Постанова
від 21.07.2010 по справі 2а-12430/09/2670
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2а-12430/09/2670 Го ловуючий у першій інстанції: Блажівська Н.Є.

Доповіда ч: Саприкіна І.В.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 липня 2010 року м. Київ

Колегія суддів Київсько го апеляційного адміністрат ивного суду у складі:

головуючого судді: Саприкіної І .В.,

суддів: Горяйнова А.М., Ма мчура Я.С.,

при секретарі: Приходько Є.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві апеляційну скаргу Міністерс тва транспорту та зв'язку У країни на постанову Окружног о адміністративного суду м. К иєва від 17.02.2010 року у справі за п озовом першого заступника Ге нерального прокурора Україн и в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів Укра їни до Міністерства транспор ту та зв'язку України, держа вного підприємства «Служба м іжнародних автомобільних пе ревезень», треті особи: Голос іївська районна у місті Києв і державна адміністрація, Де ржавний реєстратор Голосіїв ської районної у місті Києві державної адміністрації пр о скасування наказів, -

В С Т А Н О В И Л А :

Заступник Генерального прокурора України в інтерес ах держави в особі Кабінету Міністрів України звернув ся до Окружного адміністрати вного суду м. Києва з адмініст ративним позовом до Міністер ства транспорту та зв'язку України, державного підприєм ства «Служба міжнародних авт омобільних перевезень», трет і особи: Голосіївська районн а у місті Києві державна адмі ністрація, Державний реєстра тор Голосіївської районної у місті Києві державної адмін істрації про визнання проти правним та скасування Наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 27 жовтня 2005 року № 685 «Про затвердження Ст атуту державного підприємст ва «Служба міжнародних автом обільних перевезень»; визнан ня протиправним та скасуванн я Наказу Міністерства трансп орту та зв'язку України від 22 т равня 2009 року № 581 «Про затвердж ення нової редакції Статуту державного підприємства «Сл ужба міжнародних автомобіль них перевезень»; визнання не дійсними статутів державног о підприємства «Служба міжна родних автомобільних переве зень» (ідентифікаційний код 33880040), затверджені наказами Мін істерства транспорту та зв'я зку України від 27 жовтня 2005 рок у № 685 та від 22 травня 2009 року № 581.

Постановою Окружного адмі ністративного суду м. Києва в ід 17.02.2010 року позов задоволено.

Не погоджуючись з таким суд овим рішенням, Міністерство транспорту та зв'язку Украї ни подали апеляційну скаргу, в якій просять скасувати нез аконну, на їх думку, постанову суду першої інстанції та пос тановити нову, якою відмовит и в позові. В своїй апеляційні й скарзі апелянт посилається на неповне з'ясування всіх обставин, що мають значення д ля вирішення справи, порушен ня судом першої інстанції но рм матеріального та процесуа льного права, незаконність, н еобґрунтованість та необ'є ктивність оскаржуваного ріш ення, що є підставою для його с касування.

Заслухавши суддю-доповіда ча, пояснення учасників проц есу, що з'явилися в судове за сідання, перевіривши матеріа ли справи, доводи апеляційно ї скарги, колегія суддів прих одить до висновку, що вона під лягає частковому задоволенн ю, виходячи з наступного:

Окружний адміністративний суд м. Києва в своєму рішенні прийшов до висновку про необ хідність задоволення позову .

Апеляційна інстанція не по годжується з такими доводами суду першої інстанції в част ині скасування наказу Мініст ерства транспорту та зв'язку України від 27 жовтня 2005 року № 68 5, з огляду на наступне:

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі дорученн я Президента України від 4 чер вня 2009 року Генеральною проку ратурою України протягом чер вня-липня 2009 року проведено пе ревірку додержання вимог Зак ону України «Про автомобільн ий транспорт» у Мініст ерстві транспорту та зв'язку України та на Державному під приємстві «Служба міжнародн их автомобільних перевезень », в ході якої встановлено пор ушення Міністерством трансп орту та зв'язку України вимог чинного законодавства Украї ни при створенні ДП «СМАП».

03 липня 2009 року заступником Г енерального прокурора Украї ни на ім'я Виконувача обов'язк ів Міністра транспорту та зв 'язку України було винесено П ротест на Наказ № 581 від 22 травн я 2009 року, в якому містилася вим ога про скасування Наказу Мі ністерства транспорту та зв' язку України «Про затверджен ня нової редакції статуту де ржавного підприємства «Служ ба міжнародних автомобільни х перевезень» від 22 травня 2009 р оку №581.

Листом № 7743/15/10-09 від 16 липня 2009 ро ку Міністерством транспорту та зв'язку України відхилено протест Генеральної прокура тури України на Наказ Мініст ерства транспорту та зв'язку України «Про затвердження н ової редакції статуту держав ного підприємства «Служба мі жнародних автомобільних пер евезень» від 22 травня 2009 року № 581.

19 серпня 2009 року Генеральна п рокуратура України звернули сь до Прем'єр-міністра Україн и з Поданням про усунення пор ушень закону, в якому вимагал и вжити заходів до усунення п орушень закону, причин цих по рушень та умов, що сприяють їх вчиненню.

Листом Кабінету Міністрі в України № 12934/0/2-09 від 24 вересня 200 9 року Генеральну прокуратур у України повідомлено про ст ан та роботу уряду з приводу у досконалення законодавства в сфері забезпечення нагляд у за безпекою руху на транспо рті.

Державне підприємство «Сл ужба міжнародних автомобіль них перевезень» було створен о Наказом Міністерства транс порту та зв'язку України № 652 ві д 17 жовтня 2005 року «Про реорган ізацію Українського державн ого підприємства по обслугов уванню іноземних та вітчизня них автотранспортних засобі в «Укрінтеравтосервіс».

Наказом Міністерства тран спорту та зв'язку України № 685 в ід 27 жовтня 2005 року «Про затвер дження Статуту державного пі дприємства «Служба міжнарод них автомобільних перевезен ь» (надалі - також «Наказ № 685») з атверджено Статут державног о підприємства «Служба міжна родних автомобільних переве зень».

Державним реєстратором Го лосіївської районної у місті Києві державної адміністрац ії зареєстровано Статут ДП « СМАП» 14 листопада 2005 року за ре єстраційним № 10681020000008/036.

Відповідно до статті 1 Стату ту, затвердженого Наказом № 685 , Державне підприємство «Слу жба міжнародних автомобільн их перевезень» є державним у нітарним підприємством і діє як державне комерційне підп риємство, що засноване на дер жавній власності та входить до сфери управління Міністер ства транспорту та зв'язку Ук раїни.

Пунктом 2.1 статті 2 Статуту, з атвердженого Наказом № 685, виз начено, що ДП «СМАП» створено з метою організації контрол ю у пунктах пропуску на Держа вному кордоні України за дод ержанням українськими та іно земними перевізниками транс портного законодавства Укра їни та виконанням міжурядови х угод з питань міжнародних а втомобільних перевезень, кон тролю наявності ліцензій та ліцензійних карток на право надання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і вант ажів автомобільним транспор том, наявності дозвільних до кументів на здіснення міжнар одних автоперевезень, також надання вітчизняним та інозе мним юридичним особам і гром адянам всіх видів послуг тю о формленню дозвільних докуме нтів на міжнародні автомобіл ьні перевезення пасажирів та вантажів.

Основними напрямками діял ьності ДП «СМАП» є: забезпече ння у пунктах пропуску через Державний кордон України ко нтролю дозвільних документі в на міжнародні автомобільні перевезення пасажирів і ван тажів та дотримання вимог тр анспортного законодавства У країни і міжурядових угод з п итань міжнародних автомобіл ьних перевезень; забезпеченн я комплексу робіт по визначе нню необхідності справляння плати за проїзд автомобільн ими дорогами України; здійсн ення перевірки в пунктах про пуску через Державний кордон України вагових та габаритн их параметрів автопоїздів, п еревезення небезпечних вант ажів, оформлення необхідних документів для здійснення ци х перевезень, а також сприянн я в організації перевезень в еликовагових, негабаритних т а небезпечних вантажів автот ранспортними засобами украї нських власників на територі ї іноземних держав; організа ція і реалізація системи офо рмлення і видачі дозвільних документів на перевезення па сажирів і вантажів автомобіл ьним транспортом у міжнародн ому сполученні; участь у підг отовці проектів міжурядових угод та міжнародних Договор ів з питань міжнародних авто мобільних перевезень, роботі Змішаних Комісій, передбаче них положеннями міжурядових угод, та міжнародних організ ацій з питань автомобільних перевезень, забезпечення орг анізації перевезень пасажир ів і вантажів автомобільним транспортом у міжнародному с полученні (пункт 2.2 статті 2 Ста туту, затвердженого Наказом № 685).

Суд оцінює докази, які є у сп раві, за своїм внутрішнім пер еконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічн ому, повному та об'єктивному д ослідженні (ч.1 ст. 86 КАС України ).

Відповідно до ч. 1 ст. 99 КАС Укр аїни адміністративний позов може бути подано в межах стро ку звернення до адміністрати вного суду, встановленого ци м Кодексом або іншими закона ми.

Таким чином, правовий припи с «в межах строку звернення д о адміністративного суду, вс тановленого законом» означа є, що позов має подаватися лиш е в тих межах часу, які встанов лені законом. Крім того, можли вість захисту прав та інтере сів залежить від дотримання строків, встановлених на цей випадок законом.

Представник Міністерства транспорту та зв'язку Украї ни в судовому засіданні напо лягав на застосуванні судом наслідків пропущення строку звернення до адміністративн ого суду за захистом прав, сво бод та інтересів.

У ч. 2 ст. 99 Кодексу адміністра тивного судочинства України встановлено річний строк дл я звернення до адміністратив ного суду, що пов'язане зі спец ифікою правовідносин, а тако ж має сприяти наданню доказі в, підвищує їхню достовірніс ть і тим самим сприяє встанов лено істини у конкретній адм іністративній справі.

Дана норма закону означає, щ о за загальним правилом пере біг строку на звернення до ад міністративного суду почина ється від дня виникнення пра ва на адміністративний позов , тобто коли особа дізналася а бо могла дізнатися про поруш ення своїх прав, свобод чи інт ересів. Необхідно зазначити, що процесуальним строком є п роміжок часу, встановлений з аконом або судом, у який суд та особи, що беруть участь у спра ві, та інші учасники процесу в чиняють певні процесуальні д ії, передбачені Кодексом адм іністративного судочинства України, в результаті вчинен ня яких настають певні право ві наслідки.

За частиною 1 ст. 100 КАС Україн и, пропущення строку звернен ня до адміністративного суду є підставою для відмови у зад оволенні адміністративного позову за умови, якщо на цьому наполягає одна із сторін.

Тобто, внаслідок проп ущення строків звернення до адміністративного суду для п озивача наступають негативн і юридичні наслідки.

Слід зауважити, що встановл ення процесуальних строків з аконом та судом передбачено з метою дисциплінування учас ників адміністративного суд очинства та своєчасного вико нання ними, передбачених Код ексом адміністративного суд очинства України, певних про цесуальних дій.

Згідно ч. 2 ст. 100 КАС України, я кщо суд визнає причину пропу щення строку звернення до су ду поважною, адміністративна справа розглядається і вирі шується в порядку, встановле ному цим Кодексом.

Позивачем у позовній заяві зазначається, що порушення, я кі слугували підставою для п одання позову (а саме: деякі фу нкції ДП «СМАП», визначені Ст атутом підприємства), Генера льною прокуратурою України в иявлено у ході проведення у ч ервні-липні 2009 року за доручен ням Президента України перев ірки звернення трудового кол ективу ДП «СМАП», що, на думку позивача, є поважною причино ю пропущення строку зверненн я до адміністративного суду.

Апелянт неодноразово вказ ував на те, що Генеральною про куратурою України неоднораз ово проводилися перевірки рі зноманітних фактів, пов'язан их з діяльністю ДП «СМАП», про що свідчить ряд листів та при писів Генеральної прокурату ри України, направлених до Мі нтрансзв'язку, а саме копій пр иписів та листів Генеральної прокуратури України до Мінт рансзв'язку (від 29.05.2006 № 8/1-213вих-06, в ід 25.06.2008 № 08/1-203вих-08, від 19.08.2008 № 08/1-248вих0 8, від 21.04.2008 № 08/1-17461-06, від 10.06.2008 № 08/1-17461-06), а т акож листа Мінтрансзв'язку д о Генеральної прокуратури Ук раїни (від 28.05.2008 №3904/25/14-08).

Зокрема, в приписі від 29.05.2006 ро ку № 8/1-213вих-06 Генеральною проку ратурою України зазначено, перевірено виконання вимог Законів України «Про авто мобільний транспорт», «Про д жерела фінансування органів державної влади» при створе нні державного підприємства «Служба міжнародних автомоб ільних перевезень».

Таким чином, твердження суд у про те, що при здійсненні поп ередніх перевірок питанн я законності створення ДП «СМАП» не було предмет ом прокурорського нагляду, н е відповідає дійсності.

В приписі Генеральної прок уратури України про усунення порушень закону від 23.05.2006 року № 8/1-213вих06 Генеральною прокура турою України вимагається вж иття заходів щодо усунення п ерешкод у діяльності ДП «СМА П», з метою створення належни х умов для забезпечення конт ролю і регулювання міжнародн их автомобільних перевезень .

Таким чином Генеральній пр окуратурі України було відом о, щонайменше з 2006 року, про фун кції, види та напрямки діяльн ості ДП «СМАП».

Річний строк для звернення до адміністративного суду о бчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була д ізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Пер евіряючи виконання вимог Зак онів України «Про автомобіль ний транспорт», «Про джерела фінансування органів держав ної влади» при створенні ДП « СМАП», зазначаючи в приписі в ід 29.05.2006 року № 8/1-213вих-06 про необхі дність усунення перешкод у д іяльності ДП «СМАП», з метою с творення належних умов для з абезпечення контролю і регул ювання міжнародних автомобі льних перевезень, Генеральна прокуратура України знала, т а в будь-якому випадку, повинн а була знати про функції ДП «С МАП».

Отже, позивачем пропущено с трок звернення до суду з прив оду оскарження наказу Мінтра нсзв'язку від 27.10.2005 року № 685.

Що стосується оскарження н аказу Міністерства транспор ту та зв'язку України від 22 тра вня 2009 року № 581 «Про затверджен ня нової редакції Статуту де ржавного підприємства «Служ ба міжнародних автомобільни х перевезень», то колегія суд дів вважає за необхідне зазн ачити наступне:

Відповідно до частини 10 ста тті 6 Закону України «Про авто мобільний транспорт» (далі п о тексту - Закон) служба міжнар одних автомобільних перевез ень здійснює у пунктах пропу ску через державний кордон У країни та у пунктах видачі до зволів автомобільним переві зникам України контроль за д отриманням ними законодавст ва України, що стосується вик онання міжнародних автомобі льних перевезень.

Контроль за здійсненням мі жнародних перевезень пасажи рів і вантажів автомобільним транспортом проводить сл ужба міжнародних автомобіль них перевезень центральн ого органу виконавчої влади з питань автомобільного тран спорту в пунктах пропуску че рез державний кордон України та в пунктах видачі дозволів автомобільним перевізникам України (ч. 1 ст. 58 Закону).

У відповідності до ч. 3 ст. 58 З акону функціями контролю за здійсненням міжнародних пер евезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом є : контроль за виконанням п еревізниками вимог міжнарод них договорів України з пита нь міжнародних автомобільни х перевезень; контроль техні чного, санітарного та еколог ічного стану транспортних за собів, що впливає на безпеку р уху, екологію та санітарні но рми; перевірка вагових і габа ритних параметрів транспорт них засобів; контроль та офор млення дозвільних документі в на міжнародні перевезення пасажирів і вантажів автомоб ільним транспортом; облік ав томобільних транспортних за собів, які здійснюють міжнар одні перевезення пасажирів і вантажів; перевірка транспо ртно-експедиторської докуме нтації та ліцензій на здійсн ення міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомо більним транспортом.

Як свідчить аналіз законод авчих норм, на час прийняття Н аказу № 581 від 22.05.2009 року чинним з аконодавством України було п ередбачено існування Слу жби міжнародних автомобільн их перевезень України, як державного органу цент рального органу виконавчої в лади з питань автомобільного транспорту, що діє відповідн о до законодавства та положе ння, затвердженого Міністерс твом транспорту та зв'язку Ук раїни, якого наділено функ ціями державного контролю за здійсненням міжнародних пер евезень пасажирів та вантажі в автомобільним транспортом .

З матеріалів справи вбачає ться, що ДП «СМАП» є державним комерційним підприємством, якій діє на підставі затверд женого апелянтом статуту.

Отже, враховуючи правовий с татус ДП «СМАП» та його орган ізаційно-правову форму, покл адення таких функцій на коме рційне підприємство супереч ить імперативним положенням статті 75 Господарського коде ксу України, яким визначено о собливості господарської ді яльності державних комерцій них підприємств.

Вищевказаною нормою госпо дарського законодавства не п ередбачено можливості викон ання державним комерційним п ідприємством функцій держав но-владного контролю за відп овідною сферою суспільного ж иття, а відтак, наділення ДП «С МАП», як державного комерцій ного підприємства, функціями державного контролю за здій сненням міжнародних перевез ень пасажирів і вантажів авт омобільним транспортом, є та ким, що прямо суперечить стат ті 75 Господарського кодексу У країни.

Відповідно до статті 1 Закон у України «Про основні засад и державного нагляду (контро лю) у сфері господарської дія льності» державний нагляд (к онтроль) - це діяльність уповн оважених законом центральни х органів виконавчої влади, ї х територіальних органів, ор ганів місцевого самоврядува ння, інших органів (далі - орга ни державного нагляду (контр олю)) в межах повноважень, пере дбачених законом, щодо виявл ення та запобігання порушенн ям вимог законодавства суб'є ктами господарювання та забе зпечення інтересів суспільс тва, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, пр ийнятного рівня небезпеки дл я населення, навколишнього п риродного середовища.

Таким чином суб'єктами упов новаженими на здійснення дер жавного нагляду (контролю), є у повноважені законом централ ьні органи виконавчої влади, їх територіальні органи, орг ани місцевого самоврядуванн я, інші органи.

Стаття 1 Закону України «Про основні засади державного н агляду (контролю) у сфері госп одарської діяльності» не міс тить положення щодо можливос ті здійснення функцій держав ного нагляду (контролю) суб'єк тами господарювання, тобто, н е визначає суб'єктів господа рювання суб'єктами державног о нагляду (контролю).

Відповідно до частини 3 стат ті 3 Закону України «Про основ ні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарсь кої діяльності» одним із при нципів державного нагляду (к онтролю) є рівність прав і зак онних інтересів усіх суб'єкт ів господарювання.

Наділення ДП «СМАП», як суб' єкта господарювання, функція ми державного контролю за ді яльністю інших суб'єктів гос подарювання, є таким, що супер ечить вищезазначеному принц ипу державного нагляду (конт ролю).

Враховуючи вищевикладене, апеляційна інстанція вважає за необхідне зазначити, що ос кільки скасування наказу від 27.10.2005 року № 685 є неможливим чере з пропущення строків звернен ня до суду, то усунення відпов ідних суперечностей, що міст яться в статуті, який затверд жений зазначеним наказом, мо жливе шляхом внесення відпов ідних змін до наказу від 27.10.2005 р оку № 685.

Згідно із п. 4 ч. 1 ст. 198 та ст. 202 КА С України, суд апеляційної ін станції скасовує постанову с уду першої інстанції та прий має нове рішення, якщо встано вить порушення норм матеріал ьного або процесуального пра ва, що призвело до неправильн ого вирішення справи або пит ання.

Враховуючи вищевикладен е, колегія суддів Київського апеляційного адміністратив ного суду дійшла висновку пр о необхідність скасування по станови суду в частині скасу вання наказу Міністерства тр анспорту та зв'язку України в ід 27 жовтня 2005 року № 685 та поста новлення нової про відмову в позові в цій частині.

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 196, 198, 202, 205 та 207 КАС Ук раїни, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Мініс терства транспорту та зв'яз ку України - задовольнити ч астково.

Постанову Окружного адмін істративного суду м. Києва ві д 17.02.2010 року в частині задоволен ня позову щодо скасування На казу Міністерства транспорт у та зв'язку України від 27 жовт ня 2005 року № 685 «Про затвердженн я Статуту державного підприє мства «Служба міжнародних ав томобільних перевезень» - скасувати, постановивши нов у постанову про відмову в поз ові в цій частині.

В решті постанову залишити без змін.

Постанова набирає законно ї сили з моменту проголошенн я та може бути оскаржена прот ягом одного місяця шляхом по дачі касаційної скарги до Ви щого адміністративного суду України.

Головуючий суддя:

Судді:

Повний текст постанови виготовлено 23 липня 2010 року.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.07.2010
Оприлюднено13.08.2010
Номер документу10637564
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-12430/09/2670

Постанова від 17.02.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 02.02.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Блажівська Н.Є.

Постанова від 21.07.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Саприкіна І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні