Постанова
від 19.09.2022 по справі 540/4819/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 вересня 2022 р.м.ОдесаСправа № 540/4819/21Головуючий першої інстанції Пекний А.С.

Час та місце ухвалення судового рішення «--:--», м. Херсон

Повний текст судового рішення складений 20.09.2021р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Єщенка О.В., Яковлєва О.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Великоолександрівської селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2021 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Великоолександрівської селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

31.08.2021р. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Великоолександрівської селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області про визнання протиправною відмову Великоолександрівської селищної ради у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність; зобов`язання прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою в частині відведення йому у власність земельної ділянки загальною площею 1.9999 га, кадастровий номер земельної ділянки 6520984500:02:001:0037, для ведення особистого селянського господарства розташованої на території Великоолександрівської селищної ради Херсонської області.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 11.11.2021р. позов задоволений, визнано протиправною бездіяльність Великоолександрівської селищної ради Херсонської області щодо вирішення за заявою ОСОБА_1 питання про затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність; зобов`язано Великоолександрівську селищну раду Херсонської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою в частині відведення ОСОБА_1 у власність земельної ділянки загальною площею 1.9999га, кадастровий номер земельної ділянки 6520984500:02:001:0037, для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Великоолександрівської селищної ради Херсонської області.

Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи та порушення норм матеріального, процесуального права, просить рішення суду скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

Апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не враховано те, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного вирішення питання про надання її у власність. Рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Однак, отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття такого права, оскільки дозвіл не є правовстановлюючим актом.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість судового рішення в межах апеляційної скарги, судова колегія вважає, що вона не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що розпорядженнями голови Великоолександрівської районної державної адміністрації Херсонської області від 17.01.2007р. №59, від 30.08.2006р. №716, від 25.06.2008р. №508, від 09.06.2006р. №471, від 07.02.2005р. №86, від 10.03.2006р. №186 надано згоду на передачу безоплатно у власність 12 громадянам, закрема, ОСОБА_1 , земельних ділянок орієнтовною площею по 2,00 га із земель резервного фонду на території Трифонівської сільської ради для ведення особистого селянського господарства.

В подальшому, ТОВ «Альянс» розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам 12 громадянам, зокрема, ОСОБА_1 , загальною площею 23,1975га для ведення особистих селянських господарств із земель запасу Трифонівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області». /а.с.12/

17.07.2013р. та 18.07.2013р. Відділом Держземагентства у Великоолександрівському районі Головного управління Держземагентства у Херсонській області проведена державна реєстрація земельних ділянок, які мали відводитись громадянам за вищезазначеним проектом землеустрою та присвоєно їм кадастрові номери 6520984500:02:001:0035, 6520984500:02:001:0036, 6520984500:02:001:0037 (площею 1,999 га. заявник ОСОБА_1 ), 6520984500:02:001:0038, 6520984500:02:001:0039, 6520984500:02:001:0040, 6520984500:02:001:0041, 6520984500:02:001:0042, 6520984500:02:001:0043, 6520984500:02:001:0044, 6520984500:02:001:0045. /а.с.65-75/

Висновками Обласної інспекції по охороні пам`яток історії та культури від 29.03.2013р. №284П та Відділу Держземагентства у Великоолександрівському районі Головного управління Держземагентства у Херсонській області від 20.05.2015р. №28-2107-0.3-773/2-15 погоджено вищезазначений проект землеустрою. /а.с.13-15/

На час виникнення спірних правовідносин вищезазначені земельні передані з державної в комунальну власність Великоолександрівської селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області, що сторонами не заперечується.

23.02.2021р. ОСОБА_1 подав до Великоолександрівської селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки у власність площею 1,999га, кадастровий номер 6520984500:02:001:0037 для ведення особистого селянського господарства.

Листом Великоолександрівської селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області від 26.04.2021р. №02-22-681 повідомлено позивача про те, що для розгляду заяви необхідно подати оригінал проекту землеустрою, який погоджений в порядку, встановленому ст.186-1 Земельного кодексу України та з проведеною державною експертизою. Повідомлено, про затвердження Положення про порядок надання земельних ділянок громадянам для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель комунальної власності на території Великоолександрівської селищної ради, відповідно до якого громадянам, які постійно проживають та зареєстровані на території Великоолександрівської селищної ради останні 5 років, земельні ділянки, що виділяються для ведення особистого селянського господарства, не можуть перевищувати 0,5000га. Тому позивачу запропоновано звернутися із заявою до селищної ради для отримання земельної ділянки площею до 0,5000га для ведення особистого селянського господарства. /а.с.9-10/

Не погоджуючись з діями щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Перевіривши матеріали справи, судова колегія приходить до наступних висновків.

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України (надалі - ЗК України) та Законом України «Про землеустрій».

Стаття 118 ЗК України встановлює порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.

Відповідно до ч.8 ст.118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому ст.186-1 цього Кодексу.

Водночас, пунктом 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012р. передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до п.49-54 цього Порядку.

Частиною 9 ст.118 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Згідно ч.9 ст.118 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Отже, системний аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, а саме: 1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність; 2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні); 3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів ст.186-1 ЗК України; 4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі; 5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.

При цьому, з вищенаведених норм ЗК України вбачається, що єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому ст.186-1 ЗК України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку ст.186-1 ЗК України, норми ст.118 ЗК України не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.

При цьому, статтею 118 ЗК України не визначено прямого обов`язку уповноважених органів реалізувати ці повноваження у формі рішення, листа, тощо.

Однак, відповідно до ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (надалі Закон України №280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Згідно з ч.ч.1,2 ст.59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Таким чином, рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про відмову в його затвердженні повинно оформлятися розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі рішення міської ради.

Разом з тим, в даному випадку позивач звернувся до відповідача не із зверненням, а із відповідною заявою, за наслідками розгляду якої суб`єкт владних повноважень мав би прийняти відповідне управлінське рішення, в той час, як останній протиправно направив позивачу відповідь у формі листа.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 22.01.2020р. у справі №346/5791/16-а.

Водночас, у вказаному листі відповідачем визнано факт не розгляду заяви позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства із земель запасу Трифонівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області та передачу йому безоплатно у власність земельної ділянки площею 1,999 га, кадастровий номер 6520984500:02:001:0037, у порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», а саме на сесії міської ради з прийняттям відповідного рішення.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про визнання протиправною бездіяльність позивача щодо прийняття рішення стосовно заяви позивача та необхідності зобов`язання Великоолександрівської селищної ради Херсонської області вирішити питання щодо затвердження розробленого ТОВ «Альянс» проекту землеустрою в частині відведення ОСОБА_1 земельної ділянки площею 1,999 га. для ведення особистого селянського господарства та прийняти одне з рішень, передбачених ч.9 ст.118 Земельного кодексу України.

Дана правова позиція викладена у відповідності до постанов Верховного Суду від 31.01.2019р. у справі №815/2488/17, від 27.02.2018р. у справі № 816/591/15-а, від 11.09.2018р. у справі № 825/487/17, від 28.02.2019р. у справі № 818/1903/17, від 06.03.2019р. у справі № 1640/2594/18.

Враховуючи викладене, судова колегія вважає, що суд першої при вирішенні справи вірно застосував норми матеріального закону, а тому за правилами ст.316 КАС України рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст.ст.311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Великоолександрівської селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2021 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.

Головуючий суддя Крусян А.В.Судді Єщенко О.В. Яковлєв О.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2022
Оприлюднено22.09.2022
Номер документу106337134
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —540/4819/21

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Постанова від 11.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Постанова від 19.09.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні