ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 380/15239/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 вересня 2022 року місто Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої-судді Мричко Н.І.,
за участі секретаря судового засідання Максимович А.Я.,
представника позивача Лавринів М.Я.,
представника відповідачів Лучишин С.Ю.,
представника третьої особи Петрівської М.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Український «Медіа-центр» до виконавчого комітету Львівської міської ради, Львівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Департамент містобудування Львівської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -
встановив:
до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства «Український «Медіа-центр» код ЄДРПОУ 30388493, місцезнаходження: 79005, м. Львів, вул. Личаківська, 1, кв.1 (далі позивач; ПП «Український «Медіа-центр») до виконавчого комітету Львівської міської ради (код ЄДРПОУ 26256622, місцезнаходження: 79008, м. Львів, пл.Ринок, 1), Львівської міської ради (код ЄДРПОУ 04055896, місцезнаходження: 79008, м.Львів, пл.Ринок, 1), в якій позивач, з урахуванням заяви про збільшення (уточнення позовних вимог) від 21.03.2022, просить:
- визнати протиправною бездіяльність Львівської міської ради щодо невключення до діючого Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові тимчасової споруди за адресою м. Львів, площа Галицька, 10, яка належить Приватному підприємству «Український «Медіа-центр»;
- зобов`язати Львівську міську раду внести зміни до діючої ухвали, яка визначає (затверджує) Перелік(и) тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові, шляхом включення до діючого (станом на момент набранням судовим рішенням законної сили та його виконання) Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові тимчасової споруди за адресою: м. Львів, площа Галицька, 10, або за іншою адресою в межах Галицького району міста Львова, яка є найбільш територіально наближеною до попереднього місце розташування тимчасової споруди, із вказанням її власником Приватного підприємства «Український «Медіа-центр»;
- визнати протиправним і скасувати рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №828 від 18.09.2020 «Про демонтаж тимчасової споруди на площі Галицькій, 10» та рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №761 від 03.09.2021 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 18.09.2020 року №828».
Ухвалою від 13.09.2021 суд відмовив у задоволенні заяви приватного підприємства «Український «Медіа-центр» про забезпечення позову.
Ухвалою від 14.09.2021 суддя прийняла позовну заяву до розгляду й відкрила провадження у справі.
Ухвалою від 14.04.2022 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.
Ухвалою від 12.05.2022, занесеною до протоколу судових засідань, суд залучив до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Департамент містобудування Львівської міської ради (далі третя особа).
Ухвалою від 27.06.2022 суд залишив без руху позовну заяву Приватного підприємства «Український «Медіа-центр» до виконавчого комітету Львівської міської ради, Львівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Департамент містобудування Львівської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії та встановив позивачу строк для усунення виявлених недоліків шляхом подання до суду доказів коли він дізнався про рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №828 від 18.09.2020 «Про демонтаж тимчасової споруди на площі Галицькій, 10», та у разі пропуску строку звернення до суду із позовом в частині позовної вимоги про визнання протиправним та скасування такого рішення заяву про поновлення цього строку та докази поважності причин його пропуску.
Ухвалою від 12.09.2022 суд відмовив у задоволенні заяви представника позивача про поновлення строку звернення до суду та у задоволенні клопотання представника відповідачів про залишення позовної заяви без розгляду.
Позовні вимоги, з урахуванням заяв про уточнення позовних вимог, обґрунтовані тим, що позивач подав до виконавчого органу Львівської міської ради заяву із необхідними документами, а відповідного повідомлення про відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС, будівельним нормам або аргументованої відмови щодо реалізації намірів розміщення ТС позивачу у визначений законодавством строк не надано, а тому дії виконавчого комітету Львівської міської ради суперечать вимогам Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, порушують права позивача на своєчасне та у відповідності до вимог законодавства оформлення паспорта прив`язки або оскарження відмови відповідача, а також перешкоджають здійсненню позивачу передбаченої в заяві діяльності. Відповідачі всупереч рішенню Львівського окржуного адміністративого суду від 30.11.2020 у справі №380/2335/20 прийняли рішення про демонтаж ТС та демонтували таку. Необхідною умовою для демонтажу самочинно встановленої тимчасової споруди є встановлення ознак самочинності такої споруди, зокрема відсутність необхідної дозвільної документації, що відповідачі не довели.
19.10.2021 представник відповідачів подав до суду відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечив. Відзив обґрунтований тим, що тимчасова споруда за адресою пл. Галицька, 10 стояла без належним чином оформлених дозвільних документів. Більше того, Паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності теж був дійсний до 31.05.2018 і був продовжений лише до 31.12.2019. Подане листом від 29.01.2020 №2-1931-006 обґрунтування позивача щодо включення у комплексну схему належної йому тимчасової споруди не було обґрунтованим належним чином. Представник відповідача наголошує на тому, що дія договору оренди та паспорта прив`язки закінчилась задовго до прийняття оскарженого рішення від 18.09.2020, а тому тимчасова споруда не має жодних правовстановлюючих документів.
23.06.2022 представник третьої особи подала до суду пояснення, в яких зазначила, що оскільки ухвалою Львівської міської ради від 02.03.2017 № 1568 «Про продовження терміну здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова», якою був включений в перелік тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у Галицькому районі м. Львова ПП «Український «Медіа-центр», втратила чинність у зв`язку із прийняттям нової ухвали Львівської міської ради від 26.12.2019 № 6107 «Про здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова», терміни дії Паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності № ТС- 2018-0263-Г, договору від 29.12.2017 № Г-2126-17 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення тимчасових споруд і договору № Г-2126-17 (Д-18) від 11.07.2018 закінчились та тимчасова споруда ПП «Український «Медіа-центр» за адресою: пл. Галицька, 10 не увійшла в перелік тимчасових споруд, що входять до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові, затверджений ухвалою Львівської міської ради від 26.12.2019 №6107, з цього випливає, що тимчасова споруда від 01.01.2020 стоїть без правових підстав і підлягає демонтажу. У зв`язку з цим, виконавчий комітет Львівської міської ради рішенням від 18.09.2020 №828 вирішив демонтувати самовільно встановлену тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності на пл. Галицькій, 10, а рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 03.09.2021 №761 внесено зміни в терміни виконання рішення від 18.09.2020 №828.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала. Просила суд позов задовольнити повністю.
У судовому засіданні представник відповідачів проти позовних вимог заперечила. Просила суд у задоволенні позову відмовити повністю.
У судовому засіданні представник третьої особи проти позовних вимог заперечила. Просила суд у задоволенні позову відмовити повністю.
Заслухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
02.03.2017 Львівська міська рада прийняла ухвалу «Про продовження терміну здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова» №1568, додатком №1 до якої затверджено Перелік тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у Галицькому районі м. Львова. В такий перелік включено тимчасову споруду ПП «Український «Медіа-центр» площею 94,00 кв. м за адресою: пл.Галицька, 10.
29.12.2017 між Управлінням комунальної важності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (далі Орендодавець) та ПП «Український «Медіа-центр» (далі Орендар) укладено договір №Г-2126-17 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення тимчасових споруд, згідно з пунктом 2.1.1 пункту 2.1 якого надано у тимчасову оренду конструктивний елемент благоустрою комунальної власності площею 94,00 кв. м, для розміщення тимчасової споруди за адресою: м. Львів, пл. Галицька, 10. У пункті 6.1 такого договору зазначено, що термін його дії встановлюється з 01.01.2017 по 31.05.2018 (відповідно до пункту 5.5 Порядку розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові, затвердженого Ухвалою Львівської міської ради від 23.04.2015 №4526 (зі змінами) та пункту 1 Ухвали Львівської міської ради від 02.03.2017 №1568).
28.02.2018 позивачу видано Паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності № ТС-2018-0263-Г (дійсний до 31.05.2018). У подальшому дію такого Паспорта продовжено до 31.12.2019 (арк. справи 69, т. 1).
Договором від 11.07.2018 №Г-2126-17(Д-18), укладеним між Управлінням комунальної важності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (далі Орендодавець) та ПП «Український «Медіа-центр» (далі Орендар), продовжено термін дії договору від 29.12.2017 №Г-2126-17 до 31.12.2019 (відповідно до пункту 1.1 ухвали Львівської міської ради від 17.05.2018 № 3417.
26.12.2019 Львівська міська рада прийняла ухвалу «Про здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова» №6107, додатком №1 до якої затверджено Перелік тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у Галицькому районі м. Львова. В такий перелік тимчасову споруду ПП «Український «Медіа-центр» площею 94,00 кв. м за адресою: пл.Галицька, 10, не включено.
18.09.2020 виконавчий комітет Львівської міської ради прийняв рішення №828 від 18.09.2020 «Про демонтаж тимчасової споруди на площі Галицькій, 10», у пункті 1 якого зазначено демонтувати самовільно встановлену тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності на пл. Галицькій, 10, а у підпункті 3.1 пункту 3 вказано здійснити протягом 60 календарних днів демонтаж за участю представника Галицької районної адміністрації, у присутності представника управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування.
03.09.2021 виконавчий комітет Львівської міської ради прийняв рішення №761 від 03.09.2021 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 18.09.2020 року №828», яким підпункт 3.1 пункту 3 рішення №828 від 18.09.2020 викладено у новій редакції: «Здійснити демонтаж за участю за участю представника Галицької районної адміністрації, у присутності представника управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування. Термін: до 30.09.2021».
Вважаючи бездіяльність Львівської міської ради щодо включення до діючого Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові тимчасової споруди за адресою м. Львів, площа Галицька, 10, та рішення виконавчого комітету Львівської міської ради «Про демонтаж тимчасової споруди на площі Галицькій, 10» від 18.09.2020 №828 та рішення виконавчого комітету Львівської міської ради «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 18.09.2020 року №828» від 03.09.2021 №761 протиправними, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
При вирішенні спору по суті суд виходив з наступного.
Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Згідно із частиною третьою статті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон України №280/97-ВР) органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно із пунктом 44 частини першої статті 26 Закону України №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку.
До компетенції виконавчих органів міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема: організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян (підпункт 7 пункту «а» статті 30 Закону України №280/97-ВР).
Стаття 31 Закону України №280/97-ВР встановлює, що виконавчим органам міських рад делеговано повноваження у галузі будівництва, зокрема, зі здійснення в установленому порядку державного контролю за дотриманням законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові відповідних територій; зупинення у випадках, передбачених законом, будівництва, яке проводиться з порушенням містобудівної документації і проектів окремих об`єктів, а також може заподіяти шкоди навколишньому природному середовищу.
Відповідно до статті 73 Закону України №280/97-ВР акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.
Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначає Закон України «Про благоустрій населених пунктів» (далі Закон України №2807-IV).
Статтею 5 Закону України №2807-IV встановлено, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.
Пунктом 1 частини першої статті 9 Закону України №2807-IV передбачено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері благоустрою населених пунктів віднесено забезпечення реалізації державної політики у цій сфері.
Суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів, у розумінні частини першої статті 12 Закону України №2807-IV, є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.
Режим використання об`єктів благоустрою визначено статтею 14 Закону України №2807-IV, яка передбачає, що такі об`єкти використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.
Відповідно до частини другої статті 21 Закону України №2807-IV до об`єктів благоустрою належать малі архітектурні форм, які визначаються цією правовою нормою як елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до вказаного Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.
Крім цього, частинами другою-четвертою статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів». Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності визначений Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244 (далі Порядок №244).
Відповідно до пункту 1.3 Порядку №244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі ТС) - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Згідно з пунктами 1.5 та 1.6 Порядку №244 комплексна схема розміщення ТС в межах вулиці (скверу, бульвару, провулку, узвозу, проїзду, площі, майдану тощо), мікрорайону (кварталу), населеного пункту - це текстові та графічні матеріали, якими визначаються місця розташування ТС, розроблені з урахуванням вимог будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також існуючих містобудівних обмежень, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання територій, охорони історико-культурної спадщини, земельно-господарського устрою.
Комплексна схема розміщення ТС та архітип розробляються за рішенням сільської, селищної, міської, районної ради суб`єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та затверджуються рішенням (розпорядженням, наказом) виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації. Розроблення комплексної схеми розміщення ТС та архітипу здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету та інших джерел, не заборонених законодавством.
Відповідно до пунктів 2.1, 2.20, 2.21, 2.30 та 2.31 Порядку №244 підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди. Встановлення тимчасової споруди здійснюється відповідно до паспорта прив`язки. Відхилення від паспорта прив`язки тимчасової споруди не допускається. У разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення тимчасової споруди така тимчасова споруда підлягає демонтажу. Розміщення тимчасової споруди самовільно забороняється.
Аналогічні за змістом приписи закріплені в Положенні про порядок розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові, затвердженому ухвалою Львівської міської ради від 23.04.2015 № 4526 (далі Положення № 4526).
Згідно з визначенням, наведеним в пункті 1.3 цього Положення, самовільно встановлена тимчасова споруда - це тимчасова споруда, яка встановлена за відсутності одного із документів, передбачених цим Положенням: ухвали міської ради, договору оренди земельної ділянки чи договору оренди окремих конструктивних елементів благоустрою, паспорта прив`язки ТС.
Відповідно до пункту 1.7 Положення № 4526 дія Правил розміщення тимчасових споруд поширюється на всі підприємства, установи і організації незалежно від форми власності та відомчої належності, а також на фізичних осіб, які встановлюють тимчасові споруди для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові.
Пунктом 2.1 Положення № 4526 визначено, що розміщення тимчасових споруд здійснюється замовником відповідно до паспорта прив`язки, плану земельної ділянки та договору окремих конструктивних елементів благоустрою. Місце встановлення тимчасових споруд повинно відповідати адресі, вказаній у паспорті прив`язки, та плану земельної ділянки або схемі прив`язки.
Згідно з підпунктом 2.4.3. пункту 2.4 Положення № 4526 розміщення тимчасових споруд здійснюється: на приватних земельних ділянках за згодою власника земельної ділянки.
Відповідно до пункту 3.14 Положення № 4526 термін дії паспорта прив`язки тимчасової споруди встановлюється відповідно до терміну, зазначеного в ухвалі міської ради, з врахуванням містобудівної документації, державних норм та правил і Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Львова.
Як встановив суд, позивач здійснював підприємницьку діяльність, використовуючи тимчасову споруду за адресою: АДРЕСА_1 , на підставі договору від 29.12.2017 №Г-2126-17, Паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності від 28.02.2018 № ТС-2018-0263-Г, тобто у відповідності до вище вказаних норм.
Суд вказує на те, що ухвалою Львівської міської ради від 02.03.2017 № 1568 «Про продовження терміну здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова» припинено чинність ухвали Львівської міської ради від 23.04.2015 №4527 «Про продовження терміну здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова» та пунктом 1 продовжено термін здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах, що розміщені на території м. Львова до 31.05.2018 згідно з додатком 1, до якого увійшла тимчасова споруда позивача.
Згідно з пунктом 2 ухвали Львівської міської ради «Про продовження терміну здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова» від 02.03.2017 № 1568 після завершення зазначеного у пункті 1 такої ухвали терміну, у разі відсутності зауважень щодо розміщення тимчасових споруд та наявності всіх документів на їх встановлення, передбачених ухвалою міської ради від 23.04.2015 №4526 «Про затвердження Положення про порядок розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові та Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові», термін здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах продовжується до 31.05.2020.
З наведеного положення вбачається, що для продовження терміну здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах не вимагається від суб`єкта підприємницької діяльності вчинення будь-яких додаткових дій, що відповідачі не заперечили. При цьому, додатково директор ПП «Український «Медіа-центр» Путас Ю.В. звернувся до начальника управління архітектури та урбаністики із заявою від 28.12.2019, в якій просив продовжити на 5 років термін здійснення підприємницької діяльності в тимчасовій споруді на пл. Галицькій, 10 та розглянути питання на черговій сесії Львівської міської ради.
Як встановив суд, 26.12.2019 Львівська міська рада прийняла ухвалу № 6107 «Про здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м.Львова», якою, зокрема, затвердила новий перелік тимчасових споруд, що входять до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові.
При цьому, незважаючи на відсутність станом на момент прийняття вказаної ухвали зауважень щодо розміщення спірної тимчасової споруди та наявність всіх документів на її встановлення, таку тимчасову споруду не включено в перелік тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові, згідно з ухвалою Львівської міської ради від 26.12.2019 № 6107.
Однак суд звертає увагу на те, що на момент прийняття ухвали від 26.12.2019 № 6107 тимчасова споруда позивача була включена до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові (згідно з ухвалою Львівської міської ради від 02.03.2017 № 1568 «Про продовження терміну здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова»), а термін здійснення підприємницької діяльності у цій тимчасовій споруді, за умовами пункту 2 ухвали Львівської міської ради від 02.03.2017 № 1568 «Про продовження терміну здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова», продовжувався до 31.05.2020.
Таким чином, суд вважає, що приймаючи ухвалу від 26.12.2019 № 6107, Львівська міська рада безпідставно не включила тимчасову споруду позивача до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові.
Зважаючи на викладені висновки, суд вважає, що допущена Львівською міською радою бездіяльність щодо включення до діючого Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові тимчасової споруди за адресою АДРЕСА_1 , яка належить ПП «Український «Медіа-центр», є протиправною.
З приводу посилання третьої особи на те, що по спірній тимчасовій споруді були зауваження, позаяк вона перешкоджала реконструкції фонтану «Кульбаба» на площі Галицькій у м. Львові, то суд вказує наступне.
Суд встановив, що 29.01.2020 директор ПП «Український «Медіа-центр» Путас Ю.В. звернувся до керівника робочої групи для врегулювання ситуації по тимчасових спорудах Л. Зубача з листом №2-1931-006, в якому просив розглянути на робочій групі можливість включення його тимчасової споруди в перелік тимчасових споруд, що входять до Комплексної схеми розміщення ТС для здійснення підприємницької діяльності у АДРЕСА_1 , із зменшенням площі з 94 кв. м на 24 кв. м, що відповідає площі існуючої тимчасової споруди, яка не заходиться в межах реконструкції фонтану та не заважає такому процесу.
Листом від 19.02.2020 №2401-вих-12466 заступник директора департаменту містобудування начальник управління архітектури та урбаністики, головний архітектор міста Коломєйцев А.В. повідомив ПП «Український «Медіа-центр» про те, що його звернення від 29.01.2020 №2-1931-006 розглянуто та буде винесене на найближче засідання робочої групи, створеної розпорядженням Львівського міського голови від 20.11.2019 №611, для подальшого розгляду та прийняття рішення.
Згідно з пунктом 5 протоколу від 23.07.2021 №8 засідання робочої групи у зв`язку з не прийняттям рішення шляхом голосування, відмовлено суб`єктам підприємницької діяльності (зокрема ПП «Український «Медіа-центр») у включенні їхніх тимчасових споруд до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові.
Тобто звернення позивача від 29.01.2020 з незрозумілих причин (незважаючи на посилання у листі від 19.02.2020 №2401-вих-12466 про те, що його буде розглянуто на найближчому засіданні) було розглянуто більш як через півтора року, що поставило позивача у невизначене становище.
До цього ж, з вказаного протоколу не вбачається мотивів відмови позивачу у задоволенні його заяви та включенні до тимчасової споруди із зменшенням площі до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові.
Більше того, суд підкреслює, що відповідачі не заперечили того, що тимчасова споруда позивача із фактичною площею 24 кв. м не перешкоджатиме реконструкції фонтану «Кульбаба» на площі Галицькій у м. Львові.
В контексті оцінки описаних доводів відповідачів та третьої особи суд вказує на те, що відповідно до пункту 2.14 Положення № 4526 у разі коли тимчасова споруда перешкоджає проведенню реконструкції або ремонту інженерних мереж, вулиці, дороги, будинків і споруд, тимчасова споруда переноситься в інше місце без припинення рішення про її розміщення або, за відсутності погодженого нового місця встановлення, демонтується на час реконструкції (ремонту). Управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування надсилає не пізніше ніж за 1 місяць до запланованого перенесення (демонтажу) тимчасової споруди повідомлення з визначенням її нового місця або з інформацією про відсутність можливості перенести тимчасову споруду. Таке повідомлення є підставою для перенесення або демонтажу суб`єктом господарювання тимчасової споруди у зв`язку із проведенням реконструкції або ремонту.
Тобто вважаючи, що тимчасова споруда позивача перешкоджає проведенню реконструкції фонтану «Кульбаба» на площі Галицькій у м. Львові, Львівська міська рада в першу чергу мала б вжити заходів щодо перенесення такої в інше місце, натомість доказів вчинення відповідних дій не надано.
Відтак суд критично оцінює такі доводи третьої особи та вважає відмову, викладену у протоколі від 23.07.2021 №8, безпідставною та невмотивованою.
Зважаючи на викладене, з метою повного відновлення порушених прав позивача суд вважає за необхідне зобов`язати Львівську міську раду внести зміни до ухвали, яка визначає (затверджує) Перелік(и) тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові шляхом включення до діючого (станом на момент набранням судовим рішенням законної сили та його виконання) Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові тимчасової споруди за адресою: м. Львів, площа Галицька, 10, або за іншою адресою в межах Галицького району міста Львова, яка є найбільш територіально наближеною до попереднього місця розташування тимчасової споруди, із зазначенням її власника ПП «Український «Медіа-центр».
Враховуючи безпідставне невключення тимчасової споруди позивача до останнього діючого Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові, що стало підставою для прийняття рішення виконавчого комітету Львівської міської ради «Про демонтаж тимчасової споруди на площі Галицькій, 10» від 18.09.2020 №828, суд погоджується із аргументами позивача щодо протиправності такого.
Додатково, суд звертає увагу на те, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 30.11.2020 у справі №380/2335/20, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.06.2021, позов Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Львівської міської ради про визнання протиправною та нечинною ухвали Львівської міської ради в частині задоволено повністю. Визнано протиправними та нечинними підпункт 5.2 пункту 5 в частині «Рекомендувати не здійснювати реалізацію алкогольних та слабоалкогольних напоїв у тимчасових спорудах…», «…Виявлення тимчасових споруд, основною діяльністю яких є торгівля алкогольними напоями… є підставою для підготовки управлінням архітектури та урбаністики департаменту містобудування проекту ухвали про вилучення таких тимчасових споруд з Комплексної схеми» та підпункт 7.8 пункту 7 ухвали Львівської міської ради від 26.12.2019 №6107 «Про здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м.Львова».
Суд вказує, що підпунктом 7.8 пункту 7 ухвали Львівської міської ради «Про здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м.Львова» від 26.12.2019 №6107 внесено зміни до Порядку розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові, затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 23.04.2015 № 4526, та викладено в новій редакції окремі положення розділу 7 (порядок демонтажу тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності), якими передбачено можливість демонтажу структурними підрозділами міської ради тимчасових споруд без відповідного рішення суду.
Отже, з моменту набрання чинності рішенням суду від 30.11.2020 у справі №380/2335/20 (24.06.2021) підпункт 7.8 пункту 7 Порядку розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові, затвердженого ухвалою Львівської міської ради № 4526 від 23.04.2015, який передбачав можливість демонтажу структурними підрозділами міської ради тимчасових споруд без відповідного рішення суду, був нечинним.
Відтак приймаючи рішення №761 від 03.09.2021 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 18.09.2020 року №828» виконавчий комітет Львівської міської ради не врахував наведеного та протиправно, без наявності відповідного рішення суду продовжив строк здійснення демонтажу тимчасової споруди позивача, що, в свою чергу, призвело до демонтажу такої.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про те, що рішення виконавчого комітету Львівської міської ради «Про демонтаж тимчасової споруди на площі Галицькій, 10» від 18.09.2020 №828 та рішення виконавчого комітету Львівської міської ради «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 18.09.2020 року №828» від 03.09.2021 №761 не відповідають критеріям правомірності рішень суб`єктів владних повноважень, викладеним у частині другій статті 2 КАС України, а тому такі є протиправними та підлягають скасуванню.
Згідно з частинами першою та другою статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до частини першої статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод і практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Суд при розгляді справи враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також згідно з пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи сторін у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до статті 139 КАС України з відповідачів необхідно стягнути на користь позивача судовий збір по 3405,00 грн, сплачений згідно з квитанціями від 09.09.2021 №0.0.2259550411.1, від 19.10.2021 № С197Р2АОС6.
Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-76, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Львівської міської ради щодо включення до діючого Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові тимчасової споруди за адресою м. Львів, площа Галицька, 10, яка належить Приватному підприємству «Український «Медіа-центр».
Зобов`язати Львівську міську раду внести зміни до ухвали, яка визначає (затверджує) Перелік(и) тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові шляхом включення до діючого (станом на момент набранням судовим рішенням законної сили та його виконання) Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові тимчасової споруди за адресою: м. Львів, площа Галицька, 10, або за іншою адресою в межах Галицького району міста Львова, яка є найбільш територіально наближеною до попереднього місця розташування тимчасової споруди, із зазначенням її власника Приватне підприємство «Український «Медіа-центр».
Визнати протиправними і скасувати рішення виконавчого комітету Львівської міської ради «Про демонтаж тимчасової споруди на площі Галицькій, 10» від 18.09.2020 №828 та рішення виконавчого комітету Львівської міської ради «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 18.09.2020 року №828» від 03.09.2021 №761.
Стягнути з виконавчого комітету Львівської міської ради (код ЄДРПОУ 26256622, місцезнаходження: 79008, м. Львів, пл.Ринок, 1) та Львівської міської ради (код ЄДРПОУ 04055896, місцезнаходження: 79008, м.Львів, пл.Ринок, 1) на користь Приватного підприємства «Український «Медіа-центр» (код ЄДРПОУ 30388493, місцезнаходження: 79005, м. Львів, вул. Личаківська, 1, кв.1) судовий збір по 3405 (три тисячі чотириста п`ять) грн 00 коп.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Повне рішення суду складене 19 вересня 2022 року.
Суддя Мричко Н.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2022 |
Оприлюднено | 22.09.2022 |
Номер документу | 106332353 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мричко Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні