ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43 Вн. № < Внутрішній Номер справи >
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
17 лютого 2010 року 12:23 № 2а-12430/09/2670
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючої судді Блажівської Н. Є., суддів Вовка П. В. та Кузьменка В. А., при секретарі судового засідання Миколаєнко І. О.,
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
За позовом Першого заступника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України до Треті особиМіністерства транспорту та зв`язку України, Державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень Голосіївська районна у місті Києві державна адміністрація, Державний реєстратор Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації провизнання протиправним та скасування наказів
У судовому засіданні 17 лютого 2010 року відповідно до пункту 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України проголошено вступну та резолютивну частину Постанови.
О Б С Т А В И Н И С П Р А В И
Перший заступник Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України (надалі -також Позивач ) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Міністерства транспорту та зв`язку України (надалі -також Відповідач 1 , Мінтрансзв`язку ) та Державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень (надалі -також Відповідач 2 , ДП СМАП ) за участю Голосіївської районної у місті Києві державної адміністрації (надалі -також Третя особа 1 ), Державного реєстратора Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації (надалі -також Третя особа 2 ) про визнання протиправним та скасування Наказу Міністерства транспорту та зв`язку України від 27 жовтня 2005 року № 685 Про затвердження Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень ; визнання протиправним та скасування Наказу Міністерства транспорту та зв`язку України від 22 травня 2009 року № 581 Про затвердження нової редакції Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень ; визнання недійсними статутів державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень (ідентифікаційний код 33880040), затверджені наказами Міністерства транспорту та зв`язку України від 27 жовтня 2005 року № 685 та від 22 травня 2009 року № 581.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 27 жовтня 2005 року № 685 Про затвердження Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`та Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 22 травня 2009 року № 581 Про затвердження нової редакції Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень , -є незаконними та такими, що прийнято Відповідачем 1 з порушенням вимог чинного законодавства України.
Незаконність оскаржуваних положень наказів Відповідача 1, як зазначив представник Позивача, було виявлено Генеральною прокуратурою України в ході проведення в червні-липні 2009 року за дорученням Президента України перевірки за зверненням трудового колективу ДП СМАП .
В судовому засіданні представником Генеральної прокуратури України було зазначено про те, що передбачені статтею 58 Закону України Про автомобільний транспорт`функції контролю за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, повинні здійснюватися державним органом центрального органу виконавчої влади з питань автомобільного транспорту -Службою міжнародних автомобільних перевезень Мінтрансзв`язку, яке б діло відповідно до законодавства та положення про Мінтрансзв`язку.
До цього часу, як вказав представник Позивача, Мінтрансзв`язку, яке відповідно до Положення про нього, є центральним органом виконавчої влади в галузі транспорту та володіє повноваженнями на утворення, реорганізацію та ліквідацію служб, інспекцій, агентств у складі Міністерства у межах коштів, передбачених у державному бюджеті на утримання Міністерства, такого органу, який би діяв відповідно до законодавства та положення, не створено. Замість цього, функції контролю за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, які передбачено статтею 58 Закону України Про автомобільний транспорт , покладено на ДП СМАП -державне комерційне підприємство, яке діє на підставі затвердженого Мінтрансзв`язку статуту.
Таким чином, як зазначив представник Кабінету Міністрів України, покладення на ДП СМАП`функцій державного контролю за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом є незаконним та таким, що суперечить вимогам чинного законодавства України в сфері регулювання автомобільних перевезень, а тому оскаржувані накази є протиправними та підлягають скасуванню.
Наділення ДП СМАП`державними контролюючими функціями та затвердження статуту підприємства всупереч вимогам чинного законодавства України, як зазначив представник Генеральної прокуратури України, порушує інтереси держави у сфері публічно-правових відносин з питань державного регулювання та контролю за діяльністю автомобільного транспорту, що відповідно до пункту 2 статті 121 Конституції України, статті 36-1 Закону України Про прокуратуру`є підставою для їх захисту органами прокуратури шляхом пред`явлення даного адміністративного позову.
Представник Відповідача 1 -Міністерства транспорту та зв`язку України, -в судовому засіданні проти позовних вимог заперечив, покликаючись на їх необґрунтованість та безпідставність.
В обґрунтування заперечень на позов представником Відповідача 1 було зазначено про те, що Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 27 жовтня 2005 року № 685 Про затвердження Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`та Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 22 травня 2009 року № 581 Про затвердження нової редакції Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`є законними та такими, що прийнято Відповідачем 1 на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України.
Як вказав представник Відповідача 1, відповідно до вимог чинного законодавства України, державний контроль (нагляд) здійснюється органами державного нагляду (контролю), які уповноважені на здійснення державного контролю (нагляду ) законом.
На думку представника Відповідача 1, видаючи наказ від 22 травня 2009 року № 581 Про затвердження нової редакції Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень , Мінтрансзв`язку наділило ДП СМАП`повноваженнями, передбаченими Законом України Про автомобільний транспорт`для Служби міжнародних автомобільний перевезень, а не функціями, які зазначеним законом віднесено до функцій органів державного нагляду (контролю).
Оскільки, як вказав представник Міністерства транспорту та зв`язку України, Законом України Про автомобільний транспорт`не визначено статусу чи організаційно-правової форми Служби міжнародних автомобільних перевезень, покладення відповідних обов`язків на ДП СМАП`не суперечить положенням чинного законодавства України.
Представник Відповідача 1 також вказав на пропуск Позивачем строку звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та охоронюваних законом інтересів, та наполягав на відмові в задоволенні адміністративного позову з цієї підстави.
Представник Відповідача 2 -Державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень , -в судовому засіданні проти позовних вимог заперечив та просив відмовити в їх задоволенні в повному обсязі.
В обґрунтування заперечень на позов представником Відповідача 2 було зазначено про те, що покладення функцій державного контролю за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом на ДП СМАП`є законним та таким, що не суперечить вимогам чинного законодавства України в сфері регулювання автомобільних перевезень, а тому Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 27 жовтня 2005 року № 685 Про затвердження Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`та Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 22 травня 2009 року № 581 Про затвердження нової редакції Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`є такими, положення яких відповідають вимогам чинного законодавства України, а тому відсутні правові підстави для їх скасування.
Треті особи -Голосіївська районна у місті Києві державна адміністрація та Державний реєстратор Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації, -явку уповноважених представників до суду не забезпечили, письмового відношення до заявлених позовних вимог суду не надали, про дату та час судового засідання повідомлені належним чином.
Розглянувши подані документи і матеріали та заслухавши пояснення представника Генеральної прокуратури України, представника Кабінету Міністрів України, представника Відповідача 1 та представника Відповідача 2, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В С Т А Н О В И В
Спірні правовідносини регулюються Законом України Про автомобільний транспорт , Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Господарським кодексом України, Постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 року № 1567 Про затвердження Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті .
На підставі доручення Президента України від 4 червня 2009 року Генеральною прокуратурою України протягом червня-липня 2009 року проведено перевірку додержання вимог Закону України Про автомобільний транспорт у Міністерстві транспорту та зв`язку України та на Державному підприємстві Служба міжнародних автомобільних перевезень , в ході якої встановлено порушення Міністерством транспорту та зв`язку України вимог чинного законодавства України при створенні ДП СМАП (лист Генеральної прокуратури України Президенту України від 3 липня 2009 року).
3 липня 2009 року Заступником Генерального прокурора України на ім`я Виконувача обов`язків Міністра транспорту та зв`язку України було винесено Протест на Наказ № 581 від 22 травня 2009 року, в якому містилася вимога про скасування Наказу Міністерства транспорту та зв`язку України Про затвердження нової редакції статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`від 22 травня 2009 року № 581.
Листом № 7743/15/10-09 від 16 липня 2009 року Міністерством транспорту та зв`язку України відхилено протест Генеральної прокуратури України на Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України Про затвердження нової редакції статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`від 22 травня 2009 року № 581.
19 серпня 2009 року Генеральна прокуратура України звернулася до Прем`єр-Міністра України з Поданням про усунення порушень закону, в якому вимагала вжити заходів до усунення порушень закону, причин цих порушень та умов, що сприяють їх вчиненню.
Листом Кабінету Міністрів України № 12934/0/2-09 від 24 вересня 2009 року Генеральну прокуратуру України повідомлено про стан та роботу уряду з приводу удосконалення законодавства в сфері забезпечення нагляду за безпекою руху на транспорті.
Державне підприємство Служба міжнародних автомобільних перевезень`було створено Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 652 від 17 жовтня 2005 року Про реорганізацію Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів Укрінтеравтосервіс .
Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 685 від 27 жовтня 2005 року Про затвердження Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень (надалі -також Наказ № 685 ) затверджено Статут державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень .
Державним реєстратором Голосіївської районної у місті Києві державної адміністрації зареєстровано Статут ДП СМАП 14 листопада 2005 року за реєстраційним № 10681020000008/036.
Відповідно до статті 1 Статуту, затвердженого Наказом № 685, Державне підприємство Служба міжнародних автомобільних перевезень`є державним унітарним підприємством і діє як державне комерційне підприємство, що засноване на державній власності та входить до сфери управління Міністерства транспорту та зв`язку України.
Пунктом 2.1 статті 2 Статуту, затвердженого Наказом № 685, визначено, що ДП СМАП`створено з метою організації контролю у пунктах пропуску на Державному кордоні України за додержанням українськими та іноземними перевізниками транспортного законодавства України та виконанням міжурядових угод з питань міжнародних автомобільних перевезень, контролю наявності ліцензій та ліцензійних карток на право надання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, наявності дозвільних документів на здіснення міжнародних автоперевезень, також надання вітчизняним та іноземним юридичним особам і громадянам всіх видів послуг по оформленню дозвільних документів на міжнародні автомобільні перевезення пасажирів та вантажів.
Основними напрямками діяльності ДП СМАП`є: забезпечення у пунктах пропуску через Державний кордон України контролю дозвільних документів на міжнародні автомобільні перевезення пасажирів і вантажів та дотримання вимог транспортного законодавства України і міжурядових угод з питань міжнародних автомобільних перевезень; забезпечення комплексу робіт по визначенню необхідності справляння плати за проїзд автомобільними дорогами України; здійснення перевірки в пунктах пропуску через Державний кордон України вагових та габаритних параметрів автопоїздів, перевезення небезпечних вантажів, оформлення необхідних документів для здійснення цих перевезень, а також сприяння в організації перевезень великовагових, негабаритних та небезпечних вантажів автотранспортними засобами українських власників на території іноземних держав; організація і реалізація системи оформлення і видачі дозвільних документів на перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні; участь у підготовці проектів міжурядових угод та міжнародних Договорів з питань міжнародних автомобільних перевезень, роботі Змішаних Комісій, передбачених положеннями міжурядових угод, та міжнародних організацій з питань автомобільних перевезень, забезпечення організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні (пункт 2.2 статті 2 Статуту, затвердженого Наказом № 685).
Пунктом 2.3 статті 2 Статуту, затвердженого Наказом № 685, визначено види діяльності ДП СМАП , до яких відноситься, зокрема, здійснення контролю наявності у українських автоперевізників ліцензій та ліцензійних карток на право надання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, у українських та іноземних автоперевізників -дозвільних документів на міжнародні автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, дотримання ними вимог транспортного законодавства України та положень міжурядових угод з питань міжнародних автомобільних перевезень; визначення розміру справляння плати за проїзд автомобільними дорогами України як складової частини єдиного збору у пунктах пропуску через Державний кордон України; здійснення оформлення та видачі українським автоперевізникам дозвільних документів на поїздку по територіям іноземних держав при виконанні перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні тощо.
Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 581 від 22 травня 2009 року Про затвердження нової редакції Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень (надалі -також Наказ № 581 ) затверджено Статут державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень , виклавши його в новій редакції.
28 травня 2009 року Державним реєстратором Голосіївської районної у місті Києві державної адміністрації проведено державну реєстрацію змін до установчих документів, реєстраційний № 10681050028008036.
Відповідно до Загальних положень Статуту, затвердженого Наказом № 581, Державне підприємство Служба міжнародних автомобільних перевезень`є державним унітарним підприємством, діє як державне комерційне підприємство, засноване на державній власності та входить до сфери управління Міністерства транспорту та зв`язку України, ідентифікаційний код 33880040.
Згідно з пунктом 2. 1 Статуту, затвердженого Наказом № 581, підприємство створено з метою організації контролю у пунктах пропуску на Державному кордоні України за додержанням українськими та іноземними перевізниками транспортного законодавства України за виконанням міжурядових угод з питань міжнародних автомобільних перевезень, контролю наявності ліцензій та ліцензійних карток на право надання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, наявності дозвільних документів на здійснення міжнародних автоперевезень, а також надання вітчизняним та іноземним юридичним особам і громадянам всіх видів послуг по оформленню дозвільних документів на міжнародні автомобільні перевезення пасажирів та вантажів.
Основними видами діяльності підприємства є: забезпечення у пунктах пропуску через державний кордон України контролю дозвільних документів на міжнародні автомобільні перевезення пасажирів і вантажів та дотримання вимог транспортного законодавства України і міжурядових угод з питань міжнародних автомобільних перевезень; забезпечення комплексу робіт по визначенню необхідності справляння плати за проїзд автомобільними дорогами України; здійснення перевірки в пунктах пропуску через Державний кордон України вагових та габаритних параметрів автопоїздів, перевезення небезпечних вантажів, оформлення необхідних документів для здійснення цих перевезень, а також сприяння в організації перевезень великовагових, негабаритних та небезпечних вантажів автотранспортними засобами українських власників на території іноземних держав; організація і реалізація системи оформлення і видачі дозвільних документів на перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні; участь у підготовці проектів міжурядових угод та міжнародних договорів з питань міжнародних автомобільних перевезень, роботі Змішаних Комісій, передбачених положеннями міжурядових угод, та міжнародних організацій з питань автомобільних перевезень, забезпечення організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні (пункт 2. 2 Статуту, затвердженого Наказом № 581).
Пунктом 2. 3 Статуту, затвердженого Наказом № 581, визначено види діяльності підприємства, до яких, зокрема, віднесено здійснення контролю наявності у українських автоперевізників ліцензій та ліцензійних карток на право надання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, у українських та іноземних автоперевізників -дозвільних документів на міжнародні автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, дотримання ними вимог транспортного законодавства України та положень міжурядових угод з питань міжнародних автомобільних перевезень; визначення розміру справляння плати за проїзд автомобільними дорогами України як складової частини єдиного збору у пунктах пропуску через Державний кордон України; здійснення оформлення та видачі українським автоперевізникам дозвільних документів на поїздку по територіям іноземних держав при виконанні перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні тощо.
Положення Статутів ДП СМАП , затверджених оскаржуваними наказами Міністерства транспорту і зв`язку України, Позивачі вважають незаконними та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства України в сфері автомобільного транспорту.
Проаналізувавши матеріали справи та вимоги чинного законодавства України, Суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Як вбачається зі змісту Наказу Міністерства транспорту та зв`язку України № 685 від 27 жовтня 2005 року Про затвердження Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень , відповідно до попередньої редакції Статуту, ДП СМАП`було наділено функціями державного контролю за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Аналогічні повноваження надано Відповідачу 2 і Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 581 від 22 травня 2009 року Про затвердження нової редакції Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень .
Відповідно до Статутів (попередньої і нової редакції) ДП СМАП є державним унітарним підприємством і діє як державне комерційне підприємство, що засноване на державній власності та входить до сфери управління Міністерства транспорту і зв`язку України.
Згідно з частиною 1 статті 42 Господарського кодексу України підприємництво -це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Відповідно до частини 1 статті 62 Господарського кодексу України підприємство -самостійний суб`єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, або іншими суб`єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому цим Кодексом та іншими законами.
Державне комерційне підприємство є суб`єктом підприємницької діяльності, діє на основі статуту і несе відповідальність за наслідки своєї діяльності усім належним йому на праві господарського відання майном згідно з цим Кодексом та іншими законами, прийнятими відповідно до цього Кодексу (частина 1 статті 74 Господарського кодексу України).
Особливості господарської діяльності державних комерційних підприємств визначено статтею 75 Господарського кодексу України.
Так, державне комерційне підприємство зобов`язане приймати та виконувати доведені до нього в установленому законодавством порядку державні замовлення, враховувати їх при формуванні виробничої програми, визначенні перспектив свого економічного і соціального розвитку та виборі контрагентів, а також складати і виконувати річний та з поквартальною розбивкою фінансовий план на кожен наступний рік (частина 1 статті 75 Господарського кодексу України).
Згідно з частиною 13 статті 75 Господарського кодексу України інші особливості господарської та соціальної діяльності державних комерційних підприємств визначаються законом.
Відтак, Суд звертає увагу на те, що відповідно до чинного господарського законодавства України державне комерційне підприємство є суб`єктом підприємницької діяльності, метою діяльності якого є зайняття підприємництвом, тобто самостійною, ініціативною, систематичною, на власний ризик господарською діяльністю, що здійснюється суб`єктами господарювання з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку, з урахуванням встановлених статтею 75 Господарського кодексу України особливостей.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначено Законом України Про автомобільний транспорт .
Автомобільний транспорт -це галузь транспорту, яка забезпечує задоволення потреб населення та суспільного виробництва у перевезеннях пасажирів та вантажів автомобільними транспортними засобами (стаття 1 Закону України Про автомобільний транспорт ).
Статтею 7 Закону України Про автомобільний транспорт (в редакції закону, яка була чинною станом на час прийняття Наказу № 685) визначено систему органів державного регулювання.
Відповідно до частини 3 статті 7 Закону України Про автомобільний транспорт`центральний орган виконавчої влади в галузі транспорту забезпечує проведення державної політики на автомобільному транспорті через свої територіальні органи, службу міжнародних автомобільних перевезень та урядовий орган державного управління на автомобільному транспорті.
Станом на час прийняття Наказу № 581 систему органів регулювання та контролю на автомобільному транспорті визначено статтею 6 Закону України Про автомобільний транспорт (в редакції закону від 24 вересня 2009 року).
Зокрема, частиною 3 статті 6 Закону України Про автомобільний транспорт`передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань автомобільного транспорту забезпечує проведення державної політики на автомобільному транспорті через урядові органи державного управління на автомобільному транспорті, службу міжнародних автомобільних перевезень та місцеві органи виконавчої влади і органи місцевого самоврядування.
Відповідно до частини 10 статті 6 Закону України Про автомобільний транспорт`Служба міжнародних автомобільних перевезень здійснює у пунктах пропуску через державний кордон України та у пунктах видачі дозволів автомобільним перевізникам України контроль за дотриманням ними законодавства України, що стосується виконання міжнародних автомобільних перевезень.
Статтею 66 Закону України Про автомобільний транспорт (в редакції закону, яка була чинною станом на час прийняття Наказу № 685) було визначено, що контроль за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом проводить служба міжнародних автомобільних перевезень центрального органу виконавчої влади в галузі транспорту в пунктах пропуску через державний кордон України. Служба міжнародних автомобільних перевезень діє відповідно до законодавства та свого положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади в галузі транспорту. Функціями контролю за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом є: контроль за виконанням перевізниками вимог міжнародних договорів України з питань міжнародних автомобільних перевезень; контроль технічного стану автомобільних транспортних засобів, що впливає на безпеку руху; перевірка вагових і габаритних параметрів автомобільних транспортних засобів, оформлення та видача дозволів на проїзд цих засобів по території України у разі перевищення ними встановлених законодавством вагових та габаритних параметрів, а також при перевезенні небезпечних вантажів; контроль та оформлення дозвільних документів на міжнародні перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом; облік автомобільних транспортних засобів, які здійснюють міжнародні перевезення пасажирів і вантажів; перевірка транспортно-експедиційної документації та ліцензій на здійснення міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Станом на час прийняття Наказу № 581 порядок контролю за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом визначено статтею 58 Закону України Про автомобільний транспорт (редакція закону від 24 вересня 2009 року).
Так, контроль за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом проводить служба міжнародних автомобільних перевезень центрального органу виконавчої влади з питань автомобільного транспорту в пунктах пропуску через державний кордон України та в пунктах видачі дозволів автомобільним перевізникам України. Служба міжнародних автомобільних перевезень діє відповідно до законодавства та свого положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади в галузі транспорту. Функціями контролю за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом є: контроль за виконанням перевізниками вимог міжнародних договорів України з питань міжнародних автомобільних перевезень; контроль технічного, санітарного та екологічного стану транспортних засобів, що впливає на безпеку руху, екологію та санітарні норми; перевірка вагових і габаритних параметрів транспортних засобів; контроль та оформлення дозвільних документів на міжнародні перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом; облік автомобільних транспортних засобів, які здійснюють міжнародні перевезення пасажирів і вантажів; перевірка транспортно-експедиторської документації та ліцензій на здійснення міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (стаття 58 Закону).
Аналіз вищезазначених норм права дає підстави дійти висновку про те, що станом на час прийняття Наказу № 685 та Наказу № 581 чинним законодавством України було передбачено існування Служби міжнародних автомобільних перевезень України , як державного органу центрального органу виконавчої влади з питань автомобільного транспорту, який діє відповідно до законодавства та положення, затвердженого Міністерством транспорту та зв`язку України, якого наділено функціями державного контролю за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом.
Суд звертає увагу на те, що Міністерством транспорту та зв`язку України, яке відповідно до Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 червня 2006 року № 789, є центральним органом виконавчої влади в галузі транспорту та володіє повноваженнями на утворення, реорганізацію та ліквідацію служб, інспекцій, агентств у складі Міністерства у межах коштів, передбачених у державному бюджеті для утримання Міністерства, передбаченого статтею 66 Закону України Про автомобільний транспорт (в редакції закону від 5 квітня 2001 року) та статтею 58 Закону України Про автомобільний транспорт (в редакції закону від 24 вересня 2008 року) органу -Служби міжнародних автомобільних перевезень, -не створено, як і не розроблено положення про даний орган.
Водночас, передбачені статтею 58 (статтею 66 закону в редакції від 5 квітня 2001 року) Закону України Про автомобільний транспорт`функції контролю за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом Відповідачем 1 покладено на ДП СМАП , яке є державним комерційним підприємством, що діє на підставі затвердженого Відповідачем 1 статуту.
Разом з тим, Суд звертає увагу на те, що, враховуючи правовий статус ДП СМАП`та його організаційно-правову форму, покладення таких функцій на комерційне підприємство суперечить імперативним положенням статті 75 Господарського кодексу України, яким визначено особливості господарської діяльності державних комерційних підприємств.
Вищевказаною нормою господарського законодавства не передбачено можливості виконання державним комерційним підприємством функцій державно-владного контролю за відповідною сферою суспільного життя, а, відтак, наділення ДП СМАП , як державного комерційного підприємства, функціями державного контролю за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, є таким, що прямо суперечить статті 75 Господарського кодексу України.
Вищевказане підтверджується і положенням статті 19 Господарського кодексу України, аналіз якого свідчить про те, що законодавцем закріплено нормативне протиставлення понять функції державного нагляду і контролю`та господарська діяльність .
Так, зокрема, відповідно до частини 1 статті 19 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання мають право без обмежень самостійно здійснювати господарську діяльність, що не суперечить законодавству.
Частиною ж 3 статті 19 Господарського кодексу України встановлено, що держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб`єктів господарювання у визначених даною нормою сферах.
Органи державної влади і посадові особи, уповноважені здійснювати державний контроль і державний нагляд за господарською діяльністю, їх статус та загальні умови і порядок здійснення контролю і нагляду визначаються законами (частина 4 статті 19 Господарського кодексу України).
Таким чином, відповідно до норм господарського законодавства України, здійснення господарської (підприємницької) діяльності є прерогативою суб`єктів господарювання, а здійснення контролю та нагляду за такою діяльністю входить до виключної компетенції держави в особі органів державної влади та посадових осіб, яким делеговано відповідні повноваження.
Суд також вважає за необхідне зазначити про те, що наділення відповідного комерційного підприємства (незалежно від форми власності) державно-владними функціями контролю у відповідній сфері, є таким, що порушує задекларований статтею 6 Господарського кодексу України принцип рівного захисту державою усіх суб`єктів господарювання.
Між тим, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності`визначено правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Відповідно до статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) -це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів (далі -органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
З вищенаведеного нормативного визначення поняття державного нагляду (контролю) випливає те, що суб`єктами, уповноваженими на його здійснення, є уповноважені законом центральні органи виконавчої влади, їх територіальні органи, органи місцевого самоврядування, інші органи.
Суд звертає увагу на те, що стаття 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності`не містить положення щодо можливості здійснення функцій державного нагляду (контролю) суб`єктами господарювання, тобто, не визначає суб`єктів господарювання суб`єктами державного нагляду (контролю).
Відповідно до частини 3 статті 3 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності`одним із принципів державного нагляду (контролю) є рівність прав і законних інтересів усіх суб`єктів господарювання.
Наділення ДП СМАП , як суб`єкта господарювання, функціями державного контролю за діяльністю інших суб`єктів господарювання, є таким, що суперечить вищезазначеному принципу державного нагляду (контролю).
Суд також звертає увагу на те, що процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, наявністю відповідних ліцензій і ліцензійних карток, виконанням ними ліцензійних умов, а також процедуру здійснення державного нагляду за забезпеченням такими суб`єктами господарювання безпеки автомобільних перевезень, визначено Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 року № 1567 (надалі -також Порядок № 1567 ).
Відповідно до пункту 3 Порядку № 1567 органами державного контролю на автомобільному транспорті є Головавтотрансінспекція, її територіальні управління в областях, Автономній Республіці Крим, мм. Києві та Севастополі.
Державний контроль на автомобільному транспорті (далі -державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі -посадові особи) шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (пункт 4 Порядку № 1567).
Водночас, статутами ДП СМАП`передбачено функції Відповідача 2 щодо здійснення контролю у пунктах пропуску на Державному кордоні України за додержанням українськими та іноземними перевізниками транспортного законодавства України та виконанням міжурядових угод з питань міжнародних автомобільних перевезень, контролю наявності ліцензій та ліцензійних карток на право надання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, наявності дозвільних документів на здіснення міжнародних автоперевезень, також надання вітчизняним та іноземним юридичним особам і громадянам всіх видів послуг по оформленню дозвільних документів на міжнародні автомобільні перевезення пасажирів та вантажів.
Тобто, в даному випадку мова йде про інший комплекс повноважень, який в сукупності з повноваженнями Головавтотрансінспекції, її територіальних управлінь в областях, Автономній Республіці Крим, мм. Києві та Севастополі, становить систему державного нагляду (контролю) на автомобільному транспорті.
Згідно з Порядком № 1567 Головавтотрансінспекцію, її територіальні управління в областях, Автономній Республіці Крим, мм. Києві та Севастополі наділено повноваженнями щодо здійснення планових, позапланових та рейдових перевірок суб`єктів господарювання , тоді, коли оскаржуваними наказами Відповідача 1 ДП СМАП`наділено іншим комплексом контрольних повноважень (повноважень Служби міжнародних автомобільних перевезень), не тотожних повноваженням Головавтотрансінспекції та її органів.
Відтак, необґрунтованими є посилання представника Відповідача 1 на положення Порядку № 1567, як на підтвердження законності оскаржуваних наказів.
Таким, що не відповідає дійсності, є посилання представника Відповідача 1 на те, що ДП СМАП`не наділено функціями органу державного нагляду (контролю) в значенні цього терміну в розумінні Закону України Про автомобільний транспорт , з огляду на те, що, як свідчить зміст статутів, затверджених оскаржуваними наказами, саме даними функціями (передбаченими статтею 58 (статтею 66 в попередній редакції Закону) наділено ДП СМАП , тобто, функціями, покладеними на Службу міжнародних автомобільних перевезень.
Суд також звертає увагу на необґрунтованість посилань представника Відповідача на те, що чинним законодавством України не передбачено організаційно-правової форми, в якій повинно бути створено Службу міжнародних автомобільних перевезень, а, відтак, покладення її функцій на державне комерційне підприємство, не суперечить чинному законодавству України.
Вищевикладене спростовується змістом статті 58 (статті 66 в попередній редакції) Закону України Про автомобільний транспорт , системний аналіз якого свідчить про те, що Служба міжнародних автомобільних перевезень є державним органом, який входить до системи центрального органу виконавчої влади з питань автомобільного транспорту та діє відповідно до вимог законодавства та на підставі положення про нього .
Зазначений висновок кореспондує положенню частини 1 статті 8 Господарського кодексу України, яким визначено, що держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування не є суб`єктами господарювання .
Таким чином, Суд звертає увагу на те, що в розумінні Закону України Про автомобільний транспорт`та Господарського кодексу України, Служба міжнародних автомобільних перевезень, як орган державної влади, не може бути суб`єктом господарювання , з чого випливає те, що суб`єкт господарювання не може здійснювати держано-владні функції нагляду (контролю).
Відтак, будь-який орган, створений відповідно до чинного законодавства України для виконання функцій Служби міжнародних автомобільних перевезень, не може бути суб`єктом господарювання.
Водночас, Державне підприємство Служба міжнародних автомобільних перевезень`є суб`єктом господарювання, а тому, на нього не може бути покладено функцій Служби міжнародних автомобільних перевезень, як державного органу, передбаченого статтею 58 (статтею 66 в попередній редакції) Закону України Про автомобільний транспорт .
Враховуючи вищевикладене, Суд приходить до висновку про те, що наділення ДП СМАП`функціями державного нагляду (контролю) за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів, не відповідає вимогам та принципам чинного законодавства України, оскільки відповідно до його положень державне комерційне підприємство не може виконувати функції державного контролю (нагляду).
Таким чином, Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 27 жовтня 2005 року № 685 Про затвердження Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`та Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 22 травня 2009 року № 581 Про затвердження нової редакції Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень , якими до повноважень ДП СМАП`віднесено функції державного контролю за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, є такими, що прийнято Відповідачем 1 з порушенням вимог чинного законодавства України, а, відтак, підлягають скасуванню.
Суд також звертає увагу на те, що предметом судового розгляду в даній адміністративній справі є Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 27 жовтня 2005 року № 685 Про затвердження Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`та Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 22 травня 2009 року № 581 Про затвердження нової редакції Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень , як рішення суб`єкта владних повноважень. Завданням адміністративного суду є перевірка правомірності (легальності) даних рішень з огляду на чіткі критерії, які зазначені у частині 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлені критерії, якими керується адміністративний суд при перевірці рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень. Відповідність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень передбаченим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям перевіряється судом з урахуванням закріпленого статтею 9 Кодексу адміністративного судочинства України принципу законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
На підставі`означає, що суб`єкт владних повноважень: 1) повинен бути утвореним у порядку, визначеному Конституцією та законами України; 2) зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.
У межах повноважень означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх.
У спосіб`означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби.
Зазначені критерії, хоч і адресовані суду, але одночасно вони є і вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення.
Таким чином, проаналізувавши матеріали справи, вимоги чинного законодавства України та встановлені Кодексом адміністративного судочинства України критерії, Суд приходить до висновку про те, що Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 27 жовтня 2005 року № 685 Про затвердження Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`та Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 22 травня 2009 року № 581 Про затвердження нової редакції Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`є протиправними та такими, що прийняті з порушенням встановлених чинним законодавством вимог, а, відтак, підлягають скасуванню.
Суд також звертає увагу на те, що Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 27 жовтня 2005 року № 685 Про затвердження Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`втратив чинність на підставі Наказу Міністерства транспорту та зв`язку України від 22 травня 2009 року № 581 Про затвердження нової редакції Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень , а, відтак, Суд приходить до висновку про необхідність скасування і Наказу № 685.
Стосовно позовної вимоги про визнання недійсними статутів державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень (ідентифікаційний код 33880040), затверджених наказами Міністерства транспорту та зв`язку України від 27 жовтня 2005 року № 685 та від 22 травня 2009 року № 581, Суд звертає увагу на наступне.
Статути Державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`є додатками до оскаржуваних Наказів № 685 та № 581.
Таким чином, визнання протиправним та скасування Наказу № 685 та Наказу № 581 з додатками є належним способом захисту порушених прав Позивачів у публічно-правових відносинах та таким, що відповідає вимогам та принципам адміністративного судочинства.
Стосовно посилання представників Відповідачів на пропуск Позивачем строку звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та охоронюваних законом інтересів, Суд звертає увагу на наступне.
Відповідно до частини 1 статті 100 Кодексу адміністративного судочинства України пропущення строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову за умови, якщо на цьому наполягає одна із сторін.
Відповідно до частини 2 статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк, який обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Матеріалами справи підтверджується те, що Позивач дізнався про порушення своїх прав, як порушення прав держави, під час проведення Генеральною прокуратурою України в червні-липні 2009 року за дорученням Президента України перевірки за зверненням трудового колективу ДП СМАП .
Суд не приймає до уваги посилання представника Відповідача 1 на припис Генеральної прокуратури України від 29 травня 2006 року № 8/1-213вих-06, внесеного Міністру транспорту та зв`язку України ОСОБА_1 , з огляду на наступне.
Як підтверджується наявною в матеріалах справи копією вищевказаного припису, його було внесено з метою усунення порушень вимог чинного законодавства при розподілі майна під час реорганізації Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів Укрінтеравтосервіс , у ході якої було утворено державне підприємство Служба міжнародних автомобільних перевезень , оскільки на той час підприємство не було наділено майном для здійснення своєї діяльності.
Суд звертає увагу на те, що питання законності створення ДП СМАП`та наділення його функціями державного контролю в сфері міжнародних автомобільних перевезень у зазначеному приписі не ставилося, тому Суд не приймає посилання представника Відповідача на вказаний документ реагування як на підставу пропуску Позивачем строку звернення до адміністративного суду.
Інших обґрунтованих доказів на підтвердження того, що Позивач дізнався про положення статутів, затверджених оскаржуваними наказами, в більш ранній термін, щодо порушених в позовній заяві питань, представниками Відповідачів не надано, а Судом не встановлено.
Відповідно до частини 2 статті 100 Кодексу адміністративного судочинства України якщо суд визнає причину пропущення строку звернення до суду поважною, адміністративна справа розглядається і вирішується в порядку, встановлену цим Кодексом.
Поважними за змістом вищенаведеної статті визнаються обставини, які є об`єктивно непереборними та не залежать від волевиявлення сторони і пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення сторонами у справі відповідних процесуальних дій.
Вивчивши матеріали справи, колегія суддів встановила, що Перший заступник Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва поза межами річного строку звернення до суду щодо оскарження Наказу № 685, однак, враховуючи те, що при здійсненні попередніх перевірок питання законності створення ДП СМАП`не було предметом прокурорського нагляду, тому, вказану обставину Суд приймає як поважну та приходить до висновку неможливість застосування наслідків пропуску строку звернення до суду в спірних правовідносинах.
Крім того, Судом встановлено, що у спірних правовідносинах має місце триваюче порушення Міністерством транспорту та зв`язку України, як суб`єкта владних повноважень, в частині видання та виконання Наказів № № 685 та 581 з порушенням вимог чинного законодавства України.
Частиною 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, колегія суддів дійшла висновку про те, що викладені в позовній заяві докази Позивача є обґрунтованими, та відповідно такими, що підлягають задоволенню.
На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 99, 100, 158, 159, 160, 161, 162, 163 та 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
П О С Т А Н О В И В
Адміністративний позов задовольнити повністю.
1. Визнати протиправним та скасувати Наказ Міністерства транспорту та зв`язку
України від 27 жовтня 2005 року № 685 Про затвердження Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`з додатком.
2. Визнати протиправним та скасувати Наказ Міністерства транспорту та зв`язку України від 22 травня 2009 року № 581 Про затвердження нової редакції Статуту державного підприємства Служба міжнародних автомобільних перевезень`з додатком.
Постанова відповідно до частини 1 статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.
Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів з дня її складення в повному обсязі за правилами, встановленими статтями 185-187 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції заяви про апеляційне оскарження з наступним поданням протягом двадцяти днів апеляційної скарги. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Головуюча суддя Н. Є. Блажівська
Судді П. В. Вовк
В. А. Кузьменко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2010 |
Оприлюднено | 06.06.2019 |
Номер документу | 82218555 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Блажівська Н.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні