ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" вересня 2022 р. м. Житомир Справа № 906/208/22
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Вельмакіної Т.М.
секретар судового засідання: Антонова О.В.
за участю представників сторін:
від позивача: не прибув;
від відповідача: Жуковська Л.А. - ордер АМ №1006850 від 01.06.2022,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Київіндастріалбуд"
до Дочірнього підприємства "Євротранс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Євро"
про стягнення 68666,67 грн
Товариство з обмеженою відповідальністю "Київіндастріалбуд" звернулось до суду з позовом про стягнення з Дочірнього підприємства "Євротранс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Євро" 68666,67 грн збитків.
Ухвалою від 11.04.2022 господарський суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, призначив судове засідання для розгляду справи по суті на 10.05.2022 о 12:00.
Ухвалою від 07.06.2022 відкладено розгляд справи на 06.06.2022.
У зв`язку з перебуванням судді Вельмакіної Т.М. на лікарняному, справа №906/208/22, призначена на 06.07.2022о10:00, в судове засідання не вносилась.
Ухвалою від 22.07.2022 продовжено строк розгляду справи, відповідно до ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997, та призначено судове засідання на 09.08.2022.
Ухвалою від 09.08.2022 суд відклав розгляд справи на 06.09.2022.
09.08.2022, після судового засідання, на електронну адресу суду від директора позивача надійшло клопотання про розгляд справи без його участі. Також у клопотанні вказано, що позовні вимоги позивач підтримує у повному обсязі та просить позов задовольнити (а.с. 109).
10.08.2022 секретарем судового засідання здійснено телефонограму та повідомлено бухгалтеру ТОВ "Київіндастріалбуд" про те, що ухвалою господарського суду від 09.08.2022 відкладено розгляд справи на 06.09.2022 о 14 год. 30 хв.
16.08.2022 та 23.08.2022 на адресу суду, з відміткою відділення поштового зв`язку "адресат відсутній за вказаною адресою", повернулися копії ухвал Господарського суду Житомирської області від 22.07.202 та від 09.08.2022, які направлялися позивачу (а.с. 113-118).
Представник відповідача в судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог заперечувала з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву (а.с.57-60).
Враховуючи позицію позивача, викладену у клопотанні від 09.08.2022 (а.с. 109), а також повідомлення його телефонограмою про дане судове засідання, суд вважає за можливе здійснити розгляд справи без участі представника останнього, за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
08.04.2019 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Київіндастріалбуд" (покупець/позивач) та Дочірнім підприємством "Євротранс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Євро" (постачальник/відповідач) укладено договір поставки №08/04/19 (а.с. 6-7).
Відповідно до п. 1.1 договору, в порядку та на умовах, визначених цим договором, постачальник зобов`язується передавати у власність на умовах поставки, а покупець приймати та оплачувати інертні матеріали.
Згідно з п. 2.1 договору, ціна одиниці виміру товару та загальна вартість визначаються сторонами в специфікаціях до даного договору, які є його невід`ємною частиною.
Розрахунки за кожну окремо погоджену сторонами партію товару, в тому числі відшкодування вартості транспортних витрат постачальника здійснюються в безготівковому порядку на умовах попередньої оплати, на підставі виставлених рахунків (п. 3.1 договору).
Оплата здійснюється шляхом переказу покупцем грошових коштів на поточний рахунок постачальника, що визначений у цьому договорі (п. 3.2 договору).
Згідно з п. 4.2 договору, поставка товару здійснюється постачальником окремими партіями автомобільним транспортом по реквізитам покупця.
Право власності на товар та ризики виникають у покупця в момент передачі товару покупцю (вантажоодержувачу), що фіксується накладною про приймання товару або актом приймання-передачі товару (п. 5.3 договору).
По закінченню відповідного місяця поставки товару, постачальник направляє покупцю не пізніше 3-го числа наступного місяця два примірники підписаного оригіналу акту звірки на товар, який було відвантажено за минулий місяць (п. 5.4 договору).
Відповідно до п. 8.1 даний договір набуває чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін та скріпленням печатками сторін і діє до 31.12.2019, а якщо жодна зі сторін не підтвердила письмово припинення дії цього договору до дати такого припинення - він вважається продовженим на той же строк та на тих самих умовах.
Додатками №1 від 08.04.2019 та №2 від 12.04.2019 до договору поставки №08/04/19 від 08.04.2019 є специфікації №1 та №2, в яких сторони погодили, зокрема, найменування, кількість, ціну товару, умови оплати (а.с. 7 на звороті, 8).
Вказаний договір поставки та специфікації до нього підписані представниками сторін, а їх підписи скріплені печатками підприємств.
На підтвердження виконання позивачем умов договору поставки щодо попередньої оплати товару на загальну суму 1857444,66 грн (в т.ч. ПДВ - 310336,60 грн), останнім надано платіжні доручення: №691 від 09.04.2019 на суму 150000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 25000,00 грн), №698 від 11.04.2019 на суму 112000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 18666,67 грн), №700 від 11.04.2019 на суму 50000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 8333,33 грн), №701 від 11.04.2019 на суму 100000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 16666,67 грн), №723 від 19.04.2019 на суму 500000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 83333,33 грн), №734 від 24.04.2019 на суму 24000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 4000,00 грн), №735 від 24.04.2019 на суму 126000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 21000,00 грн), №746 від 26.04.2019 на суму 126000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 21000,00 грн), №767 від 03.05.2019 на суму 100000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 16666,67 грн), №818 від 24.05.2019 на суму 62000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 10333,33 грн), №836 від 29.05.2019 на суму 65000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 10833,33 грн), №847 від 31.05.2019 на суму 65000,00 грн (в т.ч. ПДВ -10833,33 грн), №852 від 04.06.2019 на суму 144083,92 грн (в т.ч. ПДВ - 24013,99 грн), №967 від 18.07.2019 на суму 45000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 7500,00 грн), №990 від 25.07.2019 на суму 27935,76 грн (в т.ч. ПДВ - 4655,96 грн), №1065 від 22.08.2019 на суму 35000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 5833,33 грн), №1115 від 10.09.2019 на суму 20000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 3333,33 грн), №1138 від 18.09.2019 на суму 30000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 5000,00 грн), №1172 від 01.10.2019 на суму 30000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 5000,00 грн), №1278 від 22.10.2019 на суму 15000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 2500,00 грн), №1322 від 04.11.2019 на суму 10424,98 (в т.ч. ПДВ - 2500,00 грн), №1359 від 19.11.2019 на суму 20000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 3333,33 грн) (а.с. 42-52).
На підтвердження поставки товару відповідачем, згідно умов договору, позивач надав видаткові накладні на загальну суму 1848499,18 грн (в т.ч. ПДВ - 308083,21 грн): №7 від 16.04.2019 на суму 661488,04 грн (в т.ч. ПДВ - 110248,01 грн), №8 від 20.04.2019 на суму 337924,56 грн (в т.ч. ПДВ - 56320,76 грн), №9 від 25.04.2019 на суму 378209,60 грн (в т.ч. ПДВ - 63034,93 грн), №10 від 26.04.2019 на суму 43226,04 грн (в т.ч. ПДВ - 7204,34 грн), №13 від 15.05.2019 на суму 54448,84 грн (в т.ч. ПДВ - 9074,81 грн), №14 від 22.05.2019 на суму 88462,52 грн (в т.ч. ПДВ - 14743,76 грн), №15 від 23.05.2019 на суму 31372,40 грн (в т.ч. ПДВ - 5228,73 грн), №16 від 27.05.2019 на суму 30823,84 грн (в т.ч. ПДВ - 5137,31 грн), №19 від 31.05.2019 на суму 28951,92 грн (в т.ч. ПДВ - 4825,32 грн), №21 від 11.06.2019 на суму 7455,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1242,50 грн), №22 від 25.06.2019 на суму 7501,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1250,17 грн), №23 від 27.06.2019 на суму 7295,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1215, 83 грн), №27 від 02.07.2019 на суму 17768,00 грн (в т.ч. ПДВ - 2961,33 грн), №28 від 05.07.2019 на суму 9206,92 грн (в т.ч. ПДВ - 1534,49 грн), №29 від 09.07.2019 на суму 7537,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1256,17 грн), №31 від 12.07.2019 на суму 7954,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1325,67 грн), №32 від 22.07.2019 на суму 7395,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1232,50 грн), №36 від 27.07.2019 на суму 11954,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1992,33 грн), №42 від 03.08.2019 на суму 3059,68 грн (в т.ч. ПДВ - 509,95 грн), №45 від 17.08.2019 на суму 27180,00 грн (в т.ч. ПДВ - 4530,00 грн), №47 від 20.08.2019 на суму 8829,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1471,50 грн), №50 від 22.08.2019 на суму 1239,00 грн (в т.ч. ПДВ - 206,50 грн), №52 від 28.08.2019 на суму 12340,00 грн (в т.ч. ПДВ - 2056,67 грн), №58 від 04.09.2019 на суму 17069,62 грн (в т.ч. ПДВ - 2844,93 грн), №61 від 09.09.2019 на суму 12499,08 грн (в т.ч. ПДВ - 2083,18 грн), №62 від 13.09.2019 на суму 21343,12 грн (в т.ч. ПДВ - 3557,18 грн), №65 від 20.09.2019 на суму 5966,00 грн (в т.ч. ПДВ - 994,34 грн) (а.с. 13-26).
При цьому у матеріалах справи містяться зареєстровані відповідачем податкові накладні на загальну суму 1445444,66 грн (в т.ч. ПДВ - 240907,45 грн): №40 від 16.04.2019 на суму 249488,04 грн (в т.ч. ПДВ - 41581,34 грн), №41 від 19.04.2019 на суму 250511,96 грн (в т.ч. ПДВ - 41751,99 грн), №42 від 20.04.2019 на суму 87412,60 грн (в т.ч. ПДВ - 14568,76 грн), №43 від 24.04.2019 на суму 38587,40 грн (в т.ч. ПДВ - 6431,23 грн.), №44 від 24.04.2019 на суму 24000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 4000,00 грн), №45 від 25.04.2019 на суму 315622,20 грн (в т.ч. ПДВ - 52603,70 грн), №46 від 26.04.2019 на суму 43226,04 грн (в т.ч. ПДВ - 7204,34 грн), №49 від 15.05.2019 на суму 54448,84 грн (в т.ч. ПДВ - 9074,81 грн), №53 від 22.05.2019 на суму 88462,52 грн (в т.ч. ПДВ - 14743,76 грн), №54 від 23.05.2019 на суму 31372,40 грн (в т.ч. ПДВ - 5228,73 грн), №55 від 27.05.2019 на суму 30823,84 грн (в т.ч. ПДВ - 5137,31 грн), №63 від 31.05.2019 на суму 28951,92 грн (в т.ч. ПДВ - 4825,32 грн), №71 від 11.06.2019 на суму 7455,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1242,50 грн), №78 від 25.06.2019 на суму 7501,00 грн (в т. ч. ПДВ - 1250,17 грн), №80 від 27.06.2019 на суму 7295,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1215,83 грн), №87 від 02.07.2019 на суму 17768,00 грн (в т.ч. ПДВ - 2961,33 грн), №88 від 05.07.2019 на суму 9206,92 грн (в т.ч. ПДВ - 1534,49 грн), №89 від 09.07.2019 на суму 7537,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1256,17 грн), №9 від 12.07.2019 на суму 7954,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1325,67 грн), №98 від 22.07.2019 на суму 7395,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1232,50 грн), №100 від 24.04.2019 на суму 8945,48 грн (в т.ч. ПДВ - 1490,92 грн), №102 від 27.07.2019 на суму 11954,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1992,33 грн), №109 від 03.08.2019 на суму 3059,68 грн (в т.ч. ПДВ - 509,95 грн), №116 від 17.08.2019 на суму 27180,00 грн (в т.ч. ПДВ - 4530,00 грн), №118 від 20.08.2019 на суму 8829,00 грн (в т.ч. ПДВ - 1471,50 грн), №123 від 22.08.2019 на суму 1239,00 грн (в т.ч. ПДВ - 206,50 грн), №126 від 28.08.2019 на суму 12340,00 грн (в т.ч. ПДВ - 2056,67 грн), №133 від 04.09.2019 на суму 17069,62 грн (в т.ч. ПДВ - 2844,94 грн), №1 від 09.09.2019 на суму 12499,08 грн (в т.ч. ПДВ - 2083,18 грн), №145 від 16.09.2019 на суму 21343,12 грн (в т.ч. ПДВ - 3557,18 грн), №152 ВІД 20.09.2019 на суму 5966,00 грн (в т.ч. ПДВ - 994,33 грн) (а.с. 26 на звороті, 27-41).
Позивач зсилається на те, що відповідач не зареєстрував податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок Дочірнього підприємства "Євротранс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Євро" як попередня оплата (аванс) за договором поставки №08/04/19 від 08.04.2019, згідно платіжних доручень №691 від 09.04.2019 на суму 150000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 25000,00 грн), №700 від 11.04.2019 на суму 112000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 18666,67 грн), №700 від 11.04.2019 на суму 50000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 8333,33 грн), №701 від 11.04.2019 на суму 100000,00грн (в т.ч. ПДВ - 16666,67 грн), тобто на загальну суму 68666,67 грн.
11.10.2021 позивач звернувся до відповідача з претензією №1 щодо незареєстрованих податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за 2019 рік (а.с. 12). У вказаній претензії зазначено, що на рахунок відповідача надійшли кошти по договору №08/04/19 від 08.04.2019, згідно платіжних доручень №691 від 09.04.2019 на суму 150000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 25000,00 грн), №700 від 11.04.2019 на суму 112000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 18666,67 грн), №700 від 11.04.2019 на суму 50000,00 грн (в т.ч. ПДВ - 8333,33 грн), №701 від 11.04.2019 на суму 100000,00грн (в т.ч. ПДВ - 16666,67 грн), разом з тим, позивач не отримав право на податковий кредит у сумі 68666,67 грн, оскільки, всупереч вимогам п. 201.10 Податкового кодексу України, відповідач не склав податкові накладні та не зареєстрував їх у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідь на вказану претензію у матеріалах справи відсутня.
Позивач звернувся з вказаним позовом до суду, оскільки вважає, що всупереч вимогам ст. 201 Податкового кодексу України, відповідач не оформив податкові накладні та не зареєстрував їх у Єдиному реєстрі податкових накладних по факту оплати товару 09.04.2019 та 11.04.2019, у зв`язку з чим позбавив позивача права на віднесення сплаченого податку на додану вартість до складу податкового кредиту і використання права на зменшення податкових зобов`язань на суму 68666,67 грн.
Згідно з відзивом на позовну заяву (а.с. 57-60), відповідач вважає позовні вимоги недоведеними та такими, що не підлягають задоволенню. Зазначив, що Дочірнє підприємство "Євротранс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Євро" по факту оплати товару від 09.04.2019 та від 11.04.2019 було внесено податкові накладні №30 від 09.04.2019, №№31, 32, 33 від 11.04.2019 і 30.04.2019 та відправлено на реєстрацію, але останні не були зареєстровані ГУ ДПС у Житомирській області Коростенського управління. Зсилається на те, що права покупця, у разі нездійснення постачальником реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, підлягають захисту шляхом подання позивачем до податкового органу, разом з податковою декларацією за відповідний звітний податковий період, заяви зі скаргою на дії відповідача. Вважає, що позивач не надав доказів, які б вказували на причини неоформлення та нереєстрації відповідачем податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, якими засвідчується поставка товару, чи доказів, які б свідчили про наявність вини та протиправності поведінки відповідача у такому порушенні, а також доказів того, що у зв`язку із такою нереєстрацією податкових накладних позивач не зміг зарахувати до податкового кредиту суму ПДВ у розмірі 68666,67 грн.
Оцінивши в сукупності матеріали справи, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, врахувавши пояснення учасників судового процесу, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, з огляду на таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно зі ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ст. 525 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ч. 1, 2 статті 193 Господарського кодексу України:
- суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться;
- кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Згідно з ч. 1 ст. 712 Цивільного кодексу України, за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Податок на додану вартість (ПДВ) - непрямий податок, який нараховується та сплачується відповідно до норм розділу 5 цього кодексу (п. 14.1.178 ст. 14 Податкового кодексу України).
Згідно з п. 14.1.181 ст. 14 Податкового кодексу України, податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
До податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів та послуг (п. 198.1 ст. 198 Податкового кодексу України).
За приписами п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
За приписами п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з п. розділу 2 Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, після накладання кваліфікованого електронного підпису автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) з використанням телекомунікаційних мереж до адресата протягом операційного дня.
Відповідно до пунктів 8-11 вказаного Порядку, перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня. У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 7 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі. Якщо автору протягом встановленого строку після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом. Не пізніше наступного робочого дня з моменту формування першої квитанції, якщо інше не встановлено нормативно-правовими актами та цим Порядком, формується друга квитанція. Друга квитанція є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття в контролюючому органі електронного документа. В другій квитанції зазначаються реквізити прийнятого (зареєстрованого) або неприйнятого (із зазначенням причини) електронного документа, результати обробки в контролюючому органі (дата та час прийняття (реєстрації) або неприйняття, реєстраційний номер, дані про автора та підписувача (підписувачів) електронного документа та автора квитанції). На другу квитанцію накладається печатка відповідного контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник другої квитанції зберігається в контролюючому органі. У разі наявності другої квитанції про прийняття електронного документа датою та часом прийняття (реєстрації) електронного документа контролюючим органом вважаються дата та час, зафіксовані у першій квитанції.
Згідно з п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Отже, відсутність факту реєстрації платником податку продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або порушення порядку заповнення обов`язкових реквізитів податкової накладної, передбачених п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, не дає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Таким чином, підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, є належним чином складені та зареєстровані податкові накладні.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є:
1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);
2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Згідно зі ст. 224 Господарського кодексу України, учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.
Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Для застосування такого заходу відповідальності як стягнення збитків необхідна наявність усіх елементів складу господарського правопорушення: 1) протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи (порушення зобов`язання); шкідливого результату такої поведінки збитків; 3) причинного зв`язку між протиправною поведінкою та збитками; 4) вини особи, яка заподіяла шкоду. У разі відсутності хоча б одного із цих елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не настає.
Як було встановлено судом та не заперечувалося відповідачем, згідно умов Договору, позивач здійснив попередню оплату товару на загальну суму 1857444,66 грн (в т.ч. ПДВ - 310336,60 грн), а відповідач поставив позивачу товар згідно видаткових накладних на загальну суму 1848499,18 грн (в т.ч. ПДВ - 308083,21 грн). При цьому, відповідач не спростував те, що у Єдиному реєстрі податкових накладних він зареєстрував податкові накладні на загальну суму 1445444,66 грн (в т.ч. ПДВ - 240907,45 грн), тобто не у повному обсязі отриманої оплати.
Так, у матеріалах справи містяться скріншоти, які підтверджують відправку відповідачем 30.04.2019 на реєстрацію до ГУ ДПС у Житомирській області Коростенського управління податкових накладних №30 від 09.04.2019, №№31, 32, 33 від 11.04.2019 (а.с. 68-75).
Також зі змісту індивідуальної податкової консультації Головного управління ДПС у Житомирській області від 30.10.2020 вбачається, що згідно з даними інформаційних баз ДПС зазначені платником податку податкові квитанції, які складені ним 09, 10 та 11 квітня 2019 року та надіслані 30.04.2019 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, Державною податковою службою не одержані та відповідно такі податкові накладні не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних. У разі якщо платником протягом встановленого строку після відправки податкової накладної не надійшла перша квитанція, яка засвідчує факт і час отримання ДПС податкової накладної, така податкова накладна вважається не одержаною ДПС та такою, яка не зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 61-65).
Таким чином, податкові накладні №30 від 09.04.2019, №№31, 32, 33 від 11.04.2019 вважаються такими, що не одержані ДПС, у зв`язку з чим відсутні докази виконання відповідачем вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України щодо складення податкових накладних та їх реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Наведене вище також свідчить і про те, що відповідач, в результаті не надходження першої квитанції, яка засвідчує факт і час отримання ДПС податкової накладної, а також зі змісту індивідуальної податкової консультації Головного управління ДПС у Житомирській області від 30.10.2020 дізнався, що податкові накладні №30 від 09.04.2019, №№31, 32, 33 від 11.04.2019 на загальну суму 412000,00 грн (у тому числі 68666,67 грн ПДВ) вважаються такими, що не одержані ДПС та не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Разом з тим, доказів на підтвердження повторної відправки ДПС вказаних податкових накладних відповідач суду не надав.
Отже, доказів отримання ДПС та реєстрації відповідачем в Єдиному реєстрі вказаних податкових накладних на суму 412000,00 грн (у тому числі 68666,67 грн ПДВ) матеріали справи не містять.
Таким чином, порушення відповідачем вимог Податкового кодексу України щодо нездійснення реєстрації податкових накладних позбавили позивача права включити вказану суму ПДВ до складу податкового кредиту та скористатись правом на зменшення податкового зобов`язання на суму 68666,67 грн, що є прямим причинно-наслідковим зв`язком між бездіяльністю відповідача та збитками позивача.
Отже, наявні усі елементи складу господарського правопорушення.
Враховуючи заперечення відповідача щодо способу захисту та недоведення його вини, зокрема із зсиланням на п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, суд враховує, що згідно наведеної норми, у разі допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 цього Кодексу, та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена згідно з пунктом 201.16 цієї статті) податкової накладної та/або розрахунку коригування покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого продавця/покупця. ...Протягом 90 календарних днів з дня надходження такої заяви із скаргою з урахуванням вимог, встановлених підпунктом 78.1.9 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, контролюючий орган зобов`язаний провести документальну перевірку зазначеного продавця для з`ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов`язань з податку за такою операцією.
Тобто, звернення зі скаргою на дії відповідача щодо нездійснення останнім реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, є лише правом позивача, реалізація якого є підставою для проведення контролюючим органом документальної позапланової перевірки щодо цього порушення, однак навіть факт проведення останньої не впливає на відновлення порушених прав позивача у спірних правовідносинах. Натомість, зазначені приписи додатково вказують на те, що реєстрація податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних є саме обов`язком, а не правом осіб, визначених у зазначеному кодексі.
Суд також враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постанові Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 03.08.2018 у справі №908/76/18.
Згідно з правовою позицією Верховного Суду, бездіяльність контрагента щодо виконання визначеного законом обов`язку зареєструвати податкові накладні зумовлює неможливість покупця послуг включення сум ПДВ до податкового кредиту, а також, відповідно, зменшення податкового зобов`язання на зазначену суму, тобто зазначена сума, фактично, є збитками цієї особи.
Згідно з висновком, викладеним у постанові Великої палати Верховного Суду від 05.06.2019 у справі №908/1568/18, належним способом захисту для позивача є саме звернення до контрагента з позовом про відшкодування збитків, завданих внаслідок порушення обов`язку щодо складення та реєстрації податкових накладних.
Зазначеним в цілому спростовуються наведені у відзиві заперечення відповідача.
Статтею 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.
Відповідно до ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Згідно зі ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів
Позивач довів суду належними та достатніми доказами обґрунтованість заявлених позовних вимог. При цьому відповідач не подав суду доказів, які б спростовували доводи позивача.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача про стягнення з відповідача 68666,67 грн збитків є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Судові витрати по сплаті судового збору, з урахуванням приписів ч.9 ст. 129 ГПК України, покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 2, 73-79, 86, 123, 129, 233, 236-238, 241, 247 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Київіндастріалбуд" до Дочірнього підприємства "Євротранс" товариства з обмеженою відповідальністю "Євро" задовольнити.
2. Стягнути з Дочірнього підприємства "Євротранс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Євро" (11500, Житомирська обл., м. Коростень, вул. Білокоровічське шосе, буд. 3, код ЄДРПОУ 31780974) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Київіндастріалбуд" (08343, Київська обл., Бориспільський район, с. Мартусівка, вул. Промислова, буд. 75, приміщення 146, код ЄДРПОУ 39851366):
- 68666,67 грн збитків;
- 2481,00 грн судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 14.09.22
Суддя Вельмакіна Т.М.
1 - до справи;
2,3 - сторонам (рек.)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2022 |
Оприлюднено | 19.09.2022 |
Номер документу | 106277209 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Вельмакіна Т.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні