Рішення
від 12.07.2022 по справі 911/3061/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" липня 2022 р. Справа № 911/3061/21

Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.

при секретарі судового засідання Михайлішині В. В.

за участю представників учасників справи:

від позивача: Навроцький Д. М. (адвокат ордер серії АІ № 1162953 від 19.10.2021 р.);

від відповідача: Ковальчук А. С. (адвокат ордер серії СА № 1005573 від 17.09.2020 р.);

розглянувши матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Сільськогосподарське підприємство «Трейдагропостач-2015», смт Велика Димерка, Броварський район, Київська область

до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Войтовське», с. Зоря, Броварський район, Київська область

про стягнення 796 047, 31 грн

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

ТОВ «СП «Трейдагропостач-2015» звернулось в Господарський суд Київської області із позовом до СТОВ «Войтовське» про стягнення 796 047, 31 грн збитків.

Позовні вимоги обґрунтовані позивачем тим, що частина земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у користуванні позивача на праві оренди, були самовільно зайняті відповідачем, внаслідок чого позивачу було завдано збитки.

Також, одночасно із позовною заявою, до канцелярії суду від позивача надійшла заява б/н від 19.10.2021 р. про забезпечення позову, у якій він просив суд вжити заходи забезпечення позову шляхом накладення арешту на наступні банківські рахунки Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Войтовське» (код ЄДРПОУ 30839560):

- № НОМЕР_1 , відкритий в ПАТ «МТБ Банк», МФО 328168, в межах суми 796 047, 31 грн;

- № НОМЕР_2 , відкритий в ПАТ «МТБ Банк», МФО 328168, в межах суми 796 047, 31 грн;

- № НОМЕР_3 , відкритий в АТ «Кредобанк», МФО 325365, валюта рахунку (978-Євро), в межах суми 796 047, 31 грн;

- № НОМЕР_4 , відкритий в АТ «Кредобанк», МФО 325365, валюта рахунку (840-Євро), в межах суми 796 047, 31 грн;

- № НОМЕР_5 , відкритий в АТ «Кредобанк», МФО 325365, в межах суми 796 047, 31 грн;

- № НОМЕР_6 , відкритий в ГУ ПАТ «Державний ощадний банк України», МФО 322669, в межах суми 796 047, 31 грн;

- № НОМЕР_7 , відкритий в ГУ ПАТ «Державний ощадний банк України», МФО 322669, в межах суми 796 047, 31 грн;

- № НОМЕР_8 , відкритий в ГУ ПАТ «Державний ощадний банк України», МФО 322669, в межах суми 796 047, 31 грн.Ухвалою Господарського суду Київської області від 22.10.2021 р. відмовлено у задоволенні заяви б/н від 19.10.2021 р. позивача ТОВ «СП «Трейдагропостач-2015» про забезпечення позову.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 22.10.2021 р. відкрито провадження у справі № 911/3061/21 за позовом ТОВ «СП «Трейдагропостач-2015» до СТОВ «Войтовське» про стягнення 796 047, 31 грн, визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження і призначено її розгляд у підготовчому засіданні із викликом та за участю представників учасників справи на 10.11.2021 р.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 15.11.2021 р. постановлено, що 10.11.2021 р. підготовче засідання у призначений судом час відповідно до ухвали Господарського суду Київської області від 22.10.2021 р. не відбулось у зв`язку із перебуванням судді у відпустці (за станом здоров`я), і призначено проведення підготовчого засідання із викликом та за участю представників учасників справи на 08.12.2021 р.

25.11.2021 р. до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив б/н від 22.11.2021 р. на позовну заяву, у якому він просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

01.12.2021 р. до канцелярії суду від позивача надійшла відповідь б/н від 29.11.2021 р. на відзив, що долучена судом до матеріалів справи.

08.12.2021 р. у підготовчому засіданні судом оголошено перерву до 12.01.2022 р.

10.01.2022 р. до канцелярії суду від директора СТОВ «Войтовське» - Стригуна С. М. надійшла заява свідка б/н від 30.12.2021 р., що долучена судом до матеріалів справи.

12.01.2022 р. у підготовчому засіданні судом оголошено перерву до 02.02.2022 р.

31.01.2022 р. до канцелярії суду від позивача надійшло клопотання б/н від 31.01.2022 р. про виклик свідка у порядку ст. 89 Господарського процесуального кодексу, у якому він просив суд викликати у якості свідка директора СТОВ «Войтовське» - ОСОБА_1

31.01.2022 р. до канцелярії суду від позивача надійшло клопотання б/н від 31.01.2022 р. про долучення додаткових доказів, що долучені судом до матеріалів справи.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 09.02.2022 р. постановлено, що 02.02.2022 р. підготовче засідання у призначений судом час відповідно до протоколу судового засідання від 12.01.2022 р. не відбулось у зв`язку із тимчасової втратою працездатності судді, і призначено проведення підготовчого засідання із викликом та за участю представників учасників справи на 23.02.2022 р.

23.02.2022 р. за наслідками підготовчого засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 09.03.2022 р.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 20.04.2022 р. постановлено, що 09.03.2022 р. підготовче засідання у призначений судом час відповідно до ухвали Господарського суду Київської області від 23.02.2022 р. не відбулось у зв`язку із введенням воєнного стану в Україні та установленням особливого режиму роботи Господарського суду Київської області на період воєнного стану і зупиненням розгляду справ у відкритих судових засіданнях за участю учасників судового процесу до усунення обставин, які зумовлюють загрозу життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду в умовах воєнної агресії проти України, та установленням здійснення суддями Господарського суду Київської області своїх повноважень дистанційно, і призначено розгляд справи розгляд у підготовчому засіданні із викликом та за участю представників учасників справи на 01.06.2022 р.

01.06.2022 р. у підготовчому засіданні за наслідками розгляду клопотання позивача б/н від 31.01.2022 р. про виклик свідка у порядку ст. 89 Господарського процесуального кодексу судом було відмовлено в його задоволенні за безпідставністю і необґрунтованістю

Ухвалою Господарського суду Київської області від 01.06.2022 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті із викликом та за участю представників учасників справи на 15.06.2022 р.

15.06.2022 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 29.06.2022 р.

29.06.2022 р. перед судовим засіданням на електронну пошту Господарського суду Київської області від відповідача надійшло клопотання вих. № б/н від 13.06.2022 р. про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката внаслідок неспівмірності, у якому він просить суд зменшити розмір витрат позивача на професійну правничу допомогу у розмірі 50 000, 00 грн.

29.06.2022 р. перед судовим засіданням на електронну пошту Господарського суду Київської області від відповідача надійшла промова вих. № б/н від 29.06.2022 р. у судових дебатах, що долучена судом до матеріалів справи.

29.06.2022 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 13.07.2022 р.

11.07.2022 р. до канцелярії суду від позивача надійшли письмові пояснення б/н від 08.07.2022 р. щодо відшкодування збитків (шкоди), що долучені судом до матеріалів справи.

13.07.2022 р. перед судовим засіданням на електронну пошту Господарського суду Київської області від відповідача надійшли письмові пояснення б/н від 12.07.2022 р., що долучені судом до матеріалів справи.

13.07.2022 р. перед судовим засіданням на електронну пошту Господарського суду Київської області від відповідача надійшла заява б/н від 12.07.2022 р., у якій він повідомив суд, що докази понесення витрат на професійну правничу допомогу, заявлені у відзиві на позовну заяву, будуть подані протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду.

13.07.2022 р. у судовому засіданні представник позивача надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.

За наслідками судового засідання судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення у даній справі.

Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається із матеріалів справи, у володінні та користуванні позивача ТОВ «СП «Трейдагропостач-2015» на праві оренди перебувають земельні ділянки з кадастровими номерами 3221281200:07:010:0028, 3221281200:07:006:0019, 3221281200:07:012:0004, 3221281200:07:017:0007, 3221255200:07:018:0013, 3221281200:07:007:0005, 3221281200:08:005:0008, 3221281200:07:011:0043, 3221281200:07:007:0001, 3221281200:08:008:0005, 3221281200:07:007:0016, 3221281200:07:001:0032, 3221281200:07:006:0001, 3221281200:07:007:0010, 3221281200:07:012:0040, 3221281200:07:002:0022, 3221281200:08:005:0010, 3221281200:08:011:0018, 3221281200:07:012:0041, 3221281200:07:012:0042, 3221281200:07:007:0002, 3221281200:07:010:0005, 3221281200:08:004:0031, 3221281200:07:003:0023, 3221281200:07:006:0002, 3221281200:07:006:0032, 3221281200:07:011:0010, 3221281200:07:002:0029, 3221281200:08:005:0009, 3221281200:08:005:0007, 3221281200:08:008:0021, 3221281200:08:008:0025, 3221281200:08:004:0022, 3221281200:08:004:0046, 3221281200:08:010:0029, 3221281200:07:002:0031, 3221281200:08:008:0028, 3221281200:08:011:0064, 3221281200:08:008:0029, 3221281200:07:018:0027, 3221281200:08:004:0047, 3221281200:07:002:0034, 3221281200:08:004:0048, 3221281200:07:017:0011, 3221281200:08:010:0049, 3221281200:07:012:0044, 3221281200:07:012:0048, 3221281200:07:002:0033, 3221281200:07:006:0035, 3221281200:07:002:0032, 3221281200:07:010:0038, 3221281200:08:011:0066, 3221281200:08:008:0027, 3221281200:08:011:0067, 3221281200:08:011:0065, 3221281200:07:017:0014, 3221281200:08:004:0049, 3221281200:07:017:0010, 3221281200:08:010:0048, 3221281200:07:017:0013, 3221281200:07:012:0049, 3221281200:07:002:0035, 3221281200:08:003:0041, 3221281200:08:003:0040, 3221281200:07:006:0037, 3221281200:08:008:0031, 3221281200:08:011:0063, 3221281200:08:008:0032, 3221281200:08:004:0050, 3221281200:08:004:0445, 3221281200:07:007:0017, 3221281200:08:010:0050, 3221281200:07:017:0012, 3221281200:07:012:0047, 3221281200:07:012:0045, 3221281200:08:006:0040, 3221281200:07:001:0034, 3221281200:07:006:0036, 3221281200:08:006:0041, розташовані на території Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області, що підтверджується відповідними договорами оренди земельних ділянок, інформаційними довідками та витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, перелік яких зазначений у додатках до позовної заяви, рішенням Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області № 309 XI-VIII від 08.04.2021 р. «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі на місцевості загальною площею 119,6122 га», іншими документами, наявними у матеріалах справи.

Як зазначає позивач, частина земельних ділянок, що перебувають у його користуванні, були самовільно зайняті та використані відповідачем для здійснення посіву сільськогосподарських культур, у зв`язку з чим позивач у червні 2021 року звернувся з відповідним зверненням до Головного управління Держгеокадастру у Київській області щодо порушення відповідачем вимог земельного законодавства.

Листом Головного управління Держгеокадастру у Київській області № 19-10-0.43-7707/2-21 від 01.07.2021 р. було повідомлено позивача, що за наслідками розгляду його звернення від 08.06.2021 р. були проведені відповідні заходи державного контролю за використанням та охороною земельних ділянок, за результатами яких було виявлено порушення окремих вимог земельного законодавства, а саме самовільне заняття земельних ділянок, які перебувають у користуванні позивача, про що було складені акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 689-ДК/666/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 690-ДК/661/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 685-ДК/662/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 684-ДК/663/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 683-ДК/665/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 688-ДК/667/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 686-ДК/669/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 687-ДК/668/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р.

Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 689-ДК/666/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., складеним головними спеціалістами відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління контролю за використанням та охороню земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області, встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3221281200:07:010:0028, 3221281200:07:006:0001, 3221281200:07:006:0002, 3221281200:07:006:0019, 3221281200:07:007:0010, 3221281200:07:006:0032, 3221281200:07:012:0004, 3221281200:07:012:0040, 3221281200:07:011:0010, 3221281200:07:017:0007, 3221281200:07:002:0022 загальною площею 31, 1388 га, які надані в оренду позивачу, обробляються єдиним масивом із земельними ділянки, що перебувають у користуванні відповідача СТОВ «Войтовське» (наявні посіви сільськогосподарських культур), в суборенду не передавались та самовільно використовуються останнім.

Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 690-ДК/661/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., складеним головними спеціалістами відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління контролю за використанням та охороню земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області, встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3221281200:08:003:0041, 3221281200:07:001:0034, 3221281200:07:006:0035, 3221281200:08:003:0040, 3221281200:07:006:0036, 3221281200:07:002:0032, 3221281200:07:006:0037, 3221281200:08:006:0041, 3221281200:07:006:0038 загальною площею 21, 2131 га, які надані в оренду позивачу, обробляються єдиним масивом із земельними ділянки, що перебувають у користуванні відповідача СТОВ «Войтовське» (наявні посіви сільськогосподарських культур), в суборенду не передавались та самовільно використовуються останнім.

Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 685-ДК/662/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., складеним головними спеціалістами відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління контролю за використанням та охороню земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області, встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3221281200:08:008:0028, 3221281200:08:008:0031, 3221281200:08:011:0064, 3221281200:08:008:0027, 3221281200:08:011:0063, 3221281200:08:008:0029, 3221281200:08:011:0067, 3221281200:08:008:0032, 3221281200:07:018:0027, 3221281200:08:011:0065 загальною площею 31, 8133 га, які надані в оренду позивачу, обробляються єдиним масивом із земельними ділянки, що перебувають у користуванні відповідача СТОВ «Войтовське» (наявні посіви сільськогосподарських культур), в суборенду не передавались та самовільно використовуються останнім.

Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 684-ДК/663/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., складеним головними спеціалістами відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління контролю за використанням та охороню земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області, встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3221281200:08:004:0050, 3221281200:08:004:0047, 3221281200:07:017:0014, 3221281200:08:004:0445, 3221281200:07:002:0034, 3221281200:08:004:0049, 3221281200:08:004:0048, 3221281200:07:017:0010, 3221281200:08:010:0050, 3221281200:07:017:0011 загальною площею 27, 6830 га, які надані в оренду позивачу, обробляються єдиним масивом із земельними ділянки, що перебувають у користуванні відповідача СТОВ «Войтовське» (наявні посіви сільськогосподарських культур), в суборенду не передавались та самовільно використовуються останнім.

Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 683-ДК/665/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., складеним головними спеціалістами відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління контролю за використанням та охороню земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області, встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3221281200:08:010:0048, 3221281200:07:017:0012, 3221281200:08:010:0049, 3221281200:07:012:0047, 3221281200:07:012:0044, 3221281200:07:012:0045, 3221281200:07:012:0048, 3221281200:07:002:0035, 3221281200:08:006:0040, 3221281200:07:002:0033 загальною площею 23, 6777 га, які надані в оренду позивачу, обробляються єдиним масивом із земельними ділянки, що перебувають у користуванні відповідача СТОВ «Войтовське» (наявні посіви сільськогосподарських культур), в суборенду не передавались та самовільно використовуються останнім.

Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 688-ДК/667/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., складеним головними спеціалістами відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління контролю за використанням та охороню земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області, встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3221281200:07:002:0029, 3221255200:07:018:0013, 3221281200:08:005:0010, 3221281200:08:005:0009, 3221281200:07:007:0005, 3221281200:08:011:0018, 3221281200:08:005:0007, 3221281200:08:005:0008, 3221281200:07:012:0041, 3221281200:08:008:0021, 3221281200:07:011:0043 загальною площею 28, 6622 га, які надані в оренду позивачу, обробляються єдиним масивом із земельними ділянки, що перебувають у користуванні відповідача СТОВ «Войтовське» (наявні посіви сільськогосподарських культур), в суборенду не передавались та самовільно використовуються останнім.

Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 686-ДК/669/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., складеним головними спеціалістами відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління контролю за використанням та охороню земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області, встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3221281200:08:004:0031, 3221281200:08:010:0029, 3221281200:07:001:0032, 3221281200:07:003:0023, 3221281200:07:002:0031 загальною площею 12, 2952 га, які надані в оренду позивачу, обробляються єдиним масивом із земельними ділянки, що перебувають у користуванні відповідача СТОВ «Войтовське» (наявні посіви сільськогосподарських культур), в суборенду не передавались та самовільно використовуються останнім.

Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 687-ДК/668/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., складеним головними спеціалістами відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління контролю за використанням та охороню земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області, встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3221281200:07:012:0042, 3221281200:08:008:0025, 3221281200:07:007:0001, 3221281200:07:007:0002, 3221281200:08:004:0022, 3221281200:08:008:0005, 3221281200:07:010:0037, 3221281200:07:010:0038, 3221281200:07:010:0039, 3221281200:08:004:0046, 3221281200:07:007:0016 загальною площею 31, 7970 га, які надані в оренду позивачу, обробляються єдиним масивом із земельними ділянки, що перебувають у користуванні відповідача СТОВ «Войтовське» (наявні посіви сільськогосподарських культур), в суборенду не передавались та самовільно використовуються останнім.

Також, у зв`язку із вчиненням відповідачем вищезазначений дій, за заявою позивача Броварським районним управлінням Головного управління Національної поліції в Київській області було відкрито кримінальне провадження № 12021111130000966, відомості про яке внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань 01.06.2021 р., за ознаками злочину, передбаченого ч. 2 ст. 197-1 Кримінального кодексу України.

Як було зазначено вище, позивач у своїй позовній заяві просить суд стягнути із відповідача збитки за самовільне зайняття (захоплення) відповідачем земельних ділянок, які перебувають у користуванні позивача, площею 208, 2803 га у загальному розмірі 796 047, 31 грн.

З приводу вказаної позовної вимоги позивача суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно з ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст. 126 цього ж кодексу право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Пунктом 2) ч. 1 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, зокрема, що державній реєстрації прав підлягають речові права на нерухоме майно, похідні від права власності: право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.

Згідно з ст. 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Статтею 188 цього ж кодексу визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Державний контроль за використанням та охороною земель в обсязі, визначеному законом, також здійснюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад набувають установлених законом повноважень із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у разі прийняття відповідною радою рішення про здійснення такого контролю.

2. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Відповідно до положень ст. 1 Закону України «Про охорону земель» охорона земель - система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Частинами 1-3 ст. 19 цього ж закону передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища. Державний контроль за використанням та охороною земель також здійснюють виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у межах повноважень, визначених законом, у разі прийняття відповідною радою рішення про здійснення такого контролю.

Державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється цим Законом та Земельним кодексом України, законами України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Відповідно до ст. 9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом: проведення перевірок.

Згідно з положеннями абзаців 1-9 ч. 1 ст. 10 цього ж закону державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

давати обов`язкові для виконання приписи з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;

передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Пунктом 1 положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. № 15 визначено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно з пп. 25-1) п. 4 положення Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль), зокрема: а) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за:

веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель;

виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасним проведенням рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених відповідним робочим проектом землеустрою;

дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;

дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

дотриманням правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереженням захисних насаджень і межових знаків;

проведенням землеустрою, виконанням заходів, передбачених проектами землеустрою, зокрема за дотриманням власниками та користувачами земельних ділянок вимог, визначених у проектах землеустрою;

розміщенням, проектуванням, будівництвом та введенням в експлуатацію об`єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель;

здійсненням заходів, передбачених відповідними робочими проектами землеустрою, стосовно захисту земель від водної і вітрової ерозії, селів, підтоплення, заболочення, засолення, солонцювання, висушування, ущільнення та інших процесів, що призводять до погіршення стану земель, а також щодо недопущення власниками та користувачами земельних ділянок псування земель шляхом їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, заростання чагарниками, дрібноліссям та бур`янами;

дотриманням строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов`язковим здійсненням заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням;

дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва;

використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення;

дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах;

Відповідно до п. 5-1 положення посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, в межах своїх повноважень мають право:

безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Статтею 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» встановлено, що самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Відповідно до п. ґ) ч. 1 ст. 95 Земельного кодексу України землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом.

Згідно з ч. 1 ст. 157 цього ж кодексу відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.

Відповідно до п. б) ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України за самовільне зайняття земельних ділянок юридичні особи несуть відповідальність відповідно до законодавства.

Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Збитками є:

1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);

2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Якщо особа, яка порушила право, одержала у зв`язку з цим доходи, то розмір упущеної вигоди, що має відшкодовуватися особі, право якої порушено, не може бути меншим від доходів, одержаних особою, яка порушила право.

На вимогу особи, якій завдано шкоди, та відповідно до обставин справи майнова шкода може бути відшкодована і в інший спосіб, зокрема, шкода, завдана майну, може відшкодовуватися в натурі (передання речі того ж роду та тієї ж якості, полагодження пошкодженої речі тощо).

Отже, для застосування такої міри відповідальності, як стягнення збитків, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: 1) протиправної поведінки; 2) збитків; 3) причинного зв`язку між протиправною поведінкою боржника та збитками; 4) вини боржника у заподіянні збитків.

Статтею 1166 цього ж кодексу передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

2. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

3. Шкода, завдана каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю фізичної особи внаслідок непереборної сили, відшкодовується у випадках, встановлених законом.

4. Шкода, завдана правомірними діями, відшкодовується у випадках, встановлених цим Кодексом та іншим законом.

У пункті 3.9. постанови Пленуму Вищого господарського суду від 17.05.2011 р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» зазначено, що згідно з пунктом 3.1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 № 110 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963» підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме:

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;

- протокол про адміністративне правопорушення;

- припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);

- акт обстеження земельної ділянки.

Отже, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі або територіальній громаді внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, є зазначені документи в їх сукупності, оскільки саме вони можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.

Постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2007 р. затверджено Методику визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, псування земель, порушення режиму, нормативів і правил їх використання.

Пунктом 1 вказаної методики визначено, що ця Методика спрямована на визначення розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним особам та громадянам, на всіх категоріях земель внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, псування земель, порушення режиму, нормативів і правил їх використання (далі - розмір шкоди).

Відповідно до п. 7 цієї ж методики розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, псування земель, порушення режиму, нормативів і правил їх використання, здійснюється Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держгеокадастром та його територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним особам та громадянам, - територіальними органами Держгеокадастру.

Згідно з п. 4 цієї ж методики розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, визначається:

для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) за такою формулою:

Шс = Пс x Нп x Кф x Кі (1),

де Шс - розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, гривень;

Пс - площа самовільно зайнятої земельної ділянки, гектарів;

Нп - середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням, визначений у додатку 1, з урахуванням переліків, наведених у додатках 2 і 3;

Кф - коефіцієнт виду використання земель, визначений у додатку 4;

Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2020 та наступні роки, що розраховуються Держгеокадастром відповідно до статті 289 Податкового кодексу України;

для земель житлової та громадської забудови за такою формулою:

Шс = Пс x (Нпз x Кн x Кк ) x Кф x Кі (2),

де Шс, Пс, Кф і Кі - мають таке саме значення, як у формулі 1;

Нпз - середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель житлової та громадської забудови за цільовим призначенням відповідно до групи населених пунктів за чисельністю населення, визначений у додатку 5;

Кн - коефіцієнт, що застосовується до населених пунктів обласного значення, мм. Києва та Севастополя, визначений у додатку 6;

Кк - коефіцієнт, що застосовується до населених пунктів, віднесених до курортних, визначений у додатку 7.

Таким чином, враховуючи вищезазначені норми, розрахунок шкоди, заподіяної юридичним особам внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки здійснюється територіальними органами Держгеокадастру.

Як було зазначено вище та встановлено судом у процесі розгляду справи, у користуванні позивача знаходяться земельні ділянки з кадастровими номерами 3221281200:07:010:0028, 3221281200:07:006:0019, 3221281200:07:012:0004, 3221281200:07:017:0007, 3221255200:07:018:0013, 3221281200:07:007:0005, 3221281200:08:005:0008, 3221281200:07:011:0043, 3221281200:07:007:0001, 3221281200:08:008:0005, 3221281200:07:007:0016, 3221281200:07:001:0032, 3221281200:07:006:0001, 3221281200:07:007:0010, 3221281200:07:012:0040, 3221281200:07:002:0022, 3221281200:08:005:0010, 3221281200:08:011:0018, 3221281200:07:012:0041, 3221281200:07:012:0042, 3221281200:07:007:0002, 3221281200:07:010:0005, 3221281200:08:004:0031, 3221281200:07:003:0023, 3221281200:07:006:0002, 3221281200:07:006:0032, 3221281200:07:011:0010, 3221281200:07:002:0029, 3221281200:08:005:0009, 3221281200:08:005:0007, 3221281200:08:008:0021, 3221281200:08:008:0025, 3221281200:08:004:0022, 3221281200:08:004:0046, 3221281200:08:010:0029, 3221281200:07:002:0031, 3221281200:08:008:0028, 3221281200:08:011:0064, 3221281200:08:008:0029, 3221281200:07:018:0027, 3221281200:08:004:0047, 3221281200:07:002:0034, 3221281200:08:004:0048, 3221281200:07:017:0011, 3221281200:08:010:0049, 3221281200:07:012:0044, 3221281200:07:012:0048, 3221281200:07:002:0033, 3221281200:07:006:0035, 3221281200:07:002:0032, 3221281200:07:006:0038, 3221281200:08:011:0066, 3221281200:08:008:0027, 3221281200:08:011:0067, 3221281200:08:011:0065, 3221281200:07:017:0014, 3221281200:08:004:0049, 3221281200:07:017:0010, 3221281200:08:010:0048, 3221281200:07:017:0013, 3221281200:07:012:0049, 3221281200:07:002:0035, 3221281200:08:003:0041, 3221281200:08:003:0040, 3221281200:07:010:0037, 3221281200:08:008:0031, 3221281200:08:011:0063, 3221281200:08:008:0032, 3221281200:08:004:0050, 3221281200:08:004:0445, 3221281200:07:007:0017, 3221281200:08:010:0050, 3221281200:07:017:0012, 3221281200:07:012:0047, 3221281200:07:012:0045, 3221281200:08:006:0040, 3221281200:07:001:0034, 3221281200:07:006:0036, 3221281200:08:006:0041, що підтверджується відповідними договорами оренди земельних ділянок, інформаційними довідками та витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, перелік яких зазначений у додатках до позовної заяви, іншими документами, наявними у матеріалах справи.

Актами перевірок дотримання вимог земельного законодавства № 689-ДК/666/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 690-ДК/661/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 685-ДК/662/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 684-ДК/663/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 683-ДК/665/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 688-ДК/667/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 686-ДК/669/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., № 687-ДК/668/АП/09/01/-21 від 25.06.2021 р., складеними головними спеціалістами відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 Управління контролю за використанням та охороню земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області, встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3221281200:07:010:0028, 3221281200:07:006:0001, 3221281200:07:006:0002, 3221281200:07:006:0019, 3221281200:07:007:0010, 3221281200:07:006:0032, 3221281200:07:012:0004, 3221281200:07:012:0040, 3221281200:07:011:0010, 3221281200:07:017:0007, 3221281200:07:002:0022, 3221281200:08:003:0041, 3221281200:07:001:0034, 3221281200:07:006:0035, 3221281200:08:003:0040, 3221281200:07:006:0036, 3221281200:07:002:0032, 3221281200:07:006:0037, 3221281200:08:006:0041, 3221281200:07:006:0038, 3221281200:08:008:0028, 3221281200:08:008:0031, 3221281200:08:011:0064, 3221281200:08:008:0027, 3221281200:08:011:0063, 3221281200:08:008:0029, 3221281200:08:011:0067, 3221281200:08:008:0032, 3221281200:07:018:0027, 3221281200:08:011:0065, 3221281200:08:004:0050, 3221281200:08:004:0047, 3221281200:07:017:0014, 3221281200:08:004:0445, 3221281200:07:002:0034, 3221281200:08:004:0049, 3221281200:08:004:0048, 3221281200:07:017:0010, 3221281200:08:010:0050, 3221281200:07:017:0011, 3221281200:08:010:0048, 3221281200:07:017:0012, 3221281200:08:010:0049, 3221281200:07:012:0047, 3221281200:07:012:0044, 3221281200:07:012:0045, 3221281200:07:012:0048, 3221281200:07:002:0035, 3221281200:08:006:0040, 3221281200:07:002:0033, 3221281200:07:002:0029, 3221255200:07:018:0013, 3221281200:08:005:0010, 3221281200:08:005:0009, 3221281200:07:007:0005, 3221281200:08:011:0018, 3221281200:08:005:0007, 3221281200:08:005:0008, 3221281200:07:012:0041, 3221281200:08:008:0021, 3221281200:07:011:0043, 3221281200:08:004:0031, 3221281200:08:010:0029, 3221281200:07:001:0032, 3221281200:07:003:0023, 3221281200:07:002:0031, 3221281200:07:012:0042, 3221281200:08:008:0025, 3221281200:07:007:0001, 3221281200:07:007:0002, 3221281200:08:004:0022, 3221281200:08:008:0005, 3221281200:07:010:0037, 3221281200:07:010:0038, 3221281200:07:010:0039, 3221281200:08:004:0046, 3221281200:07:007:0016 загальною площею 208, 2803 га самовільно використовувались відповідачем СТОВ «Войтовське» та не надавались в суборенду позивачем ТОВ «СП «Трейдагропостач-2015», а на вказаних ділянках відповідачем фактично здійснювалась господарська діяльність посів сільськогосподарських культур.

Таким чином, вказані акти перевірок дотримання вимог земельного законодавства, які станом на час розгляду справи є чинними та у встановленому законодавством порядку не оскаржені, підтверджують факт самовільного заняття відповідачем земельних ділянок, що належать на праві оренди позивачу, та їх використання без належних правовстановлюючих документів та відповідно є підставою для визначення і відшкодування позивачу шкоди, завданої внаслідок неправомірних дій відповідача в порядку, визначеному законом.

Як зазначає позивач, загальний розмір збитків, завданих йому внаслідок самовільного заняття відповідачем земельних ділянок площею 208, 2803 га складає 796 047, 31 грн у відповідності до виконаного ним розрахунку з урахуванням листа Головного управління Держгеокадастру у Київській області № 10-10-0.43-9524/2-21 від 13.08.2021 р., що міститься у матеріалах справи.

Листом Головного управління Держгеокадастру у Київській області № 10-10-0.43-9524/2-21 від 13.08.2021 р. в межах кримінального провадження повідомлено Броварське районне управління поліції Головного управління Національного поліції, зокрема, що згідно Методики визначення розміру шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2007 року, розмір шкоди завданої самовільним зайняттям земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, які передані в користування на умовах оренди ТОВ «СП «Трейдагропостач-2015» відповідно до рішення Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області № 309-ХІ-VII від 08.04.2021 року складає 3 822 грн за 1 га земель.

Відповідно до приписів ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно з ст. 86 цього ж кодексу суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

У процесі розгляду справи позивачем не було надано суду достатніх, належних та допустимих доказів, що підтверджували розмір та порядок обчислення шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття відповідачем земельних ділянок, що знаходяться у користуванні позивача, а саме розрахунку, здійсненого Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області за наслідками складання актів перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 25.06.2021 р. у відповідності до порядку, встановленого Методикою визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, псування земель, порушення режиму, нормативів і правил їх використання, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2007 р.

При цьому, наданий позивачем лист Головного управління Держгеокадастру у Київській області не є за свою суттю тим доказом, на підставі якого можливо достовірно встановити розмір завданої позивачу шкоди, заподіяної внаслідок неправомірних дій відповідача, та здійснити її розрахунок у розумінні методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, псування земель, порушення режиму, нормативів і правил їх використання, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2007 р. і такий лист не містить сам обґрунтований розрахунок шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття відповідачем земельних ділянок, а тому вказаний лист не є розрахунком розміру шкоди, виконаним органами Держгеокадастру, у розумінні Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, псування земель, порушення режиму, нормативів і правил їх використання, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2007 р.

Отже, враховуючи вищевикладене та те, що, як було встановлено судом у процесі розгляду справи, оскільки позивачем не було підтверджено належними та допустимими доказами розмір та порядок обчислення, заявленої до стягнення шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття та використання відповідачем земельних ділянок, що належать позивачу на праві оренди, тобто не доведено наявності усіх елементів складу правопорушення, необхідних для застосування відповідальності у вигляді відшкодування збитків (шкоди), суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача про стягнення з відповідача 796 047, 31 грн завданих збитків є такими, що не ґрунтуються на нормах законодавства України, а тому суд не знаходить підстав для задоволення позову.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, обставини, викладені у позовній заяві позивача, не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи, його позовні вимоги є такими, що не ґрунтуються на нормах законодавства України, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позову.

Судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1.Відмовити у задоволенні позову повністю.

2.Судові витрати покласти на позивача.

3.Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду.

Суддя В.М.Бацуца

Повний текст рішення складено і підписано

19 вересня 2022 р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення12.07.2022
Оприлюднено26.09.2022
Номер документу106398731
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —911/3061/21

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Постанова від 20.09.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гончаров С.А.

Ухвала від 21.08.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гончаров С.А.

Ухвала від 25.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гончаров С.А.

Ухвала від 10.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гончаров С.А.

Ухвала від 14.06.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 28.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 28.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 28.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 05.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні