П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 вересня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/1557/22
Категорія: 111010000Головуючий в 1 інстанції: Свида Л.І.
Місце ухвалення: м. Одеса
Дата складання повного тексту: 20.06.2022 р.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого Бітова А.І.
суддів Лук`янчук О.В.
Ступакової І.Г.
при секретарі Сузанській І.В.
розглянувши в режимі відеоконференції в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 червня 2022 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ФУДЗ СЕРВІС" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
У січні 2022 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "ФУДЗ СЕРВІС" звернулося до суду з позовом до Головного управління (далі ГУ) ДПС в Одеській області, Державної податкової служби (далі ДПС) України про:
-визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №3111036/38982044 від 14 вересня 2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 27 серпня 2021 року №1012, №3022883/38982044 від 26 серпня 2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 02 серпня 2021 року №890, №3381702/38982044 від 16 листопада 2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 19 жовтня 2021 року №1261, №3319745/38982044 від 02 листопада 2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 04 жовтня 2021 року №1190;
-зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1012 від 27 серпня 2021 року, №890 від 02 серпня 2021 року, №1261 від 19 жовтня 2021 року, №1190 від 04 жовтня 2021 року, складені ТОВ "ФУДЗ-СЕРВІС".
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що відповідачем у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних не підкреслено, як вимагає сама форма рішення, які саме із перелічених документів товариством не надано, тобто чіткого формулювання які саме документи не направлено до контролюючого органу, при цьому підприємством було надано відповідачу весь перелік документів необхідних для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, а також всі документи, які підтверджують здійснення господарських операцій.
Відповідач позов не визнав, вказуючи, що позивачем разом з повідомленням не надано всіх необхідних документів, передбачених п.5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №520 від 12 грудня 2019 року (далі Порядок №520), а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, у зв`язку із чим були винесені оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 червня 2022 року позовну заяву ТОВ "ФУДЗ-СЕРВІС" (вул. Олександра Невського, буд. 28-Б, м. Одеса, 65016, код ЄДРПОУ 38982044) до ГУ ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), ДПС України (вул. Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №3111036/38982044 від 14 вересня 2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 27 серпня 2021 року №1012.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №3022883/38982044 від 26 серпня 2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 02 серпня 2021 року №890.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №3381702/38982044 від 16 листопада 2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 19 жовтня 2021 року №1261.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №3319745/38982044 від 02 листопада 2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 04 жовтня 2021 року №1190.
Зобов`язано ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1012 від 27 серпня 2021 року, складену ТОВ "ФУДЗ-СЕРВІС".
Зобов`язано ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №890 від 02 серпня 2021 року, складену ТОВ "ФУДЗ-СЕРВІС".
Зобов`язано ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1261 від 19 жовтня 2021 року, складену ТОВ "ФУДЗ-СЕРВІС".
Зобов`язано ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1190 від 04 жовтня 2021 року, складену ТОВ "ФУДЗ-СЕРВІС".
Стягнуто з ГУ ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ТОВ "ФУДЗ-СЕРВІС" (вул. Олександра Невського, буд. 28-Б, м. Одеса, 65016, код ЄДРПОУ 38982044) сплачений судовий збір у розмірі 9 924 грн.
В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.
Доводи апеляційної скарги:
-ТОВ "ФУДЗ СЕРВІС" взагалі не подано Таблиці даних платника податку на додану вартість, а отже, на час розгляду справи відомості щодо Коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1901, є не підтвердженими;
-позивачем разом з повідомленням не надано всіх необхідних документів, передбачених п.5 Порядку №520, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних
-згідно з п.63.1 ст. 63 ПК України, п.8.1 розділу VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09 грудня 2011 року №1588, підприємство повинно було подати до контролюючих органів повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (ф.№20-ОПП);
-позивачем в підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій також не було надано бухгалтерських документів (оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо Плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у податкових накладних позивача (наявність ділової мети).
У відзиві ТОВ "ФУДЗ СЕРВІС" на апеляційну скаргу вказується, що доводи апеляційної скарги є необґрунтованими та не можуть бути підставою для скасування законного рішення суду.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.
Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:
ТОВ "ФУДЗ-СЕРВІС" є юридичною особою, основним видом діяльності якого є оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами (код КВЕД 46.33).
З метою забезпечення підприємства продуктами харчування для подальшого здійснення ним оптової торгівлі позивачем було укладено з ТОВ "Пуратос-Україна" (постачальник) дистриб`юторські договори №Д-3 від 02 січня 2019 року та №Д-1 від 02 січня 2020 року, за умовами якого постачальник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі та додатках до нього, поставляти та передавати у власність дистриб`ютора товар, визначений цим договором, а дистриб`ютор, у свою чергу, зобов`язується приймати поставлений товар, оплачувати постачальнику його вартість, а також вжити необхідних заходів (вчинити дії) з організації та проведення прямої дистрибуції.
На підставі зазначеного договору ТОВ "Пуратос-Україна" були здійснені поставки продуктів харчування для позивача, що підтверджується видатковими накладними, платіжними дорученнями, рахунком-фактурою.
05 березня 2021 року між ТОВ "ФУДЗ-СЕРВІС" (постачальник) та ТОВ "ВІЛОНІЯ" (покупець) укладено договір поставки №05/03/1, за умовами якого постачальник поставляє та передає партіями у власність покупцю, а покупець приймає та оплачує на умовах даного договору продукцію компанії "ФУДЗ-СЕРВІС", зазначену в замовленнях та видаткових накладних. Найменування (номенклатура, асортимент) та ціна товару, що постачається за цим договором, вказується у специфікації, кількість товару у кожній партії вказується у замовленнях покупця, наданих постачальнику покупцем. Замовлення товару здійснюється в будь-якій зрозумілій сторонами формі (в усній формі, шляхом надсилання замовлення електронною поштою, факсимільним зв`язком, тощо). Товар, поставка якого здійснюється за цим договором постачається покупцю окремими партіями за його замовленнями (заявками), які складаються покупцем на підставі погодженого сторонами прайс-листа/Специфікації. Зміни у прайс-лист/Специфікацію можуть бути внесені виключно за згодою сторін, що оформлюється додатковою угодою, або складанням прайс-листа/Специфікації у новій редакції із зазначенням дати її підписання сторонами. Оплата товару здійснюється покупцем за кожну поставлену партію відповідно до рахунку/накладної до цього договору шляхом перерахування коштів на поточний рахунок постачальника на умовах 100% передплати згідно виставленого рахунку.
27 серпня 2021 року позивачем була виписана на користь ТОВ "ВІЛОНІЯ" податкова накладна №1012 та направлена на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак позивачем отримано квитанцію про прийняття документу та зупинення реєстрації із зазначенням: "відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКЗТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1901 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник "D"=4,5646%, P=161753,55.
На виконання вимог п.п.201.16.2 п.201.16 ст. 201 ПК України позивачем направлено до ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №365 від 13 вересня 2021 року.
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №3111036/38982044 від 14 вересня 2021 року відмовлено в реєстрації податкової накладної №1012 від 27 серпня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки платником податку не надані копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
02 серпня 2021 року позивачем була виписана на користь ТОВ "ВІЛОНІЯ" податкова накладна №890 та направлена на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак позивачем отримано квитанцію про прийняття документу та зупинення реєстрації із зазначенням: "відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКЗТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1901 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник "D"=4,5643%, P=5557,26.
На виконання вимог п.п.201.16.2 п.201.16 ст. 201 ПК України позивачем направлено до ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №348 від 21 серпня 2021 року.
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №3022883/38982044 від 26 серпня 2021 року відмовлено в реєстрації податкової накладної №890 від 02 серпня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки платником податку не надані копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Також, 04 жовтня 2021 року між ТОВ "ФУДЗ-СЕРВІС" (постачальник) та ТОВ "БАРІЛЛА" (покупець) укладено договір поставки №04/10/1, за умовами якого постачальник поставляє та передає партіями у власність покупцю, а покупець приймає та оплачує на умовах даного договору продукцію компанії "ФУДЗ-СЕРВІС", зазначену в замовленнях та видаткових накладних. Найменування (номенклатура, асортимент) та ціна товару, що постачається за цим договором, вказується у специфікації, кількість товару у кожній партії вказується у замовленнях покупця, наданих постачальнику покупцем. Замовлення товару здійснюється в будь-якій зрозумілій сторонами формі (в усній формі, шляхом надсилання замовлення електронною поштою, факсимільним зв`язком, тощо). Товар, поставка якого здійснюється за цим договором постачається покупцю окремими партіями за його замовленнями (заявками), які складаються покупцем на підставі погодженого сторонами прайс-листа/Специфікації. Зміни у прайс-лист/Специфікацію можуть бути внесені виключно за згодою сторін, що оформлюється додатковою угодою, або складанням прайс-листа/Специфікації у новій редакції із зазначенням дати її підписання сторонами. Оплата товару здійснюється покупцем за кожну поставлену партію відповідно до рахунку/накладної до цього договору шляхом перерахування коштів на поточний рахунок постачальника на умовах 100% передплати згідно виставленого рахунку.
ТОВ "Пуратос-Україна" були здійснені поставки продуктів харчування для позивача, що підтверджується видатковими накладними, платіжними дорученнями, рахунком-фактурою.
19 жовтня 2021 року позивачем була виписана на користь ТОВ "БАРІЛЛА" податкова накладна №1261 та направлена на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак позивачем отримано квитанцію про прийняття документу та зупинення реєстрації із зазначенням: "відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКЗТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1901 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник "D"=4,0199%, P=64741,46.
На виконання вимог п.п.201.16.2 п.201.16 ст. 201 ПК України позивачем направлено до ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №386 від 11 листопада 2021 року.
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №3381702/38982044 від 16 листопада 2021 року відмовлено в реєстрації податкової накладної №1261 від 19 жовтня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки платником податку не надані копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
04 жовтня 2021 року позивачем була виписана на користь ТОВ "БАРІЛЛА" податкова накладна №1190 та направлена на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак позивачем отримано квитанцію про прийняття документу та зупинення реєстрації із зазначенням: "відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКЗТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1901 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник "D"=4,0199%, P=6798.
На виконання вимог п.п.201.16.2 п.201.16 ст. 201 ПК України позивачем направлено до ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №370 від 27 жовтня 2021 року.
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області №3319745/38982044 від 02 листопада 2021 року відмовлено в реєстрації податкової накладної №1190 від 04 жовтня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки платником податку не надані копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Позивач не погодився із зазначеними рішеннями та звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що наявні в матеріалах справи документи у повній мірі підтверджують реальність вищевказаних господарських операцій, за наслідками яких складено та направлено для реєстрації податкові накладні.
Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, ст. 201 ПК України, п.п.2, 11 Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, п.п.2-7, 9-13 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №520 від 12 грудня 2019 року, п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246.
Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.
Згідно з п.201.1 ст. 201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
З 01 лютого 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі Порядок №1165), яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з п.11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Так, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем зазначено, що відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 1901 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток №3 до Порядку №1165), підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Отже, зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області наполягає на тому, що на час розгляду справи відомості щодо Коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1901, є не підтвердженими, оскільки ТОВ "ФУДЗ СЕРВІС" взагалі не подано Таблиці даних платника податку на додану вартість.
Колегія суддів стосовно такого доводу апеляційної скарги зазначає наступне.
Відповідно до п.2 Порядку №1165 таблиця даних платника податку зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на мигну територію України.
Згідно з п.12 Порядку №1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
Таким чином, подання платником податку таблиці даних є виключно правом такого платника та контролюючий орган в жодному випадку не може пов`язувати настання наслідків для такого платника з вибором останнім міри можливої (допустимої) поведінки. Іншими словами, реалізація чи нереалізація платником податку свого права на подання таблиці даних не може породжувати для нього жодних негативних наслідків, у тому числі у вигляді відмови у реєстрації податкових накладних, складених таким платником, у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Разом з тим, законність та реальність проведених господарських операцій позивача з ТОВ "БАРІЛЛА" та ТОВ "ВІЛОНІЯ" щодо постачання товарів з відповідним кодом за УКТ ЗЕД підтверджується первинними бухгалтерськими документами, що стосуються цих операцій.
Усі документи, що підтверджують господарські операції, за результатами яких було складено податкові накладні, були надані контролюючому органу у визначеному порядку.
Колегія суддів зазначає, що надані ТОВ "ФУДЗ СЕРВІС" первинні документи підтверджують, що обсяг придбання товарів відповідає обсягу постачання.
Ненадання платником податку Таблиці даних не є порушенням вимог податкового законодавства та не свідчить про фіктивність та нереальність господарських операцій щодо постачання товарів з відповідним кодом за УКТ ЗЕД, що були вчинені між ним та згаданими контрагентами-покупцями.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що контролюючий орган належним чином не дослідив подані позивачем пояснення щодо коду товару УКТЗЕД, а висновки в оскаржуваних рішеннях не містять належних обґрунтувань неможливості провести реєстрацію податкових накладних.
Також колегія суддів відхиляє доводи скаржника щодо не надання позивачем контролюючому органу повідомлення за формою №20-ОПП, бухгалтерського документа (оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93, плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до спрощеного плану рахунків), оскільки спірне рішення податкового органу не містить посилання та вимоги про необхідність їх надання.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Пунктом 3 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п.4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст. 42 Кодексу.
Згідно п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі
За приписами п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктом 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", ";Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.п.9-13 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п.4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За приписами п.11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкової накладної вбачається, що вони не містять конкретної інформації, щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є "ненадання платником податків копій документів".
Тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкових накладних, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Оскаржувані рішення податкового органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що надані ТОВ "ФУДЗ СЕРВІС" до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, за якими складено податкові накладні, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення не містять, є достатніми для прийняття Комісією рішень про реєстрацію вказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Крім того, колегія суддів враховує, що приймаючи рішення про зупинення реєстрації податкових накладних з підстав відсутності коду товару в таблиці даних платника ПДВ, в рішенні про відмову в реєстрації податкових накладних відповідач жодним чином не зазначає про код УКТ ЗЕД, а вже посилається на іншу підставу відсутність первинних документів.
Відповідно до п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених п.12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
За таких обставин, колегія суддів вважає вірними висновки суду першої інстанції щодо протиправності рішень комісії ГУ ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкових накладних та щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.
Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 червня 2022 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 20 вересня 2022 року.
Головуючий: Бітов А.І.
Суддя: Лук`янчук О.В.
Суддя: Ступакова І.Г.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2022 |
Оприлюднено | 23.09.2022 |
Номер документу | 106365304 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні