методики визначення у спірних правовідносинах.
Аналогічний висновок висловлено у постанові Верховного Суду від 22.12.2021 у справі №420/3371/21.
Відповідно частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Постановою Кабінету Міністрів України №94 від 13.01.2016 затверджено Технічний регламент законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки.
Дія Технічного регламенту поширюється на засоби вимірювальної техніки, перелік яких наведено у додатку 1. Так, зокрема у позиції №52 додатку 1 Технічного регламенту визначено прилади автоматичні для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантажень на вісь.
Пунктом 14 Порядку №879 передбачено, що вимоги до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю визначаються Мінінфраструктури.
На виконання цієї норми наказом Міністерства інфраструктури України від 28.07.2016 №255, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.08.2016 у за №1171/29301, затверджено Вимоги до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування.
Згідно з пунктами 8, 9 розділу ІІ цих Вимог вимірювальне і вагове обладнання пересувного пункту повинно бути атестовано на проведення вимірювань та мати відповідне свідоцтво спеціально уповноваженого органу у сфері метрології.
Вагове обладнання повинно забезпечувати поосьове зважування у русі і визначати повну масу вантажного транспортного засобу з похибкою не більше ніж 2% та дискретністю вимірювання в межах технічних характеристик вагового обладнання, визначених виробником.
Встановлено, що здійснення габаритно-вагового контролю стосовно належних позивачу транспортних засобів здійснено за допомогою ваги автомобільні тензометричні, які за результатами повірки відповідають вимогам ДСТУ EN 45501:2016 та експлуатаційної документації фірми виробника, про що свідчить Свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №П 40М11305219, чинне до 02.08.2020.
Позивач зазначає, що Єдиною методикою виконання вимірювань поосьових навантажень на маси вантажних транспортних засобів у русі в Україні є лише Методика виконання вимірювань поосьових навантажень та маси вантажних транспортних засобів у русі, розроблена Харківським національним автомобільно-дорожнім університетом Державної служби автомобільних доріг України, затверджена заступником голови Державної служби автомобільних доріг України (Укравтодор), атестована у відповідності з ГОСТ 8.010-99 Національним науковим центром "Інститут Метрології", свідоцтво про атестацію №02-84-08.
Згідно пункту 11.1 вказаної Методики під час вимірювання ваги транспортний засіб має проїжджати через вимірювальну платформу зі швидкістю до 5 км/год, у разі порушення правил проїзду через вимірювальну платформу зважування необхідно повторити.
При цьому, виробник зазначеного приладу допускає зважування автомобіля у динамічному режимі, який рухається зі швидкістю 5-7 км/год.
Суд звертає увагу, що відповідно до пунктів 8.1, 8.2 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20.02.1998 за №128/2568 (Правила №363), типи та кількість рухомого складу, потрібного для виконання перевезень вантажів, визначаються Перевізником залежно від обсягу і характеру перевезень.
Вантажі розміщують так, щоб маса вантажу рівномірно розподілялася між автомобілем і причепом.
Згідно з пунктами 12.1, 12.5 Правил №363 при транспортуванні вантажів слід дотримувати вимог Правил дорожнього руху України.
Для транспортування вантаж треба рівномірно розміщувати в кузові таким чином, щоб не була порушена стійкість автомобіля і не утруднювалося керування ним. Вантаж не повинен зміщуватися під час руху, випадати з кузова, волочитися і створювати небезпеку для пішоходів та інших учасників дорожнього руху.
В частині тверджень позивача щодо перевезення сипучого вантажу, відтак даний вантаж не є статичним під час руху автомобіля, його маса постійно перерозподіляється, тобто не є сталою у різних точках автомобіля під час руху, суд зазначає наступне.
Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху передбачено, що рух транспортних засобів з перевищенням на осі або фактичну масу 40 т у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється, тому чинним законодавством взагалі забороняється оформлення дозволу, яким дозволено рух великовагових транспортних засобів із подільним вантажем.
Але стаття 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» не містить ніяких застережень стосовно виду вантажу - подільного або неподільного, який перевозиться. Також санкція статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачає відповідальність за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20%, понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу без будь-яких застережень стосовно виду вантажу.
Оскільки Закон має вищу юридичну силу ніж Правила дорожнього руху, тому суд застосовує норму Закону України «Про автомобільний транспорт».
Крім того, автомобіль на ваги заїжджає повільно зі швидкістю 5-6 км на годину, тому така швидкість руху не може привести до зміщення вантажу.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 24 липня 2019 року справі №803/1540/16.
Таким чином, позивач як автомобільний перевізник несе відповідальність за дотримання габаритно-вагових параметрів при перевезенні вантажів, а тому, завантажуючи вантажний автомобіль в межах дозволеної фактичної маси, зобов`язаний враховувати дозволені нормативні навантаження на осі транспортного засобу, нерівномірний розподіл маси вантажу на осі, зміну маси транспортного засобу та можливе перевищення вагових параметрів після здійснення заправки автомобіля пальним, а тому повинен використовувати в таких випадках транспортний засіб з відповідними технічними параметрами, з урахуванням специфіки вантажу.
За змістом пунктів 20-27 Порядку №1567 виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.
У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
У разі відмови уповноваженої особи суб`єкта господарювання або водія від підписання акта перевірки суб`єкта господарювання або акта перевірки транспортного засобу посадова особа (особи), що провела перевірку, вносить про це запис.
Справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Оскільки за наслідками рейдової перевірки встановлено здійснення перевезення вантажу з перевищенням встановлених законодавством вагових норм понад 10%, але не більше 20%, понад 20% без відповідного дозволу, до позивача правомірно застосовано, передбачений абзацом 15 та 16 частини першої статті 60 Закону №2344-II адміністративно-господарський штраф у розмірі 17 000 та 34000 грн, що свідчить про правомірність оскаржуваних постанов від 14.07.2020 №205383 та №205382 від 14.07.2020.
Щодо позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки №205384 від 14.07.2020 про застосування адміністратвно-господарського штрафу в розмірі 8500 гривень, суд зазначає наступне.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 № 2344-III (далі - Закон № 2344-III).
Згідно із статтею 2 Закону № 2344-III законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України "Про транспорт", "Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень.
Завданнями законодавства з питань перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом є: визначення основних правових та організаційних основ державного регулювання у сфері перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом; установлення вимог до перевізників, водіїв та транспортних засобів щодо забезпечення безпеки перевезень та екологічної безпеки; визначення системи державного контролю, прав, обов`язків та відповідальності державних органів виконавчої влади та перевізників за порушення міжнародних договорів та законодавства України.
Статтею 3 Закону № 2344-III встановлено, що він регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.
У відповідності до статті 1 Закону № 2344-III послуга з перевезення пасажирів чи вантажів - перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату.
Автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами, а вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями.
Між тим, статтею 33 Закону № 2344-III регламентовано, що автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовується на законних підставах.
В силу приписів абзацу 14 частини першої статті 60 Закону № 2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Аналіз вказаного дає суду підстави дійти до висновку, що штраф передбачений абзацом 14 частини першої статті 60 Закону № 2344-III підлягає застосуванню до автомобільних перевізників, тобто до фізичних або юридичних осіб, які здійснюють на комерційній основі перевезення вантажів транспортними засобами та/або юридичних та фізичних осіб, які здійснюють автомобільні перевезення за власний кошт.
Досліджуючи матеріали справи суд звертає увагу, що Товариство обмеженою відповідальністю "РОЯЛ ТРАНС" не заперечує обставин того, що транспортний засіб VOLVO, номерний знак НОМЕР_2 , з причіпом (напівпричіпом) марки WІELTON, моделі NW335T, реєстраційний номер НОМЕР_3 належить йому на праві приватної власності, однак вказує, що під час перевірки відповідачем відповідного перевезення він не виступав автомобільним перевізником, оскільки такий транспортний засіб переданий в оренду іншій юридичній особі.
Згідно із частиною першою статті 72 Кодексу адміністративного правопорушення України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, які встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків (частина друга статті 72 Кодексу адміністративного правопорушення України).
Відповідно до частин першої та другої статті 73 Кодексу адміністративного правопорушення України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Як свідчать матеріали справи, між позивачем та ТОВ "РОЯЛ ТРАНС" укладено договір оренди від 01.07.2019 №ФБ-1-07/19, у відповідності до якого в порядку та на умовах, визначених цим договором, орендодавець зобов`язується передати орендареві у тимчасове, платне володіння та користування транспортний засіб: марка VOLVO FH13.480, реєстраційний номер НОМЕР_2 , рік випуску 2007, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_6 .
Згідно із актом приймання-передачі від 12.06.2020 ТОВ " РОЯЛ ТРАНС " передало ФОП ОСОБА_1 , транспортний засіб: марка VOLVO FH13.480, реєстраційний номер НОМЕР_2 , напівпричіп марки WІELTON, моделі NW335T, реєстраційний номер НОМЕР_3 .
У відповідності до товарно-транспортної накладної від 12.06.2020 №341 автомобільним перевізником є ФОП ОСОБА_2 .
Аналізуючи вказані документи суд приходить до висновку, що останні є належними, достатніми та достовірними доказами про те, що перевезення 12.06.2020 відповідно до акту №235498 здійснювалось перевізником ФОП ОСОБА_1 , а не позивачем.
Враховуючи наведене, суд доходить висновку, що постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу від 14.07.2020 №205384 до товариства з обмеженою відповідальністю «РОЯЛ ТРАНС» підлягає скасуванню, оскільки назване товариство не є суб`єктом відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт в межах спірних правовідносин, а тому правові підстави для застосування до нього вказаного штрафу відсутні.
Згідно з частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням наведеного у сукупності та виходячи з меж заявлених позовних вимог та системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позову.
Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Керуючись статтями 72-77, 139, 241-246, 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва,
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки №205384 від 14.07.2020 про застосування адміністративно-господарського штрафу в розмірі 8500 грн.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Товариства обмеженою відповідальністю "РОЯЛ ТРАНС" (08000, смт. Макарів, вул. Калініна, 37, код ЄДРПОУ 40819954) за рахунок бюджетних асигнувань Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (03083, м. Київ, проспект Науки, 57, код ЄДРПОУ 39816845) витрати по сплаті судового збору у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят гривень) 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статями 292-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Літвінова А.В.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 22.08.2022 |
Оприлюднено | 09.09.2022 |
Номер документу | 106087956 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Літвінова А.В.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні