ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2022 рокуЛьвівСправа № 260/176/19 пров. № 857/12377/19
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Кушнерика М.П.
суддів Курильця А.Р., Мікули О.І.
за участю секретаря судового засідання Хомич О.Р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційні скарги ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року, прийняте суддею Микуляк П.П. в м.Ужгороді о 16 годині 02 хвилині, повний текст складено 11 жовтня 2019 року,у справі № 260/176/19 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Коритнянського сільського голови Бадида Ігора Васильовича, Коритнянської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про визнання дій сільського голови протиправними, визнання протиправним та скасування розпорядження сільського голови, визнання громадських слухань такими, що не відбулись, -
В С Т А Н О В И В:
в лютому 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Коритнянського сільського голови Бадида І.В., Коритнянської сільської ради,треті особи: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , в якому з урахуванням уточнення позовних вимог від 22.05.2019р. та 24.07.2019р. просить визнати протиправними дії Коритнянського сільського голови ОСОБА_6 при видачі розпорядження «Про проведення громадських слухань» № 35а/02-03 від 11.07.2018 року; визнати протиправними та скасувати розпорядження Коритнянського сільського голови Бадиди І.В. «Про проведення громадських слухань» № 35а/02-03 від 11.07.2018 року; визнати громадські слухання щодо обговорення та схвалення проектів генеральних планів сіл Коритняни та Кінчеш, які відбулися 16 серпня 2018 року в приміщенні адмінбудівлі Коритнянської сільської ради такими, що не відбулися.
Позовна заява мотивована тим, що позивач є мешканцем села Кінчеш Ужгородського району, яке входить до Коритнянської сільської ради, на території села Кінчеш разом із членами своєї сім`ї заснував фермерське господарство « ОСОБА_1 ». та відповідно до Витягу з реєстру прав № 1300012020 від 06.07.2018 року є власником комплексу нежитлових будівель за адресою АДРЕСА_1 .
Коритнянська сільська рада згідно Генерального плану села Кінчеш, розробленого у 2018 році зменшила площу ділянки, яку використовує фермерське господарство « Телчак С.І.»з 1,4 га до 0,9 га.
В цілому вважає, що розпорядження № 35а/02-03,винесено Коритнянським сільським головою ОСОБА_6 з перевищенням повноважень, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Вважає протиправними і дії Коритнянського сільського голови Бадида І.В., т.я. порушена процедура проведення громадських слухань щодо обговорення та схвалення виготовлених проектів.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року, в задоволенні позову відмовлено.
ОСОБА_1 та ОСОБА_2 подали апеляційні скарги, з підстав неправильного застосування норм матеріального та порушення норм процесуального права.
Вимоги апеляційних скарг обгрунтовані тим, що Коритнянський сільський голова Бадида І.В., при здійсненні своїх публічно-владних управлінських функцій передбачених п. 20 ч.4 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування», а саме, при видачі оспореного розпорядження вийшов за межі своїх повноважень і діяв не в межах повноважень та у спосіб, що передбачений законами України і при цьому порушив законний інтерес позивача у сфері публічних відносин.
Як наслідок, не має правової підстави для оголошення і проведення процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості, проведення громадських слухань 16 серпня 2018 року щодо проектів генеральних планів сіл Коритняни та Кінчеш Ужгородського району.
Повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості по проектам генеральних планів цих сіл, яке було розміщено у газеті «Новини Закарпаття» від 07 липня 2018 року не відповідає вимогам п. 5 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні (постанова Кабінету Міністрів України № 555 від 25.05.2011)
Коритнянською сільською радою не було належним чином проінформовано місцеве населення про проведення слухань щодо проектів генеральних планів даних сіл та можливості ознайомлення.
Щодо порушеного права позивача, то вважає, що сільська рада не дала змоги реалізувати позивачу своє право подати зауваження та пропозиції до генплану с. Кінчеш, на свій розсуд вирішила яким чином використовувати територію, на якій розташовано фермерське господарство «Телчак С.І.».
Просять скасувати рішення та прийняти нове, яким позов задоволити повністю.
Відзиву на апеляційну скаргу не подано, що не перешкоджає розгляду справи по суті.
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2020 року провадження у справі зупинено до прийняття рішення Верховним Судом у справі № 260/1336/18, якою констатовано та дано оцінку проведених громадських слухань, що є предметом спору у даній справі.
Постановою Закарпатського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 року позовну заяву Комунального підприємства "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства міста Ужгорода" - задоволено повністю. Визнано протиправним та скасувати рішення 21 сесії 7 скликання Коритнянської сільської ради від 30.08.2018 № 502 «Про затвердження генерального плану сільського населеного пункту села Коритняни, Ужгородського району».
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.11.2019 року апеляційну скаргу Коритнянської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області задоволено, рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 у справі№ 260/1336/18скасовано та ухвалено нове рішенняпро відмову позовних вимог.
Постановою Верховного Суду від 27 квітня 2021 року скасовано рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 та постанову восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.11.2019 та направлено справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2022 року у справі № 260/1336/18 позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення 21 сесії 7 скликання Коритнянської сільської ради від 30.08.2018 № 502 «Про затвердження генерального плану сільського населеного пункту села Коритняни, Ужгородського району».
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 серпня 2022 року поновлено провадження у справі № 260/176/19.
13 вересня 2022 року на електронну адресу суду надійшло клопотання ОСОБА_2 про заміну сторони Коритнянської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області її правонаступником Холмківською сільською радою.
Колегія суддів не приймає до уваги дане клопотання, з підстав неналежного оформлення.
У відповідності до вимог ч.4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги та перевіривши матеріали справи, колегія суддів, вважає, що апеляційні скарги підлягають частковому задоволенню з таких підстав.
Згідно ч.1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом встановлено, що 13.07.2017 року Коритнянською сільською радою прийнято рішення № 259«Про скасування рішення сесії від 11.08.2015 року № 544, рішення сесії від 29.05.2017 року, № 256 та розроблення нового Генерального плану населеного пункту села Кінчеш» (а.с.193, 194 т.1), яким була передбачена земельна ділянка позивача для обслуговування комплексу будівель, площею 1,4 га.
В газеті "Закарпатські оголошення" № 33-34(855) від 18-31.08.2017 року було опубліковано повідомлення про початок розроблення Генерального плану с. Кінчеш Ужгородського району.
11.07.2018 року № 35а/02-03 сільським головою Коритнянської сільської ради було видане розпорядження«Про проведення громадських слухань»( а.с.184 т.1), яким визначено провести громадське обговорення проектів Генерального плану с. Коритняни та Генерального плану с.Кінчеш та громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення генеральних планів населених пунктів.
Визначено дату проведення - 16.08.2018 року о 10 год. 00 хв. в приміщенні Коритнянської сільської ради.
Відповідальною особою за організацію розгляду пропозицій призначено ОСОБА_7 та зобов`язано систематизуватиписьмові звернення, які надійдуть до сільської ради та її виконавчих органів.
Підсумки громадського обговорення довести до депутатів, її виконавчих органів для розгляду та членів територіальної громади через ЗМІ та офіційний сайт.
Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції дійшов висновку, що Коритнянський сільський голова І.В.Бадида при видачі оспореного розпорядження діяв у межах своїх повноважень, громадські обговорення та слухання проектів генеральних планів сіл Коритняни та Кінчеш Коритнянська сільська рада провела належним чином, позивач не є користувачем земельної ділянки в с. Кінчеш Ужгородського району і не мав права подавати зауваження та пропозиції до генерального плану с. Кінчеш.
Апеляційний суд частково погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Згідно ч.1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Відповідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ст. 140 Конституції України, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Відповідно до нормКонституціїсистему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначаєЗакон України «Про місцеве самоврядування в Україні»(далі Закон № 280/97).
Щодо позовних вимог про визнання протиправними дії Коритнянського сільського голови Бадиди І.В. при видачі розпорядження «Про проведення громадських слухань» № 35а/02-03 від 11.07.2018 року та скасування даного розпорядження, то колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що зазначене розпорядження стосується тільки самої процедури громадського обговорення розроблених проектівмістобудівної документації, зокрема призначення дати таких громадських слухань та визначення відповідальних осіб за їх проведення, виходячи з наступного.
Частинами першою і другою ст. 11 Закону№ 280/97 визначено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад єїх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради. (ч.6ст.59 Закону № 280/97).
Відповідно до п. 4.3 вказаногонаказу Міністерства Регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 року № 290 «Про затвердження Порядку розроблення містобудівної документації»виконавчий орган сільської, селищної, міської ради єзамовникомрозроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні або внесення змін до неї, та є органом, який приймає рішення про проведення громадських слухань з приводу врахування громадських інтересів під час розроблення генеральних планів населених пунктів.
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»не визначає порядку проведення громадських слухань і делегує це право представницьким органам місцевого самоврядування, які уповноважені приймати Статути територіальної громади.
ст. 13 Закону № 280/97передбачено, що територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.
Сільський, селищний, міський головавидає розпорядженняу межах своїх повноважень та відповідно до п.2 ч.4ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»організовує в межах, визначених цимЗаконом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету (п.20 ч.4ст.42 Закону № 280/97), а, відтак, в цій частині позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про визнання громадських слухань щодо обговорення та схвалення проектів генеральних планів сіл Коритняни та Кінчеш, які відбулися 16 серпня 2018 року в приміщенні адмінбудівлі Коритнянської сільської ради такими, що не відбулися, то колегія суддів зазначає наступне.
Порядок проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженийпостановою КМ України від 25.05.2011 року № 555, який є спеціальною нормою, що визначає процедуру проведення громадських обговорень проектів містобудівної документації на місцевому рівні такожне містить зобов`язальної норми, щодо необхідності прийняття розпорядження щодо початку процедури проведення громадських обговорень містобудівної документації - генеральних планів населених пунктів.
Рішення про розробку відповідної містобудівної документації - генеральних планів сіл були прийняті представницьким органом Коритнянської сільської ради на пленарних засіданнях в межах компетенції.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2022 року у справі № 260/1336/18 задоволено позов Комунального підприємства "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства міста Ужгорода" до Коритнянської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області замінено на правонаступника Холмківську сільську раду Ужгородського району Закарпатської області. Визнано протиправним та скасовано рішення 21 сесії 7 скликання Коритнянської сільської ради від 30.08.2018 № 502 «Про затвердження генерального плану сільського населеного пункту села Коритняни, Ужгородського району». Рішення набрало законної сили 23 травня 2022 року.
Судом при розгляді справи № 260/1336/18 встановлено і порушення Коритнянською сілською радою Ужгородського району Закарпатської області порядку оприлюднення всіх проектів рішень та порядку проведення громадського обговорення.
Відповідно до частини четвертої статті 78 КАС обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Відтак, дані обставини не підлягають встановленню у даній справі і колегія суддів вважає, що в цій частині позов підлягає задоволенню, а саме визнати громадські слухання щодо обговорення та схвалення проектів генеральних планів сіл Коритняни та Кінчеш, які відбулися 16 серпня 2018 року в приміщенні адмінбудівлі Коритнянської сільської ради такими, що відбулися, з порушенням процедури обговорення.
Відповідно до ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на вищевикладене, доводи апеляційних скарг частково складають підстави для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а, відтак, рішення суду підлягає частковому скасуванню з прийняттям постанови про задоволення позову частково.
Керуючись ч.3 ст.243, ст..ст.308, 310, 315, 316, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 та ОСОБА_2 задоволити частково.
Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року у справі № 260/176/19, - скасувати в частині відмови в задоволенні позову визнати громадські слухання щодо обговорення та схвалення проектів генеральних планів сіл Коритняни та Кінчеш, які відбулися 16 серпня 2018 року в приміщенні адмінбудівлі Коритнянської сільської ради такими, що не відбулися, та прийняти в цій частині постанову нову, якою визнати громадські слухання щодо обговорення та схвалення проектів генеральних планів сіл Коритняни та Кінчеш, які відбулися 16 серпня 2018 року в приміщенні адмінбудівлі Коритнянської сільської ради такими, що відбулися, з порушенням процедури обговорення.
В решті рішення суду залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя М. П. Кушнерик судді А. Р. Курилець О. І. Мікула Повне судове рішення складено 19.09.2022
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2022 |
Оприлюднено | 21.09.2022 |
Номер документу | 106314450 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні