ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 вересня 2022 року ЛуцькСправа № 140/4842/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Андрусенко О. О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «РОМАГРОТРЕЙД» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «РОМАГРОТРЕЙД» (далі ТзОВ «РОМАГРОТРЕЙД», позивач) звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 13.06.2022 №6917783/43750272 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 23.02.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 23.02.2022 датою первинного подання на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТзОВ «РОМАГРОТРЕЙД» 01.06.2022 подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі ЄРПН) податкову накладну №5 від 23.02.2022, однак відповідно до квитанції від 01.06.2022 реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД /ДКПП товару/послуги 1005 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару / послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
З метою реєстрації зупиненої податкової накладної позивачем 08.06.2022 подано повідомлення про подання пояснень та копії документів, що підтверджують реальність здійснення господарської операції, за наслідками якої складено спірну податкову накладну.
Однак рішенням комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН (далі - Комісія ГУ ДПС у Волинській області) від 13.06.2022 №6917783/43750272 відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 23.02.2022 у зв`язку з ненаданням копій документів: первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) в тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; додаткова інформація: неналежним чином оформлені первинні документи - видаткова накладна без підпису.
Позивач зауважує, що ним було подано скаргу на вказане рішення, до якої було долучено видаткову накладну №5 від 23.02.2022 з підписом, однак рішенням ДПС України від 04.07.2022 №16014/43750272/2 скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН без змін, з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.
Позивач вважає, що оскаржуване рішення прийняте відповідачами необгрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно, всупереч вимогам чинного законодавства, а тому є протиправним.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 27.07.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
У відзиві на позовну заяву представник відповідачів позовних вимог не визнав. В обґрунтування такої позиції вказав, що для підтвердження реєстрації податкової накладної №5 від 23.02.2022 платником подано повідомлення №1 від 08.06.2022 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинено, з додатками в кількості 10, зокрема було долучено видаткову накладну №18 від 02.02.2022. За результатами розгляду вказаних документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 13.06.2022 №6917783/43750272 про відмову у реєстрації податкової накладної від 23.02.2022 №5 в ЄРПН з підстав ненадання платником податку копій документів: неналежним чином оформлені первинні документи: видаткова накладна без підпису. Позивачем подано на вказане рішення скаргу, однак Рішенням ДПС України №16014/43750272/2 від 04.07.2022 скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН без змін. З урахуванням того, що позивачем було подано контролюючому органу видаткову накладну без особистого підпису та інших даних, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у господарській операції, тому вважає, що контролюючим органом правомірно відмовлено у реєстрації податкової накладної. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 12.08.2022 у задоволенні клопотання представника відповідачів про розгляд справи за правилами загального позовного провадження та за участі сторін відмовлено.
Інших заяв по суті справи на адресу суду не надходило.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, суд встановив наступне.
Матеріалами справи підтверджено, що ТзОВ «РОМАГРОТРЕЙД» зареєстроване як юридична особа 04.08.2022, видами діяльності якого згідно з Класифікацією видів економічної діяльності (КВЕД), зокрема, є: 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 46.21 - оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.
03.02.2022 між ТзОВ «РОМАГРОТРЕЙД» (постачальник) та ТзОВ «Агротехніка» (покупець) укладено договір поставки №ВГ-213, відповідно до умов якого постачальник зобов`язується поставляти покупцеві товар, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та своєчасно оплачувати його в порядку та на умовах, визначених Договором. Поставка товару за цим договором здійснюється окремими партіями. Найменування товару, асортимент, ціна за одиницю товару, та інша інформація вказується у Специфікаціях, які підписуються уповноваженими представниками сторін, і становлять невід`ємну частину даного Договору. Загальна вартість Договору не обмежена та складається із вартості кожної окремої партії товару за всіма Специфікаціями до даного Договору поставлених постачальником покупцю протягом строку Договору та у відповідності до його умов. Ціна за одиницю товару, загальна вартість кожної партії та асортимент товару визначаться сторонами у Специфікаціях та у видаткових накладних, які є невід`ємною частиною даного Договору. Оплата товару за даним Договором здійснюється шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника на умовах погоджених у Специфікації.
На виконання умов договору позивач здійснив ТзОВ «Агротехніка» поставку товару кукурудза, кількістю 25,74 т, загальною вартістю 194313,32 грн., в тому числі ПДВ 23863,04 грн., що підтверджується видатковою накладною від 23.02.2022 №5, товарно-транспортною накладною від 23.02.2022 №5 та платіжним дорученням від 23.02.2022 №115.
За наслідками вказаної господарської операції ТзОВ «РОМАГРОТРЕЙД» складено та 01.06.2022 надіслано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 23.02.2022 №5 на суму 194313,32 грн., в тому числі ПДВ 23863,04 грн.
Як вбачається із квитанції від 01.06.2022 податкова накладна від 23.02.2022 №5 прийнята, однак відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України її реєстрація зупинена, з підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005 відсутні в таблиці даних платника податку як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У квитанції також було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
08.06.2022 позивачем було подано повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. При цьому, як підтверджено матеріалами справи, позивачем до вказаного повідомлення було додано пояснення від 08.06.2022, а також копії таких документів: договору поставки №ВГ-213 від 03.02.2022; видаткової накладної №5 від 23.02.2022; платіжного доручення №115 від 23.02.2022; договору поставки №1 від 16.02.2021; платіжних доручень від 23.02.2022 №№86, 93, 95, 101; видаткової накладної №18 від 02.02.2022; договорів оренди транспортного засобу від 17.02.2022 №3/2022 та №4/2022; витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
13.06.2022 Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення №6917783/43750272 про відмову в реєстрації податкової накладної від 23.02.2022 №5 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодопостачання/придбання товарів/послуг, зберіганняі транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. У графі «додаткова інформація» оскаржуваного рішення зазначено: неналежним чином оформлені первинні документи: видаткова накладна без підпису.
22.06.2022 ТзОВ «РОМАГРОТРЕЙД» подало скаргу на рішення комісії регіонального рівня, до якої долучило, зокрема, видаткову накладну №5 від 23.02.2022 з підписом уповноваженої особи на отримання товару та печаткою ТзОВ «Агротехніка».
Проте рішенням комісії ДПС України від 04.07.2022 №16014/43750272/2 скаргу залишено без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін, з підстав - ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
При вирішенні даного спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту 201.10. статті 201 ПК України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок № 1165), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.
Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингуподаткової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстраціїподаткової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстраціїподаткової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, серед них - відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної вподатковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
У квитанції від 01.06.2022 про зупинення реєстрації податкової накладної від 23.02.2022 №5 позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.
У постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
У розглядуваному випадку контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкових накладних.
Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 2 - 4 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
За приписами пунктів 5, 6 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Судом встановлено, що 03.02.2022 між ТзОВ «РОМАГРОТРЕЙД» (постачальник) та ТзОВ «Агротехніка» (покупець) укладено договір поставки №ВГ-213, відповідно до умов якого постачальник зобов`язується поставляти покупцеві товар, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та своєчасно оплачувати його в порядку та на умовах, визначених Договором. Поставка товару за цим договором здійснюється окремими партіями. Найменування товару, асортимент, ціна за одиницю товару, та інша інформація вказується у Специфікаціях, які підписуються уповноваженими представниками сторін, і становлять невід`ємну частину даного Договору. Загальна вартість Договору не обмежена та складається із вартості кожної окремої партії товару за всіма Специфікаціями до даного Договору поставлених постачальником покупцю протягом строку Договору та у відповідності до його умов. Ціна за одиницю товару, загальна вартість кожної партії та асортимент товару визначаться сторонами у Специфікаціях та у видаткових накладних, які є невід`ємною частиною даного Договору.
На виконання умов договору позивач здійснив ТзОВ «Агротехніка» поставку товару кукурудза, кількістю 25,74 т, загальною вартістю 194313,32 грн., в тому числі ПДВ 23863,04 грн., що підтверджується видатковою накладною від 23.02.2022 №5, товарно-транспортною накладною від 23.02.2022 №5. Оплату за поставлений товар проведено, про що свідчить платіжне доручення від 23.02.2022 №115.
Позивачем також надано договори оренди транспортного засобу від 17.02.2022 №4/2022 та №3/2022, а також витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 24.09.2020, з яких вбачається, що позивач орендує відповідні транспортні засоби, які згідно товарно-транспортної накладної від 23.02.2022 №5 здійснювали перевезення товару (кукурудза) зі складу ТзОВ «РОМАГРОТРЕЙД» до пункту розвантаження ТзОВ «Агротехніка».
При цьому, як встановлено судом, вказаний вище товар (кукурудза) був придбаний ТзОВ «РОМАГРОТРЕЙД» у СФГ Романюка І. М. на підставі договору поставки №1 від 16.02.2021. На підтвердження факту придбання товару позивачем також було подано на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області так і суду специфікацію №1 до договору поставки №1 від 16.02.2021, видаткову накладну від 02.02.2022 №18, платіжні доручення від 23.02.2022 №86, 09.03.2022 №93, від 14.03.2022 №95, від 28.03.2022 №101.
Фактичною підставою для відмови у реєстрації податкової накладної від 23.02.2022 №5 згідно графи «додаткова інформація» оскаржуваного рішення стало те, що неналежним чином були оформлені первинні документи: видаткова накладна без підпису.
З дослідженої в ході розгляду даної справи копії видаткової накладної від 23.02.2022 №5, долученої представником відповідачів до відзиву на позовну заяву, вбачається, що до повідомлення №1 від 08.06.2022 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, позивачем дійсно було долучено видаткову накладну від 23.02.2022 №5, яка не містить підпису уповноваженої особи на отримання товару.
Разом з тим, при вирішенні даного спору суд враховує, що 22.06.2022 ТзОВ «РОМАГРОТРЕЙД» було подано скаргу на рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 13.06.2022 №6917783/43750272, до якої було долучено видаткову накладну від 23.02.2022 №5 з підписом уповноваженої особи на отримання товару та печаткою ТзОВ «Агротехніка», письмові пояснення від 21.06.2022, в яких зазначено про усунення недоліку, який став підставою для відмови у реєстрації спірної податкової накладної від 23.02.2022 №5, а також інші документи, які подавались на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області та підтверджують факт здійснення господарської операції, за наслідками якої складно таку податкову накладну.
Однак це не вплинуло на прийняття позитивного рішення, оскільки рішенням комісії ДПС України від 04.07.2022 №16014/43750272/2 скаргу залишено без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін, з підстав - ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Вказані обставини свідчать про непослідовність, неузгодженість дій відповідачів та відсутність легітимної мети під час прийняття ними рішень.
Таким чином, зважаючи на те, що єдиною підставою для відмови у реєстрації спірної податкової накладної є відсутність підпису у видатковій накладній від 23.02.2022 №5, проте позивачем було долучено до скарги на рішення комісії регіонального рівня видаткову накладну від 23.02.2022 №5 з підписом уповноваженої особи на отримання товару та печаткою ТзОВ «Агротехніка», однак подані первинні документи не були взяті ДПС України до уваги при розгляді скарги, та зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які підтверджують реальність здійснення господарської операції між ТзОВ «РОМАГРОТРЕЙД» та ТзОВ «Агротехніка», за наслідками якої складено податкову накладну від 23.02.2022 №5, а також враховуючи, що достатність їх для прийняття рішення про реєстрацію такої податкової накладної не спростована відповідачами, тому з метою захисту прав позивача суд дійшов висновку, що рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 13.06.2022 №6917783/43750272 про відмову в реєстрації податкової накладної від 23.02.2022 №5 необхідно визнати протиправним та скасувати.
Відтак, з наведених вище мотивів, виходячи з наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування вказаного рішення підлягають до задоволення.
Крім того, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії, виходячи з такого.
Згідно пунктів 19, 20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України. У випадку зупинення реєстрації податкової накладної та прийняття відповідною комісією рішення про відмову в її реєстрації така податкова накладна реєструється у день набрання чинності судовим рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відповідно до частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 23.02.2022 №5 датою її подання на реєстрацію.
За наведених вище обставин справи та положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог повністю.
Частиною першою статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області, Комісія якого прийняла оскаржувані рішення, що стало підставою звернення до суду з цим позовом, необхідно стягнути судовий збір у розмірі 2481,00 грн., сплачений згідно платіжного доручення від 12.07.2022 №127.
Керуючись статтями 243-246, 250, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13 червня 2022 року №6917783/43750272.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю «РОМАГРОТРЕЙД» податкову накладну від 23 лютого 2022 року №5 датою подання її на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44106679) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «РОМАГРОТРЕЙД» (44763, Волинська область, село Хворостів, вулиця Лісна, будинок 7, ідентифікаційний код 43750272) судовий збір у розмірі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна грн. 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О. О. Андрусенко
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2022 |
Оприлюднено | 19.09.2022 |
Номер документу | 106258066 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні