ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 вересня 2022 року ЛуцькСправа № 140/2328/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Волдінера Ф.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «НОВИЙ ОБЕРІГ» до Виконавчого комітету Луцької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «НОВИЙ ОБЕРІГ» (далі ОСББ «НОВИЙ ОБЕРІГ», позивач) звернулося з позовом до Виконавчого комітету Луцької міської ради (далі відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради від 16 лютого 2022 року за №108-1 «Про демонтаж конструкцій на вул. Арцеулова, 6».
В обґрунтування позову позивач зазначає, що в жовтні 2020 року замовлений «Проект благоустрою прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку на вул. Арцеулова, 6 та «Проект (схема) організації дорожнього руху» були розроблені та передані на погодження у всі уповноважені інстанції.
Позивач звертає увагу на те, що «Проект (схема) організації дорожнього руху» передбачав встановлення, зокрема, шлагбауму, і на ній наявні відповідні відмітки про погодження Схеми.
Однак, 16 лютого 2022 року Виконавчим комітетом Луцької міської ради було прийняте рішення №108-1 «Про демонтаж конструкцій на вул. Арцеулова, 6», пунктом 1 якого зобов`язано демонтувати конструкції (шлагбаум та бетонні клумби), що розміщені без відповідних дозвільних документів у проїзді біля будинку на вул. Арцеулова, 6 протягом трьох днів з дати ухвалення цього рішення та відновити благоустрій території.
Позивач вважає оскаржене рішення та дії відповідача щодо його прийняття протиправними, оскільки щлагбаум на вул. Арцеулова, 6 він встановив у відповідності до вимог чинних норм і правил на підтвердження чого має відповідні документи, а тому просить позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до частини першої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Представник відповідача у відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнав та просив відмовити у його задоволенні з тих підстав, що рішення виконавчого комітету Луцької міської ради від 16 лютого 2022 року № 108-1 «Про демонтаж конструкції на вул. Арцеулова, 6» прийнято у відповідності до Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про благоустрій населених пунктів», пункту 9.4 Правил благоустрою міста Луцька, затверджених рішення Луцької міської ради від 29 липня 2009 року №44/2.
При цьому зазначає, що відповідно до генерального плану міста Луцька, затвердженого рішенням міської ради від 24.06.2009 № 42/1 та плану зонування території міста Луцька, затвердженого рішенням міського ради від 25.02.2015 № 71/13 не передбачено встановлення огорожі на території багатоквартирної житлової забудови.
Крім того, відповідно до листа Управління ДСНС України у Волинській області №115 від 09 березня 2021 року вбачається, що представником Луцького МРВ було здійснено виїзд за адресою: м. Луцьк, вул. Арцеулова, 6 та виявлено, що за вищевказаною адресою встановлено бетонні клумби та стоять автоматичні ворота на в`їзд у внутрішній двір до прибудинкової території будинку.
Представником Луцького МРВ було повідомлено, що встановлені клумби утворюють тупиковий проїзд до внутрішнього двора будинку но вул. Арцеулова, 6. Згідно з пунктом 15.3.1 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова території», проїзна частина тупикових проїздів повинна закінчуватися кільцевими об`їздами радіусом по осі проїзду не менше 10 м. або майданчиками для розвороту, розмір яких враховує технічні характеристики пожежної техніки, але не менше 12 м. на 12 м.
Також, відповідно до пункту 1.8 глави 1 розділу Ш НАПБ А.01.001/2014, ворота в`їзду на територію об`єкта, які відчиняються за допомогою електропривода, повинні мати пристосування (пристрої), які дозволяють відчиняти їх вручну.
Враховуючи вищенаведені обставини, Луцький МРВ рекомендував забезпечити виконання вимог пожежної безпеки та безперешкодний проїзд для пожежних автомобілів до житлових будинків у випадку виникнення надзвичайних подій.
Однак незважаючи на дану умову, головою правління ОСББ «НОВИЙ ОБЕРІГ» все ж було прийнято рішення про встановлення обмежувальних конструкцій, а саме шлагбауму та бетонних блоків, що саме зменшує доступ працівників ПрАТ «ВОЛИНЬОБЛЕНЕРГО» та їхньої техніки до охоронних зон існуючих БСЛ-10/0,4кВ, що говорить про байдуже відношення до вимог чинного законодавства та зневажливе ставлення до техніки безпеки.
У відповіді на відзив позивач просив задовольнити позов повністю, з підстав викладених у позовній заяві.
Додатково зауважив, що у даному випадку слід встановити, чи конструкції (шлагбаум та бетонні клумби) були встановлені при наявності відповідних дозвільних документів чи без них.
У пункті 2.5.5.1.13 Правил благоустрою м. Луцька зазначено, що на об`єктах благоустрою міста забороняється зокрема самовільно встановлювати рекламоносії, різноманітні конструкції, інформаційно-рекламні плакати, стаціонарні малі архітектурні форми.
Так відповідач визначає шлагбаум як різноманітну конструкцію.
Проте, згідно пункту 1.4. Інструкції з улаштування та експлуатації залізничних переїздів, затвердженої Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 26 січня 2007 року №54, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2007 року за №162/13429, шлагбаум це пристрій, який перекриває проїзну частину автомобільної дороги для припинення руху транспортних засобів через залізничний переїзд, що свідчить про те, що він є пристроєм (технічним засобом) регулювання дорожнього руху.
Таким чином, шлагбаум є технічним засобом регулювання дорожнього руху та вважається елементом благоустрою, - встановлення (монтаж) якого потребує одночасного погодження з боку територіального органу Національної поліції та виконавчого органу міської ради.
Встановлення ОСББ «Новий оберіг» шлагбауму по вул. Арцеулова, 6, здійснено за погодженням з відповідним управлінням Національної поліції (Управлінням патрульної поліції у Волинській області) та з відповідним виконавчим органом Луцької міської ради (Департаментом житлово-комунального господарства Луцької міської ради), що стверджується долученими до матеріалів справи доказами.
Відповідач у запереченні щодо відповіді на відзив позивача просив відмовити в задоволенні позовних вимог з підстав, викладених у позовній заяві.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що 29 червня 2020 року ОСББ «НОВИЙ ОБЕРІГ» провело загальні збори, на яких було прийнято рішення про замовлення та встановлення шлагбауму: тип САМЕ G 4040, який буде відкриватись двома способами: через GSM модуль (за допомогою мобільного телефона) або пульта дистанційного управління, що підтверджується протоколом №9 загальних зборів Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «НОВИЙ ОБЕРІГ» (а. с. 18).
22 вересня 2020 року замовлено розроблення «Проекту благоустрою прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку на вул. Арцеулова, 6 у м. Луцьку та «Проект (схема) організації дорожнього руху» (а. с. 19-43).
У жовтні 2020 року замовлений «Проект благоустрою прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку на вул. Арцеулова, 6 та «Проект (схема) організації дорожнього руху» були розроблені та передані на погодження у всі уповноважені інстанції.
Однак, 16 лютого 2022 року Виконавчим комітетом Луцької міської ради було прийняте рішення №108-1 «Про демонтаж конструкцій на вул. Арцеулова, 6», пунктом 1 якого зобов`язано демонтувати конструкції (шлагбаум та бетонні клумби), що розміщені без відповідних дозвільних документів у проїзді біля будинку на вул. Арцеулова, 6 протягом трьох днів з дати ухвалення цього рішення та відновити благоустрій території (а. с. 47).
Вважаючи рішення відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню митниці, суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Органи місцевого самоврядування відповідно до Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР) наділені значними повноваженнями у різних галузях, зокрема, у сфері бюджету та фінансів, соціально-економічного і культурного розвитку, у сфері управління комунальною власністю, в галузі житлово-комунального господарства, у сфері регулювання земельних відносин, соціального захисту населення тощо. Реалізуючи зазначені повноваження, органи місцевого самоврядування наділені правом приймати управлінські рішення.
Статтею 1 Закону №280/97-ВР наведено визначення виконавчих органів рад, згідно з яким ці органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Відповідно до підпункту 7 пункту «а» статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (з наступними змінами та доповненнями, далі - Закон №280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Відносини, що виникають у сфері благоустрою населених пунктів і спрямовується на створення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля, збереження і охорону навколишнього природного середовища, забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення врегульовані Законом України від 06 вересня 2005 року №2807-IV «Про благоустрій населених пунктів».
Згідно із частиною першою статті 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06 вересня 2005 року №2807-IV (з наступними змінами та доповненнями, далі - Закон №2807-IV) благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
За приписами частини другої статті 10 Закону №2807-IV до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, зокрема, належить: забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях; здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; залучення на договірних засадах коштів і матеріально-технічних ресурсів юридичних та фізичних осіб для здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.
Як передбачено частиною першою статті 73 Закону №280/97-ВР, акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до статті 13Закону №2807-IV до об`єктів благоустрою населених пунктів належать:
1) території загального користування: а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; б) пам`ятки культурної та історичної спадщини; в) майдани, площі, бульвари, проспекти; г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; ґ) пляжі; д) кладовища; е) інші території загального користування;
2) прибудинкові території;
3) території будівель та споруд інженерного захисту територій;
4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.
До повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом (пункт 14 частини другої статті 10 Закону №2807-IV).
Згідно із статтею 16 вказаного Закону на об`єктах благоустрою забороняється, зокрема, встановлювати технічні засоби регулювання дорожнього руху без погодження з відповідними органами Національної поліції.
Так, відповідно до Положення про департамент житлово-комунального господарства Луцької міської ради, затвердженого рішенням Луцької міської ради від 29 червня 2017 року за №26/12, Департамент житлово-комунального господарства Луцької міської ради (далі Департамент) є виконавчим органом Луцької міської ради.
Пунктом 3 зазначеного Положення визначено основні завдання Департаменту, серед яких: координація реалізації державної політики комплексного розвитку житлово-комунального господарства з питань водо- і теплопостачання, водовідведення, експлуатації та ремонту житла, дорожнього та зеленого господарства, благоустрою території міста, надання ритуальних та інших послуг для населення; організація робіт з благоустрою та озеленення міста; організація робіт з утримання та ремонту міських вулиць і доріг, інженерних споруд на них, а також інших об`єктів благоустрою.
Разом з тим, видача дозволів (ордерів) у зв`язку з виконанням робіт по заміні вітрин, вікон, дверей; влаштування блокуючих пристроїв, шлагбаумів, штучних перешкод; влаштування декоративних огорож (висотою до 1,0 м); встановлення кондиціонерів, супутникових антен, витяжок; влаштування дитячих майданчиків та спортивних майданчиків, майданчиків для відпочинку людей здійснюється з погодження уповноваженої особи департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради відповідно до пункту 10.2.11 Порядок отримання дозволів (ордерів).
Таким чином, слід дійти висновку, що шлагбаум є технічним засобом регулювання дорожнього руху, встановлення якого потребує погодження з боку територіального органу Національної поліції та виконавчого органу міської ради.
Суд критично оцінює доводи відповідача про відсутність дозвільних документів на погодження встановлення шлагбауму, оскільки як вбачається з доданих до позовної заяви «Проекту (схеми) організації дорожнього руху» наявні відмітки «Погоджено» напроти позначки шлагбаум, клумби переносні та конструкції обмежувальні напівсферичні із зазначенням прізвища та ініціалів посадових осіб Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради, Департаменту патрульної поліції Управління патрульної поліції Волинської області та Комунального підприємства «Волинський обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Волинської обласної ради (а. с. 54, 58).
Також таке погодження підтверджується листами Департаменту патрульної поліції Управління патрульної поліції Волинської області від 09 жовтня 2020 року №10863/41/17/03-2020 (а. с. 44) та Комунального підприємства «Волинський обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Волинської обласної ради від 30 жовтня 2020 року №1588/1.11 (а. с. 45) про погодження схеми організації дорожнього руху та проекту «Благоустрій прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку на вулиці Арцеулова, 6 у місті Луцьку (а. с. 44, 45).
Відповідно до частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно із частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно із частиною першоюстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 2481,00 грн, сплачений згідно з платіжним дорученням від 18 лютого 2022 року №182 (а. с. 4).
Керуючись статтями 139, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Митного кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради від 16 лютого 2022 року за №108-1 «Про демонтаж конструкцій на вул. Арцеулова, 6».
Стягнути на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «НОВИЙ ОБЕРІГ» за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Луцької міської ради в сумі 2 481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) гривню 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «НОВИЙ ОБЕРІГ» (43000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Арцеулова, будинок 6, ідентифікаційний код юридичної особи 41962798).
Відповідач: Виконавчий комітет Луцької міської ради (43025, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Богдана Хмельницького, 19, ідентифікаційний код юридичної особи 04051327).
Суддя Ф.А. Волдінер
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2022 |
Оприлюднено | 28.09.2022 |
Номер документу | 106431375 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні