Ухвала
від 29.08.2022 по справі 925/20/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

"30" серпня 2022 р. Черкаси справа №925/20/22

Господарський суд Черкаської області у складі судді Кучеренко О.І., за участю прокурорів Лєнкової Н.Д., Олійник І.А. та представників: від відповідача 1: Гаврищук В.Б., Науменко Т.А.; від відповідача 2: Орленко В.В., адвокат, розглянувши у підготовчому судовому засіданні клопотання представника відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-Виробнича фірма «Урожай» про призначення земельно-технічної експертизи у справі за позовною заявою заступника керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Державне підприємство «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» до Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області та Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-Виробнича фірма «Урожай» про витребування майна з чужого незаконного володіння та усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації звернувся у Господарський суд Черкаської області з позовом до Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області та Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-Виробнича фірма «Урожай», у якому просить суд:

витребувати у власність держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації з незаконного володіння Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області земельну ділянку площею 3,6304 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0708, що розташована в адміністративних межах Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області;

витребувати у власність держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації з незаконного володіння Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області земельну ділянку площею 2,9622 га кадастровий номер 7122085400:01:001:0925, що розташована в адміністративних межах Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області;

усунути перешкоди Черкаській обласній державній адміністрації у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 3,6304 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0708, шляхом скасування державної реєстрації права оренди за Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-Виробнича фірма «Урожай» з одночасним припиненням речових прав, номер запису про інше речове право 41451384. індексний номер 57594068 віл 13.04.2021;

усунути перешкоди Черкаській обласній державній адміністрації у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 2,9622 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0925, шляхом скасування державної реєстрації права оренди за Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-Виробнича фірма «Урожай» (код ЄДРПОУ 31860551, 19421, Черкаський р-н, с. Корнилівка, вул. Шкільна. 4) з одночасним припиненням речових прав, номер запису про інше речове право 41451570, індексний номер 57594309 від 13.04.2021 та відшкодувати за рахунок відповідачів судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 9080,00 грн.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 10.01.2022 відкрито провадження у справі, справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження.

26.07.2022 від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-Виробнича фірма «Урожай» до суду надійшло клопотання про призначення судової експертизи. У клопотанні про призначення судової експертизи представник відповідача 2 просить суд призначити у даній справі судову земельно-технічну експертизу, на розгляд якої поставити наступні питання:

1. Які земельні ділянки перебували у постійному користуванні ДП «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» (в розрізі угідь) до винесення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та оформлення права постійного користування в державному реєстрі прав згідно даних державної статистичної звітності 6-зем ??

2. Чи входили спірні земельні ділянки (з кадастровими номерами 7122088200:01:001:0708 площею 3,6304 га та 7122085400:01:001:0925 площею 2,9622 га), за вказаним видом угідь до земель, що перебували у постійному користуванні ДП «Корсунь-Шевченківське лісове господарство», право останнього на які було зареєстровано в Державному земельному кадастрі та в Реєстрі речових прав?

3. Чи відповідають розроблена технічна документація та її затвердження на земельні ділянки, які було передано та оформлено на праві постійного користування у 2019 році за ДП «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» на території Степанецької ОТГ, на підставі розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації від 13.06.2018 року №436 «Про надання дозволу Державному підприємству «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо ні - то в чому полягають невідповідності?

4. Чи відповідають розроблена технічна документація та її затвердження на спірні земельні ділянки (з кадастровими номерами 7122088200:01:001:0708 площею 3,6304 га та 7122085400:01:001:0925 площею 2,9622 га) вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо ні то в чому полягають невідповідності?

5. Чи в повній мірі було передано та оформлено на праві постійного користування у 2019 році земельні ділянки, що обліковувалися за ДП «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» на території Степанецької ОТГ, на підставі розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації від 13.06.2018 року №436 «Про надання дозволу Державному підприємству «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг?

6. Чи мав місце факт вилучення земель лісового фонду із користування ДП «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» в 2021 році?

Оплату за проведення експертизи представник Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-Виробнича фірма «Урожай» просить покласти на останнє.

Протокольною ухвалою від 26.07.2022 підготовче засідання у справі відкладено для можливості прокурора ознайомитися з клопотанням про призначення експертизи та надати свої пояснення щодо призначення експертизи у справі.

15.08.2022 від заступника керівника Смілянської міської прокуратури до суду надійшли заперечення на клопотання про призначення експертизи у справі. У запереченнях заступник керівника Смілянської міської прокуратури зазначила, що проведення експертизи є не доцільним, оскільки питання, які ставляться відповідачем 2 для дослідження у ній, спростовуються доказами, долученими прокурором до позовної заяви. Прокурором при пред`явленні позову надано достатньо доказів щодо віднесення спірних земельних ділянок до земель лісового фонду та перебування земель у складі ДП «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» у 2021 році. Водночас, у випадку прийняття судом рішення про необхідність призначення та проведення відповідної експертизи, вважає за необхідне поставлення на розв`язання експерта додаткових питань, зокрема:

1. Чи відносилися спірні земельні ділянки, до затвердження технічної документації та визначення цільового призначення землі для сільськогосподарського виробництва, до нерозділених земель сільськогосподарського призначення колективної власності (за межами населеного пункту), бувших колективних сільськогосподарських підприємств ім. Федоренка та ім. Петровського?

2. Чи відповідає розроблена та затверджена Степанецькою сільською радою технічна документація щодо інвентаризації земельних ділянок з кадастровими номерами 7122088200:01:001:0708, 7122085400:01:001:0925 сільськогосподарського призначення колишньої колективної власності, вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності?

3. Чи входили земельні ділянки за кадастровими номерами 7122088200:01:001:0708, 7122085400:01:001:0925 до присвоєння їм цих кадастрових номерів, в межі земельних ділянок за кадастровим номером 7122088200:01:001:0669 площею 5670,394 га та за кадастровим номером 7122085400:01:001:0810 площею 367,6071 га?

4. Чи відносилися спірні земельні ділянки, до проведення інвентаризації та присвоєння їм кадастрових номерів, до земель лісогосподарського призначення згідно з матеріалами лісовпорядкування Державного підприємства «Корсунь-Шевченківське лісове господарство»?

5. У випадку входження земельних ділянок за кадастровими номерами

7122088200:01:001:0708, 7122085400:01:001:0925 в межі земель лісогосподарського призначення, що перебувають у постійному користуванні Державного підприємства «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» на підставі матеріалів лісовпорядкування, яка площа їх накладення?

Суд розглянувши клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-Виробнича фірма «Урожай» про призначення судової експертизи та врахувавши заперечення прокурора, зазначає, що відповідно до частини 1 статті 99 Господарського процесуального кодексу України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає судову експертизу у справі за сукупності таких умов:

1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;

2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.

У статті 1 Закону України «Про судову експертизу» визначено, що судова експертиза це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.

Судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, їх територіальні філії, експертні установи комунальної форми власності, а також судові експерти, які не є працівниками зазначених установ, та інші фахівці (експерти) з відповідних галузей знань у порядку та на умовах, визначених цим Законом.

До державних спеціалізованих установ належать: науково-дослідні установи судових експертиз Міністерства юстиції України; науково-дослідні установи судових експертиз, судово-медичні та судово-психіатричні установи Міністерства охорони здоров`я України; експертні служби Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Служби безпеки України та Державної прикордонної служби України.

Підставою проведення судової експертизи є відповідне судове рішення чи рішення органу досудового розслідування, або договір з експертом чи експертною установою - якщо експертиза проводиться на замовлення інших осіб (статті 7, 7-1 Закону України «Про судову експертизу»).

Згідно з частиною 1 статті 100 Господарського процесуального кодексу України про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.

Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору у даній справі є вимоги прокурора про витребування у власність держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації з незаконного володіння Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області земельних ділянок: площею 3,6304 га з кадастровий номер 7122088200:01:001:0708 та площею 2,9622 га кадастровий номер 7122085400:01:001:0925, що розташовані в адміністративних межах Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області, а також усунення перешкод Черкаській обласній державній адміністрації у здійсненні права користування та розпорядження цими земельними ділянками, шляхом скасування державної реєстрації права оренди за Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-Виробнича фірма «Урожай» з одночасним припиненням речових прав.

За доводами прокурора спірні земельні ділянки були протиправно вилучені у Державного підприємства «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» та було змінено їх цільове призначення. Прокурор зазначив, що спірні земельні ділянки є землями державної форми власності та відноситься до складу земель лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, тому Степанецька сільська рада не мала права розпоряджатися ними.

Відповідачі, заперечуючи проти позову, зазначили, що спірні земельні ділянки знаходяться у адміністративних межах Степанецької ОТГ, до якої ввійшло майно, у тому числі і земельні ділянки, Таганчанської сільської ради. У ході інвентаризації активів об`єднаної територіальної громади були виявлені нерозподілені земельні ділянки сільськогосподарського призначення колективної власності, які не внесені до державного земельного кадастру. Право комунальної власності на спірні земельні ділянки зареєстроване після формування та оформлення права постійного користування Державним підприємством «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) у 2021 році.

Державне підприємство «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» у своїх поясненнях зазначало, що спірні земельні ділянки згідно з планово-картогрофічних матеріалів, розміщені на землях лісогосподарського призначення у кварталі 18 виділ 13, 14 та кварталі 17 виділ 15, 20, 22 Таганчанського лісництва. Площа накладення на лісові землі становить 6,5929 га.

Отже, спірним питанням у цій справі є належність спірних земельних ділянок до земель лісогосподарського призначення та факт вилучення Степанецькою ОТГ земельних ділянок лісового фонду і оформлення права комунальної власності на ці земельні ділянки, як землі сільськогосподарського призначення.

Статтею 5 Лісового кодексу України визначено, що до земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, на яких розташовані полезахисні лісові смуги. Віднесення земельних ділянок до складу земель лісогосподарського призначення здійснюється відповідно до земельного законодавства.

Відповідно до частини 1 статті 55 Земельного кодексу України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.

У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності (частина 1 статті 84 Земельного Кодексу України).

Землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Земельні ділянки державної власності, які передбачається використати для розміщення об`єктів, призначених для обслуговування потреб територіальної громади (комунальних підприємств, установ, організацій, громадських пасовищ, кладовищ, місць знешкодження та утилізації відходів, рекреаційних об`єктів тощо), а також земельні ділянки, які відповідно до затвердженої містобудівної документації передбачається включити у межі населених пунктів, за рішеннями органів виконавчої влади передаються у комунальну власність (стаття 83 Земельного кодексу України).

Відповідно до статті 98 Господарського процесуального Кодексу України, висновок експерта це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством.

Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань.

Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи.

Висновок експерта викладається у письмовій формі і приєднується до справи.

У висновку експерта повинно бути зазначено: коли, де, ким (прізвище, ім`я, по батькові, освіта, спеціальність, а також, за наявності, свідоцтво про присвоєння кваліфікації судового експерта, стаж експертної роботи, науковий ступінь, вчене звання, посада експерта), на якій підставі була проведена експертиза, хто був присутній при проведенні експертизи, питання, що були поставлені експертові, які матеріали експерт використав. Інші вимоги до висновку експерта можуть бути встановлені законодавством.

У висновку експерта має бути зазначено, що він попереджений (обізнаний) про відповідальність за завідомо неправдивий висновок, а у випадку призначення експертизи судом, також про відповідальність за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.

У даній справі підлягає дослідженню та встановленню цільове призначення спірних земельних ділянок, у тому числі обставини їх належності/неналежності до земель лісогосподарського призначення. Отже, суд вважає, що з метою забезпечення об`єктивності і повноти дослідження всіх обставин справи, необхідні спеціальні знання з метою визначення належності спірних земельних ділянок до земель лісогосподарського призначення. Суд вважає, що встановити відповідні обставини справи є неможливим без застосування знань спеціалістів у цих питаннях, а висновок експерта не може замінити інші засоби доказування, з метою вирішення спору по суті з прийняттям законного, обґрунтованого та об`єктивного рішення, суд дійшов висновку про наявність підстав для призначення у справі судової експертизи.

На підставі викладеного, та керуючись статтями 99, 100, 233-235 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1.Задовольнити клопотання представника відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-Виробнича фірма «Урожай» про призначення експертизи.

2.Призначити у справі земельно-технічну експертизу.

Проведення експертизи доручити Черкаському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (18015, м. Черкаси, вул. Свято-Макаріївська, 135 А).

На вирішення експертизи поставити питання:

1. Чи відносилися земельні ділянки з кадастровими номерами 7122088200:01:001:0708, 7122085400:01:001:0925 до затвердження технічної документації та визначення цільового призначення землі - для сільськогосподарського виробництва до нерозділених земель сільськогосподарського призначення колективної власності (за межами населеного пункту), колишніх колективних сільськогосподарських підприємств ім. Федоренка та ім. Петровського?

2. Чи входили спірні земельні ділянки (з кадастровими номерами 7122088200:01:001:0708 площею 3,6304 га та 7122085400:01:001:0925 площею 2,9622 га) до земель, що перебували у постійному користуванні Державного підприємства «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» до проведення інвентаризації та присвоєння їм кадастрових номерів, згідно з матеріалами лісовпорядкування Державного підприємства «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» та даних державної статистичної звітності 6-зем?

3. Чи входять земельні ділянки за кадастровими номерами 7122088200:01:001:0708, 7122085400:01:001:0925 до земельних ділянок з кадастровим номером 7122088200:01:001:0669 площею 5670,394 га та з кадастровим номером 7122085400:01:001:0810 площею 367,6071 га?

4. У випадку входження земельних ділянок за кадастровими номерами 7122088200:01:001:0708, 7122085400:01:001:0925 в межі земельних ділянок з кадастровим номером 7122088200:01:001:0669 площею 5670,394 га та з кадастровим номером 7122085400:01:001:0810 площею 367,6071 га, що перебувають у постійному користуванні Державного підприємства «Корсунь-Шевченківське лісове господарство», яка площа їх накладення?.

5. Чи мав місце факт вилучення земель лісового фонду із користування Державного підприємства «Корсунь-Шевченківське лісове господарство»?

6. Чи відповідає розроблена та затверджена Степанецькою сільською радою технічна документація щодо інвентаризації земельних ділянок з кадастровими номерами 7122088200:01:001:0708, 7122085400:01:001:0925 сільськогосподарського призначення колишньої колективної власності вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідають, то у чому полягають невідповідності?

7. Чи відповідає розроблена технічна документація та її затвердження на земельні ділянки з кадастровим номером 7122088200:01:001:0669 площею 5670,394 га та з кадастровим номером 7122085400:01:001:0810 площею 367,6071 га, які були передані та оформлені на праві постійного користування за Державним підприємством «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» на території Степанецької ОТГ на підставі розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації №436 від 13.06.2018 «Про надання дозволу Державному підприємству «Корсунь-Шевченківське лісове господарство» вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідають, то у чому полягають невідповідності?

3.Зупинити провадження у справі №925/20/22 до закінчення експертних досліджень і отримання Господарським судом Черкаської області висновку експерта.

Попередити експертів про кримінальну відповідальність, яка передбачена статтями 384, 385 Кримінального кодексу України за завідомо неправдивий висновок та відмову від проведення експертизи без поважних причин.

Повідомити експертів про те, що у разі встановлення фактів під час проведення експертизи, що мають значення для справи, але щодо яких не було поставлено запитань, експерт, відповідно до частини 2 статті 42 Господарського процесуального кодексу України, може висловити свою думку з цих питань в експертному висновку.

Направити для проведення експертизи матеріали господарської справи №925/20/22.

Витрати, пов`язані з проведенням експертизи, за його згодою, покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-Виробнича фірма «Урожай» (19421, вул. Шкілька, 4, с. Корнилівка, Черкаський район, Черкаська область, код ЄДРПОУ: 31860551) та зобов`язати останнє оплатити витрати, пов`язані із проведенням судової експертизи.

По закінченню експертизи справу разом з додатковими матеріалами та з експертним висновком повернути до Господарського суду Черкаської області.

Ухвала набирає чинності з моменту її проголошення та може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня набрання нею чинності.

Повна ухвала складена 08.09.2022.

Суддя О.І.Кучеренко

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення29.08.2022
Оприлюднено12.09.2022
Номер документу106130203
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника

Судовий реєстр по справі —925/20/22

Ухвала від 05.12.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 28.11.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 21.11.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 09.03.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 16.02.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 08.02.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Постанова від 06.12.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 14.11.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 25.10.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 26.09.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні